načítám data...

Světlo do tmy

Jen málokterý prvek dokáže tak zásadním způsobem ovlivnit dojem z designu auta, jako světla. Dávají autu výraz. A to nejen ta přední.

zobrazit celou galeriiTopX: Světlo do tmy

Světla jsou základ. Celkový tvar karoserie a právě tvar světel vlastně definuje auto jako takové. O předních světlech už se toho napsala spousta, různě dělená či dokonce důmyslně výklopná světla dnes nahradily LED pásky denního svícení a baterie čoček. Přestože jsou světla tak zásadní designový prvek, především je to ale funkční díl. Vidět a být viděn, slavná poučka z autoškoly, je tu přetvořena v technologické dílo. Ale co zadní lampy? 

Foto: Autíčkář.cz

Stejně jako přední světla, i ta zadní mají svá omezení. Je tu dáno rozmezí výšky, kam se musí vejít, a je tu především spousta funkcí, které se musí do jednoho celku vměstnat a které přitom musí zůstat jasně rozlišené. Světla oranžové, červené i bílé barvy, často pod jedním krytem, to není žádný snadný úkol. A kdo se s tímto zadáním popral nejlépe?

 

Maserati 3200 GT 

Foto: Coys.co.uk

Začneme v roce 1998. Tehdy se světu představilo nové kupé od Maserati. To se nestává tak často, byla to tedy velká událost. Nové auto navíc nastolilo i nový designový směr značky, ostré hrany a negativně skloněná jednoduchá příď ustoupila aerodynamickému tvaru a hladkým liniím. Jestli ale Maserati něčím skutečně zaujalo, byly to zadní lampy. Dva úzké červené LED proužky kopírující hranu zadního čela vytvořily nezaměnitelný světelný podpis ještě dřív, než to bylo cool. 

Foto: Maserati

V této podobě se 3200 GT udrželo pouhé čtyři roky. V roce 2002 byla představena modernizovaná verze pod jménem Maserati Coupé. Ta byla po technické stránce lepší ve všech ohledech a dostala se i na trh v USA, což dost možná zachránilo značku jako takovou. Jenže pro mě bude mít 3200 GT vždycky své kouzlo. Z části to bude i kvůli tradičně dvojitě přeplňovanému motoru pod kapotou, o který po modernizaci auto přišlo, velká část kouzla 3200 GT je však v těch zadních světlech.

 

BMW Z8 

Foto: BMW

O designu BMW Z8 jsme si na Autíčkáři povídali mnohokrát. Ale když už píšu o zadních lampách, nezmínit tohle auto by byla prostě chyba. Díky použití neonových trubiček se tu podařilo vytvořit tenoučké světelné pásky a zakomponovat je do čistého designu auta tak, jak se to dodnes nikomu nepovedlo. Tady jsou další slova zbytečná.

 

Ferrari Testarossa

Foto: TopSpeed

V polovině osmdesátých let přišlo Ferrari s revolučním vozem. Testarossa se svým tvarem obráceného křídla s výraznými nasávacími otvory na bocích stala rychle ikonou. Poprvé se tu proudění vzduchu věnovala skutečně velká pozornost. Novátorský přístup se podepsal i na zádi auta. Konstruktéři ponechali zadní čelo prakticky otevřené, takže vzduch volně procházel motorovým prostorem. Aby v zádi auta nezela jen velká díra, byla zde jednoduchá černá mřížka přes celou šířku auta. Jenže co světla? Kam s nimi? 

Foto: Drive

Tradiční kulatá světla byla ze hry (ano, v poslední verzi Testarossy, nazývané 512 M, se opět vrátila, ale pojďme na tuto prapodivnou kreaci raději zapomenout), Ferrari vytvořilo naprosto obyčejné obdélníkové lampy, zcela oprostěné o nějaký design. A potom tahle světla umístilo za onu mřížku. Efekt byl naprosto perfektní. Nejen, že tak vznikl originální prvek, ale rudá záře žhnoucí odněkud z motorového prostoru, to dodalo Testarosse ten správně temný výraz. Tedy dokud řidič nevyklopil ta příšerná přední světla…


 

Porsche 911

Foto: Porsche

Psal jsem, že dokonalost a lehkost světel BMW Z8 dosud nikdo nedohnal. Ale to není tak úplně pravda. Je tu totiž ještě Porsche. Porsche 911 je ikonou motorismu už hezkou řádku let. V očích mnoha dokonce až příliš dlouho. Sám si občas neodpustím štiplavou poznámku o osmém faceliftu Volkswagenu ‘brouk’. Je totiž pravda, že tady se žádné revoluce očekávat nedají. Jednou to designéři zkusili alespoň s předními světly, když už se na zbytek nesmí sahat, a fanoušci to značce dodnes neodpustili.

Když není možné postavit jiné auto, je o to více potřeba to stávající neustále zdokonalovat. A přesně to Porsche s německým důrazem na detail dělá. Rozvoj LED technologie si přímo říkal o návrat k červenému pásu přes celou záď auta, tentokrát už ale bude možné udělat to, co u starších verzí 911 ještě nešlo – celý pás rozsvítit. A tak se i stalo. Tenoučká zdánlivě levitující linka světla působí na silnici jako zjevení z budoucnosti. Kdo by si teď troufnul říci, že tohle je jen další facelift Volkswagenu?

 

Lancia Thesis

Foto: Lancia

Fandové italského designu by mi nikdy neodpustili, kdybych v této souvislosti nezmínil Lancii Thesis. Poslední velký sedan pod taktovkou slavného výrobce (pozdější Thema byla už jen Chrysler, přiznejme si to otevřeně) dostal do vínku velmi netradiční tvary. Někomu dodnes přijde příď s náznakem blatníků po vzoru předválečných aut až příliš odvážná. O to víc překvapí shoda panující okolo zadních světel. 

Foto: Autíčkář.cz

Tenké světelné pásky s potkávacími a směrovými světly vedle sebe pod čirým překrytím na zádi klasického sedanu dodnes působí moderně a neokoukaně. Působily by tak i kdyby byla příležitost, aby se Lancia Thesis trochu okoukala, což je díky malému počtu prodaných kusů přecijen dost nepravděpodobné. A nepomůže ani fakt, že i další výrobce se rozhodl identická světla namontovat na svůj vůz. Morgan AeroMax totiž mezi masově vyráběné modely také tak úplně nepatří…

 

Land Rover Defender

Foto: Land Rover

Nový Land Rover Defender je zdrojem vášní jako málokteré auto. Jeho existence navazuje na slavného předchůdce, legendární offroad a též jeden z vozů, který už nám trochu přesluhoval. Vlastně hodně přesluhoval. A proto jsem měl obrovskou radost, když se objevil Defender nový. 

Když se všichni smířili s tím, že nový Land Rover už nebude jako ten starý, bylo konečně načase podívat se na novinku detailněji. A tady hned došlo na zadní světla. Proč jsou tak rozházená? Proč jsou různě veliká? Na to odpovídám – a proč ne? Staré Defendery měly světla na zádi připevněná, jak to zrovna vyšlo, takže bychom tu mohli spatřovat i jistý odkaz legendárního předchůdce, ale především – kde je psáno, že světla musí být úhledně seřazená, proč je trochu nerozehrát? 

To je vlastně to, co mě na novém Defenderu tak baví. Nepopírá minulost, ale jde si svou vlastní cestou bez ohledu na zažité pořádky a konvence.

 

Fiat Bravo / Brava / Marea

Foto: Fiat

A ještě jeden italský designérský skvost si dnes připomeneme. A bude to Fiat. Když se italská automobilka rozhodovala, jak nahradit úspěšnou rodinu modelů Tipo / Tempra, vsadila na radikální změnu. Po jednoduchých tvarech a ostrých hranách přišly obliny a křivky. A to je vždy dvojsečná zbraň. Může to dopadnout skvěle jako v případě Maserati 3200 GT, ale můžete také skončit s autem až korejských tvarů. A to v devadesátých letech nebyla dobrá vyhlídka.

Foto: Fiat

Fiatu se nakonec tento tah povedl. Nová modelová řada dostala jednotně vyhlížející příď s úzkými světlomety a titěrnou maskou chladiče, která dávala vyniknout mohutně klenutým až agresivně vyhlížejícím blatníkům a nárazníku. Pokud byla příď všech modelů víceméně jednotná, potom bylo o to více potřeba odlišit jednotlivá auta jejich zádí. Moderní kombi, dravý třídveřový hatchback, prostorný dynamický liftback a usedlý sedan – čtyři zcela odlišné výrazy a přesto jen jedna příď.

Foto: Fiat

Osobně si myslím, že i přes skutečně skvěle provedenou reinkarnaci Fiatu 500 je právě devadesátkový čtyřlístek Fiatů tím nejzdařilejším dílem, jaké se značce za dlouhá léta podařilo vytvořit. Dostupná a praktická auta mají šmrnc, každé jedno je originální a své.

 

Lexus IS 

Foto: Lexus

A nakonec ještě Lexus. Design Lexusů je pro mě stále nějak těžko uchopitelný. Někdy se mi zdá, že je tam těch křivek nějak moc, že se v tom celém ztrácím a uniká mi základní tvar auta jako takový. Přesto to byl právě Lexus, kdo mě přiměl napsat tento článek, konkrétně jeho aktuální model IS. Příští rok již nás čeká model nový se světelným pásem napříč celou zádí, já mám ale radši ta současná zadní světla. 

Foto: Lexus

Motiv světel tu totiž získal lehkost i třetí dimenzi. Je jako nalámaná světélkující stébla. Ne, není to futuristický světelný pás, jako v Porsche, není to něco zcela nového, jako světla Land Roveru či Fiatu Brava, nemá to jemnost a čistotu řešení BMW Z8 či Lancie Thesis. Jsou to vlastně na dnešní poměry poměrně obyčejné zadní lampy – jen jsou prostě krásné.

 

A jaký by byl váš výběr?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MGRR
31. července 2020, 18:22
0

I nejlevnejsi Dacia Duster, hraje v zadni casti, na "svetelnou notu"

reagovat
PeterLuk
31. července 2020, 18:47
3

Á, moja obľúbená téma. :) Aj som uvažoval o napísaní pár blogov o dizajne, ale nemám čas na povinnosti, nie to na veci navyše, tak som rád, že tieto témy otvára niekto iný. :D Nižšie mojich favoritov (fotky vypožičané z webu, autori hádam odpustia). Áno, samé ameriky. Hoc inak nemám rád prezdobenosť, páči sa mi, že sa vedeli s dizajnom svetiel vyhrať, a necapli ich tam "len z povinnosti". :D Mám rád, keď bývajú svetlá opticky spojené, a celkom ma teší, že sa tento trend opäť pomaly varica. Myslím, že LED-ky rozväzujú dizajnérom ruky, tak som zvedavý, s čím prídu.

reagovat
Fa
Fandatik
31. července 2020, 20:03
0

Ta 164ka ve výběru chyběla. Co ještě druhý Scorp? Názory jsou různorodé, ale za mě dobrý.
A parádní splynutí estetiky a funkčnosti v AR 8c.

PeterLuk
31. července 2020, 23:40
4

Scorpio je zvláštne, ale originálne. Svetlá sú fajn, hoc ten zadok pôsobí trochu barokovo, ale aspoň si to človek s ničím nespletie. :) Alfa je parádna.

Nechcel som tu spamovať, ale ešte by som doplnil...

Tomáš Trýska
01. srpna 2020, 11:21
1

Ameriky a jejich svítící zádě jsou jasná volba. Ovšem když už tu je zmíněný škopek, tak to je IMHO designový fail. Ono je hezké, že to má "světla přes celou prdel", ale jaksi už nikdo neřekne, že tomu svítí jeden malý čtvereček vlevo a jeden v pravo. S faceliftem už svítí ty čtverečky aspoň dva a dva, ale furt to není ono.

Standa
03. srpna 2020, 10:30
0

Do výběru amerik bych ještě přidal Vette C4 před faceliftem a u těch Firebirdů by se daly přihodit i všechny ostatní generace...

Tomáš Trýska
03. srpna 2020, 17:39
-1

Co je na dvou párech svítících koleček tak spešl? Ani technologie ani vzhled nejsou nic převratného.

Fa
Fandatik
03. srpna 2020, 17:57
1

Myslíš tu 8c? Článek jsem pochopil (a je to i v nadpisu), jak světla dotvářejí konečný design. Jsou tady různé auta, kdy světla totálně zastíní celkový dojem. A právě tou vyvážeností jsou pro mě esteticky krásná. Než kdyby tam dali světla přes celou prdel.

Tomáš Trýska
03. srpna 2020, 20:21
0

Vůbec ne, narážel jsem na zmíněnou C4 Corvette.

Fa
Fandatik
03. srpna 2020, 21:39
0

Tak to se omlouvám.

Nathan
31. července 2020, 20:01
2

Můj výběr je Bentley Flying Spur. Nepodlehli trendu "spojení přes celou záď" a v optice dominuje motiv "B" jako Bentley, je to moc hezké.

reagovat
Je
Jean
31. července 2020, 21:30
0

:)

reagovat
Perníček
31. července 2020, 21:33
0

Když se odpoutám od toho, že fandím švédům, tak i tak musím vyzdvyhnout koncové svítilny na poslední 9-5 a 9-3 (jak sedan, tak combi). Dále tu mám ujetost v podobě Sagarisu, kde celek těch světel, výfuků a plexi křídla je prostě top. Nad světly z A7 jsem se rozplýval nedavno v koloně. :-D Z Amerik je pro mě nejvíc Charger a ulítnutý mřížky na hranatém Mustangu.
Na závěr třešnička, snad mi to automobilový puritáni odpustí, ale nemohu si pomoct - led světla na Supře MK4.

reagovat
beastar
31. července 2020, 22:06
0

Jdi za svetlem. Vyvede te z temnoty. Zadni lampy jsou pomerne zasadni prvek. Ja mam rad jednoduchost. A hlavne funkcnost. Linka svetel Porsche se mi taky libi...

reagovat
lu
lumix
31. července 2020, 22:50
1

Já mám rád tyhle. NSX si živě vybavují z PulpFiction, jak s ni Wolf odjizdi.

reagovat
PeterLuk
31. července 2020, 23:41
1

Jojo, NSX! Veľmi sa mi páči, ako svetlá ako keby prechádzajú do toho krídla. Ten tvar je nezameniteľný.

Pochtli
01. srpna 2020, 08:20
2

Lumix: GTRkem jsi mi hned připomněl jedno využití designu světel ????

PeterLuk
01. srpna 2020, 16:43
0

Mne dnes na Facebooku vyskočilo niečo podobné :D

https://www.facebook.com/avlanez/posts/10105195836289285

ra
rainero
31. července 2020, 22:51
2

u mňa klasika:

reagovat
ra
rainero
31. července 2020, 22:57
0

Ešte jedno použitie mriežky a svetiel z Roveru 200:

reagovat
Csaba
01. srpna 2020, 10:18
1

'98 Riviera/Aurora + '90 Cutlass/Accord

reagovat
custom1
03. srpna 2020, 12:58
1

'99 Buick LeSabre. Zatím takhle, až bude tma, vyfotím rozsvícené (chtěl jsem napsat "rožnute", ale to by asi nikdo nepochopil :D ).

ro
rock
03. srpna 2020, 14:08
1

Rožnuté nebo rožlé... někdo by třeba porozumněl a ostatním by to docvaklo s noční fotkou :-)

custom1
03. srpna 2020, 14:39
0

Aby mě pak někdo nenařkl, že si vymýšlím slova... :D

Tomáš Trýska
03. srpna 2020, 20:31
1

Myslím, že celá Morava by ti porozuměla :-D

custom1
03. srpna 2020, 20:52
0

Tak tu je to "rožnute" :)

Frankie
01. srpna 2020, 11:37
1

Ta Z 8 me hned napadla, ze tu musi byt. Z normalnich produkcnich bych i ocenil moment, jdy Skoda dala to sve C jako charakteristicky znak. A nezapomenu na vkastovky, spicate na Felicii Kabrio

reagovat
sumy
02. srpna 2020, 07:58
1

Zrovna me současné každodenní poskakovadlo je z kategorie aut ke kterému je lepší přijít zezadu. Predni světla ve stylu "otekla ryba" jsou hrozny, ale ten zadek... ten se mi líbí moc Respektive, ano, působí to jako malej pohrebak, ale ty zadní světla jsou za mě super.

reagovat
David Marek
02. srpna 2020, 11:34
4

Jak jsi mohl zapomenout na chargera?!

reagovat
custom1
03. srpna 2020, 14:42
1

Dodge (jak Charger, tak Durango) je pro mě, co se zadních světel týče, ze současné produkce TOP!

Pe
Peťas
03. srpna 2020, 06:41
0

Svetla, ktera si pamatuji jiz od detstvi jako ta nejkrasnejsi. Je mozna trochu pravda, ze tam jistou roli hraje to zakomponovane kridlo... od te doby se mi libi kdyz jsou svetla pres celou zad a diky technologiim mohou byt v poslednich letech i funkcni.

reagovat
Pe
Peťas
03. srpna 2020, 06:54
1

Tak jeste tu fotku

Mr
Mr.Bambus
03. srpna 2020, 09:05
2

Citroën C4 Picasso

reagovat
ro
rock
03. srpna 2020, 14:14
0

ad BMW Z8
úzký lampy jsou fajn, ale pak další světla u RZ a ještě další nad výfuky? Hmm, takhle si čistý design fajt nepředstavuji...

reagovat
beastar
03. srpna 2020, 19:21
0

Jo 3200gt je daleko cistsi design s podobnou myslenkou.

PeterLuk
03. srpna 2020, 21:45
0

Nie sú to nad výfukmi len odrazky? Tie kazia dizajn mnohých áut, napríklad na Audi Q7 (aj keď tam budú asi kombinované aj so svetlami) mi prídu vyslovene škaredé.

Riccardo Martora
03. srpna 2020, 22:11
1

Chybí mi tu GTV

reagovat
BM
04. srpna 2020, 01:18
0

Obecně je dostatečně hezký všechno,čemu nečumí zkrz plexi holý žárovky....to je na bl-tí. Mám rád svoje světla ;)

BM
04. srpna 2020, 01:36
1

...ta fotka.

Ch
Chochin
04. srpna 2020, 11:55
2

Kia Proceed GT vyzera celkom zaujimavo s tymi prepojenymi zadnymi svetlami.

reagovat
XT
XTad
04. srpna 2020, 14:36
0

V souvislosti se zadnimi svetly me vzdycky napadne Hyundai Grandeur/Azera. Zejmena proto, ze predni svetla jsou naopak neskutecne oskliva.

reagovat
wdave_t
včera v 23:59
0

Mně se nejvíc líbí zadní světla japonských aut z 90s. Většinu už tu někdo postoval, tak jen přidám rx7 fd

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Tiguan  2009
Volkswagen Tiguan

2009 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Škoda Felicia  2001
Škoda Felicia

2001 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem

Ford Mustang GT 4,6 V8 2006
Ford Mustang GT 4,6 V8

2006 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Cadillac deVille coupé 1968
Cadillac deVille coupé

1968 rok výroby
472 koní výkon
7 735 ccm objem

Ford Expedition  5.4 V8 4x4 LPG LIMITED 4X4 2009
Ford Expedition 5.4 V8 4x4 LPG LIMITED 4X4

2009 rok výroby
310 koní výkon
5 400 ccm objem