načítám data...

Aston Martin Lagonda: Unikát

Když finance přestanou hrát roli, jaký automobil si pořídíte? Měl by být unikátní? Neopakovatelný? Nedostižný? Máme pro vás hned dva tipy.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V roce 2014 přišel Aston Martin s modelem Taraf. Tedy on to vlastně nebyl Aston Martin. A přímým předchůdcem tohoto vozu byl jiný Aston Martin, který vůbec nebyl Aston Martin. A teď si pojďme celou tuto zamotanou situaci rozmotat…

Když chtěla Toyota získat punc výjimečnosti, stvořila Lexus. Tomu docela rozumím. Pokud chcete stát na stejné úrovni, jako zavedené značky typu Mercedes či BMW, nemůžete před potenciální zákazníky předstoupit se stejným logem, jaké má chůva jejich dětí na svém Yarisu. A potom jsou tu ta opravdu zvučná jména. Tam, kde neoslníte ani Mercedesem, tam potřebujete Ferrari nebo Bentley. Nebo Aston Martin. 

Kdo jsou ale lidé, kterým značka Aston Martin připadá příliš obyčejná? Pro koho může být příliš přízemní a zbytečně zlidovělá? Ať už tito lidé vypadají jakkoli, právě pro ně připravil Aston Martin svůj model Taraf. Ale pozor, tohle není žádný Aston Martin, ačkoli by se tak podle známého interiéru i charakteristického tvaru masky chladiče mohlo zdát. Nic takového. Na celém autě nenajdete jediné logo Aston Martinu. Co naopak najdete skoro všude, je logo Lagonda. A jen shodou neuvěřitelných náhod se logu Aston Martinu velice podobá.

Lagonda je ve skutečnosti poměrně stará značka. Vlastně je dokonce starší, než samotný Aston Martin, vznikla už v roce 1906. Automobily Lagonda patřily mezi naprostou technologickou špičku, krásné sportovní modely doplňoval řada opulentních limuzín a kabrioletů. V roce 1947 firmu kupuje Aston Martin a vzájemné provázání obou značek trvá až do dnešních dní. Lagonda se vždy na čas zanoří, aby se opět vynořila a překvapila svět něčím fantastickým, než zase na pár let zmizí. Ještě, než se však dostaneme k Tarafu, musíme se podívat na jiný model, na který Taraf chce navázat. 

Značka Lagonda se totiž z hlubin automobilové historie vynořila i v roce 1978. A jestli je dnešní název Tarafu trochu zmatený, tehdy bylo ještě hůř. Automobil se objevil už o čtyři roky dříve na londýnském autosalonu a jmenoval se Lagonda. Nebo možná Aston Martin Lagonda, ačkoli na celém autě byste logo Aston Martinu opět hledali marně. Ať už se však ta věc jmenovala jakkoli, je pravdou, že nic podivnějšího automobilový svět doposud asi neviděl.

Lagonda byla sedan. Nepředstavujte si však nějakou limuzínu, Lagonda byla sportovní sedan. Ale ani srovnání s Maserati Quattroporte tak úplně nesedí. Délka přes pět metrů, ovšem výška pouhé 1,3 metru. Bylo to něco jako supersportovní opulentní extrémně hranatý sedan s výklopnými světlomety. Supermoderní karoserie byla vyrobena z hliníku. Uvnitř, v interiéru kompletně zabaleném do té nejjemnější kůže, pokračovala futuristická procházka zastávkou u přístrojového štítu. Kompletně digitálního přístrojového štítu. Tomu sekundoval jednoramenný volant a armáda dotykových tlačítek. 

Sportovní vůz potřebuje adekvátní techniku, proto tu byl povedený podvozek s dvojitými lichoběžníky vpředu a nápravou typu DeDion vzadu, doplněný hydropneumatickými tlumiči Koni. O pohon se staral celohliníkový zážehový vidlicový osmiválec 5.3 litru o výkonu 285 koní. Zdá se tedy, že Lagonda představovala skutečně to nejlepší z nejlepších. Ale zdání někdy klame…

Ano, karoserie byla hliníková, avšak nebyla samonosná, stála na ocelovém rámu. Hmotnost velkého sedanu tak překročila dvě tuny. Na osmiválcové srdce Lagondy navazovala třístupňová automatická převodovka od Chrysleru. To v té době nebylo neobvyklé řešení, avšak dynamice stroje převodovka příliš nefandila. 

A potom tu byla ta moderní elektronika. Poprvé se tu objevil digitální přístrojový štít, poprvé tedy bylo nutné převést informace doposud běžně přenášené lanky do jedniček a nul. Jistě chápete, že pro konstrukci tak inovativní techniky si nemůžete najmout partu studentů, kteří vám celý systém navrhnou mezi bujarými večírky v rámci své diplomové práce. Bohužel, přesně tento postup Aston Martin zvolil. Výsledek vypadal fantasticky, pokud právě fungoval. Bohužel až nepříjemně často byla fantastická podívaná nahrazena nepříliš fantastickou tmou. Spolehlivost zařízení byla tak zoufalá, že po pouhých dvou letech produkce byl digitální štít nahrazen inovovaným, méně fantastickým, zato o něco spolehlivějším dílem s trojicí displejů.

Abychom však studentům z Cranfield Institute of Technology nekřivdili, kvůli nim se Lagonda nedostala do povědomí jako nespolehlivý vůz. Nefungovalo toho mnohem víc a vinu tak nesou všichni. Byla tu automatická klimatizace, elektrické zámky dveří, systém udržování světlé výšky, dotykové plošky namísto tlačítek – a to vše povětšinou nefungovalo. Efekt těchto závad nebyl tak zásadní, jak by se mohlo zdát, do překrásné kabiny více jak pětimetrového sedanu se totiž nikdo normální postavy stejně nevešel.

Aston Martin Lagondu vyráběl až do roku 1990. Během té doby došlo ke čtyřem velkým modernizacím, při kterých se vůz postupně stával méně fantastickým, ale o to více funkčním. A když něco náhodou nefungovalo, byl tu syntetizovaný hlas, který vám závadu nahlásil. Mluvil dokonce čtyřmi jazyky, takže jste se mohli nechat informovat o mizérii, kterou vám osud připravil, anglicky, německy, francouzsky nebo arabsky. Jak luxusní…

Poslední verze Lagondy přišla i o výklopné světlomety (ano, ani ty nefungovaly), její interiér v porovnání s prvními kusy působil obyčejně, konvenčně a skoro až smutně. Ale takový byl už příběh Lagondy. Když jsem v úvodu psal, že nový Taraf chtěl na Lagondu navázat, nemyslel jsem tím všechny její vady, poruchy a nedokonalosti. Jedno však Lagondě z konce sedmdesátých let nelze upřít. Na první pohled šokovala. Možná nebyla nejspolehlivější, ale mezi konkurencí byla jednoznačně nejlepší. Žádná přímá konkurence totiž nebyla. A stejné je to i s novou Lagondou, Lagondou Taraf.

Tarafu bylo vyrobeno pouhých 120 kusů pro celý svět, takže jestli se bojíte, že se svůj Aston Martin budete hledat na parkovišti plném jiných Aston Martinů, což se jistě na mnoha místech planety pravidelně stává, Taraf vaši obavu dokáže poměrně značně zmírnit. Nová Lagonda není jen jedinečná. Je i rychlá. Šestilitrový dvanáctiválec dává výkon 540 koní, přenášený na zadní kola přes osmistupňovou převodovku ZF. Z nuly na sto se tak Taraf rozjede za 4,4 vteřiny a nepřestane zrychlovat, dokud se rychloměr (klasický ručičkový – dvakrát do stejné řeky nevstoupíš) nezastaví u hodnoty 312 km/h. To vše v pohodlné a tentokrát i adekvátně prostorné kabině.

Nakonec tedy přichází logická otázka pro ty z vás, kdo se zasnili stejně jako já. Kterou Lagondu byste chtěli ve své garáži. Tu novou, krásnou, elegantní a rychlou, nebo tu starou, trochu zlobivou, ale neskutečně pokrokovou? Diskuse je vaše…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jazet
31. ledna 2020, 16:55
3

Ta původní lagonda je pro mě jedno z nejhezčích aut vůbec (ano jsem divnej :) ).

reagovat
krab
31. ledna 2020, 18:00
-1

Lagonda je krásná, William Towns design. Jednou jsem jí náhodou viděl stát na parkovišti v Rakousku.. už je to pár let, na motorkářským výletě. A koukali jsme na to všichni jako na ufo... V reálu hrozně nízká limuzína.

Kdo chce k tématu víc a nevadí mu, že je to anglicky, tady je hezká story o Rodgeru Duddingovi, který těch Lagond má asi 26 nebo kolik. Už dřív jsem na to video koukal, hezký rozhovor je to:

reagovat
Sc
Sch
31. ledna 2020, 18:39
1

Původní Lagondu, to auto je prostě výjimečné v odvaze návrhu. Ta nova je jistě skvělá, ale její výjimečnost je dána hlavně tim, ze jich vyrobí jen 120.
Paradox je, že dnešní ručičkovy tachometr je jen analogový ukazatel digitální veličiny, kvůli konzervatismu zákazníků.

reagovat
beastar
31. ledna 2020, 19:00
1

Ani jednu bych nechtěl Zonda rulez snobové...

reagovat
FC
F.a. Cerv
31. ledna 2020, 19:29
2

A co je Zonda? Narozdíl od originální Lagondy jenom tuctový supersport pro pozéry a ta nová by jako EDC byla naprosto skvělá - přivést potomky do školy LAGONDOU? Ruku na srdce, kdo z vás to má ??? :D

STANLI
31. ledna 2020, 19:38
0

A jéje ????

STANLI
31. ledna 2020, 19:39
1

:D

beastar
01. února 2020, 17:06
0

Tuctový supersport:) Si založ ještě tam 4 účty teď tady. A pak si o Zondě něco přečti. Věřím že si dalek toho to auto někdy vidět naživo, nebo řídit. Vidět ji jet. Lagonda je možná výjimečně hnusná a rádoby pokroková... Ale tj vše. Už v době vzniku ten kepl nikdo nechtěl. Proto je to dnes jakože pro perverzní úchyláčky do sbírky ceněná věc... Jinak neskutečnej krám...

Až vyrobiš luxusní supersport skoro v garáži jako Pagani... Piš si o pozérství;) Lagonda i tu rádoby luxusní novou vyráběla zavedená automobilka kde jenom ekonomické oddělení zaměstnalo tolik lidí co celý Pagani. A jak to dopadlo. Směšně. Asi tolik k tématu.

Ale ono opravdu tyhle smělý Britský pokusy se mohou fakt líbit jen velmi divnym lidem. Asi jako produkty MG z konce této převratné chlouby Anglie...
-
Komentář upraven 1. 2. 2020, 17:06:39

Csaba
31. ledna 2020, 21:30
0

Tak to je snad poprvé co jsem se tu dozvěděl něco opravdu nového, něco o čem jsem neměl ani ponětí (Taraf) :)
O žiletkovité Lagondě už toho (i česky) bylo napsáno tolik že zde není nic nového, s čím by se dalo přijít.

Nikdy nezapomenu na léto asi před 10 lety, jel jsem po D1 z Brna na Jihlavu a zhruba u V. Bíteše jela v protisměru tahle Lagonda a za ní A M Shooting Brake, bylo to jen pár sekund ale ten zážitek vnímám intenzivně dodnes...

reagovat
Csaba
31. ledna 2020, 21:35
0

A chtěl bych tu starou, samozřejmě :)
PS: jsem sám který kouká na příď Tarafu a vidí (téměř) Mazdu 6? :)

Moses
31. ledna 2020, 23:44
0

Z tych dvoch by som bral urcite staru Lagondu. Je tak uchylna az je dobra :D
Ten Taraf vyzera byt pekna hracka ale podla mna je to trochu nuda.

reagovat
Moses
03. února 2020, 11:08
0

...a specialne by som bral Lagondu od Tickforda ;)

Ha
Hansoff
01. února 2020, 08:18
0

Kdysu jsem dostal knihu Velká kniha automobilů za posledních 50 let. U obrázků Lagondy jsem strávil opravdu hodně času. Kolem roku 2000 se i prodávali celkem levno. Byla by to výzva, něco takového provozovat. Nebo pěkné téma na restomod...

reagovat
Trinom
03. února 2020, 07:08
0

Hlavně dneska už jsou možnosti, jak to udělat tak, aby se to furt nekazilo a přitom na první pohled nebylo vidět, že to je jinak.

Irwinek
01. února 2020, 10:09
0

Stara Lagonda je jedina Lagonda :-)

Nevim, ktera to byla verze, ale nefungovalo jen zadni okenko a neprislo mi, ze bych se do ni se svymi 186 cm nevesel. A to dopredu i do zadu. Faktem je, ze ve 22 clovek vnima nepohodli jinak, zvlast, kdyz sedi v necem, za co tady byl slusny palac :-)

reagovat
Skipper
01. února 2020, 10:42
0

Když jsem poprvé objevil ,,starou, Lagondu, byla to laska na první pohled. Od té doby píšu pravidelně Ježíškovi, hraji účtenkovku (to aby bylo na opravy, kdyby jí Ježíšek nahodou přinesl), ale pořád nic.

reagovat
Irwinek
01. února 2020, 12:30
0

No, uz je po jezurovi, a taky to neni ziletka, ale zase je prijatelna cena :-)
shop.foxtoys.cz/aston-martin-lagonda-1974-saloon

Skipper
01. února 2020, 13:10
0

Lagondu mám v 1/43 od Minichampsu. Ale je to poměrně naprd, ani do obchodu s tím nezajedeš. Místa v tom není, ani to moc rychle nejede...

Irwinek
01. února 2020, 15:40
0

Taky by se mi obcas hodil ten " udelator " z krecka v nocni kosili :-)

rychlost je relativni pojem, kdyz jsem jel s desetinou 127 km/h, nedokazal jsem to uridit :-)

Looboo
02. února 2020, 21:19
0

Aston Martin Lagonda, absolutny nezmysel

reagovat
Vojtáno
04. února 2020, 16:22
0

Tak tohle video je pecka! Zároveň teda musím říct, že je to opravdu to naprosto nejdivnější auto, co jsem kdy viděl! :)

PeterLuk
02. února 2020, 22:24
0

Tá "nová" Lagonda je nádherné auto! Takto má vyzerať sedan!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem