načítám data...

Proč se netěším na léto bez střechy

07. března 2017, 07:22 12 komentářů Adam Forman

Kabriolet by chtěl alespoň na chvíli každý. Vtáhnout do děje, užívat sluníčko a ptačí trus na sedačkách. Jenže těch much mezi zubama je víc.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Na horách se sice ještě vesele lyžuje, avšak v nížinách už lidé odkládají péřovky a začínají hledat sluneční brýle. Stěhovaví nadšenci pomalu plánují letní dovolenou a mladé dívky opět zařadily do svých šatníků sukně tak krátké, až je kolem krajnic povážlivě nebezpečno. Zkrátka nastává sezóna těm z nás, kteří si dopřávají léto v autě bez střechy. Právě dnes jsem na cestě do práce potkal Miatu se staženým vrškem, ze které si užíval bezprostřední pocit březnového rána mladý muž s úsměvem na tváři a kulichem stáhnutým až těsně nad obočí. I počal jsem se těšit, až i já opráším svoji pojízdnou pohovku, ale protože bylo pondělí, půl šesté ráno a ke všemu jsem musel vstát levou nohou, nějak mě napadaly spíše zápory než klady.

Potkanovo zimoviště

Hned první starostí bude odzimování. Zaprášený vůz bude třeba vytlačit z garáže (do které se vejde jen díky sklápěcím zpětným zrcátkům) a zprovoznit všechny systémy. Samozřejmě jsem už zase zapomněl, jak přinutit k poslušnosti imobilizér a dálkové ovládání po odpojení baterie. U mého vraku ještě nastává radost v podobě demontování levého předního kola a podběhu, abych do útrob mohl navrátit autobaterii. Tedy pokud ji zase nezapomenu nabít. Tlačit auto zase zpět jako minule se mi moc nechce. Doufám, že se mi prozatím ve voze neusídlili nějací hlodavci. Odhodlaná kuna (Adam dostane za domácí úkol zopakovat si základy přírodopisu, zejména pak čeleď lasicovití – pozn. šéfredaktora) nebo myší rodinka dokáže nadělat nepěknou paseku. Pak už jen zabít hodinu života čekáním na oddělení evidence motorových vozidel, zařídit nezbytnou zelenou kartičku a dálniční známku s letošním rokem a můžu vyrazit do servisu. Dlouhá stání autům nesvědčí a preventivní kontrola, vyvážení kol a impregnace střechy jsou nutným násilím vůči mé peněžence.

Někde, někudy do něj začne zatékat

Radost z karosérie bez střechy začne ještě v dílně servisákově. Zvednout velký kabriolet zase není taková sranda. Baterie drenážních kanálku nešikovně ústících do lemu pod prahy vyžaduje obezřetné kladení ramen zvedacího mechanismu. Jediná chybička dokáže odtok slisovat a proměnit vůz v pojízdnou přehradu žbluňkající v zatáčkách. Nedej bože, aby se mi po cestě podařilo prorazit pneumatiku. Zkoušel jsem vůz nadzvednout a nevěřil jsem vlastním očím, když jedno kolo viselo pět centimetrů nad zemí, přičemž zbývající trojice spokojeně spočívala na asfaltu ve své přirozené poloze. Věřím, že majitelé miniatur s dvojicí sedadel tuto potíž nemají, ale velké vozy se vážně hodně kroutí. A s tím souvisí i poněkud problematická těsnost střechy. Správný kabriolet totiž nemá rám okna. Správný kabriolet nemá ani ochranný oblouk za první řadou sedadel (jako PT Crusier, či Escort). Do správného kabrioletu nevyhnutelně teče. Ne neustále, ale když se spustí pravá letní bouře a kvalita silnice neodpovídá ani východně-evropskému standartu, okna mají tendenci kolem těsnění propouštět sem tam nějakou tu vodu. Ačkoliv se samozřejmě jedná o skvělý bezpečnostní prvek udržující řidiče bdělého, voda stékající vnitřkem okénka má tendence zatéct třeba do telefonu v kapse dveří, nebo na kožený sedák pod sedínku řidiče.

Auto není trezor

Určitě znáte nálepky vyskytující se na většině velkých parkovišť. Většinou radí něco jako ‚nenechávejte cennosti ve voze‘ případně se omezí na prosté sdělení, že existuje rozdíl mezi kovovou schránkou na peníze a na lidi. Jenže v kabrioletu to platí dvojnásob. Když mi kolemjdoucí kradli z otevřeného vozu žvýkačky, bral jsem to jako celkem roztomilou vlastnost. Naopak pravý děs ve mně trnul, když si můj vůz zaparkovaný před obchodem zvědavě prohlížela skupinka mladíků oblečených do teplákovek. Každý muž má nůž a každý kabriolet nožem může muž rozpárat (zkuste to říct třikrát rychle za sebou). Byť jsou vozy bez ocelových plátů nad sedačkou standardně vybaveny uzamykatelnými schránkami, někdo prostě nedokáže odolat potřebě nahlédnout dovnitř. Pokaždé když zastavím, musím odepnout a schovat navigaci, uklidit brašnu s počítačem ze zadních sedaček do kufru a zkontrolovat, zda jsou všechny zámky v interiéru skutečně zamčeny. A střechu pro jistotu nezavírám. Smrad po nevítaném návštěvníkovi, případně ptačí exkrementy jsou mi pořád milejší, než účet za novou střechovici.

Lásce a hydraulice neporučíš

Jedním z příjemných aspektů vlastnictví kabrioletu je divadélko, které se spustí při zmáčknutí tlačítka pro zavření střechy. Nejdříve sjedou okénka, pak to kdesi vzadu zahučí, a nad pasažéry se s důstojnou plynulostí zvedne oblouk nosníků, aby se za hlavou řidiče rozložil a jemně dosedl na okraj čelního skla. Zámky zapadnou a okénka důstojně uzamknou posádku do nenadálého ticha izolovaného kupé. Tedy teoreticky. Celý ten mechanizovaný valčík pohání hydraulika a ta jaksi nemá cit. Když se na místo jemného hučivého zvuku začne ozývat párání vinylu, zatrne i nejotrlejšímu milovníkovi ptačího trusu v interiéru. Tak se mi stalo, že můj neopatrný bratr upustil do mechanismu střechy svůj mobilní telefon. Když jsem střechu začal zavírat, ozval se nepříjemný skřípavý zvuk, následovaný tříštěním skla. Zprvu jsem se bál o zadní okno, ale naštěstí povolil dříve displej nebohého čínského telefonu. Hliníkové tělo nově disponovalo ergonomicky prohlým tvarem a v mé střeše zela trhlina. Netřeba dodávat, že opětovné slepení stálo více než zmíněný mobil.

Všechno je stejné, ale jiné

Zkoušeli jste někdy nabourat kabriolet? Rovnou se pochlubím, že jsem se v zápalu investigativního motoristického novináře do tohoto testu pustil. Tedy původně jsem jel dělat reportáž ze zázemí rallye železné hory, ale neurazil jsem ani sto metrů a o můj bok se s kočičí přítulností otřela Felicia Pickup. Být to normální vůz, stačilo by vyměnit dvoje dveře na jedné straně, a nikdo by nic nepoznal. Jenže kabriolet, pokud je odvozený od jiného plebejského modelu, má až překvapivě málo shodných dílů se svými sourozenci. Dveře sice na první pohled vypadají jako ty z třídveřové varianty, ale nemají rám okna, takže jsou vlastně unikátní. Zadní čtvrtky jsou navařeny na rám vozu a tvoří strukturální prvek zádě. Přední blatník je kvůli jinému nárazníku také odlišný a ve finále zjistíte, že s klasickým sedanem nesdílí kabriolet ani zpětná zrcátka. Netřeba vysvětlovat, proč jsou karosářské opravy tak drahé. Spousta náhradních dílů ani neexistuje. Tady zkrátka platí jednoduchá poučka: Nebourat, nebourat a nebourat.

Rytíř bez ocelového brnění

Už jsem nakousl, že kabriolety jsou vozy primárně pro excentriky. Lidé milující pozornost a lidskou společnost se mohou dosytnosti koupat v pohledech kolemjdoucích. A že jich kabriolety skutečně strhávají většinu. Už jen takové CRX del Sol působí v našem provozu nevšedně, což teprve skutečný kabriolet, který boční linkou končí pod úrovní pasu. Jenže ne úplně vždycky je dobře, že se na vás ostatní mohou dívat. Extroverti za volantem typicky mívají sklony nosit i poněkud výstřední šatník, takže komentáře adresující moji hučku připomínající kněze ze seriálu Mash 4077 (případně dotazy proč sedí v kabrioletu s čepicí, když by mohl mít zataženou střechu bez čepice) ponechám stranou. Myslím tím ona nedopatření, kterých se řidič sem tam v provozu dopustí. Přehlédnutí chodce bezuzdně se vrhajícího vstříc smrti v rušném provozu (bez ohledu na přítomnost zebry na silnici) nutně skončí přímým pohlédnutím do očí a kvapným zhodnocením řidičova intelektu. Jenže bez střechy je to jaksi osobnější a vy se červenáte až na sedačce. Kritickému zhodnocení širokou veřejností nutně neujde ani váš hudební vkus. Ačkoliv patřím k těm řidičům, kteří při cestování raději poslouchají motor, než rádio, v hustém provozu si písničky pouštím. V tom přichází okolí s poznámkami ke kvalitě reprodukce, úrovni hlasitosti či hudebnímu vkusu motorizovaného disk žokeje. On je vlastně hrající kabriolet takovým ekvivalentem mladíka se sebevědomým výrazem a obličejem plným akné, který si ke svým toulkám městem pouští nahlas vyhrávající telefon.

Smysly pod útokem

Je až s podivem, jak si přes zimu zvyknu na komfort, který poskytuje uzavřená karoserie. Tak například nedoceněný komfort pachový. Každoroční rekonstrukce silničních komunikací, spočívající v replikaci experimentu s krysami v bludišti do silničního provozu, dokáže nečekaně silně zaútočit na řidičovo chřípí. Zastavit před prozatímním semaforem, dávat přednost protijedoucí dopravě a pomalu se opékat a dusit nad čerstvě položeným asfaltem je nevyhnutelnou součástí každého výletu na východ našeho malého státu. Taková nefunkční obecní kanalizace v rozpáleném odpoledni, nebo pastvina plná skotu také dokáže posádku přesvědčivě vtáhnout do děje. A to nejhorší jsou slepice. Nemyslím pár slípek roztroušených podél vesnických silnic, myslím transporty chovné drůbeže využívající specializovaný návěs. Mrak trusu, peří a především naprosto nezvladatelného smradu je to nejhorší, za čím řidič otevřeného vozu může zůstat trčet v zácpě. Smog rozprostírající se do úrovně vaší hlavy je pak celkem vítanou změnou.

Ve čtyřech v sauně

Mylnou představou okolí je přesvědčení, že v kabrioletech není horko. Ba naopak, v kabrioletu je horko přímo strašné. Pokud stejně jako já nedisponujete rozpočtem dostačujícím na odvětrávané sedačky, čeká vás dušení ve vlastní šťávě. Překvapivě za to může fakt, že do kabrioletu prší. Dříve nebo později zapomenete zatáhnout střechu a automobiloví konstruktéři to vědí. Proto mají potřebu potahovat sedačky vlhku odolnými materiály, jakým je například koženka. V tom 1% případů je to skvělý způsob jak zabránit louži, ve zbylých 99% procentech přispívají nesavé materiály k redukci přelidnění naší planety. Rozpálená koženka vystavená slunečním paprskům skutečně dokáže zle popálit stehna a přilehlé orgány, stejným rizikem je pak i volant a černé plasty palubní desky. Samozřejmě že během jízdy je přirozený vánek vznikající prorážením vzduchu lepší než klimatizace, ale jen co zastavíte v koloně, dosud příjemné sluníčko začne neúprosně grilovat celou posádku. Černá střecha sice paprsky odvrátí, ale jen zvýší teplotu v interiéru. A co teprve když skutečně využijete zadní sedačky. V rychlostech nad 50 km/h začne posádka hlasitě protestovat a vám nezbyde, než onen černý deštník zatáhnout a spařenou osádku podrobit arktickému závanu klimatizace.

Samozřejmě, že ve výsledku má jízda v kabrioletu více kladů, než záporů. Tak třeba krácení si chvíle v zácpě pouštěním bublin z bublifuku zaručeně pobaví okolí, a není lepšího safety caru pro zahájení plech cupu, než otevřeného vozu s redakčním maršálem letectva, zdravícím okolí ve stoje. Ale dneska je pondělí, došlo kafe a venku je pořád zima, takže mě napadají i negativa. Jsem si jistý, že první letošní projížďka všechny chmury zažene.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
07. března 2017, 08:39
0

Tak to mě opravdu bavilo číst :-D. S tou koženkou jsem měl možnost to poznat (ono to je podobné když jsem měl u moře půjčeného skůtra - po celém dni na slunci když jsem v plavkách nasedl :-D). V autě mám naštěstí látkové sedačky tak se neopařím. Přiznám se že samozřejmě v kabrioletu je horko, ale kupodivu i při jízdě po Praze v 35 stupních pokud jedu alespoň 40, tak se to dá. Pravda, každé stání na semaforem je jako mučení, ale všechny ty klady (o kterých se tu nemělo cenu rozepisovat) jízdy v kabrioletu to vynahrazují. Nicméně s tím stavem po zimě doufám že na tom nebudu tak kriticky jako psal autor :-D

reagovat
Goldies
07. března 2017, 12:02
0

Včera sem ti ju zkontroloval a ok :-D

Raspby
07. března 2017, 18:01
0

Jo? Takže prostě stojí v hangáru jo? :-D ale do konce měsíce už ji snad mám doma :)

whitenight
07. března 2017, 09:14
0

suprovej článek, motorky toho maj v tomhle s kabrioletama hodně společnýho, ale já už se docela začal těšit

no, jdu koukat do inzerce po velice levných kabráčích

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
07. března 2017, 09:37
0

O víkendu jsem byl odzimovat Corvettu, takže se v některých pasážích úplně vidím. Připojit baterku, zkontrolovat náplně, dofoukat gumy, umýt prach, který se na autě doteď usazoval. Při mytí jsem zjistil, že jsou zanesené některé odtokové kanálky, takže pořádně pročistit, aby v útrobách nezůstávala voda, atd.

A když bylo hotovo, tak mi to samozřejmě nedalo, abych auto taky pořádně neprotáhnul a nevyhnal pavouky z výfuku a řeknu ti, měl jsem z toho radost, jak malej kluk. :-) Jasně, karoserie se i tady hrozně kroutí a vydává všelijaký zvuky, je to holt 30 let starý auto, ale podvozek drží a nechá si líbit i kdejakou prasečinu, takže nemusím popisovat, jak jsem byl vysmátej při občasným pohození zadkem do lehkýho smyku. Výkonu je víc, než dost, takže stačí jen trochu přiložit pod kotlem a letí se bokem. :-)

Je fakt, že ve městě jsem byl ze začátku taky trochu nesvůj z pohledu kolemjdoucích na otevřený auto. Člověk má pocit, že si na vás může chodec na křižovatce přímo sáhnout, ale po rozjetí to rychle přejde. Já jsem vlastně kabriolet ani nikdy nechtěl a jeho pořízení byla spíš náhoda, ale musím říct, že jsem si to vyloženě zamiloval a že až přijde doma na výměnu vozovýho parku, tak kabriolet/roadster bude hrát prim a když to nepůjde jinak, tak minimálně targa bude podmínkou. Je to neskutečně návyková věc. :-)

V otevřeným autě člověk sice vnímá všechny pachy a zvuky kolem, ale ta radost z jízdy je fantastická. A je úplně jedno, jestli se jede rychle nebo jen tak kochačka po krajině. Doporučuju všem, alespoň se v otevřeným autě svézt. Je to zážitek. :-)

reagovat
JLK
07. března 2017, 09:50
0

Dik za clanek, kazde jaro mam nezvladatelnou chut' si koupit nejaky kabriolet ale prave me to preslo =D

reagovat
Ev
Evlo
07. března 2017, 11:06
0

Z článku tedy plyne, že lepší je se střechou dole jezdit mimo město.

reagovat
Bigg.I
07. března 2017, 12:32
0

Kdysi jsem se pristihl, ze jsem i o kabriu uvazoval. Barbarska myslenka, ted uz vim ze si nikdy nekoupim kabriolet, dekuju :D.

reagovat
To
Tomin
07. března 2017, 12:36
0

Skvostný článek! Loni začátkem června jsme měl na víkend půjčenou Z3 a zároveň to bylo moje první zkušenost s autem bez střechy.

Postřehy: do auta fouká méně než jsem čekal! Krom jízdy po dálnici jsme celou dobu absolvovali i se staženými okny, nebo jen napůl - to vnímání prostředí je tak intenzivnější. Vůně/pachy z okolí pronikají dovnitř taky méně než jsem čekal - ponejvíc jsem cítil aroma z kožených sedaček. Jeli jsme se topless i v dešti a z nebe na nás ani kapka!!! Když se spustila už fakt průtrž, musela plátěná střecha nahoru. Pak ovšem dramaticky vzrostl v kabině hluk a bylo dost nepříjemné dusno. Hrozně se mi líbí stahování , kdy z hodně temného doupěte se rázem stane nekonečný prostor plný vjemů. Nejnižší teplota byla 12° a díky topení a vyhřívaným sedačká to bylo jen a jen příjemné. Ovšem bylo i ostré slunce a vzduch 28° a to už teda bylo tak na hraně. Za jízdy ten furtvětřík funguje, ale v obci při 50km/h a pomaleji už míň no. Řešil jsem to bílým ručníkem po arabsku na hlavu :-) Ani vlastně teď nevím, jestli byla v autě klimoška. Za jízdy se místo střechy udělá taková vzduchová kapsa, takže pokud ji topení dovede vyhřát, pak by i klíma měla vnitřek ochladit. Ale jak říkám, tohle jsem nezkoušel.

Vždycky jsem si říkal že kabrio je tak maximálně někam do hodně teplých krajů k Riviéře a pod. Opak je pravdou! Naše mírné klima je pro to ideální. Né se zimou, s horkem je potíž!

Jinak to všem doporučujeme. Je to fakt zážitek. Nejsem si jist, jestli bych si kvůli tomu pořizoval extra kabrioletí auto, ale jen tak na víkend si ho půjčit je epochální! Netřeba ani plánovat počasí, protože asi nejsilnější zážitek byla ta jízda v děšti...

reagovat
ri
riprex
07. března 2017, 17:30
1

Kdykoliv jsem nad kabriem uvažoval, tak vždycky s pevnou střechou. Třeba u takového NCčka nevidím pointu v koupi obyčejné verze, když se nabízela i pevná skládací... Na druhou stranu ono stažená střecha mi dává smysl právě v těchto měsících a tomto počasí a pak zase na podzim. Přes parné léto je to totální nesmysl a způsob, jak být nemocný. Proto si asi Britové s tím svým počasí v roadsterech tak libují.

reagovat
Jenyk
08. března 2017, 15:20
1

Autor je mekejs. V kabriu se jezdi i v zime. Ma topeni ne?

Moje strecha moc neizoluje. To ze ja zvenku slysim "helevolekadylak" mi veru nevadi. Musel jsem si ale zvyknout ze lidi okolo slysi i moje "pohnikostrounatomprechodu!“

reagovat
martin_100
08. března 2017, 17:13
0

Pěknej a vtipnej článek ... leč dál se radši budu držet plechu nad hlavou. Pro lepší vjemy z okolí raději používám motocykl :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem