načítám data...

Kam zmizela elegance?

Čím více se z automobilu stává běžné spotřební zboží, tím důležitější je jeho schopnost zaujmout zákazníka. Není té křiklavosti někdy ale trochu moc?

zobrazit celou galeriiEditorial: Kam zmizela elegance?

Často slýchám stesky o tom, že všechna dnešní auta jsou vlastně stejná. Že nebýt loga, už bychom nerozeznali Kiu od Jaguaru či škodovku od BMW. S takovým pohledem na dnešní automobilovou nabídku rozhodně nedokážu souznít, současný trh je tak pestrý a obrovský, jako nebyl nikdy v historii. 

Samozřejmě je pravda, že se mnohé změnilo, pravidla se přepisovala a stále přepisují. Staré značky ustoupily novým, zatímco stálice automobilového světa tomu celému dávají nějaký rámec a tradicí ustavený pořádek. Můžete inovovat, můžete se snažit postoupit o příčku výš v hierarchii, ale na nějaké revoluce tu prostor není. Korejské automobilky se již vymanily ze zajetí spodních pater automobilismu, kde každá teze končila dovětkem ‘ale tak za ty peníze asi dobrý’, Maserati či Bentley sestoupili z obláčku naprosté nedostupnosti níž ke klientele, která se dříve musela spokojit s německou prémiovou trojkou.

Foto: Archiv

I co do stylu, je dnešní nabídka obrovská. Chcete sportovní vůz? Sportovní sedan? Sportovní kombi? Kabriolet? Nebo sportovní offroad? SUV kabriolet? Kombi do terénu? Oplastovaný hatchback? Cokoli je k mání, není skulinka na trhu, kterou by se už někdo nepokusil zaplnit. 

A stejné je to i s volbou pohonné jednotky. Diesel nebo benzín? To je nabídka minulosti, teď je tu toho mnohem víc. Malé motory, velké motory, vznětové, zážehové, elektrické, hybridní, mild-hybridní, všechny s nízkou spotřebou i emisemi, zato mnohem vyšším výkonem. V nabídce je doslova všechno od dvouválce po šestnáctiválec. Kdo hledá, ten si to svoje vždycky nakonec najde. 

Foto: Volkswagen

A přesto mám pocit, že jistá kategorie aut mizí. Snad je to dané posunem vnímání auta jako takového, možná je ta doba prostě pryč, ale začínají mi chybět elegantní auta. 

Teď nechci jako správný milovník aut plakat nad dobami dávno milulými, nechci vzpomínat na časy, kdy byl motorismus spíše výsadou a kratochvílí pár vyvolených a byl obestřen závojem snů a romantiky. Časy, kdy karoserie na míru vznikala v dílně karosáře dlouhé měsíce, aby dokonale odpovídala stylu a nátuře gentlemana dobrodruha, jsou zkrátka pryč.

Foto: Audi

Moderní auto je buď sportovní, okázalé a nebo terénní – všude ale najdeme nějaké drama. Ať už je to náznak sportovních difuzorů, masivní dekorační lišty či výrazná maska chladiče nebo mohutné oplastování, vždycky je tam něco, co přebíjí jemnost samotného tvaru. Kola musí být obrovská, často nestačí ani jejich přehnané tvarování, ještě je třeba přidat barvu. Světla musí tančit, musí mít výrazný podpis, musí být ohromující. Dnešní důstojný továrník gentleman jezdí v Audi A7 s S-Line paketem. Nebo v Mercedesu S63 AMG s obřím nárazníkem. Rolls Royce vytáhl chromované koncovky výfuku, v interiérech limuzín se leskne karbon. 

Foto: BMW

Není tomu tak dávno, co byl vesnický tuning spíše k pobavení. Mladíci si v garážích hráli se svými prvními auty, která někde sehnali, modelovali jim bláznivé bodykity, často vlastní výroby. Byla to legrace, ale taková neškodná. Oni z toho vyrostou… Jenže teď, o pár let později, tu tyhle věci jsou stále, jen se přesunuly do oficiálních katalogů a konfigurátorů světových značek. Podívejte se třeba na BMW M2. Brutálně svalnaté nárazníky, prahy, vytažené blatníky, je tohle ještě vkusné? 

To všechno mě ale netrápí. Takový je zkrátka svobodný trh a je to tak dobře. Když se mi to nelíbí, tak si to prostě nekoupím. Ale potom jsou tu auta, která si také nekoupím, protože už je zkrátka nikdo nevyrábí. Velká elegantní kupé, středně velké limuzíny, nesportovní auta. Pamatujete ještě třeba na Peugeot 406 Coupé? Ladný automobil  bez spoilerů a bez laděného výfuku. Nebo třeba Saab 9-3 Cabrio, to bylo přeci auto s charakterem. Jakkoli mám rád Jaguar F-Type, je mi při vzpomínce na XK a jeho dlouhou štíhlou kapotu trochu líto, že už tu s námi není.

Foto: Peugeot

A potom je tu ještě jedna značka, která mi na dnešním trhu nesmírně chybí. Nechme teď stranou zmiňovaný Saab či další mrtvé značky jako Lancia či Rover, ačkoli i jejich na produkci vzpomínám rád. Byla to auta s duší, která uměla potěšit. Ač občas i trochu zazlobila, člověk se za nimi nakonec stejně se zalíbením ohlédl, než se za nimi zavřela vrata garáže. Nebo servisu, to už záleželo na okolnostech.. Já ale mám na mysli značku Citroën. 

Citroën nezmizel, je tu stále s námi. A daří se mu. Daří se mu natolik, že založil zcela novou značku. DS Automobiles směřuje mezi prémiové hráče a nebojí se oslovit i zámožnější klientelu. Ale ani tady se to nehemží auty, která by držela styl nastolený modely Citroën XM, C6 nebo i původním DS. Jak SUV, tak pro Asii připravený sedan, jsou zajímavá a nápaditá auta, ale také jsou to auta křiklavá.

Foto: Citroën

Stále máme z čeho vybírat. I lidé s vkusem mimo módní trendy, jako jsem já, si nakonec i v dnešní nabídce to své auto najdou. Je tu na německou současnost až neuvěřitelně střídmé Audi A5, je tu Jaguar XF, Volvo S90 či Maserati Ghibli. A nakonec je tu i naše domácí a stále pěkná Škoda Superb.

Foto: Audi

Přesto si říkám, zda to není málo. A zda nám tu nechybí dva nebo tři elegantní střízlivé vozy pro lidi, kteří mají rádi krásu v méně křiklavém podání. Co si o tom myslíte vy?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
18. prosince 2020, 18:14
3

Ghibli je stridme auto? Jakoze ve stejne grupe jako A5? Dobre ja je mel protoze sem myslel prave, ze to ma jakoze trochu originalni design. A je to zajimave auto:D Tohle je tenky led. Pro me je stridme a konzervativni pritom dobre auto treba Passat, nebo A6. Divocina jsou Lexusy a treba Camry.

reagovat
ro
rock
19. prosince 2020, 17:09
0

Todle vidím podobně a klidnš bych to rozšířil i o A4. Audi drží střídmě elegantní linii přinejmenším od nástupu A4 / A6 a v podstatě se za těch >20 let nespletli. Za mne vládne A6 (C6), ale líbí se mi všechny.

beastar
19. prosince 2020, 19:28
1

rock: To je naprosta pravda. Bohuzel cast lidi ma pocit, ze konzervativni tvary jsou nuda. Nedokazi to docenit. Ovsem kdyz vidim jaky vkus maji obecne vzato Cesi jako celek neprekvapuje me, co se tady docitam. Prestoze teda je to fakt individualni vec.

Gr
Grand Admiral Thrawn
18. prosince 2020, 20:50
1

Evropské normy zajistily, že automobilky svoje modely zacílily především na mimoevropské trhy. A tam většinou místo elegance preferují opulenci. Takže my můžeme jen s pláčem sledovat, jak se elegance z aut vytrácí. Pokud bych měl jmenovat jedno moderní elegantní auto, tak to bude Toyota Century, a to hlavně proto, že ačkoliv je to nový model, pořád vypadá jako před 50 lety.

reagovat
je
jerry
19. prosince 2020, 16:46
2

Ano, asiatizace a bezpečnostní normy učinily eleganci konec. Když chci vidět eleganci, prolistuji nějaký časopis o youngtimerech. Je to trochu jako s uměním, když se chci pokochat hezkým obrazem či sochou, rozhodně nejdu do galerie se současným uměním.

Tomáš Trýska
27. prosince 2020, 12:37
0

O jaké asiatizaci je řeč? Však se na to Century koukni, je jak ze staré školy...

Gr
Grand Admiral Thrawn
27. prosince 2020, 12:40
0

Tomáš Trýska: Však proto píšu o Toyotě Century jako o ukázce moderního elegantního auta. Taky ne všechny asijské národy jsou stejné a zrovna Japonci si na tradice celkem potrpí.

je
jerry
28. prosince 2020, 12:12
0

Tomáš Trýska: Šum v éteru:-) Moje reakce byla na první část příspěvku ohledně evropských norem, ne na Toyota Century.

Be
Beran
18. prosince 2020, 21:14
1

Ony to maji automobilky tezke. Zakaznici chcou velke auta, tak tu plochu musi rozbit nejakyma prolisama. Tema prolisama i vyztuzi tenky vrchni plech. Ten musi byt tenky kvuli uspore hmotnosti a penez.
Pak musi kvuli CO2 pracovat s nasavanim vzduchu v narazniku. A kvuli CO2 i smeruji vsechny automobilky k aero idealni siluete.
Realne musim ocenit, ze dokazi udelat aspon tak pohledna auto jako ted delaji.

reagovat
beastar
18. prosince 2020, 21:27
1

Yes, you right. To uz sem tu psal. Realne dnes nejde vyrobit seriove auto schvalitelne pro provoz. Tak jako to slo pred triceti lety. Nebo padesati. Trendy,vyvoj, predpisy, trh, regulace, export, bezpecnost, technologie. Je absurdni si myslet trebaze by neco jako e-type mohlo dnes vubec opustit neco jineho nez mysl staromilneho pitralonheada.

ja
jazet
18. prosince 2020, 21:28
2

Škodovky nemám rád, ale superbu se elegance bez zbytečných kudrlinek nedá upřít.

reagovat
Galveston
19. prosince 2020, 08:23
0

Design Superbu mi přijde neotesaný, poněkud brutalistní až vulgární. Může za to dle mého příliš mnoho ostrých úhlů a hran. Superb bych s elegancí nespojoval. Elegance se vyznačuje měkkými tvary a zaoblenými křivkami.

Franz Kafka
19. prosince 2020, 11:20
3

Superb hlavně v Čechách má problém, že je na každém rohu. Je trochu okoukaný. Definice elegance měkkými tvary a oblinami je s prominutím kravina:D Pokud člověk nezamrznul vkusem někde v roce 1995. A i tehdy se u některých aut ty oblé linie hojně kritizovali. Někdy na Jaře roku 96 jsem si kupoval Mazdu Xedos 6. Za cenu hezkého domku v Jenči. A myslím, že pro okolí ztělesňovala moc věcí, ale elegantní na rozdíl třeba od BMW e34, nebo Mercedesů opravdu nebyla.

Elegance má být obecně efektivní, jednoduchá a přímočará. Samozřejmě se špetkou estetiky a originality. S tvarem objektu nikterak nesouvisí. Ten ovlivňují trendy a v případě vozu použitá technika. Superb je velmi povedené auto. A ano je veskrte elegantní. Mě se nelíbí, ale to už jsou individuální názory a pohledy.

ro
rock
19. prosince 2020, 17:12
2

Měkkými tvary a zaoblenými křivkami se vyznačují Rubensovy Tři Grácie, ale s elegancí bych to apriori nespojoval.

beastar
19. prosince 2020, 19:25
2

rock: Takovy veci bych tu nezminoval. Tady bude pulka znat Tri Gracie jedine jako ruzove vino:D S eleganci mekkost, obliny ani jednoduchost tolik nesouvisi. Navic je to cely hodne subjektivni. Clanek je proste nazor Jendy. S necim souhlasim. S necim min.

PeterLuk
23. prosince 2020, 22:04
0

Súhlasím, Superb vo vyšších výbavách je skutočne elegantný. Ale facelift jeho elegancií podľa mňa uškodil, zbytočne je tam teraz príliš veľa chrómu, aj tam, kde ho nebolo treba.

krab
18. prosince 2020, 22:26
1

Elegance pořád nějak existuje. Záleží co člověk očekává. Elegantní jsou italský a britský auta 50-60. let, pokud člověk hledá přesně tohle, tak to jak tu zaznělo dole kvůli hromadě důvodů už nově vyrobit nejde. Nebo jde... jako v rámci renovace, repliky atd..

Velká kupé (i v levnějších třídách jako byl Peugeot 406 Coupe) zmizely, protože o ně nějak ochladl zájem. BMW, Audi, Lexus, Mercedes je ale pořád drží. Zrovna jsem si schválně zkusil konfigurátor u BMW s novou čtyřkou. Má to sice takovej ten předek hlodavce, ale zadoboční silueta je podle mě pecka. A celkově se vsadím, že nám nakonec bude většinou i líbit. M2 se svalnatými boky (z úvodní fotky) je podle mě určitá elegance, je to krásný auto. Povedená je i 911 992 i když má tu prdel takovou tlustší než by se třeba měl zrovna líbilo. Jag F-type je podle mě designově zajímavější než XK (předchůdce). Fiat a Alfa umí pořád eleganci, jak pětikilo (hlavně Abarth) tak Giulia anebo třeba Fiat 124 Spider jsou fakt pěkný designy. Má to svou eleganci. U Ferrari se taky pořád staví elegantní auta, i když by mohli ubrat na agresivnosti toho designu. Na druhou stranu právě nová Roma je do určitý míry přesně opět to uhlazené, elegantní. I když vypadá spíš jako Aston než Ferrari. Lambo je bohužel dost nevkus (z mýho pohledu) a nevím co by na to řekl sám maestro Gandini. Dneska jsem zrovna na Butovicích potkal nějakýho Číňana v Urusu a to auto je opravdu příšerný z hlediska mýho vnímání elegance.

Ale jinak pochopitelně souhlas, spousta aut je děsně přeplácaná anebo má takovej generickej design, zkrátka malou osobitost. Co se dá dělat.

reagovat
Autíčkový Jelen
19. prosince 2020, 10:32
0

Souhlasím s tím, že kupé od Mercedesu si stále drží vysokou dávku elegance, zvlášť když na ně někdo neobjedná AMG paket atd. A celkově by se dalo říct, že design základní modelové řady je teď elegantnější než jejich minulé generace.

Když už se načalo Lamborghini a design, vždycky mě zajímalo, co říkal Gandini na pozdější verze Countachu, které nebyly (z mého pohledu) zdaleka tak elegantní jako původní design.

Franz Kafka
19. prosince 2020, 11:11
2

To mě napadlo také. Podle mě je Giulia poměrně elegantní . Když se vžijeme do situace dneška. Kdy design a vzhled ovlivňují všechny věci již zmiňované plus výstupy kamer a čidel. Ono dokonce i Stelvio když pomineme výšku, protože je to suv není disproporční a ošklivé. Porsche se taky poměrně daří držet eleganci a linie. U toho Mercedesu s tím teda nesouhlasím, ale dobrá je to hodně o vkusu každého. BMW bych si musel nakonfigurovat bez "M" doplňků v nějaké racionální barvě.

Lexus je vše jen ne elegantní. Podle mě auta z Asie prostě primárně míří na "jemnocit" Asiatů. Corolla je rozumně navržená, ale třeba Rav 4 mi přijde jako auto z LEGO Technik. Jaguar se mi líbí a XE si myslím vypadá i docela štíhle a obratně. Lamborghini to tady my můžeme většinově obdivovat leda za sklem a na parkovišti. Čili já to neřeším. Huracán mi přijde super, kreace typu Sesto Elemento a podobně jsou jak ze sci-fi světa. Ne že by mě La Ferrari oslovilo.

Galveston
19. prosince 2020, 06:56
0

V roce 2017 jsem si pořídil novou Corollu. Stejnou jako na přiloženém obrázku. Není okázalá a ani na sobě nemá nic falešného. Takže pokud pátráte po střídmé eleganci, paradoxně ji naleznete mezi auty pro obyčejné lidi.

reagovat
ja
jazet
19. prosince 2020, 13:41
1

Mě víc elegantní přijde současná generace, ale chápu, že každý má jiný vkus https://images.app.goo.gl/xq66BTiJi4RSiBBVA

ratan groch
19. prosince 2020, 19:33
1

Tato Toyota je elegantna hlavne pre cloveka, ktory si vyberie nick Traktorista.

je
jenda200
22. prosince 2020, 11:42
0
Ha
Habakukk
21. ledna 2021, 09:48
0

To jako Corollu budeme brát a elegantní povoz bez výstřelků? Ten předek je tedy sakra svébytný. Pokud bych bral nějaké takové normálně tvarované auto tak řeknu Tipo.

Pa
Pan Tadík
19. prosince 2020, 07:08
4

Rover 75 vypadal božsky jako sedan i jako kombík. Škoda že jich u nás nejezdí víc...

reagovat
Kuře
19. prosince 2020, 09:39
1

Ve verzi MG ZT-T je jeden na prodej v Kutné Hoře, nebýt krize tak už sem tam jel:)))

Franz Kafka
19. prosince 2020, 11:23
2

Sedan byl fajn. Měl ho kolega někdy když to bývalo cool.Kombi se mě osobně líbí stejně jako X-Type.Čili vůbec.

Pa
Pan Tadík
19. prosince 2020, 16:23
1

Jakožto majitel X-typu si myslím, že se to u toho Roveru (narozdíl od baby Jagu) dost povedlo. V reálu se na to opravdu pěkně kouká hlavně díky absenci zvedající se zádi, nebo potřebě vypadat jako shooting brake...
X-type estate je oproti tomu vypadá jako totální tuctovka.

ro
rock
19. prosince 2020, 17:05
0

Ve dvojboji X-Type vs 75 (sedany) hlasuji pro X-Type. 75 byl krásnej, ale X-Type dokonalej. Kombi se mi nelíbí ani jedno...

beastar
19. prosince 2020, 20:20
2

Kombi je obecne pro dedky. Proto mam S6 Avant :D
-
Komentář upraven 19. 12. 2020, 20:20:36

Moses
19. prosince 2020, 10:06
5

Myslim, ze dalsie slova su zbytocne ;)

reagovat
Franz Kafka
19. prosince 2020, 11:27
2

Z poslední doby od existujicí značky, která se ještě musí držet "company policy" konzervativního koncernu VW. Hodně dělá barva, ale i tak. Mnohem novější model a stálé dobré. I když teda Saab to udělal hodně nadčasově.

ro
rock
19. prosince 2020, 16:58
1

to Moses:
Jsme tady v debatě založené na individiálním vkusu, takže respektuji ten tvůj, ale za mne fakt ne, přičemž špatně je čumák, zadek i poměr zasklené plochy, takže vlastně všechno :-)

va
vaard3n
20. prosince 2020, 11:44
1

Tuhle 9-5 s Jagem XK považuji za nejkrásnější auta poslední doby vůbec. Ale zájem o ně mezi lidmi nebyl, tak už nejsou... Naše fňukání automobilku neuživí :)

H_F
19. prosince 2020, 16:50
1

da rozum, ze M2 bude kriklave a rozsirene a s velkymi nadechy, ono takove bylo totiz uz treba e30 m3, nebo kdyz se podivam k italum, co delta s4 stradale nebo integrale evo2? co takova sierra rs500 s ploutvi z vorvane nebo masivne ospojlerovane 190 evo 2?
na performance autech to dava smysl, m2 ma napravy z m4, takze to rozsireni je ciste funkcni veci.. komu se to nelibi, muze si poridit na oko stridmejsi 240i.. mene elegance dle meho jsou nove obri masky, kde bmw celkem kraluje
U Giulie GTAm bodykit neva? pokud ano, je tu elegantni Veloce
Takto bych mohl pokracovat donekonecna, ale zakoncim to tvymi slovy
Skala vozu nikdy nebyla sirsi, i dnes lze poridit velice elegantni vozy s cistymi liniemi

reagovat
ro
rock
19. prosince 2020, 17:03
1

No, taky u žádné z těch vyjmenovaných verzí bych se o eleganci mluvit neodvážil. Zatímco o obyčejné Sieře (liftback) nebo 190 v základu klidně.

Jimi
19. prosince 2020, 18:55
0

Elegance má různé podoby, ale pravidla jsou pořád stejné. Ale jak se hodnotí elegantní ženy? ... stejně se hodnotí elegantní auta. Někdy méně je více...

reagovat
Pochtli
19. prosince 2020, 21:46
2

Tyhle elegantní křivky už u aut bohužel nikdy neuvidíme.

reagovat
Skipper
20. prosince 2020, 10:09
5

Není co dodat... Proto tenhle mazlik zůstane v garáži, dokus se bude dát koupit benzín.

Irwinek
20. prosince 2020, 11:53
4

Nemám sice takovýho krasavce, ale dokud to půjde, udržím si mazlíka :-D

Bi
Bican
21. prosince 2020, 13:40
-2

Souhlasím s autorem a dotáhl bych to o kousek dál. Aut je opravdu na trhu spousta. Jejich design je ale konformní a zřejmě výsledek studií spotřebitelů. Statisticky vzato je jasné, který design zvítězí.
Spirála dolů podle mého začala někdy kolem roku 2005, kdy přestávaly existovat designová studia. Automobilky v dnešní době navrhují všechna auta sami. Mám pocit, že všechna uvedená auta jsou právě produktem designérských studií. Ať už je to Citroen XM, Alfa Romeo 159 nebo Peugeot 406. Legendou je pro mě FIAT Tipo.
I přes obrovskou spoustu různých tvarů a vůní pro mě není na trhu auto ve střední cenové relaci, které by nemělo podbízivý a nebál snad ani říct hloupý design.

reagovat
beastar
21. prosince 2020, 15:54
1

Ono zrovna tohle je jedno. Jestli auto navrhuje hl.designer XY v design centro Skoda Auto dle pozadavku automobilky. Nebo jestli si Skoda Auto zada objednavku u Italdesignu. Pro priklad ze studia Skoda Favorit, Bertone. Nebo Hyundai Matrix by Pininfarina a tak dale.

Dulezite je to co pisi nahore ja, ale i dalsi. Doba se zmenila a ty vstupni parametry vcetne velikosti aut jsou uplne jinde. Nektera auta do dnesnich meritek, zakonu a pravidel uz nenakreslis. A pruzkum trhu se delal, co jsou auta byznys vzdy. Pak jde jen o to jak moc dobre je na tom ten vyrobce.

A ze dnes neni originalni autodesign? To i Honza trochu nafoukl. Jen z hlavy Peugeot 508, AR Giulia, Renault Talisman, Honda Civic, Jaguar XE, Bmw 3, Mazda 6... to je vse svebytny design. Cele znacky mas designove Mini Cooper, DS, Lexus... atd A to jmenuju schvalne jen masovky. Nemluve o autech jako Supra, nebo dal Quattroporte. Podbizivy design to nevim, co si mam predstavit. Aut je dost na vyber pokud stredni cenova relace neni Logan v plny;) Na levnem aute prevratny design nikdo neceka. A i to co tady kluci zminuji okolo z minulosti... Jaguar, Rover, Saab vse drazsi automobilky a draha auta.

Ha
Habakukk
21. ledna 2021, 09:45
1

Když si řeknu moderní střízlivá elegance tak mě napadne Range Rover v současné generaci. Každý pozná, že se jedná o Renge a přitom je vyvarován podivných výstředností.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Golf Variant 2018
Volkswagen Golf Variant

2018 rok výroby
110 koní výkon
1 400 ccm objem

Dodge Challenger  2011
Dodge Challenger

2011 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Proton 315 C9 1999
Proton 315 C9

1999 rok výroby
114 koní výkon
1 597 ccm objem

Peugeot 307 CC 2006
Peugeot 307 CC

2006 rok výroby
143 koní výkon
1 997 ccm objem

Chrysler Imperial V8 1967
Chrysler Imperial V8

1967 rok výroby
450 koní výkon
7 200 ccm objem