Světla jsou základ. Celkový tvar karoserie a právě tvar světel vlastně definuje auto jako takové. O předních světlech už se toho napsala spousta, různě dělená či dokonce důmyslně výklopná světla dnes nahradily LED pásky denního svícení a baterie čoček. Přestože jsou světla tak zásadní designový prvek, především je to ale funkční díl. Vidět a být viděn, slavná poučka z autoškoly, je tu přetvořena v technologické dílo. Ale co zadní lampy?
Stejně jako přední světla, i ta zadní mají svá omezení. Je tu dáno rozmezí výšky, kam se musí vejít, a je tu především spousta funkcí, které se musí do jednoho celku vměstnat a které přitom musí zůstat jasně rozlišené. Světla oranžové, červené i bílé barvy, často pod jedním krytem, to není žádný snadný úkol. A kdo se s tímto zadáním popral nejlépe?
Maserati 3200 GT
Začneme v roce 1998. Tehdy se světu představilo nové kupé od Maserati. To se nestává tak často, byla to tedy velká událost. Nové auto navíc nastolilo i nový designový směr značky, ostré hrany a negativně skloněná jednoduchá příď ustoupila aerodynamickému tvaru a hladkým liniím. Jestli ale Maserati něčím skutečně zaujalo, byly to zadní lampy. Dva úzké červené LED proužky kopírující hranu zadního čela vytvořily nezaměnitelný světelný podpis ještě dřív, než to bylo cool.
V této podobě se 3200 GT udrželo pouhé čtyři roky. V roce 2002 byla představena modernizovaná verze pod jménem Maserati Coupé. Ta byla po technické stránce lepší ve všech ohledech a dostala se i na trh v USA, což dost možná zachránilo značku jako takovou. Jenže pro mě bude mít 3200 GT vždycky své kouzlo. Z části to bude i kvůli tradičně dvojitě přeplňovanému motoru pod kapotou, o který po modernizaci auto přišlo, velká část kouzla 3200 GT je však v těch zadních světlech.
BMW Z8
O designu BMW Z8 jsme si na Autíčkáři povídali mnohokrát. Ale když už píšu o zadních lampách, nezmínit tohle auto by byla prostě chyba. Díky použití neonových trubiček se tu podařilo vytvořit tenoučké světelné pásky a zakomponovat je do čistého designu auta tak, jak se to dodnes nikomu nepovedlo. Tady jsou další slova zbytečná.
Ferrari Testarossa
V polovině osmdesátých let přišlo Ferrari s revolučním vozem. Testarossa se svým tvarem obráceného křídla s výraznými nasávacími otvory na bocích stala rychle ikonou. Poprvé se tu proudění vzduchu věnovala skutečně velká pozornost. Novátorský přístup se podepsal i na zádi auta. Konstruktéři ponechali zadní čelo prakticky otevřené, takže vzduch volně procházel motorovým prostorem. Aby v zádi auta nezela jen velká díra, byla zde jednoduchá černá mřížka přes celou šířku auta. Jenže co světla? Kam s nimi?
Tradiční kulatá světla byla ze hry (ano, v poslední verzi Testarossy, nazývané 512 M, se opět vrátila, ale pojďme na tuto prapodivnou kreaci raději zapomenout), Ferrari vytvořilo naprosto obyčejné obdélníkové lampy, zcela oprostěné o nějaký design. A potom tahle světla umístilo za onu mřížku. Efekt byl naprosto perfektní. Nejen, že tak vznikl originální prvek, ale rudá záře žhnoucí odněkud z motorového prostoru, to dodalo Testarosse ten správně temný výraz. Tedy dokud řidič nevyklopil ta příšerná přední světla…
Porsche 911
Psal jsem, že dokonalost a lehkost světel BMW Z8 dosud nikdo nedohnal. Ale to není tak úplně pravda. Je tu totiž ještě Porsche. Porsche 911 je ikonou motorismu už hezkou řádku let. V očích mnoha dokonce až příliš dlouho. Sám si občas neodpustím štiplavou poznámku o osmém faceliftu Volkswagenu ‘brouk’. Je totiž pravda, že tady se žádné revoluce očekávat nedají. Jednou to designéři zkusili alespoň s předními světly, když už se na zbytek nesmí sahat, a fanoušci to značce dodnes neodpustili.
Když není možné postavit jiné auto, je o to více potřeba to stávající neustále zdokonalovat. A přesně to Porsche s německým důrazem na detail dělá. Rozvoj LED technologie si přímo říkal o návrat k červenému pásu přes celou záď auta, tentokrát už ale bude možné udělat to, co u starších verzí 911 ještě nešlo – celý pás rozsvítit. A tak se i stalo. Tenoučká zdánlivě levitující linka světla působí na silnici jako zjevení z budoucnosti. Kdo by si teď troufnul říci, že tohle je jen další facelift Volkswagenu?
Lancia Thesis
Fandové italského designu by mi nikdy neodpustili, kdybych v této souvislosti nezmínil Lancii Thesis. Poslední velký sedan pod taktovkou slavného výrobce (pozdější Thema byla už jen Chrysler, přiznejme si to otevřeně) dostal do vínku velmi netradiční tvary. Někomu dodnes přijde příď s náznakem blatníků po vzoru předválečných aut až příliš odvážná. O to víc překvapí shoda panující okolo zadních světel.
Tenké světelné pásky s potkávacími a směrovými světly vedle sebe pod čirým překrytím na zádi klasického sedanu dodnes působí moderně a neokoukaně. Působily by tak i kdyby byla příležitost, aby se Lancia Thesis trochu okoukala, což je díky malému počtu prodaných kusů přecijen dost nepravděpodobné. A nepomůže ani fakt, že i další výrobce se rozhodl identická světla namontovat na svůj vůz. Morgan AeroMax totiž mezi masově vyráběné modely také tak úplně nepatří…
Land Rover Defender
Nový Land Rover Defender je zdrojem vášní jako málokteré auto. Jeho existence navazuje na slavného předchůdce, legendární offroad a též jeden z vozů, který už nám trochu přesluhoval. Vlastně hodně přesluhoval. A proto jsem měl obrovskou radost, když se objevil Defender nový.
Když se všichni smířili s tím, že nový Land Rover už nebude jako ten starý, bylo konečně načase podívat se na novinku detailněji. A tady hned došlo na zadní světla. Proč jsou tak rozházená? Proč jsou různě veliká? Na to odpovídám – a proč ne? Staré Defendery měly světla na zádi připevněná, jak to zrovna vyšlo, takže bychom tu mohli spatřovat i jistý odkaz legendárního předchůdce, ale především – kde je psáno, že světla musí být úhledně seřazená, proč je trochu nerozehrát?
To je vlastně to, co mě na novém Defenderu tak baví. Nepopírá minulost, ale jde si svou vlastní cestou bez ohledu na zažité pořádky a konvence.
Fiat Bravo / Brava / Marea
A ještě jeden italský designérský skvost si dnes připomeneme. A bude to Fiat. Když se italská automobilka rozhodovala, jak nahradit úspěšnou rodinu modelů Tipo / Tempra, vsadila na radikální změnu. Po jednoduchých tvarech a ostrých hranách přišly obliny a křivky. A to je vždy dvojsečná zbraň. Může to dopadnout skvěle jako v případě Maserati 3200 GT, ale můžete také skončit s autem až korejských tvarů. A to v devadesátých letech nebyla dobrá vyhlídka.
Fiatu se nakonec tento tah povedl. Nová modelová řada dostala jednotně vyhlížející příď s úzkými světlomety a titěrnou maskou chladiče, která dávala vyniknout mohutně klenutým až agresivně vyhlížejícím blatníkům a nárazníku. Pokud byla příď všech modelů víceméně jednotná, potom bylo o to více potřeba odlišit jednotlivá auta jejich zádí. Moderní kombi, dravý třídveřový hatchback, prostorný dynamický liftback a usedlý sedan – čtyři zcela odlišné výrazy a přesto jen jedna příď.
Osobně si myslím, že i přes skutečně skvěle provedenou reinkarnaci Fiatu 500 je právě devadesátkový čtyřlístek Fiatů tím nejzdařilejším dílem, jaké se značce za dlouhá léta podařilo vytvořit. Dostupná a praktická auta mají šmrnc, každé jedno je originální a své.
Lexus IS
A nakonec ještě Lexus. Design Lexusů je pro mě stále nějak těžko uchopitelný. Někdy se mi zdá, že je tam těch křivek nějak moc, že se v tom celém ztrácím a uniká mi základní tvar auta jako takový. Přesto to byl právě Lexus, kdo mě přiměl napsat tento článek, konkrétně jeho aktuální model IS. Příští rok již nás čeká model nový se světelným pásem napříč celou zádí, já mám ale radši ta současná zadní světla.
Motiv světel tu totiž získal lehkost i třetí dimenzi. Je jako nalámaná světélkující stébla. Ne, není to futuristický světelný pás, jako v Porsche, není to něco zcela nového, jako světla Land Roveru či Fiatu Brava, nemá to jemnost a čistotu řešení BMW Z8 či Lancie Thesis. Jsou to vlastně na dnešní poměry poměrně obyčejné zadní lampy – jen jsou prostě krásné.
A jaký by byl váš výběr?
PeterLuk
31. 7. 2020, 18:47 3 reagovatÁ, moja obľúbená téma. :) Aj som uvažoval o napísaní pár blogov o dizajne, ale nemám čas na povinnosti, nie to na veci navyše, tak som rád, že tieto témy otvára niekto iný. :D Nižšie mojich favoritov (fotky vypožičané z webu, autori hádam odpustia). Áno, samé ameriky. Hoc inak nemám rád prezdobenosť, páči sa mi, že sa vedeli s dizajnom svetiel vyhrať, a necapli ich tam "len z povinnosti". :D Mám rád, keď bývajú svetlá opticky spojené, a celkom ma teší, že sa tento trend opäť pomaly varica. Myslím, že LED-ky rozväzujú dizajnérom ruky, tak som zvedavý, s čím prídu.
Fandatik
31. 7. 2020, 20:03 0Ta 164ka ve výběru chyběla. Co ještě druhý Scorp? Názory jsou různorodé, ale za mě dobrý.
A parádní splynutí estetiky a funkčnosti v AR 8c.
PeterLuk
31. 7. 2020, 23:40 5Scorpio je zvláštne, ale originálne. Svetlá sú fajn, hoc ten zadok pôsobí trochu barokovo, ale aspoň si to človek s ničím nespletie. :) Alfa je parádna.
Nechcel som tu spamovať, ale ešte by som doplnil...
Trinom
01. 8. 2020, 11:21 1Ameriky a jejich svítící zádě jsou jasná volba. Ovšem když už tu je zmíněný škopek, tak to je IMHO designový fail. Ono je hezké, že to má "světla přes celou prdel", ale jaksi už nikdo neřekne, že tomu svítí jeden malý čtvereček vlevo a jeden v pravo. S faceliftem už svítí ty čtverečky aspoň dva a dva, ale furt to není ono.
Standa
03. 8. 2020, 10:30 0Do výběru amerik bych ještě přidal Vette C4 před faceliftem a u těch Firebirdů by se daly přihodit i všechny ostatní generace...
Trinom
03. 8. 2020, 17:39 -1Co je na dvou párech svítících koleček tak spešl? Ani technologie ani vzhled nejsou nic převratného.
Fandatik
03. 8. 2020, 17:57 1Myslíš tu 8c? Článek jsem pochopil (a je to i v nadpisu), jak světla dotvářejí konečný design. Jsou tady různé auta, kdy světla totálně zastíní celkový dojem. A právě tou vyvážeností jsou pro mě esteticky krásná. Než kdyby tam dali světla přes celou prdel.
Trinom
03. 8. 2020, 20:21 0Vůbec ne, narážel jsem na zmíněnou C4 Corvette.
Fandatik
03. 8. 2020, 21:39 0Tak to se omlouvám.
Nathan
31. 7. 2020, 20:01 2 reagovatMůj výběr je Bentley Flying Spur. Nepodlehli trendu "spojení přes celou záď" a v optice dominuje motiv "B" jako Bentley, je to moc hezké.
Jean
31. 7. 2020, 21:30 0 reagovat:)
Tomáš Strach
31. 7. 2020, 21:33 0 reagovatKdyž se odpoutám od toho, že fandím švédům, tak i tak musím vyzdvyhnout koncové svítilny na poslední 9-5 a 9-3 (jak sedan, tak combi). Dále tu mám ujetost v podobě Sagarisu, kde celek těch světel, výfuků a plexi křídla je prostě top. Nad světly z A7 jsem se rozplýval nedavno v koloně. :-D Z Amerik je pro mě nejvíc Charger a ulítnutý mřížky na hranatém Mustangu.
Na závěr třešnička, snad mi to automobilový puritáni odpustí, ale nemohu si pomoct - led světla na Supře MK4.
beastar
31. 7. 2020, 22:06 0 reagovatJdi za svetlem. Vyvede te z temnoty. Zadni lampy jsou pomerne zasadni prvek. Ja mam rad jednoduchost. A hlavne funkcnost. Linka svetel Porsche se mi taky libi...
lumix
31. 7. 2020, 22:50 1 reagovatJá mám rád tyhle. NSX si živě vybavují z PulpFiction, jak s ni Wolf odjizdi.
PeterLuk
31. 7. 2020, 23:41 1Jojo, NSX! Veľmi sa mi páči, ako svetlá ako keby prechádzajú do toho krídla. Ten tvar je nezameniteľný.
Pochtli
01. 8. 2020, 08:20 3Lumix: GTRkem jsi mi hned připomněl jedno využití designu světel ????
PeterLuk
01. 8. 2020, 16:43 1Mne dnes na Facebooku vyskočilo niečo podobné :D
rainero
31. 7. 2020, 22:51 3 reagovatu mňa klasika:
rainero
31. 7. 2020, 22:57 1 reagovatEšte jedno použitie mriežky a svetiel z Roveru 200:
Csaba
01. 8. 2020, 10:18 1 reagovat'98 Riviera/Aurora + '90 Cutlass/Accord
custom1
03. 8. 2020, 12:58 1'99 Buick LeSabre. Zatím takhle, až bude tma, vyfotím rozsvícené (chtěl jsem napsat "rožnute", ale to by asi nikdo nepochopil :D ).
rock
03. 8. 2020, 14:08 1Rožnuté nebo rožlé... někdo by třeba porozumněl a ostatním by to docvaklo s noční fotkou :-)
custom1
03. 8. 2020, 14:39 0Aby mě pak někdo nenařkl, že si vymýšlím slova... :D
Trinom
03. 8. 2020, 20:31 1Myslím, že celá Morava by ti porozuměla :-D
custom1
03. 8. 2020, 20:52 0Tak tu je to "rožnute" :)
Frankie
01. 8. 2020, 11:37 1 reagovatTa Z 8 me hned napadla, ze tu musi byt. Z normalnich produkcnich bych i ocenil moment, jdy Skoda dala to sve C jako charakteristicky znak. A nezapomenu na vkastovky, spicate na Felicii Kabrio
sumy
02. 8. 2020, 07:58 1 reagovatZrovna me současné každodenní poskakovadlo je z kategorie aut ke kterému je lepší přijít zezadu. Predni světla ve stylu "otekla ryba" jsou hrozny, ale ten zadek... ten se mi líbí moc Respektive, ano, působí to jako malej pohrebak, ale ty zadní světla jsou za mě super.
David Marek
02. 8. 2020, 11:34 4 reagovatJak jsi mohl zapomenout na chargera?!
custom1
03. 8. 2020, 14:42 1Dodge (jak Charger, tak Durango) je pro mě, co se zadních světel týče, ze současné produkce TOP!
Peťas
03. 8. 2020, 06:41 0 reagovatSvetla, ktera si pamatuji jiz od detstvi jako ta nejkrasnejsi. Je mozna trochu pravda, ze tam jistou roli hraje to zakomponovane kridlo... od te doby se mi libi kdyz jsou svetla pres celou zad a diky technologiim mohou byt v poslednich letech i funkcni.
Peťas
03. 8. 2020, 06:54 1Tak jeste tu fotku
Mr.Bambus
03. 8. 2020, 09:05 2 reagovatCitroën C4 Picasso
rock
03. 8. 2020, 14:14 0 reagovatad BMW Z8
úzký lampy jsou fajn, ale pak další světla u RZ a ještě další nad výfuky? Hmm, takhle si čistý design fajt nepředstavuji...
beastar
03. 8. 2020, 19:21 0Jo 3200gt je daleko cistsi design s podobnou myslenkou.
PeterLuk
03. 8. 2020, 21:45 0Nie sú to nad výfukmi len odrazky? Tie kazia dizajn mnohých áut, napríklad na Audi Q7 (aj keď tam budú asi kombinované aj so svetlami) mi prídu vyslovene škaredé.
Riccardo Martora
03. 8. 2020, 22:11 0 reagovatChybí mi tu GTV
BM
04. 8. 2020, 01:18 0Obecně je dostatečně hezký všechno,čemu nečumí zkrz plexi holý žárovky....to je na bl-tí. Mám rád svoje světla ;)
BM
04. 8. 2020, 01:36 1...ta fotka.
Chochin
04. 8. 2020, 11:55 2 reagovatKia Proceed GT vyzera celkom zaujimavo s tymi prepojenymi zadnymi svetlami.
XTad
04. 8. 2020, 14:36 0 reagovatV souvislosti se zadnimi svetly me vzdycky napadne Hyundai Grandeur/Azera. Zejmena proto, ze predni svetla jsou naopak neskutecne oskliva.
wdave_t
06. 8. 2020, 23:59 0 reagovatMně se nejvíc líbí zadní světla japonských aut z 90s. Většinu už tu někdo postoval, tak jen přidám rx7 fd