načítám data...

Je Škoda Rapid 1.0 TSI to nejlepší auto na světě?

13. února 2024, 19:56 35 komentářů Vavris

Nenechte se zmást, tohle nemá být recesistický blog, ale naprosto vážně zamýšlená úvaha. Rapid s litránkem je totiž vozidlem mnoha odpovědí.

zobrazit celou galeriiVavris Vavrisovic: Je Škoda Rapid 1.0 TSI to nejlepší auto na světě?

Osud tomu chtěl, že již několik let pravidelně, byť jen občas, sedlám silničního interceptora nesoucího jméno Škoda Rapid 1.0 TSI. V českých reáliích jde o vůz velice běžný, lidem oblíbený, za to odbornou a nadšenou veřejností spíše přehlížený, ne-li přímo vysmívaný. Není těžké pochopit proč. Škoda Rapid byl vůz od začátku plánovaný jako lowcostový produkt pro trhy umístěné od střední Evropy dále na východ. Je postaven na platformě vycházející z první generace Octavie, doplněné o nějaké komponenty z Fabie a dalších modelů – v době představení Rapidu v roce 2013 se jednalo o morálně zastaralé řešení. A Rapid si tak nějak obecně vysloužil nálepku vozu využívajícího výběhové technologie, laciné díly a mnohokrát jsem zaslechl myšlenku, že Rapid byl vyvinut hlavně z toho důvodu, aby se Škoda Auto mohla zbavit nepotřebných dílů, které měla na skladě (což je samozřejmě hloupost).

Tak jako tak, Rapid rozhodně není oslňujícím vozem. Při tvorbě jeho úzké a zároveň dlouhé karoserie můzy pravděpodobně nebyly na tomto kontinentu a účast designérů vám spousta lidí ozančí jako zpochybnitelnou. Rapid působí vizuálně poněkud vratce a… no… nudně… Interiér také na první pohled prozrazuje, do jakých katgorií toto auto patří. A na rozdíl od větší Octavie a mnoha jiných aut vám ho nikdo nezáviděl, ani když byl nový.

Jenže klasik říká, že není kumšt vyrobit skvělé auto, jehož vývoj stál stovky miliard a prodává se za mnoho milionů, za to je opravdu velký kumšt vyrobit skvělé auto, které má být levné.

Po několika tisících kilometrech strávených za volantem faceliftových Rapidů liftback osázených oběma variantami motorizace 1.0 TSI se nemohu ubránit dojmu, že litrový Rapid je právě to skvělé auto. Vlastně jedno z nejlepších aut, které kdy svět spatřil. A je mi úplně jedno, že polovina z vás právě přestala číst a druhá čte jen proto, aby zjistila, zda se v textu objeví nějaká zmínka o podomácku provedené trepanaci lebky.
Ale já jsem připraven tvrdě argumentovat. Jdeme na to.

Důvod první: Rapid je levný, ekonomický a rozumný

Automobilový trh zažil v posledních letech několik otřesů. Kdysi levná auta už levná nejsou, ceny ojetin nejenže v čase přestaly klesat, mnohdy dokonce začaly stoupat. Bylo dobrým zvykem, že desetiletá auta se dají sehnat za 100 tisíc Korun. Ale ty časy jsou minulostí. Desetiletá auta stojí spíše dvojnásobek – inflace paradoxně nejvíce postihla ty nejnižší patra trhu. Pokud se podívám na vozy jako Mondeo, Golf nebo Auris, tak za stejnou cenu pořídíte Rapid, který ale bude pětiletý, a také o polovinu (nebo ještě více) méně ojetý. A to zní v dnešní době jako fér nabídka.
Pán v první řadě halsitě volá: “Jak spolu můžeš srovnávat taková auta ty mamrde?”. Ale ano. Jako nová se tato auta samozřejmě nemohla srovnávat. A v mnoha ohledech se nemohou srovnávat ani teď. Jenže každá ojetina v průběhu svého života postupně ztrácí procenta kreditu v mnoha oblastech. Podvozek se unaví, z motoru uteče pár koníků, stará těsnění a izolace už neposkytují takový akustický komfort jako kdysi…  Zkrátka, jízdní a uživatelský rozdíl mezi desetiletým Golfem s 280 tisíci kilometry a pětiletým Rapidem se 120, může být mnohem menší, než by jeden čekal. To je celé…

Pak tu máme ekonomiku provozní. Rapid je jedno z nejjednodušších aut. Díly jsou levné, ne-li úplně nejlevnější, konstrukce motoru a náprav jednoduchá, servis taktéž. Rapid umí spravit každý. Pneumatiky? Vyberte si z nejlevnějších rozměrů. Rapid má nízkou hmotnost a nevelký výkon a točivý moment = malé levné brzdy a malá levná spojková sada. Rozvody jsou snadno dostupné.

A pokračujme spotřebou. Nejsem člověk, který by se vyžíval v honění rekordních číslech na palubním počítači, ale reálná spotřeba litránku je jednoduše skvělá. Spořílci se dostanou pod 5, bežné využívání s minimem sebekázně se vleze do 6. Situace, kdy by 1.0 TSI v Rapidu žrala víc než 8, snad ani nelze ve střednědobém horizontu realizovat (pokud někdo permanentně neskáče dvoukilomterové trasy v zácpě se studeným motorem).
Jasně – Rapid je malá ekonomická pixla, bylo by smutné, kdyby to bylo jinak…  ale rozhodně to v segmentu není samozřejmostí. Tak pojďme dále…

Důvod druhý: Rapid není pomalý, ba dokonce je svižný

Tady už to začne skřípat. Výkonu prý není nikdy dost. Akorát, že vůbec. Pro běžný provoz a běžné dynamické nároky běžného člověka je plně vyhovující i slabší 70 kw varianta litránku. Není to trhač, nemá charakter, kterým by se mohl chlubit, ale ten motor má šmrnc a chuť do života. Tříváleček má ve středních otáčkách dostatek síly k rozumné akceleraci na dálnici, předjíždění i zdolávání kopců. Občas rádi vzpomínáme na kompakty z 90.let poháněné atmosférickými čtyřválci 1.6. Vsadím krk, že slabší litránek si každou běžnou 1.6 namaže na chleba v jakékoli disciplíně… Silnější varianta benefitující navíc spárováním se šestistupňovou převodovkou, je pak vyloženě svižné auto a nepřestává mě bavit, jak snadno s ním jde uviset papírově značně silnější auto. Pokud trochu zagůglíte, zjistíte, že jednotkám 1.0 TSI je často naměřen vyšší než deklarovaný výkon. A v kombinaci s malou váhou to je zkrátka znát.
Slyším znovu pána diskutéra v prní řadě: “Bych chtěl vidět ty kopce a předjíždění, když do toho naskládáš 4 chlapy, vole…”  A je rozumné pořizovat pro 4 chlapy Rapida?

Důvod třetí: nepropadá na žádném hřišti… ani na cizím

Cítím, že za tenhle odstavec dostanu v diskuzi největší bídu. Hodlám napsat, že Rapid je fajn, ať ho vezmete kamkoliv. Třeba na dálnici. Jasně, že je ta úzká úžovka náchylná na boční vítr, její sedadla vás na masáž spíše dostanou, než že by vám nějakou poskytly, a nikdo se tady nesnaží tvrdit, že to je S-classe. Jenže Rapid i tuhle (z mého pohledu pro auto tohoto typu nejtěžší) disciplínu zvládá dobře. Cestovních 150 dává bez problémů i varianta s 95 koni. Neuslyšíte spadnout špendlík, ale není to tak dávno, co mnoho z nás jezdilo ve věcech, kde v dálničních rychlostech krom spadnutého špendlíku nebylo slyšet ani vlastního slova a po hodině vám začala téct krev z uší. A přestože několik hodin na dálnici v Rapidu není zážitek, který byste si potřebovali dopřávat pravidelně, není to na druhou stranu ani žádné trápení. Prostě to zvládnete vy i auto. Na okreskách je Rapid všeobecně velmi příjemný (Pofaceliftové verze Rapidu již vůbec nejsou těmi uskákanými a prkennými vozy z prvních ročníků produkce) a ve městě benefituje z lehkého ovládání a přehledné karoserie. Zbývá dodat ještě něco? Samozřejmě! Rapid má z továrny velmi slušnou světlou výšku, takže má i překvapivé offroadové schopnosti.

Důvod čtvrtý: vleze se do něj víc, než byste čekali

První tři důvody se dají vztáhnout na nejedno moderní supermini. Z malých aut se stala (narozdíl od časů před 30 lety) vozidla mnoha talentů. Jenže Rapid není úplně malé auto. Tedy, když ho postavíte na váhu, tak ano, ale je mnohem delší… Vlastně je to obecně docela prostorné auto – to víte, moje optika zamrzla v minulosti. Na zadních sedadlech je znatelně více místa než v mém BMW E91 a vlezou se na ně dospělí bez nutnosti nechávat končetiny vně vozidla. A když je sklopíte, tak se do té věci vlezou dva bicykly… vcelku… bez nutnosti demontáže předních kol…  A na zhodnocení tohoto zjištění si musím vypůjčit slova ze slovenské r’n’b scény: “Odjebalo mi dekel ty kokos…”.

V moderní zpohodlnělosti mnoho lidí brblá, když se mu do auta nevleze lednička na stojato. Já však Rapid hodnotím jako prostorově vyhovující vozidlo třeba i pro rodinu se dvěma dětmi.

Důvod pátý: Nezkazí zábavu

Hele jasně. Nejde tomu vypnout stabilizace. Má to docela syntetické řízení. Nikdo z toho nebude vřískat nadšením. Ale když přijde ta správná cesta ve správnou dobu, tak vám to auto nebude vadit a nebude házet klacky pod nohy. Což v dnešní době rozhodně není samozřejmostí. Rapid je radostné vozítko, které se sice řídí moderním způsobem, ale podle starých pořádků. Rádo to zatáčí, snadno se to ubrzdí, jednoduchý podvozek nevyniká mnoha rameny a komplikovanými řešeními, za to vyniká velmi sympatickým držením stopy a do zatáček se vrhá, když ne s nadšením, tak velmi ochotně. Řazení působí fortelně a řízení je přesné. Prostě je přítomno potěšení z řízení auta a Rapid je zcela prostý toho podivného rozplizlého pocitu nijakosti a beztvarosti, který v moderní produkci není vůbec neobvyklý.

Důvod šestý: Rapid je spolehlivý

Tady bych jen opakoval slova odborníků. Rapid je obecně trvanlivá a spolehlivá platforma. Však koukněte na internety, je tam o tom napsáno dost :-)  A protože je Rapid pořád relativně nový, tak mu to (při výběru dobrého kusu) ještě dost let vydrží.

Důvod sedmý: Má všecko, co potřebujete a nic, co vás štve

Jasně, jestli potřebujete prémivoou audiosoustavu s dvanácti reproduktory a tisíc předvoleb ambientního osvětelní, tak ty Rapid nemá. Ale v obvyklých výbavách má tempomat, funkční klimatizaci, vyhřívání sedadel, parkovací senzory, umí spolupracovat s cyhtrým telefonem a s automatem ho taky seženete. A přesně tohle prý lidi chtějí a potřebují nejvíc. Všechny ovládací prvky jsou uspořádány ještě tak, jako se to dělalo kdysi a zorientovat se v ovládání je tudíž otázka několika desítek vteřin. Co napoak v Rapidu chybí, jsou všemožné defaultně zapnuté asistenty, které v nejmenších autech obvykle vyvolávaly pouze touhu je co nejrychleji zprovodit ze světa. A to je přímo nedocenitelné.

Tak tímto jsem prosím skončil. Mám to auto strašně rád. Tím, jak se řídí, jak spolkne, na co si vzpomenu, jak je provozně nenáročné a jak vás ve vší své jednoduchosti a skromnosti vlastně v ničem nezklame. Existuje milion sofistikovanějšcíh, výkonnějších, luxusnějších a zážitkověšjích aut. Aut, které zmíněné jednotlivosti dělají mnohém lépe. A taky existuje milion lidí, kteří budou Rapid navždy považovat za “podauto”. Ale zkuste najít něco dalšího s tak komplexním arzenálem schopností. Pro mě je Rapid tím nejlepším lidovým vozítkem, které jsem dosud stačil poznat. A tím nejúčelnějším způsobem, jak vynaložit své prostředky za mobilitu a přitom v žádném ohledu netrpět. Myslím, že to je je dosti úctyhodný výsledek na auto vzniklé z “nepotřebných náhradních dílů” :-)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
13. února 2024, 20:26
0

Já jsem Rapid nikdy neřídil. Jak moc je to jiný než 70kW fabie? Je to nějak citelně větší/dospělejší auto?

reagovat
Be
Beran
13. února 2024, 21:08
0

Kdyz porovnam f3 combi a rapida. Tak diky delsimu rozvoru je rapid trochu stabilnejsi v primem smeru. Liftabck mi prijde, ze ma uskakanejsi zadni napravu. F3 ma pribrzdovani vnitrniho kola, pod plynem jde ochotneji do zatacky.
U liftbacka mela zena problem s mistem na hlavu vzadu, ale je tam vic mista pred kolenama.
Z liftbacka a f3 combi jsem par let zpatky vybral a koupil tu f3. V dost vecech s autorem souhlasim.

krab
14. února 2024, 09:52
1

Zní to jako dobrá satira, ale ve skutečnosti úplně přesně vidím kam míříš. Mě taky v podstatě baví řídit daleko víc takový ty obyčejný "jebky" než auta, která už si hrají na lepší třídu v tý nižší střední nebo střední, protože jsou často velmi bezpohlavní. To je třeba typicky Oktávka. V tomhle směru mě vlastně mnohdy už překvapila Fábka III. generace, že to má ve skutečnosti velmi dobrý jízdní vlasnosti. S Rapidem jsem toho najezdil málo, určitě jsem ho několikrát řídil, to jo, ale nějak si to úplně nevybavuju jak jezdí ...

Jedno auto, který je obyčejný a mám na něj fakt hodně pozitivní řidičský vzpomínky je Mazda 2 té předposlední generace. To bylo v rodině, jednu dobu jsem s ní i jezdil, to bylo v době, kdy nám ukradli na sídlišti Mitsubishi Galanta ... Tak jsem byl rád za těch pár měsíců s malou Mazdou, protože bylo čím jezdit než jsem vymyslel nějaký jiný auto ... Ale ve skutečnosti to bylo fantastický auto, motor něco jako 1.35 litru a 80 koní cca , lehký auto, jednoduchý i docela nízký, skvěle se řídilo. Už jsem ho neřídil leta, ale myslim si, že by mě bavilo znova

reagovat
cP
cPetan
14. února 2024, 12:23
0

V práci máme F3 kombi a taky se docela těším, když na mě vyjde. Dovedu si to představit doma.

PanHAJZL
14. února 2024, 20:00
2

Na firmě máme hodně Rapidů a F3, obojí ve verzi jak 1.2TSI, tak 1.0 TSI. Jsou tací, kteří na tom najedou i 80000km/r a nestěžují si. Je pravda, že tam není asi žádný ve výbavě "žebrák" , většinou autoklima, tempomat, vyhřev sedaček atd. Je neuvěřitelné, kolik krámů se do Rapidu vejde. Na zadní sedačku si sednu i já s dvouma metrama a byl jsem překvapen, co je tam místa (přede mnou chlap středního vzrůstu). Kde jsou znát rozdíly s F3 je koncepce podvozku, kde prostě jízdní vlastnosti F3 jsou někde jinde. Hlavně teda, kdo se nebojí jít trochu do limitů podvozku, tam je to znát hodně. Tam se nejvíce projevuje levnější koncept.Pak je tu pro F3 velké plus a to je XDS- rádoby uzávěrka diferenciálu, nicméně třeba na sněhu, kde je jedno kolo na povrchu s trakcí a druhé na ledě funguje na vábornou. Porovnávali jsme na stejném úseku Rap a F3, Rapid bez šance. Ale jinak velikost za rozumné prachy, určitě Rapid supr. Motory...jsou tam jak 1,2 , tak 1.0 kusy, které mají přes 200 000 a více km, naprosto bez problémů. Jednoznačně jede lépe 1.0 tsi 70kw , než 1.2 tsi 66kw - to není jen o jednom kuse. 1.0 81kw jede na poměry třídy a motoru výborně. Takže asi tak

reagovat
BigBen
14. února 2024, 21:24
-2

Z mého pohledu je Rapid přepravník z bodu A do bodu B a tak by se měl používat. Stejně jako byla Felicie před lety. Spoustě lidem bude stačit, na pojíždění po městě a okolo určitě. Nejhorší jsou chudáci, co ho vyfasují na pozici obchodní zástupce a má jezdit mezi Prahou a Brnem. To si tak jedu po dálnici D1 rychlostí 130-140 a z kopce mě osolí Rapid 160. Tak si říkám... co to je za retarda, to si honí triko, že předjel silnější auto? Jedu si dál 130-140 a do kopce předjedu toho Rapida co se trápí 110 a na vrcholu kopce má sotva 100. V dalším sjezdu mě opět osolí a další kopec nahoru se trápí. Pak mi dojde, že si nehoní triko, ale je to je jeho styl jízdy, protože s motorem co má to ani jinak nejde. Před mnoha lety jsem s firemní Felicií jezdil stejně. Nejhorší je, když se řidič Rapidu rozhodne předjíždět na okresní silnici a uprostřed manévru mu dojde dech, pak musím brzdit, abych mu zachránil život, jinak se rozseká o auto v protisměru. Doufám, že nikdy nebudu muset řídit Rapida, zoufalství s Felicií jsem si užil kdysi dost.

reagovat
PanHAJZL
14. února 2024, 21:51
4

Nechci se toho rapida zastávat, sám bych to nechtěl, ale když jsem jel s kolegou v dálničních stoupáních na Tachov, tak tempomat nastavený na 150 a jelo to bez problémů (1.0 70kw). O tom, že je třeba plánovat předjíždění i u podstatně silnějších aut netřeba rozepisovat😁

Fr
Frodo
15. února 2024, 07:09
3

Jezdil jsem Rapidem 1.6 TDi i 1.0 TSi 70kW dost kilometrů a nic podobného jsem nepozoroval. Nasadil jsem tacho 160 a auto to na dálnici drželo, i když byl jakýkoliv kopec. Jen jestli si BigBen trochu nehoníš triko vymýšlením.

Mechanik
15. února 2024, 07:41
1

Měl jsem služebáka v naftě a jezdilo to pěkně, poslední nové auto co mě ničím neotravovalo

Vavris Vavrisovic
15. února 2024, 07:45
3

BigBen mi asi přišel udělat radost, protože si celou dobu říkám, že je nějaké divné, že tu všichni vlastně v tichosti souhlasí. Tak konečně aspoň někdo :-)

krab
15. února 2024, 10:24
0

Já s tebou Vavris soucítím :-D A jsem rád, že s výrobkem od "Slepice" jezdit nemusím... ale na druhou stranu to bych taky kecal. Asi dvakrát se letos stalo, že se mi zrovna hodil půjčenej Karoq 1.5 TSI od mamky, protože žena mi své auto půjčit zrovna nemohla a na svejch jsem neměl zimáky, resp. nechtěl s žádným na zasolenou silnici. A je fakt, že zrovna ten Karoq je sice strašně bezpohlavní stroj, tak pro člověka kterej je neuAutíčkář anebo je to objektivní autíčkář, tak prostě uzná, že "Slepice" to má vyrobené přesně tak, jak ten běžne uživatel potřebuje. Jede to .. já tomu říkám "úplně samo" ... to si vždycky vzpomenu na toho Hrušínskýho z tý scény na konci Vesničko má středisková ..

Ale Rapida teda má jeden můj kamarád, ještě v bílý barvě a to auto je ať už je jaký je, tak je prostě hnusný. Ale sranda, že mě třeba párkrát půjčili na test, když jsem to ještě nějak stíhal různý Dacie a mě normálně bavilo jezdit tejden v Sanderu. To auto bylo takový obyčejný až mi to bylo vysloveně sympatický ... můj dvorní mechanik využívá pro běžnou tahačku už leta Dacii pickup, to je úplně geniální auto, nic nechce, funguje, v zimě topí, v létě si stáhneš okýnko :-D Jel jsem v tom mnohokrát a takhle bych si představoval jednoduchý auto co přežije takřka vše. U toho Rapidu jak píše dole ten Honza 123, si trošku říkám, jestli jednoho dne nechcípne na ten TSI motor a velkou složitost generálky. Dacia pickup má nějakou Renault OHC 1.4 nebo 1.6 a to vydrží asi dost na věčnou slávu...

ju
julo
15. února 2024, 17:56
1

BigBen: Podobné správanie typu spomaľovanie do diaľničneho kopca a zase zrýchľovanie z kopca vidím takmer každý deň po ceste z roboty. A nezáleží pritom na značke auta. Sám pre seba si to vysvetľujem tak, že nepoužívajú tempomat a asi nejak podvedome do kopca spomalia a potom zas z kopca naberú rýchlosť gravitáciou...

mariov8
16. února 2024, 12:52
0

Šetria! Stará garda takto jazdila. Trebárs muoj dedko. Z pohľadu spotreby je to správne.

Len im dnes nedochádza, že premávka je 10x večšia a dnes to nie je veľmi príjemné k ostatným a ani veľmi bezpečné.

BigBen
19. února 2024, 22:41
-1

A jejeje.... dovolil jsem si nejásat nad koncernovým výrobkem česko-německého hospodářství a už mám mínus like.
@Frodo: fakt si nepotřebuju honit triko nebo si vymýšlet. Nepotřebuju si dokazovat, že někoho předjedu nebo že mám silnější auto. A ve svým věku už vůbec ne. Není mi 18 a nemám mokrej řidičák.
@Vavris: nepsal jsem plánovaně to abych ti udělal radost, ale těší mě to. Popsal moji zkušenost, kterou jsem zažil víc než jednou.
Julo: je možné, že to je fakt nějaký úchylný styl jízdy co se objevuje u řidičů Rapidů :-) Jejich divné chování pozoruju od doby co se Rapid začal objevovat na silnicích.

Ho
Honza123
15. února 2024, 08:50
1

Ja bych nebyl az takovy optimista, co se tyka spolehlivosti a trvanlivosti do budoucna, aby se 5-10 let Rapid dal brat jako volba rozumu.. Technika neni uplne neprustrelna, zaroven dost komplikovana a pri neodbornem servisu muze zrovna 1,0TSI brzy dojezdit. K tomu z duvodu puvodni nizke ceny jsou nektere veci dost osizene (treba brzdy u slabsich motorizaci, nebo antikorozni ochrana nekterych podvozkovych dilu).

Ale v dnesni dobe je vseobecne tezke vybirat v tehle kategorii aut neco doporucitelneho..

reagovat
PanHAJZL
15. února 2024, 13:19
1

Jak jsem psal výše, na firmě máme dost kusů, co mají přes 200 000km, na reklamačním tuším i 300 000 a furt to jezdí bez problémů. Jinak pro zajímavost, mlaďáci fasujou nejstarší krámy (dokuď se jejich servisní náročnost vyplatí) a jsou tam dvojkové Fábky a Roomestery s 1,2 TSI EA111 a máme tam kusy s 350 000 a víc! A furt to jezdí

ro
rock
16. února 2024, 07:06
0

Rapid byl drahej. Je k neuvěření, že někdo dokáže postavit předražený levný auto, ale škodovka to dokázala.

- Měla to být alternativa pro ty, kterým už Octavia přišla drahá, jinak řečeno lowcost. Jenže opravdový lowcosty z té doby (Cruze, Elantra, Fluence, C-Elysée atp) byly při srovnatelné motorizaci a výbavě o 70 - 130 t levnější, což v cenách okolo 300-400 t je strašnej rozdíl. A v základu, kde ten Rapid třeba cenou konkuroval, nebylo uvnitř vůbec nic (centrál? Ani náhodou. Klima? No taaak... Pitomý rádio? Na houby, povídej si s manželkou) a motor nabízel ďábelských 55 kW, když konkurenti měli vesměs 70-100 kW. Jo, Rapid byl asi líp postavenej, ale... Navíc to -jestli mne paměť neklame- byl relativně natuho naladěný a tuhý lowcost = kostitřas.

- Rapid opravdu měl hned od začátku stigma "škodovka pro chudý" a nikdo z vesničanů, co si na to x let šetřili, nechtěl mít auto pro chudý, protože chtě nechtě, je to furt aspoň částečně statusový symbol. Tak když už teda měli přiznat, že kupují auto pro chudý, tak šli do něčeho, co levný opravdu bylo. Takže v naší dědince bylo možno narazit na Fiat Lineu, Peugeota 301 i na Cruze, ale než novýho Rapida, to si lidi raději koupili ojetinu.

- Na a jako zaplnění díry mezi Fabií, která tehdy ještě nerostla a Octavií, která se naopak rozměry (a zase. I cenou) rozletěla kamsi nahoru, tzn. mělo to fungovat jako přímá konkurence obvyklým autům klasické nižší střední třídy? Ono to totiž cenově -opět při srovnatelné výbavě a motoru- konkurovalo třeba Méganu nebo tehdy dobíhající Corolle 10,. Ale pořád to byla skládanka ze starých dílů.

Vlastně vůbec nevím, jestli to vůbec kupovali lidi soukromě. Vídal jsem to jako referentský auta u firem, který už jakože vyrostly z Fabií, ale Octávkami svoje referenty teda fakt rozmazlovat nechtěli.
Je to drahý dokonce i dneska v bazarech. Ale snad -třeba i Vaculík to jako ojetinu vychvaloval do nebe- je to aspoň dobře postavený, takže jako ojetina to bude vesele sloužit další roky.

reagovat
mariov8
16. února 2024, 12:48
0

Když přišel Rapid, taky mi přišel drahý. Jenomže jsem se svezl i v konkurenci a nastalo těžký vystřízlivění. Řízení pěkného C-Elysee/301 úplná katastrofa. Chvíli jsem si myslel, že tam chybí stabilizátor, a taky že jo, ale byla to převodka s posilovačem řízení, co stálo za... víte co. Elantra, Cruze a Fluence už na tom byly lépe, ale tyhle auta už stály to co Rapid a jsou větší. Megane už vycházel dráže, ale už ne o moc. Tragické prakticky ve všech byly zážehové motory těchto konkurentů. Staré 1,2TSI 81kW bylo bomba a věřím, že i novější litr jede lépe než většina 1,4-1,6 atmosfér. Diesel PSA i Renaultu naopak klidně ten ve Škodovce i předčil. Vevnitř možná ten Rapid i vypadal nejhůře, ale jezdil rozhodně nejlépe. Oproti Oktávce byl patrně poměr soukromé klienty podstatně větší. A to stigma Škodovky pro chudý brzy vyprchalo, protože ke konci za 4 kila už to pro chudý moc nebylo.

ro
rock
16. února 2024, 14:01
1

No, zkus si dohledat tehdejší ceníky
třeba Fluence byl v základu za 280-300 t (2012) s 80 kW 1,6 a výbavou, ve které vlastně nic podstatnýho nechybělo. Vybavenej 90 kW Cruze byl těsně přes 300 (2013) a co do schopností a rozměrů to tehdy v testech stavěli proti Octavii. Když se tomu chtěl Rapid aspoň přiblížit, byl by za 350 už na začátku výroby - ale za rádio pořád bylo potřeba připlatit. Pak přišel do prodeje Fiat Tipo, kterej dokonce i v nejzákladnějším základu za 280 t. nabízel víc než Rapid ve výbavě za 325...
Megane měl v r. 2012 v autě za 335 t takový zázraky jako dvouzónovou klimu, kožený volant a šaltpáku, samozřejmě audio nebo zadní okna v elektrice. Tam, kde řidič Rapidu za tyhle peníze musel strkat klíče do zámku (protože dálkové odemykání bylo za příplatek) tam měl Mégane Keyless Card.
Uznávám, že C-Elysée/301 toho moc nenabízely, ale po Cruzu nebo Méganu bych tehdy klidně sáhl. Fluence byl horší, ale pokud někdo nebyl takový blázen, aby s tím zkoušel závodit, -protože to fakt nešlo- měl za pár korun velký a klasicky francouzsky pohodlý povoz.
Rapid jezdil dobře (asi nejlíp), ale cílová skupina s podobnými auty stejně vesměs jezdí tak, že je to víceméně jedno.

XT
XTad
17. února 2024, 10:35
3

Je pravda, ze na zacatku byl rapid predrazeny a cruze predstavoval ve vsech ohledech nesrovnatelne lepsi nabidku. Jenze ten docela brzo skoncil a naopak rapid po faceliftu se dal prakticky v plny vybave koupit za +- 350 tisic, pricemz nizsi stredni uz davno nestala tri kila, jako kdyz prisel na trh. Takze postupne dozral ve vychytane auto za super penize.

Vavris Vavrisovic
20. února 2024, 13:59
0

XTad: S tímto komentářem se ztotožňuji.

Frankie
20. února 2024, 18:46
2

Ještě nebylo zmíněno, že se to dělalo a prodávalo i jako Seat Toledo. A to mohlo někdy zapůsobit tak, že nemáš low cost Skodovku, zvlaste u neznalych.

mariov8
21. února 2024, 09:32
0

Podle mne SEAT Toledo i lépe vypadal. Na Cruze i Megana jsem se díval. A když už jsem se díval, byly dražší než Rapid. Navíc ke Cruze, už se vědělo, že značka v ČR asi skončí... já vím, byla to převlečená Astra. Jenomže jakž-takž to jelo až jako 1,8L nebo diesel a ty už stály docela dost. FIAT TIPO vypadal vevnitř strašně. Takže jsem se rád vrátil ke starším mercedesům, než to dořešil zaměstnavatel novým mercedesem.

ReVolte
16. února 2024, 08:31
1

Já nesouhlasím! Služební, služební je nejlepší na světě. :) Ať je to co je to, náklady to má minimální. Jinak chápu kam tím míříš a tiše souhlasím, ale když necháváme tyhle myšlenky žít, tak pomalounku ustupujeme z našeho autíčkářského radikalismu, na to bacha :) Ještě že máš v garáži něco málo z německé produkce, co to vyvažuje.

reagovat
FidoBlack
16. února 2024, 12:15
0

Rapida má můj bývalý kolega a auto je to vcelku opravdu slušné, jak píšeš, co víc potřebovat na daily. Má to co to má mít a reálně si Rejpida dovedu představit doma. Jednoduchý, servis za nic...

reagovat
Autíčkový Jelen
16. února 2024, 13:40
1

Já jsem docela překvapen tím, že to mělo být překvapivý :) Přijde mi, že v posledních cca 15 letech se auta posunula už natolik, že i ta malá nebo levná se dají použít téměř na všechno vcelku komfortně. Neříkám, že člověk co najede 50t km po dálnici ročně si poběží pro Fabii místo třeba A8, ale doby kdy některá levná auta byla na dálnici totálně za trest už jsou pryč. Jak tady někdo psal v jiné diskuzi, dneska i taková i20 nebo Fabia může být naprosto plnohodnotný rodinný auto a zastavuje to hlavně český syndrom potřeby naftového kombi s velkým kufrem. Sice si dneska stěžujeme na asistenty a různé věci okolo (a oprávněně), ale základ mají ty auta dneska slušný všechny.

Ten Rapid je ideální v tom, že je moderní tam kde má být, ale v oblastech kde to moc lidí nechce ještě není. Velikostně je taky tak akorát a ten litr od koncernu je hodně povedenej motor. Celkově bych řekl, že toto má koncern dobře udělaný, jak ten litr tak ta 1,5 jezdí pěkně a příjemně, ikdyž nejsou dvakrát záživný. Takže pro normální lid ideální. A nakonec, myslím, že tady na autičkáři, kde lidi ví jak některá auta umějí být složitá a drahá na provoz, tak každý ocení čas od času levnou, dobře vymyšlenou pixli. Plus třeba pro mě je to takovej "návrat ke kořenům".

reagovat
Vavris Vavrisovic
20. února 2024, 13:58
3

"Ten Rapid je ideální v tom, že je moderní tam kde má být, ale v oblastech kde to moc lidí nechce ještě není"

tahle věta to vystihuje dokonale :)

mariov8
21. února 2024, 09:33
0

Podepisuji! Do puntíku.

Ne
NegusTheGreat
16. února 2024, 15:43
0

Absolvoval jsem kdysi asi 5 tis. km s krátkým Rapidem (Spaceback?) 1.4 TSI s automatem, který mi byl zapůjčen jako náhradní vozidlo po dobu opravy Superba. Jezdil jsem převážně po dálnicích, včetně jedné cesty do Lucemburska a zpět a to auto mne opravdu ničím neštvalo. Ano, interiér je úzký, mám 1m90 a vážím mezi 110 a 120 kg, takže když sedačku spolujezdce obsadil podobně dimenzovaný kolega, drcali jsme do sebe lokty. Paradoxně, Scala 1.0 TSI, se kterou jsem v uplynulých 3 letech najezdil necelých 40 tis. km byla z mého pohledu (kromě prostornějšího interiéru) oproti Rapidu ve všech viditelných ohledech horší a vylevněnější...

reagovat
Sa
Sato
17. února 2024, 19:23
0

Ja som bol asi vždy vw hater, neviem presne prečo a odkedy, asi som sa tak narodil. Jediné koncernové autá čo ma kedy nejako zaujali boli Passat W8 a Audi R8.
Zhodu okolností je ale moje primárne auto už dva roky poslendý Superb. Ùplne super základný Superb. Holé, bosé, 1.5 tsi, jeden základný packet a hrubšie predné okná, inak nič. A ako som čítal tento blog tak presne som v tom videl tú moju škodovku. Jednoducho kus velkého auta čo robí všetko tak nejako očakávane, za relatívne málo peňazí. Môžem to zrovnať napr z poslednou Lagunou - taky low cost stredná trieda aj keď genračne staršie auto. Keď ponecháme stranou rozdiely v motore tak v renaulte je zúfalo málo miesta oproti škodovke.

reagovat
Ta
Tatus
18. února 2024, 00:52
2

Výborný článek.
Rapidem sice nikoho neohromite ale je to skvělý sluha.

reagovat
beastar
18. února 2024, 21:52
6

Asi takhle. Hezky jsem si početl. A to tady v poslední letech už moc nemůžu říct. Je vidět že prostě stará parta, co se nebrala tak vážně byla prostě top. Nutno dodat, že teda byla lepší doba pro auta než dnes.

Ovšem k věci. Samozřejmě že to vypadá trochu jako lehce parodická glosa. Od někoho kdo měl například Vette, rychlomiatu a celkově má přehled jak co jezdí. Jenže to je hodně vidět na nás všech co jsme v životě trochu (ne nechci psát dospělý) dál. A nějaká auta nám rukama prošla. Totiž najít klady a zápory na obyčejném levném autě je daleko složitější než být nadšený z jakože sportovního auta. Případně zkusit na týden x7 (ne živit to nechce až na pár bláznů nikdo) .. Takže už k věci. Zrovna Rapid jsem řídil jen dvakrát v životě a vždycky TDI. Jistě TSI na všechny způsoby znám z Octavie a další střípky z různých dalších aut koncernu VW. Takže osobní zkušenost s konkrétním typem motorů a samotným Rapidem moc není. Každopádně zejména z časů kdy to byl velmi oblíbený produkt operativního leasingu a to i pro FO. Nemám důvod pochybovat že to auto funguje v rámci třídy a původní ceny dobře. Což i tady většina lidí potvrzuje. Protože čekat od toho něco víc, než je psáno v blogu. Tak to je čirá naivita nebo totální neznalost. Co bych tomu vyčetl, ale za to samozřejmě nemůže auto je poměrně vysoká cena dobrých ojetých kusů. V českých poměrech je to podle mě dobrá volba. A v nějaké střední výbavě to auto nevypadá ani nikterak hrozně. Je prostě jen úzké a na menších kolech takové vysoké opticky. Já mám stejně pozitivní zkušenosti s Fiatem Tipo poslední generace. Za ty tehdejší peníze optimální a relativně rozumná volba.

reagovat
Vavris Vavrisovic
20. února 2024, 14:04
0

Přijde ti ta cena jako vysoká? Mi těch +/- 200 za pětiletého rozumně ojetého Rapida přijde v kontextu doby jako docela fajn cifra. Tipo vypadá na také velmi dobrý tip.

beastar
22. února 2024, 10:25
0

Nechci úplně tvrdit že vysoká. A ano koupíš za to zajímavý ročník. To neznamená dobré auto. Za tyhle peníze i v dnešní době už jde vcelku hodně přemýšlet. Když tolik nezáleží na značce a tvaru karoserie. A jde ti o to aby to odvezlo čtyři dospělé a mělo alespoň nějaký úložný prostor. Pokud člověk přemýšlí stylem že chce co nejnovější auto a ostatní atributy až tolik neřeší. Jsou tady nějací korejci a Dacie třeba. Jasně v důležitých věcech to vždy budou trochu horší auta jak Rapid v tom co objektivně potřebuješ. Ono vůbec ceny a vývoj to je na dlouhé povídání. V zásadě je to profese. A je to taky dost individuální. Pro někoho je dvě kila papoušků celoživotní úspora. Někdo za to koupí auto na dojíždění do práce a je ok. Výhoda Rapida je rozhodně v tom, že zastane většinu všedních úloh co si na něj vymyslíš. Akorát na rozdíl od Yetiho by asi nevydržel to přistání vrtulníku na střeše.

Pe
Peťas
22. února 2024, 12:31
0

Podepisuju, ja bych asi ve finale hledal 1.2 81kw (jen kvuli 4 valci-mene drnci) ale tech je mene a drzi si cenu tedy co jsem drive koukal aktualne nevim.

reagovat