Elektrickou Konu jsem si v plánu testovaček zabral z jediného důvodu: Tajně a po nocích, když se nikdo nedívá a neposlouchá, sním o tom, že bych si pořídil na ty svoje pojížďky v okolí Prahy nějaký elektromobil. Samozřejmě se to nesmí nikdo dozvědět, protože hněv petrolheadů by se obrátil nejen proti mě, ale hlavně proti našemu nadnárodně-významnému magazínu. Ano, čtou nás i na Slovensku! Ale k věci: Mám prostě elektromobily rád. Baví mě jak děsí chodce a spolujezdce a miluju jejich odlišnost. A dlouho jsem se žádným nevozil. A tím končí mé očekávání.
Jsem tedy nakonec ve správném autosalonu, přebírám bojově polepené SUV roku 2019 v USA a vyrážím. Prohlížím si interier, zjišťuji, že je opět dost mimo můj vkus. Je možná uspořádanější, než v Kii Ceed, ale je za každou cenu kulatý a baculatý a to se prostě s mým vkusem adorujícím přímky moc nepotkává. Zároveň je jasné, že se u auta za milion a třista tisíc, které se chlubí dojezdem Tesly, muselo někde šetřit a to je vidět i v interieru. Šetřilo se však na materiálech a cingrlátkách, nikoli na výbavě. Auto má snad vše z moderních technologií, co umí Hyundai vyrobit. A vše funguje tak, jak by člověk čekal. Radiomapa možná nemá trendy grafiku, ale dá se ovládat, je logická a snad jen kostrbaté zadávání cíle ukazuje, že je staršího data. Heads Up Display promítá na sklíčko, což je trošku demodé, ale lepší než nic a poslední výtka snad ani není výtka. Korejská alternativa k pilot assistu od Volva (tedy "něco co se fakt snaží řídit samo") mě držela v pruhu příliš vpravo a tak jsem se s ní trošku pral. Toyota to ale dělá stejně, takže možná jsem nakonec blbej já a měl bych jezdit víc vpravo. A to je vše. Jinak se elektronickým trpaslíčkům a pomocníčkům dá těžko co vytknout. A navíc je tu vedle tlačítka zapínání klimatizace i šarmantní tlačítko zapínání topení. Nevím sice, kdy by člověk chtěl topení vypnout, ale nadchla mne ta symetrie.
Takže takhle jedu z autosalonu, dumám nad tím, co budu dělat v kanclu, šlápnu na to z křižovatky a ta věc si kvikne a rozbliká protiprokluz? Zahazuji rozblemcaný nanuk, vylévám nedopité kafe a horečnatě hledám vypínač "kontroly prokluzu", jak se mu v tomto voze hezky česky říká. Nacházím! Dlouze držím! Varovné kontrolky varovně kontrolují mou příčetnost a já dupu na plyn. Padá mi spodní čelist a chechtám se jako zfetovaný orangutan, protože ta věc jednoduše poslala všech dvěstě koní rovnou na ekologické gumy o šířce 215mm. A trvalo zhruba tak nula sekund, než to pravá pneumatika vzdala a začala hořet. Jó, kdyby se čáry na silnice malovaly černou, byl by tohle cestářův vlhký sen. A nejde jen o momenty buranie gargantuovských rozměrů a produkci zcela neekologického smradu, ale i o malé radosti běžného dne. Stačí jet po poklidné rezidenční čtvrti, mít vypnutý umělý zvuk motoru, vyčíhnout si nepozorného lelkujícího spoluobčana a jen na to tak trošku dusnout. Kona prohrábne, gumy o asfalt štěknou a spoluobčan se… Vyděsí a zmate. Zmate, neb místo radostného burana v BMW e36 Kompakt Turbo Evo Křídlo Plus odjíždí jen nějaký divný elektromobil. Je to dost dlouho, co jsem byl na své sousedy tak zlý, ale příležitost dělá zloděje…
Při normálním provozu se Kona chová jako učebnicový předohrábek. Řízení je mtvé, instantní výkon poslaný neopatrně na přední kola buďto rozbliká kontrolku stabilizace, nebo vás vystřelí ze zatáčky po čumáku o dva pruhy vedle. Podvozek je spíše pohodlný a bambelavý, než sportovní a při brždění je to… Jako snažit se tlačit psa zpátky do boudy, brzdí to, ale nikdy nevíte, kam vám to uhne. Jenže takhle se v extrémních situacích chová většina "běžných aut", která jsou určena pro přepravu osob a ne pro zastydlé puberťáky s přemírou volného času jako jsem třeba já. A na delších cestách je Kona jednoduše pohodlné auto plné hračiček, která z vás dělají jen člověka ladícího rádio a čekajícího až tam bude. A to je přesně to, co se cílovce bude líbit.
A pak je tu spotřeba. S mou nohou na plynu, mozkem plným kravin na krku a snahou užít si každý okamžik jsem v městském provozu skončil se spotřebou 16,7 kWh na 100 km. Je pravda, že jsem maximálně rekuperoval, protože proč ne, ale i tak si nemyslím, že by můj jízdní styl byl ekologický nebo – nedejbože! – ekonomický. Přesto bych tímhle stylem měl najet asi 380 km. A to je prosím dost. Dost na to, aby se z příměstského vozidla naprosto v pohodě stalo vozidlo meziměstské, ale hlavně: Je to dost na to, abych se nebál jen tak sebrat auto, které se nabíjelo před dvěma dny a odfrčel na vejlet bez toho, abych plánoval nabíjení. Na dálnici spotřeba samozřejmě vzroste nějak k 25kWh/100km, ale to je prostě fyzika. A érodynamika. A to prosim moc vočurat nejde a stejný problém mají i ostatní elektromobily. To jen neefektivnost klasického spalovacího auta ve městě v nás ukotvila představu, že "na dálnici to nežere".
Verdikt
Ten titul nejlepšího SUV v Americe je úsměvný, ale Kona je fakt povedený elektromobil. Má dostatek dojezdu, přemíru výkonu pro nějaké tu lunární debility a všechny možné hračky, které Vám to nudné ježdění do práce udělají ještě nudnějším.
Fakt nevím, proč se zabývat nějakou Teslou Model 3. Vždyť vona nemá ani budíky! ;-)
Technické údaje:
- Motor: Synchronní s permanentními magnety, 150kw / 204 koní
- Baterie: LiPol 64kWh
- Pohotovostní hmotnost: 1760kg
- Délka: 4180 mm
- Maximální rychlost: 167 km/h
Rien
14. 7. 2019, 15:54 2 reagovatJa jenom nechapu, proc tohle auto udelali tak neuveritelne odporny
-
Komentář upraven 14. 7. 2019, 17:40:04
Pochtli
15. 7. 2019, 20:58 0Tak ona většina elektroaut má otřesný design. Asi aby hned na první pohled každý věděl, na co to auto jezdí.
ransom
15. 7. 2019, 21:12 0Kona, to je ještě docela pěkný auto. Znám se s jedním eko-nadšencem, co si mezi prvními pořídil Leafa. V pomněnkové metalíze. Vypadá to jako jako pro blbou bloncku s příšerným vkusem. Varoval jsem ho, že kdyby mu došly baterky někde u lesa, mohl by ho omylem znásilnit nějaký ukrajinský kamioňák.
Rien
15. 7. 2019, 21:45 -1tak leaf je proti tomu snad krasavec. Tohle je proste strasne preplacany. Treba ty jinak barevny lemy kolem kol, to mi tam prijde naprosto zbytecny.
ransom
17. 7. 2019, 06:36 0Přít se určitě nebudu. Že můžeme mít naprosto odlišný vkus je možná jedna z posledních opravdových svobod.
beastar
14. 7. 2019, 16:29 3 reagovatTo auto vypadá divně. Nicméně dojezd asi solidní. A cenově je to pořád samozřejmě buržoazní krám. Nicméně rozhodně ne nedostupný. V tom hnusným interiéru bych umřel nudou. A ty gumy bych asi spálil na popel to je totiž tak všechno, co se v tom elektrokontejneru dá dělat a považovat to za zábavné. Pravdou je že cílovka už jásá jaké, že to skvělé a někde i dotované auto chjondé vyrábí. Kupředu levá, zpátky ni krok. Myslim že Gréta má právě novej služebák.
Inženýr
14. 7. 2019, 18:11 1 reagovatPokud je někdo ten takovej "konzument", z principu nechce Škodu a může si dovolit elektro, tak proč ne? Na nákupy do Lidlu je to víc než slušný povoz.
rock
14. 7. 2019, 18:57 0 reagovatNo dobrá. Dojezd podle malůvky na kastli 449 km, podle průměru v testu 380 km. Slušný. Ale v textu je tak nějak schovaný, že kdyby byla D1 -čistě hypoteticky- v pořádku, tak bych měl problémy přijet na koncert Nicka Masona do Lucerny, páč bydlím kousek za Brnem a to už by pro Konu bylo v dálniční rychlosti na knop. A zpátky bych teda musel vlakem.
rock
14. 7. 2019, 18:58 3...pokrok to je, ne že ne, ale zajímavý to začne být, až se z toho koncertu budu moci vrátit domů po vlastní ose.
MBMB
15. 7. 2019, 01:22 1Nerozumím tomu, proč by člověk musel vlakem. Od toho se na hlavních tazích dělají rychlonabíječky, kde si člověk za snesitelnou dobu dobije, kolik potřebuje na dojetí a jede dál.
V ideálním případě pak člověk v Praze zaparkuje u stojanu, kde se auto může po celou dobu trvání koncertu dobíjet, ale na to ještě nemáme dostatečně rozvinutou infrastrukturu.
GanGreen
14. 7. 2019, 22:10 0 reagovatTakhle vypicenej displej snad umí jedině soused z Nošovic
martinw
14. 7. 2019, 22:36 1 reagovatlze to odtahnout na lane ? ma to kouli ?
Jimi
14. 7. 2019, 22:43 0 reagovatPokud by se tady našel někdo elektricky/mechanicky zdatný, a vysvětlil, proč nemají e-auta vícestupňové převodovky? Když to na dálnici točí nějakých 25kWh na sto, tak logika říká, že kdyby točil e-motor např. polovinu při stejné rychlosti- točák tam prý je- tak by ujelo víc, nebo se mýlím ... ?
Jinak za cenovku 1,3M i s vědomím full-elektro to vypadá hjóóódně levně.
Jan Machač
14. 7. 2019, 22:52 0Elektromotoru s permanentnimi magnety jsou otacky vicemene burt. Pri vyssich dalnicnich rychlostech je proste ta energie potreba pro prekonani aerodynamickeho odporu.
MBMB
15. 7. 2019, 02:14 1I synchronní motor s permanentními magnety má nějakou mapu účinnosti podle zatížení a otáček. Ale to rozpětí mezi nejvyšším a nejnižším bodem je orientačně 80 až 95%. Čili to skutečně nehraje až takovou roli.
Něco málo se tam ale ušetřit dá, proto se výrobci zabývají i dvoustupňovými převodovkami. Zároveň mají velké uplatnění u sportovních aut typu Tesla Roadster či Porsche Taycan, kde mají být dva stupně i kvůli vyšší maximální rychlosti.
Jak padlo už přímo v článku, i spotřeba spalovacího auta kvůli aerodynamickému odporu výrazně roste s vyšší rychlostí, akorát nám to tak nepřijde, protože je brutálně neefektivní ve městě, což je naopak pro elektromobil nejúspornější provoz.
sheogh
16. 7. 2019, 10:46 0 reagovatKdyz pominu design, ktery se me fakt strasne nelibi (obzvlast ten displej uprostred, to je masakr), tak absolutne nechapu tu cenovku.... Nevim no, za pulku by to mohlo asi zacit davat smysl