načítám data...

Citroën Xantia: Extravagance obyčejnosti

V historii automobilky Citroën najdeme nejedno naprosto neortodoxní auto. Xantia mezi nimi působí možná až trochu nudně. Zdání ale klame.

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

Nárok na veteránské značky mají auta starší třiceti let. U aut takového věku už se nepočítá s trvalým provozem, spíše se používají jako víkendové hračky, součásti sbírek, zkrátka jen tak pro radost. I proto stát na tato auta připouští určité výjimky, odpouští technické kontroly a i pojistné v rámci povinného ručení je na tyto opečovávané klenoty spíše symbolické. 

Zkrátka když se řekne veterán, představím si auto barokních tvarů ukryté pod plachtou ve vytápěné garáži. A o to neuvěřitelněji pro mě zní zpráva, že Citroën Xantia oslaví příští rok třicítku, nejstarší kusy tedy budou mít nárok na pomyslný automobilový důchod. Jak se to stalo? Vždyť Xantia ještě vůbec není tak stará, svou práci přece ještě zastane, tak jakýpak důchod?

Foto: Citroën

Psal se rok 1992, když byl světu poprvé představen nový Citroën, nástupce úspěšného modelu BX. BX, který v tu dobu již slavil úspěšných deset let na trhu, byl jasně rozpoznatelným autem. Klínovitá ostře řezaná karoserie z dílen studia Bertone připomínala studii MX-81, kterou italská karosárna připravovala pro japonskou Mazdu. Japonci neměli odvahu, Francouzi ano. A byly tu i další znaky starého dobrého Citroënu jako třeba jednoramenný volant nebo třeba hydropneumatické pérování. Citroën BX byl neopakovatelný a měl svůj vlastní osobitý styl.

Foto: Citroën

Ve světle modelu BX musel vzhled novinky vzbudit rozruch. Ne, že by snad Xantia nebyla hezká, naopak, studio Bertone se opět vyznamenalo a navrhlo karoserii čistých tvarů, která snad z žádného úhlu nepůsobila špatně, jenže právě to byla ta kontroverze. Xantia vypadala v porovnání s jinými kreacemi značky málem až nudně.

Volant měl dvě ramena podobně jako třeba některé Fordy, rychloměr i otáčkoměr představovaly venkoncem obyčejné kruhové ukazatele, kola nebyla ani částečně zakrytá – prostě normální auto! Jenže…

Foto: Citroën

To by to nesměl být Citroën, i vesměs normálně se tvářící auto bylo do značné míry nenormální. Předně byla Xantia neskutečně komfortní. Dlouhý rozvor a ta nejpříjemnější křesílka, jaká kdo kdy do auta namontoval, dávala interiéru auru absolutního pohodlí. Auto se jen neslo krajinou. I na zavazadlový prostor přitom zbylo dost místa, komu by ani praktická karoserie liftbacku nestačila, pro toh bylo v roce 1995 představeno kombi s označením Break. 

Foto: Citroën

Zůstal zde i tradiční systém hydropneumatického odpružení, který umožnil žehlit nerovnosti vozovky nenapodobitelným způsobem a udržovat výšku auta stabilní nezávisle na zatížení či ji dokonce měnit dle potřeby. Od roku 1995 s příchodem nové generace systému, pojmenované prostě Hydractive II, bylo možné měnit i tuhost odpružení, Xantia tak dostala i svůj sportovní mód. I v něm samozřejmě zůstala plavně pohodlná, ale přesto už tu byly jisté náznaky sportovnosti. Hydractive II také konečně odstranil onen nepříjemný nešvar, totiž že delší čas odstavené Citroëny postupně klesly na dorazy. Mechanické zámky už nedovolily zaparkovanému autu klesnout o více než pár milimetrů.

Foto: Citroën

Ani to však ještě nebyl zlatý hřeb programu, ten přišel až s verzí Activa. Xantia Activa bylo takové francouzské ‘ereso’, vrcholná verze Xantie, trochu do sportovna laděné provedení. Pod kapotou proto asi nepřekvapí třílitrový šestiválec o výkonu podle verze až 140 kW, ve skutečnosti však byla Xantia Activa dostupná s různými motory včetně některých dieselů. O motor tu ale paradoxně vlastně až tolik nešlo.

Foto: Citroën

Citroën totiž pro Xantii poprvé sáhl k masivnějšímu nasazení výpočetní techniky na palubu auta. Verzi Activa nesl upravený podvozek, který namísto běžných pěti až sedmi ‘koulí’ hydropneumatického systému dostal těchto prvků hned deset. Pomocí hydraulických válců působících na úhlopříčně uložené stabilizátory bylo možné aktivně potlačovat boční náklony. Xantia Activa tak dokázala projíždět zatáčky téměř bez náklonu. A protože systém aktivních stabilizátorů fungoval nezávisle na samotném odpružení, bylo to vše možné dosáhnout i při zachování komfortu jízdy. 

Redakce švédského časopisu Teknikens Värld provádí již dlouhá léta svůj pověstný losí test. O jeho průkaznosti snad lze i pochybovat, nicméně je pravdou, že mezi stovkami testovaných vozů včetně těch nejvěhlasnějších sportovních značek ze současné nabídky si prvenství už dlouhá desetiletí drží právě Xantia Activa s hodnotou 85 km/h. To není vůbec špatné na skoro-veterána.

Foto: Citroën

Počítače se uplatnily i v automatické převodovce, která jako jedna z prvních právě v Xantii dostala chytré řízení. Automobil vyhodnocoval padesát různých parametrů a podle nich volil ten správný převodový stupeň. 

Pod kapotou se kromě již zmíněného šestiválce objevila celá plejáda pohonných jednotek s dílen Peugeotu a Citroënu. Benzinové dvoulitry disponovaly velmi slušným výkonem, diesely zase nabízely hodně přes tisíc kilometrů na jednu nádrž. Už v roce 1998 dostala Xantia i moderní common-rail, ani tady Citroën nezaspal dobu.

Foto: Citroën

Xantia se udržela ve výrobě krásných deset let (v rodné Francii, licenční výroba v Íránu skončila až v roce 2010), v roce 1998 se dočkala faceliftu. Z interiéru zmizelo madlo před spolujezdcem, maska chladiče se zakulatila a celá příď maličko zešpičatěla (auto je díky tomu dokonce skutečně o kousek delší) a zadní světla přišla o kouřové překryty blinkrů. Ale to bylo tak nějak vše, k modernizacím Xantie docházelo průběžně, zásadní změny však nebylo nutné provádět. Slabinou se ukázaly nárazové zkoušky EuroNCAP, kde si Xantia nevedla vůbec dobře, éra povinných pěti hvězdiček však teprve měla přijít a tak si z toho nikdo až takovou hlavu nedělal.

Když však teď po letech koukám na Xantii, nepřekvapuje mě tohle všechno. Ano, hydropneumatické odpružení je fajn, výbava na svou dobu pozoruhodná, prostor královský, pohodlí těžko porazitelné… to všechno tu je. Ale co je tou nejlepší vizitkou Xantie? Že stále jezdí.

Foto: Citroën

Po předchůdci, modelu BX, totiž Citroën kladl extrémní důraz na kvalitu a spolehlivost. A ač to možná zní u francouzského auta s podvozkem, který může zničit i malá netěsnost, neuvěřitelně, Xantia byla a je úžasně spolehlivé auto. Pokud se provádí pravidelná inspekční péče, která je výrobcem na odpružení naplánována na každých velmi rozumných 100.000 kilometrů, potom tohle auto funguje prostě pořád. Jistě, i tady najdeme nějaké ty pihy na kráse, některé verze staršího dieselu 2.1 TD trpí praskáním hlav, pravidelně selhává lanko ovládání plynu, common-railové diesely umí potrápit klasickými závadami typickými pro přímovtřikové vznětové motory, ale suma sumárum se jedná o skutečně spolehlivý vůz. 

Citroën Xantia tak možná vypadal jako docela obyčejný automobil, obyčejný však rozhodně nebyl a není vlastně ani dnes. Stále nemůžu uvěřit, že Xantii táhne už opravdu na třicítku. A přiznám se bez mučení – klidně bych se jednou zase svezl..

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vojta
10. července 2021, 00:03
4

Xantia je naprosto skvělé auto, strejda měl kombi Break V6 Activa a to auto bylo v té době jako něco z naprosto jiného světa. Už jen to, že před startem se musel na klávesnici zadávat kód. Stejně tak můžu potvrdit tu neprůstřelnou spolehlivost - to auto prostě fungovalo a nebyl s ním nikdy žádný problém. Mít na to prostor, tak Xantia nebo XM je určitě velké lákadlo.

reagovat
Csaba
10. července 2021, 10:07
1

Nejsem si úplně jistý že se Activa dělala i jako kombík, hodně by mě to překvapilo.
Klávesnici imobilizéru měly i Peugeoty 106, 306 atd., to nebylo nic extra :)
A to každodenní neustálé zadávání nějakého kódu je "vopruz" který člověka velmi rychle začne štvát :)

Fi
Fiatos
10. července 2021, 10:59
0

Ta klávesnice imobilizéru se dala lehce odpojit/deaktivovat, problém býval, pokud bylo auto předěláno třeba na LPG, to pak bylo (mírně) složitější...Já osobně jsem měl Xantii Break 1.8i a rozhodně jsem si nemohl stěžovat, navíc spojení hydropneumatického podvozku společně s ruční brzdou působící na poháněná přední kola dokázalo dostat auto z mnoha "prekérních" situací...

Csaba
10. července 2021, 11:11
0

Měl jsem X1 B. 1.8 16V + XM 3.0 V6 a naštěstí jsem se nedostal do žádné prekérní situace :)

Vojta
10. července 2021, 11:54
0

V6 to byla určitě, Activa jsem myslel, že s ní chodila automaticky. Kód je potřeba brát optikou doby. V roce 1998, pro člověka zvyklého spíš na sytič to byl naprostej space age ;)

Csaba
10. července 2021, 14:20
0

Ne ne, mohls mít "pouze" V6 nebo V6 Activa, za pár koulí navíc u Activy se připlácelo u každé motorizace. Proto mě to překvapilo (Break Activa), pokud vím tak Activa byla jen jako liftback (na 100% to ale nevím, samozřejmě). V době kdy jsem měl XM V6 si kamarád koupil Xantiu V6 Activa a pár krát jsme si byli "zablbnout" na dálničních sjezdech/nájezdech, pro mě osobně to bylo skoro až nepříjemné jak Activa držela karoserii v rovině a nepustila ji do náklonu. Tam kde se XM naklonilo (a já jako řidič s ním) se Xantia ani nehnula. A 1998/sytič? Ten bych čekal u r. 1988, spíš :-)

Vojta
10. července 2021, 18:14
1

Ano, představ si, že v té době měli všichni poměrně stará auta ;) Děda měl Fáčko, to už mělo sytič alespoň automatickej, ale běžně se jezdilo stodvácama a warťasem ;) Věc jako rádio tehdy byla neuvěřitelný luxus a klimatizace něco naprosto nepředstavitelného. Xantia samozřejmě měla obojí a věř, že jízda do Chorvatska s ní byla zážitkem z jiné dimenze (předtím jsme jeli půjčenou stodvácou).

mariov8
11. července 2021, 11:58
1

Přesně tak si Xantii pamatuji taky, měl jsem 1,9TD na 5 koulích. Psychologicky strašný nezvyk, jak se to auto ani při ostřejší jízdě nenaklánělo. Ale motor jsem trochu uhnal, slavný diesel XUD byl jako atmosféra sice opravdu nesmrtelný, ale doplněním o turbodmychadlo a mezichladič plnícího vzduchu již přišel o všechny rezervy. Jinak spolehlivé a velice pohodlné auto.

ReVolte
10. července 2021, 13:46
10

1.8 16V stále máme pro závodně/terénní aktivity a je to auto s neskutečnou výdrží a minimem nároků na servis. Za mě top a to auto pořád vypadá dobře i když je to 20 let starý model :)

reagovat
mariov8
11. července 2021, 11:59
0

Kolega jezdil motokros, na louce obvykle stály auta s pohonem 4 kol a Citroeny s hydropneumatickým podvozkem... první zvýšená jízdní poloha funkční do 40km/h na většinu terénních překážek stačila.

st
stříbrný šíp
11. července 2021, 10:43
0

V naší rodině jsme vlastnili 2 Xantie. 1,8 16 ventil BREAK. Jedna X1, druhá X2. Takový malý náklaďáček, velice pohodlný a komfortní na polykání KM.. Měl občas své mouchy, ale ty se dali celkem bez větších problémů doma opravit. Úměrně svému nájezdu KM. X2 trochu víc trpěla na horší povrchovou úpravu hydraulických trubek. Za mne dodnes nádherné auto, které se povedlo.

reagovat
Riccardo Martora
11. července 2021, 11:54
0

Ano, technicky úžasné auto, ale z bezpečností už to taková hitparáda nebyla. Dvě hvězdičky podle NCAPu a z toho ještě druhá škrtlá. Pro info, líp v tomto ohledu dopadl i třeba první Fiat Punto.
https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/latest-safety-ratings/en/results/citro%C3%ABn/xantia/15460

reagovat
Vojta
11. července 2021, 12:31
1

Tak tehdy se s tím začínalo. Málokdo ze zákazníků vůbec bezpečnost řešil a pokud, tak spíš podle počtu airbagů. Třeba u Alfy první auto, kde řešili nárazové zkoušky, tak to byla 164, ale pak třeba u 155 a 156 to neřešil vůbec nikdo, stejně tak 147 dopadla velice fatálně a to to bylo auto z roku 2001.

Mechanik
11. července 2021, 13:08
0

U x2 už to bylo s bezpečnostní lepší, jednu jsem rozstřelil v dost velké rychlosti a kastle se ani nehla, to už bylo 15 let staré auto

Be
Beran
11. července 2021, 20:28
0

Je treba to brat v kontextu doby.
V devadesatych letech si neslo jen tak na internetu pustit video z crash testu. Kupec auta byl odkazany na casopisy, reklamu v televizi, co mu rekl dealer, povest znacky nebo proste prepocital airbagy v aute.
Sice uz existovaly homologacni predpisy pro bezpecnost pri narazu. Ale clovek musel byt velky fanda aby o nich vedel a znal je. A snahu o objektivni porovnani prinesl az v 98 ENCAP s jeho hvezdama. A tento okoukal z Australie, kde s tim zacali v 93.

Wanix
11. července 2021, 14:11
4

Honzo díky za parádní článek, rád si počtu o něčem zajímavém co právě dosahuje veteránského věku a moc známé mi není :) více takových a méně o elektromobilitě :D

reagovat
Ch
Chochin
13. července 2021, 07:22
0

Toto je vyborny napad. tiez si radsej precitam clanky o starsich autach ako je toto, nez o napriklad... Enyaqu :-) Mohla by z toho byt kludne aj rubrika, Auta v duchodu, alebo take nieco podobne.

RRRampapapa
12. července 2021, 00:52
1

Zrovna jsem měl v doporučených:

reagovat
MB
MBMB
12. července 2021, 01:39
0

Taky jsem na to nedávno narazil. Dobré video, které ten výsledek z Teknikens Värld dává do poněkud širšího kontextu.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem