načítám data...

Škoda Rapid: Jak to bylo tehdy a jak se to zdá dnes

Po téměř neznámé poslední Lancii, kterou jsme tuto podrubriku odstartovali, se podíváme naopak na mimořádně významné auto, mladoboleslavský Rapid.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Přišel a pak zase odešel… dobový kontext je v případě Rapidu mimořádně důležitý, ať se budeme bavit o jeho příchodu, nebo konci. V roce 2011 Škoda nabízela modely Fabia, Octavia a Superb, všechny v druhé generaci, úspěchy sbíral Yeti a na okraji zájmu stál Roomster. Čerstvou novinkou bylo Citigo, na které se už dokázal do masky chladiče otisknout designový směr Jozefa Kabaně, ale hrdina rozvozových služeb nikdy neměl za úkol hrát významnou roli.

Škoda měla za sebou pozitivní zkušenost s Octavií I Tour, kterou ale po necelých 15 letech od spuštění výroby bezpečnostní a emisní požadavky poslaly do důchodu. Souběh nové generace daného modelu s starší a cenově dostupnější byl tehdy mimochodem běžnou praxí, stačí vzpomenout Astru Classic, Clio Storia nebo Peugeot 206+. Snaha i nadále nabízet něco dostupnějšího mezi Fabií a Octavií vedla ke vzniku Rapidu, Škodu (a nejen ji) také tehdy dráždil úspěch Dacie. Přece jenom svět se teprve pomalu vzpamatovával z ekonomické krize.

Foto: Škoda Auto
Málokdy je koncept určený pro výstavní stánek tak podobný sériovému autu, jak se tomu stalo u Škody MissionL a produkčního Rapidu, na který měla s ročním předstihem nalákat. 

V září 2011 se proto na frankfurtském autosalonu představil koncept MissionL, druhé auto navržené dominantně pod vlivem Jozefa Kabaně (prvním byl o půl roku starší bombastičtější hatchback Vision D). S odstupem času je překvapivé, jak málo se od sériového auta tato studie lišila – Rapid dostal obyčejnou optiku světel, přišel o zapuštěné kliky a zmenšil se průměr kol, to je v podstatě vše. A tento design po devíti letech rozhodně nevypadá špatně, v trochu hezčí specifikaci je Rapid stále důstojným přepravníkem – a ničím jiným nikdy nechtěl být.

Maska chladiče s omezeným použitím chromu se poprvé vyskytla už na Citigo, stejně jako hranatý „zobák“ uprostřed nesoucí logo značky. Právě Rapid ale přinesl kombinaci hranatých světel a velkých hranatých mlhovek pod nimi, které škodovkám z první poloviny kabaňovské éry dodaly jasně sjednocený a nezaměnitelný vzhled. Fakt to nevypadá špatně, pomineme-li čistě přední pohled, ze kterého kvůli strmé kapotě Rapid vypadá, jakoby byl rozčleněný do několika pater.

Foto: Škoda Auto
První náznak designového směru, ze kterého vzešel Rapid, představil koncept Vision D. Ten byl ale mnohem spíš předlohou pro později uvedenou Octavii III. 

Pro zmatení snad všech Škoda krátce po představení MissionL, ještě na podzim 2011, odstartovala v Indii výrobu tamního Rapidu. Šlo o auto technicky velmi podobné, avšak s karoserií sedan a přídí ve stylu druhé Fabie. Rapid měl dostat jiný design, jiné motory a také odlišné naladění podvozku. Nervozita se s postupujícím jarem 2012 zvyšovala, čemuž jistě napomohlo i to, že sesterský Seat Toledo IV (lišila se jen příď a záď, dokonce se vyráběl spolu s Rapidem v Mladé Boleslavi) měl premiéru už v březnu 2012 v Ženevě. A televize Nova dokonce v červnu jako zbrusu nový Rapid „odhalila“ ten indický, pár měsíců známý.

Malý krůček pro automobilismus a zásadní přelom pro českou kotlinu přišly 19. června 2012. Škoda konečně ukázala první obrázky sériové verze a hned o týden později sezvala členy poroty evropského auta roku a zástupce vybraných českých médií do Vídně k prvním jízdám s předsériovými prototypy.

Foto: Škoda Auto
Škoda Rapid pro Indii má k té evropské poměrně blízko. Dostala však příď ve stylu Fabie II a záď typu sedan, kterou sdílela s indickým VW Polo sedan. Lišila se i nabídka motorů. 

To byly náročné chvíle, první jízdní dojmy jsem sepisoval průběžně a po večeři ladil dlouho do noci, do toho se celý den natáčelo poměrně zbytné video a pro budoucí článek bylo potřeba podchytit rozdíly mezi verzemi 1,6 TDI a 1,2 TSI. Upřímně, výsledek tomu presu tak trochu odpovídal… Kompletní technické údaje navíc nebyly ještě k dispozici, ale v těch předsériových autech byly už uživatelské návody, a tak jsme „investigativně“ čerpali z nich.

Pár nevynucených chyb

Základní rysy i chyby byly zřejmé. Rapid vznikl kombinací platformy PQ25 vpředu (shodná s Fabií II, ale s širší nápravnicí) a zadní nápravou z PQ35 (tedy Octavie I). Šéf vývoje Martin Hrdlička tehdy hovořil o kombinaci existujících modulů, což hezky ladilo se zvěstmi o dokončování nesouvisející platformy MQB, a popravdě dobře vyzdvihovalo umění českých konstruktérů. Technicky vzato se tak zúročily zkušenosti už jednou získané při vývoji Roomsteru.

To znamenalo poměrně úzký, avšak pořádně dlouhý interiér. Jelikož reálnými konkurenty byly Dacia Logan a Fiat Linea, vůbec ničemu to nevadilo. I ony byly úzké (a prodejně úspěšné), oproti Dacii nabídla Škoda vzadu více místa pro nohy a oproti Fiatu i nad hlavou. A byla liftback, což se pro českou značku tou dobou už stalo typickým řešením.

Foto: Škoda Auto
Produkční verze Rapidu s největšími koly nevypadá vůbec zle. Tedy na to, že má být pragmatickým nástupcem první moderní Octavie. 

Šetřit se má ale chytře, a Škoda místo toho šetřila i na nepravých místech. Použití úzkých a krátkých sedadel s kostrou společnou se Citigo se nepovedlo nikdy napravit. Jiné přešlapy už naštěstí mely řešení: zadní okna elektricky ovládaná jen zezadu (to aby nemusela mít pojistku proti přiskřípnutí) brzy po zahájení sériové výroby naštěstí ustoupila normálnímu řešení, kdy může vše ovládat řidič. A strohá palubní deska, jen vzhledem lehce odkazující na Superb, dostala později dekorační lištu.

Rapid byl také první Škodou se „Simply Clever“ detaily použitými ve větším měřítku. Držák na parkovací lístek pod čelním sklem podědila po Fabii, kapsičku zboku sedadla na odložení mobilního telefonu získala ze Citigo a ikonickou škrabku pod víčkem nádrže nabídla jako vůbec první auto na světě.

Největším překvapením dynamické předpremiéry pro mě ale bylo, že ze stejných testovacích jízd v německém AutoBildu vytvořili test Rapidu 1,2 MPI – takové auto nebylo vůbec k dispozici a němečtí kolegové si všechno související se základním motorem jednoduše domysleli. Sériová výroba Rapidu se totiž rozeběhla v srpnu 2012 a motory 1,2 MPI a 1,4 TSI dorazily se zpožděním až v říjnu.

Foto: Škoda Auto
Ten náš domácí Rapid byl liftbackem. Karosářská forma je to poměrně vzácná a Škoda z ní dokázala vytvořit svoji konkurenční výhodu, tzv. USP. Úspěchu Rapidu ale ve skutečnosti hodně pomohlo pozdější rozšíření nabídky o krátkou verzi. 

A tak přišel podzim 2012 a cirkus začal znovu. Na pařížském autosalonu se koncem září Rapid konečně oficiálně ukázal veřejnosti, rovnou byly zveřejněny české ceny a zahájen pilotní prodej u nás. Tou dobou už mimochodem uplynulo rok a tři čtvrtě od ukončení výroby Octavie I Tour a tento mezičas vykryla Octavia II Tour – „dvojka“ před faceliftem přechodně nabízená souběžně s inovovaným provedením.

Atmosférický tříválec nebyl až tak špatný

Na podzim 2012 jsem se taky konečně dostal k onomu Rapidu 1,2 MPI. Nová zkratka symbolizovala hloubkové změny, kterými někdejší motor HTP prošel. Splnil přísnější emisní normu, měl klidnější běh, posílil z 70 na 75 koní a taky dostal jinak poskládanou převodovku. Jako bonus se povedlo definitivně vyřešit nedostatky v lidové slovesnosti spojené s motorem HTP.

Konstruktéři se opravdu snažili a dopadlo to dobře – větší a těžší Rapid s tímto motorem byl svižnější než Fabia HTP. Spotřeba byla slušná, v praxi ale pohříchu podobná motorům TSI. Tabulkově vycházelo TSI co do emisí CO  dokonce lépe, a tak Škoda oba motory v ceníku oddělila bariérou pouhých 15 tisíc korun. Tím se zlepšil vztah Čechů k turbomotorům a v předstihu se rozhodlo o osudu základního motoru. Za dva a půl roku, při kompletní obměně motorů v souvislosti s přechodem na normu Euro 6, se poroučel.

Foto: Škoda Auto
Interiér Rapidu může mít mnoho podob. Od nezvhledné záplavy černého či šedého tvrdoplastu až po takto vyladěnou stylovou verzi Monte Carlo (v nabídce od 2014). 

Ve stejnou dobu Škoda uspořádala workshop na svém vývojovém polygonu, kde konstruktéři vysvětlovali technické detaily. Prvotní zájem neodpovídal původním plánům, zákazníci jako tolikrát jindy v historii chtěli nové auto s idealizovanou podobou legendárních vlastností předchůdce, zde Octavie I. U této příležitosti jsem usedl i za volant podivného hybridu – našeho Rapidu s atmosférickou šestnáctistovkou a podvozkem z indického Rapidu. Ne, takové auto s rozměklými jízdními vlastnostmi by na naše silnice dobrovolně nikdo nechtěl.

V mezičase se představil také čínský a ruský Rapid. Vypadal zepředu jako ten náš, ale šlo o sedan se zádí indického Rapidu. A o pohon se postaraly atmosférické motory nové generace.

Pak začal rok 2013 a přišlo další kolo úprav, tentokrát opravdu zásadních. Nabídku oživily revoluční xenonové světlomety s omezeným světelným tokem, a tudíž bez nutnosti autonivelace – není bez zajímavosti, že toto chytré a cenově dostupné řešení jako první dostal VW Beetle a výrobu zajistila továrna v Česku. Dalšími novinkami byly slabší 90koňové provedení motoru 1,6 TDI a k němu volitelně dostupná převodovka DSG, s vidinou nízkého podílu na prodejích bohužel nepříliš doladěná. Především však rok 2013 přinesl…

Spaceback, aneb změna kurzu a dlouho vyhlížený úspěch

Společenská a ekonomická atmosféra se mezi lety 2011 a 2013 výrazně změnila, a ve Škodě včas a správně zachytili nový směr. Už od konce roku 2012 bylo dobře živeným veřejným tajemstvím, že Rapid dostane druhou karosářskou verzi, „něco jako A3 Sportback“. Výsledkem byl Rapid Spaceback

Foto: Škoda Auto
Spaceback byl prvním kompaktním hatchbackem od Škody. Pokusil se přehodit výhybku od budgetového auta směrem ke stylovce pro každého. Zde na mezinárodní jízdní prezentaci vysoko nad břehem Lago di Garda.

I krátký Rapid byl zjevně navržen s důrazem na praktickou stránku věci, například měl objem kufru tehdy špičkových 415 litrů. Škoda ho ale začala mazaně prezentovat jako stylový vůz. Nakonec teprve on byl v nabídce domácí značky opravdovou novinkou, Škoda totiž do té doby ještě klasický hatchback nižší střední třídy nikdy nenabídla. Proporčně slušně zvládnutá karoserie ve stylu „ani hatch, ani kombi“ mohla mít volitelně černý pruh tvořený prosklenou střechou, křídlem a upraveným oknem v pátých dveřích, protaženým až nad registrační značku.

Jízdní prezentace Spacebacku při Lago di Garda pak také potvrdila zvláštní detail, který jsem do té doby považoval za optický klam. Rapid má širokou a všemi směry klenutou kapotu motoru, a tak jsem zběžnému dojmu, že je motor zešikma, původně nevěnoval pozornost. Jenže on opravdu trochu zešikma je, v reakci na předpisy na ochranu chodců. Rapid mohl buď dostat ještě vyšší kapotu, a nebo dopadnout takto kompromisně: mírně se svažující hlava motoru vytvořila pod kapotou dostatečný prostor, aby auto prošlo tehdejšími testy bezpečnosti střetu s figurínou.

Foto: Škoda Auto
Indický Rapid prošel v roce 2017 faceliftem, který mu nasadil čumák ve stylu Fabie III. 

Spolu uvedením Spacebacku na podzim 2013 přešla celá modelová řada Rapid v Evropě na elektrohydraulický posilovač řízení a ve vyšších výbavách dostala již zmíněnou ozdobnou lištu na palubní desce. Škoda ale na Rapidu pracovala dál, na jaře 2014 nabídku obohatila verze Monte Carlo, která dále podtrhla nově zavedené stylové zaměření modelu. Rok 2015 pak přinesl „crossoverizovanou“ verzi ScoutLine (mimochodem i v zelené barvě Pistachio), překročení hranice půl milionu vyrobených kusů a především nové motory.

Přechod na normu Euro 6 přinesl definitivní konec atmosférického motoru, „hátépéčko“ už nemělo v žádném modelu obdoby a nasazení litru ze Citigo by na rozdíl od Fabie III nedávalo moc smyslu. Směs motorů generace EA211 zamířila pod kapotu Rapidu z Fabie a Octavie. Přeplňovaná dvanáctistovka přešla na řemenový pohon rozvodů, stejně tak nepříliš charakterní 1,4 TSI – sériově odjakživa spojený s převodovkou DSG.

Foto: Škoda Auto
Facelift z roku 2017 přinesl nový design přídě, pár vylepšení ve výbavě a invazi benzinových tříválců. 

Na straně dieselů byl do hlavní role pasován tříválec 1,4 TDI – jediný motor, který v Rapidu dosáhl emisí CO  pod 100 gramů. Šestnáctistovka vedle něj zůstala, v nové generaci dokonce posílila ze 105 na 115 koní. Trestuhodně si však ponechala pětistupňový manuál. Za mě je 1,6 TDI tím správným pohonem pro Rapid, s praktickou spotřebou hluboko pod pět litrů potěší každého spořílka. V této fázi ale už vycházel o 40 tisíc dráž než tříválcový diesel a o 100 tisíc dráž než základní TSI – které by bylo moji druhou, a podstatně dostupnější volbou.

Zbytek je už dobře známou anabází s podstatně příznivějším závěrem než u minule popisované Lancie Ypsilon. Facelift v roce 2017 přinesl pár drobných změn v čele s novými světlomety a nahrazení čtyřválce 1,2 TSI tříválcovým 1,0 TSI. Rapid dohrál svoji roli důstojně, loni uvolnil místo Scale, které dokázal prošlapat cestu. A v Číně, Rusku a Indii žije další život, vzhledově sladěný s nejnovějšími škodovkami.

Foto: Škoda Auto
Na východ od Evropy Rapid žije dál. Škoda ho důkladně zmodernizovala, zatímco u nás místo něj jako nepřímou náhradu nabízí hatchback Scala. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ratan groch
22. dubna 2020, 15:52
9

Lukasi,
vyborny clanok. Po dlhom case bez radoby humoru, ktory je fajn, ale len pokial sa vie.
Tento text moze ist na wikipediu k heslu Skoda Rapid.
Keep working.

reagovat
Lukáš Vaverka
22. dubna 2020, 19:58
2

Děkuji za pochvalu. Je to takový dost netradiční formát, který vznikl více méně náhodou. A není to úplně typická náplň Autíčkáře, jak sám poznamenáváš, spíš takové nevšední koření, ale zároveň se Autíčkář zdá být tou nejlepší platformou pro tento obsah. Pokud to bude mít ohlas větší než ta Lancia (což by teda v našich končinách mít mělo), tak budeme pokračovat. Na druhou stranu je to poměrně náročné na přípravu a vhodných témat není zase moc, takže to zde může stejně vycházet jen tu a tam a v omezeném počtu.

PB
17. června 2020, 03:52
0

Myslim, ze tohle je presne typ obsahu pro autickare.

beastar
22. dubna 2020, 19:21
5

Profi. Toto bude casem nejctenejsi clanek tohoto pul roka. Kdyz se na to clovek podiva, tak Rapid byla posledni prava skodovka s tim dna, co puvodni retailovy zakaznici chteji. Skoda ze dnes uz o ne v Evrope nemaji zajem.

reagovat
Lukáš Vaverka
22. dubna 2020, 20:04
1

To dost možná bude, už jen kvůli námětu, a nebudu popírat, že by mě to osobně nepotěšilo. Ale vychází tu spousta jiných zajímavých věcí, tak by zase bylo škoda, kdyby Škoda vévodila žebříčku čtenosti jako na všech ostatních webech.

Ha
Habakukk
23. dubna 2020, 08:41
0

Nikdy jsem o tom takto nepřemýšlel, ale vlastně je to fakt dá se říct, že souběžně vyráběná Fabia III je na tom podobně, ale co si budeme vykládat i její modelový cyklus se blíží svému závěru. Následník bude předpokládám ve stylu Scaly a různých klonů s Q na konci.

Frankie
22. dubna 2020, 21:18
0

Zrovna kamaradka uvazuje, jestli koupit Rapida Space, nebo Fabku kombik. Rocnikove kolem 2015. Ja jsem za Fabii. Co na to rikate, diky?

reagovat
Lukáš Vaverka
23. dubna 2020, 15:01
1

Asi nenabídnu žádnou průlomovou myšlenku - Fabia Combi je spíš pro náklad a Rapid Spaceback zase pro lidi. Fabia je hlavně vzadu užší a je v ní mnohem míň místa pro nohy, je to spíš auto pro dva dospělé a dvě děti. O to víc ale pobere její kufr. Fabia taky umí vypadat o dost líp. A teoreticky má poddajnější podvozek, i když v tom záleží i na konkrétní konfiguraci. Rapid Spaceback je nakonec vedle Fabie Combi spíš pragmatická volba, i když to zní trochu nelogicky.
Fabia taky dokáže být mnohem zajímavější, co se motorů týká. Na základní přepravu stačí i ten atmosférický litr, na velmi svižné svezení 1,2 TSI se 110 koní a manuálem (DSG to jeho výkon dost naředí a nedá se u něj řadit na volantu). A zajímavý je i tříválec 1,4 TDI, když se spojí s DSG. To funguje velmi příjemně a nežere to skoro nic.
K motorům v Rapidu jsem se už vyjádřil v článku. Má-li to být TSI z roku 2015, obecně doporučím pohlídat si, aby to byl už ten nový typ - má rozvodový řemen a zběžně se pozná nejen podle typového označení (CZJC, CZJD, CYVA, CYVB), ale i podle vyššího výkonu. Ale samozřejmě než pořídit zanedbanou "socku" s teoreticky lepším motorem, tak je vhodnější koupit dobrý konkrétní kus i s tím starším. Nakonec v Rapidu by i to řetězové TSI mělo (MĚLO!) být prosté jakýchkoliv neduhů na rozvodech.

Ny
Nyte
23. dubna 2020, 22:39
0

Řešil jsem stejné dilema a dvakrát to skončilo Rapidem. Místo v kabině se nedá srovnávat a kombi nepotřebujeme. Na druhou stranu bych věřil, že její podvozek je vyladěnější (i díky XDS v základu).

krab
23. dubna 2020, 22:51
-2

Jdu jenom tak lehce kolem ... Ten výběr záleží na spoustě okolností a preferencí. Ale víte co bych si koupil já za hatchback, chtít obyčejný auto nižší střední třídy, jezdit a neřešit starosti okolo techniky? Ford Focus III. 1.6 Trend , prostě jeden z těch starších Durateců. Je jich na trhu daleko míň než litrovejch Ecoboostů, ale tenhle motor byl pro Focus vždycky parádní... A Focus je dobrý auto, dvojka přímo fenomenální, zrovna jaký bývávala jednička a i trojka je jízdními vlastnostmi se škodovkou nesrovnatelně lepší.

Jinak samozřejmě by byl fajn Golf, ale Golf bude dražší. Rapid nebo Fabka ... nevím, naštěstí je na trhu těch aut daleko víc na výběr než to zúžit zbytečně mezi zrovna tyhle dvě.

beastar
24. dubna 2020, 00:02
0

Jasně že je pitomost psát pod dotaz Rapid vs Fabia, že jsou i jiný auta. Tak nějak ale s tím Krabem dneska musím souhlasit. Já bych do Fabie určitě nešel i přestože má možná lepší jízdní vlastnosti. Kufr je jedna věc, ale ten Spaceback fakt působí na rozdíl od Fabie jako dospělý auto. Jako Rapida jedině v nějaký vyšší specifikaci jinak to auto vypadá neskutečně hnusně. Já bych si koupil Fiat Tipo skladovku.

https://www.imofa.cz/prodej/skladove_vozy/zajem-o-vozidlo/78-fiat-osobni-tipo-hb-1-4-t-jet-120k-s-design-048/

Jo jo já vím je to skoro šest kil za TIPO!! Ale zase Tipo f plný se 120 kobylen, navi víš jak. Neregistrovasný, odpočet dph, vokna a tak. Prostě parádní auto kde když dáš dokupy aspoň minimální akontaci tak splátku utáhneš z průměrný výplaty vedoucího zeleniny v Tescu...
-
Komentář upraven 24. 4. 2020, 00:03:05

Frankie
24. dubna 2020, 06:47
0

Chlapi diky moc za rady a nazory. Rozpocet je pevne dan, 200 000 Kc, takze na nove neni. Ja sam radim Civic, Auris nebo Focus, vse benzin, atmosfery. Ale vite jak to u nas je se Skodovkama...

Ny
Nyte
26. dubna 2020, 13:37
0

beastar: já ti nevím, Tipo mi za ty peníze smysl nedává. Skoro všude na něm vidíš, že je to třídní low-cost (jednozónová klima, low-xenony, laciný interiér, odhlučnění, i ten rozežraný T-Jet) a za chvíli bude facelift, který toho hodně napraví.

beastar
26. dubna 2020, 19:08
0

Nyte: Ne ze by na Rapidu bylo nekde videt, ze je to highend:) Tipo ve slusne vybave ze skladu jde sehnat za dobre. Toto co sem postnul je asi nesmysl to souhlasim. A motory nj tj vec nazoru. Zase to prijemne jezdi mozna protoze to neni prave motor vyvojove z poslednich let.

Ny
Nyte
26. dubna 2020, 21:06
0

Reagoval jsem na tu skladovku, která už je pomalu v revíru Mazdy 3. Na poprvé jsem teda přehlédl tu slevu, ale i tak. Nakonfigurovaná je opravdu hezky, o tom žádná.

beastar
27. dubna 2020, 11:01
0

Nyte: Jasny jako je to za dost. V podstate specialni verze. Tj spis pro nekoho kdo chce Tipo. A rozmysli se jaky. A dojde k tomu, ze to chce v plny. Pokud mas dve kila a ve vyberu Rapida asi by o tom clovek nepremyslel. Tipo je teda ale vazne lepsi auto. Minimalne jizdnimi vlastnostmi a par chytrymi a levnymi resenimi. Navic ty benziny sice jezdi za 8 ale zase vydrzi a jsou servisne pomerne nenarocny. Navic Fiat je pomerne privetivy na servis. A Tipo neni Marea, nebo tak:) Takze sice low cost, ale dobre postaveny.

Jimi
23. dubna 2020, 07:41
3

Ze začátku přestřelili s cenou, která byla prakticky stejná jako tehdejší Golf při stejném motoru a výbavě. Co bylo hodně sebevědomé na lowcost auto s technikou fábie a hodně levným interiérem. Scala je na tom teď taky podobně, design nehodnotím.

reagovat
CerVus
23. dubna 2020, 08:07
0

Koncepty byly opravdu pěkné. Výsledné auto bylo ale taková naše podívná zrůdička. Když jsme tehdy byli se služebákem na servisu, tak jsme se na tu novinku koukali. Nejvíc mě překvapilo, že uvnitř nebylo cítit "novotou" ale spíše nějakým lepidlem. A kvalita materiálů to jen dokreslila.

reagovat
Va
Vasek7
23. dubna 2020, 10:20
0

Díky za článek, vlastně nechápu proč a velmi mě zaujal.
Kdyby bylo pokračování, zajímala by mě podobně historie Kodiaqu a zejména jak ho Škodovka zamýšlela nastavit proti konkurenčním modelům.

reagovat
Lukáš Vaverka
23. dubna 2020, 20:16
0

Především děkuji, jsem rád, že článek zaujal, v to jsem přesně doufal. Kodiaq si touto formou ještě dlouho neprobereme, ale názor v pár větách vyslovit můžu. Yeti byla vlastně dost netypická škodovka, s malým kufrem a tak. Navíc z dnešního pohledu zbytečně bytelná (snese v terénu mnohem víc než většina konkurentů, je to mechanicky Passat nazmenšovaný do formátu Fabie). Tak další SUV udělali naopak mnohem víc "škodovácky", s tím "kusem auta navíc". A je to první sedmimístná Škoda, jestli se nepletu (snad nebyla sedmimístná Š1203...), a ve formátu, který je podle mě velikostně minimum, aby 7 sedadel dávalo smysl - třeba Sorento je větší. Vlastně je to nataženej Tiguan a VW tomu následně tuto napůl výhodu vzal, protože Allspace je Kodiaq s nasazeným "vrškem" z Tiguanu. A Seat Tarraco ještě subjektivně vystřelil trochu nad to - celý Seat by měl podle náznaků taky brzy změnit positioning (pokolikáté už?), další fáze je Leon IV. V tomto světle vlastně nepřekvapí obrovský úspěch Kodiaqu RS, protože to zvrhlým způsobem dává větší smysl než ty základní verze, víceméně úplně zaměnitelné s Tiguanem Allspace.

Jenda_K
23. dubna 2020, 22:34
0

Škoda 1203 byla 8 místná

Va
Vasek7
28. května 2020, 14:25
0

@Lukáš Vaverka Diky za rozebrani!

Pochtli
23. dubna 2020, 10:50
2

Parádní článek.
Že je to spíš lowcost ukazují hlavně proporce plechů a zadního kola - mně to furt přijde srandovní to opticky malý kolečko a okolo mraky plechů. Dát tam o palec dva větší kola, tak by to mělo jiný šmrnc (předpokládám, že to nesmělo lézt na dvoreček oktávky).

reagovat
Ny
Nyte
23. dubna 2020, 22:45
0

O tom to není. Rapid je technicky velmi spřízněn s Fabií a rozměry kol s ní sdílí. Opticky to holt na liftbacku nižší střední nebylo ideální.

ransom
23. dubna 2020, 15:40
5

To auto je vlastně takový nic. A o tom ničem přitom někdo svede sestavit takové pěkné počtení.
Vlastně to je podobné, jako když zapálený fyzik píše o vakuu.

reagovat
beastar
23. dubna 2020, 17:51
0

Tomáši ono záleží na tom jak to pojmeš. Naopak já si myslím, že Rapid je docela milník v historii škodovky. Už teď když jde koupit poměrně dobře a levně se profiluje jako přirozený nástupce těch Felicií a fabek první generace. Dnešní mladí si jdou pro něco jako je Rapid v tsíčku na kolech s černou střechou. My jsme šli pro feldu na hlínách, případně jiný kepl typu Escort. V 18 sem prostě peníze na nic lepšího, než bylo fáčko neměl. Prostě to auto má svou historii vývoj a hlavně smysl v kontextu doby. A přesně tak je napsaný ten článek. Bez stupidních emocí a zbytečně přehnané horlivosti kopnout si do škodovky protože jí nemám rád (třeba) Prostě je vidět, že autor je profík. A my můžeme doufat, že bude psát co nejčastěji:)

beastar
23. dubna 2020, 19:14
0

Sakra já čekal kdo si vzpomene:D Schválně jsem se vyhýbal tomu spojení. Jasně no každej ví, že když chceš víkendovku a nízký náklady je tu miata a hned za ní rapid v tsíčku tj pošušňáníčko si pojezdíš. Navíc Janda nám ukázal ještě názorně jak s tim můžeš jezdit.... jako "petrolhead".

Lukáš Vaverka
23. dubna 2020, 19:50
1

Tak čistě hypoteticky: kdyby někdo měl Rapida, nemusí díky němu u víkendovky dělat žádné kompromisy jen proto, že občas chce koupit basu piva nebo zajet do IKEA. Takže obrovskou oklikou to petrolheadský je až moc :D

krab
23. dubna 2020, 21:51
0

Co se tu člověk nedozví :-D , já si toho Rapida fakt snad asi přečtu ....
Jinak Vojtův petrolheadskej rapid a nějakej ten test Octávky RS vs MX5, to byla taky vyloženě sranda.

ransom
25. dubna 2020, 06:40
0

Jen na vysvětlenou (toho zmíněného NIC): Já osobně považuju Rapida za nejužitečnější porevoluční počin Śkodovky a asi jediný jejich auto, o kterým bych možná někdy uvažoval (v situaci, do které se ale nejspíš nikdy nedostanu). Prostě se mi ze všech Škodovek nejmíň nelíbí, přičemž "nelíbí" není jen o vkusu a pocitech (ikdyž to samozřejmě taky), ale i o nějakých potřebách a jejich saturaci za nějaké náklady. Na nedlouhé dojíždění v jednom - dvou lidech někam si to dovedu představit a spaceback TSi by mi jako služební (Ransom, notebook, batoh, náhradní čidla a bedna s vercajkem) nevadil.
Vyčítali mu, že vznikl ze zbytků. To je ale přesně můj styl! Taky stavím elektroniku, vařím eintopf nebo buduju terásky v první řadě z toho, co zrovna někde najdu. Tak možná proto.

JF
JFK
24. dubna 2020, 18:16
-2

Sedm let je zcela běžný laufzeit dnešních modelů, to jenom k té údajně krátké prodejní době. Auto se prodávalo jako badge Seat Toledo a dále aktuálně též v Rusku jako Polo Sedan 2020, a v číně FAW jako VW Jetta II, JETTA VA3 a z SVW Santana v obou variantách. Takže s tím "odešel" bych byl velmi opatrný, to platí možná tak na EU písečku.

reagovat
Šé
Šéflinkyveškodovce
24. dubna 2020, 20:12
-7

Kdyby si to někdy dočetl ty lopato, tak by si věděl, že na konci je to napsané.

"Na východ od Evropy Rapid žije dál. Škoda ho důkladně zmodernizovala, zatímco u nás místo něj jako nepřímou náhradu nabízí hatchback Scala. "

Zase ti nejede ve fabrice linka tak sjízdíš články o škodovce. Už aby to zapli viď z brigády na smeťáku se to nedá utáhnout. Můžeš přemýšlet o Rapidu při montáži Scaly. A teď alou zpátky do práce pohůnku.

JF
JFK
24. dubna 2020, 23:45
-5

Já chápu, že jsi frustrovanej, protože nemůžeš s koronou obsluhovat rumunský tíráky na dálnici ty špíno, ale to tě neomlouvá, že ses nenaučil dávat si věci do souvislosti.

To co jsem tam napsal, ty suteréne, znamená, že reaguju na úvodu, ne na nějaký všeobecný žvásty na východ od evropy, který se věnuje modelu naprosto okrajově fotkou faceliftu škodovky, ale nikoliv tomu podstatnému co jsem zmínil.

Tak a teď to víš ty špindíro, nemáš zač a běž vyhlížet biz na parkoviště, tvoje špatná zkušenost s linkou, kde tě ještě nedávno zavírali do bedny mne mrzí, ale dick jako ty si asi nic jiného nezasloužil :)
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/sikana-ve-skode-auto-kmenovi-zamestnanci-zavirali-agenturni-pracovniky-do-beden-40306226

Ji
Jirka_1
24. dubna 2020, 22:19
2

Rapid jako takový mě zklamal, bylo hodně řečí o tom, že bude nástupcem Felicie, ale prakticky s ní neměl nic společného. Nedokázali udělat kombíka, který v té velikosti byl skutečně pro naše zahrádkáře a chalupáře přínosem. Špatně se rozlišoval od Octavie, vypadal jako její zmenšená verze. Takže u nás konec je docela zákonitý.

reagovat
PeterLuk
25. dubna 2020, 02:14
2

Doteraz je podľa mňa veľká škoda, že nezrealizovali Vision D, a že sa od jeho jednoduchého a elegantného dizajnu odklonili. Taký Kamiq (ale do menšej miery aj Scala) je jeho úplným opakom, prekombinovaný, s tisíckou zbytočných a neladiacich prelisov a tvarov...

reagovat
Woyta
25. dubna 2020, 14:12
4

Ja přidám k dobru něco o vývoji auta. Jako první se dělala testovací mula pro testování ABS. Ta vznikla z plechu existujících aut. Takže motorový prostor, firewall a podlaha (ta se svařovala ze dvou protože se prodlužovala kabina) pocházela z Fábie Od zadních sedaček dále se použily plechy z Roomsteru. Na to se posadila karoserie z Octavie. Protože vše na sebe tak ůplně nepasovalo, tak se tu kus uříznul, tu vše propojilo 2cm paskem plechu. Poslepovaný to bylo solidně. Tohle auto bylo k vidění na spy fotografiích. Možná jste viděli fotku Octávie na podivně malých kolech poněkud zalezých v podbězích.

reagovat
kuc_t
08. června 2020, 08:04
0

Taky jsem uživatelem Rapidu. Až na ty sedačky, který jsou jak trestná lavice je to docela fajn přepravník. 1.0Tsi nic moc nežere, jede to obstojně, zbytečně velikej kufr, low cost materiály, některá simply clever řešení jsou super. Roční auto za cenu o něco vyšší než Dacie? Not bad :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem