načítám data...

Mercedes Citan 111 CDi: Němec s francouzským přízvukem

Mercedes rozšířil nabídku o osobní verzi modelu Citan, který se od svých sourozenců výrazně odlišuje. Čím to, že přesto působí povedomě?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Zatímco mí drazí redakční kolegové dávají přednost precizně trefeným apexům, případně opulentnímu luxusu, moje maličkost se vyžívá v požitcích zcela odlišných. Nejlepší chvíle za volantem zažívám v obstarožních off-roadech sovětské provenience a nejvíce si na automobilu cením účelnosti. Nechápejte mne špatně, neprolézám svěřované testovací vozy s pravítkem a neměřím objemy kufrů, konečně suchá čísla a ekonomické rozvahy nejsou způsob, jakým Autíčkář vnímá auta. Za důležité považuji zjistit, nakolik automobil naplňuje očekávání budoucích majitelů a jestli nabízí i něco navíc. Často se mi pak stane, že   za skvělá auta označuji vozy, na které by pravý petrolhead s velmi úzkým vnímáním pojmu 'dobré auto' nesáhl ani v řidičských rukavicích. Zprávu, že se mi do rukou dostane Mercedes-Benz jsem vnímal se smíšenými pocity, jelikož tak docela nepatřím mezi typické zákazníky prémiového sektoru. Naštěstí se ukázalo, že to s tou týdenní zápůjčkou nebude vůbec špatné. Na pražském Chodově jsem stanul před moderní budovou ze skla, oceli a ušlechtilých materiálů, která si ve své opulentnosti nezadá s vozy před ní. Na mě naštěstí čekala v záplavě stříbrných sedanů sympatická, téměř až neněmecky působící červená dodávka, která by se doma cítila spíše před francouzským opravárenským depem. Mám rád dodávky. Mají čtyři kola, pár čudlíků a velmi strohý interiér. Na nic si nehrají, jsou to takoví upřímní a především účelní dělníci.

S dělnickým původem testovaného exempláře to nakonec tak žhavé nebude. Základem je sice kompaktní dodávka, ale na její palubě je většina volitelných příplatků. Dokonce se pod kapotu nastěhoval nejvýkonnější vznětový motor z nabídky a to čtyřválec 111 cdi o objemu 1,5 litru. Parametry 81 kW a 240Nm jsou pro 1,4 tuny těžký vůz dostatečně dimenzované a připojená šestistupňová manuální převodovka umožňuje i delší cesty po dálnici. Vnější podobu zušlechťují příplatky v podobě off-road paketu, tedy oplastování karoserie, tmavá kola a především efektní rudá metalíza. Řízení testovaného vozu usnadňují pomocníci v podobě jednoduchého tempomatu, vyhřívání sedadel, automatické klimatizace či rádia s bluetooth handsfree. Elektricky ovládaná jsou pak okna i vzadu, posuvné dveře zdobí obě strany vozu, zkrátka o prvky komfortní výbavy není na palubě nouze.

Prvním překvapením byl interiér. Za volantem užitkových mercedesů jsem se již párkrát objevil a musím říct, že Citan v kvalitě zpracování za svými většími sourozenci pokulhával. Okrasné barevné rámečky měly viditelné otřepy, palubní deska a jmenovitě vydutá 'kaplička' působily dutě a na přehmaty došlo i v oblasti ergonomie. Zejména titěrná tlačítka rádia a ovládání výhřevu sedačky umístěné kdesi mimo dosah považuji za nedomyšlené. Milým překvapením byly naopak přístroje podsvícené příjemně utlumenou oranžovou barvou, kterou oceníte zejména při večerním provozu. Nezvykle působí absence pravé páčky pod volantem. Nejspíše jde o snahu přiblížit ovládání osobním modelům značky, ale fakt, že Citan nelze vybavit automatickou převodovkou činí tento pokus skoro zbytečným. Pokud mám být ještě chvíli kritický, nelze nezmínit přítomnost podivné boule tam, kde by měla být pata pravé nohy při ovládání plynu. Pro zrychlení jsem byl nucen vychýlit špičku doprava jako u staré Lancie. Na druhou stranu Honza, který Citan vracel do mateřské Prahy, si ničeho nevšiml, takže jde nejspíše o nekompatibilitu mých titěrných chodidel s mercedesími pedály. Tím však moje výtky naštěstí končí a já vyrážím na výlet do Kopřivnice.

Vyloženě báječným překvapením je motor, převodovka i naladění podvozku. Kdo by to od Mercedesu čekal, že jej bude pohánět tak charakterní malý nafťák. Výkon je sice dostupný pouze ve druhé čtvrtině otáčkoměru, zato se na kola dere s vyloženou radostí. Dojem z řazení také nepřipomíná typicky odtažité, byť precizní Němce. Je živé, jednotlivé stupně zapadají jako by se na svá místa vyloženě těšily a poměrně krátké dráhy umožňují řadit trhnutím zápěstí. K charakternímu pohonu se přidává i skvěle naladěný podvozek. Vůbec není stuttgartsky tvrdý a nepohodlný. Je naopak příjemně měkký a i přes přítomnost vznětového agregátu nad přední nápravou má zavěšení ochotu vrhat se do zatáček. Nekoná tak německy ploše, tvrdě a direktivně, ba naopak. Vrhnutí se do oblouku provází odhadnutelný náklon a příznačné 'zakleknutí' vlastní spíše pohodlným jihoevropským vozům.

Přes uvolněné naladění poskytuje řízení i zavěšení dostatek informací o dění pod koly, o přesunu těžiště i o zásobách trakce. Nejspíše německé vedení vyrazilo na dovolenou někam ke Středozemnímu moři, kde zjistili, že svět není propojen výlučně hladkými autobahny. Nastavení tlumičů umožňuje přesné vedení i po rozbitých okreskách. Tam kde Tourany a Audi odskakují od středu zatáčky po hrbolech, neschopny opět popadnout zvlněný asfalt, Citan suverénně žehlí výmoly a sebevědomě pokračuje vytyčeným směrem. Projev motoru, řízení, řazení a zejména podvozek jako by nalily živou vodu do chladného srdce Mercedesu. Kombinace nadšení, pohodlí a jisté rozevlátosti vás tak dokáže vyloženě pobavit a nakonec se přistihnete, že ať jedete kamkoliv tak spěcháte. To totiž téhle malé dodávce jde nejlépe. Spěchat. Naopak monotónní jízda po dálnici je díky celkem krátké šestce a logicky zvýšenému aerodynamickému hluku vysoké karoserie spíše nutností.

Konečně se dostávám i k praktičnosti vozu. Jednou je to dodávka, tak musí být i praktická, že? V nabídce existují tři rozvory a dvě konfigurace sedadel. Testovaný exemplář měl rozvor náprav 2,7m, šlo tedy o prostřední variantu s dvojicí samostatných sedadel vpředu a trojmístnou lavicí vzadu. Manipulace se sklopnou lavicí je jednoduchá a prostá jakýchkoliv nástrah na neopatrné ruce, což není ani u vyloženě osobních aut samozřejmostí. Vznikne tak 1,8 m dlouhá rovná plocha, navíc s nízko položenou nakládací hranou. Jediné výtky bych měl opět k použitým materiálům. Bočnice nákladového prostoru nepůsobí příliš solidně a věřím, že si na nich neopatrné nakládání rychle vybere svou daň. Naopak sympaticky řešený byl střešní nosič s integrovanými příčníky, které lze v případě potřeby vyklopit z podélníků.

S ohledem na praktické využití je důležité zmínit i spotřebu. Ta v běžném městském režimu oscilovala mezi šesti a sedmi litry, podle toho jak moc jsem se nechal zlákat hravým motorem. Na dálnici si pak vůz řekl o 7,5l/100 km a mimo obydlené oblasti se spokojil s 6,2 l při poklidném meziměstském tempu. Příjemným překvapením byla stálost spotřeby. Byť plně naložený vůz ztratil něco ze svých dynamických vlastností, přesto nedošlo na souboje nižších převodů s kopci ani na citelné zvýšení přídělů nafty. Výčet užitkových vlastností by nebyl kompletní bez uvedení ceny. Testovaný kus stál bezmála 800 000kč. Mezi nejdražší příplatkové položky patří automatická klimatizace (42 591 Kč s podmínečnou výbavou) a optický off-road paket (56 650 Kč s podmínečnou výbavou), ale levný nebyl ani parkovací asistent (8 008 Kč) či ‘luxusní obložení stěn’ (6 669 Kč) s platem (2 704 Kč), zkrátka co do příplatků jde o typickou politiku Mercedesu.

 

Verdikt

Je jasné, že vůz vznikl především jako doplněk modelové řady Mercedes-Benz Professional. Citan je nejmenší dodávkou a spolu s Vitem a Sprinterem tvoří ucelenou nabídku užitkových vozů. Pokud dosavadní zákazníci potřebovali doplnit flotilu a malý vůz, museli se poohlédnout jinde a domlouvat nová servisní střediska, odlišné intervaly, zkrátka zbytečně zdvojovali činnost. Potud je vše v pořádku a velkoodběratel jistě dostane takovou cenovou nabídku, která pořízení nejmenší stuttgartské dodávky ospravedlní. Jenže Citan v testované verzi vyrazil do boje i v kategorii osobních kompaktních dodávek, kde vládne tvrdá konkurence, bojující především robustností a cenou. I na poměry užitkových vozů podprůměrné zpracování s ergonomickými přešlapy a více než ambiciózní cenovku neospravedlní ani vyloženě povedený zážitek z jízdy. Například povedený Citroen Berlingo má motor ještě o kousek živější a řízení i řazení přesnější. Nebezpečným konkurentem je překvapivě podobný Renault Kangoo, který k výbavě testovaného Citanu přidá ještě online navigaci a hezčí palubní desku, přičemž stále zachová cenový náskok. Letmý pohled do ceníku pak napovídá, že soukromé Citany budou na našich silnicích vzácností. Pokud však trváte na trojcípé hvězdě, může pro vás být toto dvojče Renaultu Kangoo dobrou volbou.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1461 cm³
Výkon: 81 kW v 4 000  ot./min
Točivý moment: 260 Nm od 1 750  do 2 750 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 11 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 4,4 l/100 km 
Cena testované verze:  od 536 635 Kč
 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

lu
lucnikonik
21. března 2018, 09:34
0

Dobrý den Adame,

Renault Kangoo není nebezpečně podobný, ale jedná se o stejné auto, pokud je mi známo, tak jej dokonce Renault vyrábí na stejné lince, jako Kangoo :-) - Mercedes potřeboval doplnit portfolio, takže po nějakém rozhlížení nakonec navázal spolupráci s Renaultem a Citan je výsledkem - motor 111cdi je renaultí 1,5dci, i ten interiér je hodně podobný na Kangoo, volant je Renault se znakem Mercedesu, je fakt, že Kangoo má daleko hezčí palubku, u Citanu se na ní nemístně šetřilo (v poměru k ceně auta)

Rebrandovaných dodávek je poměrně dost (např. Renault Traffic=Opel Vivaro, Renault Master=Opel Movano, Mercedes Sprinter=VW Crafter (nevím, jak současná generace)), mmch nový offroad Mercedes X je postavený na Nissanu Navara.

reagovat
Adam Forman
21. března 2018, 09:52
0

O tom že jde o prakticky totžný vůz samozřejmě vím. Dělal jsem si trochu srandu z odtažitých a zbytečně tvrdých německých podvozků a naopak francouzského přístupu k ergonomii. Možná i toho, že prémiový Mercedes prodává ve stále větší míře proletářské Renaulty (a Nissany), které nejsou pod původní značkou pro německé zákazníky dost dobré. Pokud to mezi řádky zapadlo, pak mě to mrzí.

lu
lucnikonik
21. března 2018, 09:56
0

V pohodě, spíš jsem nepochopil já :-))

Adam Forman
21. března 2018, 10:51
0

Osvícený zástupce šéfredaktora (je nás v redakci pět a půl a všici máme svůj titul) již situaci napravil poslední větou v článku :-)

Ronoath
21. března 2018, 10:57
0

Musí se to pozorně dočíst do konce, tam to máš hezky nenápadně napsaný "Pokud však trváte na trojcípé hvězdě, může pro vás být toto dvojče Renaultu Kangoo dobrou volbou."

Moc pěkný test! líbí se mi ty nenápadné rýpance do Mercedesu. Tuhle kategorii mám taky moc rád, byť už jsem z ní utek k sedanu:-)

bitner
21. března 2018, 10:59
0

JJ, je to uplne super auto. Ma to motor z rendla, vypada to jak Dokker a stoji to jak pravy Medved. Ty vole neber to.
Jediny smysl tohoto "Mercedesu" je ten, abyste mohli pristavit Dacii do jejich autorizaku.

reagovat
beastar
21. března 2018, 13:22
2

Hezký Renault. Ostatně ono to není jenom o tomhle modelu. Mercedes až na top modely(S trochu E) vyrábí částečně nebo úplně rendla. Buď jdou Francouzi tak dobrý, nebo v dojčlandu v takový řiti. Jako největší motivaci pro nákup vidím situaci popsanou v testu. Firma už má a tak potřebuje malej MB do fleetu. Za 800 retail v pikapu ani omylem...

reagovat
Trinom
21. března 2018, 18:16
0

Okamžitě po tom, jak jsem zahlédl první fotku interiéru, jsem si vzpomněl na tohle video Douga DeMura


Mercedes začal prodávat naprostý krámy, alespoň co se dodávek týče. Ty interiéry jsou vážně tragédie. 1DIN rádio v roce 2018 v autě za 800k, když 2DIN rádio s navigací má i průměrně vybavená Fabie? O moři hnusných šedých tvrdých plastů ani netřeba mluvit. Vážně ubohost.

reagovat
PepaSFI
21. března 2018, 18:51
0

zrovna jsem četl test ve Světě motorů. Ty příplatky jsou na hlavu. Za to obyčejný rádio chtějí 9 tisíc, za manuální klimu která se dnes snad dává v základu snad i do šlapací tříkolky 30 tisíc.

beastar
21. března 2018, 19:53
0

Tak manuální klimu má jako základ i královna příplatků škodovka. Vesměs i ty základní interiéry nedává VW špatný. Italové zrovna tak. Renault třeba u Talismanu nešetří na ničem a za 800 koupíš opravdu velmi slušně vybavené auto. Tohle všechno je u MB dneška tristní. Kvalita všeho šla hodně dolů a to portfolio jejich je dneska už tak přeplácané až to zjevně nemá dobrý vliv na vývoj. Mimochodem škoda, že na rendlu neberou telefony takovej test Talismana a Megánu by nebyl špatnej,.
-
Komentář upraven 21. 3. 2018, 19:54:56

Ju
Junior
22. března 2018, 00:05
0

Protože DeMuro si do toho testu vzal socku. Pořád žvaní o tom, že můžeš mít našláplou Hondu za ty samý peníze. Ano. Protože tam kde Mergl začne, Honda skončí. Nakonfiguruj si našlapanou B8 Passata a pak si za ty samý peníze nakonfiguruj Cčko. Nebudeš mít ani na pořádnej motor. Ale pak si vem Cčko v plný a zjistíš, že máš nesrovnatelně narvanější auto s R6. Akorát bys ty Passaty mohl mít za tu cenu 2.

Čímž nepopírám, že Citan jsem tak úplně nepochopil. Značková užitková dodávka. Proč? K čemu? Kdo si to koupí? Vždyť je to drahý jak prase...

bitner
22. března 2018, 09:01
0

Fyzicka osoba s mozkem v hlave si to samozrejme nekoupi. Ovsem pokud jsi fleet manager v nejake über internacionální company a musis kupovat Mercedes a nic nez Mercedes, protoze Mercedes, tak pak ti ten zamerovac na Renaultu/Dacii trha trn z paty. A cena je pak jen virtualni cislo, ktere za to nikdy nikdo realne nezaplati, protoze operak, dph, fleetove smlouvy atd. atp. Jo - tam, kde konci selsky rozum, nastupuji ucetni tabulky, odecty dani, odpisy a podobne cachry.

MartinCoupe
22. března 2018, 11:30
1

Jenomže s touhle logikou by si nikdo nikdy žadny Mercedes nekoupil. Vždycky by jsi našel něco levnějšího. Pasata, Superba, Octavku, whatever. A pro mraky lidi (včetně mě) je důležitý mít na kapotě ten správnej odznáček. :-)

bitner
22. března 2018, 12:53
0

MartinCoupe: tak tos me nepochopil. Mezi Passatem a Supem rozdil je a to celkem rozumne penezi vyjadreny. Mezi timto "Mercedesem" a prislusnym Renckem/Dacii neni rozdil zadny a platit o 100% vic jen proto, ze na to nekdo prilepil ten "spravnej odznacek" je docela pozoruhodna volba. Furt se bavim o fyzicke osobe.
Kdyz budu chtit malou dodavku na prevazeni brajglu se soupackama, tak si pujdu pro Dokkera a ne pro rebrandoveneho Dokkera za dvojnasobek ceny.
Kdyz budu chtit reprezentativni sedan, tak si nekoupim Logana, ale 10x drazsi Mercedes.

beastar
22. března 2018, 14:11
1

Oba tam máte dost pravdu. Bitner expresivně vyjádřil jak funguje nákup fur kampaný in ganze grosse europá. Prostě fleet má slevy a hlavně taková company má vnitřní předpisy. Například jen Mercedes. Takže potom se hodí když sedlácí v MB maji od minivanu přes sklápěčku vše. A že užitková divize si nezakládá na top kvalitét už víme drahnou dobu. Ano na tebe koukám krafta/sprinta best van EU. Pro soukromý prodej ta cena na pikap nedává smysl. Naraží na to i v testu.

Jinak jasný znáček je důležitej. A nejvíc pro ty co tvrdí že jim je to jedno:)) Takže ono si to i ty soukromý prodeje najde. Páč MB. Dokkera manželce říďa nekoupí ale takovej Citan ... Joo to je jiná. Psi a děti v tom odveze 4 roky to vydrží a nazdar. Takže nedělejme z punka tupce každý zboží má svýho kupce. Sterne marketing to ví jak my že silnější pes mrda.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem