načítám data...

Tesla Model 3 je tady a s ní i první zahraniční recenze

Elektromobil, který se mnozí nezdráhají označit jako „nejdůležitější vůz století“ je konečně tady.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nová nejmenší Tesla má být zároveň Teslou nejdostupnější a na Elonu Muskovi a jeho společnosti teď visí tíha statisíců předobjednávek a Tesly-chtivých zákazníků. Prvních 30 lidí už převzalo svoje vozy a výroba by měla podle prezentované náběhové křivky brzy nabrat na pozoruhodných objemech. Už příští rok by prý mělo vzniknout půl milionu vozů. Zároveň už na internetu vytanuly první jízdní dojmy zahraničních médií, mapující novou „trojku“ po všech stránkách.

V první řadě snad trochu čísel a specifikací, týkajících se produkčního modelu. Pětimístný, čtyřdveřový Model 3 (výklopná záď liftbacku jako v případě Modelu S se nekoná) má 4 694 mm na délku a v základní verzi, tedy té s dojezdem 352 km, váží 1610 kilogramů. Ani základní verze se však nijak neloudá. Z nuly na devadesát-šest (60 mil za hodinu) zrychlí Model 3 za 5.6 sekundy a upaluje maximální rychlostí až 209 km/h. Kapacita baterií nebo čas nabíjení z běžné zásuvky není k dispozici, ovšem na Superchargeru si za 30 minut nabijete do baterek umístěných v podlaze 209 kilometrů.

Výkonnější verze s delším dojezdem už váží 1730 kilogramů, ujede 498 km a její zrychlení trvá jen 5.1 sekundy. Maximálka stoupla na 225 km/h a jakmile připojíte silnější model na nabíječku, po půl hodině můžete ujet 274 km. K baterkám náleží záruka na 8 let a 160 tisíc kilometrů.

Tesla tedy podle tabulek nejezdí vůbec špatně, a co je pozoruhodné, podle prvních recenzí je s ní i docela sranda. Třeba magazín MotorTrend popisuje, že se auto dobře ovládá řízením s krátkým převodem, v zatáčkách se díky nízkému těžišti naklání jen naprosto minimálně a dokonce přenese i nějakou zpětnou vazbu k řidiči. A to se navíc pořád bavíme jen o základních provedeních s jedním motorem a pohonem zadních kol. Ty výkonnější dvoumotorové teprve přijdou.

Již nějakou dobu se hodně mluví o interiéru. Ten má být strohý, jednoduchý, opatřený pouze jediným velkým displejem o úhlopříčce 15 palců, zvládajícím naprosto všechny potřebné úkony. Žádné klasické budíky již nejsou potřeba. Jízdní informace zobrazuje Tesla v pravém horním rohu displeje, který je řidiči nejblíže.

Magazín Electrek každopádně zmiňuje, že ač je informací na displeji dostatek, ohlížení se na něj je přece jenom nepřirozené a bude vyžadovat delší přivyknutí.

I zbytek interiéru je vlastně vcelku prostý, ale patrně prostorný. Redaktor magazínu Roadshow je prý velký a do mnoha aut se na zadní sedačky sotva vejde, nicméně u Modelu 3 žádný problém nenastal. Částečně prosklená střecha přidává pár centimetrů k dobru a na zadní místa se prý posadí nejeden dlouhán. Do kufru o objemu 423 litrů by se poskládaly i čtyři sady golfových holí a drobnější zavazadla se vejdou i pod přední kapotu.

Velkou neznámou zůstávalo u nového modelu zpracování. Co si budeme namlouvat, Tesla v minulosti se zpracováním svých aut tu a tam bojovala a zatím není jisté, zda jsou všechny neduhy pryč. Magazín USA Today sice popisuje, že jsou všechny plasty na svém místě přesně tak, jak by být měly, a že dveře se zavírají s tlumeným „žuchnutím“, ale je nutno vzít v potaz, že se jedná o pečlivě vycizelované předprodukční modely, určené pro novináře. Více tedy odhalí až sami majitelé a jejich zkušenosti po pár měsících a pár tisících kilometrech.

S novou Teslou to tedy vypadá zatím docela dobře. Teď už zbývá jen doufat, že Model 3 dostatečně uspokojí první zákazníky, a že Tesla zvládne vyrobit přislíbené počty kusů. Pokud všechno klapne, mohl by Model 3 opravdu dostát všem očekáváním, která jsou na něj kladena a vlastně způsobit takovou drobnou (nebo větší) revoluci.

Špatně nezní ani ceny. Základní model s kratším dojezdem stojí v USA 35 tisíc dolarů (778 tisíc korun) a už ten dostane mimo velkého displeje, dvouzónové klimatizace a dalších věcí také kompletní sadu jízdních asistentů. Výkonnější specifikace potom vyjde na 44 tisíc dolarů (979 tisíc korun). V ČR by se mohly ceny pohybovat v podobných výšinách, ale zde je pochopitelně potřeba připočítat ještě DPH. Trochu blbé je to každopádně s dostupností. Nepočítá se s tím, že by Tesla Model 3 dorazila do Evropy dřív, než v roce 2019.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VK
VK
31. července 2017, 16:16
0

Teslu bych bral...s elektrárnou na palubě.

Což by nakonec vůbec nebylo neproveditelné, místo půl tuny akumulátorů naložit jen čtvrt tuny a je místo a hmotnost na zástavbu nějakého 30 kW spalovacího agregátu i s nádrží pro trvalé dobíjení.

reagovat
Jenyk
31. července 2017, 18:45
3

Vy ošklivý! Víte kolik ledovců byste svými emisemi rozpustil? (Žádné, ale nesmí se to říkat :-( )

bitner
01. srpna 2017, 08:12
1

No ale to byste uplne poprel ideu cisteho elektromobilu s nulovymi emisemi. Linda s Katkou by Vam to vysvetlily.

BobAsh
02. srpna 2017, 00:51
0

Spíš jde o to, že když dáte do elektromobilu generátor elektřiny, vznikne vám nějaká věc jako Fisker nebo i8. Což jsou věci co prostě nefungujou - je to špatný auto na benzín a špatný elektromobil.

VK
VK
02. srpna 2017, 23:05
-1

Opět lžete, jak v poslední době Autíčkář tiskne. I8 není koncepčně elektromobil s generátorem elektřiny, je to hybrid přinejmenším s částečným přímým přenosem hnací síly ze spalovacího motoru na nápravu, tj. hybrid.

tomyks
01. srpna 2017, 07:07
1

Dokud nám nezakážou řítit úplně, chci v autě budíky před sebou, třeba jen v podobě HUD. Ale i tak, ta telka ten docela pěkný interiér Tesly 3 naprosto zohavila. Takhle mi to připomíná kabinu jeřábu :) Bohužel ten jeřáb má mnohem více monorů, takže je víc Adidas. Tesla je tedy za jeřábem dost pozadu.

reagovat
Pi
Pilgrim
01. srpna 2017, 08:44
0

Model 3 vypadá jako naprosto dokonalé auto, už s nemohu dočkat až bude dostupný i u nás. Velká poklona Elonovi

reagovat
sumy
01. srpna 2017, 11:48
0

Otazka je ale to zpracovani. Co jsem mel moznost videt na vlastni oci, tak u Dacie za 200 bych se tomu zasmal, ale u auta za 3,5mio?

BigBang
11. září 2017, 16:14
0

to je smutný...

krab
01. srpna 2017, 09:03
0

"Times they are changing!" Jak by řekl Bob Dylan....

Já tomu fandím a nebojím se toho. Podívejte , tady Nobuteru Tanigushi se toho taky nebojí :-D

reagovat
Ha
Hansoff
01. srpna 2017, 10:22
0

Podle toho kouře bych si tipl, že tohle nulové emise mít nebude :-D

speedfred
01. srpna 2017, 10:48
0

a chýba mi tam nejaký rev motora...

bitner
01. srpna 2017, 10:52
0

Tahle Tesla musi pekne smrdet!

krab
01. srpna 2017, 11:00
0

Jo, jako když se vám zacpe Lux a přehřeje se elektomotor :)

speedfred
01. srpna 2017, 11:08
0

to má asi "špéru" keď to tak pekne šmýka? :-))

reagovat
Ev
Evlo
01. srpna 2017, 13:23
0

Se snazim zjistil jestli ten display je leskel nebo matnej a na youtube nic.

reagovat
Skipper
01. srpna 2017, 18:09
0

Hm, kdybych bydlel v rodinném domě a ne v bytovce, tak proć ne? Takhle to nemám kde nabíjet.

reagovat
Do
DoubleR
02. srpna 2017, 07:58
0

Vypadá to hezky, docela si s tím život dovedu představit. Poté co jsem i u nás na malým městě minulej týden potkal připíchnutý do zásuvky dva Leafy je jasný, že si prostě musíme zvykat. Ale proboha co znamenají ty tablety přišroubovaný k palubce? Doufám, že tahle blbá móda brzo skončí. Poprvé jsem se s tím setkal u novýho Tipa - nejdřív jsem sednul do sedanu, kterej to neměl a pak do hatche, kde ta obludnost z palubky trčela...a mnohem raději bych si koupil auto s horší výbavou. Co oupil..já bych si i připlatil aby tam ten displej nebyl :D

reagovat
Frenki190
02. srpna 2017, 20:25
0

Okamžitě bych do ní šel, čekám na podobné auto už dlouho... další auto už bude elektromobil...

reagovat
BigBang
11. září 2017, 16:18
0

Zázraky se stále nekonají...

Elektromobily neřeší problém s emisemi obecně. Jen zdroj přesouvají z jednoho místa na druhý. Ve finále je efektivita úplně stejná jako u konvenčního spalováku. Když už bych si pořizoval elektromobil, byl by to e-golf nebo leaf, tzn. rozumný auto, který nepotřebuje ohromovat kohokoliv vzhledem či akcelerací...

reagovat
BobAsh
11. září 2017, 16:42
0

To není tak docela pravda - spousta emisí se mnohem snáz řeší u elektrárny, jejíž velikost umožňuje použití technologií které v autech nefungují, a která navíc jede neustále v optimálním režimu, na rozdíl od motoru v autě, který musí pracovat v obrovském rozsahu otáček a zatížení a tudíž většinou běží velmi neefektivně.

A zrovna eGolf a původní Leaf jsou pro mě osobně příklady elektromobilů, které mi nedávají smysl - furt to totiž funguje jako Golf, jenom to stojí dvakrát tolik a nic to neujede. Tesla, která stojí podobně jako ekvivalentní BMW nebo Mercedes a ujede dost na to, aby mi vystačila na 99% mých dní, mi přijde o dost rozumnější...

BigBang
11. září 2017, 17:04
0

Ano, čištění spalin a řízení samotného spalování je v elektrárnách dokonalejší, ale používáme kvalitativně horší paliva.

Asi jsi přesně ten typ člověka, na kterého Tesla míří. Já osobně nepožaduji dojez elektromobilu 400 km. Elektromobil je ideálně využtelný na kratší trasy, řekněme do 100-150 km denně s městským provozem, na což oba jmenovaní stačí a Tesla je overkill. A pokud jedu dál, chci mít klid a neřešit jestli tam někde kam dojedu si budu moct v klidu dobít auto a jak dlouho u toho nabíjení ztrávim. Ona už je sranda jenom najít benzínku někde v zahraničí. U nás jsou doopravdy na každým rohu, ale například v létě jsem byl na severu Polska a tam byla jedna benzínka v okruhu cca 20 km. Teď si vezmi, že tam přijedeš elektromobilem. Nabíječku tam nenajdeš už vůbec. Elektromobily v současném provedení, tedy s bateriemi, nemají jinou budoucnost než řekněme v příměstském provozu. A to mi nikdo nevymluví. Jelikož to je přesně ten případ, kdy spalovací motory pracují v neustálených režimech s nižší účinností a zvýšenou produkcí škodlivin.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem