načítám data...

Fiat Bravo / Brava: Stylový pracant

Italská dvojčata z poloviny devadesátých let představovala to všechno, v čem italští konstruktéři vynikají. Dnes už je odvál čas, ale pojďme si maličko zavzpomínat..

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V polovině devadesátých let procházel svět automobilů jednou z mnoha evolučních vln. Příchod počítačů umožnil nahradit jednoduché přímočaré tvary křivkami a to se ihned projevilo v showroomech. A jak už to s novinkami bývá, ne všude to šlo tak úplně skvěle. Nové možnosti bylo potřeba nejdříve zkrotit.

Italové se ale toho ale nebáli a novou modelovou řadu připravili tak kulatou, jak to jen je možné. A šlo přitom o hodně, nová auta měla nahradit skvělé a úspěšné modely Tipo a Tempra. Okamžitě se začaly zvedat hlasy volající po starých pořádcích a návratu k pořádným chlapácky ostrým tvarům namísto ‘ocucaných bonbonů’.

Foto: Fiat

Jenže byla tu i druhá strana. Kulaté Punto, které nahradilo neméně populární Uno, se stalo prakticky okamžitě hitem, což jistě nemálo povzbudilo designéry v jejich snažení. A tak vznikla nová řada Fiatů. Abychom si to řekli jasně a přehledně: Všude se hned psalo o nových dvojčatech z Turína. Ta dvojčata byla tři a čtvrté byl kombík. Tak. A teď tedy podrobněji. 

Jako první přišla na trh skutečně dvojice modelů Bravo a Brava nahrazující Fiat Tipo. Tipo se vyrábělo ve dvou verzích lišících se prakticky jen počtem dveří, u novinky šly však rozdíly mnohem dál. Společná byla vlastně jen příď. Bravo byl dynamicky střižený třídveřový hatchback, Brava byl trochu umírněnější praktičtější liftback. Bravo dostalo zvláštní zadní lampy sestávající se z kruhového obrysového světla a dalších lam pod společným tmavým překrytem, Brava měla zadní světla sestavená z originálních, ale zároveň decentních tří proužků.

Foto: Fiat

Jak už jsem zmínil, příď zůstávala téměř beze změny, lišila se jen jinak ztvárněnou uzounkou maskou chladiče – Bravo mělo ostřeji řezanou, Brava později naopak zjěmněnou chromovanými detaily. Jinak byl tvar přídě stejný a musím říci, že jsem jím byl už tehdy doslova nadšený. Úzká světla se posunula ke středu auta a boky tak vyplnily mohutné svalnaté blatníky. Ta auta vypadala dynamicky i když stála opuštěná a otlučená pohozená někde na předměstí Říma.

Foto: Fiat

O rok později se přidala Marea. Sedan a kombík nahrazoval model Tempra a i tady se motiv opakuje – jednotná příď (tedy ona tak vypadala, ve skutečnosti mnoho společných dílů neobsahovala), ale originální záď. Zatímco sedan působil usedle a snažil se tvářit dravě i důstojně zároveň, kombi bylo vysloveně hravé s barevnými světly v zadních sloupcích a třetím brzdovým světlem prakticky přes celou šířku zadního okna. 

Foto: Fiat

Uvnitř se všechna auta podobala jako vejce vejci. Oproti futuristické digitální přístrojové desce v Tipu a Tempře tu byly opět jen klasické budíky. Myšlenka byla taková, že nové modely budou střiženy více sportovně a tedy i tak trochu klasicky. Zároveň byla některá nespolehlivá řešení nahrazena jednoduššími, ale spolehlivějšími. To ovšem neznamená, že by Fiaty byly nějaké chudinky. Standardem tu byl airbag či vestavěné rádio a Marea přišla už v základu i s klimatizací. Za příplatek tu potom byly další tři airbagy multifunkční volant a další hračky. 

Byla tu prostorná kabina, i do nejmenšího Brava se vešli čtyři dospělí lidé, zavazadlový prostor patřil vždy mezi nadprůměrné, kombík Marea Weekend podědil z Tempry i sklopný zadní nárazník.

Foto: Fiat

Jiné věci jako plně automatická klimatizace či pohon všech kol, které u Tempry v nabídce byly, teď z ceníku zmizely. Znamená to tedy, že si zákazníci s novým modelem pohoršili? V žádném případě, to kouzlo se totiž skrývá pod kapotou. I proto se Fiat rozhodl pro dravější dynamičtější design, s novými modely přichází i nové motory – letargické osmiventilové jednotky nahrazují moderní agregáty. 

Nejčastěji v přídi najdete motor 1.6 16V, což byla ideální volba. Motor s výkonem sto koní pravda není žádný trhač asfaltu, co mu však chybí na výkonu, to dohání nadšením. Radostně se roztáčí a čím více otáček, tím je spokojenější. Pro náročné piloty tu byla 1.8 16V i charakterní dvoulitrový pětiválec, italský temperament tak ani v relativně obyčejném Fiatu rozhodně nechyběl. Milovníci vznětových jednotek si také přišli na své, systém common-rail, tehdy horká novinka, si rychle našel cestu pod kapotu Fiatů a to jak ve čtyřválcové, tak i v pětiválcové verzi. 

Foto: Fiat

Nová modelová řada Fiatu tak navázala na úspěch Tempry a Tipa, přidala něco prostoru, něco spolehlivosti a spoustu temperamentu. To zní přímo ideálně! Ale samozřejmě i tady byly nějaké ty chybičky. Tak třeba ta krásná přední světla, přimhouřené oči nového Fiatu – byla to vážně hezká světla, obzvláště v příplatkovém provedení s čočkami namísto parabol potkávacích světel. A co na nich bylo špatně? Skoro nic, jen nesvítila. Dnešní optikou je to úplná katastrofa, ale i ve své době patřil Fiat mezi auta, která v noci nerušila světelným smogem. Ani metr před autem.

Foto: Fiat

Další neduh se týkal onoho zadního sklopného nárazníku. Sama o sobě to byla skvělá věc, nakládací hrana byla díky tomu opravdu nízko, nebyl tu žádný schod, hrana kufru byla stále čistá. Všechno bylo super, dokud nedošlo na pevnost karoserie. Marea Weekend se kroutila a stačilo ji postavit jedním kolem na obrubník a už jste ten kufr prostě nezavřeli. Potom tu byl podvozek. Byl pohodlný, celkem dobře držel stopu, ale na české cesty byl trochu poddimenzovaný. Táhla stabilizátoru se měnila v krajích s horší infrastrukturou v rámci běžného pravidelného servisu a ramena co chvíli. A byly tu i další nástrahy, lankem ovládaná spojka občas přišla o celistvost lanka, váha vzduchu vážila kdovíco, mechanismus zadního stěrače se naplnil vodou a přestože voda je údajně vodivá, přestal fungovat. Pětiválce trpěly na kroucení výfukových svodů a ani samotný výfuk nepatřil k nejtrvanlivějším, nelakované kliky se olupovaly….

Foto: Fiat

Ale takové byly závady na Fiatech. Občas se něco pokazilo, ale nikdy to nebylo nic vážného. Většinou stačilo někde něco nasadit zpátky, promazat, utěsnit či vyčistit. Motory byly prakticky nesmrtelné, převodovky bezproblémové, karoserie odolávala korozi, žádné složité opravy nebylo potřeba provádět. 

Foto: Fiat

Dnes už aut z této řady přežívá jen zlomek a často dožívají v pozici pracovního stroje, ale přesto jsem chtěl na Fiaty Bravo, Brava a Marea zavzpomínat. Byla to totiž ta vynikající auta a dělala skvěle přesně to, co se od nich chtělo. Pětiválcové Bravo HGT potěšilo dravostí, kombi nabídlo vždy dostatek místa pro celou rodinu. Údržba byla snadná a provoz nenáročný, přitom se ale nejednalo o nějak osekaná auta, kde otázka výrobních nákladů převyšuje vše ostatní.. Dnes na tuto tradici navazuje nový Fiat Tipo, ale obecně mám pocit, že se nůžky rozevírají a mezi složitými drahými auty a lacinými osekanými pracanty zeje nemalá mezera, kterou nemá kdo vyplnit.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Habakukk
14. srpna 2020, 14:47
3

Fiat Brava - no na jedné straně nostalgie na druhé pachuť mizerně sestaveného auta. Tak nevím co si vybrat bylo fajn, ale dnešní Tipo je úplně jiný vesmír.

reagovat
Ha
Habakukk
14. srpna 2020, 14:53
0

Jo ještě malá poznámka common-rail motory JTD přišly až s faceliftem mnohem více bylo obyčejných TD

reagovat
XT
XTad
14. srpna 2020, 15:12
0

Na maree sedan je hrozne videt, ze prednost mely ostatni karosarske varianty a byla urcena predevsim pro nenarocne trhy. Pritom je to skoda. S petivalcem by to byla dustojna vlajkova lod.

reagovat
Opelfahrt
14. srpna 2020, 16:58
0

Sedan s pětiválcem jsem viděl. Čili se vyráběl. Asi se ale s pětiválcem kupovala spíš Lybra.
-
Komentář upraven 14. 8. 2020, 17:04:27

XT
XTad
14. srpna 2020, 18:48
0

Jo vyrabel se, ale myslel jsem to tak, ze kvuli tomu zadku pusobil spis jako bastl pro turky.

ro
rock
14. srpna 2020, 15:58
1

Bravu měl kdysi exkolega jako novotu, pár (set) kilometrů jsem s tím tehdy najel. Vždycky mne překvapilo (poprvé až vylekalo), jak malé ovládací síly na volant i pedály ve srovnání s mým tehdejším autem (Audi 80) to vyžadovalo. Nejezdilo se s tím špatně, ale plasty vevnitř byly tragický, rádio ještě horší a jako celek se mu to tak nějak rozpadalo.Dal to pryč dřív, než měl původně v úmyslu...

reagovat
Ronoath
14. srpna 2020, 17:09
0

Dodnes jeden opa s omou jezdí do kostela Bravou. Dieselem, a ten kupodivu stále tyhle cesty cca 500m snáší. Auto už vypadá všelijak, kliky jsou olezné, plasty vyšisované, ale pořád jezdí. Stejně se na tu červenou Bravu rád vždycky podívám, protože tohle auto pro mě ztělesňuje pojem "svěží design"

reagovat
lu
lukas
18. srpna 2020, 11:29
1

Měsíc staré fotky. Bravu TD 75 (r. v.1999) mám několik let jako své první auto. Starám se o ni, je zachovalá a vylepšuji její vzhled a interiér. V zásadě jsou měněny pouze kotouče a brzdy za lepší, větší zásah neutrpěla. Kromě ruplé brzdové hadičky mě nikdy nenechala ve štychu, poté jsem na brzdách nechal zapracovat, aby se to již něco podobného nestalo. Je to držák.

Pochtli
14. srpna 2020, 17:57
0

Zatímco předek se povedl, tu hrůzu na bravě (3 linky světel vzadu) jsem nezkousl doteď.

reagovat
Moses
15. srpna 2020, 00:01
5

Sranda. Ja som praveze tie tri linky strasne zral a nechapal som, preco to nezopakovali aj na modeli Bravo. Aj teraz po tolkych rokoch sa mi to stale lubi viac.

Marea sa mi lubila iba vo verzii Weekend - niekolkokrat som sa s nou viezol, ked som robil v jednej reklamke a bola to tusim ta 1.8-ka. Vraj ked bola uplne nova, tak isla ako delo :)

Inak, mi tu chyba aj zmienka o mnozstve konceptov, ktore na tomto "trojlistku" vznikli, tak aspon pridam fotky.

Moses
24. listopadu 2020, 22:57
0

Este som si spomenul na par konceptov z Turina 1996...

ra
rainero
14. srpna 2020, 20:45
1

Ako tu už padlo: ľahké riadenie, nekvalitné, drnčiace plasty v interiéry, tenké plechy karosérie so sklonom hrdzavieť, lámajúci sa rám sedačky, zadierajúca sa vačka u 1,4 a lacné ND . Napriek všetkému na to auto spomínam s nostalgiou v dobrom.

reagovat
FidoBlack
14. srpna 2020, 21:19
1

To auto je boží, zvuk pětiválu miluju i když to moc nejede :D každopádně je to nejlepší dárce orgánů pro cinquecento.. ta 1.2 16v s tou malou krabicí dokáže udělat divy

reagovat
Vojta
15. srpna 2020, 09:01
0

Marea Weekend 2.4TD HLX, to bylo u nás po dlouhé době konečně opravdu skvělé auto. Měla dost síly, moc nežrala, vždycky všude bez problémů dojela a výbava jako multifunkční volant, klimoška, všechny okna v elektrice nebo centrál s dálkovým ovládáním a alarmem, to všechno byly věci, které v ulici nikdo neměl. Kvalita? Dnešními měřítky místy skutečně mizerná, auta po roce 2000 se hodně posunula. Na druhou stranu proti krámům, jako Felicia, které u nás byly nejčastější to byl úplně jiný svět. Ono i přímé srovnání s tehdy novou Octávií vychází pro Fiat lépe. Co ztrácí na kvalitě interiéru, to nahrazuje výbavou, lepšími jízdními vlastnostmi a zajímavějšími motory.

reagovat
Vo
Vosisko
15. srpna 2020, 11:56
1

Vůbec mi na Brava 1,3 l nesahejte. Měl jsem ho nové po prvním "fejsliftu" a než umřel na náraz vo svodidla, plnil službu dokonale. Za tři a půl roku, nic, ani žárovka. A to docela jezdil. Dokonce při klidné jízdě uměl lehce pod 6l na sto. Obří kufr. Já ho měl rád. To následující model Fiatu, Stilo, to už byla trochu jiná káva.

reagovat
Vojta
15. srpna 2020, 14:38
3

Stilo je super... moc věcí ho netrápí. Tím spíš JTD je nesmrtelný, opravdový problém jsou jen ECU u motorů 1.6 16V. Článek mám už v řešení..

Vo
Vosisko
15. srpna 2020, 18:21
0

Opět koupený jako nové. 1,6 benzín a to už se trochu sypalo. Furt blbla elektronika, několikrát mi ji museli přehrát. Odešlo rádio ( v záruce), v 70tis střik a přední náprava, pořád praskaly žárovky v předních světlech. Ale jízdní vlastnosti gut. Pohodlný, svižný.

Vojta
15. srpna 2020, 20:03
1

Říkám, jednotka na 1.6 je naprostá klasika. Bohužel, tehdy si s tím servisy neuměly poradit, dnes to je už lepší. Celkově první Stila měly své úskalí, ale v zásadě nic, kvůli čemu by člověk zůstal stát. Žárovky jsou bohužel dány použítím typu H7. Ty praskají na všech autech, kde jsou. Jedničkové Fábie jsou toho zářným příkladem. Přední náprava dá většinou okolo 150tkm, ale díly jsou na to levné, takže žádný problém a výměna je snadná. Naopak jízdní vlastnosti jsou za mě naprosto katastrofální. To je objektivně jediná věc, která se tomu autu dá vytknout a opravdu zamrzí - mizerný jízdní vlastnosti.

Vo
Vosisko
16. srpna 2020, 09:08
1

Jo, je fakt, že levný to bylo. Ale slovo katastrofální bych nepoužil. Jezdilo to obstojně, žádnej Porš to nebyl, to je jasný. Kam sem natočil kola, tam to jelo a nepředvídatelný to nebylo. Já vod Stila víc nechtěl. Pak jsem si koupil Š oct 2 face 1,4 tsi a to teda bylo jízdně mizerný auto.

dom
15. srpna 2020, 19:31
2

Bravy jsem měl dvě. Obě 1,6. Z dnešního pohledu strašné plečky. Servisní náklady minimální. A vůbec to nerezlo.
Ještě bych zmínil, že se do toho dávali atmo motory 1,4. Ty dne ještě Fiat vyprodává jako oturbené t-jet 88kW. Zlaty motor oproti vw group 1,2 TSI

reagovat
Ha
Habakukk
17. srpna 2020, 08:09
-1

Pravda, že to vůbec nerezlo jen se z toho loupal lak. No a ohledně Fire motorů nemáš pravdu do Brava / Bravo se dávala 1,2Fire až Stylo mělo 1,2 a 1,4 Fire které s evolucemi jsou tu dodnes.

mariov8
18. srpna 2020, 07:13
0

V hranatém Tipu 1,9D a 1,9DGT jsem dělal řidičák, dovezeno krátce po revoluci. Vzpomínám... Fiat Bravo 1,6 16V vlastnil bratr a vzpomínky jsou rozporuplné až špatné. FIATy z této doby i designem (ale to v této době byl problém i u jiných značek) mi nějak nelahodili. Infantilní bublinkový a oblý bezcharakterní dobový design dal jenom vyniknout loupajícím se plastům, tragické přístrojovce a sedadlům i upadavajícím řemenicím na motoru (ale to je i otázka dobového servisu těchto aut). Jsem rád že ta doba je pryč, a ta Brava taky. Nástupce už byl naštěstí jinde, ale jako obvykle, škoda již byla napáchaná.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem