načítám data...

Autíčkář se ptá: Které roční období je nejlepší?

Někdy okolo konce března se začnou rojit zvěsti, že motoristická sezona je za dveřmi. Je ale vnímání ročních období automobilovými nadšenci skutečně tak jednoznačné?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jsem letní typ. Narodil jsem se ve špatném podnebném pásu a tu děsivou třetinu roku mezi zářím a březnem, bych nejraději zakázal. Zima, hnus, tma, kaša-malta na cestách, fuj…  Navíc musím jezdit nějakou relativně ordinérní krabicí, protože Miata by se rozpadla a denních youngtimerů mi je povětšinou také líto vystavovat soli a oxidaci. Období, kdy se délka dne i noci srovná a světlá část dne začne přebírat nadvládu, tak každou zimu vyhlížím s velkou netrpělivostí. Jaro je prostě skvělé. A společně s ním je jako hlavní favorit automobilových nadšenců vnímáno i léto, protože tu máme prázdniny, dlouhé vlahé noci a dovolené. Jenže je to opravdu tak černobílé? Nebo vlastně motorista může prožívat nejlepší část roku mimo oficiální “sezonu”?

Na tuhle myšlenku mě přivedl jeden kamarád bydlící v podhůří Beskyd, který za své nejoblíbenější období prohlásil zimu. A není se čemu divit. Narozdíl od nás, nížinných obyvatel měst, si v zimě místo pravidelné dávky rozsolené břečky užívá kilometry čerstvého uježděného prašanu a nekončící pohled na silnici skrze boční okénka. Musím dát za pravdu, že jízda se zadokolkou nebo čtyřkolkou na sněhu je úžasnou záležitostí. Užíváte si přetáčivost, můžete si hrát s hledáním správného balancu mezi rychlostí a efektností a díky mizerným adhezním vlastnostem bílé pokrývky nemusíte pro limit chodit mezi trojciferné hodnoty rychlosti. Navíc se všechno děje tak nějak v klidu, zpomaleně a beze stresů. Když náhodou nastane chyba, máte slušnou šanci, že ji stihnete napravit anebo budou škody minimalizovány měkkými sněhovými bariérami podél cest a místo drahých karosářských dílů utratíte pouze za traktor ochotného souseda. Bydlet ve vyšší nadmořské výšce, kde se sníh vyskytuje častěji, než 2 hodiny ročně, nejspíš bych se taky nemohl dočkat, až si s prvními vločkami nahňácám do každého podběhu metrák rozježděného sněhu. Jenže když nemáte poblíž ani hory, ani sníh, zbyde ze zimy jen hnusné období, kdy jsou cesty plné rozbředlého hnoje a slimpanců. A to není moc fajn. 

Z výše zmíněných důvodů mi je mnohem sympatičtější jaro. Těším se, až budu moci z malé Japonky sundat plachtu a probudit ji k životu. Až si užiju prvních paprsků slunce, prvních kilometrů suchého a nenasoleného asfaltu. S jarem navíc začnou vylézat z děr nejen hadi, štíři a netopýři, nýbrž i youngtimery a víkendovky – takže je ten provoz na cestách hned trochu zajímavější. Další výhodou jara jsou rozumné teploty. Tak akorát, aby pneu už měly ten správný grip a zároveň málo na to, aby motor ztrácel výkon vinou přehřátého vzduchu, chladící soustava toho měla po nějakém hooningu plné brýle a vám se na zádech nedělaly koláče. Jenže…  Na jaře jsou cesty ještě plné posypového materiálu po zimě a když už se ze zapadlých okresek tenhle binec konečně dostane pryč, vyvstane nový problém skrze bujně rostoucí floru, která z dříve přehledných zatáček dělá slepé úseky.

To v létě už je většinou vše posekáno a květena již neroste s tak velkou vervou, tudíž bývá vidět. A jak už jsem zmínil v úvodu, léto je období velkých roadtripů a dovolených. Navíc, ty vlahé a teplé letní noci bezmezně milují zvláště majitelé vozidel se sundávací střechou. Roadster life dostává v těchto okamžicích velmi intenzivní náboj hraničící se závislostí. Je to ale dostatečný stimul, aby převážil nevýhody vysokých teplot přes běžnou denní dobu? No a pak tady máme podzim. Ten je na první pohled z kola ven. Riziko deště a naslimpána se zvyšuje, dny se krátí. Jenže podzim je také slast pro romatikovo oko, kdy se krajina zbarvuje do nečekaných kombinací. Jízda mezi lesy vytváří nebezpečně krásné víry z listí za autem, stejně jako nebezpečně klouzající zákoutí, když napadané listy podlehnou někde u krajnice dešti a tlení. A výrazným plusem je, že se silnice nehemží stovakmi cyklistů a inlinistů, kteří se již outdoorových aktivit v uplynulých měsících dosyta nabažili a teploty, které ještě z jara považovali za silně vyhovující, jim nyní připadají s oblíbenou aktivitou nekompatibilní.

Takže jak to nakonec vlastně je a které obodbí je to nejlepší? Namám v tom vůbec jasno. Ale od nalezení většinové odpovědi tady přece máme vás – naše skalní čtenáře.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
08. června 2016, 08:58
0

Se mnou je to těžký. Bydlím teď v Praze, takže zima rozhodně ne. Tady 2cm prašanu znamenají totální kalamitu, čemuž se my naplaveniny Pražákům smějeme, ale na druhou stranu, nehodlám auto ničit v rozsolené břečce, takže v tomhle období ho jen chodím pravidelně kontrolovat do garáže. Jaro je super, ale jen tak do března, než všechno naplno rozkvete. Potom už si to jako alergik moc neužívám. No vlastně jsou ty rozkvetlý kytky pro mně totální marast a utrpení. A přesto jsem si koupil roadster. Dýchatelný je pro mně potom až červenec, který si ale užívám o to víc a vydrží mi to až do října. Zimy jsou mírné, takže i na podzim se dá jezdit se sundanou střechou poměrně dlouho. Za mně tedy jednoznačně celé léto a potom začátek podzimu. Je teplo, světlo, kytky už nesmrdí a já si můžu naplno užívat jízdu v otevřeným autě.

reagovat
GanGreen
08. června 2016, 11:21
0

Jako alergig s tebou naprosto soucítím, nemám sice kabriolet, ale na to abych si zkurvil celou vyjížďku mi bohatě stačí na 5 minut stáhnout okýnko v období pulka května - pulka července... tedy, pokud nechci riskovat anginu z klimatizace, viděl bych ideální období druhá polovina prázdnin až konec října, pokud vyjde pěknej říjen :)

St
Stepan
08. června 2016, 11:46
0

Na co máte ty alergie? Já na pyl+seno a stačí mi jíst pravidelně Claritin a Xyzal a můžu se válet kldině v otýpkách slámy. Ale jak jeden den vynechám, tak je zle a nemůžu si ani doma (bydlím na kraji vesnice u pole a lesa), otevřít okno.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
08. června 2016, 15:02
1

Mně vyšly testy v podstatě na všechno, co roste a kvete a žádný léky pořádně nezabírají. Trochu to zmírní, ale jakmile trávím venku víc času, tak se jejich účinnost snižuje v podstatě na nulu a že bych si sednul někde na seník nebo se prošel napříč řepkovým polem, tak to nehrozí. Počítám, že bych dál, než do půlky nedošel a zůstal bych ležet někde uprostřed. Po různých alergologiích už chodím přes 30 let a výsledek stále nula. Za mně to samý, co píše Gangreen. Pro mně je ideální druhá polovina prázdnin, až po říjen, pokud je hezky. Červenec už se dá, ale až druhá polovina a jen za předpokladu, že je mírná zima a pěkný jaro a do tý doby stačí všechno odkvést.

Sa
Safa
08. června 2016, 22:43
0

S těmi alergiemi je mi vás fakt líto, kluci. Vždyť je tak krásné, když celá příroda kvete a hýří barvami... :o(
Já byl na alergologických testech vloni na jaře a vyšlo mi, že žádnou nemám. Zato mi přišli na vrozenou sníženou imunitu. Půl roku jsem baštil probiotika v prášcích a letos v zimě ani rýmička. A to byla střecha skoro pořád dole. Příští rok si asi ty tabletky zopakuju...

Sa
Safa
08. června 2016, 22:46
0

Jinak za mě každopádně právě jaro a podzim - když všechno kvete a pak, když se všechno barví před zimou. Takový říjen v Hostýnských vrších, to je prostě nádhera...

PeterLuk
09. června 2016, 01:50
0

Nojo, alergie sú hnus, vonku pekne, slnko svieti, ale človek výjde, otvorí si okno... a potom sa ani nemôžu sústrediť na jazdu cez to svrbenie. Ale zas až tak hrozné to nieje. Teda, pokiaľ človek nemusí čakať v aute pod topoľami alebo brezami. :D Najhoršie je ale, keď začne človek za volantom kýchať...

TK
TK
08. června 2016, 09:13
0

Jelikož nemám kabrio a ani RWD, tak mám nejraději zimu - provoz je menší, listí je opadané a je vidět dál, a s trochou štěstí napadne i nějaký ten sníh... To si pak můžu užít trochu zábavy... :)

reagovat
jc
08. června 2016, 11:57
0

A ja myslel ze RWD je v zime vyhoda. Ja si zbytek tyhle zimy s BRZ rozhodne uzil :-)

gt86.cz
08. června 2016, 12:08
0

Jedes do Pisku?

TK
TK
08. června 2016, 13:10
0

RWD je super, v létě stačí když je mokro... Já s FWD potřebuju mít sníh... :( Jenom nevím, co si koupím jako další auto, budu muset skloubit zábavu s rodinou (když se poštěstí druhé dítě...) a max 200k Kč... Ideálně kombi. Asi si počkám na bazarové Levorgy... :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
08. června 2016, 15:25
0

RWD je super, i když je sucho. :-D

Trinom
08. června 2016, 20:58
0

Pokud je to nedotáčivá potvora, tak je to úplně šumák, co to má za pohon ;-)

jc
08. června 2016, 21:39
1

gt86.cz: Bohuzel ne, jedu v sobotu do Pachfurtu a v nedeli se budu rehabilitovat s rodinou :-)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
09. června 2016, 09:07
0

To Safa:
Tyhle výlety jsou perfektní. Koukám, že s Miatistama taky jezdíte společně, to je super. Když se najdou dobrý silnice, vyjde počasí a dá se dohromady parta lidí, tak to nemá chybu. Taky to znám. :-)

Sa
Safa
09. června 2016, 12:30
0

Jo jo, společné výlety bývají moc fajn! ;o)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
09. června 2016, 14:08
0

Snad se podaří prosadit nějaký ten společný výlet i tady na Autíčkáři. :-)

Sa
Safa
10. června 2016, 22:39
0

Ty jo, tak jsem dal tomu corvettímu výletu lajk, video se mi objevilo mezi oblíbenými, ale palec nahoru nikde. No toto...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
13. června 2016, 09:00
0

Hele já Facebook a podobný věci nepoužívám, takže nějaký lajky absolutně neřeším.

Sa
Safa
13. června 2016, 10:26
0

Ne ne, já myslel palec nahoru přímo pod videem na tubě, aby se mi video zařadilo mezi oblíbené a já tak případně v budoucnu mohl nahlídnout, co je na tvém kanálu nového (další výlety s Corvettami ap.). Sociální sítě jinak taky nepoužívám, jako jediný užitečný mi přijde LinkedIn. Soukromý profil na Facebooku nemám a nikdy mít nebudu... ;o)

gt86.cz
13. června 2016, 12:56
0

Super pokec, jak se da z tyhle konverzace odhlasit? Na Facebooku je na to tlacitko :-)

Sa
Safa
13. června 2016, 13:43
0

Něco jako: "Jedeš do Písku?" ve stejném vlákně? :o)

gt86.cz
13. června 2016, 13:47
0

No co, me zajimalo, zda se svym BRZem co zminil v prispevku pojede do Pisku.
Tahle konverzace me nadale nazajima a neda se z toho odhlasit, takze me to ponekud obtezuje. No a i ten Vami zavrzenej FB tohle umi :-)

Sa
Safa
13. června 2016, 13:53
0

V tom případě se opravdu hluboce omlouvám, už se to nebude opakovat... ;o)
Jinak myslím, že jsme se včera potkali. Tedy pokud jsi byl mezi tou smečkou Toyobaru, která se zasekla v té frontě kolem Příbrami kolem čtvrté směrem na Prahu. Já jel teprve do Písku, šedá MX-5 se střechou dole...

gt86.cz
13. června 2016, 14:07
0

Omluva prijata :-) Nic ve zlym, po MX-5 zrovna nekoukam, ikdyz minuly tyden jsem v tom poprvy v zivote videl babu a to jsem se i ohlidl.

Vavris Vavrisovic
13. června 2016, 15:11
0

Odhlašování upozornění - předámě našemu IT guru a vyřešíme. Taky už mě to nejednou naštvalo :-)

gt86.cz
13. června 2016, 15:34
0

Diky. Proc tady neni treba Disqus?

an
andre_fux
08. června 2016, 09:47
1

U mě je to jednoduché.. Mám nejraději spíše tu chladnější část (červen a září + zima) roku i když mám miatu :D.

A důvody? Na podzim už není ten nesnesitelný hyc. A pokud se v září vyvede babí léto tak je to super! Další plus je, že v průsmycích (které ještě na jaře nemusí být otevřeny) a ve městech je už celkem málo lidí, protože je po sezóně. Cena benzínu už má také roční maximum za sebou. Mínus je však, že je den o pár hodin kratší. Podzim v Alpách má něco do sebe stejně tak jako jako v Dolomitech..

No a zima má velké plus že je na silnici minimum aut. I když přes zimu už jezdím obyč plechovkou, ale zima s miatou v Alpách je super! :D

reagovat
Irwinek
08. června 2016, 14:17
0

Tak nad nejlepším obdobím v roce jsem nepřemýšlel, pro mě je nejlepší, když si můžu zajezdit, ne když musím řídit :-D
Když si můžu zajezdit, tak snesu i liják, mlhu, sníh, na všem se dá najít nějaké plus, když můžu a né musím :-d i kdyby to pak bylo jen mytí mazlíka po cestě :-D

reagovat
Irwinek
09. června 2016, 08:50
0

A k alergiím mám jen jedno : jsem alergický na šeřík a vosy. Když se na ten šeřík přišlo, odmítla mne stará doktorka léčit s tím, že těch pár dní, kdy ta mrcha kvete si dám pozor, ale když mi na to něco dá, může se mi ten rozsah zvětšit. Měla pravdu, těch pár dní doroka vydržím a jinak mám klid.

PepaSFI
08. června 2016, 15:07
1

je mi to celkem jedno, jen to nesmí jít do extrémů. Nemám moc rád velký tepla, ideální léto je tak do 25 stupňů. Nemám klimu a v autech kde je z ní nemám dobrý pocit. Dokud to jede, pohoda. Ale nějaký popojíždění a zastavování stojí za prd. Lidi jsou blbci, v kolonách cpou auta na sebe, vzduch se nehne a všichni spokojeně dýchají výfukové plyny. A nejhorší jsou ropáci. Zima mi nevadí, vždycky jsem rád jezdil na sněhu, jen kdyby to nekazili solením. K ničemu to není, jen se udělá klouzavá břečka a blbci mají pocit že když je to hnědý a ne bílý, tak se může jezdit jak v létě. Ale zas ne extrémy. Mráz kolem -5 je v pohodě, do těch -10 se to dá snést ale níž už to je blbý. Trpí baterie, dlouho se ohřívá motor, sedadlo studí, volant zebe, prostě nic moc. Myslím že nejlíp vychází jaro. Sice jsou silnice po zimě poničený ale jinak pohoda. Pumpičkáři ještě nevylezli, nejsou zarostlý zatáčky. A mimo silnice je to taky lepší. Občas někde nějaký to zábavný bláto a když to někde vezmu zkratkou, tak tráva ještě neroste takže ji nikomu neponičím a jsou vidět překážky, kameny a díry.

reagovat
BigBang
08. června 2016, 16:21
0

Každá část roku má něco do sebe, takže za mě celej rok. Zima má trochu navrch, jelikož jsem zapálenej lyžař, zbytek zase že není pořád zaprasený auto. Hlavně si to řízení úžívat :)

reagovat
bobo23
08. června 2016, 17:19
0

Mám rád jaro, podzim a zimu. Zima krom zábavy poskytuje i ten užasný pocit, když člověk jede v nějaké hnusné plískanici v příjemně vytopeném autě, kašla na všechno a jen tak pluje. To je můj relax. Léto moc rád nemám. Jsem zimomilný tvor a cokoli nad 23 stupňů je pro mě nesnesitelné vedro. Takže jaro, podzim a zima. Moji favorité. :-)

reagovat
Trinom
08. června 2016, 20:57
0

Jsi můj tvor, mám to úplně stejně! Jak je víc, jak 25°, tak trpím, jako kůň.

M P
09. června 2016, 05:28
0

25 už je moc:D nejradši když se dá nosit ještě nějaká vrchní vrstva oblečení, byť by to mělo být jenom lehké sako. A dokud se teplota v autě ladí bez klimatizace.

briza
09. června 2016, 16:13
0

Hlásím se k trpícím v horku. Jakmile venku padne 15 a víc, začíná klimoška svoji únavnou práci v mých službách. Kdysi dokonce, na jedné firemní poradě, padl návrh na to, aby se koupila erární péřovka, která bude viset před mým kanclem a kterou budou používat návštěvy k tomu, aby neumrzly :) Přitom mám nastaveno rozpětí 14-16,takže nevím, v čem je problém.
Ale během jízdy horko občas dovnitř pustím. Prostě taková ta klasika v létě, kdy už to začne večer míň pražit ejkejej "vlahý letní večer". To je idální doba na loket z vokna :) Plus docela dobře zvládám horko u móře a jízda se střechou důle není problém. Jinak jezdím rád snad ve všem. Podzim a barvičky, to je moje. Zimu miluju, obzvlášť když napadá v Praze. Byť je ale menší hustota provozu vykoupená tím, že neustále sleduju zpětný zrcátko, jestli se na mě neřítí nějaký mistr volantu s brzdou v podlaze. Co ale v Praze nemám rád, to je déšť. Spadnou dvě kapky a i militantní náckové v elasťákách z automatu berou plechový deštníky. A pak je to fakt peklo.

bobo23
10. června 2016, 16:00
0

Jo. Mít kancl jenom pro sebe, tak to taky tak mám. Bohužel ho sdílím s kolegou, který je zase zimovřivý, takže vedem žabo myší války, kdy mu se zdá 19 na klimě málo a klepe kosu.
V autě klimošku nemám, ale mám čtyři okýnka :-D Ale je pravda, že to má něco do sebe. Pustit si za jízdy dovnitř léto, ruka z okýnka a ta správná muzika (každý si dosadí dle svého). :-)

briza
10. června 2016, 17:46
0

Kolega tolerující 19 je myslím ještě celkem dar z nebes. Ve vedlejším kanclu, kde jich sedí kolem 5 se vedou tvrdý bitvy 23 vs. 24 a jakmile někdo nastaví míň,tak už je oheň na střeše :)

PepaSFI
10. června 2016, 18:56
0

pokud tam sedíš celý den tak je to v pohodě ale problém jsou přechody. Když je venku 30 a vejdeš do místa kde si to někdo vychladil na 17 tak to se nedá ve zdraví přežít. na tohle si hodně stěžujou lidi co se dostali pracovně do USA nebo i tady v různých velkofirmách, openspace kanclech a podobně. Venku rozpálený město a uvnitř chraptící lidi ve svetrech. Já sice nemám rád velký teplo ale přesušený, ledový vzduch z klimatizace mi vůbec není příjemný. V autě mi celkem stačí normální ventilace, případně otevřený okno. Když už je klima, tak s rozumem, jen o pár stupňů a foukat nějak okolo. Mile mě překvapilo kámošovo Suzuki když po příchodu do rozpáleného auta zapnul funkci rychlého ochlazení. Bál jsem se že nastane ledový vichr ze všech vydechů a ofoukne mi to krk a záda ale ono to tak nějak chaoticky střídavě pofukovalo ze všech možných míst. Vzduch se rychle ochladil a přitom jsem neměl pocit že prochládám.

M P
10. června 2016, 19:09
0

U nás se taky vedou tvrdé bitvy o klimu...zejména odpoledne, kdy se kancl změní v callcentrum, všichni rozjíždí svoje skypové one man show a dostávají se do varu, vyžadují ledový vzduch. Marně budeš vysvětlovat jedincům, co sedí u okna, že si mají zatáhnout žaluzie, že jim pak nebude svítit na záda:D

V autě nemám rád automatické režimy, foukají moc a pořád. Nejlepší je parkovat v podzemní garáži, kde je nejvíc 25 stupňů i v největších parnech, a pak jenom vyjet ven a nechat klimatizaci udržovat teplotu garáže.

briza
10. června 2016, 20:07
0

Já mám teda to štěstí, že mi teplotní šoky nedělají problém. Mám kus rodiny v Chorvatsku, takže jsem tam často. Zažil jsem tam i brutální týden, kdy bylo 40 ve stínu a i v tomhle pekle jsem lezl ven z auta, v němž jela klima na max. Byla to sice facka, ale že bych z toho byl někdy třeba nemocný, to ne. Ale na té automatické klímě něco bude. Už dobrých 15 let mají všechny moje auta autoklimu, byť je konstantně nastavená na LO. Pár týdnů jsem teď jezdil s Oktávkou, která měla manuální a co chvíli jsem otravoval kámoše s dílnou, aby mi to zkontroloval s tím, že určitě nefunguje, protože chladí nějak málo. Fungovala, neucházela, chladila tak, jak má a mě bylo jen pokaždé vysvětleno, že jsem fakt kokot. Takže automatická asi vážně chladí líp. Nebo spíš umožňuje nastavit nižší teplotu, protože na Oktávce bylo jako minimum označeno 18° kdežto u automatický mi skáče low režim až po 16.5° a v tom bude asi zakopanej mamut.

PeterLuk
09. června 2016, 01:53
0

Pokiaľ človek nemusí čakať, kým klimatiyzácia celé auto ochladí alebo umierať niekde na parkovisku v teplotách cez 30 stupňov, alebo pokiaľ nemusím čakať, až sa to auto konečne zahreje a kúrenie začne fungovať, tak sú ideálne všetky obdobia. :D Jediné moja podmienka je, aby nepršalo alebo iba mierne.

reagovat
Ev
Evlo
09. června 2016, 14:51
0

jaro leto jesen zima, na tom prece nezalezi ... jaro a podzim mam nejradeji, leto taky muzu kdyz mam kabrio s klimou

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem