načítám data...

Když Citroën sportuje vzhledem i technikou V - Visa Lotus

11. května 2022, 19:04 14 komentářů Jaromír Soukup Historie

Pátý díl seriálu o sportovních citroënech vás vezme do světa WRC. Díky spojení s Lotusem zde vzniklo něco úžasného. Nebo ne?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Tento text je předposledním dílem seriálu o řidičsky atraktivních citroënech. Postupně jsem vám představil již čtyři auta, z nichž každé bylo o něco málo sportovnější než to předchozí. UMAP 425 SM Charbonneaux Coupé dopřávaly svým majitelům hlavně vizuální zážitky. Barquette už uměla nabídnout i nějakou tu závodní techniku. M35 pak disponovalo motorem s rotačním pístem, který je sám o sobě vhodný k ostré jízdě, je lehký a výkonný. 

Dnes to bude ještě dynamičtější. Středobodem článku je auto, které bylo již od začátku vyvíjeno jako vyloženě nekompromisní závodní náčiní. Jmenuje se Citroën Visa Lotus a jedná se o soutěžní speciál WRC. Aby toho nebylo málo, je to auto určené přímo pro závody v legendární skupině B, kam spadala monstra s obrovskými výkony a až děsivou průměrnou rychlostí na trati, která taky často zabíjela své řidiče.

zdroj: mad4wheels.com

Jeho příběh však začíná autem prostým. Přesuňme se do roku 1981. Tou dobou Citroën uváděl na trh faceliftovanou verzi svého modelu Visa. Ta byla pro značku velmi důležitá, neboť při svém představení v roce 1978 po přesně třiceti letech konečně opustila konstrukční základ kachny a vydala se cestou sdílení techniky s Peugeotem. Mimochodem, auto má s rumunským Oltcitem mnohem méně společného, než si mnozí Češi myslí. Jelikož ale zájem o ni o tři roky později už spíš stagnoval, potřebovala její nové provedení náležitě zviditelnit.

zdroj: Wikimedia Commons

Tehdy byl zrovna v Evropě velký zájem o motorsport, hlavně o šampionáty Formule 1 a WRC. Prvně jmenovaný nebyl k ničemu, i kdyby se automobilka rozkrájela, nebyla by schopna vymyslet monopost, který by byl konkurenceschopný a přitom by aspoň něčím připomínal Visu. Auta pro rallye ale vzhledově vychází z těch běžných. Citroën si tedy vybral právě tuto soutěž a vyvinul model Visa Trophée. 

Auto spadalo nejprve do třídy 5. O rok později ho výrobce přetransformoval pro skupinu B. Ze svého čtyřválcového motoru o objemu 1.2 litru dávala Visa sto koní. Vážila ale jen 695 kg, takže sportovní rozhodně byla. Celkem jich bylo vyrobeno 200 kusů, které šly normálně do prodeje, aby mohla proběhnout homologace. A byl o ně zájem. Navíc díky tomu, že se jí na rychlostních zkouškách dařilo, byla Visa v průběhu času ještě dále upravována. Světlo světa tak v návaznosti spatřily modely Chrono a 1000 Pistes, oba jako závodní speciály i homologační auta na prodej.

zdroj: Wikimedia Commons

Zároveň to ale pořád nějak nebylo ono. Propagace sice fungovala, o Visy byl zase zájem, ale chtělo to něco speciálního, nějakou třešničku na dortu. Něco, čím by Citroën dostal model do rubriky aut snů. Je tedy potřeba říct, že on trochu i musel, jelikož konkurenční Renault nabízel svůj model 5 Turbo, který byl v soutěžích tak dobrý, že si zákazníci jeho silniční verzi kupovali prakticky po tunách, jen aby měli pocit, že řídí něco výjimečného.

zdroj: rallyegroupbsrhrine.org

Takže měla vzniknout opravdová senzace. Jenomže konstrukční základ Visy byl víceméně vyčerpán a roubovat do auta technologii větších citroënů nemělo moc cenu, s výkonem by přidaly i váhu a auto by se moc neposunulo. Tak se výrobce rozhodl, že se spojí s někým, kdo mu ho pomůže náležitě sportovně vylepšit. A měl to být ideálně ten, jehož jméno je ve světě motosportu pojmem samo o sobě. Povedlo se, partnerství uzavřel s Lotusem.

Lotus vzal Visu a prakticky celou ji předělal. Nebo tedy jak se to vezme. Použil z ní jen sloupky, střechu a světla a narouboval je na svůj model Esprit Turbo. Samozřejmě, ono to bylo podstatně víc práce. Nic to ale nemění na faktu, že toto auto bylo víc Lotusem než Citroënem. K představení došlo v roce 1982.

zdroj: img.favcars.com

Tím, že to byl Esprit, měl tento závodní speciál uspořádání pohonu s přeplňovaným motorem uprostřed a pohonem zadních kol. Jednotka dávala z objemu 2.1 litru výkon 210 koní a kola poháněla přes pětistupňovou přímo řazenou převodovku původem z Citroënu SM. Široké šasí Lotusu stabilizovalo karoserii a tím řešilo přece jen trochu výraznější výšku původního modelu. K tomu ještě auto vážilo pouhou jednu tunu.

zdroj: rallyegroupbsrhrine.org 

Tohle muselo být skvělé, že? Velký výkon spřažený se závodním širokým podvozkem a to vše vyvinuté specialistou na sportovní auta Lotusem. No vidíte, a nebylo. Naopak, byla to katastrofa. Historické prameny mlčí, co přesně (a kolik toho) bylo s tímto autem špatně, ale prý se nedalo udržet na cestě ani v měřítkách skupiny B. Znalým historie rallye je jasné, že to muselo být opravdu velmi zlé.

zdroj: rallyegroupbshrine.org

Citroënu s Lotusem tak nezbylo, než se vrátit na začátek celého projektu. Jinak by to místo pecky pro zákazníky byla obrovská ostuda a naděje na to, že by Visa byla druhým Renaultem 5, by vyletěla oknem. Jenže daleko s vývojem už dojít nestihli, jelikož v následujícím roce byla představena úplně jiná bomba. Nebyla z Francie, ale z Německa. Audi pro skupinu B homologovalo své Quattro, tedy ono auto s 2.1litrovým řadovým pětiválcem a hlavně pohonem všech čtyř kol. 

zdroj: rallyegroupbsrhrine.org

To práce na novém provedení prakticky zastavilo. Nebylo smysluplné nadále vyvíjet auto s pohonem zadní nápravy. Muselo by soupeřit se čtyřkolkou, která by byla v rychlostních zkouškách vždy rychlejší. Co by to bylo za statut symbol, když by stejně soupeřil až o druhé místo? A v momentě, kdy byla celá skupina B v roce 1986 pro nebezpečnost zrušena, už nebylo ani co vyvíjet.

Celý projekt tak skončil neúspěchem. Vznikly pouhé dva exempláře, ty ještě z původní nebezpečné série. Dnes už existuje jediný, k vidění je v muzeu Citroën v Paříži. K výrobě homologační série na prodej zákazníkům ani nedošlo a Visa svou třešničku na dortu nedostala. Ale ono to úplně nevadí, prodávala se i tak docela dobře. Vlastně hodně dobře, vyrobilo se jí skoro 1,3 milionu kusů.

zdroj: Wikimedia Commons 

V tomto článku jste se opět něco dozvěděli o jednom sportovním citroënu. Taky jste zjistili, že to s ním značce zase nevyšlo. Když si tak zavzpomínám na starší díly tohoto seriálu, právě to mají snad všechna tato auta společné. A co bude příště? Končit se má pořádně. Takže vám můžu slíbit Citroën, který bude z celého seriálu ten nejsportovnější. Co by to mohlo být? 

Zdrojem mi byly různé články o tomto autě z webu, předně článek od Donny McIntyre na stránkách fanoušků Lotusu Esprit, článek bez autorova jména na Carthrottle.com, článek o Vise Trophée opět bez autora na l’automobile sportive a citroenorigins.fr

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Moses
11. května 2022, 19:32
1

Zeby BX 4TC? Ale ten tusim tiez nebol moc uspesny :D
Najuspesnejsia bola asi C4 WRC...

reagovat
Ha
Habakukk
12. května 2022, 07:35
1

Tak ona i Xsara WRC nějaké ty úspěchy vyjezdila.

mariov8
12. května 2022, 08:54
2

Xsara WRC podle mne vyslovený neúspěch nebyla, ale to 4TC průser byl.

kotzitzaq
12. května 2022, 18:24
1

C4 a Xsara ve WRC na tom byly podobně - Xsara 3+3 tituly (tým/jezdec), C4 3+4 tituly. DS3 už nebylo tak úspěšné, ale ani tady to nebyl průšvih. Zato BX byl propadák totální (nemluvě o homologačních kusech “na značkách”).

Ha
Habakukk
14. května 2022, 07:54
0

Tak dost to také bylo dáno kdo ty auta vodíl. Seb a Elena jsou legendární posádka.

mariov8
12. května 2022, 08:53
1

Tak to může být jenom BX 4TC.

reagovat
ja
jazet
12. května 2022, 20:14
0

Když jezdila Visa, tak žádný wrc neexistovalo.

reagovat
ro
rock
12. května 2022, 20:58
0

Omyl. Jakkoliv to zní nepravděpodobně, tak v roce 1981, kdy začaly práce na ostré Visa, pořádala FIA 9. ročník World Rally Championship (WRC).

ja
jazet
13. května 2022, 06:57
0

Ou, tak to mám asi trochu pomotany, sypu si popel na hlavu.

Wa
Wakantanka
13. května 2022, 18:16
1

A Dakarský ZX bude v poslednom dieli? :) Ten nazbieral tiež veľa víťazstiev v diaľkových rallye...

reagovat
Moses
15. května 2022, 17:49
1

Ty brdo! Na ZX Raid som uplne zabudol :D

Jaromír Soukup
13. května 2022, 21:16
0

Netrefili jste se ani jeden, ale jsou to zajímavé tipy na nějaký další článek :-)

reagovat
kotzitzaq
16. května 2022, 20:02
0

GT by Citroën… ale ten nakonec zůstal i přes avizovanou limitovanou produkci 6. aut jen prototypem.

Jaromír Soukup
17. května 2022, 19:36
0

Tohle už je blíž :-)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Hummer H2  2008
Hummer H2

2008 rok výroby
400 koní výkon
6 200 ccm objem

Chevrolet Caprice 9C1 Police 1992
Chevrolet Caprice 9C1 Police

1992 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe Z71 4x4 2007
Chevrolet Tahoe Z71 4x4

2007 rok výroby
320 koní výkon
5 300 ccm objem

Cadillac Escalade ESV 2010
Cadillac Escalade ESV

2010 rok výroby
403 koní výkon
6 200 ccm objem