Je tomu půl roku, co jsem měl na recenzi půjčenou první škodovku. Tenkrát jsem testoval svítivě červený Kodiaq ve výbavě Sportline s dvoulitrovým TSI a pamatuji si, že se mi to auto líbilo a vlastně jediný problém jsem měl s cenou. Teď jsem dostal škodu druhou. Opět je to model s q v názvu (a tedy SUV), opět má TSI a sportovní výbavu a opět je ve svítivém odstínu, tentokrát modrém. Jaký asi bude on?
Po týdnu s ním jsem názoru, že nejmenší české SUV je jiné než větší bráška. Je trochu obětí své vlastní podstaty, dnes tolik žádané vysoké a krátké pseudoterénní karoserie, která dala za vznik spíše nevyrovnanému celku. Jistě, ono nad tím nemá moc cenu žehrat, lidé to tak dnes chtějí. Nic to ale nemění na faktu, že aby výrobce mohl zákazníkům nabídnout malý sportovně užitkový vůz, musel přistoupit k určitým kompromisům, které ve výsledku působí nesourodě.
Zvenku je to ještě celkem v pořádku. Auto přijelo v atraktivní specifikaci Monte Carlo, která zahrnuje pěkný černý paket — touto barvou jsou lakována kola, maska, veškeré nápisy, sportovní lízátka prahů a (příplatkově) černá střecha. K tomu je ještě vyvedeno v už zmíněné barvě s názvem Race Blue, neboli v závodní modré. Mám-li i tady vytáhnout nějaký nesoulad, tak je možná trochu zvláštní, že sportovní Monte Carlo se kombinuje s tříválcovým litrem a automatem, ale na takové specifikace už jsme všichni zvyklí.
Naopak silně nevybalancovaně vnímám interiér. Ten je provedený kvalitně a je opravdu hezký. Plasty jsou měkčené, dekory imitující karbon (součást výbavy) působí solidně, občasné jemné zdobení chromem umí udělat radost a velké střešní okno se mi vyloženě líbí. Ale mám problém se sedačkami, a to prosím pozor, ve škodovce kupodivu ne z toho důvodu, že by mě z nich bolel zadek. To se naopak nestalo ani jednou, sezení je v pořádku.
Mně se nelíbí, jak vypadají. Nemluvím o tvaru, na mysli mám materiál. Proč jsou v nejdražším a sportovním provedení pošité obyčejnou látkou? Nepotřebuji kůži, ta je stejně nepraktická. Nemohly by ale aspoň bočnice být vystlané alcantarou? Nemohly. Jsou totiž překryté čímsi, co má taky připomínat karbon, jenže je to měkké a na omak podivné. Připomíná mi to šusťákové kalhoty z 90. let. Navíc, sedačky jsou vždy částečně červené, i když je auto zvenku v jiné barvě. Některým jedincům, včetně mojí maličkosti, to může vizuálně překážet.
Druhou nesrovnalostí vevnitř Kamiqu je prostor. V kabině je až nad očekávání mnoho místa všemi směry. Jenomže toto uspořádání si vybírá daň v kufru. Ten je nejspíš největší obětí dané karoserie, jelikož pocitově je, na rozdíl od prostoru pro posádku, vážně malý. Ani dvojitá poloha moc nepomáhá. V ostrém kontrastu s tím kvituji (už začínáte chápat tu nevyrovnanost?) jeho promyšlený síťový program. Takže ve výsledku do auta sice nic moc nedáte, ale to, co se vám tam vejde, nebude létat.
Podobně se dá vnímat i pohonné ústrojí. Třeba už zmíněný litrový tříválec mám vlastně z celého auta nejradši. Není téměř slyšet a jede skutečně pěkně. Za tabulkově silnější dvanáctistovkou v nedávno testovaném Peugeotu 308 pocitově nijak nezaostává. Přitom se umí odměnit příjemnou spotřebou okolo šesti litrů Naturalu. Je to bez nejmenších pochyb dobrá pohonná jednotka.
Svůj výkon však na kola přenáší pomocí dvouspojkové automatické převodovky DSG, která má problémy s rozjezdem z místa. Po léta všichni značce, potažmo celému koncernu, vyčítali, že při něm škube. Tudíž ji nastavili tak, že teď už umí s autem hnout plynule, ale zase jen velmi pomalu. Plný plyn znamená asi 2-3 vteřinové čekání na akci. Ale to už v křižovatce místo není. Ano, má sportovní režim, jenže ten prodlevu pouze zkracuje. Když se k tomu ještě přidá pomalý start-stop systém (dá se vypnout jedním tlačítkem), rozjezd vyloženě trvá.
I podvozek je, co se týče tlumení nerovností, poplatný krátké a vysoké stavbě. Je tvrdý, rázy přenáší do karoserie, která se pak natřásá. Celé auto působí jakoby napnutě a neklidně, kabina se pořád hýbe a posádka ví o prakticky každé díře. To ale nepovažuji za nevyrovnanost, šasí takové být musí, aby v případě nouze udrželo Kamiq na silnici.
Sám ji pociťuji hlavně v zatáčkách. Do poměrně značné míry funguje toto malé SUV dobře. Při prvních aktivnějších průjezdech jsem byl spokojen, škodovka se nenaklání a stopu drží. Avšak stačí přitlačit trochu víc a je to úplně jiná písnička. Projeví se vysoko umístěné těžiště a dnes už balónové pneumatiky s rozměrem 205/55 R17, kola hned začnou kvílet a nevypínatelné ESP konat.
Nu a pak je tu trochu nevyvážená cena. Auto začíná na 427 900 Kč se stejným, i když o něco slabším litrem a manuálem. To mně na dnešní dobu přijde vlastně celkem fajn. Za provedení Monte Carlo 1.0 TSI 81 kW DSG už ale dáte výraznějších 598 900 Kč a testované auto s některými příplatky je k mání za 658 800 korun českých. To je zase podle mne za to, co tříválcový Kamiq s DSG nabízí, poměrně hodně.
Verdikt
Z článku se může zdát, že Škoda Kamiq Monte Carlo se výrobci moc nepovedla. To vůbec není pravda. Naopak, nabízí spoustu pozitivních vlastností. Umí vypadat k světu, má kvalitní interiér a její motor je opravdu dobrý. Jenom je to prostě krátké a vysoké SUV, což jsou aspekty, které nutí výrobce k mnoha kompromisům ohledně prostoru i jízdních vlastností. A právě díky nim se auto zdá být poněkud nevyrovnané. Ale nedá se svítit, tak je to teď v módě.
Technické údaje
Škoda Kamiq 1.0 TSI 81 kW DSG Monte Carlo
Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 999 cm3
Výkon: 81 kW (109 k) v 5500 ot./min
Točivý moment: 200 Nm ve 2000-3000 ot./min
Převodovka: sedmistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1416 kg
Maximální rychlost: 199 km/h
0-100 km/h: 10,1 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 6,2 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,8 l/100 km
Základní cena: 427 900 Kč – 1.0 TSI 70 kW MAN5 Ambition
Základní cena testované specifikace: 598 900 Kč – 1.0 TSI 81 kW DSG Monte Carlo
Cena testovaného kusu: 658 800 Kč
28. července 2022, 17:09
5
Keď musíš dať štartovanie na tlačítko, ale máš na vývoj nových dielov rozpočet osem centov.
31. července 2022, 22:59
0
keď urobíš verziu Monte Carlo a tá plaketa vyzerá ako z Aliexpress
28. července 2022, 19:01
4
Dát přes 600 tisíc za zvýšenou fabii může jen blázen..
29. července 2022, 06:51
1
No…ano :-D A to ještě tenhle kus nemá 1.5 TSI a zdaleka všechny příplatky. Kamiq se umí dostat až na 783 100 Kč :-)
-
Komentář upraven 29. 7. 2022, 06:57:19
29. července 2022, 06:59
0
Stál jsem u něj a přemýšlel, že kdyby se dal o 3 cm níž tak to bude mít pěknou siluetu.
29. července 2022, 07:00
-1
Novinářská konfigurace...... Největší podíl prodejů bude do 500k.
Nicméně jezdil jsem ve Stylu s 1.5TSI a DSG - příjemný auto, svižný, spotřeba do 7 litrů v kombinovaném provozu, celkový dojem super.
29. července 2022, 07:40
0
No…to na 100% úplně nevím. Právě jak jsem ho měl, tak jsem celý týden koukal, kolik jich je (protože do té doby jsem to jaksi neměl důvod dělat), a překvapivě jsem těch MC specifikací potkal opravdu hodně.
29. července 2022, 15:42
-1
MC jsou tak 2-3 kusy z 10 maximálně
30. července 2022, 22:23
0
Přišlo mi to víc. Ale můžeš mít klidně pravdu, mně už se to teď nechce znova zkoumat :-D
29. července 2022, 07:07
3
- Pochvala na kvalitu interiéru trochu skřípe, když se člověk začte do pasáže o sedačkách. Ze tří zmíněných věcí by mi nevadilo jenom nepoužití kůže. Ovšem rudý pruh v modrém autě by mi vyvolal epileptický záchvat a i látka s karbonovým dekorem by pro mne byla dostatečným důvodem k volbě jiného auta (nebo aspoň jiné výbavy)
- Cena: obyč Fabia Monte Carlo 1.0 TSI 81 kW DSG je od 504 900. Takže příplatek za pseudoSUV verzi je 94 000 Kč. Ufff.
29. července 2022, 07:42
0
To auto je nafouknuta Scala, takze priplatek cca 25tis.
Ale ani tolik bych ja osobne za pseudo SUV nepriplatil.
29. července 2022, 07:45
1
Právě. Fajn interiér, ale ty sedačky, to je prostě špatně. Látku bych přežil taky (i když si myslím, že by mohla být aspoň hezčí, z fotek to nevynikne, ale naživo působí úplně stejně jako ta základní pro Ambition), ale ten měkký karbon je prostě blbost. A z trauma z barevného nesouladu se stále marně snažím vzpamatovat.
29. července 2022, 08:19
0
Beran: a od ceho je odvozeny Karoq?
29. července 2022, 08:45
0
Je to tak, že Scala je odvozená z Fabie, protože má stejný podvozek MQB A0. Tak je to nafouklá Fabia. Pak máš Kamiq, což je jakože nafouklá Scala, protože má taky platformu MQB A0. Tedy je to 2x nafouklá Fabia. Karoq už má pokročilejší platformu MQB s možností zástavby víceprvkové zadní nápravy a pohonu 4x4 (u A0 ani jedno nejde), kterou sdílí s Octavií. Takže je to vlastně ovce s trochu jinými proporcemi.
29. července 2022, 08:46
1
Fabia, Scala i Kamiq stojí na MQB A0, nicméně Scala a Kamiq sdílejí stejnou variantu se shodným rozvorem a šířkou. Čili to jsou skutečně přímé protějšky, Fabia je o dost menší. Scala je však delší než Kamiq, a má tak přirozeně větší kufr.
29. července 2022, 08:46
1
Karoq je na základě Octavie. Mají dokonce téměř stejný rozvor. Ale právě v případě nabídky z Jung Bunzlau se ukazuje, jak nesmyslná je SUV móda. Všechny (mimo elektrických) mají svoji "tradiční" verzi a ve všech případech je téměř ve všem lepší (a vždy levnější), než SUV.
29. července 2022, 09:15
0
No jo, je to tak, beru zpět. Scala je tomuhle opravdu blíž; o co ji při kreslení Kamiqa vytáhli do výšky, o to ji zkrátili a obrali o kufr, ale podvozek je podobný.
29. července 2022, 09:22
0
Zajimave je, ze karoq ma o 2 cm kratsi rozvor nez kamiq/scala a o 5 cm nez octavia, se kterou je technicky sprizneny.
29. července 2022, 10:12
0
Co jsem se díval na specifikace, tak Scala, Kamiq a Karoq jsou všichni +/- nějaký ten milimetr stejně (okolo 2.640 mm) a Octavia je o necelých 30 mm na rozvoru delší (2.669 mm). Ale Karoq vycházel technicky z předcházející generace Octavie, kde jsem nejčastěji viděl udáno 2.659 mm (každý test uvádí něco jiného). Platformy jsou MQB A0 Kamiq/Scala, MQB A1 Karoq/Octavia 3 a MQB EVO Octavia 4
29. července 2022, 10:48
0
kotzitzaq: Pekne zhrnuté, ďakujem.
Hľadal som rozdiely medzi tými platformami. MQB Evo v Ovci 4 má vyšší podiel vysokopevnostnej ocele, elektromechanický posiňovač bŕzd miesto podtlakového, novšiu generáciu EPS, prekopanú elektronickú architektúru (vyššia priepustnosť zbernice) s podporou lepších asistenčných systémov (pridaná automatická zmena pruhu) a podporou HUD. MQB A0 a A1 sú predchodcom a od seba sa okrem veľkosti líšia možnosťou zástavby viac-prvkovej nápravy vzadu a možnosťou mať pripojiteľné 4x4.
29. července 2022, 12:01
1
Ad bitner:pokud se budes divat ciste na techniku, tak Karoq vychazi z Atecy (nabihala cca o 1,5 roku driv). Asi tam bude i podobnost s Tiguanem, ale tim si nejsem jisty.
Scala a Kamiq napric koncernem nemaji "sourozence", ti jsou technicky sprizneni spolu.
Tridne jsou Tiguan/Ateca/Karoq proste nafouknuty/zvednuty golf hatchback. Porovnavat to s oktavkou neni uplne spravne, protoze ta je delsi kvuli kufru.
Pokud budeme hledat "zvednutou" fabii tak je to Arona.
Ale obecne tam je ta snaha o maximalizaci synergie, protoze uspory. Tyhle technicke spriznenosti dost komplikuji i ruzne generace platformy a auta samotneho. Karoq je technicky na urovni O3 i kdyz se vyrabi soubezne s O4. Nebo fabie 1, 2, 3 mely stejnou platformu, ale realne jsou to dost jina auta. Jako bonus k tomu jsou roomster a rapid s predni napravou z fabie a zadni z oktavky.
Je to hodne zamotane a zaroven hodne lego se shodnymi dily.
Nic z toho co se ve vlakne pise prede mnou, nechci zpochybnovat.
29. července 2022, 12:43
0
Takže shrnutí: Škoda, Seat, VW, Audi do řady 3 je prakticky scale Golf případně Polo a kombinace. VW komplet kromě Touarega- to je Porsche.
29. července 2022, 12:44
0
Tak jsem kouknul primo na stranky skodovky a rozvory jsou takhle:
Fabia: 2 552
Karoq: 2 630 nebo 2 638 (ctyrkolka ma asi jiny rozvor)
Kamiq/Scala: 2 640
Octavia: 2 669
29. července 2022, 13:55
4
Já nevím napsat že kamiq je jako Fabia kvůli platformě je trošku zkratka. Tak ravka a camry mají taky stejnou podlahovou platformu asi to těžko rikat že je ravka zvedla camry. Platformy se sdílej běžně a krajní modely mají třeba metr rozdíl a jsou to úplně jiný auta.
Kamiq není suv. Je to prostě zvedle auto do města s velkým profilem pneu, malýma převisama, takže ideální pro ženskou a na obrubníky. Kufr akorát, takže nevozis 2 kubiky vzduchu. Rozvor to ma vetsi než karoq a vevnitř je místa skoro stejně jak v trojkovy oktavce,rozhodně víc než ve dvojce. Za mě v pohodě. Lidi takový auta chtěj, tak se dělaj.
29. července 2022, 14:00
0
rock: k té barevné kombinaci: před nějakou dobou jsem našel na prodej tuto nádheru po německém důchodci. To je tak perverzní kombinace, že se z toho stal slušný ležák, ale zatím nejde s cenou dolů. Tmavomodrý W212 E500 4matic ve stylingu AMG, červená kůže a hnědé dřevo všude i na volantu.
-
Komentář upraven 29. 7. 2022, 14:01:11
29. července 2022, 14:16
5
To byl určitě nějakej zasloužilej ředitel, co na to byl zvyklej z kanceláře :-)
29. července 2022, 15:12
-1
Na druhou stranu je neuveritelne, ze se takovy pocet modelu zaplati.
29. července 2022, 16:57
-1
To sdílení je vidět např. Na policejních scalach, ty jsou postaveny na vyšším podvozku z kamiqa. Jsou to snad jen 4cm. Takže zase o tolik to není.
29. července 2022, 09:05
0
Škodovka má ke každému SUV osobní ekvivalent k tomuhle Scalu, která vždy bude mít lepší jízdní vlastnosti a bude praktičtější. SUV je hlavně módní trend. A kufr je dobré porovnávat v litrech.
29. července 2022, 13:36
0
To není tak jednoduché s těmi litry. Je několik metodik a některé automobilky počítají i schránky okolo a pod kufrem, zatímco jiné ne atp. Třeba zrovna Kamiq má prý v kufru 400 litrů, ale pohledově je to o něco menší prostor než kufr v mé C4, která má 320 litrů. Jasně, právě pro to ty litry jsou, abychom nemuseli řešit osobní dojmy, ale dokud to nebude 100% sjednocené, tak to stejně moc fungovat nebude.
29. července 2022, 15:45
0
Někteří do toho počítají i místo pro rezervu, ale pro v diskusi nejčastější srovnání Scala/Kamiq bude metodika stejná.
29. července 2022, 10:09
0
Tak to je moc fajn, dát 600 litrů za auto, co má sedačky na úrovni levných křesílek k PC z IKEI :)
29. července 2022, 12:43
-1
Sedačky lol... A jaký auto v téhle ceně to dnes takhle nemá. Sice dobrý postřeh taky sem to nedávno zkoumal. Jen konkurence je na tom stejně nebo i hůř.
29. července 2022, 13:16
0
To je vec vybavy. Verze style tam ma dokonce tu zminovanou alcantaru na bocnicich v zakladu https://www.topcentrumcar.cz/ap/fotky_vozy/15553/628c94e49febe.jpg a i s priplatkovou kuzi se to vejde do 600.
30. července 2022, 09:27
0
Nemohu si pomoci, ale tenhle vůz mi stále siluetou připadá strašlivě disproporční…
30. července 2022, 11:09
-1
To je dan za ten protazeny rozvor. Dalsi vec je, ze aby to auto vypadalo dobre, potrebuje minimalne osmnactky, coz je zaroven nejvetsi dostupny rozmer https://eu.cdn.autosonshow.tv/4987/retail/CE70WGA/SKODA__KAMIQ__SE_L_TSI_DSG__PETROL______CE70WGA-e04_md.jpg?t=20200909112956 . Nez mensi litaky, to uz je asi lepsi proste nechat poklice, ktere vice vystupuji z podbehu a proporcim trochu pomuzou https://www.portalridice.cz/data/blog-article/illustration/orig/skoda-kamiq.jpg .