načítám data...

Střední třída jako ohrožený druh?

Svět se mění a my s ním. Také se ptáte, kam se ubírá automobilová střední třída?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Automobilový svět se mění. Zaběhnuté třídy a kategorie, které jsme znali posledních čtyřicet let, přestávají mít svůj původní význam. Dříve jsme mohli jednotlivé modely zařadit v podstatě podle velikosti, ale dnes už je to složitější. Za prvé, auta rostou. Dnešní Golf je o 55 cm centimetrů delší než první generace. Aktuální vydaní Mazdy3 je větší dokonce o 60 čísel než první třidvatrojka. To je velký nárůst, doslova a do písmene o třídu výš. A za druhé vznikají kříženci, kteří spojují hned několik segmentů najednou. Aspoň na papíře. Tyhle dvě věci mají za následek jediné. Jednotlivé typy automobilů postupně vymírají. Z automobilového světa tak pomalu, ale jistě mizí malé mětské kombíky (jako Ibiza Combi), a také malé a kompaktní MPV. Mainstreamová kupátka a velké sedany už to zabalily definitivně. Dosud to však byly jen takříkajíc okrajové kategorie, ale nyní to vypadá, že se stahují mračna nad celým segmentem střední třídy. Není tomu tak dávno, co tyhle středně velké vozy byly pilířem nabídky snad každé automobilky. Co se stalo, že segment D pomalu skomírá? 

Počítejte se mnou. Citroen ukončil řadu C5 tak jak jsme ji znali definitivně. Mitsubishi zabilo Galant již před deseti lety. Stejným způsobem naložil Fiat s Cromou. Nissan Primera také dopadl neslavně. Honda stáhla Accord z evropského trhu již před nějakým časem. U Subaru se rodina Legacy ztenčila pouze na drsné kombi Outback. Ford se rozmýšlí, jestli vůbec bude pokračovat Mondeo. Talisman od Renaultu má také nejasnou budoucnost a o jeho nástupci se teprve rozhoduje. Passatu klesají prodeje rychleji, než by se vedení VW líbilo. To nevypadá na růžovou budoucnost, že? 

Když jsem byl malý chlapec, ideálním rodinným vozem byl středně velký liftback či kombík. Zároveň bylo takové auto dostatečně reprezentativní, aby jím tehdy začínající porevoluční (u nás) podnikatelé mohli ukazovat svůj sociální status. Ani jedno z toho už dnes příliš neplatí. Štafetu ideálního rodinného vozu postupně přebírají kompaktní kombíky. Díky razantnímu nárůstu vnějších i vnitřních rozměrů naprosto bez problémů poslouží typické čtyřčlenné rodině. Tam, kde dříve byl potřeba aspoň Passat Variant nebo třeba Peugeot 406 Break, dnes postačí dlouhý Golf či 308 SW. A zájemce o rodinný kombík tak ušetří i značné množství peněz, protože kompaktní kombi se dá dnes pořídit za půl milionu s krásnou výbavou a rozumným motorem. Kdežto na obdobně vybaveného a motorizovaného zástupce střední třídy bude potřeba tak zhruba o 200 tisíc víc. A to je silný důvod.

Argument o reprezentativnosti pomalu padá s každým novým crossoverem či SUV. Velké firmy, které doposud dávaly výše postaveným manažerům středně velké sedany či kombíky, postupně přecházejí na SUV, o které je i ze strany zaměstnanců větší zájem. Sociální status se dnes lépe vyjádří esůvéčkem. Déčkový segment tak v současnosti přešlapuje na místě. Ne, že by v něm nebyla dobrá auta. Nová Mazda6 je skvělé auto, jak se brzy dozvíte z naší recenze. Stejně tak Peugeot 508 se povedl. Stálice jako Subaru Outback či Opel Insignia své kvality také prokazují dlouhodobě. Jen to bohužel dnešní zákazník neumí příliš ocenit. Anebo se mu jen změnily priority a vkus. Možná je chyba i v samotných autech, že jejich přidaná hodnota neodpovídá vyšší cenovce, nedokáží ji ospravedlnit vůči třeba těm kompaktním kombíkům. Bude zajímavé sledovat, jak si povede nová Toyota Camry, která se do kategorie střední třídy vrací a dává jakous takous naději, že není všem dnům konec. Zatím to však s kdysi královskou kategorií nevypadá zrovna vesele. Myslím ovšem, že by byla velká škoda o tyhle vozy přijít. 

Jak to vidíte vy? Jaký názor máte na současnou produkci segment D? Má střední třída budoucnost, nebo postupně zajde na úbytě? Podělte se o váš názor v diskuzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Romus
14. ledna 2019, 19:38
0

Lidi nechtějí/nepotřebují skoro 5 metrů dlouhá auta :-) a raději si připlatí za SUV než za o 20-30 cm delší auto s obrovským kufrem a "přebytkem" místa na zadních sedačkách.

reagovat
DV
DVader
15. ledna 2019, 19:48
0

Ač jsem zde nováčkem, musím podpořit skupinu “střední třídy”. nelíbí se mi kombi (měl jsem O3 kombi), plnohodnotná SUV (Kodiaq, Cherokee, Tiquan) se mi prostě příčí. Karoq/Ateca je mnohem sympatičtější, ale zase o lán menší.
Nakonec jsem v prosinci koupil liftback SuperB s benzinovým motorem 162kW. Proč? Proto... Moje volba, můj názor
BTW jsem spokojenej :D

krab
14. ledna 2019, 22:48
0

To je docela zajímavý téma. Vím, že v Asii mi kolegové vysvětlovali, že mít sedan a kožené čalounění znamená určitý společenský status. Nesmějte se, prý to tak je ... Tahle móda funguje i v Rusku. Sedan tak nějak evokuje fakt, že nemáte auto na vožení věcí a na práci, ale jako luxusní dopravní prostředek.

V Evropě tohle moc nefungovalo nikdy, v 70. letech přišel hatchback a tenhle styl karoserie byl populární po řadu let. Malé hatchbacky se silnými motory pohřbily prodeje menších kupátkek...

A teď jsou v módě SUV. A platí to tak dobrých patnáct let, takže nic nového. Ten segment se jen rozšiřuje, terénní schopnosti ustupují líbivému designu a sportovnímu střihu, nebo alespoň něčemu, čemu tak automobilky říkají viz např. Audi Q8

Já si myslím, že sedan i kombi střední třídy nemá teď moc šancí. SUV doopravdy potřebuje málokdo, ale obyvatelstvo si na ně zvyklo, nevim no... je to na každým v čem se cítí dobře. Každopádně tedy poslední dobou si může zákazník vybrat s tolika variací karosérií, že ani nemusí vůbec nakonec mít jasno v tom co teda fakt chce :)

reagovat
riderhenry
14. ledna 2019, 23:13
3

Asi nemá smysl dál rozvádět popularitu SUV a řešit, do jaké míry to má nebo nemá smysl. Ale osobně mi vadí spíš to, že lidé (asi?) přestávají oceňovat zajímavější techniku, která byla často se segmentem větších sedanů spojená, a dají spíš na design, velikost kufru, světlou výšku... Určitě to nejde úplně zobecnit, ale s vyšším segmentem často přicházely kromě větších rozměrů výkonnější motory, dražší podvozková řešení, třeba i větší/lepší brzdy, obecně nové technologie, výbavy... Když opomenu SUV, tak lidi se dnes spokojí s objektivně technicky horšími auty, protože dorostla do přijatelné velikosti. Vždycky jsem spíš měl tendenci jít cestou nákupu o kategorii většího auta na úkor lépe vybaveného menšího, protože prostě ta technika, která je podle mě stále na autě to nejhodnotnější, je zpravidla na vyšší úrovni. Strašně by mě zajímalo, jak se na dnešní dobu autovou budeme dívat řekněme za 20 let. Snad mi to nepřijde tak ujeté, jak se to zdá teď a fakt budeme spokojeně jezdit se starými ojetinami a pochvalovat si, jak ta auta z roku 2019 byla super...

reagovat
Raspby
15. ledna 2019, 08:31
7

No asi jsem taky ohrožený druh, ale já pokud sháním něco praktického, komfortního atd...tak právě nějakého kandidáta této třídy. Proto mám taky Avensis...SUV (až na vyjímky) praktická nejsou, komfortní když to má dvacítky taky moc ne, v terénu to nic nedá a všichni se akorát ohánějí falešným pocitem bezpečí. To že to má vysoké těžiště, je to těžký, takže třeba na sněhu o to horší..no nic bohužel doba je taková, všichni to chtějí, všichni to milují, ale pro mě je SUV ta poslední kategorie, ve které bych sháněl povoz. Naopak středně velké sedany / kombi se mi stále líbí. Ta nová Mazda 6 je fakt krásná, sednul jsem si do výbavy Takumi a to je moc příjemné.

reagovat
Pochtli
15. ledna 2019, 21:01
0

Avensis (T25) je pohodlný, velký, intuitivní.. Ale svojí "spolehlivostí" mě ujistil, že další toyotu už nikdy více.. Škoda.

Testeuros
15. ledna 2019, 08:58
1

Popravdě bych byl radši za klasicky střiženou střední třídu (a vlastně cokoliv, kde se SUV či crossovery nevyskytují) z několika důvodů. Mimo prvek subjektivity, kde zastávám názor, že tyhle věci vypadají ve většině případů přinejlepším odpudivě (vždyť jsem přeci konzerva...), skutečnost, že po stránce jízdních vlastností to v 90% případů (číslo jsem ještě záměrně snížil, aby se neřeklo, že jsem "předpojaté či zaujaté prase") nesplňuje to co to slibuje (takže je SUV/crossover pozérský segment?) tak i fakt, se kterým evidentně nikdo z "geniálních inženýrů" nepřemýšlel - prvek ohrožování jiných aut.
Vlastnil jsem dvě auta, z nichž obě byla po stránce výšky posedu pod průměrnou výškou. Když se za mým autem drželo SUV, tak to vypadalo tak, že mé oči i mozek doznají brzkého vypálení skrze LEDky či xenony, v "ideálním" případě obojím.
A jaké je řešení? Koupit si tu pozérskou a useless krabici na chůdách taky, nebo si nechat vypalovat mozek. :D

reagovat
Ni
Ninjaherb
15. ledna 2019, 09:18
0

SUV nemám ani nezvažuju, ale je pár důvodů, proč mi současná nabídka střední třídy taky úplně nevoní. Výchozí situace je 2 děti, co dva týdny jedem ve velkým MPV naložení po střechu, takže prostě kombík minimálně. Jenže:

- Spousta zajímavých aut střední třídy kombíky nedělá (Giulia, IS, Camry), nebo je pro jistotu zrušená celá modelová řada (Accord, Galant).
- MPV nebo SUV bývají 20-30 cm kratší, než ekvivalentní střední třída. A ne, nechci jít nakupovat o třídu níž.
- Často by se mi hodilo 7 sedadel, cca tak 3x do měsíce, takže bych byl ochotnej dát přednost modelu s touhle možností. Ale to se ve střední třídě nepodaří.
- Vybírám auto, chci nějaký silnější motor, ideálně benzín. Jenže ouha, nebývá v nabídce. A když už je, tak je zas spojený s nějakou suprdupr sportovní verzí, která má zbytečně tvrdej podvozek a místo pneumatiky takovou tenkou gumovou silonku. A já prostě nechci kupovat novou sadu kol, když trefím díru v silnici. SUVčka v průměru mají větší kola a gumy s vyšším profilem, který jsou na to lepší. A možná (aspoň tak jsou některý prezentovaný) i zesílenej podvozek. Jezdím primárně Praha + Střední Čechy, různý šoustky mezi vesnicema, a silnice jsou pekelně rozjebaný. Pro nevěřící doporučuju hezkou projížďku v okolí Roztok.

Z aut, který jsou reálně na trhu:
- Superb nechci, aspoň na základě zkušenosti z taxíků. A Passat, pokud je v tomto stejnej, taky spíš ne.
- Mazda 6 hezká, ale chtěl bych silnější benzín. Ale 2.5 turbo se u nás koupit nedá.
- Mondeo aspoň aktuálně s 2.0 Ecoboost nejde
- Insignia s 2.0 benzínem už taky nejde
- 508 hezkej, ale motor je 1.6 a já to auto chci tak na 7 let
- Talisman je fajn, ale dvouspojka
- E klasse, 5ka, A6 a XF taky nepřipadaj v úvahu. Kupuju jako fyzická osoba a budu v tom vozit rodinu, takže jsou prostě zbytečně drahý.

Určitě jsem něco zapomněl, ale prostě ta nabídka je mizerná, zvlášť tenhle rok, co vypadalo hodně motorů z nabídky.

reagovat
M P
15. ledna 2019, 09:34
1

V90 Cross Country?

Ha
Habakukk
15. ledna 2019, 09:59
0

Matěj Podhorský no myslím, že vysvětlil jasné, že skoro 2 míče na V90 nemá.
- E klasse, 5ka, A6 a XF taky nepřipadaj v úvahu. Kupuju jako fyzická osoba a budu v tom vozit rodinu, takže jsou prostě zbytečně drahý.

M P
15. ledna 2019, 10:04
0

Tak to je pak otázka no, rozpočet nikde dán nebyl, tak jeslti je 2M moc, třeba může jít 1.3... https://www.sauto.cz/osobni/detail/volvo/v90/17758330?goFrom=list

krab
15. ledna 2019, 10:37
0

Já se ovšem obávám, že ten požadavek "aspoň na 7 let" bude oříšek. S takovým zákazníkem automobilky moc nepočítají :-D
Možná ten "Buick" Insignia, to je jak psal Jeník Machačů o něm tu pohádku, docela dobrý rodinný auto. Bude mít akorát na naftu a za 5 let s ní nebude akorát moct vjet beztrestně do Berlína :)

ReVolte
15. ledna 2019, 10:47
3

Nevím proč se bát té 1.6 v 508. Auto je to hezké, klasické, vše splňuje a pokud se bude člověk takhle omezovat předpojatostí, tak bude vždycky někde problém. Škoda tý Mazdy 6 bez turba, ale 2,5 mi připadá taky OK.

Ha
Habakukk
15. ledna 2019, 11:42
1

Ninjaherb Na jednu stranu necheš SUV na druhou vyzdvihuješ jejich domnělá pozitiva která mohou ale také nemusí být pravda. Nechceš MPV, ale chtěl by jsi občas 7 míst následně píšeš, že MPV bývá menší než střední v kombíku. Ty budeš vozit nějaké dlouhé předměty, že potřebuješ dlouhé auto? Ono MPV postavené na střední třídě je stejně velké jako ten ten kombík co hledáš. To co hledáš je Ford Galaxy neb Smax případně VW Sharan má to místa dost obří kufr a je tam schovaná i 3. řada.

ro
rock
15. ledna 2019, 13:38
0

Já tp pochopil tak, že kratší SUV / MPV (při srovnatelným prostoru) vyzdvihuje jako jejich klad...

XT
XTad
15. ledna 2019, 15:05
0

To mi ale prijde, ze ti nevyhovuje stav na trhu s auty obecne, nez jenom situace ve stredni tride. Protože kolik SUV/MPV stredni tridy se silnym benzinem a bez dvouspojky za slusnou cenu sezenes? Ani nevim, jestli me ted nejaka napadaji...

XT
XTad
15. ledna 2019, 15:12
2

Jinak stredni trida vyhovujici tvému zadani by mohla byt Kia Optima SW GT. 2.0 Turbo, 6 st. HDM... Vylozene sportovni verze to není, spis jenom silnejsi motor...

Ni
Ninjaherb
15. ledna 2019, 15:26
3

Dík za tipy chlapci. Zas jsme u toho, můžu byť vypláznout mraky peněz (V90 CC), spokojit se s trápením dieselu po městě (Insignie), nebo prťavým motorem (508). To myslím vystihuje celej segment asi nejlíp.

Asi si nechám svůj 2011 Smax, dokud z něj nevypadne motor.

ma
martinw
15. ledna 2019, 15:53
0

no nabidka je mizerna, ale jak pises auto alespon na 7 let a ze musi bejt velky a na rozjebany cesty napadl me Land Cruiser - akorat jsme opet u toho ze jsou dieselovy protoze benzin by te sezral zaziva spotrebou...

beastar
15. ledna 2019, 15:56
2

Normálně RS4 Avant a máš auto na všechno.

fr
frite
15. ledna 2019, 18:08
0

Objem motoru je už víceméně jen číslo, nevim proc šmahem zapudit všechny 1,6. Výkon to bude mít na rozdávání a vážným starším atmosférickým V6 kam to natrhne prdel kdykoliv kdekoliv (neberte doslovně)a spolehlivost je prostě dána konstrukcí ne objemem

BubaaCZek
15. ledna 2019, 18:25
1

Nechej S-Max, dokud z nej nevypadne motor. Ja to tak delam...

Jimi
15. ledna 2019, 09:38
2

Ten důvod může být mnohem jednodušší... lidi jsou hodně pohodlní. V autech na běžné užití- co prakticky před časem přestavovalo auto střední třídy nebo větší hatchback, si musela většina lidí sedat dolů a hlavně s určitou námahou vysedat nahoru. Crossover a SUV kategorie nabídly pohodlný nástup a výstup s bonusem pro většinu ne jenom řidiček v podobě lepšího výhledu, lepšího nandávání dětských autosedaček i s pokladem a parkování bez urvaného nárazníku o obrubník. Provozní náklady se nijak závažně nezvýšily a elektronika pomáhá s vyšším těžištěm... chtělo by to nějaké jiné bonusy pro "nízkou" střední třídu...

reagovat
ro
rock
15. ledna 2019, 13:53
0

"Provozní náklady se nijak závažně nezvýšily"

Co je to "závažně"? Z občasných srovnávacích testů to (velmi hrubě zprůměrováno, palivo, spotřební materiál, nejfrekventovanější náhradní díly) vychází na +10-20% při nákupu a totéž pak na provoz. Málo? Hodně?

Jimi
15. ledna 2019, 14:23
0

dost často se snaží automobilky postavit crossover na základě nižší řady a srovnávat to s klasickým sedanem/hatchbackem o řadu výš- min. cena tomu odpovídá... Např. u Mazdy ty rozdíly v ceně servisu a dílů jsou opravdu minimální. Záleží, co se s čím porovnává... Provoz je logicky o něco dražší, ale majitelé si to umí zdůvodnit "bonusy" ...

sheogh
15. ledna 2019, 10:09
5

Me spis vadi takova ta obecna "popularizace" (nevim jaky slovo pouzit) techniky - ne ze by to melo byt jen pro par vyvolenych, ale mnohem vic se me libily doby/veci, kdy to bylo opravdu o te technice a pokroku (a ted myslim obecne auta, IT, elektro..). Dneska (rozumej poslednich cca 10-12 let) je to jen o tom, kdo ma lepsi marketingovy oddeleni. Cilova skupina jsou snad matky s detmi a duchodci, takze se firmy zamerujou na obal, design, a hlavne at je tam co nejvic modrych LED... A me takova technika vubec nebavi a nezajima... Pak vznik zbytecnych vyrobku - dalsi "symbol doby".. .. nic s tim nenadelam...

reagovat
ma
martinw
15. ledna 2019, 10:58
0

Mě se třeba líbí myšlenka hybrid synergy drive od Toyoty která se ukázala jako hodně perspektivní, nebo Mazda že se snaží o vznětový benzínový motor. A to že litrovej motor je nafejkovanej výkonově jako původní 1.4 TSI tak to je taky zázrak techniky, jen to není z pohledu zákazníka uplně pozitivní věc tohle mistrovství světa v ojebávání fyzikálních zákonů :)

ro
rock
15. ledna 2019, 13:46
0

Chápu to tak, že svět se hnul (ti, co mají načtenou Temnou věž pochopí význam, který jsem té frázi chtěl dát) a já už jsem holt starej na to, aby u mne pozitiva změn převážila nad negativy ztrát. Až mne to bude vytáčet nad snesitelnou úroveň, pořídím si nějakýho hezkýho youngtimera a budu si znechucení nad okolním světem, který budu časem chápat čím dál míň, kompenzovat víkendovým cruisingem.

reagovat
fr
frite
15. ledna 2019, 18:03
0

Ja coby sprostý obchoďák se budu držet střední třídy co mi budou síly a budget stačit.
Tak už napsal kolega výše, není to jen o velikosti, ale částo třeba o tom podvozku, volbě materiálu apod. Ac by mi nižší střední stavila, tak cim dal vic vnímám jak je ošízená na tlumicich materiálech a ten hluk od motoru a pneumatik mi fakt vadí.
A SUV? No zrovna dnes jsem se bavil s kolegou od konkurence (on mondeo, já C5) a řekl mi že na suv a elektrokolo si ještě nepřipada dost starej..

reagovat
fr
frite
15. ledna 2019, 18:09
0

Ad Camry. Jako pokus dobrý, ale bez combi a dieselu volba pár polovinu a fandů.

fr
frite
15. ledna 2019, 18:11
0

Podivinů..

FamArt
15. ledna 2019, 18:18
2

Pred cca desiatimi rokmi som držal v obchode kalendár. Bol tam fešácky oranžový Focus, nasrdená modrá Astra..a kopec podobných viac či menej vydarených vozov, s vlastnou tvárou a filozofiou, ku ktorým som cítil náklonnosť. Nebol zrovna lacný, ale tažko sa tomu odolávalo.
Dnes som dostal do ruky dva prezentačné kalendáre jednej firmy, aby som si vybral.. V jednom bola kuchárka a v druhom autá. Hneď som siahol po tom automobilovom. Po pár pretočených listoch a siedmom obrázku SUV som ho zavrel a zobral kuchárku.

reagovat
Pe
Petre11
19. ledna 2019, 00:46
0

Už dlouho se nad tím zamýšlím, ale přijde mi, že nikdo se nezamyslí nad stavem našich silnic druhých a třetích tříd, najezdím denně cca. 50-80 km po silnicích, kde je samá díra s předokolkou Rav4 a myslím že funguje na r16 líp než třeba avensis. Chápu všechny kdo jezdí většinu času po dálnicích a 1. Třídě, že sedan nebo kombi funguje lépe. A osobně si na dálku po dálnici raději půjčím passata. Ale na běžné couračky, parkování u vysokých obrubníků, spomalovací prahy apod.. je SUV prostě příjemný. Kdyby jsem hledal jediné auto, bylo by v tom nejužším výběru, i když v jízdních vlastnostech a spotřebě bude vždy horší a žádné nedokáže nabídnout sportovnost, nízkou spotřebu apod.. Ale vykoupí to vlastnostmi, které na běžné ježdění využiji víc..

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
21. ledna 2019, 10:36
0

Čím déle žiju ve velké městské aglomeraci, tím víc mi tu crossovery a malá SUV dávají smysl, jakoliv jsem je nikdy neměl rád. Městské bludiště plné zpomalovacích prahu, vysokých obrubníků, občas sebevražedných chodců a malých parkovacích mist. To je spíš nez na střední tridu, tak na ten crossover, malý hatch nebo Jeep Wrangler. Rád by tu měl svoje Mondeo, ale v 50% případů bych prostě pořádně nezaparkoval. Většina obyvatelstva žije v podobných aglomeracích a bude hůř.

reagovat
ransom
21. ledna 2019, 18:40
0

Podle mého ryze soukromého pocitu - lidi z těch mizejících sedanů a kombiků prostě vyrostli. Sám jsem někdy před deseti lety začal zjišťovat, že žuchnout zády napřed do sebeluxusnějšího sedanu, a pak zase vystrkovat nohy před sebe na chodník a škrábat se nahoru - to ve skutečnosti nijak luxusní není. Lidi, co si kupovali všechny ty Superby, Passaty, Insignie a já nevím co ještě, najednou objevili - s odpuštěním - SUV. Proč? Protože: Za volantem náklaďáku, autobusu, větší dodávky, velkého offroadu, traktoru, nakladače; za kniplem v lokomotivě, tramvaji, ve vlaku metra; za beranama dopravního letadla - všude sedíš jako na židli, půl metru nad podlahou, vzpřímeně, s nohama pod sebou. Je to desetiletími a miliony kilometrů osvědčená řidičská, ale i cestovní poloha. Všecky ty posmívané SUV a crossovery si nekupují jenom blbé blondýny a teatrální sociopati. Pro mnohé je prostě ta židle v autě, to nastupování úkrokem vpravo, to seskočení ze sedadla, tak zásadní plus, že za to vše milerádi zaplatí vyšší spotřebou, dražším obutím i pomaleji projetou zatáčkou. Zajištění lidé středního věku, kteří dřív skupovali tu zmíněnou střední třídu, se prostě hromadně našli v něčem jiném, a nikdo je zpátky do nízkých aut nezažene. SUV a Crossovery jsou k mání od holobytů pro socky za 300k po luxusní křižníky pro boháče; takže kdo krom ježdění potřebuje i reprezentovat, může reprezentovat co hrdlo ráčí.
Já sám, pokud si můžu v práci vybrat čím vyrazím za svými úkoly 1500km někam na východ, zásadně si vymíním Sprintera, i když jedu jen s notebookem, batůžkem a bedýnkou vercajku. Na tohle jaro jsme si s manželkou objednali nevelký crossover. Právě pro ten posaz jako na trůnu a pro nic jiného. I když je nám naprosto jasné, že by nějaký ten kombik vyšel při koupi nastejno a provoz by byl zaručeně levnější. Nebylo to žádné náhlé rozhodnutí na základě módy a aktuální akční nabídky. Stálo to mnoho času hledání, študování, návštěv autosaloonů. Lezli jsme do řady aut. Tam, zpátky, nasednout, vysednout. Tady překáží sloupek, tady střecha, tady se zakopává o práh. Kurva, jak se z toho leze ven? Člověku od jistého věku začne nástup do "normálního" auta připomínat lezení do sklepní kóje prdelí napřed skrz okýnko na uhlí. Co je mi platné, že v té kóji se rozvalím na sofa čalouněné navoněnou kůží? Vždyť za hodinu zase polezu tím samým okýnkem ven...
Nové auto domů si nejčastěji kupuje člověk přes čtyřicet, často důchodce. A mám dojem, že reprezentativním služebním autem taky jezdí častěji rozšafný padesátník než čerstvý absolvent.
Stesk po mizejícím segmentu ale chápu. Sám jsem ještě velmi nedávno podobně naříkal nad mizením trojdveřových hatchů...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem