načítám data...

Nissan Leaf: Být odlišný není zločin

17. července 2018, 07:22 27 komentářů František Čáslavský

Nový Nissan Leaf vsází na normálnost. Je to dobrý nápad, nebo by správný elektromobil měl být alespoň trochu ujetý?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Pár slov na začátek: ‘Můj’ Leaf byl jedním z těch, kterým se velice nepěkně zahřívá baterie, což má za následek drastické snížení dojezdu, prodloužení doby nabíjení. Proto se v testu nedočtete nic o dojezdu a nabíjení. Kdybych prezentoval hodnoty rozbitého automobilu, tak by z toho bylo jen mrzení.

Elektromobily jsou téměř vždy na první či druhý pohled k rozeznání od ‘normálních’ aut se spalovacím motorem. U některých je to jen tím, že mají zakrytovaný čumák (například Hyundai Ioniq), popřípadě jsou jen vážně podivné a maličké (Citroen C-zero a klony). Většina elektromobilů je ale nakreslena jinak. Podívejte se třeba na BMW i3, na Tesly, ta auta prostě vypadají, že nejsou normální. Ale Nový Leaf ne.

Nový Leaf svým vzhledem prohlašuje, že je naprosto normální, ano, děkujeme za optání. S trochou nevědomosti byste si jej mohli splést třeba s Microu. Až tak normálně a obyčejně vypadá. Jediné maličko neobvyklé prvky v jeho designu jsou ploutvičky za zadními dveřmi (které najdete třeba i u Toyoty C-HR) a maska, která má modrou trojúhleníkovou texturu. A taky nápisy Zero Emission, bez kterých byste to, že je to elektormobil neuhodli. 

I vevnitř nečekejte nic extravagantního, nebýt joystickového voliče jízdního režimu, tak opět sedíte v nějakém normálním autě. Všechno je zpracované příjemně, jen na bederní opěrku jsem si musel chvíli zvykat. Na volantu máte mnoho a mnoho koleček, díky kterým vlastně nepotřebujete sahat na displej zábavně-informačního systému. Pokud nechcete nastavovat navigaci. A když už jsme u té navigace… Někdo by ji měl vážně naučit počítat trasy. To, že se snaží najít trasu, která bude ekonomická, je sice pěkné, ale i při nastavení na co nejrychlejší trasu vás často tahá velkými oklikami. Nakonec jsem raději než vestavěnou navigaci používal Waze v telefonu. Ale zpátky k displejům. Vedle budíku tachometru se nachází veliký displej, na kterém si můžete zobrazovat různé hodnoty, popřípadě si i nakonfigurovat, co vidět chcete. Na výběr je toho tolik, že si po chvíli říkám, že by tam ten budík vlastně ani nemusel být, nakonec na něj víceméně vůbec nekoukám a tak slouží jen jako místo pro všechny kontrolky. To by snad k displejům stačilo, ne? Zpátky do interiéru! I když, ono už tu není moc na co koukat…

Tak do kufru! Ten je díky absenci nádrže (nebo čekoholi, co by mohlo zavazet) vážně hluboký, skoro by se až nabízelo udělat v něm falešnou podlážku a mít tak skrytý prostor na… ehm… věci. Nikoho by přece nenapadlo, že bude až tak hluboký. Po sklopení sedaček se žádné další potenciální schovky neobjeví, ale užitná hodnota vzroste na úroveň, kterou byste po elektromobilu asi nečekali. Pračku bych tam nacpal určitě.

Kdybych se chtěl vyjadřovat o jízdních vlastnostech, tak bych v duchu celé recenze mohl napsat, že to jezdí jako normální auto, ale to by nebyla tak docela pravda. Podvozek je naladěn hodně do měkka, Leaf byl přecejen stvořen pro město, takže i v Brně si se všemi nástrahami v podobě neoznačených výkopů, kolejí, propadlých kanálů a jiných věcí, poradí velmi dobře. Snaží se vás přesvědčit, že si jedete na elektrickém obláčku a i když občas se trochu zavlní, tak se mu dojem docela daří. A jako skoro každý elektromobil má baterky proklatě nízko, takže má i nízké těžiště a v případě, že někam spěcháte po zakroucené okresce, budete docela příjemně překvapeni. 

Co mě ale na Leafu vážně bavilo byly systémy e-pedal a Propilot. E-pedal je vlastně jen řízení pomocí jednoho pedálu. Na brzdu tedy vůbec nešaháte a k řízení používáte jen plyn. Pokud na něm nestojíte, auto nejede. Takže můžete být líní, rozjet se plynem a v případě, že chcete zastavit, jak ho jen pustíte. Chce to zezačátku trochu umět odhadnout, ale po chvíli si zvyknete a někdy i zapomenete, že to má více než jeden pedál. Samozřejmě, že v případě potřeby můžete zabrzdit i brzdovým pedálem. Jen si odvyknete na dávkování a tak to nebude tak docela plynulé… Systém Propilot je vlastně jen vymakanější adaptabilní tempomat v kombinaci s udržením v jízdním pruhu, nicméně funguje vážně výborně a teoreticky stačí v Praze najet na dálnici, spustit systém a počkat, než dojedete do Brna. 

A tady se dostáváme ke slonovi v místnosti. Nissan Leaf má podle metodiky WLTP dojezd až 270 km v kombinovaném provozu a až 389 km čistě ve městě. Testovaný Leaf ovšem i při plném nabití, kdy ukazoval dojezd necelých třech set kilometrů, nedojel tak daleko. Při jakémkoli delším provozu (=více než 30 minut) se začal dojezd dramaticky snižovat společně se zvyšující se teplotou baterií. Teplotou baterií bylo ovlivněno i nabíjení. Vzhledem k tomu, že se jedná o poruchu konkrétního auta, tak tuhle část prozatím přeskočím. 

Verdikt

S Leafem Nissan vsází spíš na zákazníky-neelektromobilisty, kteří zatím o elektromobilu neuvažovali, protože všechny ty auta vypadají tak divně a neprakticky. V tomto ohledu odvedli dobrou práci, protože je to první elektromobil, u kterého i můj táta kroutil krkem a říkal něco o tom, že to na něj působí jako auto, které by mu mohlo domů. A to je v případě postaršího usedlého pána co říct. Mně ale přijde až škoda, že až tak zapadne mezi ostatní auta. Elektromobily přece mohou být jiné. Dílem je to i to, co je dělá zajímavé… Mrzí mě, že jsem nemohl zhodnotit hlavní výhodu Leafu proti konkurenci, dojezd, se kterým už nebudete muset plánovat cestu podle nabíjecích stanic. Takže budu doufat, že bude příležitost si ještě zkusit nerozbitý Leaf. Pak by pro něj celkový verdikt mohl vyznít podstatně lépe.

Technické údaje

Motor: synchronní elektromotor
Výkon:  150 koní (110 kW)
Točivý moment: 320 Nm                        
Převodovka: Převodovka s fixním převodem
Maximální rychlost: 150 km/h (el. omezená)
Zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s 
Kombinovaná spotřeba v rámci testu: 14,7 kWh/100 km 
Cena testovaného vozu (NIssan Leaf Tekna 40kWh): 1 044 000,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
17. července 2018, 08:08
0

Elektromobil bych si koupil taky kvůli tomu, že se tam může podělat méně věcí než v autě se spalovákem ale výrobce teda moc záruky neposkytuje :

"Věříme, že si budete chtít nechat svůj Nissan dlouho. Proto jsme nastavili záruku na pět let nebo 100 000 km."

"Řidiči Nissanu LEAF jsou nyní kryti pro případ, že stav baterie zobrazený na přístrojové desce klesne během
5 let nebo 100 000 kilometrů pod 9 z 12 dílků."

reagovat
Marek Brunner
17. července 2018, 09:58
0

S tou baterkou to je trošku jinak, Nissan dává záruku na tu baterku 8 let/160 000 km.

ma
martinw
17. července 2018, 10:50
0

ok pak je to srovnatelne s konkurenci

bitner
17. července 2018, 08:25
0

Zero emission. Tak urcite. A pri predstave, ze za to vyvalim mega a budu moct jezdit max 30 minut... No nekup to.

reagovat
Mira
17. července 2018, 08:42
-1

Je to zvláštní, že by nízký dojezd a vysoká teplota na baterkách byla problém jenom tohohle auta. Asi mají všichni novináři a lidi se zájmem o předváděcí jízdu půjčený ten samý kus.

reagovat
Ha
Hansoff
17. července 2018, 09:08
0

Ani bych se tomu nedivil... Mít po republice těch předváděcích aut víc je docela drahá sranda. Zvlášť, když prodeje rekordy netrhají.

Marek Brunner
17. července 2018, 10:00
0

No, nevím, kde ty předváděčky mají špatný, ale naše ten problém nemá. Franta může potvrdit.
Hansoff: to se celkem mýlíš. Nissan nestíhá výrobu uspokojit, zrušil podpory na fleet, protože v současnosti si počkáš minimálně do března, než ti vůbec přijede.

bitner
17. července 2018, 10:01
-2

Hate mode on: Tim vetsi fail to je. Nejsou schopni dat dohromady jedine predvadeci auto.

Ha
Hansoff
17. července 2018, 11:36
0

marcocz1: přiznám se, než jsem komentář napsal, nehledal jsem statistiky prodejů (a dohánět to nebudu). Ale abych to upřesnil, měl jsem na mysli prodeje v ČR a to v absolutních číslech a ne v rámci elektromobilů.
Mít u každého autosalonu předváděcí Fóbii nebo Kodyjaq, to se na prodaných kusech zaplatí, ale tohle ne.

M P
17. července 2018, 13:15
0

Divili byste se, jaký problém je někdy sehnat předváděčky... psal to tu už kdysi i Vavris, když sháněl auto pro svoji drahou matku

ro
rock
17. července 2018, 10:22
0

No jo, jenže problém spočívá v tom, že tenhle Leaf BYL nerozbitý. Ta baterka, to nebyla závada, ale vlastnost, na kterou Nissan jemně upozorňuje už v manuálu. Tepelně zaizolovaná baterka (kvůli zimnímu provozu) + absence aktivního (kapalinového) chlazení + delší trasy + rychlodobíječky = situace popsaná v textu.
Třeba to Nissan vyřeší v rámci nějakýho faceliftu...

reagovat
Jimi
17. července 2018, 10:33
0

A to se ještě nepíše obecně o korozivních testech elektroaut, trošku jim to tam hoří... radši to dělají bez baterek.

Ha
Habakukk
17. července 2018, 10:24
0

Když se na to dívám. Auto za mega, čekací doba 8 měsíců, nulové zvýhodnění proti běžné produkci (nepočítám modré zóny v Praze). Tak prostě půjdu a koupím si běžnou nižší střední v benzínu za polovinu a vesele jezdím a to bych elektromobil i chtěl, ale nákup nemá žádnou ekonomiku nebo mi uniká.

reagovat
Marek Brunner
17. července 2018, 11:38
0

Pro firmy, které dostanou dotaci, to smysl rozhodně dává. Pro někoho, kdo jezdí hodně po městě (taxi, kurýr,..) to taky smysl dává - jezdí takřka zadarmo. Nulový servis, nic člověk neřeší. jednou za rok/30kkm přijede do autorizáku, nechá tam pár šušňů za čištění klimatizace a kontrolu..když se ti vybije baterka do nuly, což se v podstatě nestane, zavoláš si Nissan asistenci (která je zdarma, když jezdíš na roční prohlídky), která tě odveze na nabíječku. Nic neplatíš, neřešíš.

Ha
Habakukk
17. července 2018, 12:05
0

Které firmy dosáhnou na dotaci? Pokud jsem se díval bylo několik výzev pro státní správu na nákup pro soukromí sektor není vypsáno nic. To co popisuješ se servisem tak vidím jediný rozdíl, že neděláš servis oleje tedy asi 2t kč za olej ročně, ostatní je stejné u všech aut.
Nevím pro kurýra nebo taxi vidím zásadní problém dojezd kdy je 200-300 denně sakra málo. Opět to dám do rovnice ceny za kterou auto kupuji. Čekat někde v horoucích prdelích v sobotu večer než pro mě dojede asistence dá dostatek času přemýšlet o tom proč jsem to vlastně koupil.

Jakub Pospíšil
17. července 2018, 12:18
2

Ačkoli se mi Leaf líbí a docela hodně mě bavil ten e-pedal (na těch asi 4 km co jsem s tím ujel), zrovna s tou údržbou si neumím představit, že bych řešil jen klimu. Pořád to má konvenční brzdy, zavěšení, bude to mít nějaké mazací body. Respektive jde to, ale bude to stejná prasárna, jako lidi, co "už 100.000 km lejou jen olej a naftu." Auto je vysoce sofistikovaný technický výrobek co potřebuje údržbu. Je to v pořádku, tak to má být.
V porovnání nový benziňák/nový elektromobil si myslím, že jediný rozdíl v údržbě během prvních 100.000 km a čtyř let bude absence výměn oleje. Co se týče firemního zaměření, tam zase trochu tápu. Na zásobovací autíčko to je malý (a navíc tam Nissan profiluje dodávku NV), "obchoďácký" dostavník to zase nebude kvůli dojezdu. Taxi by to asi být mohlo, ale otázka je, jak si to poradí s bagáží z letiště (ačkoli kufr je fakt hluboký). U taxíku je ale zase problém s cenou. Taxislužby, které provozují kompakty se profilují jako lowcost a jezdí pekáčema za 300k, drahé taxislužby mají A6, E klasse a jiné vozy, které jsou přeci jen jinde. Pokud by někomu šlo výlučně o modré zóny, koupí levnější a objektivně použitelnější hybrid, třeba Aurise.
Myslím, že Leaf je prostě auto pro lidi ze satelitního městečka za Prahou. Ráno 20 km do práce, večer 20km z práce, přes noc na nabíječku do garáže a ten víkendovej výlet se holt naplánuje s ohledem na nabíječky, nebo se pojede druhým autem.

-
Komentář upraven 17. 7. 2018, 12:28:41

beastar
17. července 2018, 13:08
0

Kubo, naprosto přesný. K tomu závěru ještě dodám že musíš tomu elektro auty i trochu fandit. Navíc když to vezmu reálně u nás. Proti okyně a supu nemá šanci kde, co konvenčního natož elektrikář z Japkonska. Myslim nemá šanci u firem především. Dotace skutečně existuje. Málo kdo se s tím chce vyběhávat. Aby si z toho postavil fleet tak to má malej dojezd jako všechny el. auta.

Taxi to být může. Představa že mám dojezd 50 a v centru si klienti vymyslí kladno, nic moc. Auris v hajbridu potkávám v rolích taxi i služebák a asi funguje. Největší hit stejně bude za 5 let Octavia E a hybrid. To teprv začne éra u nás;)

Jakub Pospíšil
17. července 2018, 13:14
0

Auris v hybridu nastavil hodně zajímavé fleetové ceny a má dobře našlápnuto. Celkově toyota operáky a fleety nejsou vůbec k zahození, to už jsem koneckonců psal u svojí recenze služebního Aurise. Ta hybridní octa bude průlom. A další průlom bude o pět, šest let později, až se vylítaný fleetovky dostanou do bazarů. To se zase bude po hospodách řešit, jak co nejvíc ošidit opravy a nějak to polepit, aby to jelo, protože "to málo žere a je to oktávka, to je vlastně českej passat, žejo". Zkrátka to samý co TDi PD 66kW pár let zpátky. Akorát místo náhrady "dvouhmoty jednohmotou", "kuchání filtru" a "zaslepení EGRu" se objeví jiné libůstky.

beastar
17. července 2018, 13:22
0

Jo, jo Toyota na to jde dobře. Jen aby nedopadli jak před pár lety Renault. Megáne zaplavil silnice, než se ve firmách zjistilo že to ten longlife po 30.000 km a hrubý zacházení úplně nesnese.

Jinak průlom vidím u nás v Čr úplně stejně. Ty řidiči vytvoří v těch firmách ten mýtus jak je to skvělý. Následně to v bazaru bude chtít každej. Škodovka to podpoří sloganama typu žádné emise šetrná k přírodě a podobné. Pro firmy supr bude to mít vysokou zůstatkovou hodnotu. A v hospodě se vyvine zbytek.

Marek Brunner
17. července 2018, 13:54
0

Habakukk: Které firmy dosáhnou na dotaci? - Všechny, jejichž sídlo není v Praze. Víc informací najdeš tady. http://www.prehleddotaci.cz/operacni-program/oppik/dotace-elektromobily/
Servis - v zásadě neřešíš nic. Elektromotor je tak jednoduchá věc, že se v podstatě nepokazí. Minulá generace Leafa byla spolehlivá, neslyšel jsem od nikoho žádné pomluvy, jen od lidí, co s tím nikdy nejeli. Ostatně, jako většina lidí, co se elektromobilům brání. Ohledně baterií - vím, že byla měněna na záruku u staršího Leafa jednoho zákazníka vyměněna - pán jej využíval stylem - nabít do 100%-dálnice-nabít do 100% na rychlodobíječkách, které logicky nejsou nejvhodnější pro baterky. Po 120 000 takto ujetých km mu klesla kapacita baterie z 10 na 8 dílků.
Čekat někde v horoucích prdelích v sobotu večer než pro mě dojede asistence dá dostatek času přemýšlet o tom proč jsem to vlastně TheKubajs:
Jasně, ta klimatizace byla hodně zjednodušená. Nejsem servisák, ale myslím, že každých 60kkm se mění destičky. Nebo minimálně kontrolují. Fakt nevím.
Taxi by to asi být mohlo, ale otázka je, jak si to poradí s bagáží z letiště (ačkoli kufr je fakt hluboký) - úplně U taxíku je ale zase problém s cenou. Taxislužby, které provozují kompakty se profilují jako lowcost a jezdí pekáčema za 300k, drahé taxislužby mají A6, E klasse a jiné vozy, které jsou přeci jen jinde. Pokud by někomu šlo výlučně o modré zóny, koupí levnější a objektivně použitelnější hybrid, třeba Aurise. Taxi smysl dává v tom, že u normálního auta necháš třeba 2 kč/km za palivo + 3-4 kč/km TCO. Tady platíš (v ideálním případě) vlastně jen 2000 Kč ročně servis, 500 Kč ČEZ čip na nabíječky a pak něco za ztrátu z ceny - čím víc ale najezdíš, tím nižší to je.
S těmi výlety - jasně. Není to ideální stroj jako jediný do garáže, ale dá se to. Stačí mít kartičky na nabíjení pro celou Evropu a už jezdíš na dovolenou zadarmo - to šetřílek jako ty ocení, ne? :D

Marek Brunner
17. července 2018, 14:01
0

Ještě k těm zónám - všechny zóny za 100 kč/rok platí pouze pro elektromobily. Hybridy ani náhodou ;)

Jakub Pospíšil
17. července 2018, 14:06
0

Jenže když bydlíš za Prahou, tak nenabíjíš zadarmo, ale ze svojí zásuvky. A tam stojí km zhruba 50 halířů. Jasně, nejsou to ty dvě kačky, ale zadarmo to taky není. Touhle optikou ti Leaf žere víc, než domácí sauna a vířivka dohromady. Původně jsem chtěl spočítat, za jak dlouho se mi elektromobil "vrátí" při nájezdu 20kkm/rok, ale už to někdo udělal za mě. Je to 13 let. https://www.cenyenergie.cz/elektrina-pro-elektromobil-je-4x-levnejsi-nez-benzin/#/promo-ele

Bohužel se mýlíš, parkování za kilo platí i pro hybridy. Sice ne všechny, ale velkou většinu (neplatí pro mild hybridy a jen do nějaké hranice výkonu spalovacího motoru). Zde je shrnuta příslušná vyhláška. Je to relativně nová informace, která elektroautům trošku bodla nůž do zad.
https://www.toyota.cz/world-of-toyota/parkovani_zdarma.json
-
Komentář upraven 17. 7. 2018, 14:14:01

Marek Brunner
17. července 2018, 14:22
0

Nebo zajedeš k Lidlu a nabiješ se u nakupování rohlíků..prakticky tak fakt fungovat jde. Já garáž nemám, v práci nenabíjím, prostě si nabiju u nakupování atd.
A jo, máš pravdu..tyjo, to někdo z Tojky musel hodně brečet u Adriany, aby to takhle dokrndila. :D

Jakub Pospíšil
17. července 2018, 14:25
0

1. Zrovna pod touhle vyhláškou není Krnáčová podepsaná. To nic nemění na tom, že ji nemám rád.
2. Shodou náhod to začalo platit v době, kdy se začal prodávat Ioniq. Hybridní toyoty už tu jsou několik let. I přesto si nemyslím, že by někde brečel někdo "od automobilky".

ma
martinw
17. července 2018, 14:42
0

spis je zvlastni ze tam je podminka na EV tlacitko/mod a nikoli napr. na dojezd ciste na elektrinu x Km. Protoze tlacitka maji vsechny hybridni Toyoty ale konkurence tlacitka nema (vetsinou).

Marek Brunner
17. července 2018, 14:52
0

Zvláštní je vůbec něco takového zavádět. Modré zóny mají být spíše pro rezidenty, jak pro kohokoliv, kdo přijede do Prahy a zaparkuje zadarmo všude, když rezidenti můžou parkovat jen před svým domem. Pak nemají vznikat věci jako tyto ojebávačky zákonů. https://byznys.lidovky.cz/od-cervna-se-v-praze-objevi-sdilena-miniauticka-minuta-jizdy-bude-stat-ctyri-koruny-geh-/doprava.aspx?c=A180425_162624_ln-doprava_pkk



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem