načítám data...

Kia e-Soul: Svatý grál elektromobilty

Kia Soul k nám přichází ve své třetí generaci a z nabídky pro Evropu úplně škrtá spalovací motory. Stane se prvním doopravdy použitelným elektromobilem?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Kia e-Soul: Svatý grál elektromobilty

To, že mám elektromobily docela rád, určitě víte. Stejně jako staršími americkými vozy, i obskurní japonskými roadstery, mě ježdění s nimi baví. Ale mám k nim tak trochu ambivalentní přístup. Žít s elektromobilem totiž obvykle znamená, že při cestování musíte začít přemýšlet úplně jinak. Plánovat nikoli podle toho, jak daleko a jak dlouho se vám chce jet, ale podle dojezdu a dostupnosti nabíječek. A vzhledem k tomu, že auto mi parkuje na ulici, a ne v garáži s nabíječkou, tak musím i během normálního provozu přemýšlet, který den v týdnu budu nakupovat, popřípadě kdy auto nechat někde nabít. Což, nebudeme si nic nalhávat, je s většinou elektroaut, co mají dojezd kolem 200 kilometrů, docela otrava. Další otrava je, že jejich udané parametry často nemají s realitou nic moc společného. Ať už je to z technických důvodů (Nissan Leaf) nebo protože to prostě nesedí (Hyundai Ioniq electric). Takže vlastně hledám svatý grál, elektromobil, jehož spotřeba a dojezd bude odpovídat slibům výrobce a zároveň bude vyhovovat mým každodenním potřebám a bude s ním možné i zajet na výlet, aniž bych musel plánovat výlety po nabíječkách v České republice (sic v Písku je to hezké). Dokáže to e-Soul s deklarovaným dojezdem až 452 km splnit?

Kia není na poli elektromobilů vůbec nováček, ale je to poprvé, co se podařilo si jejich elektromobil uzurpovat. Soul totiž existoval v elektrické variantě už v předchozí generaci. Disponoval výkonem 81 kW, dojezdem 212 km a vypadal tak trochu neotesaně. Zakulacený až trochu bachratý design, který si nesl už od první generace, se u elektrického Soulu doplnil o ‚roušku‘ přes mřížku mezi světly, a tak byl v provozu jasně rozeznatelný. Je skoro až s podivem, jak se dokázal změnit oproti předchozím dvěma generacím.

Tedy, ne že by nebylo možné rozeznat od sebe první a druhou generaci Soulu, ale zvenku to vypadá spíš na facelift. S třetí generací se ale doopravdy odvázali a oko netrénované by nejspíš neuhodlo, že jde o stejný model. Zůstaly některé jemné náznaky, podobný městsky-krabičkovitý tvar, ale to je tak nějak všechno. Tak trochu by se dalo říct, že design Soulu byl inspirovaný jistým účesem. Vpředu byznys, vzadu párty. Tumpachový čumák vystřídala přísně vyhlížející maska, která tak trochu připomíná Stormtroopera či Range Rover Evoque. Vzadu se zase trochu více rozjela svislá zadní světla i přes horní hranu a skoro mi přijde líto, že jsou taková neuzavřená. Kdyby pokračovala i vespod, tak by to dělalo takový pěkný vesmírný obrys trysky raketoplánu. Inu, třeba u faceliftu.

Z tohoto popisu jste určitě pochopili, že vzhled Soulu rozhodně není pro každého, ale já třeba těžko hledám něco, co bych mu vyčetl. Být zahrádkář a stěhovák, mohl bych si stěžovat na vysokou nakládací hranu, ale naštěstí jsem ten typ člověka, který potřebuje do auta vložit dvacetilitrovou bečku a výčep. A vedle těch v kufru Soulu ještě zbyde místo. Je pravda, že až tak moc ne.

Vnitřek ale naštěstí není stejný jako kufr. Je pravda, že posez je tu vysoký, ale není tu problém ani dozadu nacpat dvoumetrový testovací objekt. A to bez použití násilí a následného skuhrání, že ty nohy ještě bude potřebovat. Co se designu (interiéru, nikoli testovacího objektu) týká, prý je inspirovaný hudbou. Tomu zejména díky vysokému výskytu reproduktorů a nápisů Harman Kardon věřím. Za sebe můžu říct, že je pěkně zpracovaný, i když tu inspiraci hudbou těžko posoudit. Rozhodně je zaměřený na hudbu, respektive kvalitní poslech. Odhlučnění Soulu je totiž výborné, komplementuje reprosoustavu a dokáže potěšit i různé audiofily. Jinak je vidět, že u návrhu interiéru někdo přemýšlel a nevymýšlel žádné nové složitosti. Vše najdete, nejsou tu žádná schovaná tlačítka, dokonce i infotainment při svém běhu nezakopává a reaguje briskně. Mám jen jednu naprosto zásadní výtku. Pokud chcete posunou skladbu na další, pak na volantu musíte použít šipku dolů. Jsem zvyklý na šipku nahoru a vážně jsem si na to takhle nezvykl.

Alfou a omegou elektromobilu je pohon. Stejnou platformu, kterou používá e-Soul, používá i Hyundai Kona, takže díky Jeníkovi už víme, že pohon je to velice zábavný. Jenže bude i dostatečně úsporný, aby mě dostal z Prahy do Brna, aniž bych musel přemýšlet o velkém nákupu v Lidlu při příjezdu do Brna? (pozn. U Lidlu v Brně-Bohunicích je nabíječka. Je kousek od sjezdu z dálnice a mám jí po cestě domů.) Po převzetí auta mi na ukazateli dojezdu svítí 330 km a 97% kapacity baterie. To je sice od deklarovaných 452 km daleko, nicméně na spotřebě svítí rovných 20 kWh/100 km, takže nezbývá než jej vynulovat a šup na cesty. Po necelých stech kilometrech pojíždění po Praze na dojezdu stále svítí 330 km a spotřeba ukazuje 13,7 kWh/100 km, přičemž nemohu říct, že bych jel na spotřebu. Spíš tak, jak bych se pohyboval po místě, kde už doopravdy nechci být. A když už mě tam nic nedrželo, nezbylo než se vydat na dálnici. Potěšen tím, že domů určitě dojedu, jsem chvíli nechal tempomat na 130 a díky pomocníčkům jsem spíš čekal, kdy už tam dojedu. Pak jsem se ale začal nudit, a tak jsem si začal regulovat rychlost sám a pokračoval v cestě rychlostí okolo legálních limitů. Spotřeba vylezla k necelým 20 kWh/100 km a při příjezdu do Brna na mě svítil dojezd 110 kilometrů. Už v ten moment bylo docela jasno, že se konečně setkávám s autem, které o svém dojezdu zbytečně nekecá a po testovacím týdnu ježdění se spotřeba ustálila na 17,6 kWh/100 km, což je sice více, než udává výrobce (15,7 kWh/100 km), nicméně více než polovina mého nájezdu byla po dálnicích, což pro elektromobil není zrovna ideální. Pokud bych jezdil jen po městě, pak by celková čísla byla mnohem hezčí a podle všeho i nižší než ta udávaná.

Zdařilému pohonu sekunduje i velice dobrý podvozek. Soul je sice relativně vysoký, ale jeho těžiště je proklatě nízko, takže je i při rychlejší jízdě docela stabilní a vlastně je s ním na zakroucené silnici dost velká zábava. Vy ale nechcete zábavu a máte raději klid a mír a ticho a při jízdě chcete rozvíjet svůj zen? Právě na vás ale Soul míří. Jeho podvozek je totiž naladěný hodně komfortně a tiše. Jediné, s čím si moc neporadí, jsou drobné zvlnění vozovky, které nepřepluje, ale začne se na nich nepříjemně pohupovat (Zdravíme na D1!).

Celkový dojem z jízdy tu ještě dokresluje jedna možnost, regulovatelná úroveň rekuperace. Pomocí pádel pod volantem si můžete regulovat její intenzitu a díky tomu se můžete po cestě docela dlouho pohybovat bez použití brzd. Což vám, pokud si rádi hrajete, poslouží jako skvělý způsob, jak se za volantem auta, které nevydává žádné zvuky, zabavit. Tedy, kromě použití rádia.

Verdikt

Pokud jsem strávil část své kariéry na Autíčkáři čekáním na elektromobil, který pokryje všechny mé požadavky, pak mohu s klidem odejít do důchodu. Kia e-Soul totiž dokáže přesně to, co slibuje. Což je mezi elektromobily nejspíš poprvé. Pokud chcete auto s rozumným (a reálným, nikoli udaným) dojezdem a hezkým zpracováním, pak není třeba hledat dál. Jediným zádrhelem, který by člověka od e-Soulu mohl odradit je samotný fakt, že je to městské vozítko. Ale mám takové tušení, že e-Niro bude zcela vhodnou alternativou. Uvidíme, jak se zalíbí Danovi.

Technické údaje

Motor: synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Výkon: 204 koní (150 kW)
Točivý moment: 395 Nm                       
Maximální rychlost: 167 km/h 
Zrychlení 0-100 km/h: 7,6 s 
Kombinovaná spotřeba v udaná: 15,7 kWh/100 km
Kombinovaná spotřeba v rámci testu: 17,6 kWh/100 km 
Cena testovaného vozu (Kia e-Soul Executive 64 kWh): 1 199 980,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ča
Ča Snač Aj
06. dubna 2020, 08:58
0

Kia je zatím asi jediná značka co o dejezdu svých EV moc nekecá. Na YouTube je video od CarWow kde porovnávají dojezd několika EV až do prázdné baterky a Kia Niro je ze všech nejblíž deklarované vzdálenosti.

reagovat
Ha
Habakukk
06. dubna 2020, 09:37
1

Tak honem honem, vytáhnout mega ze slamníku a letíme koupit Kiu, než bude u prodejce fronta.

reagovat
krab
06. dubna 2020, 12:53
-1

To je jasný, fronta tam bude, protože se bude muset určitě vstupovat jen po jednom :-D

PS: divím se proč tady ty mínusy... vždyť to byla docela vtipná poznámka. Nakonec kupovat malý crossover za 1.2 m s DPH skutečně bude v ČR jenom hrstka lidí. Vždyť běžnej Soul 1.6 GDI 97kw nějaký skladový/roční běžně pořídíš za 300 s DPH a dojezd bude mít na nádrž určitě kolem 600 km. Ne jako tohle...

PS2: tím elektro nechci hejtovat, pro někoho jistě zajímavá volba, sám jsem si jich pár s radostí vyzkoušel, ale jaksi ta cena prostě jasně říká, že si prostě pořídí vážně jen málokdo.

František Čáslavský
06. dubna 2020, 14:28
0

Kefalín, v EU se novej Soul prodává jen jako EV.

ro
rock
06. dubna 2020, 17:37
0

To srovnání by se muselo udělat u Nira (to má v elektroverzi stejnou elektročást jak Soul a stejnou cenovku jak Soul). Niro - od 595 t. E-Niro - od 1 150 t...

Ha
Habakukk
06. dubna 2020, 20:28
3

Dost lidi je citlivých na upozornění na poněkud nesmyslné ceny E-mobility. Za 1,2 mega bych si vezl domů jedni Giulii Veloce nebo dva Golfy.

krab
06. dubna 2020, 22:18
-1

Právě... jako mě taky elektromobilita zaujala a ta auta si s radostí vyzkouším, když mám zrovna možnost. Ale prostě ta cena a reálná použitelnost to vždycky zabije. Ať už je to nové anebo ojeté - s tím ojetým ještě nastává problém, co dělat s tím, když kapacita baterií klesna pod nějakou únosnou mez, což se stává u těch nejstarších.

Se zájmem jsem tu četl i blog toho člověka co koupil tu i3 a třeba zrovna ten elektrickej bavorák se mi taky líbí, ale ve výsledku je to pořád hodně peněz za auto, kde musíš udělat strašně moc uživatelských kompromisů.

Navíc dneska - když je benzín pod 25 korun, kdo by to kupoval :-D ( i když je to teda tutově dočasná záležitost). Nicméně automotive si tuhle krizi + ty prachy co vyhodili za elektromobilitu bohužel pěkně vyžerou a více méně celá společnost. Já si myslím, že leckterá z automobilek ještě z toho původního plánu o konci spalováku rychle v příštích měsících a letech vycouvá, pokud bude moct.

František Čáslavský
06. dubna 2020, 23:49
1

Tak ona elektromobilita je stále jen pro ty, co o ni stojí a tedy jsou ochotni za ni zaplatit. O tom se tu ale snad nemusíme bavit, už je to docela ohranej kolovrátek.

beastar
07. dubna 2020, 00:11
0

A doufám že za mého života to tak i zůstane. Přesně to co píšeš. Jen pro ty, co o ni stojí. Naštěstí už i větší ryby jak my tak veřejně mluví. Teď už jde jenom o to aby to došlo i těm blbům na příslušných místech v EU. I když ona možná EU, tak jak funguje dneska už za rok nebude, tak se necháme překvapit, co a jak se bude vyrábět.

MB
MBMB
06. dubna 2020, 10:13
0

Udávaná spotřeba, nehledě na to, jestli je to spalovací či elektrické auto, není slib výrobce, ale číslo, které vyleze z WLTP, případně dříve z NEDC. Což je mimochodem případ toho kritizovaného Ioniqu - nejde o to, že by si Hyundai nějak vymýšlel, ale o to, že NEDC byl velmi výrazně pomalejší cyklus, než jak dnes většina lidí jezdí. Výrobce si nemůže to číslo ani přikrášlit ani zhoršit. Jeho primárním účelem je, že lze za nějakých jasně stanovených podmínek porovnávat auta mezi sebou.
Pokud člověk jezdí rychleji/náročnější, než jaký je daný cyklus, tak je pochopitelně spotřeba vyšší než udávaná a naopak. Nic jako jedna reálná spotřeba pochopitelně neexistuje.

reagovat
František Čáslavský
06. dubna 2020, 10:28
1

Údaje o dojezdu Ioniqu vylezly z WLTP. NEDC byl výrazně pomalejší, WLTP se ale docela blíží realitě a s tím i vypovídající hodnota jeho dat. Jak říkáš, reálná spotřeba neexistuje, nicméně pokud dostaneš auto s dojezdem 300 km a i když pojedeš na toho největšího klobouka a ujedeš 180, nebudeš šťastný. To jen k tomu Ioniqu, který dostal po zásluze sestřel.

MB
MBMB
06. dubna 2020, 10:40
0

V odkazovaném testu staršího Ioniqu 28 kWh je řeč o 280 km a to je NEDC dojezd. Dle EPA má tento model jen 200 km. Současný Ioniq už byl v Evropě testovaný podle WLTP a udávaný dojezd má 311 km, přitom s mnohem větší 38kWh baterií (podle EPA má tento model 260 km).

František Čáslavský
06. dubna 2020, 10:47
1

Ty, máš pravdu, je to podle NEDC. Proč jsem měl v hlavě, že to bylo podle WLTP, to nevím.

ro
rock
06. dubna 2020, 11:35
0

WLTP / NEDC je na to, že něco se do toh techničáku napsat musí :-)
Mně na porovnání docela hezky funguje spritmonitor. Když porovnám svoje dlouhodobý spotřeby s tamějším průměrem, tak je tam odchylka možná o jedno deci. Jsem holt průměrnej :-)
U e-Soulu je tam průměrná spotřeba 16.88 kWh/100 km, což bude asi mnohem blíž realitě než tovární údaje a docela to odpovídá i vypozorované spotřebě v testu.

MB
MBMB
06. dubna 2020, 12:21
1

Výhoda a zároveň nevýhoda sprintmonitoru je, že se v něm projevuje to, jak se s daným modelem auta obvykle jezdí. Třeba běžné Porsche 911 bude mít úplně jiný odstup od měřicího cyklu než běžné Citigo. Čili je to dobré pro uživatele, aby si udělal představu, za kolik takové auto bude jezdit, pokud bude jezdit jako průměrný majitel takového auta. Ale pochopitelně to nelze použít pro jakékoliv formální účely, kde vše musí být za shodných podmínek. Otázka taky je, jestli tam nefunguje nějaký výběrový efekt.
Jinak NEDC nebyl nevyhovující jen v tom, že už byl celkově příliš pomalý, ale že ani ty "shodné podmínky" nebyly úplně přesně definované a dalo se v něm tak trochu podvádět, respektive si v rámci pravidel ta čísla vylepšit. A další obrovský problém byl, že se nezohledňoval vliv výbav (na aerodynamiku a hmotnost), kdežto dle WLTP má každé konkrétně nakonfigurované auto individuální spotřebu a emise.

František Čáslavský
06. dubna 2020, 23:51
0

Já bych k tomu ještě měl jednu věc, na kterou jsem si měl vzpomenout dopoledne. Ono na tom, nakolik jsou čísla z WLTP či NEDC vypovídající, až tolik nesejde do jednoho momentu. A tím je chvíle, kdy se tímhle číslem začne automobilka ohánět a propagovat jej. Tím vzbudí nějaká očekávání a pokud je produkt nesplní, máme oheň na střeše.
Jinak se sprintmonitorem máte pravdu, pro info kolik konkrétní auto žere je to dobré, pro porovnatelnost už ne.

MB
MBMB
07. dubna 2020, 02:32
1

Dojezd je u elektromobilů jeden z hlavních spotřebitelsky relevantních údajů, čili je celkem přirozené, že bývá hodně na očích ve všech materiálech.
Třeba BMW vedle WLTP udává ještě "reálnou" spotřebu podle nějaké své vlastní metodiky. Což je asi dobrý způsob, jak zamezit tomu, že je pak případně zákazník naštvaný, že to neujede tolik. Ale zase, takové číslo nejde absolutně s ničím srovnat.
I u spalovacích aut člověk ví, že nejspíš nebude jezdit za udávanou spotřebu, ale dává mu to informaci, že auto s udávanou spotřebou 4 l/100 km bude pravděpodobně úspornější než to s 6 l/100 km. Mě osobně to nijak neuráží, ale možná to je tím, že jsem si vědom toho, že je to spotřeba pro nějaký konkrétní cyklus a mám představu, jak ten cyklus vypadá.
Jinak i stávající WLTP dalo využít efektivněji, kdyby automobilky udávaly spotřebu/dojezd pro všechny čtyři části cyklu (od low po extra high, což odpovídá situacím od města po dálnici) a ne jen celkovou kombinovanou spotřebu. Zatím jsem na to narazil snad jen u jednoho auta.

Caddy
06. dubna 2020, 12:33
0

Soul se mi vzdy libil, tenhle novy uz ne tolik, pri pohledu zezadu se ztratila ta krabicovitost, coz je skoda, ale furt dobry. Jen to zabiji ten interier, tyhle divne ostruvky na palubce (a jeste tak hnusne zaoblene) uz jsem bral jako prezitek...nicmene fajn auto to asi bude a v eletkrice dava smysl... :)

reagovat
Skipper
06. dubna 2020, 22:00
0

Stejně je to celé nesmysl. S ohledem na nastupující ekonomickou krizi nikdo nebude mít finance na nákup předraženého elektromobilu. A automobilky, které do elektromobility investovaly značné peníze asi zapláčou. V příštích letech mají smysl leda auta levná na pořízení a na provoz.

reagovat
beastar
07. dubna 2020, 00:15
0

Tak nějak ono, co sem tak v poslední době četl, tak i ti šéfové automobilek si to uvědomují. A relativně otevřeně se mluví o tom, že tenhle směr bude nutné opustit a aplikovat elektromobilitu jako novou alternativu. Jako se to zkoušelo s LPG, CNG a tak dále. Ne jako nové náboženství. Mimochodem nevypadá to, že by s ropou byl problém. Když si těžaři mohou dovolit takovou pěknou válku v době kdy hromada ostatních odvětví balancuje nad propastí. Přestože nás zelená lobby denně bombarduje super zprávami jak je světu toho času v karanténě dobře... Myslím, že tohle změní i v automotive všechno... A zlatý věk elektromobility fakt nenastane,

MB
MBMB
07. dubna 2020, 02:57
1

Tradiční automobilky začaly s elektromobily jen kvůli zvýšení pokut za CO2, jinak by samozřejmě nejradši donekonečna vyráběly jen to, co už mají. Čili pokud se nic nezmění s politikou těch pokut, tak ony to automobilky nebudou úplně moci opustit.

Ha
Habakukk
07. dubna 2020, 07:09
0

Ono je to vtipné krize v automobilovém průmyslu příjde o tom nepochybuji tak jako v celé ekonomice. Firmy začnou šetřit jak na zaměstnancích tak na nákladech a ono se ukáže, že auto 3 roky staré může fungovat i další 2 roky tak není nutné je točit. Což je zase problém pro výrobce a jimi nastavený objem výroby. Automobilky se začnou potácet nad propastí a přispěchají vlády a do těchto slabých kusů začne pumpovat veřejné peníze které jim vzala v pokutách za CO2. Libí se mi slovo tradiční v dnešní době různých politických uskupení má slovo tradiční až takový opovrhnutí hodný nádech, protože cool a správné je vše nové a dynamické.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Fabia 1.2 TSI 66kW Ambiente+ 2017
Škoda Fabia 1.2 TSI 66kW Ambiente+

2017 rok výroby
90 koní výkon
1 197 ccm objem

Mercedes-Benz CLA CLA 180 2017
Mercedes-Benz CLA CLA 180

2017 rok výroby
122 koní výkon
1 595 ccm objem

Dodge Challenger GT 3.6 V6 ,4x4 11500km! 2019
Dodge Challenger GT 3.6 V6 ,4x4 11500km!

2019 rok výroby
305 koní výkon
3 605 ccm objem

Pontiac Fiero V6 1986
Pontiac Fiero V6

1986 rok výroby
120 koní výkon
3 100 ccm objem

Ford Mustang BIG BLOCK / 1 ze 67/ V ČR 1968
Ford Mustang BIG BLOCK / 1 ze 67/ V ČR

1968 rok výroby
270 koní výkon
6 400 ccm objem