reklama
načítám data...

Toyota Land Cruiser 2,8 D‑4D: Muž, který nebyl

03. listopadu 2018, 13:31 29 komentářů Zlo Kočka Recenze & testy

Jeden z posledních offroadů, luxusní limuzína, auto bez předsudků a nálepek. Tím vším je nejméně ekologická Toyota současnosti.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Toyota Land Cruiser 2,8 D‑4D: Muž, který nebyl

Každé auto vypovídá o svém majiteli. Zkuste se na silnici rozhlédnout kolem sebe a hned vás napadá jedno klišé za druhým. Hyundai i30 – nakupuje s kalkulačkou v ruce. Audi Q5 - zlatokopka. Cadillac Escalade – dealer drog na špičce potravního řetězce. Mercedes AMG – má na M5, ale nemá na to, ji řídit. Ford Galaxy – táta od rodiny dolující poslední drobky zábavy za volantem. Citroen Elysee – člověk, co rezignoval na život. A tak dále, a tak dále. Land Cruiser patří do nevelké skupiny aut, o jehož řidiči vás naopak nenapadne vůbec nic. Je tak nenápadný, jak jen může vůz o velikosti baráku být.

Ano, všichni víme, že je to legenda s téměř sedmdesátiletou historií a účastí ve všech válkách, co následovaly po druhé světové. Všichni víme, že je to obrovské, luxusní a schopné projet i peklem. To ale pořád nestačí, abychom si dokázali představit konkrétního člověka, který přijde do autosalonu a odfrčí v novém Land Cruiseru.

Tohle není SUV

V první řadě to musí být někdo, kdo potřebuje opravdový offroad. A teď nemyslím lakové farmářky od Gucciho, ale pohory, co vydrží atomový výbuch. Opravdový offroad nedefinuje pohon 4x4, zubaté pneumatiky ani světlá výška, definuje ho žebřinový rám, na který se navěsí všechno ostatní. Land Cruiser ho má, stejně jako třeba Mitsubishi Pajero, Suzuki Jimny, Jeep Wrangler a většina pick-upů. O moc víc toho u nás nekoupíte (a Pajero končí). Proč taky? Abyste využili benefity rámu, musíte jet mnohem dál než na polňačku za chalupou. Tam, kde oceníte “žebřiňák”, už musí být skaliska, napadané kmeny a krátery po minách, zkrátka skutečný terén, ne jen absence asfaltu. A taky to chce řidiče, který tím terénem dokáže kormidlovat. Člověk, který vám tvrdí, že nepotřebuje zastaralý žebřiňák, protože jeho Yeti projede všechno a navíc je o půlku lehčí, ve skutečném terénu nikdy nebyl.

reklama

Jelikož rám na autě při zběžném pohledu nevidíte, v roli statusového symbolu drsných chlapáků nemůže fungovat. Proto si takovou konstrukci pořídíte jen v případě, že ji opravdu potřebujete. A jste kvůli ní ochotni skousnout o dost vyšší hmotnost, potažmo vyšší spotřebu. Totéž platí o zadní tuhé nápravě, která nikdy nemůže nabídnout takový komfort a takovou přilnavost v zatáčkách jako víceprvek, ale v terénu nic jiného nechcete.  

Domek na kolečkách

Náš člověk tedy potřeboval off-road, to už víme. Na druhé straně ovšem má dost vysoké nároky na komfort a odmítá cvakat zuby v pick-upu. Nebylo mu líto vypláznout za vzduchové odpružení částku, za jakou si jiní kupují ojetá auta. Co do pohodlí, je Land Cruiser o galaxii jinde než zmíněné Pajero nebo třeba Wrangler. Po rozbitých silnicích pluje majestátně jako ledoborec. Sedačky jsou obrovské, vyhřívané, ventilované a samozřejmě kožené (žádná kozinka na rukavičky, ale tlustá odolná hovězina s omyvatelným povrchem). Interiér má rozlohu průměrné garsonky. Pro větší rodiny je k dispozici třetí řada sedadel, na kterou se bez kompromisů usadí i dospělý člověk. Pro potřeby mé naprosto standardní rodiny auto na cestách funguje jako vojenská základna, v níž je neustále připraveno všechno více i méně důležité, taková malý domov, který si vozíte všude s sebou.

Mezi předními sedačkami se v loketní opěrce schovává lednice, ne o moc menší, než máme doma. V kufru je zásuvka na 220. Ze stropu se sklápí obrazovka, takže děti si vzadu pouštějí do sluchátek filmy, zatímco rodičům zůstává audiosystém JBL se čtrnácti reproduktory a  svoboda ve výběru hudby. Neocenitelné.

Mezi bezpečnostními systémy nechybí nic podstatného z dnes dostupných technologií. Hlídají jízdní pruh, dopravní značení, mrtvý úhel i bezpečnou vzdálenost. A v terénu je to ještě veselejší. Třeba systém Crawl Control je fakt báječná věc, takový terénní tempomat. Udržuje stálou rychlost bez řidičových zásahů a ještě posílá výkon na jednotlivá kola tak, aby měla v každém okamžiku ideální grip. Pojedete pomalu, ale pojedete neustále. Na displeji před sebou můžete sledovat úhel natočení kol, na obrazovce uprostřed zase obraz ze čtyř kamer monitorujících okolí jak z ptačí perspektivy, tak pekně zblízka a detailně u jednotlivých kol. Funkce 2nd start umožní rozjetí na druhý převodový stupeň, tedy méně krouťáku na kola a méně prokluzování.

Samozřejmě nechybí ani ‚staré dobré‘ terénní mechanismy – redukční převodovka, mezinápravový diferenciál Torsen a uzamykatelný zadní diferenciál. Tlačítkem lze měnit také výšku podvozku, což se může hodit, když třeba zůstanete… ehm… viset za práh na bunkru.

Co nám to všechno říká o řidiči Land Cruiseru? Že je to sakra náročný parchant. Nejenže chce mít v autě veškerou myslitelnou výbavu, ale dokonce požaduje, aby všechno fungovalo vždy a za všech okolností, na pouhé stisknutí tlačítka. Proto si nemohl koupit Range Rover.

Image je na nic

Na čem mu naopak až tak nezáleží, je design a image. Vizáž Land Cruiseru je stále utilitární, přední maska připomíná brnění a facelift roku 2014 byl vyloženě šeredný. Ani dnes nejde o žádného uhlazeného elegána, auto nijak nezastírá, že je bez ohledu na drahou perleťovou metalízu ochotno si razit cestu křovinami.  

reklama

Image luxusního vozidla zase rozhodně nepodtrhuje fakt, že je u nás dostupné pouze s jednou motorizací. Budete mít čtyřválcový turbodiesel se 177 koňmi a k tomu manuál nebo šestistupňový automat, víc ani ťuk. Je to samozřejmě škoda, přinejmenším šestiválec by k charakteru auta pasoval o dost líp. Na druhé straně ten motor není vůbec špatný. Při běžné jízdě ho automat nechá pobrumlávat kolem 1200 otáček a skoro o něm nevíte. Nedostatek výkonu je cítit, jen když potřebujete okamžitě vystřelit z místa. V tu chvíli se vám připomene hmotnost, která s pasažéry na palubě snadno překoná 2,5 tuny. Předjíždět je tedy třeba s rozvahou. Rozjeté auto ale na dálnici nemá problém uhánět v blízkosti maximálky, úplně pomalé zas není.

Spíš klidné a rozvážné. Vzhledem k jeho velkorysým rozměrům a všestranným schopnostem s tím asi dokážu žít.

Verdikt

Land Cruiser je auto, které může jet kamkoliv. A teď nemám na mysli klasické offroaďácké chvástání. Nebude působit nepatřičně na schůzce s klientem, na nákupech, v autokempu, v luxusním hotelu, na expedici ani na parkovišti zoologické zahrady. Může z něj vylézt byznysmen v obleku, máma s kupou dětí, dobrodruh v šortkách i úplně obyčejný, nezajímavý, nezařaditelný člověk. Pokud bych chtěla osobák s ultimátními terénními schopnostmi, byla by to moje volba číslo jedna. Range Rover je pořád o dost dražší, navíc nemám příliš důvěry v jeho spolehlivost. A pak, vyjet s ním svobodně do fakt drsného terénu by se mi asi příčilo. Land Cruiser možná nepřetéká luxusem a na pohled působí trochu humpolácky, ale vlastně umí to samé, v terénu nejspíš víc. A ještě má tu nepodchytitelnou auru anonymity. Kamkoli přijedete, všude o vás vypovídá totéž. Vůbec nic.


Poznámka: Ve fotogalerii najdete pressové obrázky interiéru. Reálné se nepodařilo pořídit, nejspíš pro množství dojmů z exteriéru. Omlouvám se za to. Pokud máte doma Land Cruiser, klidně i starší, pošlete nám jeho fotky do komentářů. Díky!
 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 755 cm3
Výkon: 177 koní (130 kW) v 3400 ot./min.
Točivý moment: 450 Nm v 1600-2400ot./min.
Převodovka: šestistupňový automat
Maximální rychlost: 175 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  12,7 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná) v testu: (7,4 l/100 km) XX l/100 km 
Nájezdový úhel vepředu: 31°
Nájezdový úhel vzadu: 25°
Přechodový úhel: 22°
Možnost bočního náklonu: 42°
Brodění: 700 mm
Základní cena pětidveřového provedení: 1 119 900 Kč
Cena testovaného vozu s výbavou Executive: 1 739 900 Kč

 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Habakukk
03. listopadu 2018, 14:13
0

Poslední pěknej Land Cruiser byla generace VDJ 200 to je kočár dle mého gusta a naftová 4,2 je přesně to co chceš mít v offroad.

reagovat
M
03. listopadu 2018, 15:07
0

Chlapi v redakcii sa velkych aut boja? :)
LC je sympaticka legenda. Ale...
Luxusne skutocne offroady su zvlastna kategoria. Preco by bohaty clovek mal jazdit terennym autom niekam, kam ma prist v obleku? Odkial, z ostrova? Z jungle? Alebo potreboval prist po D1? Land Crusier da mi paci ale jazdit nim je poza (na prejazd koblihama po farme si kupim cokolvek, na orbu je JohnDeer ;) )
V LandCrusiery nas vozili po Salar de Uyni, vsetky ostatne auta sa tam vraj rozpadli :)
Dalsie auto pre ZloKocku: Tatra815

reagovat
M
03. listopadu 2018, 15:14
0

Vyuzivanie LC v minuloasti a dnes :)

Ha
Habakukk
03. listopadu 2018, 15:20
0

Já třeba LC vnímám jako konkurenta Dicovery 5 tedy rodinná kára nikoliv velkého Range Roveru. Jo tyto káry jsou dobrý na tahání koňovléků.

orobo
05. listopadu 2018, 14:20
0

To, ze Luxusny Offroad nema smysel je pravda.. V Europe.
Najazdil som bezmala 40.000km po Afrike a 15.000 km po juznej amerike a neexistuje lepsie auto ako LC. Ked sa niekde kodrcas cely den, tak ten luxus fakt chces. Akurat luxus tu znamena pohodlny podvozok a sedacky a ticho. Ziadne blbosti typu adaptivny tempomat, Led svetla, bla bla.. A chces robusnost, nie efektivnost. Je ti jedno ze 4.5l R6 ma iba 220 koni a zere 20l benzinu na 100. Chces aby isiel furt. Aby ked do neho nalejes cosi na sudanskych hraniciach tak to pojde dalej. Aby ked ostanes v piesku po naboje kolies, aby si to mohol namykat hodiny nez sa vyhrabes...

Land Cruiser je dobrodruzstvo, ktore ale v EU neexistuje. Je tu prakticky ako Hrb Tavy v Zoo. Skoda

orobo
05. listopadu 2018, 14:33
0

Proste Najlepsi LC za mega je stary LC za 250k a 750k utratit za benal v Afrike :)

M
05. listopadu 2018, 19:40
0

Dobry rozpad ceny zabavy :)
Niekto napr.nasetri na motorku a potom nema na moto oblecenie

orobo
06. listopadu 2018, 13:01
0

:) alebo precestuje polku sveta a nema este vyriesene byvanie :)

beastar
03. listopadu 2018, 15:19
0

Skvělý auto. K těm majitelům. Já bohužel vždycky vidím kamarádku té mojí. 160cm, 45 kg a prodlouženy řasy až ke stropu toho LC:) V mém okolí to auto adorují zejména Rusové. Asi proto že tam u nich se to skutečně hodí. I na běžných silnicích. Tady u nás je to trochu přežitek. A bohatě stačí suv LR a dalších. Na práci si koupíš pickup, nebo ojetiny od jap atd.

Na pozéring a tahání kurva težkýho přívěsu je to supr. Stejně jako konkurenční Hummer. Cena je za tak schopný auto atraktivní. Škoda toho šestiválce. A toho že po silnici alespoň minulá generace moc dobrá nebyla. Snad to tady o kus zlepšily.

reagovat
Breakthru
03. listopadu 2018, 20:10
0

V čem je škoda toho motoru?

Jimi
03. listopadu 2018, 21:14
0

Majitelé, to celkem sedí, kolem mě jeden rus a jeden podnikatel s nemovitostmi...
dost s tím taky blbnou na blízkým východě. Jinak když v tom sedí útlá blondýnka, napadne mě význam slova kontrast... :D

MGRR
03. listopadu 2018, 17:07
0

Mám Lanďáky moc rád, jsou to skvělá auta.

Dělal jsem Range Rovery, ale pokud jsem chtěl někam dojet bez diagnostiky a starostí, za halou byl vždy Lanďák - je pravda, že tyhle menší 120, 150, Prado nejsou můj šálek kávy.

Poté co mne kamion ustřelil předek na 80tce, jsem logicky pořídil první LC100, pak druhou po faceliftu a logicky LC200 4.5 V8... ten zvuk osmiválcového turbodieselu, to prostě nejde popsat.
Známý se v tom zřítil ze skály, udělal pět šest panna/orel a bez oken se sekerou vybouchanou střechou, v klidu dokončil celou expedici. Ano, Lanďák nemá cinkrlátka, není samý schmuck, jako střední a větší SUV, typu Q7, Touareg, MB GL, atd. Ale zapřáhne lokomotivu a bude jí za sebou tahat stále... Land Rover Disco, mi za jízdy padal/měchy, čidla, hlouposti, Range Rover mi v horku, při couvání s větším motorovým člunem, koňmi, autem na vleku, často napsal: přehřátá automatická převodovka... Fuc. Lanďáky jen jezdili, bez závady. Dnes už je to dlouhý čas, ale skvělá byla větší, faceliftová 100 4,2TD 147kw +-2002 s 5st automatem, 18" koly, a dotykovým ovládáním na palubní desce. Ty novější LC200 už mají citlivější vstřikování, i staré 120 mají problémy kolem commonrail.

reagovat
Ha
Habakukk
03. listopadu 2018, 19:33
0

Co jsi jezdil za RR P38 nebo L322?

MGRR
03. listopadu 2018, 20:41
0

RRC, P38 DSE, P38 4,6V8 40th Anniversary a nějaké L322. Disco byli pracovní, všechny rozbité. Jediné co celkem drželo, byla P38 40th Anniversary. Byl jsem tehdy takový blázen, že jsem vydražil za "strašné prachy", jeden ze dvou vyrobených kusů RRC Supercharged... zabralo to dvě běžná auto místa odtahovce/kamionu. Když to složil, musel jem si dát silnou kávu... Ta mrcha Lanďák jezdil furt, vlastně všechny. L322 nestojí ani za zmínku... když se na to něco nakládalo, zvedl se tomu zadek do výšky a ECU se z toho mohli zbláznit, vlastně i u P38 :) Nákladově úspornější byla ta stará 4,6V8 co jezdila stále za +-25L, proti dieselovým se třemi umřelými motory. Ještě, že jsem na ně dodával díly a měl diagnostiku. Lanďáky nás vždy zachránili. Ostatní nestojí za řeč, když mají v ukrutných vedrech táhnout 3-3500kg, 1500-2000km na jeden zátah a k tomu klimatizace na plné pecky.

PanHAJZL
04. listopadu 2018, 01:23
0

Jojo, taky mam doma nesmrtelnou klasiku v benalu...ale neda se nic delat, pohodli a bezpecnost je v RR jina....zatim jezdi, jak dlouho, vi buh :)

Ha
Habakukk
04. listopadu 2018, 07:18
0

Obecně LR měl poslední dobrou naftu Td5 v Disco 2 a Defovi ostatni nafty byly a jsou totální průser. Prostě LR nikdy neudělal naftu v kvalitě V8 4,2td jako Toyota.

ma
martinw
03. listopadu 2018, 18:38
-1

Kdo nema na drahou xc90 nebo cool a drahy LR tak tohle je dobry kladivo co se pasivni bezpecnosti tyka,prave proto bych ho poridil a ta nenapadnost vyhovuje.

reagovat
Breakthru
03. listopadu 2018, 20:12
0

kvality těhle aut se poznaj tak, že ve zprávách z divnejch míst jako je Afrika, Blízkej východ, Afghanistan atd. se banda šílenců v pyžamech s AK-47 prohání po písku v Toyotách...

reagovat
PB
04. listopadu 2018, 09:47
0

Ty maj Hiluxy, lamy...

PB
04. listopadu 2018, 09:45
1

No mam tu 2016 v zakladu a panciri... to by asi nebyly reprezentativni fotky. Ale jestli chcete...

reagovat
ma
martinw
04. listopadu 2018, 09:59
0

Chceme

beastar
04. listopadu 2018, 10:54
0

Tak tam kde si je to něco jako tady oktávka na kolech. Holt jinej kraj jinej mrav.

PB
04. listopadu 2018, 13:22
2

Od beznyho LC se to vevnitr v podstate nelisi, krom vypinani airbagu a ze (samozrejme) nejdou stahovat okynka:). Protoze dvere maji uvnitr pancerovy plat, maji navic petlici, jelikoz pri vybuchu, nebo narazu by je standartni zamky neudrzely zavrene... a taky petlici strelbou neposkodis. Na rizeni bych to prirovnal k vlaku. Auto je tezke, ma velkou setrvacnost, chce to predvidat. Brzdy i tlumice jsou zesilene, ale 4 tuny jsou 4 tuny. Zajimavou vychytavkou je amplion ven na porvavani na lidi.

Zlo Kočka
04. listopadu 2018, 15:23
0

Cool!

Adam Forman
05. listopadu 2018, 11:40
1

PB je buď kontraktor, nebo do práce jezdí po D1.

Náhodný Kolemjdoucí
05. listopadu 2018, 19:15
0

Kvalita asfaltu v Afghánistánu je skoro jako na D1, ale tam po Vás tak často nestřílí. Tady je to tak dobrý pro Kočku. V protisměru.

Ha
Habakukk
05. listopadu 2018, 22:25
0

To asi nebude mít ten vydechlé čtyřválec jako testovaná verze.

Standa
07. listopadu 2018, 14:11
0

V USA je pro změnu prodávají jen benzínovou s V8, pokud vím. Tak bych čekal spíš něco takovýho.

PB
08. listopadu 2018, 09:32
0

Bohuzel, je to traktor... sice trosku silnejsi, ale furt traktor. Benzinovy jsou nenazrany, a v podstate se kupuji jen pro sefy... maji pomerne kratky dojezd, a naftak neklade moc naroku na kvalitu paliva.



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Octavia RS 2003
Škoda Octavia RS

2003 rok výroby
180 koní výkon
132 ccm objem

MG ZS 180 2003
MG ZS 180

2003 rok výroby
180 koní výkon
2 498 ccm objem

Chevrolet Caprice Sedan 1990
Chevrolet Caprice Sedan

1990 rok výroby
172 koní výkon
5 001 ccm objem

Ford LTD  1972
Ford LTD

1972 rok výroby
215 koní výkon
6 ccm objem

Dodge Magnum 3.5 SXT 2006
Dodge Magnum 3.5 SXT

2006 rok výroby
254 koní výkon
3 518 ccm objem