načítám data...

Nekonečné otázky

Jaký používáte olej? Jaké pneumatiky? Má smysl tankovat stooktan?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pokud se alespoň trochu zajímáte o auta, tak jste jistě na různých diskuzních fórech či fejsbůku mohli narazit na jev, který bych já sám označil jako “nekonečnou otázku”. To je otázka, která se řeší neustále, napříč automobilovým světem a všemi značkami bez rozdílu, a stále na ni nikdo nenašel uspokojivou a jednoznačnou odpověď. Ona snad totiž ani neexistuje.

Olej

Ano, velice oblíbené a rezonující téma. Spousta řidičů v upřímné snaze dát svému autu co možná nejlepší péči tráví dlouhé hodiny snahou najít nejlepší olej. Pak je tu druhá skupina snažící se hlavně ušetřit a nalézt co možná nejlevnější olej, však to pochází stejně všechno z jednoho barelu, jen s jinou nálepkou. Nejpočetnější bude asi kombinace obojího; co nejlepší, za nejmenší cenu. Toho se docela držím i já sám. Po přechodu z porezlého Fiatu na “vysoce prémiové” BMW jsem se však dozvěděl i názor, že Castrol, co jsem používal doposud do mého italského hřebce (to jsem měl jako student kupovat Seleniu?), je pro bávo “zbytečně nóbl”. Vskutku šokující. Věc se má tak, že spousta lidí vám poradí, co používají sami. Případně to podpoří storkou typu “přešel jsem z oleje A na olej B a motor je mnohem tišší (líp táhne, řadí, nežere a z výfuku jde duha.” Je to logické, i když poněkud neprůkazné. Pro potřeby běžného tazatele však obvykle stačí. Nemá moc smysl se hádat a někomu vyvracet jeho volbu.phonlomaiphoto.comOdpověď je přitom tak snadná, prostě lijte specifikaci, kterou doporučuje výrobce. Jistě budete namítat, že ani výrobcům se nedá pořádně věřit a často se nás snaží nachystat různými fígly a bájemi o předlouhé životnosti olejové náplně. Na to je taktéž jednoduchá pomoc: předpisu se držet a interval zkrátit jak uznáte za vhodné. Častější výměna oleje je totiž mnohem důležitější a přínosnější než konkrétní značka nebo parametry toho, co tam lejete. S mírou a předpisem samozřejmě. Na slunečnicový či řepkový to asi moc dlouho vrčet nebude … nebo ano?

Pneu

Druhá z otázek, která sdílí většinu problémů s tou první. Vlastně to budou mít všechny otázky tohoto typu společné nebo aspoň podobné. Obecně se coby pomyslný top pro zábavnější jízdu celkem často skloňuje Michelin Pilot Sport (Cup). Jenže kde ho vzít a nekrást? Nabídne snad nějaký jiný typ pneu podobné vlastnosti za nižší cenu? Těžko říct. Opět povětšinou platí, že spousta lidí si hájí to svoje, co “jim funguje”. I přesto, že jsou v tomto odvětví výsledky hmatatelnější, otázka často zůstává neochvějně stát. Výrobci do toho také často házejí vidle a s novou generací “stejné” gumy se její zažité vlastnosti mohou měnit, někdy i celkem výrazně. Pravidlo pravé ruky obecně říká, že je dobré vybírat ze značek, o kterých jste už někdy alespoň slyšeli. Jinak byste mohli být překvapeni tím, že “ultra super mega grip 9000” vlastně moc nedrží. Osobně vyzkoušeno s nějakými Kingstar, co zůstaly obuté na plecháčích které jsem si pořídil do zásoby na klouzání. Na to fungovaly dobře, jen bych chtěl varovat případné zájemce, že král ani hvězda se z vás nestane.commons.wikimedia.orgHned v závěsu se s oblibou řeší semislicky. Ty bych v první řadě doporučil pouze na auta víkendového typu, nikoli na denní ježdění. Sám jsem je totiž na denní ježdění měl. Jenže jsem si zanedlouho poté pořídil motorku a s tou jsem vyrážel vstříc slunným dnům raději. Auto tak zůstalo k vykrývání těch zamračenějších chvil, k čemuž pryž tohoto typu není úplně vhodná. Až jednoho dne číše neustálého hučení zkrátka přetekla.

100oktan

Mnohem jednodušší, protože odpověď se rozlišuje pouze na ano/ne. Dá se dohledat spousta videí a důkazů z testů na brzdě, že v neupraveném sériovém autě je to naprosto k ničemu. Stejně tak se najde zástup lidí, kteří sice nemají důkaz, zato přísahají na předplatné Autíčkáře své vlastní mámy, že to prostě smysl má! Sám ho občas vezmu, ale spíš jen pro dobrý pocit. Nepozoruji žádný rozdíl. Jak v sériovém autě, tak na přemapované motorce. Možná je obojí k ničemu a měl bych to prodat. Prozradím vám tu ale jeden spotřebitelský tip, který vám prodejci drahého benzínu tají. Vyměnil jsem letos, po delší době, vzduchový filtr v autě. Člověk se pořád hrabe v motorce a najednou zapomene, že má i auto. To je najednou zase nářez. Dvacet koní navíc,* hrabe i na trojku** … měňte filtr, je levný a ukrývá spoustu výkonu!

sunocoracefuels.com

Máte tipy na další, podobné a neřešitelné otázky? Nebo snad jejich řešení?! Podělte se o ně v komentářích, třeba se nám nějaké z nich podaří vyřešit! Zajímají snad někoho moje odpovědi? Myslím, že ani ne.  

* ne 

** taky ne 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Moctezuma
05. prosince 2022, 04:38
1

"Spousta řidičů v upřímné snaze dát svému autu co možná nejlepší péči tráví dlouhé hodiny snahou najít nejlepší olej."

Přitom je nejdůležitější být přímo fyzicky u výměny oleje a koukat, zda jej opravdu vyměnili. Zabere to 30 min. života a dokáže to i zachránit auto. Autorizovaný servis je zlo, ale mají razítko do servisní knihy.. Měnit co rok či max 10k km a nevěřit long live.

Na pneu jsem jednou ušetřil a málem se zabil... Takže taky nedávat na rady odborníků na auto emiminu cz.

Předpokládám, že když někdo vyvíjí a staví motory po miliónech s celým technologickým týmem, procesem a doporučí pouze 98, tak nebudu šetřit na 95 či machrovat s 100, bo to fakt pak jede a určitě poznám rozdíl mezi 370 a 390 HP, - fakt to jde poznat, kámo, to auto jede úplně jinak,voe.. Klasický konzervativní přístup k životu, o tom to celé je.

Pěkný článek, který bych doplnil o další odstavec, která domácí diagnostika je nej :)

reagovat
Jimi
05. prosince 2022, 08:24
0

1. Olej podle specifikace výrobce, známé značky podle momentálně výhodné ceny (většinou skončím u Liqui Moly)
V motorce teď mám Repsol
2. Gumy buď podle doporučení nebo vlastní výběr podle uvážení a dostupných info. "Prémiovost" značek moc neřeším, zatím spokojenost.
3. Většinou jenom klasiku 95. Pokusy občas jezdit na vyšší oktany nepřineslo žádný měřitelný efekt.
Dobrý typ na diagnostiku by se hodil.

reagovat
bkralik
05. prosince 2022, 08:54
3

Na jednoduchou diagnostiku můžu doporučit takové ty "píchnu přímo do OBD diagnostiky" od čínské značky konnwei - obvykle to umí jenom OBD a nic moc jiného, ale nadruhou stranu to člověk může vozit hozené v šuplíku, mít to tam připravené furt a použít to na cokoliv co potká.
Jinak se asi vždycky nejvíc vyplatí si sehnat diagnostiku přímo pro dané auto / koncern - pro Ford (a postarší Mazdy) je to Forscan, pro Fiat/Chrysler/Alfu to je Alfa OBD nebo Multi ECU Scan. Další lidé určitě doplní další tipy na ostatní typy...

beastar
05. prosince 2022, 09:42
0

FiCoM, Maserati, Rencom, Renault. Když má člověk alespoň základní povědomí o technice dost to pomůže. Já teda jak známo nejsem žádný domácí technik takže základy... Občas se to hodí.

Sa
Sato
05. prosince 2022, 15:11
0

Nejaky typ na diagnostiku na Bmwcka, Fka?

PepaSFI
05. prosince 2022, 16:21
0

BMW myslím používá jiný konektor, musí se použít redukce na OBD ale jinak by to mělo být OBD II jako každý jiný. Ty levné krabičky nedělají nic jiného než že přenáší data z řídící jednotky auta do počítače nebo telefonu. A pak už jen záleží na tom čím a jak se to dekóduje. OBD II má skupinu závadových kódů a signálů které musí mít všecky auta stejnou a pak je velká skupina privátních které ty běžné aplikace nedokážou rozpoznat. Ukáže to číslo ale už to nemá komentář. Ale ty seznamy se dají najít, v tom problém není. Horší je to s přímým přístupem k datům, mě u Pandy to třeba ukazuje nesmyslnou teplotu motoru a myslím ještě něco. A rozhodně nejde autu dávat povely z počítače. U těch pro značku, placených verzí jde například ovládat motor, výbavu auta, dokonce prý ABS což u některých je nutné pro odvzdušnění.

Woyta
05. prosince 2022, 18:27
0

OD 2001 E46 se používá normální OBD. Zatim nej na diagnostiku pro mě je INPA a kabel z aliexpresu. S NCS jsem se zatím hrát nenaučil.

Be
Beran
05. prosince 2022, 09:04
1

1, Olej podle specifikace vyrobce a po roce nebo 15tis. Zadna veda.
2, Gumy podle testu pro dany rozmer. Nokian wetproof, nokian wrd4, conti all seasson a spokojenost.
3, Do TSI vervu nebo N95 s VIFem. A golf ma v technicaku predepsanou N98, takze Vervu 100 protoze s kartickou je to levnejsi nez normalni N98.

reagovat
HeavySmoker
05. prosince 2022, 09:59
1

U toho 100 oktánového benzínu by bolo záhodno pripísať jeho jedinú skutočnú výhodu pre hračky na leto a to menší podiel biozložky. Formálne je síce uvedené E5 alebo E10 podľa krajiny, ale skutočný je menší až nulový. Nechal som omylom cez zimu v karburátore tento zázrak a pri jarnom čistení som nepripomínal opravára slovenských traktorov. S menším podielom biozložky sa proporčne zhoršia niektoré emisie (nespálené HC), takže paradoxne je lepšie ísť na STK s N95 E10 alebo ak to auto umožňuje, rovno E85.

U oleja som videl zmenu len ak som vymenil viskozitu (väčšina výrobcov predpisuje celé spektrum pre každý motor), čím hustejší, tým vyššia tepelná odolnosť pri vysokej záťaži, výmenou za vyššiu spotrebu paliva a vyššie opotrebenie pri studených štartoch. Po zahriatí s hustejším olejom hladší a výrazne tichší chod. Na denné jazdenie v studenom podnebí to ale nie je dobrý nápad. Hlavne ale často meniť, to spraví viac než experimenty so značkou a viskozitou.

reagovat
PepaSFI
05. prosince 2022, 15:00
1

není tam menší podíl biosložky ale je tam jiná. Ta věc co se přidává pro vyšší oktanové číslo je udělaná z lihu, název nevím a hladat se mi nechce, takže tím je splníno a není třeba tam dávat další ekohomobioterorismus. A protože to není líh, netahá to do sebe vodu takže je to lepší na zimní uložení.

BonfireCZ
08. prosince 2022, 07:34
0

do benzínu s oktanovým číslem 100 se zpravidla pro zvýšení oktanového čísla přidává ETBE, což zároveň splňuje definici "biosložky", proto už se tam dál nepřimíchává biolíh.
Jinak pro upravené auta s vysokou kompresí nebo turbem je vysoké oktanové číslo nutností, třeba už od výrobce. Na svým vyhnaným Daihatsu (R.I.P) jsem ladil předstih nadoraz, autu stačil dle výrobce standardně 91oktan, já jsem měl na 95tce cca +5% výkonu a na 100okt. cca +20%. Samozřejmě ten předstih a tím výkon utnul senzor klepání, když jsem tam lil 95tku.

Romus
05. prosince 2022, 10:28
2

Hlavně na všechny tyto otázky se dá najít odpověď na tamtěch internetech, pokud teda člověk není úplný debil, co má potřebu vypisovat otázky po FB a následně se dohadovat.

reagovat
jbigllesCZE
05. prosince 2022, 10:44
0

1. presne, pokud olej neni v supersportu, mit ho tam rok, nebo 10tis
2.tady je to pravdu subjektivní. Pokud je snih a zima, je to důležité. Přes léto dost záleží na stylu jízdy myslím. Pokud nejezdím kudlu, ale jen okolo komína, nemá smysl tam držet nějaký pecky. Konkrétně u family káry se občas projedu, tak chci, aby to "lepilo", tak tam mám dražší a osvědčený gumy. U jedničkový Pandy 4x4 jezdím celoročně na zimacích, protože na ní najedu tak 5tis, přičemž občas nějaký bláto, les, louka (tam se ten vzorek hodí). A pilu s tím logicky nejezdím.
3. tady je to složitější. U Passata mám psané 95/98 a leju 100 (protože 98 nemají). Je to ale atmo a nepřímým vstřikem, takže možná zbytečné.
Panda, občas dlouho (třeba i měsíc) stojí. Tohle auto rezne, takže prostě nechcete, aby se vám v palivové soustavě tvořila voda. Nehledě na to, že s 95 to mělo takovej nepravidelnej volnoběh, auto se klepalo. Jak jsem tam nalil 100, tak po nádrži se to tak nějak uklidnilo a šlape jak hodinky (1.1 Fire). Vzhledem k nájezdu a rozdílu asi 2kč/l oproti 95 mne to nebolí a mám vnitřní pocit, že autům dělám dobře.

reagovat
XT
XTad
05. prosince 2022, 12:13
0

Co se oktanu tyce, prijde mi, ze u malych turbomotoru je jizda na vysokooktanovy benzin mene "predvidatelna", protoze si s nim ridici jednotka dovoli vice otevrit skrtici klapku ci co (diky mensimu sklonu ke klepani) v nizkych otackach, jenze se tim zaroven prohloubi turbo dira (jelikoz se motor pro pozadovany vyssi vykon musi vice "nadechnout"), zatimco s 95kou to sice treba tolik nezabere, ale zase reaguje vic jako atmosfera.

U oleje bych asi duveroval vyrobcum a znackovy olej predepsane specifikace by nemel zasadne snizovat zivotnost beznym zpusobem provozovaneho motoru ani s prodlouzenym intervalem. Vzdyt tech sluzebaku, kde se meni po 30, 50 tisicich je tolik...

Jinak dalsi "neresitelne otazky" jsou jednoznacne start-stop, zahrivani na volnobeh, zajizdeni noveho motoru, nizsi vs. vyssi otacky atd. atd.

reagovat
Vavris Vavrisovic
05. prosince 2022, 13:05
8

Ano, toto jsou 3 věčná témata. Máme ovšem naději, že v blízké budoucnosti o dvě z nich přijdeme :D

Co se týče olejů, fascinuje mě zejména:
- kolik je na internetu "tribotechniků"
- kolika "tribotechnikům" stačí ke štěstí jen viskozita - kdo by se jebal s nějakou normou/specifikací
- kolik "tribotechniků" do moderního motoru s minimálními vůlemi nalije olej 60, protože "to je to nejlepší, ne jako ty zasrané moderní vodičky..." :D

U pneumatik lze taky vypozorovat jisté zajímavé opakující se vzorce:
- "Testovací jezdec" doporučuje pneumatiky na malý hatchback dle své zkušenosti z velkého SUV
- "Testovací jezdec" provede generalizaci: "Pirelli Zero jsem měl a stojí úplně za hovno..", přičemž pomine takovou zbytečnost , že v dané řadě výrobce nabízí třeba 5 nebo 6 různých směsí od cestovní po okruhový masakr :D
- "Testovací jezdec" na základě svého mozkového myšlení a "specifického" vnímání vlastních schopností a zkušeností provede expertní doporučení typu: "Na sportovní jízdu třeba Toyo T1R - ty jsem měl, super lepidla, nešlo to urvat"

Jako další nekonečnou otázku bych zmínil:
"Chci si koupit první auto, rád bych si koupil xx nebo yy, co myslíte?"
Tam pak můžeme pozorovat odpovědi typu:
- Jsi blázen? S takovou mrdkou novou, plnou elektornických buzeračních věcí, se nikdy nenaučíš řídit. Kup si zz!
- Jsi blázen? S takovou mrdkou starou, bez žádných bezpečnostcních systémů, akorát zabiješ sebe, nebo nedejbože někoho dalšího. Kup si zz!
- Jsi blázen? Jen *** koní? S tím se ani nezařadíš na dálnici, na to se rovnou vyser...
- Jsi blázen? *** koní? Akorát zabiješ sebe nebo nedejbože někoho dalšího. My začínali na Favoritu a i to bylo kolikrát moc!
- Jsi blázen? Na takový starý pekáč pořádně neseženeš díly a navíc to bude rezavé...
- Jsi blázen? Kup si prosímtě něco pořádného, ať se aspoň naučíš seřizovat karburátor a nejsi další hejsek, co při defektu volá asistenci..

reagovat
PepaSFI
05. prosince 2022, 16:44
3

taky jsou dobří takoví ti záručníci co tě budou přesvědčovat že to tak je v pohodě, že to tak dělají furt a ještě nikdy se nic nestalo. Jako třeba olej měnit nejlíp nikdy protože felda jezdila bez výměny deset let, jen se dolívalo asi litr měsíčně, nebo že do dieselu je potřeba na zimu nalejt pár litrů benzinu aby nafta nezamrzla, dycky se to dělalo a nikdy žádná vejtřaska ani multikára nic nenamítala tak to ten komínrejl musí zvládnout taky. Dyť soused tam jednou nalil půl nádrže když si splet kanystry a vůbec nic to neudělalo. Né, nevím kolik to najezdilo, on to pak hned prodal ale fakt to normálně jezdilo.
A do benzinu ty svině lejou vodu, pak to nejede ale na to platí tam nalejt slivovici akorát tuhle to byl takovej šmejd že nepomohl ani ten lomcovák co nikdo nechtěl pít. Ǔplně to chcíplo a opravář říkal že v nádrži bylo nejmíň půl litru nějakýho smradlavýho svinstva.

ransom
07. prosince 2022, 12:19
0

Hned po revoluci šla kolem dokola fáma: Když odšroubuješ u Favorita doraz pod plynovým pedálem, využiješ teprve celý převod od pedálu na karbec a získáš tak dvaapůlnásobný výkon. Používají to tak policajti a soukromé ochranky, ale do aut pro občany se dává schválně ten doraz.

PepaSFI
07. prosince 2022, 17:02
0

by mě zajímalo jestli to někdo zkusil odšroubovat. Samozřejmě by stačilo aby někdo sešláp plyn a někdo se podíval jestli je klapka na konci nebo ne. Trabant ten doraz skutečně měl, byla tam pružina která bránila většímu sešlápnutí. Docela věřím tomu že spousta lidí dodnes netuší že to šlo sešlápnout ještě dál. Škoda 105 skutečně měla sací restriktor, dokonce dvojí. Nejspíš aby člověk pochopil že neměl šetřit a koupit si vyšší kategorii. Mě vždycky bylo divný proč š105 je taková mrcha líná, když menší motor ve Fiatu 127 lítá jak šarkán a dokonce takový podauto jako Trabant tý škodovce ujede kdykoliv se mu zachce. Ona teda š120 taky nebyla kdovíco ale při nepatrně větším objemu jela znatelně líp. Aby ne, měla jiný sání, u 120 šla hlavní komora karbu přímo do sání a u 105 šla za roh. A pod karbecem na přírubě byl takový plech, zřejmě tepelný štít a v něm díry které se taky lišily. Tam co je ta malinká hvězdička, to je hlavní sací kanál š105.

ransom
07. prosince 2022, 18:02
0

Ta hvězdicová díra mi cosi připomněla. Za nejhorší "moderní" bolševický auto by bylo možno považovat Oltcit. Mimo jiné ta jedenáctistovka vůbec nejela, ale zato žrala jak protržená. V jednom předrevolučním AutoMotoRevue byl videonávod, jak vložit kus plechu s podobnou hvězdicovou dírou (jenom větší) a se stejně vyhnutými cípy mezi karburátor a sání. Mělo to prý zlepšit homogenizaci směsi (a snížit spotřebu pod deset litrů).

Mechanik
08. prosince 2022, 07:45
0

Ransom: mám to na autě, je to taková vrtulka, funguje je to, je to znát, přitom taková blbost

PepaSFI
08. prosince 2022, 15:18
0

to je i v moderních autech, nějaké ty vířivé elementy v sání. Ovšem tohle není ten případ, stačí se zamyslet nad rozměrem té díry. To zmenšuje průřez tak na třetinu, takže to nejspíš bude prvoplánové pizdítko.
K tomu Oltcitu, dva mí kolegové a pár dalších z okolí to měli a největší problém byl v tom že to uměli seřídit asi dva lidi v republice. A taky tomu tuhlo řízení. Tyč volantu byla v plastových pouzdrech které se časem smršťovaly.
Těch rad a návodů na spotřebu bylo spousta, pro různá auta a obecně platilo že je potřeba je číst od konce. Obvykle totiž návod končil "seřiďte předstih a karburátor".

Sa
Sato
05. prosince 2022, 14:59
0

Toto sa mi teraz celkom trafilo.
Olej, tak som šiel okolo tejto zajačej diery a už sa tretí večer neviem vyhrabať a to výmenu zatial ešte ani nepotrebujem.

Tuned N55, predošlý majitel (mechanik) tam dával liqui moly 5w30 (top tec 4600), som si povedal ok, vyzerá, že vie čo robí, budem tam dávať to isté. No ale nedalo mi to a šiel som na internet a.. :) Daný olej obsahuje celkom vela zinku (1050ppm), ktorý nie je velmi zdravý pre katalizátor. Motor samozrejme olej papá rád. A ako náhodou predošlý majitel mal setup bez katu, takže ho toto netrápilo. Takže asi zmenit olej, lenže aký? Zlaté staré Alfy, tam človek kúpil Seleniu a bol pokoj....

reagovat
HeavySmoker
05. prosince 2022, 15:31
2

Nestačilo by tam naliať niečo čo splňuje normu BMW, pre N55 tuším LL-04? Určite by necertifikovali niečo čo im zabije katalyzátor. Norma a doporučené viskozity sú uvedené v manuále, zoznam certifikovaných olejov už vyhodí vyhľadávač. Certifikačnej autorite BMW by som dôveroval asi viac než rozum-bradám na fórach.

bkralik
05. prosince 2022, 16:01
2

Sato: Splňuje ten TopTec 4600 normu BMW LL-04? Splňuje. Tak se tím nestresuj a klidně to tam lej dál...
Jinak pokud olej obsahuje víc protioděrových aditiv - která jsou obvykle založena na zinku a fosforu, tak bych to bral spíš pozitivně než negativně. A 1050 ppm "zinku" mi nepřijde teda hodně, spíš průměrně, ale jak psal Vavris - nejsem tribotechnik :-D

Sa
Sato
05. prosince 2022, 17:19
0

Ano, presne ako píšete, LL-04. Ok, budem pokračovať v tom TopTec :) Díky. Už ostáva sa len povzniesť nad tie hodiny zabitého času čítaním komentárov od tribotechnikov :-D

bkralik
07. prosince 2022, 09:25
1

Sato: Ono číst je užitečný, když toho načteš hodně, tak si pak můžeš docela dobře nějaký udělat vlastní názor.

Woyta
05. prosince 2022, 18:42
0

No olej. Pokud obyčejnou 10w40 vyměníš za lehkoběžnou 10w40 Liqui Moly mos2, byl nějaký rozdíl cítit. A přitom jen malá změna v hustotě oleje. Prima olej, jen nad 110C jde rychle do háje. Pro běžné ježdění byl prima ale na okruh to chtělo chladič oleje. long life oleje jsou sice v modě a obsahují více aditiv aby vydrželi ale stejně se ukazuje, že je lepší olej měnit častěji. Obvzláště při našem nestandartním užití. Co se týče gum, tak se UHP nebráním. Jen spotřeba a hluk jde trochu nahoru. A je třeba si dát trochu pozor na mokru. Jinak i běžná cesta do práce může být zábava. Takže na jaro jedny Federály 595RS pro mě. Jinak volím gumy dle užití. Subaru najezdí málo a většinou se ním loudá máma, takže sada slušných univerzálů poslouží lépe než tvrdnoucí sada letnícha zimních. Benzín jak bylo řečeno kvůli oktanům nemá smysl. Možná kvůli aditivům a dřive i menšímu obsahu lihu. Teď už pro mě má smysl jen jako bezpečnostní prvek proti klepání u S13 se zvýšeným plnícím tlakem. Sice 95 by mělo být OK ale lepší mít jistotu.

reagovat
sheogh
05. prosince 2022, 21:41
0

1. Olej podle specifikace po 10kkm
2. Mam radsi kvalitnejsi a mekci smes, nakonec je to jedina vec mezi autem a silnici
3. U vysokootackovych s vyssi kompresi to podle me smysl dava kvuli klepani

reagovat
Blix
05. prosince 2022, 22:11
0

Vždy jsem lil přesně podle specifikace než jsem koupil Volvo V50 a na předepsaný olej Ford Formula 5W30 auto žralo litr oleje na tisíc , po roce mi to nedalo vyměnil jsem za Mobil 1 5w50 a dva roky papá 0.2 na tisic.. Bávo než jsem vyměnil poprvé olej nežralo nic a na předepsaný papá. U těch vylítaných aut už bych nebral slovo výrobce za svaté.

reagovat
Woyta
06. prosince 2022, 01:26
0

Zkus u BMW vyměnit gufera ventilů. Moje byla tvrdá a měla díru jak zasloužilá sociální pracovnice. Po výměně spotřeba oleje z 1.5l na 1000 a hromada kouře při rozjezdu, prakticky zmizela.

Ronin
06. prosince 2022, 09:25
0

100oktan tankujem u nas v bananistane (SK) len preto, ze nemame 95 E5, do starych aut, a na dlhodobe uskladnenie. Jasne da sa aj na E10, ale treba to vyjazdit. Plus moje auto si pyta “Super 98 or higher”.

Olej zbytocna debata ako vsetko, no asi takto, do veteranov davam 20W-50/60, taktiez moze byt aj mladsie auto kde je skutocne vysoky najazd, tak sa tam ta hodnota posuva o 5W z predpisanej. V TVR mam 10W-40, ale pise sa, ze pre trvanlivost vacky s vysokym zdvihom sa odporuca liat olej vyssej viskozity. Anglani ktori maju take auto cisto na letny vikend tam maju dokonca 20W-50.

Opacne spektrum, Jaguar 2.0D Ingenium ma velmi zle natiahnute servisne intervaly od vyrobcu na 30000 a viac km, niesom si teraz isty, samozrejme sa jedna o vodicku 0W. Tieto motory aj ked uz z vyroby dost agrikulturne si vedia privodit neprijemne klepanie v obycajnych najazdoch ktore sa nestrati ani po vymene za novy olej. Jednoducho uz je lepsie dat na stisenie 5W. Taktiez im olejovy filter vie zachytavat velku porciu oleja..

Takze suma sumarum, je zbytocne sa pytat na forach typu “autickari” ked aj tak vsetci vedia len to o svojom aute. Nastudujte si presne konkretne informacie na svoje auto a dajte si poradit od ludi co o tom nieco vedia.
Ze vy mate V8 Jaguar 4.0 a radi vam niekto s 4.0 BMW “zdyt to je to same” je uplne scestne.

reagovat
Holofaust
06. prosince 2022, 19:14
1

u toho 100 oktanu je to o schopnosti odolat detonačnímu spalování. Takže v zásadě pro motory s vysokým kompresním poměrem. A automobilky všechno staví na cca 95, když pominu omyl jménem FSI. Teoreticky by mělo jít něco poznat u motoru s čidlem klepání, může si podle oktanů posunout předstih, ale prakticky to spíš nepoznáš...

reagovat
Calif
08. prosince 2022, 16:24
0

Mám ten zázrak FSI v O2 , ale vrstvené spalování to nemá, klasická homogenní směs.....ale je to přímovstřik , tak tam tu Vervu liju už dva roky co to mám kvůli karbonu atd...a zatím žádný problém.

ransom
07. prosince 2022, 12:30
1

Všechny zmíněné fičury můžu jenom potvrdit! Protože jsem jezdíval s celkem třemi Wartburgy.
- Olej jsem neměnil NIKDY, a to měl jeden najeto hodně přes sto tisíc.
- Oktany byly svinsky znát. Na holý techničák to nějak jelo, ale když se do kanystru hodila hrst naftalínových tablet, a oktany tak vylezly někam k osmdesáti, motor přestal zvonit a jel podstatně líp.
- Gumy jsem ovšem používal nové, neprotektorované, sezónní, značkové. Ono to bylo docela potřeba, pokud jsem se chtěl v zimě vyhrabat k příbuzným do hor.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem