reklama
načítám data...

Lada Niva HardCross: Dokonalá hračka

Nudí vás euroškatule a holdujete poctivé technice? Vytáhli jsme Nivu do terénu a bez bahna na střeše jsme se domů nevrátili.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Lada Niva HardCross: Dokonalá hračka

Pokud patříte mezi naše pravidelné čtenáře, pak vám jistě neuniklo, že jsme jednu Nivu již na začátku roku testovali. Že by Autíčkář trapně vyplňoval obsah, aby plnil pětiletý závazek pravidelného navyšování vydaných článků? Kdepak! Nejen, že se minulá Lada Niva od té dnešní v mnohém lišila, jiný byl především způsob testování. Zatímco Vojta se ve svém testu nejdříve zamyslel nad novodobým hipsterstvím a poté popsal dojem z městského provozu, já se budu věnovat především prostředí, do kterého byla niva od narození předurčena. Vojtovy rámové lakýrky na pedálech vystřídaly kanady z armádního výprodeje a namísto navoněného saka z vybrané bavlny se do sedadel opřelo plátno blůzy vz. 85 se slanými mapami na zádech. A nemyslete si, že jsem domů jedinkrát dorazil bez bahna na střeše!

Na úvod se sluší nastínit zasazení děje, popsat kulisy a představit aktéry. Pro Ladu jsem si musel dojet do Brněnského sídla společnosti Canocar, která mi vůz půjčila. Tak se stalo, že za začínajícího mrholení jsem na okraji moravské metropole startoval vůz, který jako by vypadl z akčního filmu. První dojem z usednutí za volant je jako seznámení se s novým kolegou. Většinou se hned v první vteřině rozhodne, jestli si padnete do noty, nebo naopak nikdy nenaladíte společnou tóninu. Jenže já měl při ohmatávání tvrdých plastů pocit neodbytného deja vu. Vlevo od volantu umístěnou spínací skříňku jsem našel na první dobrou (#rolling-magnus-walker-style) a pravá ruka instinktivně stiskla dvou-pozicový knoflík světlometů. No jasně, vždyť tohle auto jsem už řídil! Tedy dotyčný exemplář již z původně bílého laku mnoho neměl a navíc již požíval zákonné právo tankovat ethanol, ale návyky byly stejné. S odhodláním znalého světáka jsem probudil čtyřválcovou sedmnáctistovku a povolil tuhý pedál spojky. Niva s hlasitým BLEM-PRT poskočila asi deset čísel a chcípla. Motoristický novinář říkáte? Nerozjet se s autem se mi už nějakou tu chvíli nepovedlo. Starosvětská spojka zkrátka potřebovala trochu citu a pedál plynu naopak razanci hodnou příznivce BDSM.

reklama

Vyrazil jsem do ulic největší české (pardon, moravské) vesnice a postupně jsem si uvědomoval, že vážně sedím v poctivém ruském offroadu. Z ucpaných magistrál s tramvajovými pruhy uprostřed se brzy stal městský obchvat a najednou jsem spěchal do kopců za Tišnovem. Přede mnou se odvíjely zakroucené okresky, které s oblibou pokořuji při cestách na strojní veletrh a já se rozhodl prověřit, co Niva umí na silnici. Můj pocit z prvního projetí zatáčkou bych nedokázal vyjádřit slovy vhodnějšími, než to dokázal mnohem zkušenější Vojta. Když si Hardcross vyzkoušel na táhlé zatáčce zhruba v sedmdesáti kilometrové rychlosti, zkomponoval všeříkající „Asi jsem se posral“. Skutečně snaha změnit směr se zařazeným třetím a vyšším stupněm působí nejdříve na pud sebezáchovy a poté na svěrače. Na vině je kombinace vysokého těžiště a krátkého rozvoru zvedlé, třídvéřové verze. Oněch 140 kilometrů do Chrudimi, kde bydlím, jsem tedy absolvoval za tři hodiny, za což může z malé části místní zvyk neznačit objížďky a z té větší můj pud sebezáchovy. Dojmy při parkování před domem byly rozporuplné. Byl jsem vyčerpaný, obě nohy mě bolely z dupání do tuhých pedálů a ruce se mi třásly od soustavného boje s nepřesným řízením umocněným terénními pneumatikami. Začínáte mě litovat? Není třeba, byl jsem šťastný. Cítil jsem se, jako bych si šel zaběhat a doběhl o kousek dál, než obvykle. Zvládl jsem to domů a cítil jsem se jako vítěz.

Po krátkém seznámení se s ovládáním a vlastnostmi vozu jsem shledal, že v běžném terénu zkrátka nemá smysl sahat na kteroukoli z páček na středovém tunelu. Naštěstí mě na projížďku pozval dobrý kamarád a pečlivý opatrovník Japonky z dílen Subaru. Bývalá motokrosová dráha nedaleko jeho bydliště poskytovala skutečně důstojné zázemí. Brodění kalužemi, do kterých jsem si netroufal ani ve vojenských botách, svahy se strmým stoupáním a drolivým podkladem a klopené zatáčky děsivých úhlů ve mně vyvolávaly vzrušení i úzkost zároveň. Tentokráte přišla na řadu redukce a vlastně nebylo moc příležitostí ji vyřadit. Tedy kromě rozjezdu ke stoupání. Pokud jste někdy překonávali ostrý svah za volantem mechanického teréňáku, určitě se vám již při letmé vzpomínce vyplavuje do krve adrenalin doplněný dopaminem. Nejdříve proti mně byla zem zdvihající se s ostrým nájezdovým úhlem nad hranu zorného pole. Lada se zařazenou dvojkou kvílela v pěti tisících otáčkách a jako ruzzeřený bizon uháněla vstříc svému vyzyvateli. S nájezdem na hranu svahu mi spadl žaludek do kalhot a s děsivým houpnutím vystřídalo zemi přede mnou blankytné nebe. Stoupal jsem vzhůru a pomalu ztrácel otáčky. Od zadní nápravy se začínalo ozývat důrazné Dt-Dt-Dt jak se do výstupu zapojil samosvorný diferenciál. Rozhodné tango na pedálech a vášnivý polibek plynu vyhnaly otáčky k výkonové špičce a kola na okamžik ztratila trakci, jen aby ji za zuřivého bubnování uzávěrek obou náprav opět rychle nalezla. Lada nabírala výšku jako záchytný MiG rudé armády. Rychlost i otáčky začínaly padat a jen co odhodlání na okamžik vystřídaly pochybnosti, horizont opět zaujal své právoplatné místo před čelním sklem. Vyděšen prudkým přetížením jsem po okamžiku nízkého letu opět protočil kola na štěrku. Nevím, jak jsem to vyjel a nevím, jestli to zvládnu znovu, ale musím to zkusit!

Jenže jak dolu? Jako kočka, která vítězoslavně zdolala strom, jsem si začínal pohrávat s myšlenkou, co teď. Takže, jak mě to tenkrát učili? Uzávěra, redukce, jedna noha na brzdu, druhá na plyn a pomalu dolu. Hlavně prudce nebrzdit. Ani trochu. I když to bude vypadat blbě, radši úplně zapomenu, že něco jako prostřední pedál vůbec existuje. Plížil jsem se k okraji svahu a země přede mnou zmizela. Cítil jsem se jako na okraji zeměplochy, jen pode mnou nebyla hlava velké A’tuin, ale drolící se svah zachovávající si pevné skupenství jen díky krustě seschlého bahna. Opatrně jsem se přehoupl přes okraj. Ten pocit, kdy jsem chtěl jen trošičku popojet, načež se pode mnou utrhla hrana svahu, mě budí ze snů dodnes. Tedy nejdříve ze všeho jsem brzdil. Ano, to je ta věc, co jsem původně dělat vůbec nechtěl. Situace se ze špatné rychle přehoupla v anexi spodního prádla bahenní minoritou. Nejvíce mě zaskočila zadní náprava, jež usoudila, že přese mě moc dobře nevidí na cestu a počala mě bokem obcházet. Povolil jsem brzdy a dopadl do měkkého polštářku brždění motorem. Volant si vzpomněl na svoji funkci a já umravnil zadek svůj i automobilu. Lada pak poslušně sjela a já pod kopcem zastavil se srdcem bijícím v krku. Svět se pro mě změnil. Cítil jsem to v bahně. Cítil jsem to v zemi. Cítil jsem to ve vzduchu. Mnohé obavy, které jsem předtím měl, byly tímto ztraceny. Neboť již nadále nejsem tím, kdo se bojí.

Šokovaný výraz mi vydržel přesně třetinu minuty, načež jsem se otočil a začal se sápat zpět nahoru. Jak jsem se sžíval se svérázným způsobem, jakým Niva zdolává terén, dovoloval jsem si stále více. Takový přístup by obyčejně nevyhnutelně vedl k momentu, kdy svoje a Ladiny schopnosti přecením, ale mnohem dříve nám došel obtížný terén. Na každý kopec jsem se vydrápal, každou nakloněnou zatáčku projel a bahno nyní v souvislé vrstvě pokrývalo celou maskovanou karoserii. Neplecha byla dokonána a já vyřadil redukci a zamířil domů. Za společný týden jsme s Ladou projeli každou lesní cestu, kterou znám, propálili tři plné nádrže benzínu, vytahovali se před kamarády a strhávali pozornost okolí.  Především jsem se naprosto zamiloval. V mém personálním žebříčku aut se Niva svojí zábavností přehoupla přes cokoliv, co jsem kdy řídil a nyní po ní toužím ještě víc, než po Dacii Duster (byť z jiných důvodů). Že to zní až příliš dobře? Ale jistě, má to jeden háček.

Na první pohled se Lada tváří, jako hodná holka. Má moderní motor schopný rozumné spotřeby (Brno-Chrudim 7,5 l/100 km) a to i přes zvýšený podvozek a terénní pneumatiky. Posádku hýčká klimatizací, vyhřívanými sedačkami a elektrickým stahováním okének. Dokonce i ze začátku tvrdohlavá převodovka se s najetými kilometry stále ochotněji podvolovala pokynům řidiče. Jenže pořád je to automobil z půlky sedmdesátých let. Notně vylepšený, to je třeba přičíst k dobru, jenže stále duchem ztracený v minulosti. V dobách, kdy upadnuvší výfuk patřil k běžným starostem řidiče. Cenou ji hravě dožene Duster a komfortem a každodenní využitelností mnohonásobně předčí. Pro práci v lese se pro nízké užitečné zatížení taky příliš nehodí a firmy odradí servisní náročnost. Jenže pro skutečného obdivovatele to nakonec není takový problém. Niva Hradcross je totiž hračka. Velká maskáčová hračka, jako vystřižená z béčkového akčního filmu. Každý dojem je v ní intenzivní, všechno přehnané a bezprostřední. S denním používáním by mě asi Lada začala pekelně štvát. Převodovka neustále vydává kvílivé zvuky, tvrdé gumové špalky se na mokrém hladkém asfaltu chovají nevyzpytatelně a samosvory na obou nápravách dělají z každého průjezdu zatáčkou malé dobrodružství. Pokud bych celý emocemi strávený a benzínem provoněný týden měl shrnout do logického celku, pak vězte, že mi Lada přichystala ty nejkrásnější zážitky, které jsem kdy za volantem strávil. Bohužel přesně jako letní láska dává smysl jen za určitých okolností. Bude vás bavit při městském poskakování, na výletech, i když s ní vyrazíte jen tak na nákup. Nejdůležitější je, že ve svém přirozeném prostředí, je prostě dokonalá. Jenže jakmile začnete spěchat, převážet děti, nebo stěhovat náklad, rychle narazíte na její limity. Lada je skvělá hračka a ke všemu stroj času, který vás jen vůní hranatého interiéru vrátí do let, kdy jste místo do Chorvatska jezdili k rybníku a kdy letní nocí voněly pečící se buřty a temnotou plápolal táborák. Dokáže skloubit skvělou zábavu v terénu, jednoduchý servis v domácích podmínkách a ten úžasný pocit, že jste se strojem jedno tělo a jedna duše.

reklama

Upozornění Ministerstva švihlé chůze: Článek byl napsán na jediný zátah a jediné uložení. Může obsahovat zkreslené vzpomínky a ničím nepodložené emoce.

Technické údaje

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 1 690 cm 3 
Výkon: 82 koní v 5 000 ot./min
Točivý moment: 129 Nm v 4 000 ot./min
Převodovka: manuální pětistupňová
Maximální rychlost: 137 km/h (reálně kvůli zvýšenému podvozku cca 90 km/h)
0-100 km/h: 19,0 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 8,8 l/100 km

Vůz k testování zapůjčila firma CanoCar, na jejíchž stránkách také najdete podrobnější údaje o celé modelové řadě Niva i o dalších pozoruhodných vozech, dovážených do ČR – třeba o UAZu Patriot nebo legendární Buchance.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

jo
johan
16. května 2017, 09:44
0

ako je to teda so servisom? raz je tam "firmy odradí servisní náročnost" a o par riadkov dalej "jednoduchý servis v domácích podmínkách"

reagovat
Adam Forman
16. května 2017, 10:32
0

Se servisem je to následovně: Servis je jednoduchý, ale neustále nutný. Pokaždé se najde něco, co je potřeba dotáhnout, přiohnout, či pročistit. Domácímu kutilovi, případně někomu, kdo si Nivu pořídí jako hračku, to vadit nebude. Dost možná naopak. Ale auto, do kterého se jen leje benzín to není. Ne že by se rozbíjelo něco důležitého. To spíš výfuk vyskočí ze záchytů, alternátor se vinou špatného uchycení uvolní a začne pískat pomocný řemen atp. Perfektní je možnost dokoupit pětiletou záruku na celý vůz (mimo spotřebních dílů) za nějakých €380.

Petr 'Krab' Jeřábek
16. května 2017, 10:47
0

Na kolik to přijde Adame? Test super, povedený a pěkný čtení. Vlastně je to nový "veterán" :) Připomíná mi to vyprávění někoho kdo si ve světě motorek koupí indický Enfield Bullet ...

Já mám nějaký zkušenosti s ježděním v Suzukách Jimny , sice verzích pro středomoří vyrobené u Santany, ale s plnou 4x4 výbavou. Tím že je to ruský, tak je mi to takový upřímně nesympatický. Takže bych bral Jimníka. Ten vyjde na něco málo přes 400 tisíc. Je tohle levnější?

Adam Forman
16. května 2017, 11:24
0

Potupně přiznávám, že na cenu jsem zapomněl. Pokud mě paměť neklame, vešel se testovaný kousek do 350k. Ruské techniky není třeba se bát, vše podstatné je z tlustého kusu oceli, který neohrozí hrubé zacházení, ani zub času. Jinak k tomu Jimnymu: Chystám se na článek o malém Suzuki a dokonce mi nabídl spolupráci člověk, který na nich zná každý šroubek, tak se ještě máš na co těšit :-)

Franz Kafka
16. května 2017, 15:37
0

Pěkně napsáno legrace s tim bude to věřím. Jinak přesně z uvedených důvodů jsme kupovali Dustera a využíváme další auta od Nissanu. Niva je totiž skvělá a chtěl bych jí, ale moderní dělník to prostě není. Není čas řešit malé opravy musí se jezdit. Jinak k tomu Dusteru po roce a půl a 28000 km silnice i mimo je z něj taky slušný soubor dílů. Auto už se tomu moc říkat nedá.

Petr 'Krab' Jeřábek
16. května 2017, 16:08
0

Jasně je to teda asi levnější než Jimny, ale jen o malinko. A vejde se toho víc, i když zase teoreticky si říkám, že by se Jimny měl umět líp proplést fakt ůzkými místy, korytem řeky atd... no jestli otestuješ těším se na to! Já strávil v Jimny asi 4 dny asi 2x na dovolený v Řecku, taky blog jsem o tom sem někdy dal v zimě. Ale to se jezdili šotoliny, pár horských kamenitých cest, nic úplně extrémního. Ale mám Jimníka rád :)

Jestli se Duster po roce a půl začíná rozpadat, taky to teda není moc vizitka. Ale okolo těchto peněz vážně nic není. Pravý Landy Def vyjde na víc jak 2x tolik a už se přestal vlastně prodávat :(

A vlastně už se ani dlouho neprodává nic od španělský Santany, ani licenční Defendery, ani ve variaci Iveco Massif https://en.wikipedia.org/wiki/Iveco_Massif

To je docela zajímavý téma. Test a recenze hard off roadů za rozumnou cenu. Ono toho fakt moc není. SUV'ček a luxusních offroadů je hromady, ale na práci za rozumný ceny je toho málo, že?

Franz Kafka
16. května 2017, 16:40
0

No je to bída. Pokud člověk nesáhne do ojetin je to problém. Mnohdy je lepší udržovat při životě starý Defender než nový Duster. Nicméně Dacia o tom autě netvrdí, že je to pure off road experience. Takže já to beru s velkou rezervou a když vidím jak to trapime kolikrát tak to zase klobouk dolu. Mě by se líbila kdyby měla větší tažnou sílu a větší motory. No co zbývá zvýšit si Patrola, Pajo starou Fronteru, nebo Korejce. Když to potom vidím tak je to stejně samý Rnger, Pathfinder a podobně je prostě nutnost si připlatit. Nedávno jsem koukal jak si vede v lese a okolí Cayenne a na suv to šlo samozřejmě to co Niva to neprojede ani ve smyku s Lopraisem za volantem:)

sumy
17. května 2017, 16:33
0

K tomu Cauene v lese... mezi normalnim a off autem neni ani tak rozdil co to projede, ale kolikrat. Coz dava i odpoved na to, proc je ten Duster po roce a pul "unavenej" :-)

sumy
17. května 2017, 16:34
0

Cauene-Cayene. Ach to klofani na founu :-/

Franz Kafka
17. května 2017, 17:23
0

Ano to je fakt. Ten Duster to zachrání pořizovací cenou. Ta je opravdu zábavná i ve srovnání s ojetým premiovějším suv. Mám třeba rád to, že Duster se sice celý klepe v terénu, ale na silnici zvládá obstojně samozřejmě v kategorii aut jako je on. Je to kompromisní auto. Kdyby na tom zamakali a chtěli udělat auto ryze do terénu tak to podle mě dokážou jenže, kdo by to chtěl za 650- 700 tisíc:)

ToMyx
16. května 2017, 09:51
0

Skvěle napsaný test, přenesl mě do kabiny a ušpinil mi boty od bahna:-) Sice offroady nejsou můj šálek kávy, ale článek jsem hltal! Paráda

reagovat
sumy
16. května 2017, 13:10
1

"Sice offrady nejsou muj salek" To slycham velmi casto... ale jakmile se dotycny sveze v terenu, vetsinou se mu v obliceji vyrysuje "rohlik" od ucha k uchu :-)
Smankote, jak ja se nemuzu dockat, az si zitra sjedu pro pajo s vymenenou prevodovkou.
Jinak k otazce servisu zminovane v clanku a diskuzi. Neni problem jen lejt palivo a kapalinu do ostrikovacu, pak ale budete nadavat, co je to za kram. A je jedno o jake znacce se bavime. Holt je treba cas od casu zalizt pod auto s dekubitkou a namlaskat kybl vazeliny do vsech maznic, pravidelne myt spodek a brzdice od bahna. Po dovadeni ve vode skouknout oleje(dify si rady cucnou guferem, nebo odvetranim) Proste chca nechca, pece je nutna. Pak se diky naddimenzovani auto odvdeci, a treba cepy rizeni menim az ted, tedy poprve pri 370tkm. Kotouce jsem preventivne menil pri 350tkm atd.

BiC
16. května 2017, 13:13
-4

Adame
nechcete raději psát o jídle, nebo o kytičkách?

reagovat
va
vapnik
16. května 2017, 13:21
1

Proc proboha? Ctu jeho clanky moc rad. Treba o ruskych priserach a jinych podivnostech o kterych se jinde nepise. Navic ma ctivy sloh.

Ko
Komin
16. května 2017, 15:50
2

pac kdyz neumis rozebrat offroad do sroubku a nemas za sebou tri dakary tak o terenacich nemas pravo psat...
oni tyhle novinari od aut jsou vetsinou samozvani mistri vseho to je jasny ale nejlepsi jsou jednosmerne zamereni fanatici co prijdou na web o vsech autech kazat jak autor opomenul tu ci onu drobnost. komedie a stejni fanatici jako zasrana MG komunita hondisti nebo naftovi jehovisti.. a to jsem sam MG mel

Franz Kafka
16. května 2017, 16:48
3

Ještě si zapomněl na Bmw masírky. Je přece jasná věc, že každý řidič chce a musí jezdit bokem. Tdi a nafta stříbrný koncern s chipem voe a dal jsem si i m3 na plzeňský. Japonec ke nejlepší voe Subaru jednou Subaru navždy boxer da best jen my víme, co je nejlepší. Citroen nejvíc průkopník a nejpohodlnější kam se hrabou ostatní. Jaguar a hned je s tebe největší anglán a šlechtic. Miata nejlepší roadster, truck, offrod, super sport, muscle... All what you can.Jenom snad ty lidi kolem toho Porsche jsou v klidu, protože vědí že je vážně nejlepší;)

BiC
16. května 2017, 19:19
0

jo píše fajnově, ale píše to co si někde jinde přečetl a co mu někdo jinej nakukal ale nemá sebemenší představu o realitě a je úplně jedno jestli je mechanik nebo jezdí dakar či peče housky, pakliže sešroubuje informace od báby z pavlače, s tím co si přečetl a jednou projížďkou nemůže z toho být nic jiného než paskvil a hromada blábolů
Už u článku o Jimnym sem to psal a tady je to přes kopírák

Franz Kafka
16. května 2017, 20:18
2

BiC: Nechci se ho zastávat. Ale máš tady blogy a docela pěkně zpracované a mám pocit, že pracují ve stejném rozhraní jako místní redakce. Jestli o tom víš mnohem více a si na to odborník zkus něco napsat. To co se někde jinde nedovím a co si nemám možnost přečíst jinde. Velmi rychle pochopíš jak je to složité, protože o dobrých autech se píše skoro všude dobře a dát do toho své pocity tak aby nebyly stejné jako pocity jiných autorů před tebou je složité. Dokud něco neukážeš či nenapíšeš sám budeš jen trapný křikloun z diskuze typu "auto.cz" a na podobné stejně nikdo nebere zřetel.

Obecně tím nechci tvrdit, že se neopakujeme. Vždyť jsme všichni jak kolovrátek. Vojta když píše o faceliftu Rapidu jen svými slovy popisuje co dalších 100 novinářů v osmi dalších jazycích. Krab popisuje hybridní Toyotu úplně stejně jako Fanda Vomáčka někde na Auto Bildu. Tomu se nejde nikdy úplně ubránit. To že Češi rozumí všemu a jsou na všechno odborníci na to jsem si už zvykl, ale kdyby se alespoň z poloviny tak dělalo jako se kritizuje je tady dávno životní úroveň vyšší než ve Švýcarsku.

Tak čekám nějaký odborný off road blog od odborníka. Díky ,)

Franz Kafka
16. května 2017, 20:21
0

bitner: No jo hned jak jsem to dnes viděl taky na aktuálně jen jsem čekal, kdy a jak se to tady objeví:D Auto nemůže za magora, co sedí za volantem a podobný blázen by tě vybržďoval i kdyby jel v Dacii. Jinak teda alespoň barvu si vybral pěknou:)

Tomáš "Vavris" Vavrečka
16. května 2017, 21:18
0

BiC: Tohle se mi nelíbí a musím se kolegy Adama zastat. My v zásadě vůbec nic nemáme proti kritice. Jakkoli se šéfredaktor Vojta snaží proklamovat, jak se chceme od punku přiblížit profesionalitě, nic to nemění na tom, že jsme stále jen banda nadšenců, kteří obsah webu tvoří ve svém volném čase, a tedy je jistě mnoho prostoru pro kritiku a zlepšování. Jenže aby kritika padla na úrodnou půdu, musí být podnětná a to posty výše bohužel nejsou. Je hezké, že Adam dostane silácké doporučení, aby psal o kytkách nebo neposlouchal baby na pavlači, ale z toho si můžeme vzít leda... Nic... Lepší pro obě strany by jistě bylo napsat, co konkrétně se nelíbí.

bitner
16. května 2017, 21:24
1

Franz: beztak to mel ten kreten puceny :-)

Franz Kafka
16. května 2017, 22:36
0

No myslím si totéž. Podle toho jak mu to zvýšilo sebevědomí. Vystoupit na plné auto hasičů? Nebýt ti chlapi ve službě a v centru pod kamerami dostal by podle mě zle přes tlamičku.

Petr 'Krab' Jeřábek
16. května 2017, 22:52
0

Často je nejlepší na blázna nereagovat. Což teda bohužel porušuju. Adam napsal moc hezký test. Bavil mě a mnoho dalších. Bavil mě i v kontrastu s tím Vojtovým o pětidveřové Ladě Nivě, protože Vojta opravdu nechodí oblečen jako offroaďák :-D A i tak ten zimní test od něj o Nivě byl super. A tenhle je navíc jiný.

Uznávám, že ne vždy píšeme všechna fakta, nebo všechno technicky správně. Zato se snažíme, aby se zkrátka čtenář trochu zasmál a nějaký dojem a představu jak testované auto jezdí nasál.

Polar Bear
17. května 2017, 03:30
0

BiC: Blá blá blá, dva kritické příspěvky a ani v jednom nic konkrétního. Typické. Já nejsem zastáncem názoru, že pokud někdo kritizuje článek (konstruktivně), musí napsat svůj aby na kritiku měl morální právo. Ale něco ve smyslu maluješ to auto líp, než jezdí ve skutečnosti. Protože a), b), c). Nebo "jak špatně se řídí, půjč si něco v dobrém stavu a tvoje recenze bude vypadat jinak". Takže BiC, nechcete raději psát do nějaké jiné diskuse? Např. o jídle, nebo o kytičkách?

Adam: Tohle auto znám poměrně dobře. Nemám s tím sice najeto tisíce kilometrů, ale zážitky z řízení na silnici a v terénu bych popsal velmi podobně. A ten "stroj času" je naprosto přesný. Učil jsem se řídit na silničním strýčkovi, Ladě 1600 a kdykoliv vlezu do Nivy, leze na mě nostalgie :).
V terénu asi neprojede se stejně schopným řidičem to, co projede RR, ale.. Vzali by jste drahý RR do lesa na denní práci? Je taky pravda, že Niva není bůhvíjak spolehlivá. Sem tam se něco uklepe, upadne, zlomí.. Ale Dá se to spravit na koleni za večer a ty dvě Nivy co mám v okolí ty závady neměly vážné. I když byly využívány 95% času pracovně v lehčím i těžším terénu. Je to opravdu docela robustní. Na okreskách OK. Proti silničním autům je to samozřejmě brzda provozu, ale jezdit se s tím samozřejmě dá. Možná nějaké lepivé slicky a jezdilo by to jak drak :D. Do města to považuju za masochismus. Parkování OK, na těch gumových bandážích disků z PzKpfw VI Tigra se parkuje dobře. Tření o vozovku nízké, takže síly vydané na kroucení volantem na moji medvědí postavu cajk. Ale Např. můj tank s veškerými posilovači, automatem, silničním odpružením a normálním motorem.. to není jiná liga, to je úplně jiný sport. A hlavně jiná doba vzniku a určení.
Tož asi tak. Díky za článek Adame :)

Franz Kafka
17. května 2017, 05:27
0

Krátké shrnutí: Stealth ninja a mstitel diskuse vezdejší Tomáš V. opět v akci a opět nezbývá než souhlasit. Je to tak. Pan Krab jako vždy diplomat, ale zdatně vystihnul dění. Polar velmi konstruktivně a zajímavě vyprovodil pana BiC z ringu. Navíc evidentně nějakou zkušenost jak životní, tak s vozem Lada Niva má. Takhle nějak to má vypadat, když píšu k obsahu článků, blogu.
A já? Já mám radost, že stále máme dost normálních diskutujících, co si pomůžou v boji proti teorii trollingu tak nějak skupinově.

Tak mě kluci nezklamte úchylny onkl Franz vás sleduje více, než pověstný Big Brother. A ten článek byl Ádo fajn a jsem rád, že nejsi net fighter. Tvůj strážce TV to vyřeší. A tím nemyslím televizi. No vidíte osobní strážce to už je jak v hokeji. Tak to sem já potom ten co vyvolá bitku;)

Polar Bear
17. května 2017, 07:29
0

Bitner: Ono zase kdo ví, co se tam na místě mezi hasiči a tím řidičem stalo doopravdy. Možná se zase chystá nějaké to utahování šroubů, tak jede další mediální kolo honu na čarodějnice. Navíc, při poměřování pindíků před švestkama budou hasiči ze své pozice tahat za delší provaz a když budou chtít, můžou si to hezky přibarvit. Ale co je opravdu fakt, že ten pranýřovaný řidič nebude mít všech pět pohromadě.
Jednak vyřizování si nějakých pocitů přímo v provozu je napřesdržku, protože ohrožování ostatních nezúčastněných řidičů. Ti předpokládám nemají zájem na tom si odřít auto případně bourat proto, že dva řidiči měli rozdílné názory na správnou rychlost v dané chvíli na daném místě. Po čuni si mají dát někde na parkovišti nebo benzince mimo denní provoz.
Druhak vybržďovat hasičskou cisternu, která fakt, ale opravdu nebrzdí jako osobák. Vyzkoušeno na parkovišti u OBI - plná hasičská Tatra 6x6 ze 40kmph na nulu. Ale pssst nemám na takovou krávu papíry :).. Tohle vybržďovat, to už chce opravdu pořádnou pustevnu mezi ušima. Krocan asi potvrdí :) . Co bude dělat příště? Rozdá si to na brzdy s Pendolinem?

bitner
17. května 2017, 08:27
0

Polar: Tak to je jasne, ze tomu zaznamu neco predchazelo. Ale shodneme se na tom, ze ten borec z Porsche je zraly na odbornou pomoc.

Franz Kafka
17. května 2017, 17:16
1

Podle všech informací tomu předcházelo to, že cisterna jela dost pravděpodobně v Holešovicích pomalu. Kdo to tam zná asi chápe proč. V tom když se to rozšíří ,tak Porsche jede přes plnou a předjíždí hasiče ,kteří ale jeli s majáky (prý ne však se zvukovou výstražnou sirénou) Těm se situace nelíbí a troubí následuje brzdění a situace viz. video. Dělat tohle na silnici je hovadina a brzdit vozidlo izs ať je na cestě kamkoliv je minimálně na pokutu 100 000 a dva roky zákazu řízení. To však zdejší zákon nezná. A tak je pán z Porsche v suchu. Budou to 2000 a bububu.

sumy
17. května 2017, 18:14
0

Obcas je i dobry umysl napresdrzku... Minuly tyden nam tu trosicku plapolala fabrika na recyklaci sjetych pryzi. Kdyz tam frceli nasi dobrovolni, tak se jim nejakej sikula rozhodl tak vehementne uhnout v zatacce, ze zajel ke krajnici takovym zpusobem, ze vyrazneji pribrzdil a stocil to ke kraji az naopak vystrcil zadek do vozovky... Tak ted mame poladenou strikacku, jak si plna vody probila cestu skarpou a pokacela strom... A to ji "kulil" jenom 70 a je to vcelku moderni stroj, loni pritazenej od nemeckejch profiku...

Kr
Krocan
17. května 2017, 19:08
0

Vybrzdit kohokoliv je imbecilita, vybrzdit IZS, to je snad úplně samostatná diagnóza. Musím k tomu ale také napsat, že znám pár hasičů, kteří ...ehm...se nedokážou sociálně zařadit (chovají se jako hovada). Asi to patří k tomu zaměstnání, přeci jenom, seškrabávat rozsračkované dítě lopatou ze silnice není pro každého. A ještě k tomu patří, že při práci často musí suplovat policajty a doktory.
Jinak náklaďák opravdu zpomaluje o trošku hůře :-D a když prudce zabrzdí plná cisterna, tak zastaví a za vteřinu ještě tak metr poposkočí. Taky jsem viděl nojbuk zaseknutý pět centimetrů do předního skla, jak při prudkém brzdění letěl přes kabinu metr a půl z postele.
Jinak jsem si všiml, že tu proběhl konkurs na novináře, píšícího zřejmě do nějakého meinstreemového lifestylového webu o jídle. Pokud by Adam odmítl, rád bych se na tuto pozici přihlásil sám. Jídlu fakt rozumím. Na rozjezd bych to viděl tak na bůra za článek, ostatní bychom dohodli později.
....Adame, zařekl jsem se, že tu nebudu články a pisálky hodnotit veřejně, ale ještě jednou udělám výjimku. Je to slušný, hezký a řemeslně dobře udělaný článek, rozhodně je z Těch lepších na tomto portálu.

PepaSFI
17. května 2017, 19:26
1

jo tohle je problém, lidi občas nechápou co to znamená uhnout a jak se taková příšera chová. Ti hasiči nejeddou nějak moc rychle, není to žádná stíhačka a vodní nádrž, ikdyž má přepážky, se umí nechutně houpat. Na běžné silnici s normálním provozem není potřeba nijak vehementně uhýbat a zastavovat. Lepší je držet rychlost, tedy pokud je vyšší než hasičů a uhnout až na bezpečném místě kde se dá uhnout bez náhlých změn směru a rychlosti. Horší to je v obcích, hasiči nemusí dodržovat rychlostní omezení, přednosti a semafory takže jsou rychlejší než ostatní a uhnout často není kam. Zas by mělo platit že uhnout by se mělo včas a čitelně, plynule, tak aby řidič hasičů měl čas reagovat, zvolit stopu pro co nejplynulejší průjezd protože rozhoupaná cisterna fakt není dobrá hračka.

Celkově lidi nemají moc představu jak se řídí náklaďák, jak se chová, jak brzdí. Občas vidím chytráky co se prokličkovávají kolonou a klidně se vecpou do mezery kterou si náklaďák nechal jako bezpečnou vzdálenost. A obvykle ještě brzdí, musí srovnat rychlost, jenže v tak malé mezeře nemá prostor a tak to neodhadne a náklaďáku překáží. Ten musí náhle zpomalit protože se mu metr před nárazníkem cosi vyskytlo.

Franz Kafka
17. května 2017, 19:37
0

Je to mimo téma. Jen mě to napadlo jak čtu o tom zařazování před nákladní auto. Viděl jsem nehodu, kdy stál tahač na červené a z boku po krajnici přijel cyklista. Viděl že ten tahač stojí a tak ho napadlo, že před ním přejede na druhou stranu. Asi tak 15 cm od předního nárazníku. Nedomyslel že tomu tahači padne zelená a řidič ho seshora z kabiny nemusí bez přídavného zrcátka pořádně vidět. Nakonec ani s ním koho by napadlo, že někdo bude tak dementní. No a ta zelená na tom semaforu přesně padla. Naštěstí to dopadlo docela dobře a odneslo to jen kolo a noha cyklisty. Přežil. Takže lidi jsou někdy opravdu idioti.

I kdyby ta cisterna jela 15 km/h tak to nikomu nedává právo po zatroubení udělat takovou volovinu. Je to stejné jako ti inteligenti, co se cpou za sanitu pod majáky jen aby mohli jet ve volném pruhu rychle. Nebo já nevím schválně blokují třeba v Praze průjezd policii jen aby se řidič pořádně zapotil, když má ty majáky. Na taková hovada jedině Švýcarské pokuty tzn. asi 5x až 10x vyšší, než tady teď jsou. Hlavně že se přísněji posuzují věci jako jízda bez bezp. pásu a banality typu povinná výbava:)



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Jeep Cherokee HO 1993
Jeep Cherokee HO

1993 rok výroby
200 koní výkon
3 999 ccm objem

Pontiac Bonneville SE Automatic 3.8 V6, 1990 1990
Pontiac Bonneville SE Automatic 3.8 V6, 1990

1990 rok výroby
167 koní výkon
3 789 ccm objem

Ford Mustang Roush Rs3 2013
Ford Mustang Roush Rs3

2013 rok výroby
630 koní výkon
5 000 ccm objem

Pontiac Bonneville  1963
Pontiac Bonneville

1963 rok výroby
303 koní výkon
6 400 ccm objem

BMW Řada 7 740i 1995
BMW Řada 7 740i

1995 rok výroby
286 koní výkon
4 000 ccm objem