načítám data...

Subaru XV 1.6i Comfort ES: Pokořitel polních cest

Stylovka od Subaru se základním motorem zaujme nejednoho zájemce příznivou cenovkou. Je rozumné ušetřit a vzít jedna-šestku, nebo to bez hybridního dvoulitru prostě nej(e)de?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Subaru XV 1.6i Comfort ES: Pokořitel polních cest

Subaru je značka znalců. Ploché motory, stálá čtyřkolka, točivé atmosferické motory, to vše jsou komodity, za které si mnoho lidí rádo připlatí a nedá díky nim na japonského výrobce dopustit. Ať už se bavíme o dokonale univerzálním Outbacku, outdoorověji zaměřeném Foresteru, nebo praktické malé Impreze, jde o ikony s dlouhým a vybraným rodokmenem. Pak je tu ale model, který v nabídce značky zatím není ani jedno desetiletí – moderně tvarovaný XV, známý v některých částech světa také pod obchodním názvem Crosstrek. 

Ten na první pohled může budit zdání, že jde o typického zástupce tradicionalisty nepříliš oblíbené kategorie módních crossoverů – oplastovaných a opticky zvýšených hatchbacků, které kromě vyšší ceny a několika “outdoorových” doplňků zpravidla nenabízejí nic moc navíc. Jenže tohle auto vyrobilo Subaru a tak zdaleka nejde jen o falešnou parádu do satelitního městečka, ale o crossover v původním smyslu tohoto dnes už trochu zprofanovaného označení, totiž výrobek kombinující komfort silničního vozu a terénní prostupnost offroadu.

Foto: autickar.cz

XV v sobě snoubí vůz pro každodenní cesty a zároveň automobil, jež se neztratí ani v těžším terénu. Už samotná světlá výška 220 mm patří rozhodně k nadprůměru a do kapsy strčí třeba i Jeep Renegade, Volkswagen Touareg nebo Toyotu Land Cruiser. Pohledem pod nárazník navíc zjistíme, že zespoda nic nečouhá, není tu na ráně olejová vana, nebo převodovka, ale všechny díly jsou poměrně souvisle zarovnané a zčásti zakrytované.

Pohon čtyř kol sice nenabízí širokou škálu módů, jak je teď v módě, nenajdete tu režim pro jemný písek, hrubý písek, kameny, velké kameny, suché bláto, mokré bláto a tak dále, ale to vůbec nevadí. Bohatě totiž stačí jediné kouzelné tlačítko označené jako X-MODE, které aktivuje režim pro jízdu po nezpevněném povrchu. V tu chvíli se z XV stává ultimátní zbraň na jakoukoli rozbahněnou polní cestu. 

Foto: autickar.cz

Kombinace symetrické čtyřkolky, výborně naladěného podvozku, tuhé karoserie a přesného řízení dává vzpomenou na legendární záběry modrožluté Imprezy tancující po šotolině a umožňuje sypat po nezpevněných cestách rychlostmi až neslušnými, kdesi na hraně legálního maxima pro okresku. Právě chování auta na polňačce je tím vůbec nejsilnějším vjemem, který jsem si z testovacího týdne odnesl. Je to prostě skvělé a nemám tomu objektivně co vytknout. Pro úplnost bych ještě potřeboval XV otestovat na souvislé sněhové vrstvě, jelikož mám důvodné podezření, že tam bude naprosto fenomenální. 

Ale počkejte, ještě se nezvedejte ze židlí a neberte útokem dealerství Subaru, musím vám říci celou pravdu. K testu jsem totiž dostal verzi se základním plochým čtyřválcem o objemu 1,6 litru bez přeplňování a dokonce i bez přímého vstřiku. Agregát starosvětského typu, který věřím bude leckomu imponovat svou teoretickou technickou nenáročností. Jenže jeho sto čtrnáct atmosferických koníků je zkrátka na dnešní poměry a řidičstvo zhýčkané přeplňováním trochu líných a navíc dosahují svého největšího potenciálu až v 6200 otáčkách. V rychlostech do sta kilometrů za hodinu (na které XV zrychlí za lehce podprůměrných 13,9 vteřin) to ještě jde, ale na dálnici už to opravdu spíše dře. 

Foto: autickar.cz

Ono by se to ještě dalo zvládnout, oněch 84 kilowattů sice není přehnaně mnoho, ale na 1427 kilogramů těžký vůz by to snad mělo stačit. Jenže pak je tu to nešťastné CVT, které s faceliftem dostalo, přiznám se, že pro mě naprosto nepochopitelně, sedm předlouhých virtuálních kvaltů. Bohužel tento počin vedl k tomu, že při jakékoli snaze o akceleraci, a to se rozhodně nebavíme o nějakém prošlapávání pedálu do podlahy, ale jen o lehkém přidání plynu, převodovka mocně podřadí a motor se rozeřve kdesi nad pěti tisíci otáček. A vůbec nejhorší je to na dálnici se to děje tak nějak konstantně. 

Tato nepříjemnost se dá sice do jisté míry korigovat manuálním režimem převodovky, pro tento případ jsou řidiči k dispozici dokonce pádla pod volantem, ale opravdu mě mrzí, že si nelze vůz pořídit i s “obyčejným” CVT, které efektivně využívá celé spektrum otáček a ne jen sedm převolených úrovní. Tím se totiž potenciál převodovky zbytečně zabíjí a zůstávají jen její neduhy. Vyřešit to nejde ani objednáním manuálu, s ním si u nás totiž XV nekoupíte – s absencí automatu by se totiž nekamarádil asistenční systém EyeSight. 

Foto: autickar.cz

Takže je XV se základní jedna-šestkou úplně na prd? Měli bychom ho obřadně vodit ulicemi, zvonit na zvonce a volat “hanba”, jako ve Hře o trůny? Ne, rozhodně ne. Horší dynamiku totiž zásadně omlouvá cena. Oproti silnějšímu dvoulitrovému e-Boxeru ušetříte s tímhle motorem v prostřední výbavě 165 a v té nejvyšší dokonce 210 tisíc. To už je pořádná porce peněz navíc, která mnohým z nás pomůže přeslechnout vytočenou “atmosféru”. 

Navíc až na ten motor a převodovku fakt nemám, co bych Subaru XV vytkl. Podvozek a čtyřkolku už jsme probrali, tam je to na jedničku s hvězdičkou, velmi obstojná je i výbava a zpracování interiéru. V prostředním výbavovém stupni Comfort mi vlastně nic zásadního nechybělo, ani absenci navigace v infotainmentu jsem nevnímal díky podpoře Android Auto jako zásadní problém. Moc se mi líbí systém využívající dvě obrazovky ve středním panelu. Ta větší dotyková vespod je klasický infotainment s mediálními funkcemi a nastavením vozu, na té vrchní je pak možné si vybrat z několika zobrazení jízdních údajů a dalších užitečných informací a také slouží jako displej klimatizace. Díky jeho odsunutí dále k čelnímu sklu je na něj snazší přeostřit periferní vidění a odečítání údajů z něj je tak bezpečnější, než v případě, že by se řidič musel soustředit na větší z obrazovek.Foto: autickar.cz

Líbila se mi barevná a lehce outdoorová stylizace čalounění s oranžovým kontrastním prošitím a robustní síťovanou látkou na vcelku pohodlných sedadlech s výrazným bočním vedením. A jako vyloženě milé retro hodnotím přepínače vyhřívání sedadel, které bývaly snad ještě v modelu Leone. Dost místa mají ve voze cestující v obou řadách, je to sice na úkor zavazadelníku, který je, i díky pohonu 4x4, pod průměrem této třídy, ale týdenní nákup či složený kočárek pobere i tak v klidu a na nějaká velká stěhování si relativně kompaktní XV stejně nikdo pořizovat nebude. Uvnitř je to zkrátka takový moc pěkně postavený hatchback.

 

Verdikt

Tak co s tím? Máme tu parádní crossover, co se narozdíl od načančaných konkurentů opravdu neztratí na nezpevněné cestě, naopak tam zahanbí mnohem terénněji se tvářící vozy. Má slušnou výbavu, je hezky zpracovaný, vypadá dobře, nestojí mnoho. Je jasné, že nějaké “ale” muselo přijít. V tomto případě je to pohonné ústrojí. Je to špatně? Nemyslím si. Mnoho řidičů nemá potřebu nahánět na cestě do práce vteřiny, spokojí se s klidnějším tempem a takoví budou za volantem XV náramně spokojení. Pokud o koupi vozu přemýšlíte, rozhodně doporučuji testovací jízdu. Zrovna u Subaru totiž opravdu platí, že je potřeba ho zažít na vlastní kůži. Foto: autickar.cz

 

Technické údaje

Motor: plochý atmosferický čtyřválec 1600 ccm
Výkon: 84 kW (114 koní) v 6200 otáčkách za minutu !
Točivý moment: 150 Nm 
Převodovka: CVT s virtuálními kvalty
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,9 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 8,0 l/100 km kombinovaná 
Průměrná spotřeba v testu: 9,0 l/100 km kombinovaná 
Základní cena vozu: (1.6i Active ES Lineartronic) 660 000,- Kč
Cena testované varianty: 737 000,- Kč

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

pi
pird
18. listopadu 2021, 21:00
2

Sympatické auto, které vypadá jako Subaru, má podvozek jako Subaru, ale má zrychlení jako Škoda Favorit z doby před 30 lety. Hmm, paráda :) Mně to přijde až skoro nebezpečné, míra aktivní bezpečnosti je dost nízká, třeba předjíždění na okresce musí být celkem adrenalin, i když si to člověk pořádně naplánuje.

reagovat
Be
Beran
18. listopadu 2021, 22:35
2

Fako byl jeste karburator, takze se pri necitlive praci s plynem spis dusilo. Navic to byl 8 ventil, ktery ze sebe dostal to nejlepsi v 3,5tis za minutu. Tohle vypada na celkem tocivy motor, takze si pujde pomoct otackama.
Tech 150Nm sice neni na tu vahu a AWD zadna hitparada, ale nenazval bych to nebezpecnym. Na normalni jezdeni nebo obcasne svezeni na prazdne okresce by to melo stacit. Mocne zrychleni a vlny kroutaku jako naftova ovce nebo benzinova V6 to nema, ale to se od atmo 1,6 ani neda ocekavat.
Libi se mi, ze subaru nabizi i tuhle "zakladni" mozorizaci.

pi
pird
18. listopadu 2021, 23:18
0

To přirovnání mělo být trošku s nadsázkou :) S Favoritem od kamaráda jsem jel asi před 15 lety, měl myslím 50 kW, verze se vstřikováním. Vždy jsem měl jen benzínová auta, ale i když můžu mít nějaké sympatie k točivé atmosféře, tak mně ty papírové hodnoty přidají dost poddimenzované. Samozřejmě, přejíždět se dá s čímkoliv, ale jsou situace, kdy bych byl rád, pokud bych měl výkonovou rezervu, a tady mi nepřijde úplně dostatečná. I klidnému řidiči se nějaký výkon navíc může hodit. Předpokládám, že v rámci kategorie to auto má nadprůměrný podvozek, ale potenciál toho auta ten motor dle mě zabíjí. Rozsoudit nás asi může jen autor testu :)

Jakub Pospíšil
18. listopadu 2021, 23:26
2

Byla by to super atmosféra že staré školy s nějakým trochu nakrátko postaveným sestikvaltem, ideálně s dlouhou šestkou na dálnice. To by si myslím fungovalo úplně parádně a byla by zábava si to držet v efektivních otáčkách. Jenže tady je jen to cvt a jinak si to koupit nelze. Nebezpečný ten výkonový deficit asi není, ale otravný ano.
-
Komentář upraven 18. 11. 2021, 23:28:03

beastar
18. listopadu 2021, 23:41
4

Taky si znalci rádi připlatí za servis a další věci. 14 sekund a máš tam kilo. Stojí to 750. Má to cvt takže neustále pocit jak když jedeš v motorovém člunu. Žere to jak můj osmiválec s lehkou nohou. Takže čím to boduje? Awd? Není už lepší ta Lada když chci jezdit po polích. Nebo Duster.

Já se v téhle kategorii bezpohlavnich pekáčků moc nevyznám. Jediný auto, co mi přišlo z poslednich testů jakože rozumný byl ten Peugeot jinak chudáci lidi, co teď vybírají káru a musí to být pod osm set.

reagovat
El Gringo
19. listopadu 2021, 06:10
2

"Má to cvt takže neustále pocit jak když jedeš v motorovém člunu." :D :D :D

M P
19. listopadu 2021, 08:17
0

"...chudáci lidi, co teď vybírají káru a musí to být pod osm set."
No, to si taky říkám už nějakou dobu, ale zas na druhou stranu, většinový řidič soukromník si zvykne a se služebním holt nenaděláš nic :D

Adam Forman
19. listopadu 2021, 12:04
2

Hluboko pod osmset jde i UAZ Patriot :-D Ale když už i ty říkáš že "Není už lepší ta Lada když chci jezdit po polích." tak jde do tuhýho :-D

beastar
19. listopadu 2021, 12:34
3

Jasně myslím privátní nákup, kdy chceš auto třeba na 5 let. Takový ti malý živnostníci a zaměstnání lidé se slušným příjmem. Co kupují tu nižší střední, nebo méně vybavenou střední třídu. Nic proti Subaru obecně, Imprezu a Legacy a tak docela respektuji. Tohle mi přijde takový chudý za ty prachy. To dělá ale právě ta doba. Jako služebáky tohle nakoupí někdo velmi málo pravděpodobně.

Ty parametry mě děsí. Tuším že Felda 1.6 svého času musela být více živá. K tomu skazku o té Ladě. Mě paradoxně přijde ta jejich variace na ravku docela povedená. Jasně je to zastaralé a taky pomalé. Zas to umí skutečný terén a stojí to fplny 550.

Wa
Wakantanka
20. listopadu 2021, 18:52
4

Felka bola hlavne o dosť ľahšia. :) Sused má XV s dvojlitrom a to by som povedal, že je taký slušný základ čo sa výkonu týka. Táto 1,6 za tie prachy? Ani omylom.

Augi
20. listopadu 2021, 22:45
0

Boduje tím podvozkem, to se asi fakt musí zažít. Když člověk pochopí, jak to auto funguje, tak vlastně nemusí tolik akcelerovat, protože projíždí zatáčky výrazně rychleji než v jiném autě. Pro mě osobně je to hrozně příjemné, celá jízda je pak taková plynulejší.

Wa
Wakantanka
21. listopadu 2021, 15:10
0

Áno, u tohto Subaru dvojnásobne platí, že podvozok má limity oveľa ďalej ako zvyšok pohonného ústrojenstva. Ten podvozok by s prehľadom zvládol aj 2,5T z WRX.

sheogh
18. listopadu 2021, 23:56
0

Vyssi nez Touareg to nebude, ten je na plne vysce tesne pod 30cm pokud si dobre pamatuju.

Ale teda 0-100 za 14s bych nedal ani nahodou.. To je jednoduse za trest. Vzdyt to mela felda…
Mimochodem, proc tam vubec dali ty “virtualni” kvalty? Nestaci, aby to CVT drzelo v optimalnich otackach a hotovo?

reagovat
ro
rock
19. listopadu 2021, 07:17
0

Mám za to, že Touareg v základu má okolo 200 mm. Jenže T. v základu skoro neexistuje a verze se vzduchovým podvozkem se dají nazvedat. VW technickými údaji zrovna nehýří, ale na svých stránkách píšou něco o 258 mm.

MB
MBMB
19. listopadu 2021, 08:18
0

Virtuální stupně se zavádí do CVT převodovek snad všichni výrobci. Technicky je to sice nesmysl, ale lidem údajně vadí ten zvukový projev, který se liší od běžných stupňových převodovek. A určitě tomu nepomohli novináři, kteří na CVT plošně nadávají, a tím spíš to nikdo nechce. A ty virtuální stupně naopak často velebí s tím, že se to chová víc jako běžná převodovka.

Ča
Ča Snač Aj
19. listopadu 2021, 10:35
0

Osobně věřím, že za to můžou hlavně novináři. Sám jsem z těch divných lidi co mají cvt a e-cvt rádi pro jejich plynulost a pohodu při klidné jízdě a po městě, příměstí.. ale virtuální jakože "sportovní" stupně jsou hrozná hovadina. A abych napsal něco k tomuhle auto, za cvt super, virtuální stupně ne a stovka za 14s je prostě moc. Kdyby to bylo dejme tomu do 11s bylo by to zkousnutelne a myslím, že by se k tomu i dostali kdyby se nestalo s těmi pseudostupni.

sheogh
19. listopadu 2021, 12:33
0

Ono je to u auta jako touareg celkem pochopitelny, ja bych ho bez vzduchu taky nechtel (asi ani jiny auto, az na vyjimky, po 6 letech jsem si na to fakt zvykl) .

Takze to chapu dobre, ze ty virtualni kvalty nedvaji smysl…

Kuře
19. listopadu 2021, 00:01
17

"Navíc až na ten motor a převodovku fakt nemám, co bych Subaru XV vytkl."

No jo no... já sem si zase koupil nový boty. Sou parádní, fakt, líbí se mi. Jen teda chodit se v nich moc nedá no...

reagovat
Goldies
20. listopadu 2021, 09:20
1

Jako boty super, jen se nedají zavázat a mají úzkou špičku ????

beastar
20. listopadu 2021, 13:35
2

Aneb jak nenapsat za ty prachy je to no go. Auto nedopadlo v testu nejlépe, ale nenastvat zastoupení aby příště zase půjčili a úsměvem nějaký ten výtvor.

Pólin
19. listopadu 2021, 07:41
2

Subaru i mám a mám ho jako značku moc rád rád. Ale ta stovka za 13s je fakt masakr... to je dynamika jako u nějakého supermini za 300k...a to u auta za 730k fakt nechceš... I ten nový Outback se stovkou přes 10s je z mého pohledu zbytečně pomalý...předchozí generace byla s 3,6 šestihrnkem a největší fór je, že i s tímhle obr motorem to jezdí, když chceš, do 10 litrů... tedy stejně jako tahle zdechlinka... jinak designově i zaměřením se mi to auto moc líbí...jen teda moc nejede no...

reagovat
Opelfahrt
19. listopadu 2021, 13:23
0

V USA mají Outback s motorem 2.4 TURBO, to už stačí, má to podle videa i pěkný zvuk a použitelné virtuální stupně u CVT. Na Evropu se zjevně kvůli emisím vykašlali.

Ha
Habakukk
19. listopadu 2021, 08:18
4

Ukázka motorové bídy dnešních Subaru. Všechny nabízené modely na konkurenci výkonově nestačí, za mě velká chyba držet se atmosférických motorů na úkor turba.

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
19. listopadu 2021, 10:39
2

To je holt evropská nabídka.. v US mají 1.6 i dvoulitr s turbem..

Ha
Habakukk
19. listopadu 2021, 11:39
0

Ostatní výrobci se s omezeními snaží vypořádat, ale Subaru na to prostě kašle.

beastar
20. listopadu 2021, 13:39
4

Upřímně on tady náš trh zrovna terno není pro Subaru. Obecně v EU. Odtud pramení jejich motivace se snažit v Evropě nabízet to nejlepší. Zrovna ale tento model by byl v Evropě podle mě trhák. Kdyby byl o sto tisíc levnější a nabízel i klidně malé, ale svižné motory s nižší spotřebou. Tohle opravdu na rok 2021 ještě s cvt je strašně málo. To sem v tom nejel ale ta převodovka si prostě hromadu výkonu vezme... Děsí mě to.

Sa
Sato
19. listopadu 2021, 13:27
2

13.9s na 100 tak je to fucking insane. Mne to pride, ze to si kupi akurat tak niekto kto nenavidi vsetkych tych cestnych piratov a on vykon nepotrebuje. V kutiku duse nenavidi soferovanie samotne ale vlakom sa realne nikam nedostane a jeho stara soferovat nechce. Takze si kupi chciple subaru, to je slusna znacka pre slusny ludi ako on, nie vw/skoda ako maju ti pirati co ho predbiehaju kazdy den. Na nejaku okridlenu modru imprezu uz aj tak kazdy zabudol.

reagovat
Re
RedX
23. listopadu 2021, 10:51
0

Měl jsem ho od dealera půjčené na den, dle ORV registrováno počátkem roku 2021, 1,6 atmo s CVT, virtuální stupně to v základním režimu nemělo, domnívám se, resp. nezaznamenal jsem je.
Líbilo se mi to. Dynamika mi dostačovala, v provozu stejně není prostor se o něco pokoušet a hlavně ani nemám potřebu. Zvládnul jsem s ním i předjíždět. Se slabšími auty to umím (předjíždět), protože jsem začínal na starých škodovkách. Není tam rezerva, to je pravda, a je potřeba se dvakrát rozmyslet a podívat do dálky. Loudala předjedu v pohodě a nikoho, kdo jede mimo obec nad 100, předjet nepotřebuju. Vracel jsem to se spotřebou pod 7 L (žádná dálnice). CVT mi vyhovuje, protože s pedálem plynu zacházím plynule.
Ve více lidech a nákladem už by to asi moc příjemné nebylo, ale vždyť v těch autech jezdíme z 90% sami, takže je to racionální volba.
Hezky v tom autě fungoval EyeSight a tyhle fíčury, jako adaptivní tempomat. Limity auta jsem nehledal, ale působilo na mě fortelně, s tuhou karoserií.
Mělo pro mě trochu zvláštní kombinaci výbavy, kdy mělo auto klimu a výhřev sedaček, ale například veškeré vnější osvětlení s klasickými žárovkami.
Nestyděl bych se za něj.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Suburban Z71 2002
Chevrolet Suburban Z71

2002 rok výroby
285 koní výkon
5 327 ccm objem

Plymouth Prowler  2003
Plymouth Prowler

2003 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford F150  XLT 1994
Ford F150 XLT

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR 1971
Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR

1971 rok výroby
270 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem