načítám data...

Auto jako investice, aneb jak si koupit hračku a neprodělat na tom

Auta patří pro většinu lidí mezi ty nejhorší investice, které v životě udělají. Je to logické - je to nejdražší spotřební zboží, které si většina z nás kdy koupí, a následky ztráty hodnoty jsou tedy drastické. Jak se tomu ale vyhnout? Jak si koupit zábavné auto a neprodělat, nebo dokonce vydělat? Máme návod!

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Možná jste zaregistrovali, že nedávno opět změnilo majitele jedno z původních Ferrari Testarossa – a opět za rekordní sumu. Oči celého světa se tak čím dál víc upírají na podivný malý mikrokosmos, který se dá popsat jako „investiční auta“. Investoři se dívají na supervzácná klasická auta jako na potenciálně velmi lukrativní formu investice a způsob, jak diverzifikovat svoje portfolia ve světě, kde se úrokové míry limitně blíží nule a jak se obrnit proti případné další krizi na akciovém trhu. Podle jiných je to jen další investiční bublina – podobná té z osmdesátých let, kdy ceny sběratelských aut vystřelily vzhůru a potom se zase propadly do hlubin a zanechaly za sebou zástupy plačících investorů.

většina lidí předpokládá, že za investice se dají považovat jen historické vozy, zatímco dostupná auta jsou pořád jen stárnoucím spotřebním zbožím

Ale nic z toho vlastně běžného automobilového nadšence nezajímá. Pokud tedy nevezmeme v úvahu efekt „prosakování“, kdy rostoucí ceny nejvzácnějších vozů nutí ty, kteří na ně najednou nedosáhnou, hledat „o patro níže“ a ženou tak nahoru i ceny těch dostupnějších. A nebo dokud se ve větší míře nerozmůžou investiční fondy zaměřené na klasická auta. Většina lidí považuje investice do klasických aut za doménu super-bohatých. Předpokládají, že za investice se dají považovat jen uznávané historické vozy, zatímco jakákoliv auta, která si běžný smrtelník může dovolit, jsou pořád jen stárnoucím spotřebním zbožím.

A z pohledu čisté investice mají pravdu. Každé auto vás bude stát peníze na údržbě, garážování, pojistkách a dalších výdajích, které jsou nezbytné pro udržení jeho hodnoty. Tyto náklady se dají velmi redukovat, pokud máte auto jen uskladněné a uložené „na lepší časy“, ale dramaticky rostou, pokud s ním jezdíte. A protože rozdíl v provozních nákladech mezi kupříkladu Mazdou MX-5 a Jaguarem E-type není tak propastný jako rozdíl v jejich pořizovacích cenách, bude mnohem těžší vyrovnat tyto náklady nárůstem hodnoty. Pokud jste neměli štěstí a nekoupili na začátku devadesátých let klasickou Tatru za 20 tisíc, stará auta bývají příšernou investicí.

Co když se na to ale podíváme trochu jinak? Pokud budeme brát údržbu, garážování a pojistku jako cenu za zábavu, kterou si s autem užijeme, můžeme se z investičního hlediska podívat na samotný vývoj ceny. To najednou udělá mnohem zajímavější investici i z relativně levných aut. Zvláště pokud je alternativou pořídit si „spotřební“, relativně nové auto s prudkým poklesem hodnoty.

Takže, jaká je nejlepší cesta, jak si pořídit zábavné auto a ztratit na něm co nejméně peněz? Nebo dokonce nějaké vydělat?

Klíčem tu je křivka poklesu hodnoty. Každé auto, dokonce i to nejobyčejnější, dojde v průběhu času do bodu, kdy jeho hodnota přestane s věkem klesat a po nějaké době dokonce začne růst. U některých aut trvá desítky let, než dosáhnou tohoto „bodu obratu“, jiným to může trvat jen deset nebo dvacet let. Vy samozřejmě hledáte auto, které bude mít velmi ostrou stoupající část této křivky, a chcete ho koupit co nejblíže jejímu dnu.

Tady je několik mých rad, jak to udělat:

1. Vzpomínky prodávají

Pokud se podíváte na auta, která se stářím opravdu dramaticky stoupla na ceně – na vozy jako Fordy z roku 1932 nebo Chevrolety z roku 1957, Datsuny 240Z nebo třeba BMW E30 M3 (případně v našich podmínkách Škody Felicia), jsou to všechno auta pro mladé lidi. Nebo přinejmenším auta, o kterých mladí lidé sní. Mohou to být auta, která byla zároveň dost levná, aby si je mladá generace mohla pořídit, a zároveň stylová, aby se stala populárními a milovanými, a nebo ta, o kterých jste jako dítě nebo mladý dospělý snili. Zeptejte se kteréhokoliv majitele Ferrari Testarossa nebo Lamborghini Countach, proč si svoje auto vlastně koupil. Jsem ochoten vsadit peníze na to, že jednou z nejběžnějších odpovědí bude: „Jako malý jsem ho měl jako plakát na zdi/model/hračku“. A s tím, jak se počítačová generace dostává do věku, kdy si její příslušníci mohou začít kupovat supersporty, uslyšíte mnohem častěji i odpovědi jako „jezdil jsem s ním v původním Need For Speed“.

jestliže hledáte strmý růst hodnoty, potřebujete auto pro mladé, auto, které má početné fanoušky

Jestliže tedy hledáte auto, které bude mít strmou křivku nárůstu hodnoty, potřebujete něco, co milují děti nebo mladí dospělí. Nejlepší volbou je auto, kolem kterého se rodí kult a fanouškovská základna. Bonusové body za každou písničku nebo film, které o něm vzniknou. A ještě víc bonusových bodů za auto populární mezi tunery/hotroddery/ricery a jinými druhy nadšenců.

V padesátých letech upravovali nemajetní mladíci svoje předválečné Fordy, aby jezdily rychle, nebo svoje předválečná Mercury, aby vypadala cool. Dnes to dělají pořád – ale jsou už mnohem starší, a mají mnohem víc peněz na utrácení. To samozřejmě posunulo jejich oblíbené modely daleko z dosahu dnešní mládeže. A totéž se stalo s dalšími auty z 50., 60., 70. a dnes už možná i s některými modely z 80. let. Ale i dnešní mladí petrolheadi mají své hračky. A myslíte si, že všichni ti kluci s jejich otuněnými Hondami Civic nebo CRX, Golfy GTI nebo Escorty RS2000 dospějí, zmoudří a, zahanbeni chybami svého mládí, začnou sbírat klasické muscle cary nebo italské sportovní vozy? Ani náhodou. Hot rody přišly do módy už před desítkami let. Dnes začínají být ceněné upravené muscle cary nebo psychedelicky nastříkadné dodávky z let sedmdesátých. A za jedno nebo dvě desetiletí se budou pořádat srazy klasického tuningu a původní, nikdy nenamontovaná křídla ve stylu Rychle a zběsile budou měnit majitele za absurdní sumy.

To samozřejmě neznamená, že kdejaký unavený rodinný sedan, polepený spoilery a nálepkami, se stane cenným. Ale auta, která jsou v určitých kruzích populární, v nich nejspíš budou populární i nadále – i v době, kdy jejich majitelé dospějí a následně zestárnou.

A totéž platí i pro auta, která si nezískala popularitu jako základ k úpravám, ale pro své „vrozené“ kvality – ať už jde o jízdní vlastnosti, výkony nebo terénní schopnosti. Mladíci v padesátých a šedesátých letech toužili po muscle cars, malých anglických a italských roadstarech, ale také po mnoha levných vozech – od Volkswagenů Brouk a minibus až po Mini. V našich končinách je pak situace specifická tím, že pro nadšence mají speciální hodnotu auta, která zde bylo možné koupit a tudíž o nich mohli reálně snít – proto dosahují tak vysokých cen Tatry nebo nejrůznější speciální verze Škodovek.

Takže se podívejte, co mladí lidé milují dnes, a co by si mohli pamatovat za dekádu nebo tři. BMW E30 a Mazdy Miata? Již zmiňované Hondy Civic? Renaulty Clio RS?

je mnoho aut, která si lidé kupují proto, že bývala jejich snem z mládí

Samozřejmě ale existuje i mnoho aut, za která lidé platí velké peníze nikoliv proto, že je v mládí vlastnili, ale proto, že o nich snili. To se týká jak relativně dostupných aut (vzpomeňte si na Kevina Spacayho v Americké kráse a jeho Pontiac Firebird), tak i těch drahých – nebo dokonce superdrahých. A já mám silný pocit, že to jsou právě dětské sny, co žene většinu z těch nejšílenějších cen stále výš.

Podívejte se na jakékoliv nevkusně drahé sběratelské auto a s největší pravděpodobností uvidíte něco, o čem mohl kdysi snít patnáctiletý kluk. Začíná to na samotném vrcholu sběratelského světa, u Ferrari Testarossa nebo 250 GTO – a pokračuje to Plymouthy Hemi 'Cuda, Mustangy Shelby a samozřejmě také Lamborghini, Ferrari nebo Porsche nejrůznějších typů. Je to také jedním z důvodů, proč jsou stará Porsche nebo Ferrari drahá, zatímco staré Rolls-Royce nebo Mercedesy obvykle drahé nejsou. Kluci sní o sportovních a závodních autech. Touží po rychlosti a vzrušení, ne po tom, že je budou hýčkat měkké kožené sedačky a ticho jejich poklidného cestování budou narušovat jen tóny klasické hudby. Proto budou „auta pro staré pány“ vždycky levnější – a to z nich dělá méně zajímavý investiční materiál.

2. Praktičnost neprodává

Praktičnost je důležitá u ojetého auta. Ale u klasiky je její hodnota mizivá až žádná. Vlastně často bývá dokonce záporná – klasická auta se většinou kupují jako hračky, takže lidé preferují ty karosářské varianty, které jsou přitažlivější a lepší pro příjemnou víkendovou vyjížďku. Takže obvykle platí, že čím méně dveří, čím méně střechy nebo čím méně sloupků, tím lépe. Jedinou výjimkou mohou být kombíky – ty obvykle nejsou tak ceněné jako kupé, ale bývají dražší než sedany, protože se v nich dá spát na srazech nebo vozit díly.

3. Vzácné neznamená drahé

Tohle je pravděpodobně ta nejčastější chyba, které se lidé při zhodnocování současné nebo budoucí ceny klasického automobilu dopouštějí. Samotný fakt, že je určitý vůz vzácný, ještě nemusí znamenat, že se někdy stane cenným. Hodnota jakéhokoliv auta na světě záleží na poměru dvou čísel: počtu takových vozů, dostupných na trhu, a počtu lidí, kteří je chtějí. Proto jsou klasické fordy Mustang drahé, i když se jich vyrobily miliony a pravděpodobně stovky tisíc jich zůstávají na silnicích. A proto jsou relativně cenné i klasické VW Brouky, i když jsou nejvyráběnějším modelem v historii automobilismu. A je to také důvodem, proč mnoho skutečně vzácných a možná dokonce jedinečných aut nikdy nezíská na ceně.

hodnota jakéhokoliv auta na světě vychází z poměru počtu lidí, kteří ho chtějí, a počtu kusů, které jsou na trhu k dispozici

Ukažme si to na příkladu: Chrysler 300 Hurst. Vyrobilo se jich jen zhruba 500. Byl to gigantický muscle car s motorem o objemu 7,2 litru, laminátovou kapotou a víkem kufru, bláznivým spoilerem, spoustou pruhů a kapotou na závlačky. Nosil legendární jméno Hurst a vyráběl se v roce 1970, na samotném vrcholu éry muscle cars. Není to zrovna bezcenné auto, ale dokonce i dobře zachovalé kusy se prodávají za podobné peníze jako Plymouth Road Runner ze stejného roku, se základním motorem a bez příplatkové výbavy. Road Runner stál zhruba třetinu toho, co 300 Hurst, a vyrobilo se jich více než 80 tisíc. Kdyby v dotyčném Road Runneru byl z továrny namontován polozávodní motor 426 Hemi, se kterým si zákazníci objednali zhruba stejný počet Road Runnerů jako bylo vyrobeno Hurstů, bude mít hodnotu přinejmenším pětkrát větší než Hurst. Přestože jako nový stál polovinu, jde o auto stejného koncernu a z určitého pohledu o mnohem méně vzácný vůz.

A to byla 300 Hurst stále alespoň do jisté míry mladistvým autem – s image muscle caru, pruhy, spoilery atd. Chtěli byste Imperial, vrchol nabídky koncernu Chrysler v té době? Před pár lety jsem do Čech dovezl Imperial Crown Sedan z roku 1969. Hezký, originální stav, a jeden z pouhých 823 kusů daného modelu a karosářské varianty, vyrobených v roce 1969. Cena byla $4,500 (s dovozem, clem a DPH necelých 200 tisíc korun), což zhruba odpovídá ceně menšího, ve své době třikrát levnějšího, ale na pohled sportovnějšího Dodge Coronet – ale v předrenovačním stavu. Dodge Super Bee, typický muscle car založený na Coronetu a určený pro teenagery a mladé dospělé (který nebyl o mnoho dražší než základní Coronet a stál pořád přibližně třetinu ceny Imperialu) by ve stavu blízkém onomu Crown Sedanu, který jsme tehdy dovezli, přišel na pětinásobek, možná šestinásobek jeho ceny. Přestože se vyráběl v podobných počtech jako sesterský Plymouth Road Runner – tedy v desítkách tisíc ročně.

A podobné to je u aut všech stáří a zemí původu. Máte super vzácnou verzi rodinného sedanu? Sportovní kupé nebo roadster vám vynese více peněz, i kdyby se jich vyrobilo stokrát víc…

Takže, až za vámi někdo přijde s „jedinečnou nabídkou“ na nějaké „vzácné a jedinečné“ auto, kterých se vyrobilo jen pár stovek, raději se důkladně zamyslete, než předáte své těžce vydělané peníze. A věnujte dostatek času důkladnému průzkumu situace – je pravděpodobné, že se jich vyrobilo tak málo, protože je nikdo nechtěl. A ve většině případů je nikdo nebude chtít ani jako veterány.

4. Za nespolehlivost platíte dvakrát

Na začátku tohoto článku jsem se rozhodl vynechat z naší úvahy provozní náklady a brát je jen jako cenu za zábavu, kterou si se svým autem užíváte. Ale i pokud jste připraveni překousnout šílené náklady na údržbu a opravy, bude nespolehlivé auto s náročnou údržbou pravděpodobně horší investicí než to jednoduché, spolehlivé a se snadno dostupnými díly.

Proč? Protože lidé obvykle berou provozní náklady v úvahu, když auta nakupují. A za auta, nechvalně známá tím, že spolykají spousty peněz, jen aby se udržela na silnici, jsou ochotni zaplatit nižší cenu. Jen se podívejte na staré Jaguary – možná s výjimkou E-typu jsou všechny relativně levné. A dokonce i méně přitažlivé varianty E-typu (2+2, pozdější série, automaty) nejsou zase tolik drahé, s ohledem na jejich ikonický vzhled a fakt, že byly ve své době jedním z vrcholných sportovních vozů. Porovnejte to třeba s levnými americkými „ekvivalenty“, jako byl Mustang nebo Camaro. Vážně si myslíte, že by lidé raději vlastnili Mustang fastback než E-type Coupe, kdyby provozní náklady byly stejné? Ne? Já taky ne.

ty nejoblíbenější klasické vozy bývají obvykle jednoduché a spolehlivé

A když se podíváte na nejoblíbenější klasické vozy, zjistíte, že ty s nejprudším nárůstem hodnoty – auta, která kupovali chudí kluci za pár drobných a teď mění majitele za stovky tisíc – patří obvykle mezi ty jednoduché a spolehlivé. Už zmiňované americké muscle cars. Porsche 911 a jeho vzduchem chlazení předchůdci – Porsche 356, Volkswageny Brouk, Bus nebo Karmann Ghia. Staří terénní dříči, jako Toyoty Land Cruiser FJ, první generace Fordu Bronco, staré Land Rovery nebo Mercedesy G. Staré Datsuny a sportovní Toyoty. První a druhá generace Fordu Escort…

Samozřejmě, část z toho může být jen náhoda – protože spolehlivá a na údržbu nenáročná auta obvykle přitahují pozornost mladých lidí, čímž se z nich stávají legendy, žijící v jejich vzpomínkách… a dále už pokračujeme podle bodu 1.

Ale ono vlastně nezáleží na tom, jestli je to náhoda nebo ne – tak či tak, složitá a choulostivá monstra jsou obvykle špatnou investicí. Mohou se najít nějaké výjimky – myslím si například, že ceny Nissanů Skyline R34 GT-R v budoucnu vystřelí vzhůru – ale obecně byste se jakékoliv bestii se spoustou turbodmychadel, chytrým pohonem všech kol nebo jinými hi-tech vymyšlenostmi spíše vyhnout. Bude vás stát peníze dvakrát.

5. Originální jsou jen jednou

Úpravy aut jsou záležitost velmi poplatná módě. Módní vlny přicázejí a odcházejí, a to, co bylo úžasně cool před pár lety, už nemusí být cool dnes. A za pár dalších let to dokonce může být všeobecně přijímáno jako odporné, než se to vrátí jako „dobová úprava". Samozřejmě, jsou určité druhy úprav na určitých typech aut, které mohou jejich hodnotu zvýšit, nebo přinejmenším nesnížit. Mezi typické příklady patří tradiční hot rody a customy, nebo „univerzálně uznávané“ úpravy na muscle cars. Pokud do své Barracudy namontujete novou 426 Hemi (stále se vyrábí a dá se objednat jako „motor v krabici“), přidáte pár samolepek a drobností, kterými se oba modely odlišují, abyste vytvořili klon Hemi 'Cudy, pravděpodobně při případném prodeji získáte svoji investici zpátky – nebo jí dokonce navýšíte. A dokonce i věci jako dobová litá kola nebo určité druhy úpravy (karburátory, výfuky…) mohou být potenciálními kupci vnímány pozitivně.

pokud opravdu dobře nevíte co děláte, je originalita nejdůležitější

Ale to jsou výjimky, ne pravidla. Pokud opravdu dobře nevíte, co děláte (a v takovém případě tento článek nepotřebujete), zůstává hlavním přikázáním maximum originality. A není to jen o úpravách, ale i opravách – původní lak, původní čalounění, motor který sedí s číslem karoserie – to všechno zvýší hodnotu vašeho vozu.

A pokud už máte nutkání svoje auto vylepšit, snažte se co nejvíce držet vratných změn (takže žádné úpravy karoserie, prosím) a nezkoušejte být kreativní. Díly od uznávaných značek, populární úpravy, typické pro dané období – to všechno může cenu auta zvýšit, nebo jí přinejmenším neublížit. Pokud máte Mazdu RX-7 FD s originálním bodykitem od Veilside nebo Mustang s laděnými díly od Roushe, bude to pravděpodobně dobré pro budoucí hodnotu vašeho vozu, i když investované peníze se patrně nevrátí všechny. Ale BMW s obrovským zadním křídlem a podomácku vyrobeným turbo-kitem? Jeho budoucnost leží na vrakovišti…

6. Hlavní je načasování

Většina lidí považuje auta za „hodná investování“ až ve chvíli, kdy již stoupla na ceně. Zeptejte se průměrného automobilového nadšence na auta, vhodná jako investice, a nejspíš uslyšíte něco o klasických muscle cars, Ferrari ze 60. let, E-typech nebo možná Ferrari F-40. Jinými slovy, o automobilech, které jsou už dnes drahé, již dosáhly stoupající části křivky hodnoty, a která mohou, ale také nemusí, dále nabírat na ceně.

Nezapomínejte také na inflaci. To, že dnes určitý vůz stojí několikanásobek své původní nominální hodnoty, ještě neznamená, že skutečně „vzrostl na ceně“. Leckterý „investiční vůz“ se dnes stále pohybuje, po započtení inflace, na zlomku původní ceny nového vozu. To je důležité zejména pokud by vás snad někdy napadlo koupit si jako investici nový vůz – to je z investičního hlediska nadějný počin snad jen u limitovaných edicí Ferrari. A ani tehdy nemáte jistotu (viz vývoj ceny F-50).

nejlepší investicí je vždy auto, které zrovna přestává být ojetinou a mění se na youngtimer

Nejlepší investicí je ale vždy auto, které se právě nachází v nejnižším bodě křivky. Něco, co právě prochází změnou z „ojetiny“ na „youngtimer“. Samozřejmě ale platí, že čím dříve koupíte, tím větší je riziko špatného odhadu. Ale většinou také riskujete mnohem méně peněz. A existují auta, která představují téměř sázku na jistotu. Například když se podíváte na hodnoty BMW M3 (E30), které v posledních letech vystřelily vzhůru, můžete si být v podstatě jistí, že E36 M3 je budou brzy následovat. Totéž bude platit o ceněných ostrých hatchbacích a jiných legendách 80. a 90. let. 

Na druhou stranu, existuje mnoho aut, která mají ceněné předchůdce nebo dokonce i následníky, ale přesto nejsou nijak ceněná. Tady můžeme zmínit například Mustang II nebo Porsche 911 996. Takže je docela nebezpečné předpokládat, že když se jedna generace stala sběrateli uctívanou legendou, bude jí ta další následovat. Sledujte spíš to, jak je auto ceněno, kolik klubů a srazů se mu věnuje, kolik lidí by ho v budoucnu mohlo chtít – a získáte slušnou představu, co je hodnotné a co ne.

A odpovědí je…

Probrali jsme si, jak má vypadat ideální „investiční auto“ pro průměrného motoristického nadšence. Mělo by být všeobecně oblíbené a lidé by na něj měli mít hezké vzpomínky. Měla by to být spíše hračka než praktické auto. Mělo by být levné a spolehlivé. A ještě by to neměla být skutečná klasika. Něco, co si můžete koupit za pár drobných, s rozumnými provozními náklady si užívat zábavy za volantem a nechat hodnotu pozvolna stoupat.

Možná, že se ve všem pletu, ale pokud bych si měl vybrat jedno takové auto, držel bych se pravidla našich amerických kolegů z Jalopnik.com – tedy, že odpovědí je vždycky Miata. Neboli po našem, Mazda MX-5. V tomto případě nejlépe první generace (NA) v co nejlepším stavu, s nejlepším motorem a výbavou, jakou najdete, a, pokud to bude možné, v nějaké speciální edici. I když jsou na světě miliony MX-5, jsou také miliony lidí, kteří je chtějí vlastnit. A pokračující masová produkce bude vytvářet další generace nových fanoušků, kteří nakonec zatouží po „pravém originálu“, tedy NA.

A co je nejlepší „dostupné investiční auto“ pro blízkou budoucnost podle vás?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sk
sksteve
10. února 2014, 11:23
0

Priznam se, ze nad touto otazkou take obcas premyslim. MX-5 je asi sazka na jistotu. A myslim, ze takovy Citroen BX GTi, nebo Peugeot 405 MI-16 by taky mohli v budoucnu vzrust na cene. P309 GTi se uz ted prodava za docela vysoke castky.

reagovat
de
degen
05. srpna 2014, 10:27
0

Jo, kamarad ma mi16, docela nic moc stav a moc s tim nejezdi a kazdou chvili ma za steracem listecek ze to nekdo chce koupit.
A jeste 205 gti a kdyz je to 1,9 tak tech je malo jelikoz to kazdej druhej namotal v zatacce na strom, ty se uz ted taky prodavaj za nesmysly.

PepaSFI
10. února 2014, 18:15
0

nejlepší investiční auto je šedá Oktávie. Znám jednoho co se k ní vypracoval přes řadu většinou bílých Felicií. Vždycky nějakou koupí, pár měsíců s tím jezdí a za stejnou cenu prodá. Následně za podobnou cenu koupí úplně stejnou šedou Oktávii a za rok ji zas prodá za stejnou cenu. A takhle to jde pořád dál. Všichni jsou spokojeni jak skvěle koupili a prodali. Vlastně by mě ani moc nepřekvapilo kdyby to byl nekonečný koloběh několika stejných aut. Mám pocit že ani neměl moc závad, asi to vždycky stihl poslat dál. Ale to se těžko určuje, oni ti škodovkáři tyhle věci moc nešíří. Akorát jednou z něj vylezlo že mu někde povolilo palivové potrubí a cestou z práce mu vytekla celá nádrž benzínu. Tak to jsem mu řek aby šel na náměstí ke kašně a přinesl tomu bronzovému svatému Floriánovi, patronovi hasičů a ochránci před ohněm, aspoň lahváče, protože ten se musel pořádně zapotit.

reagovat
Dz
Dzyn
10. února 2014, 18:47
0

Citroen BX GTi, si myslím že moc neporoste, není a nebylo to dobré/oblíbené auto. Peugeot 405 MI-16 je už trochu lepší volba, byl docela spolehlivý a automobilka jich prodala dost. A přesně na MI-16 jsem myslel při čtení článku, mám na ni super vzpomínky, byla tmavě zelená.

reagovat
sa
sainz
10. února 2014, 21:02
0

Myslim, ze BX Gti neni zas tak spatna volba, stejne jako ostatne vsechny zajimave stare a v nasich koncinach nedocenene citroeny... Citroen a alfa jsou celosvetove jedny z nejsbiranejsich znacek se spoustou fanclubu, takze bych se toho nebal. Osobne bych ale jako dobrou investici videl porsche 924, 944 a s dobrym rozpoctem i 968

Maverick
10. února 2014, 21:37
0

Nemyslim si, že zrovna BX GTi by byla špatná volba. Kdysi jsem ho koupil jako svoje první auto, za 15tis. a po roce za 5 prodal. Ale když se tak podívám, kolik se za hezký kousky dneska platí, tak bych řekl, že jeho cena už jen poroste. To samý si myslim o Mi16. Jejich ceny už dnes v ČR dosáhly dna, ale když se podívám třeba na mobile.de a podobné servery, tak se dá zjistit, že se zachovalý kousky prodávají i za ceny převyšující 100 000,-

An
Andy
10. února 2014, 19:05
0

v případě sportovnějšího "investičního auta" (např. Alfa Romeo GTV6 :-D) bude určitě i záležet na tom, jestli mělo v minulosti nějaké sportovní úspěchy, typu vítězství v ETCC 4x v řadě mezi roky 82-85. Takže například zajimavé by časem mohlo být BMW e90 320Si (homologace pro WTCC)

reagovat
An
Andre
10. února 2014, 19:26
0

Hlavně to musí být Octavia TDI. Ojeté stojí víc než nové a mají najeto do 130 000 km. :D

reagovat
Is
Isachs
10. února 2014, 20:54
0

Pokud se dobře rozmyslím, co bych označil za legendu, která je dnes cca v rozumné ceně a zároveň dle mne již níže nepůjde a šlo by tedy o dobrou investici, napadá mě hned několik vozů. První byl asi ST220, ale vzhledem k tomu, jak padá ST200, nejsem si úplně jistý, zda jde o dobrou volbu. Pak mě napadlo BMW E39 540, manuální 6q. Můj asi nejsilnější zážitek ze svezení zatím. Kromě toho v Mkovým packetu vypadá famózně.
Ale nakonec mě napadlo něco trochu z jiného soudku. Taková menší raritka. Spolehlivé, tenkrát i dnes krásné auto s vrcholným motorem, nulovou praktičností a řádně vzácné, zvláště ve slušném stavu. A tím je BMW 850. Nejlépe opět v 6q manuálu. Sice jde o trochu vyšší investici (cca 150-200 tis.), ale zase na druhou stranu o něco, co jen tak něco nemá a dost lidí o tom snilo :). Já teda určitě.

reagovat
fr
fracek
21. února 2014, 01:27
0

st220 nebude dobra investice nikdy
e39 540i zacina lizat dno ale taky ne
obecne vetsi sedany nikdy uplne dobrou investici nebudou, v pripade e39 bych to spis videl kdyz uz na m5ku za par let az klesnou nejlevnejsi pod 5000e
co byla pred par rokama famozni investice byl mercedes w113 a pred rokem skoncila bmw e9, kdy se srot drzel nakym zazrakem na dne, ale ceny opecovanejch kusu uz byly na dvoj az trojnasobku co pred par lety, ted stoji i srot dvojnasobek toho co ani ne pred rokem... auto u kteryho se pecee vzdy zaplati je mini cooper, porad se da koupit za par, jak je malej se s nim dobre pracuje a co do nej clovek pri renovaci ci upravach nanda, to se mu pri prodeji vicemene vrati, coz u aut bezny vubec nebejva...

ja
jagy
10. února 2014, 21:37
0

Troufam si tvrdit, ze ST220 nikdy dobra investice nebude. :)

reagovat
BobAsh
11. února 2014, 00:49
0

ST220 dobrá investice bude, ale teprve až spadnou na dno - což si tipuju, že bude tak za 10 let, a to dno bude tak jedna měsíční výplata :)

Vavris Vavrisovic
11. února 2014, 08:20
0

Souhlas s jagym. Obávám se, že ST220 skončí podobně jako nejrůznější XR v propadlišti dějin. Pouze magická dvojice písmen RS je u Fordu zárukou dlouhověkosti...

BobAsh
11. února 2014, 20:46
0

Vavris, zkus si dneska koupit Sierru XR4i. Žádnou neseženeš a pokud jo, tak to bude buďto vrak, nebo bude stát třeba 100 tisíc.

A Mondea ST220 dopadnou stejně - možná o něco líp, protože ST220 je reálně fakt dobrý auto, kdežto XR4i, no, tak úplně nebyla.

Budou ještě nějakou dobu padat, až spadnou na 20-30 tisíc tak se budou chvíli držet, vymřou a až jich bude většina vymřelejch, tak si pár lidí vzpomene, že jsou vlastně zajímavý - a ty za ně budou platit těžký prachy.

Zd
Zdeněk
26. února 2014, 16:56
0

Jenže si zkus tu XR4i za těch 100 tisíc prodat..

BobAsh
26. února 2014, 22:56
0

U nás je to víceméně nemožný, protože náš trh je divnej. V Německu by stála €4k bez problémů...

Is
Isachs
10. února 2014, 22:42
0

JJ... Bohužel souhlasím, ač jde o velice slušné auto téměř bez vad (kdo se staral lil jen benzín a měnil olej), ST220 nikdy nebude legenda, protože není v ničem nic extra. Nějakou dobu jsem jí měl a líbila se mi, ale nic o čem bych psal domu z toho nebylo. Akorát tedy pěkných zachovalých kousků aby člověk pohledal :).
Ještě mě napadlo méně typické auto, ale opět vyšší cena a levostranky jen z přestavby, ale takový Nissan Skyline R34 GTR (dle mě historicky nejhezčí sérivoka vůbec). Tam asi není cenově kam padat, což prokazuje i R33.

reagovat
Sn
Snowman000
11. února 2014, 09:40
0

Buduca klasika si myslim, ze bude E46 330ci s Mpackom...
Ceny peknych kusov sa za posledne 3 roky snad nepohli, cim netvrdim, ze uz su na cenovom dne, ale ostatne motorizacie a karoserie, padaju o dost rychlejsie...
Taktiez 3ka je najhladanejsie jazdene auto podla autoscoutu.
Dalsou by mohla byt Z3 Coupe a Z4 Coupe

reagovat
Mi
Michelin
11. února 2014, 18:31
0

Ja bych oznacil asi Hondu S2000

reagovat
Pi
Pivrnec911
11. února 2014, 22:08
0

Je nad slunce jasné že nikdo z nás neřekne že si koupil mrdku na které akorát prodělal:-). Ano já ji měl... GTV Turbo.a vím že za 10let si budu trhat vlasy že šla z domu!!! Ale tak to prostě je... S tím ST220 bych se tak nebál... Ale bude to chvíli trvat,koukněte se na ceny ST200.. Zároveň se musím pochlubit:-). To jak za poslední 3roky letí Alfy 75 nahoru je až neuvěřitelné:-). A můj druhý poklad 156 GTA,myslím(je to jen můj názor) spadá do kategorie NEO Classic,takže je klasikou už od představení:-). Ale rozhodně nemám iluze že ceny ještě nepujdou dolu...:-). Což se vlastně hodí,protože ji potřebuju v kombíku na denní ježdění:-).

reagovat
mi
mike
13. února 2014, 13:35
0

Ja bych docela sazel na Jaguara XJS. Je ted presne v tom mezidobi ojetina-youngtimer. V Anglii se ted prodavaji doslova za hubicku, tak jako pred dvaceti lety E-type. Akorat clovek musi zkousnout volant na spatny strane auta :)

reagovat
fr
fracek
21. února 2014, 01:30
0

xjs libaj dno uz deset let a troufam si tvrdit ze diky mensi cetnosti exemplaru uz se od nej odrazili, ale porad diky legendarni mrdkovitosti o jinak nadherny auto neni moc zajem

Wo
Woyta
14. února 2014, 22:30
0

Nejlepsi auto pro investice? A musi byt 1:1? :)
Jestli ne pak treba sberatelske modely od AutoArt a podobne. Samozrejme nejaka limitka se take neztrati. Rostou docela slusne.

reagovat
Ma
Martin
15. února 2014, 15:03
0

Myslím, že nemá cenu v našich končinách chodit tak daleko :-D
Zkuste někde sehnat MBX za slušné peníze, za pár let nebude stačit koukat, co za něj budou lidi nabízet, a v celku nenápadné 1100 MB jsem nedávno viděl za více než 100 litrů, a světe div se, majitele našlo za necelých 14 dní. Vím, že to nejsou auta, o kterých by někdo jako malý snil, ale jejich finanční potenciál značně roste. Mít teď k dispozici velkou garáž, specifikoval bych se na takováhle auta. Ještě se dají koupit za slušný peníz a je na ně spousta dílů, dají se opravit na " koleni " a jsou teprve objevovány " západními sběrateli. :-D

reagovat
BobAsh
19. února 2014, 20:02
0

Na MBX už je pozdě. MBX byla super investice před 10-15 lety. Dneska je to možná slušná investice, ale největší nárůst už má za sebou. Hodně štěstí se snahou koupit ho za míň peněz než nějakou míň zajímavou 911.

A mimochodem, auta jako MBX a T603 nejsou ceněná díky západním sběratelům, ale našim. Před pár lety jsem pro někoho měl kupovat trojici aerodynamických Tater z USA. Nestihli jsme to, někdo nás předběhl - a všechny šly do Čech. A to nestály zrovna málo, bylo to tuším kolem milionu za kus.

Sn
Snowman000
25. února 2014, 10:57
0

Este jedna buduca klasika :)
suchen.mobile.de/auto-inserat/mercedes-benz-320-ce-2-hand-klima-schiebedach-elchingen/178758173.html

reagovat
Pi
Pietro
26. února 2014, 15:03
0

pro mě je to Alfa 75 3.0 - už dva roky mi roste 100% ročně a to se vyplatí :-)

reagovat
Ma
Martin
27. února 2014, 14:45
0

Vojta : no na jednu stranu máš pravdu s tím, že zájem je ze strany našinců, ale na druhou stranu je na západě relativně dost uprchlíků, kteří o tato auta stojí, takže vlastně jdou na západ :-D faktem je, že jich není kdovíkoli :-D ale o Tatře 603 v USA jezdící po Detroitu i v New Yorku jsi asi zprávy na netu našel :-D Spousta jich bohužel skončila v příhraničí v němcích, kde si všichni myslel, jak vydělají hned a ono to najednou nepřišlo, protože auta nebyla mimo komunistické státy příliš známá. Teď ta vlna přichází, ale pomaloučku , a taky to nejsou 50% nárůsty hodnoty každý rok. Někde jsem i četl, že se měla jakási Tatra vyrábět s motorem ze superba umístěným ve předu, ale 603 prý byla moc složitá, tak to snad měla být 77, ale nepamatuji se na výrobce který to chtěl dělat ( že by Plzeňský Gordon? ) ani kdy přesně to usnulo :-(

reagovat
BobAsh
27. února 2014, 22:22
0

Já neříkám, že venku nejsou - ale globální tend je teď spíš návrat Tater do Čech, kde už lidi mají peníze a navíc ty auta znají a mají rádi.

Ma
Martin
28. února 2014, 08:43
0

Tak proti tomu souhlasím :-D

reagovat
Un
Una
29. března 2014, 11:32
0

Myslím si, že také za zmínku stojí audi s4 b5. V něměcku se pěkné kousky prodavají od 8 do 20 000eur. Což si myslím, že je pěkná částka za 16let staré auto.

reagovat
1t
1tom
29. prosince 2014, 22:47
0

Předpokládám, že toto téma je a bude stále aktuální... přihazuji další tipy, na které jsem "vsadil" v nejlevnější kategorii:
VW scirocco mk2 a žralok BMW e21. Těch již valem ubývá, tak zachraňujte zbývající E30 /nehovořím o M3/.

reagovat
Mi
Mira
01. září 2015, 11:47
0

Honda Integra TYPE R

reagovat
Jo
Josh
18. listopadu 2015, 00:14
0

Určitě do budoucna sázím, ve shodě s v článku uvedenými indiciemi, na BMW E36.. Fanouškovská základna veliká, kult taktéž, auto pro sportovně založené mladé chudé kluky... sportovní charisma a skvělý nadčasový design, typický pro 90. léta.. dokonce se mu říkalo "tvář 90. let"... E36 M 3.2 je vynikající investicí už dnes, starší E36 M 3.0 v těsném závěsu, další běžné E36 ho budou brzy následovat, a to zejména ročníky tak cca 1995-1998, kde již nebyly problémy s kvalitou, která byla naopak vynikající, spolehlivé a výkonné legendární atmosférické šestiválce M50 a M52, dnes už klenot a málem ohrožený druh.. A to vše navzdory ještě donedávna bídné pověsti těchto aut jako dopravníků pro tuzingáře, pouliční driftery a cikány... Dokonce BMW letos zařadilo E36 do svého youngtimer programu.. navíc ve sportovním střihu E36 je jeho výhoda oproti usedlejší E39 a E38 z obdobného období.

reagovat
je
jerry
26. listopadu 2015, 19:27
0

Joshi, co to je BMW youngtimer program? To slyším, vlastně čtu poprvé.

reagovat
Jo
Josh
13. dubna 2016, 22:19
0

No, asi jsem to nazval špatně, myslím, že se to správně nazývá BMW Classic. Narazit na to lze např. v BMW Real OEM, což je katalog originálních náhradních dílů. Prostě E36 je nově zařazeno do skupiny klasických BMW. Nejedná se tedy o program péče o youngtimery, jak to mají některé jiné značky, myslím třeba Porsche, ale o prosté zařazení mezi dnes již klasická BMW ze strany jeho výrobce.

fr
franc
29. května 2016, 14:02
0

tak mx5 to fakt nikdy nebude
protoze prilis mnoho, protoze auto pro kaderniky a dedky a protoze jeji motor je zdechlej a uplne bezcennej, navic pokud jako na fotce neni extremne upravena, tak je seredna jak noc

samozrejme existuje lepsi alternativa, kdyz se bavime o malych roadsterech- honda s2000.. ta ma cenu uz jen diky svemu motoru, pro skupinu formuli s obsahem do 2 litru je to nejvyuzivanejsi motor, protoze je proste nejlepsi.. jeji cena uz se odrazila ode dna a ted jen poroste

klasickej mini cooper se da jeste z posledniho vyskrabnout za rozumny penize, je to legenda dnes hodne znama (jeste si pamatuju jak se mi za komousu ve skolce posmivali ze mame mensiho trabantai diky povedenejm novejm bmw mini, je to krasny a roztomily a hlavne se s tim porad skvele rezou zatacky

bmw 635csi
bmw z3 coupe idealne m
ode dna uz se bohuzel odrazilo prilis mnoho dobrych aut, jako je lancer evo, delta integrale a podobny skvosty
bmw e8 u je ztraceny, mercedes pagoda, prvni 911ky, dokonce si jeste pamatuju ferrari dino v cenach kolem 20tisic euro
tyhle krasny doby sou v trapu
dneska se daj jeste trochu rozumne koupit jejich nastupci, ktery ale taky cenovy dno uz par let opustilyu

recept je jednoduchej se kterym nikdy clovek neprohloupi
koupit co nejsportovnejsi auto milovany sirokym motoristickym publikem.. pokud ma navic peknej vzhled, je to sazka na jistotu
viz napr. zminena e36 m3... zanedlouho to bude e46m3... csl dokonce uz nakej patek na cene nabyva
brzo na cene poroste c6 zr1, shelby super snake a podobny top edice krasnejch aut

reagovat
Lu
Lucky
07. června 2016, 16:34
0

ten první odstavec nebudeme brát vážně, ze ne? už jen z důvodu téhle věty, kterou....pravda, vytrhnu z kontextu: "koupit co nejsportovnejsi auto milovany sirokym motoristickym publikem.." :-D každej ví, že výraz sportovní auto není jen o stovkách koní, pod kapotou jinak k uzoufání nudných vozítek....kterých je bohužel nadbytek....S S2K samozřejmě souhlas, to je bez debaty...

Su
Subaru
04. prosince 2016, 10:25
0

Jenom pro zajímavost Subaru STI 2002. Auto má kolem 300 k.
Když jsem ho kupoval, tak mi volal nějaký chlapík a říkal, že jsem si koupil vzácné auto.
Zapomněl jsem na to a vzpomněl jsem si až po 10 letch když jsem se díval na stránky Prodrive kde se dneska prodává za 2 mil. Nové stálo 1,1 mil.

reagovat
Breakthru
20. prosince 2017, 20:00
0

Článek hoden zamyšlení, takže si ho přečtu ještě jednou.....
No, fakt je ten, že nejhorší investicí je auto.Ikdyž s ním nikam nevyrazíš, musíš ho skladovat a opečovávat, protože to je stroj.Stojí to čas a peníze i tak samo o sobě a to nejezdí, ikdyž to neježdění je spíš horší než ježdění....
jsem taky toho názoru, že teď je to bublina, která se bude nafukovat až praskne.Jenže trh je divnej a má divný pravidla...Nejmustnější je, že je plnej bastlů.Aut bez historie, různě naleštěnejch bíd a totálních pastí a spoustě rádobyreplik.Problém je, že tyhle pastuchy lákaj lidi, co tomu nerozumí, kopyta, který hodijou love na stůl, protože ví prd, ale budou mít vetoše a to se teď nosí.....
Další jsou vraky- nekompletní, zbastlený a provozuneschopný zhnilotiny, na kterejch se většinou podepíšou různí amatéři, aby to na oko bylo pěkný.Hodně kytu rovná se hodně péče, hodně barviček na nápravy a hodně chromu i do míst, kam nepatří a do toho nějakou tu supr úpravu.....
Raději původní shnilotinu nebo schopnou patinu jak tyhle naleštěný mrzáky.....
No, ale razím názor, že auta maj sloužit.A´t si lidi plní sny, ať dorazijou slušnej, ať je to něco naučí......jsou to jen káry.
Auto je na jednu stranu symbol svobody, na druhou stranu to z majitele saje peníze a prostředky jak vysavač.A trh je jen systém.Srát na něj.Punks Not Dead

reagovat
Standa
21. prosince 2017, 08:34
0

Já bych přidal ještě další úvahu. Taky může dojít k tomu, že některá auta stoupající na ceně můžou začít padat bez ohledu na celkové směřování trhu s auty. Třeba zrovna těch brouků a Mustangů 1. gen. je tolik, že až za pár let klesne počet lidí, co si je pamatují z mládí, tak třeba bude na trhu takovej přetlak, že jejich cena spadne třeba o 30%. Nebo jsem před pár lety pokukoval po Testarosse (z 80tých), byť jsem na ní reálně neměl. Občas někde zaznamenám, jak stoupají na ceně, ale ten nárust je nižší, než kolik by stál běžný předepsaný servis. Další věc je, že u Ferrari se extrémně oceňuje nájezd a tak i nějaký 2-3000km ročně můžou být problematický pro budoucí nárust hodnoty.
Nicméně já jsem s Fajrákem za 3 výplaty nešlápl vedle a můžu jezdit, jak se mi zachce za pár drobných.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem