načítám data...

Autíčkář se ptá: Jaké běžné auto jste si nikdy nezkusili?

Potkáváte je několikrát denně, ale z pozice řidiče je neznáte - jaký volant jste ještě nikdy nedrželi v rukách?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Auta mě baví odmalička a tak není divu, že od doby, kdy jsem na přehlédnutí hrany palubní desky nepotřeboval polštářek se hrnu za volant všeho, co jezdí. Spoustu zajímavých aut mi přirozeně přihrálo psaní pro Autíčkáře, další potkávám v rámci svého zaměstnání, mezi kamarády, na trackdayích a při mnoha dalších příležitostech. Ročně jsou to vyšší desítky aut. Některá jsou velice zajímavá, unikátní a zábavná, jiná splývají se šedí každodenního provozu. Jeden by tak snadno propadl dojmu, že už ho nemá co překvapit. Když jsem se ale krátce zamyslel, došlo mi, že mi chybí zkušenost i se vcelku běžnými povozy. Nemyslím jen nutně konkrétní modely, ale i celé skupiny samohybů, jež mi zatím unikají. 

 

Škoda Octavia 1 

Foto: Tomáš Strach

Ano, je to skutečně tak. Z portfolia škodovky jsem se natlačil za volant všeho od “stovky” dál, chybí mi tam jen dva modely. Kodiaq, ve kterém jsem dokonce nikdy neseděl ani jako spolujezdec, a jedničková oktávka. Tou jsem se jako pasažér sice svezl, ale nikdy v životě jsem neusedl za volant. Všechny ty zkazky o příliš krátkém rozvoru, primitivní zadní nápravě a špatné poloze volantu mám tedy jen zprostředkovaně. Jediné, co jsem si vyzkoušel na vlastní kolena je důvod, proč má vůz tak obří kufr, totiž absenci místa na zadních sedačkách. Ale jinak – měl-li bych se řídit jen vlastní zkušeností, může být oktávka skutečně dobré auto, skrytý supersport, vůz, kterým se možná jednou svezu a začnu ho hrozně moc chtít. Jako – spíš ne, ale kdo ví, je to zkrátka tajemství, do jehož rozlousknutí se nikterak neženu – ale možná bych to letos mohl zkusit a třeba o tom i něco napsat. 

 

Pravostranka

Foto: archiv

Nikdy jsem také neusedl za volant vozu s pravostranným řízením. Sice jsem se v něm párkrát svezl jako spolujezdec (a bojoval s něpříjemnou potřebou sahat na řadící páku), nikdy jsem si ale nevyzkoušel, jaké to je řadit levačkou a odhadovat rozměry vozu od pravého okraje pruhu. Zároveň ale chybělo málo a pravostranné auto nejen, že bych řídil, ale asi bych ho i koupil. Tak pět let zpátky byla na prodej kdesi v západních čechách pravostranná Miata NA za nějaké směšné drobné, asi 20 tisíc (to byly časy, co?). Jezdila, nebyla prohnilá úplně naskrz. Inzerát jsem našel asi v deset dopoledne, majitel zatím zájemce neměl. Vybral jsem peníze, v práci se omluvil, sedl do auta, zavolal o přesnou adresu…a byla pryč. Taková auta se zkrátka dlouho v inzerci neohřejí.

 

Mercedes W123 alias Piáno

foto: Vojta Dobeš

O tomhle autě se několik lidí, kteří jsou obeznámeni s mými automobilovými preferencemi, vyjádřilo tak, že je to přesně to, co potřebuju ve svém životě. A asi to tak fakt bude. Líbil se mi už dožitý W202, který jsem u sebe na dva týdny ubytoval a ačkoli byl skoro spotřebovaný, za jeho volantem plynul svět opravdu krásně. Mám rád houpavá pohodlná auta, nerad jezdím rychle, těší mě auta technicky jednoduchá a přitom festovně postavená – proto jsem měl tak rád své Volvo. Dokonce by se dalo říct, že nacházím radost v nepřesném nahánění předních kol archaickou převodkou v Lincolnu, nebo mě baví losování vykotlaných kvaltů u starých dodávek. A piáno, obzvláště ve verzi na naftu, zcela evidentně bere všechny tyto věci a koncentruje je do ještě o kus zemitější a purističtější formy. A navíc je fakt krásné. Mercedesu W123 se vyhýbám proto, že mám strach, že bych ho pak opravdu začal chtít. A to už je dneska celkem drahá sranda, avšak ne tak moc, aby byla nesplnitelná. Kdepak, do Piana usednu jen s velkým rozmyslem a vědomím toho, že vyvážený rodinný rozpočet je věc zásadní důležitosti.

 

Moderní motorka

foto: Jan Machač, autickar.cz

Já vím, já vím, v nadpisu jsou auta, ale tady na autíčkáři to nebereme tak doslova. Na motorkách jsem najezdil poměrně dost kilometrů jako spolujezdec i řidič. Vesměs šlo o stroje československé produkce – pionýra, čezetu 175 sport, Simsona…takový ten vesnický kolorit (obzvláště skalní čtenáři si možná vzpomenou i na příhodu s motokolem Babetta), nicméně nějaké ty zkušenosti v jedné stopě mám. Skoro stoprocentně ale pocházejí z období před tím, než jsem legálně mohl řidit auto, respektive než jsem si nějaké pořídil. Motorky jsem vždycky vnímal jako takový nedokonalý kompromis – lepší než jet autobusem, ale mohl-li jsem si vybrat mezi motocyklem a autem, vybral jsem si vždycky radši auto. Jako řidič i jako pasažér. Na motorce foukalo, bolely z ní ruce, klepala se a ačkoli to občas zapadlo a za hezkého počasí se některé ty zatáčky fakt povedly, většinu času to bylo spíš k vzteku. A tak se stalo, že jsem až do dnešního dne nikdy nesedl na moderní novou motorku, dokonce ani jako spolujezdec. Dlouho jsem si to vůbec neuvědomoval, až nedávno jsem v debatě s redakčním kolegou Davidem zjistil, že mi na tomhle poli asi trochu ujel vlak – to když jsem se dozvěděl, že motocykly už dnes nemají šestivoltové baterie. K nápravě tohoto restu se ale nijak nehrnu. Jednak mám z kombinace dvou kol, žádných deformačních zón a mnohdy vyšších rychlostí pořádný respekt a jednak jsem pořád stejně pohodlný, jako jsem byl v osmnácti. Motorka je zajímavá kurioztika, ale proč se namáhat, když můžu jezdit autem…

Je toho samozřejmě víc. Nikdy jsem se neprojel ve Ferrari, neřídil Porsche s motorem vzadu, nebo neprohnal po okreskách původní Mini (a obzvláště ten poslední případ doufám ještě někdy zkusím). To jsou ale spíše řidičské sny, těch má konec konců každý benzínový nadšenec určitě spoustu. Dneska to mělo být ale spíše o celkem běžném svezení, které se mi ale náhodou vyhýbalo. Otázka do diskuze je samozřejmě nasnadě – jakým běžným autem (nebo samohybem) jste se nikdy nesvezli vy a proč? A láká vás to vůbec? Diskuze je (jako vždy) jen a jen vaše.

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vapno92
21. února 2024, 12:34
0

V podstate keď si vezmem, tak som nikdy nešoféroval nič od SEATu, Audi, nikdy Golfa, nikdy Passata, FOCUS/Mondeo tiež nie, v zásade som nešoféroval nikdy žiadne takéto "Vanilkové" auto. Taktiež Feliciu (!!!), zato som bol hrdý majiteľ Favorita xD

reagovat
krab
21. února 2024, 13:05
0

Takovejch aut by bylo, co jsem nikdy neřídil ...

Z těch jak píšeš běžnejch jsem nidky neřídil žádný Seat (myslim aspoň ...) A pak jsem neřídil mnoho francouzskejch aut, tam by jistě bylo pár co by mě opravdu zajímalo jak se s nima jede. Například Peugeot 405 , 505, neřídil jsem žádnej Renault Laguna například ani v jedný generaci a taky jsem nikdy neřídil různé Citroëny - Kachnu 2CV, AX, BX, CX, Xantii, XM , nic z toho. A z produkce Škoda snad jedině to nejnovější, Kamiq a Scala a ani ten elektromobil Enyaq, to jsem taky nevyzkoušel. A taky jsem v životě neřídil příliš aut z produkce Audi, ale je fakt, že jsem řídil 100vku, 80tku, A4, A5, A6, ale třeba nikdy jsem si nevyzkoušel A8čku ..

Vždycky toho bude dost chybět ... z těch neběžnějch aut, co bych rár zkusil by byl takovej sen usednout za volant Countache, ale to se jen tak nepovede.. A určitě i BMW M3 E30, protože s tím bohužel zkušenost nemám, dneska je to extrémně drahý auto a rád bych si v hlavě srovnal proč tomu tak opravdu je. O tom, že bych rád řídil auta typu Ferrari F50, McLaren F1 nebo Porsche Carrera GT a Lexus LFA, to asi nemá cenu psát, to bychom chtěli hrozně zkusit všichni, ale takřka nikomu se nám to asi nepovede.. ale tak od toho jsou to přesně ty "dream cars", že jsou prostě ve snu :-D

reagovat
Sa
Sato
21. února 2024, 15:37
0

Myslim, ze nikdy zadneho Golfa.

reagovat
Irwinek
21. února 2024, 20:07
2

Protože otázka zní : .......... běžné auto, tak nikdy jsem neřídil Wartburg :-)

reagovat
PepaSFI
22. února 2024, 15:12
0

já taky ne a ještě žigulika a Moskviče taky ne. Čímž je vyčerpaná asi polovina aut která byla běžná protože zbývá Trabant a škodovky s motorem v batohu, ty bez rozlišení páč jsou vlastně stejný a s tím jsem jezdil. A když vykročíme trošku do užitkáčů tak jsem nejezdil s Barkasem a jezdil s š1203 a Multicarem

Ča
Ča Snač Aj
21. února 2024, 22:58
0

Občas řídívám krasnou zachovalou Octavii 1, liftback z roku 2010(ano i z tohoto roku jsou) a noo jak bych to.. je to kepl, o nic neprichazis. Ale jako street credit to v Kraji a kolem Hobitína má velkej.

reagovat
beastar
22. února 2024, 13:22
0

Je toho vážně dost. A jak poznamenal Krab, vždy toho i dost bude. Tak třeba dvě poslední generace Fordu Mondeo se mi úplně vyhnuli. Z ještě běžnějších aut potom třeba Golf sedmé generace, nebo hodně aut od Kia. Co bych řídit chtěl a neměl sem zatím možnost. Tedy spíš zkusit ne to mít. Tak určitě nějaký velký korejský Chevrolet. Zjistit jestli je to vážně tak špatné. Určitě by mě potěšila i nějaká Dacia kromě Dusteru. Tam mám bohužel zkušenosti a ani jedna mi nepomohla chápat proč se ten vergl tak prodává. Musím říct že mě mile překvapila poslední Fabia. To je moc příjemné auto bohužel absolutně chápu že nemá příliš klientelu. Cena a praktičnost je v rozporu.

A v neposlední řadě... Nikdy sem neřídil obludnou Škodu Superb první generace:)) Je toho samozřejmě mnohem mnohem více...

reagovat
PB
23. února 2024, 00:11
0

No přestože řídím rozličné věci, vyhýbají se mi celé značky... třeba jsem v životě neřídíl nic od Seatu, Hondy a asi ani Mitsubishi. Velmi málo amerik. Žádný čínský auto. A nikdy jsem neřídil elektromobil. Pokud se nepočítá vozejk na golf.

reagovat
Jakub Pospíšil
23. února 2024, 08:01
1

Vozejk na golf pro představu stačí :)

Jyrki
23. února 2024, 06:02
0

Tak pokud bychom se bavili vyloženě o určitém modelu, bude jich spousta (Citroen 2CV, Citroen 11 Traction Avant - když ho měl děda, tak jsem nebyl na světě, Opel Kaddett....). Ale od většiny značek jsem si vyzkoušel alespoň nějaké auto nebo víc modelů. Ale třeba Dacii žádnou.
Pokud bych se omezil na nějakou skupinu, třeba dostupné dvousedadlové kabriolety, tak MG F.

reagovat
James
24. února 2024, 08:09
0

Nikdy jsem neřídil žádný Hyundai/Kiu, drtivou většinu všech Škodovek, žádný modernější Ford, jakékoliv BMW v nevrcholové třídě nebo specifikaci / ale těch vrcholových BMW taky tolik nebylo :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Continental  1960
Lincoln Continental

1960 rok výroby
315 koní výkon
7 000 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 5.7 V8 | 25th Anniversary 1978
Chevrolet Corvette C3 5.7 V8 | 25th Anniversary

1978 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Ford Econoline | Club Wagon | 5.8 V8 1995
Ford Econoline | Club Wagon | 5.8 V8

1995 rok výroby
210 koní výkon
5 735 ccm objem

Buick Apollo Enclave 2008
Buick Apollo Enclave

2008 rok výroby
220 koní výkon
0 ccm objem