načítám data...

Blog o Lotusu a pozvánka na poslední letošní Sunday Drive

08. září 2020, 18:35 76 komentářů krab

Všechny Lotusy známé historie začínají písmenem „E“ a po hezké Elišce, tedy anglicky Elise jsem usoudil, že by stálo za to zažít i trochu toho Elánu

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Blog o Lotusu a pozvánka na poslední letošní Sunday Drive

Poslední dobou koukám, že na Autíčkáři příliš nepřibývají blogy tak jeden přidám. Občas se v komentářích snažím udržet „petrolheadskou vlajku“ a typicky si za vysloužím odznáček zapšklého dědka, staromilce, který nechce zkoušet nic nového. A dnes vám povím, proč tomu tak je.

Někdy v červnu jsem se jel podívat do nově vznikajícího muzea kdesi na dálném severu naší republiky s cílem omrknout dva zajímavé veterány, které byly zrovna na prodej, a tak nějak se nehodily majiteli do sbírky. Nechal jsem si tedy nabít baterii a dofouknout pneumatiky od jednoho červeného Triumphu TR6 s mechanickým vstřikováním Lucas, a to stejné od jistého Lotusu Elan +2, který byl rovněž aktuálně v nabídce. A protože jsem už dopředu věděl, že auta pocházejí z garáže mého známého, který veterány opravuje a staví jim třeba i nové motory, tušil jsem, že by to tentokrát mohlo stát za to. Ostatně Triumph byl jeho soukromým autem už dlouhá leta a Elany +2 za svou historii přivezl už dokonce asi tři. Z nich právě prodal červeného nejstaršího a další dva mu ještě v garáži zůstaly.

Dílna i depozitář muzea vypadají fantasticky a pod plachtami, kam jsem nakonec mohl nahlédnout se ukrývají poklady nad kterými fakt typicky jenom slintáme. Jednou bude to místo snad i veřejně k vidění, zatím nic prozrazovat nemůžu. Triumph byl krásný, přesně jak jsem si ho pamatoval z předchozích veteránských akcí a srazů. Zůstala k němu veškerá dokumentace, v které jsem si polistoval, sedl si dovnitř, nasál vůni a byl polapen. Zvuk řadového šestiválce je to, co vás k TR6 přiláká. Protože už prvních pár zatáček členité silničky ukryté kdesi v Jizerských horách ukazuje, že podvozek a řízení nejsou to proč byste Triumph TR6 měli chtít. Řízení je docela těžkopádné, podvozek tvrdý, ale stopu drží parádně. Řadit je potřeba trochu silou, ale hlavně na nic nespěchat a ozubená soukolí do sebe nechat v klidu zapadnout. Motor je klasický spoďák. Jede jako lokomotiva a krásně troubí šestiválcovým barytonem z nerezových koncovek. Triumph TR6 je takový silný pohodář. Upřímně řečeno, nebýt pro mne připravené na projížďku i to druhé auto, skončil by u mě v garáži. Vždyť já jsem Triumph TR6 odjakživa chtěl.

Jenže pak jsem si ulehl do sportovního sedadla Lotusu Elan, nastartoval (s pazvuky od rozbitého pastorku startéru) delikátní šestnástistovku Lotus Twincam na dvou weberech a s lehkostí vyjel z brány areálu. No, s lehkostí úplně ne, poprvé mi chcílpl a bylo potřeba ho trošku déle ohřívat. Ale pak stačila druhá zatáčka, první vytočení motoru přes čtyři tisíce otáček, bezchybné přeřazení z dvojky na trojku stylem „klik-klak“ a bylo hotovo. I když na autě byla nějaká práce a dlouho nejezdil já věděl, že ho koupím. Na Triumpha jsem v ten moment úplně zapomněl. V Elanu se sedělo perfektně, takřka na zemi, volant má krásný přesný jemný chod, pedály jsou úzko u sebe (tak úzko, že v jiných, než řidičských botách se blbě řídí) a čtyřstupňová převodovka Ford 2000E řadí nesmírně přesně a hladce.

Během deseti minut svezení jsem prohlásil, že ho stoprocentně koupím a pak začal vyjednávat cenu. Trošku hloupé, ale nevadí, prodejce je milovník veteránů, takže pochopil a věděl, že auto půjde do ruky někomu, kdo ho jen nenechá stát bez pohybu v depozitáři. Dokonce mi na autě ještě v dílně opravili startér (nový pastorek je stejný jako na staré Fordy a byl skladem), přetěsnili olejovou vanu a vyměnili na cestu olej. Další drobnosti jsem si s radostí na autě udělal sám. Cestou domů přestaly fungovat některé budíky Smith, pak ani blinkry, ale aspoň mě to donutilo vysedávat po večerech v garáži a hrát si s elektrikou. Dneska už krásně vše funguje. Veteránské doklady jsem dostal až po dlouhém měsíci a půl čekání, kdy nutkání projet nově „seřízeného“ Elana jen tak mezi vesnicemi bez papírů bylo kolikrát silnější než strach o papíry. Ne, vydžel jsem to a nyní od srpna máme doklady a už jsem najezdil postupně přes tisíc kilometrů. Čím častěji auto jezdí, tím funguje líp. Je rádo, že už nemusí sedět v tom depozitáři spolu s dalšími desítkami nádherných aut a radši jezdí a pálí devadesát osmičku benzin s olovem.

Už se těším na nějaké zajímavé akce, kde se autem ukážu, zatím jsme se svezli na jedné ze Sunday drive s přáteli a auto ukázal na naší místní veteránské akci. Jinak si jezdím jen tak, pro radost po okolí. Motor nemá bůhvíjaký výkon, konec konců naměřených 107 koní není na dnešní dobu zázrak, ale neváží ani 900 kg, takže na plný plyn opravdu pocitově letí. A do zatáček není potřeba tolik brzdit, protože Chapman podvozky prostě uměl. Auto je vyvážené přesně akorát mezi nápravy a poměr mezi rozvorem a rozchodem náprav je dá se říct ideální pro stabilitu a rychlost průjezdu zatáčkami. Teď zrovna v sobotu jsem si sedl do staré 911 ze začátku 70. let, což dobově odpovídá času prodejů tohoto Elana a ergonomie sezení, pedály po staru vedené z podlahy (jako u Brouka) a velký volant před hrudí, to jsou věci, na které by si člověk musel sakra zvykat. Do Elana se zapluje a všechno je, jak má být. Jednu věc jsem si upravil, a to bylo uchycení sedáku, povedlo se ho dát ještě níž a trochu víc napřímit díky tomu pevné opěradlo. Je dost sklopené, protože v závoďácích se tehdy přeci spíš leželo a tenhle jízdní styl už dneska nefrčí, řídíme trochu jinak než ti borci v šedesátých letech.

Pokaždé se těším na projížďku v Elanu. Elise je najednou oproti němu v mých očích docela obyčejné moderní sportovně cestovní auto a na tu zánovní Fiatku 124 Spider, kterou jsem musel díky nákladnému nákupu Elanu fofrem prodat, abych po zbytek prázdnin nežral jen suchý rohlíky, si už příliš nevzpomenu. Nebo vzpomenu, protože o tom teď píšu, ale vyloženě se mi nestýská. To daleko víc mne poslední dobou mrzí někdejší prodej červeného BMW Z3 Coupe, které zkrátka mělo svůj osobitý styl, jízdní charakter a příjemný zvuk jaký tradiční bavoráky zkrátka mají. Konec konců i ta vůně v kabině po nastoupení dovnitř byla specifická a staré BMW mi tak trochu chybí. I když vím, že bych ho neměl šanci využít. Ale to už bych odbočil tematicky na bazarového snílka.

A na závěr těchto blogových plků mě dovolte tedy ještě pozvánku na poslední (možná tedy dáme i říjen, když bude hezky) nedělní výlet se skupinkou bláznů do aut – Sunday drive, kterou pojedeme tuhle neděli 13.9. Sraz bude netypicky v 8:00 na benzince MOL v Dubé a užijeme si krásné a prázdné silničky Lužických hor. Výlet skončíme někdy kolem 2 hodiny v Roudnici a s těmi, kdo budou chtít si dáme pozdní oběd asi v Pizzerii pod Lípou u Labe, snad tam nebude v tu dobu narváno. Nečekal bych to. Trasa povede tudy. Pojedou sporťáky všeho druhu, dá se říci, typicky od 80. let do současnosti, starší auta vítána, nakonec kdyby se někdo našel s něčím z 60. let, vzal bych Elana, jinak asi Elise, abych s opravdu starým autem nebyl úplně sám jako posledně, když jsme jeli na Kokořín. (PS: teď už se mi brzdy nezasekávají) Přihlášky klasicky přes whatsapp (naše stálá skupina) případně kdo by chtěl nový, tak přes soukromou zprávu, proto to píšu sem.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ondřej
08. září 2020, 22:08
0

Jsi hold bláznivý pacient. Nechápu,kde na ro bereš čas,ale smekám. Auto jsou opravdu tvoje vášeň. Taky upřímně obdivuju tvou zálibu v ostrovnich autech. Já jim nikdy na chuť nepřišel. On Lotus bude asi výjimka,ale jak to nemá volant vlevo vcelku mě to nezajímá. Navíc i přes všechna pozitiva,která popisuješ by mě odradil ten vzhled. To je sice subjektivní,ale i tak to musím okomentovat. Elán je s vypnutými světlomety celkem hezký veteran. Ale jak je otevreš je to prostě ošklivka. A ne tím hezkým způsobem jako právě třeba Z3 coupe. Prostě se mi nelíbí, ale je to jen můj konzervativní názor co se designu týče. Jinak to bude určitě super svezení a děkuji za blok. Četlo se to hezky. V zimě se snad taky k něčemu dokopu.

reagovat
krab
09. září 2020, 09:00
0

Já vim, blázen no... ale fakt je to auto skvělý. Řízení vpravo mi nevadí, nakonec už mám dost dlouho to MGB, to už teď tady vrčí a jezdí a tak jsem si na volant vpravo zvyknul. Dokopej se k blogu, to budu zvědav ... Jinak ono těch zajímavých sportovních aut minulosti je tolik, že je těžký co si vybrat. Já taky váhal... pochopitelně byla ve hře i AR řady 105 , "bertonka" 1600 Junior /1750 nebo 2000 GTV, ale ty ceny jsou zkrátka momentálně přes rozpočet co jsem měl. A Elan +2 je navzdory teda těm světlům (přiznám se ti, taky jezdím spíš jen s rozsvícenýma pozičkama a se zaklopenými) opravdu delikátní svezení. Aspoň pro mě teda...

Kuře
08. září 2020, 23:59
2

Já už sem si několikrát říkal, co se stalo s nedělními vyjížďkami.;))) Že už sem o tom dlouho neslyšel... No, bohužel ani tentokrát nebudu, nemám na to ani auto ani čas, 13. svědčím na svatbě...

Btw. Že poslední dobou nepřibývají blogy sem taky registroval, a je to škoda...
Sám mám jeden rozepsaný a další aspoň dva v hlavě ale ten čas... To je prostě prevít...;(

reagovat
Et
Etienne72
09. září 2020, 06:57
0

Jestli bych mohl tak bych v neděli s Vámi rád vyrazil Mazda MX 5 NC

reagovat
krab
09. září 2020, 08:56
0

Super, tak to tě rádi uvidíme... kdyžtak si můžem napsat i soukromou zprávu, vyměnit telefony a potvrdit,

Pólin
09. září 2020, 07:01
2

Elan je opravdu krásný...za mě je to takové ztělesnění britského sporťáku z přelomu 60s a 70s... jen je teda u starších aut vždycky k vzteku, když nefunguje něco, co by prostě fungovat mělo:D S těmi budíky to mám stejně...když je Fiat studený, tak všechno funguje ok, ale když je horko, nefunguje otáčkoměr...sem tam ještě zareáguje na "cvrnknutí" do sklíčka, ale většinou se tím horkem nějak umrtví...:D

reagovat
liška
09. září 2020, 08:54
1

Cože, tys prodal Fiata? Toho, o kterým ses tolik rozplýval a hodlal pořizovat nějaké upgrady? Vejfuk atd tuším? Toto mě pravda taky vzhledově vůbec neoslovuje, ale věřím, že ty si chrochtáš a tak je to důležitý :)

reagovat
krab
09. září 2020, 09:05
0

Já jsem musel, neměl bych místo ani peníze si dovolit mít obě a to auto bylo fakt fajn, ale mělo svoje vady. A než bych utopil x desítek a možná ve výsledku o dost víc než stovku (ono se to rozfrcá ani nevíš jak) do upgradů s nejistým výsledkem, tak si udělal radost zas někdo jiný. Ten Fiat jak je je výletník, hezky se ovládá, měl jsem ho rád, nádherně vypadal, doporučil bych to auto, ale pár věcí mi nevyhovovalo.

Takže jsem zpět v automobilové historii, karburátory, sytič, mechanika... to je to co mě opravdu baví. Prostě auta co se dělala ještě do doby, kdy ty emisní limity nebyly tak přísné. Mě připadá, že jak zkouším různá auta, tak se to celé láme někdy kolem roku 2010. Do téhle doby je ještě dost docela charakterních ne úplně "zavřených" motorů. Takže jsem spokojenej jak to je... když nepočítám AR mojí ženy, tak mám vlastně nejmladší auto z roku 2005 :-D

BigBen
09. září 2020, 09:07
2

Taky si pamatuju něco o tom že Fiata nikdy neprodá.... :-)

krab
09. září 2020, 09:13
0

To už je můj kolorit trochu, vždyť to znáte... ženy neměním, auta jo :-D
Myslím, že o FIatu jsem to přímo takhle snad nepsal. Ale první týden co jsem ho přivezl jsem z něj měl vážně obrovskou radost. Ono nakonec to tak má skoro každej Autíčkář když přiveze domů něco novýho, no nemá?

BigBen
09. září 2020, 09:18
2

Ale samozřejmě že je to kolorit a my už se na to vždycky těšíme :-) Já jsem si říkal, že je dlouho ticho, tak to přijde s nějakým novým autem :-) Jen by mě zajímalo kde všechny auta parkuješ. Já bych to neměl kam dávat.

krab
09. září 2020, 09:38
0

Jako je s tím starost , to víš že jo... taky proto mám stejnej počet aut už delší dobu. Když chci nějaký jiný, musí jiný jít pryč, nedá se nic dělat. Doma se mi vejdou 4 a pak mám ještě jednu garáž mimo ... ale taky to není optimální, doma mám 2 auta pod přístřeškem jen, to ještě do budoucna chci řešit nějak líp, no je to boj :-D

Ale teď asi dlouho fakt nic nebude... ve výsledku s tou koronou můžu bejt rád, že je práce a ta auta co mám jsou už přeci jen srdcovější a bylo by vážně těžký nějaký prodat a vyměnit za jiný... a další fakt není kam dát. Jedině pak kamarád se stodolou a ten tu v okolí není... Další věc je, že se reálně stíháš starat jen o určitej počet aut. Podle mě je strop 5 kousků. Znám lidi co mají spoustu aut, protože trpí stejným postižením jako tady my (nechci říct všichni) ale snad většina co sem chodí. A pak některá ta auta nestíhají ujezdit. Fyzicky to prostě nedáš, nenajdeš ten čas.

PS: mě by fakt zajímalo, kdo mě tu dává pořád ty mínusy, ukaž se, zbabělče :-D

Ju
Junior
09. září 2020, 12:03
0

krab -> nechceš podzemní garáž? :P

krab
09. září 2020, 14:19
0

Já bych chtěl asi tu patrovou jak má Hoovie :-D Klidně by stačilo na půlku aut, když jsem holt ten východoevropskej :-D
To se ti povedlo náhodou...

Stanley
09. září 2020, 09:10
6

Já tadyhle páně Kraba v jeho staromilství chápu. Sám tady na autíčkáři už delší dobu vidím postupné měknutí a stárnutí redakce. Pojem petrolheadství je čím dál tím častěji jen prostředek k tomu, jak hned v úvodu článku vyjádřit směšnost a zpátečnickost. Fotř... teda Autíčkář se mění a potřeba vytvoření argumentačního prostoru pro moderní auta je citelná.

Na jednu stranu ano, zaměření jen na stará zábavná auta se dá chápat jako podivínství a zamrzlost (hlavně od těch, co na to samé nemají koule/peníze/energii/čas), na druhou stranu já to chápu jako štěstí. Ono totiž je mnohem lepší mít silnice a auta jen jako prostředek k požitku, než do práce jezdit dýzlovým "Supem", trávit život v zácpách a mít napnutou hypotéku. Novodobá otročina 21. století.

Sám jezdím moderním hothatchem, ale o víkendu jsem vytáhl svůj "starý" V6 2002. Potřebuje sice vyměnit pár věcí na podvozku, nějaké hadičky a spojku, která už čeká v garáži, takže s ním nejezdím, ale už jsem to zkrátka nevydržel. Nabil jsem baterku a lehce ho 3x projel kolem komína. A páni byla to nádhera - ten zvuk, přímočarost a pocit strojovny zkrátka dnešní auta nedají. Až se opraví, bude zase denně jezdit s hothatchem na střídačku.

Takže stará auta chápu. Nemají bezpečnost, funkce, carplaye, kroutí se atd., ale jejich podání zážitku a zde vysmívaný pocit "propojení se strojem" zůstává nepřekonán.

PS: předevčírem odpoledne jsem viděl jet ztuhlého manažírka v aktuálním Supu, stáčejícího pravděpodobně svou druhou otrockou stovku km ten den, a chvíli za ním košiláče v Triumphu Spitfire. Hádejte, kdo z nich se usmíval? :-)

reagovat
Jakub Pospíšil
09. září 2020, 09:42
4

Tyhle názory mě vždycky pobaví. Až na Dana, respektive spíš jeho manželku, nemá v redakci nikdo auto novější deseti let. To desetileté je Honzova Delta, kterou si pořídil prostě proto, že chtěl Lancii. Pak je tu Zlokočka se Subaru, taktéž 2010, SG s nasávačem a hlasitým blowoffem. Velmi nudné a nepetrolheadské. Jeník má dobitý kadylak, co najel bokem víc, než někteří čtenáři popředu a staré camaro. Esence nudy. František má NA miatu, ve které už nezbylo nic z původního drivetrainu, takže je překvapivě rychlá. Zív...skoro jak korporátní superb. Adam se dobrovolně trápí provozováním Xedose s Millerem, případně Chrysleru Stratus. Je to masochista. Nudný masochista. No a já mám Volvo z roku 99 na kterém už jsem povolil asi každý existující šroub a snažím se ho držet ve stavu zánovního auta, protože mě baví překvapovat náhodné cestující dobrým technickým stavem dvacet let staré paštiky (až vám bude někdo tvrdit, že Volva se nerozbíjí, nevěřte mu) a ještě jedno turbené pětiválcové Volvo bez střechy, do kterého jsem teda ještě nesáhnul (ale to přijde).
Není to myslím o tom, že bychom na jiná auta neměli, nebo tak něco, je to prostě o tom, že jsme si tyhle pekáče vybrali dobrovolně a jezdíme s nima denně. Všude, kam je třeba. Nemáme doma bokem zánovního Yarise, nebo tak něco, prostě ty plečky fakt používáme. Jsou proto trochu omšelé a sem tam odřené.
No ale kdykoli se někdo vyjádří o redakci jako o skupině lidí upřednostňujících zbrusu nové oktávky, musím se nad tím trochu pousmát...

-
Komentář upraven 9. 9. 2020, 09:46:09

beastar
09. září 2020, 09:53
6

Ja se treba denne usmivam i v uplne novem aute. Teda ok ted uz temer rocnim. I kdyz to je jen hothatch. Prijde mi to lepsi nez denne jezdit treba ve Favoritu:D Vzdy zalezi totiz o jakych, ze to autech mluvime. Srovnavat sluzebni sup v dieselu a Spitfire? Je mozne, ze ten kosilac toho svyho supa akorat zahodil u garaze a skocil do hobby auta. Tak bodejt by se nesmal.

Predstava, ze kazdej kdo ma novy auto je jouda co to ma v dieselu a nerozumi autum je trochu mimo. Jen tu hypoteku ma 70% naroda a kazdej se kvuli ni honi tj fakt. Ja denne v Praze a okoli potkavam xy Mustangu, M4ek, 911, nejaky jaguary, ted tu jezdi denne oranzovy lambo... Nj holt chudy joudove, co neumi ocenit prazdny silnice a stary pekac s karburatorem... Dost casto argument lidi, co nemaji cas, energii a nebo penize na nove sportovni auto. Vidis dvousecnost celeho tvrzeni? A jeste jedna Besipacka.. silnice neni zavodni draha primarne slouzi k preprave;)

krab
09. září 2020, 10:38
4

Kubo, nechci vyvolávat hádku, ale Stanley ti tam nic na co ty odpovídáš vůbec nepsal. Popsal celkem trefně místní situaci. Dobrá, možná argument s tím manažírkem v supíru je vedle, protože on nemůže vědět, jestli zrovna náhodou až dojede domů nenastartuje svůj E-type a nepojede se projet někam hezky kolem komína a relaxovat. Všichni co někdy musíme občas někam na služební cestu za prací jezdíme takovými auty.

Že někomu jako třeba Beastarovi vyhovuje nový ostrý hatchback, to je jedině dobře, proč ne... aspoň se pořád podobná auta prodávají. Mimochodem na jeho Mégane RS Trophy bych nic špatnýho neřekl, jedině bych polemizoval o tom jestli je skutečně dobrý to natáčení zadní nápravy anebo ne. Názory od skutečných zkušených testovacích jezdců se různí... A zajímalo by mne si udělat nakonec i vlastní obrázek.

Ale co mě tady dlouhodobě sere je ta zbytečná jízlivost nebo strojená vyhraněnost proti typickým petrolheadským názorům. Kdokoli tu sdílí názor, že ho baví staré auto ať už je to teď Stanleyho MG nebo já nevim cokoli, poznamená cosi o tom, že dneska už se to takto nevyrábí, tak vyleze někdo ze současné redakce a snaží se ho jakoby "setřít". V těch testech se taky objevuje zbytečně moc narážek na to jak jsou "petrolheadi" vlastně banda tupců, když to přeložím z těch jinotajů... Nevím proč to máte zapotřebí. Já jsem z toho totiž taky zmatenej - máte rádi stará auta, nemáte rádi stará auta? Máte rádi lidi co mají rádi stará auta?

Já klidně přiznám, že na nové sportovní auto podle mých představ prostě tu cash nemám. A že se mi jich pár líbí. Možná bych si nějaký nový sportovní auto i koupil, tím spíš, kdybych musel opravdu jezdit dálky, proč by ne. Co nemám rád, jsou obyčejná nová auta anebo auta co se sportovně jen tváří. Taky na taková z vlastní iniciativy žádné recenze nepíšu. A když, tak se na to dívám očima toho cílového spotřebitele a dost možná mi to ani dost dobře nejde, protože sám takový nejsem. Naštěstí mám život zařízen tak, abych tu otročinu 21. století dělat nemusel (zaklepat na dřevo) a užívám si tu automobilovou romantiku se staršími stroji. A mnohdy jsou zkrátka v bezprostředním zážitku vážně lepší, minimálně pro mě. A o to jde.

PS: žádný Yaris už nemáme, máme stále AR MiTo. Snažit se podsouvat, že je hloupé nejezdit například starým Porsche i v zimě a nechat ho stát před krámem na pospas neopatrným lidem co ti to odřou dveřma není moc chytrý. Chytrý je si takový auto užívat a zbytečně neriskovat jeho poškození. Ale zase ne do extrému, používat, nikoli likvidovat. I když, nakonec ať si každý dělá co chce...

Co
Core
09. září 2020, 11:00
0

Tak je nam asi vsem jasne ze se vyvoj aut zastavil nekde okolo roku 2010 nebo alespon se vydal jinym smerem nez drive.Drive se auta opravdu vyrabela aby se v nich co nejlepe jezdilo a aby co nejdele vydrzela..ta doba uz je bohuzel pryc.Proto mam radeji starsi auta,mam v nich proste lepsi pocit z rizeni i z pobytu v nich.Z novych by se ovsem taky dalo vybrat..napr.yaris grmn,porsche vice modelu,bmw m2 competition cs.Ale vzdy kdyz byla moznost tak jsem radeji koupil 2 starsi nez 1nove uz jen pro moznost vice voleb cim se dneska pojede.Nejake haty o starych a novych autickarich sem vubec nepatri..toho je vsude okolo dost ne?

Viola Procházková
09. září 2020, 11:15
7

Krabe, mít rád stará auta přece automaticky neznamená disovat nová. A vice versa. Nikdo z nás se tu nesměje starým autůam ani lásce k nim. Smějeme se zabedněnosti.

Beastar: Hezky jsi to řekl, kolego. Ono je občas potřeba odlišit do daily od víkendovky, ne jen kdo se usmívá a kdo měl zrovna v práci blbej den.

Honza 'Hamster' Křeček
09. září 2020, 11:22
-12

Krabe, proc lzes a prekrucujes, jak to je? Pod tvoje clanky nepisu vetsinou nic (na garaz jsem dal jediny komentar a ten jsi mi ty nebo nekdo z redakce smazal, docela by me zajimalo, proc...), tyhle nekonecne hadky se spusti vzdy pod clankem o necem novem, kde mas ty potrebu napsat, ze tomu nerozumime, ze je to novy a je to teda kram.

krab
09. září 2020, 11:30
7

pane Křeček, s tebou diskutovat nehodlám, mohl bych se urážet tím, že o mě občas píšeš že lžu jako například teď nahoře, ale jsi mi u prdele. Tím tuto diskuzi končím.

Matěj Podhorský
09. září 2020, 11:41
11

Tak už si dejte přes hubu konečně jak jste si tolikrát slibovali vy miláčci :) debil a blbeček. Kdo to tady má číst ty vaše sračky :)

Jakub Pospíšil
09. září 2020, 11:41
0

Když už jsme vzbudili i blanického rytíře Podhorského, asi je to fakt vážné.
Přijde i Vojta?

Ju
Junior
09. září 2020, 12:25
4

jj, jestli se tento gentlemenský rozhovor zvrhne nikoliv ve rvačku, ale nějaký jiný způsob poměřování čuráků, třeba hod motorem do dálky, tak Vojta přijde dělat rozhodčího.

Stanley
09. září 2020, 14:04
6

Kuba: trochu mi vkládáš do klávesnice, co jsem nenapsal. Já v žádném případě neposuzuju, čím v redakci jezdíte a ani vás nespojuju s novýma oktávkama. Mluvím jen o tom, jak na mě obecně poslední dobou působí místní články. Ty anti-petrolheadské fráze se v nich objevují čím dál častěji a myslím, že je to zbytečné. Není to o tom, že byste měli ignorovat vše nové a naftové, ale pokud už jako redakce měníte směr (na což máte plné právo), tak měňte, ale bez strefování do těch, co zastávají ty hodnoty původní.

beastar: já ale nepíšu, že nové auto je špatné a že se v něm nelze usmívat. Koneckonců taky jezdím v relativně moderním hothatchi (2014) a mám denně radost. Já píšu, že staré auto, ať už je to objektivně křáp, umí nabídnout typ radosti, který ty nové auta i přes veškerou snahu neumí. A víš to i sám, není to tak dlouho, kdy jsi nějakou starotinou jel a v následném blogu jsi byl dost nadšený přímočarým požitkem, co poskytla. Moje auto, i když je téměř jednohlasně v celosvětových recenzích považováno za jeden z nejzábavnějších hothatchů, nedosahuje toho, co nabídne staré MG. Každé má svůj okruh poskytnutelných radostí, ale jen částečně se ty kruhy překrývají. A někdo holt chce i tu "starou" radost. No a když má někdo v životě to štěstí (podle mě to je štěstí), že nemusí trávit většinu aktivního života zácpama a polykáním kilometrů, proč by si proboha nemohl ujíždět na starých charakterních kárách?

Hypotéka je mimo téma a na delší debatu. Já ji mám samozřejmě taky, ale jde to celé nastavit tak, aby člověk nežil to klasické krysí kolečko, které kolem sebe vidím čím dál častěji.

No a to porovnání Superbu se Spitfirem jsem zvolil schválně. Jsou to totiž dva extrémy, které ilustrují to, co jsem chtěl sdělit - někdo si může i přes pracovní den vybrat, že pojede po svém a radostně a někdo musí "otočit Mnichov", a tak mu nezbývá, než jet tím Supem. Je to o tom štěstí, že někdo má víkendovku daily. To je věc, kterou málokdo tady na Autíčkáři chce pochopit, viz koment od Violy výše - naprostá většina ano, ale ne každý musí v životě oddělovat daily a víkendovku.

beastar
09. září 2020, 15:51
2

Stanley: Ja myslim ze te chapu. Akorat tady je vzdy problem, ze jak se to vezme zesiroka nekoho se to dotkne. A ano i ja chvalim v jistych smerech treba ta stara Bmw, chvalil sem S-Type, jel sem ve starym zavodnim NSU. Ted me nedavno kamos, co to tady cte provezl ve stary Aerovce. A jako skvela romantika za volantem. Zrovna on majitel dvou Aerovek a stareho NSU ma jako daily VW Caddy v nafte:)

Jako je samozrejme super kdyz mas daily auto to cemu fandis a mas to rad, ale takovych lidi je vskutku malo. Ja treba proti Krabovy nic nemam. Rikam mu snilek on to bere. On zase rika, ze to beru moc spotrebne ok asi jo. Rad se svezu cimkoliv kdyz mam moznost a samozrejme jsou stary co jsou top. Treba nektery Ferrari, Porsche, Lambo atd atd. Proc to nemam? No nemel bych na to cas, prostor. A v nekterych pripadech prachy. Ty hothatche nejsou pro kazdyho. Ja ale Megana RS T muzu jedine doporucit. Stejne tak Leona Cupru a troufam si rict, ze i tvoje soucasny by se mi libilo. Akorat proste myslim, ze nekteri ti jakoby pravy petrolheadi statomilci to dost prehani s temi poznamkami obecne. Furt breci pritom dneska je proste jina doba. Trochu mi to prijde jako fnukani starych komousu jak tehda bylo skvele... ono totiz ty spatny veci zapomenes rychle...

krab
09. září 2020, 17:07
3

Teď už to aspoň dává nějakej smysl ta diskuze, obvyklá spíš původnímu koloritu. Ty komouše nech spát... Chápu jak to myslíš, ale zní to děsně, kór když já je nesnáším. Vlastně mi to připomnělo jakousi vloženou akci na sobotním Porsche srazu Škodovkářů, který tam dirigoval na parkoviště jakýsi týpek s Ladou "VB" ve stejnokroji a připadal si, že hraní si na majora Zemana je asi vtipný. My se tomu tam s pár lidma smáli..

Já jsem automobilovej snílek, co si vyzkouší rád leccos a ví k čemu tíhnu. Ale taky si všímám co říkají uznávané autority v oboru o různých strojích a ten názor uznávám a pak se i rád chci přesvědčit jestli je to tak dobrý anebo naopak tak špatný jak říkají. Nic není nakonec černobílý. Stanleyho úplně vidím jak si to svoje MG ZS užívá, protože nastartuje ten šestiválec (tenhle Rover/MG motor fakt hezky zní) a užívá si svezení.

Jasně že 99% bláznů do aut nejezdí denně těmi auty co mají jako hobby. I ten můj Lotus z roku 67 měl i dobový recenze docela kontroverzní a lidi ho mívali už tehdy spíš na víkendový ježdění. Když si to mohli dovolit. Byl fakt drahý. Nebylo to auto bez chyb právě pro to denní používání. A to měli tehdy jiná kritéria byl úplně jinej provoz. Ale mělo svoje přednosti, díky kterým jsem to auto nakonec chtěl. Přitom dobu vzniku jsem nemohl zažít. Elise, ta je tak nadčasová, že jí dělají vlastně dodnes. I když je škoda, že nic nového kromě ( hyperdrahé elektrické Evija) nakonec není.

Co já obecně kritizuju na dnešní automobilový době: Já to klidně shrnu, ono toho nebude tolik a zase pochopitelně zobecňování nejde aplikovat na všechno:

1. Omezení všeho druhu v dopravě včetně té násilné ekologie, v tom jsem konzistentní
2. Nastavení aut pro zejména nezkušené řidiče a tak trochu nezájem většiny veřejnosti o umění řízení jako takového
3. Chybějící propojení s řízením auta
4. motory bez přirozenýho pěknýho zvuku i reakcí
5. Velikost těch aut a často vysoké těžiště, vysoká hmotnost

Co jsou přednosti to mi je taky jasný:
1. konektivita
2. rychlost těch aut
3. spotřeba (občas)
4. bezpečnost

Já nejsem úplně blbej v tom že nevnímám jak se co vyvíjí a tak... já jsem přišel tentokrát schválně s tím blogem, říkal jsem si, sdělíš něco málo o novým veteránu i těm co to nevědí z jiných médií kde působím nebo ode mě přímo a čekal jsem vlastně kdo tu z aktivních diskutujících čtenářů co ještě mají rádi stará auta vůbec je. Asi fakt není potřeba vykopat válečnou sekeru mezi příznivci starých aut a nových technologií, ale chce chce to cit a takt... Může se stát i paradox. Třeba za pár let budu nutně muset jezdit aktivně hodně kilometrů a ekonomicky mi na to bude dávat smysl koupě Tesly modelu 3 ... vím prd co bude. Dneska bych volil jinak, ale za pár let nemůžu vědět. Ale u volby auta pro radost mám vcelku jasno. Přitom bych se třeba rád pletl a třeba nakonec bude na trhu i to nový BRZ a bude boží... ale nic podobnýmu vývoji nenasvědčuje.

Viola Procházková
09. září 2020, 11:33
1

DĚTI, JESTLI SE MI TADY BUDETE PRÁT, TAK VÁS VŠECHNY SMAŽU I S BLOGEM. To je vážné varování.

reagovat
Co
Core
09. září 2020, 11:47
0

Je tohle jeste o autech?

Ju
Junior
09. září 2020, 12:23
15

nn, je to o chlapský ješitnosti a potřebě řešit píčoviny.

Hlavními účinkujícími jsou -
Krab, kterej se buď diví že automobilky dělají to co R E Á L N Ý zákazníci chtějí nebo se lowkey vzteká, že lidi nechtějí to samý co chtěli před 20 lety, no prostě don Quijote v Elánu woe a,
část redakce autíčkáře, kterou sere, že Krab si žije jak východoevropskej Hoovie a má pořád nějakou podvědomou potřebu mu na ty jeho komentáře, občas i vyloženě agresivně, reagovat. Poslední 3-4 měsíce to z některých komentátorů smrdí až roh. Je to trapné, sorry kluci.

A přitom by to bylo tak jednoduchý. Já třeba krabovo komentáře pořádně nečtu. Ne, že bych ho neměl rád, ale mě ta filozofie nad tím, jak by šecko mělo bejt RWD a pravověrnej vole sporťák nebaví.
Test 124 jsem přelouskal, to bylo zajímavý. Protože se mě to třeba může týkat a je to něco novýho.
Ale třeba ty u testu tý spolední dvojky jsem prostě jak tak proskákal, protože tam nebylo se co novýho dozvědět. Alfa jede, nový BMW mrdka, nikdo nedělá pravověrný sporťáky (...).
Tak když Vás to tak sere, tak to taky nečtěte. :)



Matěj Podhorský
09. září 2020, 12:29
5

tvl konečně s tebou můžu jakoby docela i souhlasit :D

krab
09. září 2020, 13:43
0

Já s Juniorem taky souhlasím , konec konců představa, že bude ladit v pátek po práci hodinu karburátory než pojede konečně za holkama do baru v centru mě přijde taky absurdní. Starý auta jsou jen pro někoho ... Nekažme si hezkej den :-D

Já teď proháním dost punkovou E36 v drift provedení a užívám si to, protože kdoví kdy se s takovou károu budu moct "polo" legálně vozit jen tak a pálit devadesát osmičku benzin zbůhdarma....

Pólin
09. září 2020, 13:59
0

Východoevropský Hoovie...:D to pobavilo

beastar
09. září 2020, 17:57
4

Tak ja se priznam, ze Krabovo komentaru ctu a nevadi mi. I kdyz s nimi casto nesouhlasim. Nase pohledy jsou rozdilny, ale taky ne na vsechno. Treba elektro a konektivitu vubec neresim. Dokonce nemam ani iphone, coz sem jeden z mala v moji skupince. Jen ja prostek tem 60, 70 autum obdiv nechovam. Pro me jsou to prezity popelnice. Stanleyho MG ok. Kdyz pominu znacku kterou ja osobne rad nemam, tak chapu, ze uz kvuli tomu motoru se s tim rad povozi. Ja nedavno ridil Escort rs2000 a taky me to pobavilo. Ten flashback devadesatek. Nema smysl se hadat... auta jsou jedny. Autíčkář jeden. Tezko muzeme vsichni byt ta jedno.

Jo a mimochodem jako pice. Nedavno mi psala Viola nejaka stanoviska do pm. Spoustu toho pravdive. A rekl bych ze ty debilni kecy se ji osobne kolikrat dotknou. Takze z ucty k dame klidnete vasne a trochu toho taktu. Pritom zrovna ona pise uveritelne a vecne...

Radek Chlud
10. září 2020, 10:23
5

Já vůbec nechápu, co se tady poslední dobou děje. Úplně cizí lidi do sebe cpou úplné hovna a vymýšlí teorie o tom, co Autíčkář je a není a kdo je Krab a jakou má poruchu. Jako rád si to na záchodě přečtu, ale... :D

Matěj Podhorský
10. září 2020, 12:14
0

Tohle je nepřesnější komentář celé diskuze :D

krab
10. září 2020, 12:35
3

Jako je fakt, že se tu nabízelo spíš diskutovat ty auta, trasu výletu, kudy se projet v těch lužickejch horách kdo to zná a stojí to za to a já to v trase nemám a tak ...

beastar
10. září 2020, 15:29
4

Jako je fakt, ze zabycat se tim cim Krab jezdi. A proc se nekterym redaktorum libi treba hybridni Bmw asi nema smysl. Co je Autickar?:) Tak to je snad na ctenari jaky si udela obrazek. Navic pod blogem. To je jediny, co me prekvapuje delate snad ten web verejne... Tak ze to budou resit cizi lidi je jasny. Krab v momente kdy sel tady do redakce a pak na Garaz musi pocitat s jistou popularitou taky. Jinak souhlasim, ze je to cely nejaky precitliveli tady. Kdybych psal tak prudky komentare jako pred dvema roky uz by asi musel stat nekde ring. Mozna treba zbejvajici cast redakce ma moc estrogenu. A V.P. nemyslim;)

krab
10. září 2020, 16:09
0

Taky už kolikrát vážně váhám, jestli sem vůbec něco napsat, ale většinou to pak ještě zase zkusím... Jinak přeci o nic nejde, jsou to jen blbá auta, když se to tak vezme. To, že píšu různě a dokonce tu a tam přeložím nějaký zahraniční článek o veteránech, to přeci nemůže ničemu a nikomu vadit. Krab se může vyskytovat různě zrovna jako kdokoli z nás může být i Beastar...

Na rozdíl od tady tý virtuality mám ale radost z reality. Na jaře jsem začal s těmi vyjížďkami, občas třeba zmatlal trastu, neodhadl tempo, způsobil chaos, ale potkal jsem díky tomu reálný opravdu fajnový lidi. Asi podle hesla "vrána k vráně sedá" (teda teď v pozitivním) lidi fakt postižený benzinem stejně jak já. Takže realita je jiná než ty shitstormy na veřejných médiích. Koneckonců, kdybych si udělal vystřihovánku z komentářů co nám autorům garáže zanechávají individua přes domovskou stránku na Seznamu musel bych být už dávno v péči doktora Chocholouška. Reální lidi jsou naštěstí jiní ....

Uznávám, že taky občas zbytečně provokuju, ale taktně jsem se přestal vyjadřovat o eko/elektro tématům protože to nikdy nic dobrýho nepřineslo a o těch bavorácích s motorem napříč nebo malým crossoverům už taky raději nic psát nebudu. To je moje chyba.

PS: možná že tu ještě blog zkusím jednou, nevím jestli na to vůbec je tady stále čtenářská základna, ale dobrý kamarád mi svěřil vyrámovanou E36 ať si to taky užiju a já teď každý ráno vstává v 6 a ráno místo na píchačky do továrny frčím na hoďku poblbnout na okresky a učím se být trochu chuligán. Je to hrozně fajnový tréninkový road legal šestiválcový klasický auto. Uvidíme, ale rád o tom pak někdy někde něco napíšu, ať mají blázni do aut inspiraci.

Stanley
10. září 2020, 20:13
2

Hm, to znám. Kdysi dávno mi kamarád na pár dní půjčil něco krásného šestiválcového a já jsem se utrhl ze řetězu. Měl jsem zrovna nestíhačku v práci, denně od rána do večera, ale stejně jsem šel hned potom jezdit a vracel se domů až kdysi hluboko za tmy :-)

beastar
10. září 2020, 21:44
1

Veskrze si myslim, ze je problem klasicky v zavisti. A takove te ceske neprejicnosti. O tom, ale vcelku trefne pise Junior. Krabe ja ti to preju fakt. I kdyby si mel vsech tech aut, co mas jejich funglove ekvivalenty. Ja takove lidi potrebuju. Kdyby nebyli lidi ochotny koupit si 911, Vette, stanga, nebo s5, tak nejezdim ja tim cim jezdim. A cely auta by byli kurevska nuda.

Jen ty trochu pochop, ze treba Krecek je nadsenej z hybridu, treba. Volva novyho a tak. Svym zpusobem ho taky chapu a novy auta mam rad. Rozhodne nezdilim ten bullshit, ze se dneska dobry auta nedelaji a je v nich nuda. Glc amg super auto, zabavne... A co jako, ze je to suv vsak dneska je takova doba. Megane rs, cupra, i30n, brz, rs4, twingo, fiat 500, jaguar xf, amg gt, m4, m2... to jsou vsechno skvely auta... ano nestoji kilo v bazaru. To ale nikdy nestal ani ten cervenej Lotus natoz Elise. Tak to je, dobry, zabavny neznamena levny... vetsinou.

krab
10. září 2020, 23:29
0

Dík, to je takový upřímný konstatování. Je fakt, že nové ekvivalenty všeho co mám bych si koupit vážně nemohl. Anebo bych to měsíc po měsíci musel splácet a modlit se aby byla práce a výplata chodila...

Jak říkáš, bez automobilových snílků by to celý byla nuda. Já i klidně toho Křečka a další dovedu pochopit. Konec konců jezdit týden co týden nějakým novým autem, které je pojištěné a v záruce není špatný benefit. Konec konců já si tak mnohokrát auto taky vypůjčil a přesně kvůli těm praktickým benefitům. Pozitivně laděná recenze se dá napsat na ledacos, protože vyloženě extra špatná auta se dnes už opravdu neprodávají. Možná až na nějaké Dacie a úplný low end Peugeot a Citroen. Starý Renaulty Twinga a Clia jsou ve výsledku pro mě taky parádní auta, zrovna jako Fiesty nebo Mazdy 2 a podobný.

Pár aut se taky dneska staví dobře, zrovna třeba to Hyundai N , BRZ je přímo geniálně konstruovaný, Mégane RS věřím že tě baví a jezdí to výborně, konec konců Fiestu ST jsem kamarádovi velice pochválil. Funguje to moc hezky, i když je to kategorie auta, kterou si koupit nepůjdu.

Proč mám vlastně tolik rád stará auta? Je to tou bezprostřední zpětnou vazbou na celkové ovládání, je to vzhledem, který mě vrací zpátky do teenage let, je to nějakou tou mechanickou zpětnou vazbou, která mezi řidičem a strojem je. Třeba můžeme vzít za příklad i lankem ovládanou škrtící klapku nebo řízení bez posilovače, případně s hydraulickým posilovačem a vhodným poměrem převodu řízení. Nová auta prostě některé věci nemají, nepotřebuješ k nim specifickou startovací proceduru a nevyloudí ty zvuky co my blázni do aut máme rádi. Prostě už nemůžou, není k tomu nakloněná legislativa. Pomáhají si nějak jinak jak můžou. A někdy se to i daří dobře.

Kdybych věci bral hodně racionálně, tak asi dneska mám jedno auto na všechno, konec konců by mi to usnadnilo život a byl by to buď nějaký Cayman nebo BMW M2. Určitě bych s jedním nebo druhým byl spokojený, ale prostě ta touha co mě provází od dětství po starých autech je silnější a tím pádem jezdím tím čím jezdím a občas nějaké jedno auto obměním za jiné čistě jen protože chci poznat jak se řídí i něco další.

Radek_5
09. září 2020, 13:24
-1

Přiznám se, že mám taky rozepsáno pokračování blogu o mé C5. Ale když se tak dívám na tuhle diskusi, tak mně přechází chuť to dopsat resp. to zveřejnit tady ... Možná byste se měli pánové a dámo v redakci zamyslet, zda to, kam a na jaké čtenáře s tímhle e-zinem a to, jak to děláte spolu aspoň trochu koreluje ...
Můj pocit je, že v poslední době to je tady jeden o voze a druhý o koze :-(

reagovat
Radek_5
09. září 2020, 13:25
0

Přiznám se, že mám taky rozepsáno pokračování blogu o mé C5. Ale když se tak dívám na tuhle diskusi, tak mně přechází chuť to dopsat resp. to zveřejnit tady ... Možná byste se měli pánové a dámo v redakci zamyslet, zda to, kam a na jaké čtenáře s tímhle e-zinem míříte a to, jak to děláte spolu aspoň trochu koreluje ...
Můj pocit je, že v poslední době to je tady jeden o voze a druhý o koze :-(

Vavris Vavrisovic
10. září 2020, 13:15
7

Prosímtě, nevymýšlej a piš 8-) Beztak se tyhle shitstormy uskutečňují jen pod testy nových aut a krabovými blogy..

Jaromír
09. září 2020, 23:35
0

Krab prodal Fiata! No a to uz jsem si skoro rikal, ze jsi nasel fakt "trvalku". Elan je husty, ale vsadim se, ze brzo te zacne svrbet zase handlirska ruka a dotahnes zase neco dalsiho. Tak na jare, az bude pomalicku zacinat sezona. Ted sis poridil fakt starou vec, ale brzo se zacne styskat po necem novejsim. Sazim ze si poridis BMW, a rovnou treba Z1.

reagovat
krab
10. září 2020, 08:23
0

To je dobrý, to hádání co příště ... Elan je po všech směrech skvělý a ten jistě zůstane. Nakonec vím dobře jak moc mě mrzí někdejší prodej modrého Triumphu GT6 i té Z3 Coupe a ostatně i MGB, který jsem přeci před pár lety nakonec stejně koupil zpět. Veterány a zajímavá auta se prodávají fakt daleko hůř než nové nebo zánovní káry. Tam to člověka tolik nezamrzí, protože ví, že kdyby náhodou, tak si to může ještě koupit znova.

BMW Z1 by bylo hodně zajímavé a taky se mi nesmírně líbí. Ale koukni se schválně kolik ta auta stojí. Dneska to už je auto spíš fakt pro toho sběratele co ocení tu vzácnost. Tam já nesměřuju. Mě baví mít pár aut, každý úplně jiný a každý na nějakou jinou zábavu... To je ideál.

Jaromír
10. září 2020, 20:26
0

Tak tu cenu bych netipoval. Já to vlastně napsal kvůli tomu, že předevčírem kolem mě jedno profrčelo. Je to nesmírně nízké, a se staženýma dveřma to musí být ještě o kus další zážitek. A ten zvuk...

BubaaCZek
10. září 2020, 15:00
1

Tak tim bych se rad nekdy svezl, to musí být zážitek z té pravé krabí staré školy :)

V první chvíli při pohledu na fotku, kde má vyklopené světla mě napadlo, jestli to nebude vypadat lépe s tuningovýma LED na denní svícení... :P

reagovat
krab
10. září 2020, 16:14
1

Škoda že bydlíme tak daleko od sebe, jinak bych tě rád pozval na kafe a svezli bysme se ... ty světla z pozice řidiče nejsou vidět, jen náznaky mrkaček, takže za volantem je to vlastně hezký :-D Ale nechávám je většinou zaklopený a svítím jen těma pozičkama...Ono to ve dne stačí. Stejně nejezdím nikam do hustýho provozu. Mimochodem, světla se vyklápějí hydraulicky - podtlakem ze sání. Taková zajímavost.

PS: jdu si z chutí přečíst ten tvůj závodní blog

Sedrik
10. září 2020, 15:48
0

Zas mi to nevyjde - jedu se v neděli taky projíždět, ale jiným směrem (dovolená) - škoda :(

reagovat
krab
10. září 2020, 15:53
0

Škoda, škoda, ale já si myslím, že bude možná pěkně ještě v říjnu a sejdeme se zas ...

Sedrik
10. září 2020, 16:11
0

To by bylo super - dostávám to trošku do ruky, už jezdím skoro výhradně v režimu MDM a užívám si auto mnohem víc, než když jsem s vámi jel poprvé. Takže snad bude ještě letos šance :p

BubaaCZek
11. září 2020, 09:38
2

Jsem si musel vygooglit co to je MDM...
https://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1399381

MDM = comfort mode + less nannies + more burble
DSC off = sport mode + no nannies
Sport+ = sportier sport mode + less nannies

Sedrik
11. září 2020, 09:53
3

Je to tak - občas zapomínám, že nejsem na bimmerpostu - omluva :)

Normální BMW má kolíbkovej přepínač (nebo teď nově samostatný tlačítka), kde volíš "eco mode - comfort - sport - sport+" Ve sport+ je omezená kontrola trakce a všechno nejostřejší. No a když vypneš DSC úplně, tak se celý auto přepne do comfortu (protože prostě proč bys měl jezdit s vypnutou stabilizací).

Mkový auta to mají jinak - nenastavuješ to všechno, ale po segmentu (řízení, motor, tlumiče, stabilizace, u M5/M8 i která náprava je poháněná, brzdy...atd).

U M2C je nastavení řízení a motoru. Tlumiče jsou pasivní (díky bohu).

Takže můžeš mít motor v efficient, řízení sport+ a stabilizaci úplně OFF. Nebo jakoukoliv kombinaci, která ti vyhovuje.

A MDM (///M dynamic mode) je stabilizace napůl vypnutá - někde jsem četl, že je na tento mod nejlépe naladěn ten elektronickej diff a celkem tomu věřím. Prostě tě to nechá dračit, ale nenechá tě to zabít se.

U M aut pak platí, že se stabilizací vypnutou se auto nepřepíná do komfortu, ale zůstane tak, jak sis jej nastavil.

No a oblíbené nastavení si dáš na tlačítko na volantu, takže když vidíš, že se blíží zajímavý úsek, zmáčkneš jedno tlačítko a přepneš auto do maximum attack módu. Za zatáčkou znovu zmáčkneš a jedeš zase na spotřebu :)

Sedrik
11. září 2020, 09:55
0

Ještě doplním - originální M2 (s N55 motorem) to měla jako non-M BMW. Proto ten dotaz na bimmerpostu

BubaaCZek
11. září 2020, 10:11
3

Dikes.
Tak to jedno tlacitko je obzvlášť potěšující! :)

krab
11. září 2020, 10:22
3

Tohle mají emkový bavoráky vychytané, že je tam ta předvolba. MDM je šikovný mód i u těch starších. Měl jsem ho tam na nějaký ten stint v Mostě loni s M3 E92 a ono to opravdu nechalo auto z retardéru vyjet pod plynem mírně smykem, ale tak nějak rozumně abys neztrácel zbytečně rychlost. A vlastně k zásahu systému nedocházelo. U Toyoty GT86 bylo nutno vše vypnout, protože tam stabilizace zasahovala vždy příliš. Ale od nějakýho roku, tuším 2017 naprogramovali nový mód který by měl fungovat cca jako ten BMW MDM.

Teď jak jezdím tím boy racer e36, tak mám jen jedno kolíbkový tlačítko. A to buď nechá ABS+ASR zapnuté anebo ABS+ASR vypnuté. To je docela šikovná věcička, protože na malý okruh a hlavně když se chceš sklouznout, učit se hledat pořádně cit v brzdách atd. je dobré mít možnost ABS vypnuto. Chtělo by to vyzkoušet ho pořádně na Sosnový to auto

Sedrik
11. září 2020, 10:53
0

Auto bez ABS bych chtěl na okruhu taky vyzkoušet, ale myslím, že to není tak snadný se na to přeorientovat: přeci jen máme všichni v hlavě že můžeme na brzdu naskočit naplno a furt to nějak půjde ovládat.

krab
11. září 2020, 11:10
0

Jo, naučit se správně a co nejefektivněji brzdit (teda myslím ve sportovním, závodním režimu) to není prdel. Kámoš mi to ukazoval v catu, kdy jsem jel jako spolujezdec a všímal si kde a jak co dělá a zjistil jak brzdím úplně blbě. Trošku něco jsem si od toho vzal, ale to jsou věci co patří na okruh ne na silnici. Kupodivu, ten starej bavorák bez ABS ( a je fakt, že já jsem zvyklej na starý auta obecně co ABS nemají) brzdí velice citlivě. Ono to teda není zdaleka sériový. Asi obecně i na okruhu běžnýmu hobby jezdci jako jsme my ABS + řízená kontrola trakce hodně pomůže, zkrátka se mu nestane, že by probrzdil... Ale zase když tam má to ABS co to udělá za něj nenajde v rámci tréninku ten bod, kdy brzdí nejintenzivněji, ale ještě nezablokuje kola. Vlastně je hodně dobrý mít tréninkový auto, kde můžeš vypnout ABS anebo nechat zapnutý a schválně zjišťovat co je vlastně pro nejlepší průjezdy efektivnější.

Sedrik
11. září 2020, 11:18
0

Souhlas.

Mě se právě na BMW líbí, že ABS zapíná až když už je fakt špatně. Na okruhu mi ABS nekopalo nikdy (ani ve 4ce, ani teď v M2).
Brždění se dá celkem dobře začít cvičit na PC, ale spíš jako začít dělat muscle memory. Třeba v iRacingu s Miatou (která ABS má) najít ten správný bod, kdy ještě brzdíš na 100 procent a kdy už kope ABS byla celkem legrace.
Stejně jako s meziplynem, v reálu je to ale dost jiný (hlavně když na tebe působí různé síly a ty se snažíš jemně modulovat pedál brzdy :))

beastar
11. září 2020, 12:25
4

Tady u te debaty je krasne videt, te i u novych aut jsou zabavne ridicske veci. Akorat uz to zkratka nastavujeme za jizdy a ne v garazi. Tlacitko na volantu, usek a pak zase jedes na spotrebu je opravdu dobra vec. Auto bez abs na okruhu priznavam, ze mam problem. Bud se soustredim na brzdeni a je to super, ale zase je na nic zbytek. Nebo naopak docela to jde, ale probrzdim. Nejsem na to uz zvyklej. A cim starsi auto to je tom horsi... jine brzdne sily a odezva pedalu. A kontrolu trakce i u hodne silnych aut vetsinu casu potrebuju. Klobouk dolu pred profikem, co si sedne do 500hp v ramci nastaveni da vse off a jede.
Tady na tyhle pokusy jsou dobry veskery ty miaty, gt86, mr2 kdy ty auta kousnou kdyztak podstatne mene.

Ta e36 s tlacitkem only to jsou ty zacatky. E36 kor upravena pro zavodni drahu je auto,ktery jeste hodne citis. Neni tezka. A ty ovladaci sily vseho jsou sice humpolacky, ale vis presne kdyz se stane chyba ze musis prvni reagovat ty. Je fakt, ze u modernich bavoraku to tam ponechali taky tu svobodu. Nicmene uz je to nesrovnatelny. Ja se priznam, ze mimo comfort se podivam malo, kdy. Bud je to ucpany, nebo spatny povrch a v ten moment me silne limituje fwd. I pres vsechny vychytavky to proste dostava strasny razy do rizeni a nasledne az do sloupku. Takze zase race fakt jedine na okruhu aby to melo smysl. Jinak muzu delat tak akorat husty zvuky:))

krab
11. září 2020, 13:08
4

To víš, že jo.. taky M2 Competition bych rozhodně nekritizoval. Dokonce jsem tu a tam trošku váhal zda si ji nepořídit. Ale nedávalo mi to ekonomicky smysl, protože bych ji nevyužil, na blbnutí na malý okruh by mi jí bylo líto a na trénování smyků někde na okresce by byla každá větší chyba pekelně draze vykoupená. A když jedu někam dál na to je Porsche a když už jsem do toho dal tolik energie v minulosti aby bylo zas jako nový, tak by byla kravina se ho zbavovat. S tím ABS jak říkáš ... u lehkých aut minulosti je to dobrý, to si natrénuješ a najdeš správně ten bod než se kola bloknou, i na mokru ve výsledku. Trvá to, ale s trochou citu a trpělivosti trénovat to nakonec půjde. U nových těžkých sporťáků typu M2C, která má přes 500 N.m a 420 koní, tam tu elektroniku vážně chceš mít. Nakonec taky to s ní vyvíjeli, takže ojebávat to nějakýma vypojenejma pojistkama by byla blbost. Zrovna jako dneska když si koupíš silnou motorku, máš tam taky všechny tyhle systémy, taky už bych to radši nevypínal.

Zrovna když se tu scházíme v diskuzi se Sedrikem co s námi občas jel i výlet tak si říkám, že by byla legrace někdy až pojedeme a Petr vezme (nebo já) tu upravenou E36, aby se s ní kousek někde v zatáčkách povozil a řekl nám jeho dojmy jestli se v tom bavil a jak by hodnotil kontrast k tý jeho nový mašině. Ale asi už tuším... Zátah toho aktuálního BMW R6 motoru v těch středních otáčkách je díky turbu nebe a dudy s motorem M50 bohužel i S50. I když teda ten pravej emkovej motor je pro mě delikátní zážitek. I ta obyčejná 2.5 litrová M50 je suprová když se to vezme, ale kdyby jela trošku víc bylo by to lepší... člověk si musí správně nastavit očekávání.

Sedrik
11. září 2020, 13:41
3

Do toho bych šel :)

Ale tušíš správně - když jsem prodával E90 325i s N52 (atmosféra, nepřímovstřik, nádhernej zvuk) a kupoval F32 435i s N55 (turbo, přímovstřik, zvuk jakž takž) tak hlavní rozdíl byl ten projev motoru: atmosféra je o zaslouženém výkonu, vysokých otáčkách, častějším řazení. Turbo je jednodušší, ale zase ten pocit, kdy citíš (a v režimu sport+ i slyšíš) jak se ta turba nadechnou a o desetinu vteřiny máš plný ruce volantu, když se těch 550Nm opře do zadních pneumatik...

Je to návykový.

Srovnat se to moc nedá, protože každé má něco. Je to jako srovnávat F40 a F50 - prostě úplně jiný charakter, ale obě super auta.

A k Beastovi - je to tak: ten sport+ režim zapínám jen občas. Většinou na okresce, nebo když chci dětem na chodníku "zabrblat" z výfuku (když vidím, že se otáčí). Jinak ve městě to nemá smysl - auto je nervózní a akorát zbytečně žere.
Já aspoň nemusím řešit, jestli je to moc, nebo málo tvrdý - mám pasivní tlumiče, takže lepší to nebude :D

beastar
11. září 2020, 14:28
2

Jo přesně tak, ono v podstatě je tam nakonec hlavní zábava ten "zvuk" já sem si samozřejmě vědom toho, že kdyby byla doba před 20 lety. Tak že by mi asi 1,8 s turbem takovou radost nedělala zvukovou kulisou. Nicméně dneska je to asi nejčastější věc kterou vnímám v tom race/sport režimu. Těch 420 N.m. Pasivní tlumiče... no ona ta tvrdost toho setupu je stejně vždycky věc vkusu. Někomu to přijde akorát jinému moc... A ano jezdit ve sportu po městě je hovadina i s tím rendlem. Já si v podstatě to auto užívám plnými doušky protože je fakt (vzhledem k době vzniku) naprosto perfektně odlazené. Přitom je dost kompromisní na to aby si s tím rád jezdil pro rohlíky. Má to 300 koní čili za to že jezdím s pomocníčkama se vlastně ani nestydím. Spíš jak sem psal o BMW "tlačítku" tak tady jsou ty rozdíly.... Renault prostě nemá ergonomii a takový ty detaily úplně vychytaný jako BMW, Audi, MB....Je skoro zločin že udělali tak šikovnou automatickou převodovku která je fakt TOP i pro sportovní jízdu s tak debilně řešenými pádli....ale to je na jinou debatu...

krab
11. září 2020, 15:46
0

Ten motor k tomu Méganu nejspíš sedí. Já bych měl určitě tendence to auto srovnávat s předchůdcem a říkal si jestli nové Trophy anebo předchozí 265 Cup /275 Trophy. Ale ve tvý situaci to nebylo téma, protože s tím hodně jezdíš, na to je lepší nový model. I celkově finančně ti vyjde líp. Já jsem tenhle 1.8 s turbem zkusil jedině v tý 250 k verzi Alpine A110 a tady jsem byl tak nějak na pochybách jestli by mě to dlouhodobě bavilo. Vlastně ono to má tuším i tu stejnou převodovku a pádlový řazení. A tam je to celý ještě jeden velkej otazník vzhledem k ceně, která je prostě vysoká.

A je fakt, že člověk je zmlsanej ... já si pamatuju na první zkušební svezení v ostrým hatchbacku s turbem, byla to první generace Mazdy 3 MPS a já jsem z toho výkonu a byl úplně vyndanej, přišlo mi to strašně rychlý, strašně ostrý. Je fakt, že to byl takovej blázen mezi hot hatchi tehdy... A já jsem to tehdy hrozně jakoby chtěl, prostě auto co má výkon, zátah, sílu. Dneska už mám zase ty hodnoty překopaný trošku jinak, takže na těch autech upřednostním zas trošku jiný věci. V zásadě existuje pořád jeden ostrý hatchback, který mě když se dostanu za volant chytne a nepustí, prostě fakt baví a vnímám ho pořád jako skvělý auto, tak je to prostě Clio RS 197. Po dálnici s tím jezdit nechceš, ale jinak když je volno, dobrá silnička může bejt i trošku rozbitá to nevadí, tak je to prostě jedna velká radost. Ale dneska už to takhle zákazníkům nabízet nebudou ten ostrý hatchback, protože dvě třetiny by jim to po týdnu vrátilo se slovy sbohem a nikdy více ...

beastar
12. září 2020, 20:17
1

Ten motor k tomu sedi urcite. Vlastne neznam zatim cloveka, co by se mu to nelibilo. Udelali to proste skvele. A ano jak pises me jde o zaruku a takove ty prizemni veci. Protoze ten po me urcite nebude dobra bazarovka:) To bude pravdepodovne ten levnejsi kus. Clio r$ 197 chvali hodne worldwide zurnalove typu Chyttyc a podobne. Jako hracka jiste vyborny auto. Ja sem potreboval neco jako Sedrik skloubit daily a funfactor. Coz mi bylo jasny ze premie me bude vadit porizovacka a nasledne prodej. A oktavka rs sice fajn nejsom hejter, hej. Sportovni kara to neni. Cupru ma kazdej a nejaky opc atd na to nejsem zvedavy. Ciiiili z toho vysel zabak no.

Ty veci o krerych pises ja mam rad dodnes. Zaburacis, litaji sutry, hlina, lehce zatah, do sedacky, prask gear up, up... 150, prask brzda gear down o 3 a znova:)) Jasne pubertalni, ale o tom ta auta jako rs trophy jsou. Na to abych takto jezdil s Porsche bohuzel nemam cas a ted ani penize. Mno a nakladat manazirkum v cokoliv D me taky bavi:))

Safa
10. září 2020, 18:21
1

V diskuzi pod tímto blogem už mi chybí jen dvě věci. Zmínka o Miatě a krutopřísná hláška od Brizy.
Teď už vlastně jen jedna... :o)

reagovat
Viola Procházková
10. září 2020, 19:38
3

Nezapomen na Hitlera!

ro
rock
12. září 2020, 09:00
0

Miatu zmínil před tebou

Etienne72 - 09. září 2020, 06:57
Jakub Pospíšil - 09. září 2020, 09:42

JohnyLBC
10. září 2020, 20:54
4

Nechápu, že pozvánka na nedělní vyjížďku s kamarády a pár řádků o historických autech, se kterými se málokdo z nás může svézt dokážou vzbudit tolik negativních emocí.
Začíná se tu stupňovat agrese a prosazování názorů stejně jako na našich silnicích, a to špatně dopadá. Radím zvolnit a sundat nohu z plynu.

reagovat
Dratkar
12. září 2020, 16:48
0

Na vyjížďku se bohužel v neděli nedostanu, leda že bych se připojil někde cestou. Ale s kolama na kouli mého daily focuse by to asi nebylo to pravé. Mrzí mně to tím spíš, že poslední "veřejná" sunday drive byla super. Tak snad se uvidíme při té říjnové!

reagovat
Luki.xy
17. září 2020, 09:58
0

Ahoj, už má v hlavě přibližně trasu na případnou říjnovou vyjížďku?

Rád bych se někdy zúčastnil, ale bydlím pod ČB. Tato už je na mě asi moc daleko. Zas něco třeba kolem Příbrami by se mi líbilo. Samozřejmě výlet po Šumavě by byl naprosto ideální, ale předpokládám, že tam to zatím neplánuješ co :)

reagovat
krab
18. září 2020, 12:43
0

Ahoj, no něco v hlavě lehce máme, otázka bude jak počasí, ale předběžně toho 4.10. by se jelo. Teď je otázka kam. Jeden návrh zněl Krušné hory, teoreticky i ta Šumava by se dala ... já to nějak dám dohromady. Ono jde o to, že ta Šumava je hodně daleko pro některé, takže je to celodeňák, ale dovedu si představit, že dáme sraz někde na Benzině ve Strakonicích na 8 hod. a pak tu Šumavu, pěknej okruh bych věděl...

Luki.xy
19. září 2020, 09:03
0

Super.

Je mi jasné, že co bude pro jednoho blíž by zas bylo pro ostatní dál. Tak budu sledovat počasí a tvé info o říjnové vyjížďce a uvidím kde to bude. Snad to klapne a dorazím :)