načítám data...

Aktivní zásahy do řízení: Opatrně, prosím...

17. ledna 2021, 12:28 53 komentářů Jan Machač Editorial

Automobilky na nás chrlí systém za systémem ve snaze připravit nás na zcela autonomní budoucnost a já bych rád trošku přibrzdil

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Musím začít trošku zeširoka. Jsem sice jen magistrem aplikované informatiky, ale rád se chlubím, že mnoho vím a na vše mám názor, proto prosím tohle berte jen jako jeden z možných pohledů. Rozhodně si nemyslím, že mám dostatečný přehled v dotčených oborech, abych se mohl pokusit o něco objektivního. Ale prostě toky mých myšlenek se někam ubraly a já bych se rád pochlubil.

Varování tedy máme za sebou a k věci: Vždy jsem považoval řízení za věc zajímavou a zábavnou, proto mi přišlo přirozené hledat ono splynutí člověka a stroje. Jako malý kluk jsem měl zato, že čím větší má řidič kontrolu, tím lépe, neb na cestě se musí reagovat rychle. Když jsem pak během svých studií četl článek o tom, kterak Lexus chce zavést hlídání v pruzích a chce aktivně zasahovat do řízení, nebyl jsem schopen pochopit jednu věc: Jak má teda řidič vědět, kam jede? Vždyť přece nějaké drbnutí do řízení ho musí vyplašit, ne? 

Kam jsme dospěli víte, nebo tušíte sami. Podobná zařízení se teď montují skoro do všech dražších aut a často se samy vnucují svým automatickým zapínáním. A já se s nimi čím dál více peru. Vysvětluji si to následujícím myšlenkovým pochodem:

foto: Andrew Catellier, Creative Commons

Když řídím, podvědomě provádím činnosti, o kterých vím, jak dopadnou. Podvědomě předvídám, co se bude dít kolem, podvědomě koukám do zrcátek, podvědomě držím volant a jen citem z něj čerpám informace o tom, kam se auto pohybuje a všemu dává korunu statokinetické ústrojí vědící přesně, kam se řítíme. Lidský mozek prostě některé věci automatizuje. Je to jako s jízdou manuálem, napřed to skoro nejde, nakonec se člověk těší na bitku s vyklochtanou převodovkou. Je to její nepředvídatelnost, nebo vaše neznalost toho, jak s ní zacházet, aby to "bylo ono", co vám připadá nové a zajímavé. A zároveň je to důvod, proč "obyčejný smrtelník" na tu převodovku bude nadávat. 

V naší mysli máme spoustu abstraktních věcí. Umíme předvídat. A i to předvídání umíme automatizovat. Vzpomeňte si, jak vás dokáže vykolejit nějaký pitomý manévr někoho kolem. Jak to upoutá vaše oči, jak se svět smrskne a vaše pozornost se zaměří jen tam, kde se stalo něco neočekávaného. To se vám právě rozpadla nějaká ta předpověď, nějaký modýlek počítal s tím, že pán by přece dal blinkr a on nedal.

Proč o tom ale melu: Dosud se ty modely v našich hlavách opíraly kupříkladu i o síly na volantu. A to vede k doměnce, že jen tak držet ruce a nic nedělat je vlastně super a že auto může řídit samo a vy tam na tom volantu jako ty ruce máte a nakonec můžete kdykoli začít řídit, ne? 

Mno…

Jsou situace a systémy, které do sebe zapadají, pak jsou systémy tak nějak nefunkční a pak jsou systémy nekomunikativní. Ale ani jednou se mi ještě nestalo, abych auto nenachytal na švestkách. A nemyslím teď pitoreskní věci typu zastavení před sice naprosto typicky oranžovou, ale otevřenou, závorou, a vyvolání paniky na palubě. Myslím tím situace, kdy se prostě systém odpojí, protože si přestane věřit, nebo si naopak věří moc a snaží se vás nasunout pod autobus. 

foto: James Duncan Davidson, CC BY-NC 3.0

Nastávají tedy situace, kdy jedete v mírném oblouku, na volant nevyvíjíte žádnou sílu, protože je opřený o hlídání v jízdním pruhu, najednou se auto vyrovná. Vy to zmateně chytíte a až dodatečně zjistíte, že jen někde na palubce změnila barvu ikonka a to, co se dalo vnímat jako přirozený odpor volantu, najednou nebylo.

Nebo jedete vedle kamionu, na cestě jsou nějaké zbytky čar po objížďce, auto jede rovně, o nic nejde, najednou škubne volantem a začne vřískat. To se prosím zbláznil zase nějaký oný v kombinaci s jiným…

Jistě, na světě existují asi jen čtyři firmy, které reálně dodávají asistenty, či samořízení do aut, takže bych si i já mohl na těch pár systémů zvyknout, ne? Jenže ono mi to nejde… Celé to závisí i na takových věcech, jako je muška na kameře, nebo odlesk slunce od cesty. Trošku se bojím, jestli to není mimo moje mozkové kapacity.

Takže ve výsledku místo toho, abych si zvykal na předvídatelné věci jako je třeba adaptivní tempomat, který lze mimochodem nepoužít, mám ke všem těm značkám, zmateným turistům, pomalým puristům a spícím policistům ještě nepředvídatelného strejdu, který mi sahá do řízení, ale zato vesměs vůbec nemluví.

Až na vyjímky se totiž tyhle asistenty chovají jako pubertální děcko, které tvrdí, jak něco umí, zarytě to dělá, a když se dostane do krize, začne vřískat a hodí to na vás. Komunikativnost, intuitivnost a možnost tyhle pomocníky vypnout je dle mého minimum. Někdy se fakt hodí. Jenže abychom se dostali z té šlamastyky nepředvídatelnosti a přitom nutnosti kdykoli reagovat, musíme se podívat ještě na člověka jako takového.

Autopilot totiž uspává. Ukonejší vás. Hezky to funguje už sto kilometrů, ladíte rádio, dumáte nad nesmrtelností chrousta, čára

PŘEVEZMĚTE ŘÍZENÍ!!

Ano, nestává se to často, ale je to velmi ošemetná situace. Řidič netuší, proč se něco děje a auto může dokonce být schopno situaci zvládnout, takže se o to ještě nakonec ti dva můžou poprat.

Bohužel se obávám, že nemůžeme reálně lidstvu nabídnout skoro fungující systém, který jim dodá jistotu a má tu nepříjemnou vlastnost, že jim tu jistotu taky může kdykoli sebrat. Potřebujeme alespoň sekundu dopředu upozornit toho dřímajícího humanoida, že se bude řídit. 

Do té doby asi budu starým páprdou, který si to vždy vyzkouší, najde, jak se to vypíná, a spolehne se na svoje prazážitky z autoškoly. Na dálnici pak ale asi zariskuju ten šok no… Přece si neuženu křeč…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vojta
17. ledna 2021, 12:59
3

Taky ty asistenty nemám rád, tím spíš, že nefungují ani ty nejjednodušší. Třeba čtení dopravních značek. To sice čte značky, ale kolikrát i ty, které nepatří k mojí silnici, mají dodatkové tabulky a vůbec to nerespektuje konec obce, křižovatku nebo ceduli s koncem omezení. Tahle věc se nezlepšila už spoustu let a funguje jen tam, kde je zároveň mapa a značky a rychlostní omezení jsou zaneseny v ní. Na ten vývoj jsem zvědav, ale jakožto ajťák jsem k tomu taky dost skeptický a co jde vypnout, to vypínám. Vadí mi jen ty věci, co se samy znovu aktivují po restartu auta.

reagovat
Mechanik
17. ledna 2021, 17:06
-1

Nefungují základní věci jako automatické stěrače - najednou začnou stírat jak prdlý a není důvod, navíc chybí manuální nastavení rychlosti cyklovače protože je tam přece automat. Nebo obyčejný parkovací senzory, když přes ně sjede sníh a začnou najednou řvát, člověk se lekne že je schopnej nabourat. Nechápu proč musím zmáčknout spojku když chci nastartovat, akorát ubližuju motoru. Proč musím dvakrát mačkat odemčení auta, když nastupuje víc lidí. Proč musím vypnout motor když chci otevřít kufr. Když zapnu ofuk předního skla, proč se automaticky zapne klimatizace a větrák na plno a nejde to jinak. Ty věci jen otravují život a to za to mám ještě platit?

PepaSFI
17. ledna 2021, 17:30
4

to otvírání kufru bude asi protizlodějská funkce. U spousty aut je to svázané s otevřením dveří řidiče, což teda taky vytváří spousty veselých trablů typu "táto vylez z toho auta, mně to nejde otevřít! Prostmtě co s tím děláš, dyť to normálně šlo, no hele dyť to říkám že to jde". To dvojitý odmykání bude asi totéž, aby ti někdo při nastupování nemohl páchat nemorálnosti druhýma dveřma. Tyhle věci jdou někdy nějak nastavit, jen se musí vědět jak a návod jak známo, čte jen ten kdo si nevěří.

Mechanik
17. ledna 2021, 17:37
0

To není z jednoho auta, ale zažil jsem to ve více vozech, prostě to tak vyráběli. A samozřejmě to není vše co mě otravuje je toho hafo, co na mě má auto řvát že nejsem připoután.atd

Mechanik
17. ledna 2021, 17:43
0

Návod jsem četl, nastavit to nejde, i automatické sklápění zrcátek jsem musel nechat vypnout přes diagnostiku v servisu. Já chápu proč to tam je, ale je to blbost, v jiném autě na to mám normálně tlačítko a když tedy hrozí že by mi mohl někdo vlézt do auta, tak ho zamknu. To samé s těma zrcátkama, sklopím když potřebuju

Ronoath
17. ledna 2021, 18:32
5

Mám laciného Fiata, kde automatické stěrače fungují naprosto bez potíží, a do nastavení citlivosti na pravé páčce jsem hrabal přesně jednou, abych zkusil, co to dělá.

Pod výdechy vnitřní ventilace uprostřed, v řadě čudlíků, je i otevření kufru. Blbé je, že se sám nezavře - jel jsem jednou pár metrů s otevřeným kufrem, bo kamarád přesně tohle předpokládal: "pročs to nezavřel?!" "Myslel jsem, že se to zavře samo, kdy se to samo otevřelo!"

U kufru mě rozčiluje jen absence vnitřního madla. Fakt, není tam. Já bych ani neřešil ty elektronické přešlapy, ale rozčilují mě mechanické.

PepaSFI
17. ledna 2021, 18:47
9

to samočinný otvírání kufru má taky trošku mouchy :-)

;feature=emb_logo

Fa
Fandatik
17. ledna 2021, 20:28
0

Ještě jsem nezažil automatické stěrače, které by reagovali přesně jak chci. Neumí předvídat.
Když v dešti míjím kamion, nedají stěrače maximální intenzitu předem. Podobně v menším při výjezdu z tunelu.
Já prostě ví, že mě nahodí a chci být slepý co nejmenší dobu.

Ostatní bylo taky pro zlost a některá auta mě chtěla zabít, ale to naštěstí nemám doma.

Vojta
17. ledna 2021, 22:01
2

Automatické stěrače, pokud fungují dobře jsou fakt boží věc, to mám ve 159 i 166 a funguje to fakt skvěle, pokud jsou dobré stěrače. Když jsem tam měl nějaké čínské jebky, fungovalo to hrozně, protože v tom místě blbě stíraly a senzor pak šílel. Parkovací senzory, pokud to není levná čína, tak taky fungují docela dobře, ideálně třeba ve spojení s kamerou. Věci jako odemykání auta a kufru se minimálně u Alfy dají bez problémů nastavit, sám to taky nepoužívám. To, že si to samo zapne klimošku... on je důvod mít ji vyplou? Tím spíš když má člověk automatiku? Jakej proboha? Aspoň mi to odmlžuje to okno a díky senzoru zamlžení to je ještě o kus lepší - automatická klimatizace je super, jen nastavit teplotu a víc do toho nehrabat, ona si poradí a kompresor si zapne dle libosti! Stejně tak jsem snad nezažil tak debilní auto, kde by pro start musela být sešlápnutá spojka - zatím všude fungovala brzda, i u manuálů. Takže ne, tyhle vyjmenované věci mě netrápí, jsou vymyšlené většinově dobře a Mechanik evidentně si neumí koupit dobré auto, asi by měl změnit povolání :D

ro
rock
18. ledna 2021, 06:18
1

Odemykání auta je zvláštní; zatím jsem nenarazil na auto, kterého by nešlo nastavit odemykání všech dveří naráz na první zmáčknutí, když už mělo tu funkci, že rozlišovalo odemknutí dveří řidiče a odemknutí všeho.
Startování jenom s vyšlápnutou spojkou jsem zažil, taky se mi to nelíbí, ale jako ochrana proti všem roztržitým, co startují se zařazeným kvaltem a skočí pak do auta zaparkovaného před ním, to chápu.
Moje auto jako bonus nenastartuje s otevřenými dveřmi...

lu
lumix
18. ledna 2021, 07:33
1

Odemknuti dveří u koncernu jde nastavit řidič, levá strana, všechny dveře. Jinak ABS ok, ASR mě sere, ESP mi jednou asi zachránilo život v jedné nečekaně zledovatele zatáčce (jinak mě občas vadí reaguje jinak než bych potřeboval), asistent sterace celkem ok, přepínání dálkových světel ok, brzdový asistent je hystericky, udržování v pruhu po většinou obtěžující.

FamArt
18. ledna 2021, 09:59
1

Petju, neprajem ti to, ako čítam, že v tom aute nerobíš absolútne nič, obávam sa, že príde deň, kedy ti zhasne jeden senzor a niekde si nepekne natrepeš hubu.

Trinom
24. ledna 2021, 18:42
0

Pepo, tohle je úděl všech sedanů. Když seš vůl a otevřeš si víko kufru na kterým leží sníh, v ten moment máš ten sníh v kufru. Uděláš si to jednou, dvakrát, pak se naučíš to nejdřív pozametat :-D

lu
lumix
17. ledna 2021, 13:46
1

Taky ty asistenty nemám rad, udržování v pruhu se se mnou porad pere, brzdový asistent panický tvé a brzdí úplně zbytečně, takže mě vždy vyděsí. Nicméně si dokážu představit, ze když pojedu autem delší cestu na dovolenou, ze bych si na dálnici nechal toto zapnuto, na dálnici to udržování v jízdním pruhu celkem obstojně funguje, tak by mi mohl pomoci stejně tak asistent, mikrospanek je svině. Prostě na každodenní použití to z mého pohledu není úplně vhodne.

reagovat
XT
XTad
17. ledna 2021, 18:05
1

Je absurdní, že euro ncap strhává hvězdičky za chybějící samolepky, řeší se každý gram co2, ale asistent, ktery se vás neustále snaží nabourat, nejen že není zakázaný, ale dokonce je málem vyžadovaný.

reagovat
Mechanik
17. ledna 2021, 18:11
1

Je to jednoduché, prostě si to nekoupím ;-)

Jaromír
17. ledna 2021, 20:11
3

Hrozne rad bych si chtel zkusit nejakeho asistenta, mam s nimi absolutne nulove zkusenosti. Treba system start stop bych chtel vyzkouset. V mem povozu je jediny asistent a to abs.

reagovat
Jan Machač
17. ledna 2021, 21:09
1

To bys musel se přisunout se a pak bych tě mohl edukovat osobně ;-)

Jaromír
17. ledna 2021, 22:31
11

Omlouvám se, asi je pozdě, ale nějak té věte ani po několikerém přečtení nerozumím. Doufám že to teda není nějaká homo nabídka, pak bych musel s díky odmítnout. :D

Jan Machač
18. ledna 2021, 11:06
0

že kdybys byl blíž, tak bychom se svezli ;-) A nedělejte si ze mě tamto! ;-)

Sa
Sato
17. ledna 2021, 23:06
0

Stale dufam v nejaky zoznam aut ktore to maju automaticky po kazdom nastartovani zapnute a nie je to prvok vybavy. Vsetky tieto serepeticky, pekne v prehladnej tabulke. Oktavky? Focusy? Su este v poho? Niekde som raz zachytil info ze nieco z toho ma byt povinne.

reagovat
Radim Nemec
17. ledna 2021, 23:41
3

Co rikate na matrixove svetla?
Za poslednich pet let jsem mel moznost najezdit po nemecku a rakousku (a cr) vyssi tisice km ruznymi generacemi VW (a Audi) a musim rict, ze kazda generace je citelny posun dopredu. Porad je to jenom asistent (tzn beru to jako esp - clovek by mel ridit tak “jakoby to tam nebylo” nebo “aby to nepotreboval”), ale kdyz dojde k pruseru, tak super ze to tam je. Imho typicky ozrale neosvetlene cyklisty, pripadne tradicni ozralci vyhrivajici se na asfaltu (dobre, to se mi zatim stalo jenom na jizni morave). Cteni znacek je super, ale v kazdem state jsou lehce jine (a podle toho to i funguje), kvalita mapovych podkladu, pripadne RDS taky zavisi stat od statu... rozhodne to neni v dohledne budoucnosti na set-destination-and-forget system. Na dalnici mozna.

reagovat
Jan Machač
18. ledna 2021, 11:07
4

tohle nezasahuje do řízení a považuju to za jeden z největších posunů posledních let...

Holofaust
18. ledna 2021, 01:10
1

Pokud automobilka plně převezme zodpovědnost za akce auta který funguje v režimu aktivních zásahů do řízení, tak s tím nemám problém. Ale pokud za to mám zodpovídat já, musím taky řídit já. Jinak fakof milí posraní pseudovizionáři.

reagovat
ro
rock
18. ledna 2021, 06:21
0

Znáte někdo auto, u kterýho by se dalo vypnout ABS? Na některý asistenty jsme si holt zvykli.

reagovat
Fa
Fandatik
18. ledna 2021, 07:00
0

Ultima? Ale tam snad nejde ani zapnout.

lu
lumix
18. ledna 2021, 07:21
0

Dá se to vypnout vyřazením pojistky, řekl bych. Jinak by i šlo strihnout kabely čidel ty připojit novými dráty, které povedou do kabiny kdy se připojí k nějakému vypínaci. Není to sice moc elegantní, ale mohlo by to snad teoretický fungovat.

JZ
Jan Zavrtálek
18. ledna 2021, 09:02
0

lidi spíš pořád ještě vůbec netuší, že to tam mají...pořád mě dokáže překvapit, když se mě někdo zeptá, co má s autem, když jim teďv zimě pořád kope brzdový pedál, byl jsem u nehody, kdy pani ucukla s nohou protože se toho lekla (tohle fakt řekla policii), nemluvě o tom, že lidi si myslí, že ABS zkracuje brzdnou dráhu...ABS není ale tak nebezpečný, protože je to v zásadě pasivní asistent, který ti nekecá do řízení na základě nějakého koncernového woodoo založeného na linuxu...

Vojta
18. ledna 2021, 09:33
0

Vypnout ABS jen tak není rozumné, protože v drtivé většině aut s ABS to dělá zároveň i EBD, tedy elektronický rozdělovač brzdného účinku a rozděluje to poměr předek vs zadek. Starší auta měly například zátěžový regulátor, ale to je fakt naprosto strašlivá záležitost. ABS ale taky chrání proti zablokování kol celkem účinně a pro drtivou většinu lidí je to dobrá věc, pokud se nejedná o jednu z těch prvních historických vykopávek.

ro
rock
18. ledna 2021, 11:49
3

Já to nepsal proto, že bych ho chtěl vypínat, ale jako příklad asistenta, který v současném autě máme všichni, všichni ho bereme jako nedílnou součást brzdového systému a nikoho by ani nenapadlo hledat tlačítko k jeho vypnutí.

Třeba si časem zvykneme i na některé z těch relativně nových (i když něco, co mi šťouchá do volantu nebo začne brzdit dřív, než bych měl v úmyslu, ve svým autě fakt nechci)

S.
S.h.I.t.
18. ledna 2021, 08:39
9

Nesnasim ruzny pseudoasistenty ala drzeni v pruhu. Jestli se nekdo neumi v pruhu udrzet, nema co delat za volantem. Pokud za volantem chrape, opet tam nema co delat.
Naposled se me tenhle dementni system pokusil zabit. Potreboval jsem se rychle vyhnout kdyz mi z boku vletel bordel na cestu a ten kram se se mnou jak prat o volant. Takze dekuju, tohle fakt nechci.
Znacky at si to klidne cte a zobrazuje na HUD, ale proboha, at to podle nich hlavne nic nedela.

reagovat
S.
S.h.I.t.
19. ledna 2021, 12:04
3

Jo je to problem. Nevidim jediny rozumny duvod mit v aute vec, co aktivne saha do rizeni takovy zpusobem, ze sama o sobe muze zpusobit vyrazne zhorseni situace. A jeste za ni platit a jeste komplikovane resit jak to pred kazdou jizdou mit vypnute.
A znovu, pokud se nekdo neumi udrzet v pruhu nebo za voilantem chrape, tak tam proste nepatri a ma jet autobusem. Jinak je nebezpecny vsem okolo sebe.

JZ
Jan Zavrtálek
18. ledna 2021, 08:55
1

Takhle mě hlídání v jízdním pruhu málem nacpalo pod dodávku... to auto bylo půjčený a musel sem absolvovat cestu do Bratislavy, tak si tak jedu po D1, začíná klasika zúžení, tak se držím podle žlutých čar, ale asistent jízdy v pruzích se mě snaží nacpat do pruhu vedle podle bílých čar... měl sem skoro bláto na hřišti, ta síla, kterou jsem musel vyvinout nebyla úplně malá, ještěže sem měl obě ruce na volantu... tohle ten asistent udělal pokaždý, už jsem věděl o co jde, ale stejně sem to po třetím pokusu o udržení čistého textilu vypnul (což byl sám o sobě dost voser)...

reagovat
BubaaCZek
18. ledna 2021, 11:55
2

Ja hlidani pruhu v Smaxu zapinam jen na dalkove trasy na dalnici. Kdyz vim, ze pojedu ooravdu dlouho tak me to trochu hlida a zavrni, kdyz dojedu nad caru. Jinak to je standardne vypnuto (nezapne se po startu), jelikoz ve městě mě to neskutečně prudí.

reagovat
beastar
19. ledna 2021, 09:32
2

Včera mě na kostkách zachránilo ABS. Moje skvělý supermoderní gt zachráněno od střetu s Golfem 7. Bůh zehnej asistentu.

reagovat
Sedrik
19. ledna 2021, 10:56
0

Mě k tomuto tématu velice zaujal starší článek na Jalopniku (možná jste četli) - je to déle, co jsem jej četl, ale závěr je takový (jestli si jej správně pamatuji), že pokud máme odpovědnost za řízení dát počítači, musíme dokonale proškolit řidiče v tom, jak které systémy fungují, na co reagují a jak se chovat v krizových situacích: stejně, jako to musí umět piloti letadel.

To je z mého pohledu zjevná utopie, takže se nástupu self-driving aut v masovém měřítku neobávám. Technologie to bude zvládat, ale lidi ne a díky tomu to legislativa nedovolí.

https://jalopnik.com/automation-transformed-how-pilots-fly-planes-now-the-s-1834176244

reagovat
Jan Machač
19. ledna 2021, 13:41
1

Což je v podstatě z druhé strany to, s čím mám problém: Nevím, co to dělá, nemůžu se na to spolehnout, ale mám za to zodpovědnost.

Sedrik
19. ledna 2021, 14:52
0

Přesně tak - této vlně by prospěla regulace. Jednotné rozhraní a ovládání těchto prvků (od adaptivního tempomatu přes "keep in lane control" až po automatické měnění jízdních pruhů). Pomohlo by to i tomu, aby se rychleji do aut dostala schopnost, která se mě líbí nejvíc a to je schopnost mluvit mezi sebou (pokud by bylo jednotné rozhraní, bylo by to snazší).
Jsem zvědav, kam toto půjde.

St
Staromil
19. ledna 2021, 16:48
8

Budoucí plný přechod na autonomní řízení je, stejně jako většinová elektromobilita, podle mne, utopií. Obé si vytklo moc amibiciózní cíle se současným tak trochu popíráním reality a možností. Elektromobilta bude ještě dlouho narážet na zdroje a možnosti dobíjení, autonomní řízení na nutnost předem předvídat a předem tedy naprogramovat všechny možné situace a okrajové podmínky, které mohou nastat. To hlavní, co nastane zcela jistě je, že to nikdy nebudou mít auta všechna a všechna najednou. přechod tedy velmi problémový. Ještě bych si to dokázal představit na nějaké superdálnici jen pro tato auta, třeba na dlouhé trasy, kde by to mohlo fungovat trochu jako železnice pro supervlaky. Nebyly tam raději žádné křižovatky a nemotali by se tam chodci, cyklisti, psi, samozřejmě "normální" auta a pod. Tam by se zase třeba pak dalo jezdit i rychle a hlavně, musela by ta auta asi nejlépe pořád komunikovat mezi sebou a reagovat na stejné podmínky stejně. Takže vlastně úplně kompatibilní až stejný systém! Je to z dnešního pohledu reálné ?

Asistenční systémy bych tedy asi rozdělil na ty, co mohou pomáhat a nebo opravdu pomáhají řízení vozu, a to i třeba nějakým tím zásahem do ovládání a jeho pohybu ( sem bych třeba zařadil systémy jako ABS, ASR, EBD, ESP - systémy tohoto typu mám, jsou zapnuté, nicméně vypnutí, kromě ABS samozřejmě, jednoduše čudlíkem, též k těm užitečným, neotravujícím řadím tempomat, asi i ten adaptivní ) a na ty systémy, které se snaží zasahovat tam, kde má hlavně zasahovat řidič, pokud je řidičem a chce řídit. Ty první ale také nejsou vždy dokonalé a běda, když nás "chrání" a "pomáhají" až do jinak těžko dosažitelných nebo podle reakcí auta rozpoznatelných krajností a pak se to utrhne..
Do těch druhých bych řadil asi hlavně hlídání jízdního pruhu, jehož použití je fakt dost omezené, pokud nemá občas vyvolávat i nebezpečné situace a v lepším případě občas prudit ( ten by mne fakt štval, vyhýbám se vytlučenému kanálu, přejedu čáru od nalajnované cyklostezky a "jeb ho" do volantu...a to není situace jediná, popsáno jich je tu více). Pro mne diskutabilní je i nouzové nebo krizové brždění, kde ale nemohu soudit z vlastní zkušenosti. Nicméně, je třeba čumět před sebe, ne ? Také třeba hlídání mrvého úhlu není asi nezbytné, když jsou dobře nastavená zrcátka, tak alespoň já žádný mrtvý úhel nemám ( hlídání mrvého úhlu v autě ano, mám ho zapnuté, ale občas mne v hustějším provozu docela vyplaší...:-))...) Vypnout jde jednoduše čudlíkem. Pak jsou asisenty pro "pohodlí" jak by se dalo asi říci. Automatická světla podle úrovně osvětlení - člověk nezapomene rozsvítit v tunelu, zase ale teď v zimě svítí skoro pořád, ale ano mám, používám. Automatické stěrače - nezažil jsem systém, který si vždy poradí ku spokojenosti...mrholení, sněžení, ostříkávání od aut přede mnou, zlobí mne snaha občas stírat, i když je sklo už skoro suché. Není nad cyklovač s otočným kroužkem, kde se nastaví interval tak, jak vyhodnotí nejlepší computer mozek...v takových situacích často cyklovač vypínám a "cykluji" pravým prstem sám...pravda, při konstantním dešti se automat jakž takž přispůsobuje rychlosti, není třeba to sledovat. A to nemluvím o cyklovači, který byl ve stařičkém Formanovi, jestli to někdo znáte. Ten si interval pamatoval v libovolné délce podle dvou po sobě jdoucích sepnutích, řídící systém = řidičův mozek. Sklápění zrcátek - mám zase čudlík, sklápím, vyklápím, kdy já chci. Výhoda všech spínačů je, že sepnu, je pořád sepnuto, vypnu, je pořád vypnuto, zapnu to i za jízdy, aniž bych se musel proklikávat v menu a čuměl na display místo na silnici. Beru, že v tomto asi cesta vede lépe k hlasovému ovládání? Bezklíčkové startování a automatické zamykání ( tedy s klíčem jen v kapse ) - převážně hodnotím asi spíše kladně, ale občas od jiného auta klidně ocházím, aniž bych jej zamknul...:-)))...ale to je moje chyba...ono se ale občas a nepřišel jsem na to přesně kdy, nezamkne ani to moje, pípání musím přeci jen taky hlídat...když si vzpomenu.. Taky mi občas chybí možnost postupně zapínat otáčením klíčku úroveň sepnutí elektriky u stojícího auta.

No, tak ať nám asistenty opravdu pomáhají a když už jsou, ať jsou užitečné, než aby šlo hlavně o marketinkový produkt, který je buď k ničemu a zbytečně ho platíme v nových autech a nebo nás dává do naprosté závislosti na nějakém často nedokonalém SW a ještě nás ukolébává, jak za nás vše vyřeš, a že tedy jako vlastně nemusíme ani moc řídit...

reagovat
St
Staromil
19. ledna 2021, 16:53
0

...týýýjo, tak píšu, píšu a teď teprve vidím, jak je to dlouhé....:-))..tak to asi nikdo číst nebude...:-)))...to je už spíš jak blog...no, už se stalo.

S.
S.h.I.t.
19. ledna 2021, 17:04
0

Takova vec, kam jine dopravni prostredky nesmi, kde ty veci mezi sebou kokunikuji, pouzivaji stejna rozhrani, nemaji moc krizovatek.... to uz existuje. Jmenuje se to koleje a moderni VRT.

St
Staromil
19. ledna 2021, 17:13
0

Jasně, o tom žádná, ale přeci jen určitý rozdíl bych viděl v tom, že "někam" dojedu, sjedu z té komunikace ( asi trochu i jednodušší a levnější, než rychlotrať) , "hodím" auto do normálního módu na silnici a dojedu kam třeba po "normální" silnici a tam dále jezdím svým autem. Nebo dojedu rychlovlakem a auto si tam půjčím, pravda, také možnost. Nicméně i z toho je vidět, že se bez toho autonomního řízení asi ještě nějaký čas obejdeme, nebo budeme muset obejít.... a vychovat mraky "autoprávníků" co pak budou řešit, kdo a kdy může za co...:-)))... Do toho pojišťovny...

Mechanik
19. ledna 2021, 17:30
0

Pěkně napsané, souhlas.
Nejhorší na tom všem je, že ti to nutí, prostě si to koupíš a hotovo. A pak to že to nejde vypnout. Nechápu proč se to všechno automaticky zapíná po novém nastartovaní. Chci tam mít možnost zapnout a vypnout podle sebe. To je jako kdyby nešla vypnout navigace, protože co kdyby jsi se náhodou ztratil.

Jan Machač
20. ledna 2021, 09:09
0

Dočetl jsem to a moc díky za krásný komentář

St
Staromil
20. ledna 2021, 09:38
0

Díky, nicméně, příště bych se asi měl "zkrátit"...a to jsem ještě zapomněl na jeden asi docela funkční asistent...:-)))...., který asi docela pomůže začátečníkům, méně vyježděným řidičům(čkám) a nebál bych se vlastně říci i dle vlastní zkušenosti ( dcera, snacha), že velké části méně často jezdících žen...brzdový asistent rozjezdu do kopce. Přidá jim přinejmenším v začátcích trochu na jistotě a sebevědomí při popojíždění nebo rozjíždění do kopce. Netroubí na ně troubové za nimi, když se nezadaří. Ani já nepohrdnu...:-)).. Tomu já říkám, že je něco v rámci pokroku užitečné...
Ono totiž "pokrok"...často je to bohapustá "ekonomika"...levněji vyrobit, dráže prodat jako něco "in". Proč spínače s podsvícením, dráty, složitější přístrojovka...když je display levnější na výrobu, montáž a dá se prezentovat jako nadstandardní výbava, stejně tak jako digitální přístrojovka versus analogy....domluvil jsem ( howgh...) , snad...:-)))...

PepaSFI
24. ledna 2021, 19:40
0

není to pokrok, je to vývoj. Až čas ukáže zda k lepšímu nebo do slepé uličky.
Ten rozjezd do kopce, to se dív intenzivně učilo jako základní řidičská dovednost. Tak si říkám, co se vlastně bude v té autoškole učit? Auta se umí víceméně udržet na silnici, dokonce na svý straně. Umí zabrzdit, umí se rozjet, umí zaparkovat, vidí v noci líp než člověk, jen tomu chybí ta vůle, rozhodnout se kam jedu a že to co se děje může být správně ikdyž to tak na první pohled nevypadá.
Mimochodem, ten asistent rozjezdu do kopce měly některý auta už někdy před sto lety a bez elektroniky.

St
Staromil
25. ledna 2021, 13:32
0

Pravda, to je vlastně to správné slovo v tomto kontextu..."vývoj"...to se fakt nemusí jednat současně o "pokrok" ( dobrým příkladem z jiného oboru by třeba mohly být 3D TV...duněli nám to do palic dost dlouho, že je to jako vrchol domácích zážitků, a kde jsou ty TV dnes ? a co TV 3D pořady ? nějak nejsou, že?...:-)))... ). Něco jako Cimrmanovská slepá ulička a možná tam někam směřují i některé vývojové "vymoženosti". Však už se u mnohých aut zase alespoň některé funkce vrátily a vrací ja spínače a točítka...

S tím rozjížděním do kopce v podstatě naprosto souhlasím. Dcera má docela dlouho řidičák, ale nebylo moc čím a kam jezdit, tak dlouho nejezdila. Nedávno s pořídila autíčko a přesně s tímto jsme začali kondiční jízdy ! Tedy popojíždění, správné řazení ( manuál...), nebrždění v zatáčce...bezpečné a raději i svižnější rozjezdy, couvání, otáčení, parkování do mezery a chtělo by to ještě i podélně. No, a pak desítky a desítky rozjezdů do kopce jak bez ručky, tak v prudším i s ní. Ale jak říkám, začátečník má plné nohy a ruce práce, tak mu třeba na čas to rozjíždějí ubere stresu v kolonách do kopce a na křižovatkách ve společnosti ne vždy tolerantních řidičů. Ale umět to musí, ne v každém autě, do kterého sedne to je nebo bude. Já se to učil ještě ve Š110, resp. 120 a tam to bylo nemilosrdné...málo plynu, pomalé provedení, nemilosrdně to poskočilo a chcíplo. Jenže v 18 jsem měl všechny troubily, když se občas nezadařilo, naprosto na háku. Diesel Mazda se zase pak o dost později do kopce rozjela i bez plynu, jaký měla krouťák a sílu na volnoběh. S tím ostatním je to, i podle mého názoru, až přespříliš. Nakonec i to parkování je často s automatem k ničemu (podélně)...kdo vám třeba na sídlišti nechá tolik místa ? Ale na pár věcí, co v autoškole ještě stále může, nebo by mělo učit více, či důrazněji, bych i tak ještě přišel...třeba používání blinkrů ( mj.včas), světel, jízda v pruzích, kontrolovat prostor kolem sebe asistent neasistent. Zařadil bych něco jako školu smyku, nebo také školení "krizového" řízení. V souvislosti s těmi blinkry bych měl vlastně návrh na jeden asistent (také tu bylo téma, co koho "točí")...třeba něco jako "nedáš blinkr, dostaneš pohlavek"...a jak poznat, že se měl dát ?...no od toho jsou přeci ti skvělí vývojáři a softvéráři...:-)))...

Trinom
24. ledna 2021, 18:50
1

Říkám si, jsem sám, kdo bytostně nenávidí prediktivní brzdění, které vám napumpuje ABS, aby stačilo dopadnutí pírka na pedál a ono to naplno zahamstlo brzdy? To samé LDV, který se pere o volant. Kde to sakra jsme?!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem