načítám data...

Jak střídat zajímavá auta a neprodělat na tom?

„Ty už máš zase nový vergl? Kde na to, prosím tě, pořád bereš peníze?" Asi bych nespočítal, kolikrát jsem již tuhle větu zaslechl. Přitom střídání aut nutně nemusí znamenat vlastnictví bezedné pokladničky.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ačkoli se posledních pár roků můžete dočíst o autech a investicích různé superlativní historky doplněné o hokejkové grafy strmě stoupajících cen, krutou pravdou všedního dne zůstává otřepané úsloví, že auto je ta nejhorší investice. Pokud s ním jezdíte a používáte jej, podléhá opotřebení a to logicky peníze stojí, nikoli vydělává. Obecně bývá z ekonomického hlediska nejlepší nechat si auto co nejdelší dobu. V případě těch nových se dlouhodobým vlastnictvím rozmělní pokles jeho hodnoty, v případě těch starších zase ve většině případů zainvestujete do údržby a výměn opotřebovaných dílů, přičemž tržní hodnota auta se (téměř vůbec) nezmění, takže by byl brzký prodej také nevýhodný. Obě situace tedy při rychlém prodeji vedou k finanční ztrátě, což není zrovna žádoucí, pokud se na vašich kontech nevyskytují minimálně sedmimístné cifry. Při troše snahy ale lze auta měnit poměrně rychle, normálně v nich jezdit, a přitom si udržet čest. Tedy nebýt sprostým šmelinářem, který koupí načančanou voňavku, vytěží všechnu péči předchozích majitelů až na dno, aby pak prodal vyžilou a zanedbanou vránu, která ani jednou neviděla servis. Jde to. Takže pro všechny, kteří chtěli vždycky vyzkoušet co nejvíce aut, ale báli se ekonomické stránky věci, mám pár tipů. Nemusíte být zruční mechanici ani vyčůraní překupníci.

Čím obyčejnější auto, tím horší

Možná to je zbytečná poznámka – pokud chcete auta měnit stejně rychle jako ponožky, zřejmě netoužíte střídat dieselové kombíky nižší střední třídy, ale něco zajímavějšího. Nicméně pro úplnost a na úvod je třeba říct, že kupovat obyčejná praktická auta je (dle mých zkušeností) mnohem složitější a psychicky náročnější činnost, než provádět to s obskurními vehikly, které se těší spíše okrajovému zájmu nebo zaujímají specifické místo na trhu. U obyčejných aut se totiž prakticky nezastaví pokles ceny (dokud se z nich nestanou zasloužilí veteráni), v mnohem menší míře se jim dostává nadstandardní péče (čemuž odpovídá průměrný stav) a také může být složitější takové auto následně prodat za dobrou cenu, protože budete bojovat s dalšími desítkami nebo rovnou stovkami nabídek. Nemluvě o tom, že kontakt s typickým zájemcem o zmiňovaný dieselový kombík ve vás často vyvolá myšlenku, zda by nebylo příjemnější prostřelit si hlavu. To u kabrioletů, sportovních aut nebo třeba potenciálních youngtimerů je všechno o kousek lepší. Jejich cena může stagnovat nebo dokonce růst, majitelé si je často mazlí a obecně o ně pečují lépe, než o typické pracovní muly a už z principu při následném prodeji taková auta přitahují spíše kupce z řad motoristických nerdů – tedy takové, kteří o autech něco vědí a nebudou řešit nesmysly nebo očekávat svíčkovou za cenu kuřecích ořezů. S netypickými auty by tedy měly paradoxně být menší komplikace, než s hrdiny pracující třídy.

Velký výběr šetří čas i peníze

Máte-li přesně vysněný model, popřípadě rovnou jeho ideální motorizaci či barvu, přes kterou nejede vlak, pak rovnou můžete přestat číst. Ale to asi nebude pravděpodobné, protože po střídání aut touží spíše automobiloví děvkaři než věrná individua toužící najít a koupit si svého plechového jednorožce. Každopádně je logika jednoduchá – čím větší množina aut je pro vás zajímavá, tím spíše se v inzerci vyskytne vhodný kandidát. Naopak, pokud jste vybíraví, může se čekaná na trofejní kus změnit v čekání na Godota, což je při snaze vyzkoušet více aut poněkud nežádoucí jev. Je-li však vaše představa více či méně vágní a zahrnuje všechno možné od víceválcového sedanu po malinký roadster, máte z části vyhráno. Vhodné auto by totiž mělo kombinovat co nejlepší stav s co nejlepší cenou a čím víc aut se dostane do trychtýře, tím snadněji z nich vytěžíte zlatou hrudku.

Dobrý nákup je důležitý, ale perspektiva prodeje důležitější

Nechcete-li při rychlém střídání aut prodělat kalhoty, je jednou z velmi žádoucích věcí koupit auto za dobrou cenu. To ví přece každé malé dítě a asi nemá smysl to více rozebírat. Připlatit si za skvělý stav cifrou nad standardní cenovou hladinu daného modelu nemusí být automaticky špatný nápad (v případě delšího vlastnictví bývá naopak velmi dobrý), ale pozor, nevyzrálý tuzemský trh takovou věc nemusí vždy ocenit. Ještě důležitější je však jistá dávka vizionářství. Je sice fajn koupit dobré auto za dobrou cenu, ale chcete-li vyzkoušet aut co nejvíc, bude pro vás stěžejním bodem procesu následný prodej. Musíte tedy přemýšlet, zda dané auto půjde po zamýšlené době také dobře prodat. Aspektů ovlivňujících tento stav je více. Může to být třeba přítomnost tuningu nebo také počet majitelů v TP (auto, které za dva roky vystřídalo pět majitelů nepůsobí úplně nejdůvěryhodněji) a samozřejmě technický stav auta – pamatujte, že typický kupující chce bezproblémové auto a ne nějakou servisní vraždu. O tom však dále. Tím nejdůležitějším je totiž samotný model auta a také načasování koupě. Vyberete-li příliš neznámý, příliš problematický nebo naopak nepříliš obdivovaný vůz, může se stát, že jej nikdo nebude chtít. Sázkou na jistotu jsou petrolheadské modly. Hezké BMW E46 se šestiválcem, vysokootáčková Honda nebo některý z delikátních francouzských hot hatchů budou vždy v hledáčku smečky lačných vlků a vždy je prodáte. Oproti tomu raný pokus Hyundaie o luxusní limuzínu nebo rarita typu Isuzu Piazza se lehce může stát neprodejným inventářem inzertních webů. Načasování je důležité s ohledem na minimalizaci poklesu hodnoty a samotnou cenu. To nemusí být jen vytipováním věku, kdy daný model začne stagnovat nebo dokonce stoupat na ceně (za krátkou dobu vlastnictví beztak bude hrát větší roli výhodnost konkrétní nabídky), ale také vhodným ročním obdobím nákupu a prodeje. Po sezoně se auta zpravidla prodávají o kousek levněji, v jejím plném proudu zase o kousek dráže a tento rozdíl může vykompenzovat i lecjaký servis v průběhu vlastnictví.

Auto ve skvělém stavu má vždy svého kupce

V předchozím odstavci jsem sice trochu zapochyboval o přínosu auta z nejvyšších pater cenového rozptylu, ale obecně bývá koupě špičkového kusu výhodnější oproti pořízení něčeho levného, co “se dá do kupy”. Pokud tedy nejste zručný člověk s dobře vybavenou dílnou a přístupem k levným dílům – ale v takovém případě byste asi nepotřebovali číst tento článek, protože své know-how už dávno máte. Auto “to se dá do kupy” za zdánlivě výhodnou cenu se totiž může lehce transformovat do auta “už mě ten krám vážně sere”, také známým jako “černá díra na peníze”. To vyústí jednak v mizerný uživatelský zážitek a následně i finanční ztrátu. Nemluvě o možné snaze zamlčet při prodeji některé věci dalšímu majiteli, aby to zlo se čtyřmi koly vůbec někdo chtěl. A to rozhodně není věc, kterou bych chtěl podporovat. Sám se vždy snažím, aby auto bylo při prodeji minimálně stejně dobré, jako při nákupu a já nebyl jen vyčůránek, který jej sprostě “spotřebuje”.

Auto ve skvělém stavu si svého kupce najde dá se říct vždy a občas se zadaří takový vůz prodat i za nadstandardní cenu – tím spíš, čím více jsou zájemci frustrováni stavem většiny kusů (opět můžeme typicky uvést BMW E46). Navíc si vlastnictví auta v dobré kondici užijete znatelně více, než čas s nějakou vránou, na které se každý druhý týden pokazí jiná součást. Také snížíte pravděpodobnost, že během roku vykrvácíte do servisu nějakou závratnou sumu. V souvislosti se stavem auta je ovšem nutné zdůraznit ještě další věc, kterou už jsem výše v textu nakousnul. Český trh je ovšem zrádny a ne vždy ocení stav auta. Vozy v excelentní kondici tak občas jejich majitelé musí zoufale prodat za cenu průměrných aut. A právě to jsou ideální kandidáti k pořízení, protože vy samozřejmě musíte doufat, že až budete prodávat, budete mít štěstí a najde se kupec, který stav ocení.

Rozlišujte potřebný servis od nepodstatných detailů

Pokud můžu mluvit za sebe, doporučuji i při krátkodobém vlastnictví dopřávat autu vše potřebné a nespoléhat, že ta věc jeden rok nějak překlepe. Poctivý servis se mi vždy vyplatil. Většinou jsem auta prodával v lepším stavu, než v jakém jsem je pořídil. Samozřejmě je ale nutné zachovat chladnou hlavu a vynakládat peníze za důležité komponenty a ne nepodstatné čičárny. Opotřebené brzdy nebo vůle na podvozku a obecně všechny komponenty, které mají co dočinění s jízdou nebo bezpečností, si bez debat zaslouží plnou pozornost. Na druhou stranu vynakládat prostředky a čas třeba kvůli zprovoznění nefunkčního střešního okna nebo nějaké okrajové funkce palubního systému nemusí být vždy pragmatické.   

Užívejte s rozumem

Jakékoli extrémní využívání auta bude velmi zvyšovat riziko drahého průšvihu. Proto si rozmyslete, jestli opravdu potřebujete jezdit s vaší krátkodobou láskou na okruh nebo v ní po kouskách přemisťovat atomizovaný dům a propriety potřebné k jeho výstavbě. V případě starších aut je pak na zvážení jejich zimní užívání. Posledních pár zim sice mnoho břečky nepřineslo a nepředstavovalo příliš velké omezení, pakliže by se ale na cestách dlouhodobě zdržoval slaný kompot, mohlo by to přeměnit vašeho krásného skoro-youngtimera na rezavé neštěstí.
Užívání s rozumem platí ale i pro samotný výběr auta. Dvanáctiválcový Jaguar bude sice opulentní a prostopášný, ale jeho vlastnictví bez finančního zádrhele bude víc než co jiného otázkou štěstí. Držet se do určité míry při zemi je velmi rozumné.

Mějte štěstí

A tím se dostáváme k závěru. Vše, co je výše napsáno, je sice krásné, ale z dlouhodobého hlediska budete potřebovat i tuhle pomíjivou a těkavou záležitost. Můžete jít štěstí naproti, ale nikdy není vyloučená možnost, že před setkáním zakopnete o pařez. I krásné auto může znenadání hodit ručníkem do ringu a sabotovat provoz odpálením nějaké obzvlášť drahé komponenty. Nebo do vás někdo nabourá… Člověk nikdy neví. Štěstí ale přeje připraveným.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

je
jerry
14. prosince 2017, 09:35
0

Český trh je natolik deformován nabídkou slepenců se stočeným tachometrem, že fakt je problém prodat pěkný kousek s dobrou historií a relativně málo kilometry nájezdu. Při prodeji pečované O2RS s nájezdem 150 tis km od 1.majitele jsem se po 3 měsících dostal jen o málo nad nabízené spekulativní dovozy.

reagovat
GanGreen
14. prosince 2017, 09:50
4

Myslim ze tahat na svetlo sveta priklad s O2RS je trochu mimo, vzhledem k tomu ze je tady rec o zajimavejch autech :-D (jen takovy rejpnuti, ale napadlo me to jako prvni ;-) )

je
jerry
14. prosince 2017, 10:21
1

Uváděl jsem osobní zkušenost (proto O2RS) v návaznosti na konstatování v článku, že prodat dobře v CZ auto ve výborném stavu a s malým nájezdem za odpovídající, tedy nadprůměrnou cenu je velký problém. Třeba v sousedním D se auta s malým nájezdem a dobrou historií daleko výrazněji připlácí. Opět osobní zkušenost, kdy jsem tam mimořádný kousek MX-5 NCFL taky musel mimořádně připlatit. V CZ bych ale zase takový asi auto nesehnal.

GanGreen
14. prosince 2017, 11:08
3

Jo ja rozumim, taky jde o to ze zrovna trh s octaviema v cesku neni zdeformovanej ale doslova perverzni... :-D

beastar
14. prosince 2017, 13:48
0

Ok ty oktávky jsou v CZ vážně taková specifická část. Vozí a vozilo se sem tisíce kusů z IT a dalších zemí o domácích přestávbách na L&K, stáčení km a opravách po totálce raději nemluvě. Takže nabídka je široká a o auta v top stavu vlastně za odpovídající ceny není zájem. V zásadě to ,co píše Jerry odpovídá realitě a tomu jak to tady poptávka po levném, ale vlastně nejlepším autě zařídila.

Přesto že Oc není úplně zajímavé auto:) Je to tak i u zajímavých nebo na trhu ojedinělých aut. Na tohle trpí třeba dovezené amg, nebo alpiny. Málokdy se najde rychle zájemce, který pochopí skutečnou hodnotu. Takže trh škodovek je zprasenej, ale stejná mentalita hýbe celkem. A pro příklad opravdu třeba vedle v Rakousku/ať furt neřešíme muslimskou republiku dojčland/ se za dobré kusy čehokoliv připlatí tak 20% a víc a ty auta se prodají přednostně. U nás přesně naopak o 20% levnější auto vůči průměru ceny na trhu jde ihned.

Rada na závěr: Kdyby si koupil misto oktávky pořádný auto třeba Zondu tak se ti nestane. Ta je tak skvělá že prodej my majitelé neřešíme ani ve zlým snu.

GanGreen
14. prosince 2017, 14:52
0

Když už zmiňuješ Zondu, tak bych chtěl poděkovat Vavrisovi, že na nás majitele myslí, a umístil do článku fotku, jedné Paganiho skvostné strojovny :)

zimbic
14. prosince 2017, 15:09
1

A jak je vidět Zonda se nezalekně nějaké zimní sračky.

Vavris Vavrisovic
14. prosince 2017, 17:17
1

Ano, fotkou jsem myslel na místní skalní 8-)

beastar
14. prosince 2017, 20:14
1

Tak to hluboká poklona pane Vavrečka. Starej má určitě taky radost jak to tady každej den pročítá. Proslýchá se, že už se učí češtinu!

krab
14. prosince 2017, 10:30
0

Musíte to zkrátka dělat jako pan Leli ze Slavností sněžek... To se nedá nekoupit to, když je to vlastně tak levný. A pak je třeba umět vyměňovat chytře a šikovně :-D

Ne, Vavris to vystihl výborně. Na začátku koupíš auto za 50 a postupně si vždycky po každým prodeji něco přihodíš až pak nakonec jezdíš v celkem zajímavý káře. Pravda je, že já třeba mám takový vnitřní pocit, že mě auta ani tolik moc peněz nikdy nestály. Až na jednoho Citroena, ten jsem koupil blbě... a vlastně byl původně pro partnerku. Jenže zásadně si neeviduju v excelu položky z účtenek a takový ty blbosti a tak se některý ty náklady jaksi z hlavy patřičně vypaří a člověk si myslí, že vlastně mu to či ono ojetý auto sloužilo dva roky prakticky zadarmo :-D

reagovat
liška
14. prosince 2017, 10:44
0

Presne jak rikas, ja kdybych si vsechno nepsal, tak bych taky mel za to ze me to ktery auto stalo o dost min. Na druhou stranu se ti pak lip prodava pac cenu nemusis tolik sponovat abys prilis netratil.

Jimi
14. prosince 2017, 10:42
0

Ono na to štěstí musí být člověk trochu připravený (za těch x-let existence modelu se už dá kde co dohledat).
Jedna možnost je kupovat relativně levná a zajímavá auta na dožití, udělat na tom komplet servis a buď to po odsloužení někomu dát zadara (známý, nadšenec, vrakoviště, ...) a nebo když to po tom čase bude ještě tak-nějak žádaný, tak si to jednoduše nechat (bral bych to jako bonus). Určitě bych se nestresoval tím- pořídil jsem to za x peněz a potom chci za to x zpátky. Dobrou zkušenost mám obecně s auty ke konci výroby modelu po FL.

reagovat
jo
johan
14. prosince 2017, 11:15
0

s takymto pristupom ale moc zaujimavych aut nevystriedas

Jimi
14. prosince 2017, 11:35
0

kupuju další v průměru každé 2-3 roky, doma jsou 3.
"na dožití" nemám na mysli, že ho mám 20 let, ale že neočekávám pozdější zhodnocení. Řeší mi to mnoho věcí. Dopředu vím, s jakou ztrátou počítat, každý si to může spočítat podle svých možností (např. 100tis. za 3 roky).

beastar
14. prosince 2017, 14:17
4

Jde to dělat tak jak je psáno v článku, ale je to pěkný zámrd. Pořád něco řešit obvzlášť na tak dementnim trhu jako je náš domácí. Každý druhý jouda ze sebe dělá machra přes auta a všichni tomu super rozumí. Potom kupují bouracky a další odpad dovezený z Německa přes Rumunsko:)

Je těžké se nespalit natož při koupi řešit další prodej a potenciál. Částečně to vykompenzuji fanouskovska auta a bukvoheadske modly jako e46, ale i tady je riziko, že budou jezdit placaty ksilty a domové a smlouvat o halire. Z článku bych ještě rozporoval že dobré auto má vždy kupce... To sice jo. Ale ty typicky nechceš čekat rok, než přijede a vytopí tvou cenu. Navíc prodávat i dobré auto je docela dřina páč jak pravý klasik lidi jsou hovada.

Je s tim běhání a toliko kvaltování pro hovado dobré jest. Ne každý to umí a chce dělat. Trefit se do dobrých kusů také není úplně snadné. A taky je to o počítání.

Přiznám se že aut sem vystřídal pro sebe desítky. A kromě obyčejných věcí typu Superb a pětka v naftě sem byl rád když se to prodalo za stejnou cenu jako to stálo. Typicky Fajrbérd v euro verzi... Totiž nepočítám a nepisu si servis do památníčku. Udělejte to taky tak. Budete šťastní auto má být v tomhle případě hobby a vášeň. V opačném případě už toje byznys a to je nuda. I když se to někdo snaží navliknout na to, že je to chytré. Auta nejsou obrazy.

Tudíž kupujte a prodavejte rozumně a s vidinou zisku při prodeji rychlém a bezbolestnem počítejte až v poslední řadě.

reagovat
beastar
14. prosince 2017, 20:36
0

Jako na jednu stranu je vtipný, že naplavený turci znázorňují cizince, ale ok pro potřeby videa proč ne,) Jinak co vím, tak Češi už takhle dávno nejezdí a nebo takzvaně jenom pro sebe. Poláci si posílají pro všechno vláčky (odtahovku a přívěs) nebo se to tahá na kamionu. Takhle jezdí přesně jak je to v tom videu Rumuni, Bulhaři, Chorvati, Uáčka z CZ a PL a podobný Auslenďáci. Nám se to totiž už docela dlouhou dobu nevyplatí takhle dělat. A mnozí domácí nebo lépe řešeno naturalizovaní Syřani a podobná pakáž je ještě mnohem horší nejen při nákupu auta. Pro ilustraci situace je to ale ok...

sumy
15. prosince 2017, 08:41
0

Tak ve vožení "vláčků" jsou pověstný rumuni. Přikládám foto autobusáka, co si umí přivydělat i se zájezdovym autobusem :-)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem