načítám data...

Faceliftované Škody Scala a Kamiq v okolí Frankfurtu: Nemají se za co stydět

Škoda Scala a Škoda Kamiq prošly modernizací. V okolí Frankfurtu jsme zjišťovali, jak nyní fungují.

zobrazit celou galeriiFoto: Škoda Auto

Modelové řady Scala a Kamiq hrají v nabídce Škody Auto důležitou roli. Hlavně subkompaktní SUV s Q v názvu se daří, loni se stalo třetím nejprodávanějším typem mladoboleslavské automobilky na našem trhu a dokonce druhým celkově, kdy mezi lednem a zářím 2023 svého majitele našlo 85 300 kusů. Ani souputník s nižší karoserií si však nevede špatně, prodalo se ho 43 300 kusů a v ČR zastává v prodejnosti celkově šestou pozici.

Proto je logické, že jim značka věnuje náležitou péči. Ta se projevuje faceliftovaným provedením, které právě v těchto dnech vstupuje na trh. Já jsem měl možnost si novinky s ním spojené důkladně vyzkoušet na mezinárodní novinářské prezentaci, jež proběhla v kopcích okolo Frankfurtu nad Mohanem a nyní vám přináším první jízdní dojmy. Jak modernizované řady zapůsobily? 

zdroj: Škoda Auto

Je to asi zjevné už z nadpisu. Ano, jsem názoru, že jak za Scalu, tak za Kamiq se Škoda nemusí stydět. Jsou to dobrá auta a facelift jim hlavně pomáhá lépe zapadnout do aktuální nabídky. Jistě, zvlášť v ČR, kde jich budeme brzy potkávat desítky denně, už asi nikomu nerozproudí krev, ale není důvod je nemít rád.

Začnu popisem Scaly, kterou jsem testoval primárně, protože s Kamiqem jsem se už seznámil před dvěma lety v rámci klasického testu. Kompaktní hatchback se mi docela líbí už od svého uvedení na trh. Jen jsem měl doposud trochu problém s jednou konkrétní věcí: tvarem předních světel. Byla trojúhelníková a poměrně velká, což ve mně vyvolávalo dojem, že ke zbytku auta příliš nesedí. 

zdroj: Škoda Auto

Tento neduh je nyní pryč. Scala dostala menší světlomety s vyšším počtem lomení, které za mě mnohem líp odpovídají designu zbytku auta. V případě vrcholné varianty s novými matrix LED zdroji mají i složitější a vizuálně zajímavější světelný podpis denních “lamp”, což je dalším plusem. Ano, vy můžete mít jiný názor, ale já jsem přesvědčen, že zvlášť ve spojení s novým nárazníkem, vylepšeným designem kol a upravenou grafikou zadních svítilen auto vypadá vážně hezky.

Podobně potěšený jsem byl i v interiéru, kde se už propisuje současný a v mých očích pohledný vizuální styl známý i z poslední Octavie nebo Enyaqu, ale ještě tu nejsou jeho typické potíže v podobě příliš nízko umístěných výdechů ventilace nebo přehnané redukce tlačítek. Vnitřek je pěkný, kvalitní a výbavou moderní, ale ještě stále starosvětsky funkční. 

Výbava Top Selection, zdroj: Škoda Auto

Úprav se zde dočkaly hlavně dvě věci. Za prvé je tu nový multimediální systém, který je ale prakticky téměř stejný jako ten původní, což je dobře, protože je přehledný a nezamrzá. Nebo aspoň mně se to nestalo. Za druhé došlo k pozměnění ozdobné lišty, jež plastové imitace různých kovů vyměnila za jemnou látku nebo poměrně věrnou nápodobu alcantary. Obojí vypadá slušně (nepravá variace na karbonové vlákno varianty Monte Carlo zůstala). Ještě ve spojení s dobrým prostorem pro posádku i zavazadla jsem tak byl v autě opravdu spokojen.

Nyní už však přistoupím k tomu hlavnímu, a sice jak Scala jezdí. Já si vyzkoušel hned tři kusy. Začal jsem dvěma nejvyššími modely Monte Carlo s benzínovým čtyřválcem 1.5 TSI 110 kW, lišícími se od sebe převodovkou — v jednom byl manuál, ve druhém DSG. Poté jsem si pro zachování kontaktu s běžným spotřebitelem vzal výrazně obyčejnější specifikaci s tříválcovým litrem o výkonu 85 kW a manuálem ve výbavě Selection. 

zdroj: Škoda AutoProtáhl jsem je okolím hradu Burg Schwarzenstein, kam by se mimochodem měl minimálně jednou podívat každý nadšený řidič. Hlavně úsek Stephanshausen-Presberg-Geroldstein-Obergladbach-Eltville vážně stojí za výlet do Německa. Jediným překvapením byly občasné díry ve vozovce v okolí malých vesniček, což mi ale zase umožnilo otestovat odpružení. No a na zdejších zakroucených okreskách jsem naznal, že Scala jezdí skutečně solidně.

Nejvíc jsem si přirozeně užil variantu 1.5 TSI s manuálem, jejíž název Monte Carlo mi ani nepřišel vytržený z kontextu. Motor má sice kapku turbodíru, ale jakmile se nadechne, tak sviští pěkně v celém otáčkovém spektru a má dospělácký čtyřválcový zvuk. Ve hbitém pohybu mu nebrání ani až nepřirozeně dlouhé zpřevodování šestistupňové převodovky, kdy na dvojku jde jet rychlostí 101 km/h a na trojku se omezovače nedotkne ještě ve 150 km/h. 

zdroj: Škoda Auto

S automatem je jízdní dojem samozřejmě trochu odtažitější, ale i sedmistupňová dvouspojka funguje dobře. Nezdržuje, necuká a rychle reaguje na povely pádly pod volantem. Navíc nemá tak těžké převody, takže auto s ní fičí minimálně stejně rychle. Pro obě specifikace pak platí, že ve spojení s osmnáctipalcovými koly s jednotkou dokáže bez problému držet krok i podvozek.

Až mě překvapilo, jak jistá dokáže Scala v zatáčkách být. Ani při ostrém zacházení neopouští stopu a pokud už dojde na nějaké adhezní problémy, tak přichází pozvolna, díky čemuž je čas reagovat. Jistě, daní za takové svezení je přece jen poněkud tvrdší a místy udrncaná jízda, ale věřím, že pro člověka, co se rád sveze, to nebude hrát významnou roli. 

zdroj: Škoda Auto

Dá se tím pádem říct, že si všichni máte utíkat pro Monte Carlo 1.5 TSI? No, mé srdce sice říká klidně ano, ale mozek vášně oprávněně krotí. Tříválec má totiž s manuálem kratší převody, takže i přes absenci části objemu a výkonu jede až asi do 80 km/h pocitově skoro stejně. Dobře, ryje a k jeho turbodíře se už úplně nehodí slovo kapka, jenomže je levnější, úspornější (jezdil jsem s o litr menší spotřebou) a přitom podobně živý.

Také musím dodat, že ani menší sedmnáctipalcová kola této Škodě neškodí. Drncá s nimi o něco míň a přitom obdobně drží. Karoserie se na balónovějších pneumatikách jen občas mírně víc zhoupne na stranu, ale šasí je jisté víceméně stejně. Scala v litru s manuálem mi tedy vyšla jako asi nejlepší specifikace obecně fajn auta.  

zdroj: Škoda Auto

V případě Kamiqa už budu stručnější, protože jednak prošel shodnými změnami (nová příď s matrix LED světly, nová kola, nová grafika zadních svítilen, inovovaný jednotný interiér) a pak také kvůli sdílenému šasí velmi podobně jezdí. Ani vyšší stavba nepředstavuje v zatáčkách nějakou překážku, Kamiq se jimi proplétá skoro stejně dobře jako jeho sestra.

Nicméně jsem si u něj všiml jednoho překvapivého jevu. V ostrém rozporu se Scalou Kamiq na kolech o rozměru 17 palců z mně zcela neznámého důvodu drncá víc než s osmnáctkami. O dost víc. Bojoval jsem s tím už u zmíněného kousku testovaného v roce 2022 a tady jsem si schválně půjčil úplně stejnou specifikaci (1.0 TSI DSG Top Selection), abych zjistil, jestli se něco změnilo. Nezměnilo. Auto pořád neustále poskakuje.

zdroj: Škoda Auto

Přitom ve verzi Monte Carlo 1.5 TSI s manuálem a většími koly funguje výrazně líp. Na nerovnostech se projevuje úplně jako Scala, tedy trošku, ale ještě ne nepříjemně udrncaně. Nechápu to. Oba Kamiqy mají stejný podvozek a vahou se liší jen o 17 kg. I přesto fungují tak odlišně a ještě je zde typicky tvrdší volba tou měkčí (nesoulad možná vysvětlen přítomností adaptivních tlumičů u varianty Monte Carlo v rozporu s propozicemi, viz diskuze, díky XTad za poznámku).

Tím vůbec nechci říct, že by byl Kamiq špatný. Opak je pravdou. Je to stále pohodové auto s moderní výbavou, pěkným a vzdušným interiérem a povedenými motory, přesně jako Scala. Jen vám u něj doporučím si před koupí vyzkoušet obě velikosti kol (nejmenší šestnáctky se ke mě nedostaly), můžete dojít k překvapivým závěrům.   

zdroj: Škoda Auto

Verdikt

Škody Scala a Kamiq jsou dobrými auty. Mají příjemné interiéry, pohání je dvě šikovné pohonné jednotky a obě slušně jezdí. Facelift pro nacházející roky jim tak hlavně přihrál nějakou zajímavou výbavu a pomohl se vizuálně přiblížit nejnovějším modelům, slušný základ už měly. Přestože se občas najdou nějaká překvapení daná konkrétními specifikacemi, platí, že se za ně automobilka nemusí nijak stydět.

zdroj: Škoda Auto               

Technická data

Škoda Scala 1.5 TSI Manuál Monte Carlo

Motor: přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec 1498 cm3
Výkon: 110 kW (148 k) při 5000 – 6000 ot/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3500 ot/min
Převodovka: šestistupňová manuální
Provozní hmotnost: 1357 kg 
Maximální rychlost: 221 km/h
0-100 km/h: 8,2 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,6-5,8 l/100 km
Spotřeba v testu: kolem 9 l/100 km, ale to je zcela irelevantní informace, auto jsem nešetřil
Cena testované specifikace: 622 200 Kč

Škoda Scala 1.5 TSI DSG Monte Carlo

Motor: přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec 1498 cm3
Výkon: 110 kW (148 k) při 5000 – 6000 ot/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3500 ot/min
Převodovka: sedmistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1368 kg 
Maximální rychlost: 220 km/h
0-100 km/h: 8,2 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,6-5,7 l/100 km
Spotřeba v testu: kolem 9,5 l/100 km, ale to je zcela irelevantní informace, auto jsem nešetřil
Cena testované specifikace: 662 200 Kč

Škoda Scala 1.0 TSI Manuál Selection

Motor: přeplňovaný zážehový řadový tříválec 999 cm3
Výkon: 85 kW (114 k) při 5000 – 5500 ot/min
Točivý moment: 200 Nm při 2000 – 3500 ot/min
Převodovka: šestistupňová manuální
Provozní hmotnost: 1274 kg 
Maximální rychlost: 202 km/h
0-100 km/h: 9,5 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,2-5,4 l/100 km
Spotřeba v testu: kolem 8 l/100 km, ale to je zcela irelevantní informace, auto jsem nešetřil
Cena testované specifikace: 502 200 Kč

Škoda Kamiq 1.5 TSI Manuál Monte Carlo

Motor: přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec 1498 cm3
Výkon: 110 kW (148 k) při 5000 – 6000 ot/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3500 ot/min
Převodovka: šestistupňová manuální
Provozní hmotnost: 1354 kg 
Maximální rychlost: 214 km/h
0-100 km/h: 8,3 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,7-6,0 l/100 km
Spotřeba v testu: kolem 9 l/100 km, ale to je zcela irelevantní informace, auto jsem nešetřil
Cena testované specifikace: 642 200 Kč

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG Top Selection

Motor: přeplňovaný zážehový řadový tříválec 999 cm3
Výkon: 85 kW (114 k) při 5000 – 5500 ot/min
Točivý moment: 200 Nm při 2000 – 3500 ot/min
Převodovka: sedmistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1337 kg 
Maximální rychlost: 195 km/h
0-100 km/h: 10,2 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,6-5,9 l/100 km
Spotřeba v testu: kolem 8,5 l/100 km, ale to je zcela irelevantní informace, auto jsem nešetřil
Cena testované specifikace: 595 600 Kč

Zdroj prodejních dat z úvodu k prostudování zde

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

XT
XTad
25. února 2024, 18:20
0

Nebyl ten nesoulad v dojmech z podvozku zpusoben adaptivnimi tlumici? Obecne je zajimave, ze v kazdem testu maji velmi odlisne nazory.

reagovat
Jaromír Soukup
25. února 2024, 18:44
0

No ten můj Kamiq MC adaptivní tlumiče mít neměl, ale protože tam těch testovaček bylo asi 30, je možné, že se to nějak zaměnilo (nebo se já prostě přehlídl 😅), protože to by to vysvětlovalo. Ten rozdíl byl opravdu výrazný. Ale nevím, různé módy jsem u Kamiqu MC sice zkoušel, ale změny jsem si nevšiml. Jenže jsem to zkoušel na úseku s dobrým povrchem (žil jsem v domnění, že tlumiče jsou stejně pasivní a že se jen změní mapování plynu, tak proč se v tom vrtat?), takže by mi to asi stejně nic neřeklo.
-
Komentář upraven 25. 2. 2024, 18:58:26

Sa
Sato
25. února 2024, 22:04
3

Kamiq MC, to znie tak fancy, akoze Kamiq MC Stradale :)

XT
XTad
27. února 2024, 22:44
0

Kamiq Montér Karel

ro
rock
25. února 2024, 18:49
0

Scala se mi docela líbí, ale chtěl jsem aspoň jako obvykle brblat nad tím, že je to drahý. Ale když jsem si tak ve zkratce prolítl, jaká je dneska nabídka hatchbacků téhle třídy pod půl mega (našel jsem tři; i30, Ceed a 308), tak si člověk vlastně moc nepomůže.

reagovat
martin_100
25. února 2024, 22:26
-1

To že ostatní auta nejsou o mnoho levnější neznamená, že ro neni drahý.
Mě spíš udivujou ty spotřeby. Nevěřim, že to všude drtil na uzavřený RZ na krev. A nedivio bych se kdyby podobný nároky na palivo ty auta měly u většiny řidičů co nejezdí na klobouka.

ro
rock
26. února 2024, 06:16
4

No tak ono je otázkou, do jaký míry je Scala určená pro řidiče, co nejezdí na klobouka.
Podle spritmonitoru se průměrná spotřeba Scaly 1,5 TSI pohybuje těsně přes 6 l a 1,0 TSI okolo 5,75.
pozn: když jsem si tam zkusil po porovnání najít auta, která jsem měl, tak moje dlouhodobá spotřeba se pohybuje těsně pod průměrem spritmonitoru. Takže co se mého jízdního stylu týká, jsou to celkem použitelná data.

sheogh
26. února 2024, 08:54
2

Dost podle me zalezi na slozeni tras, na dalnici a okresce to podle me bude horsi. Ja mel za tyden s 1.0TSI v T-Crossu na dovolene (hodne presunu dalnice/okresky 100kmh+) prumer 9l... nechtel bych ten motor ani za nic. Dynamika na objem ujde, ale jen v uzkym pasmu otacek a rozjezd me prisel tragickej az frustrujici, hlavne kvuli turboagu.
Na to, ze s 5.2l V10 mam na podobne trase prumer 13 je to dost mizerny

MC
MC
26. února 2024, 09:53
0

Z testování faceliftového Kamigu 1,5 TSI 7DSG v Autosalonu.tv vyšel motor 1,5 TSI údajně hlučnější než 1,0 TSI a ve spojení s DSG cukal a podřazoval při plné akceleraci o několik stupňů. To mě trochu děsí - mám ho v této motorizaci objednaný. V jiných testech to snad bylo v pořádku. Tak čemu věřit ? Bohužel velký krajský prodejce Škody nemá tento vůz k projetí (?!). Nabídl mi Karog 1,5 TSI Evo 2 DSG k projetí, v tomto případě vše bylo v pořádku. Tak nevím ....

reagovat
Jaromír Soukup
26. února 2024, 11:04
1

No, podobně nestejné závěry ohledně patnáctky kolovaly i mezi přítomnými novináři, slyšel jsem ledacos. Nicméně mně přišla 1.5 o něco tišší než litr a hlavně (logicky) jemnější. Ale je faktem, že zvlášť ve vyšších otáčkách je také slyšet znatelně. Neoznačil bych ji úplně za tichošlápka, i když špatná taky není. Jestli Kamiq 1.5 TSI DSG cuká, to nevím, neměl jsem ho. Ale u Scaly jsem si ničeho takového nevšiml.

Zajda
26. února 2024, 13:34
0

Já s tím mám zkušenost v OIII s manuálem a z nízkých otáček pod 2000 se to sbírá asi jako moje Clio se srandovní 0,9 TCe. Rozjezdy jsou rozhárané zřejmě podle toho jestli zrovna jede alternátor a 4 nebo 2 válce. Nad 2500 otáček to naopak ožije a věřil bych tomu mnohem víc než maximálních 150 koní. 3válec 1.0 TSI mi přijde při rozjezdech předvídatelnější.

Frankie
26. února 2024, 22:35
0

1,5 TSi, mild hybrid, 7st. DSG budu mít za nedlouho ve služební Oktavce Combi, predfacelift, 18" kola. Tak jsem na to zvědav

Be
Beran
27. února 2024, 07:29
0

MC: co mame v praci kamiqa 1,5 s DSG bez DC, tak mi to prijde primerene auto na takove to normalni jezdeni. Kdyz jsem zacal tlacit na pilu, tak se zkombinovala turbo dira s podrazovanim automatu a nejdriv nic a pak trhani volantu z ruky jak ten naval momentu sel na predni kola. Nevim na jakych kolech, ale podvozek mi prijde pri razantnejsi jizde takovy nejisty a je treba si davat pozor na prenaseni hmotnosti.

Frankie
27. února 2024, 09:03
0

No jsem na to hodně zvědav a časem tu o tom možná něco napíšu. Bude to přechod z 3G, 1,6 TDi, 4x4, manual, kola 16". S tou jsem se docela sžil

ReVolte
04. března 2024, 21:04
0

1.5 TSI v manuálu už mám dlouho a po Mk3 1.6TDI si hodně polepšíš, Jako pořád to není auto co bych si koupil, ale co pamatuju 1.6TDI, tak to už bylo na hraně se soudností. A hlavně přechod z Mk4 z Mk3 je jako do Superbu jak chováním tak odtažitostí. Jo a spotřeba bude vcelku hezká :)

Frankie
05. března 2024, 16:05
0

Díky, no uvidím. Já se s tou stávající docela szil, manuál, 4x4, bylo to trochu chipnute, tak to i jede. Hlavně mi bude chybět ta 4x4, ale uvidíme.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem

GMC Typhoon  1993
GMC Typhoon

1993 rok výroby
285 koní výkon
4 300 ccm objem

Ford F250 XLT LARIAT 1989
Ford F250 XLT LARIAT

1989 rok výroby
230 koní výkon
7 500 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem