načítám data...

Škoda Octavia RS iV: Dokázali v Boleslavi spojit neslučitelné?

Vypadá jako sportovní verze Octavie a podle tabulek to sedí. Jaká je ale doopravdy?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pokud ve vás jakákoliv informace nebo zjištění obsažené v této recenzi vzbudí hrůzu, uklidním vás předem: brzy po poloelektrické Octavii RS iV se začne vyrábět i benzinová s dvoulitrem. A později dorazí také s motorem TDI.

Nová doba, kdy sportovní vůz má baterii dobíjenou ze zásuvky, dorazila po exotických počinech jako BMW i8 nebo Porsche 918 do auta, jehož pořízení není z kategorie nesplnitelných snů. Nová Octavia RS s přívlastkem iV dostala plug-in hybridní pohon ze Superbu a v říjnu vyrazí k prvním zákazníkům.

Jedná se o velmi svébytný stroj, který se snaží, co síly konstruktérů stačí, být tím tradičním RS a zároveň nezklamat jako ekologicky zaměřený vůz. Je to kompromis a výsledek tomu odpovídá, v dobrém i ve zlém.

Na první pohled RS iV vypadá stejně jako konvenční RS. Prozradí ho jen detaily: víčko dobíjecího konektoru před dveřmi řidiče, znak iV na kufru a pro ty nejzkušenější světlá výška 143 mm shodná s běžnou Octavií. Zatímco RS se spalovacím motorem bude snížené o 15 mm, tady to z technických důvodů nelze – baterie by byla příliš blízko vozovce.

foto: Škoda Auto

Zvenčí se transformace na drsně se tvářící stroj povedla a interiér taky prokouknul. Volant je zde tříramenný a obložení palubní desky i dveřních výplní jsou potažené alcantarou. K tomu červené prošívání, tmavě šedý dekor, černý strop a perfektní sportovní sedadla – vypadá to fakt efektně a dobře, i když tedy  sportovní paket u běžné Octavie Style umí docílit velmi podobného výsledku (včetně těch sedadel).

foto: Škoda Auto

Technicky už to byl ale mnohem tvrdší oříšek. Plug-in hybridní pohon sice pochází ze Superbu, a má dokonce totožných 400 Nm, ve výsledku je ale o dost jiný. Maximum výkonu má posunuté z 216 na 245 koní, převodovka postrádá rekuperační režim a pak je tu speciální zvukový doprovod. Proč tomu tak je?

Co se týká výkonu, jsou to hrátky se zapojením obou pohonů. Benzinová čtrnáctistovka má i zde 150 koní a elektromotor dalších 116, sladění je ale jiné, s důrazem na výkon napříč otáčkami, který je u RS důležitým parametrem. Logickým důsledkem je vyšší spotřeba, v oficiálních hodnotách 1,5 l/100 km (v menším a lehčím autě stejně jako u Superbu iV) versus 1,2 l/100 km u „obyčejné“ Octavie iV – ta má pro změnu maximální výkon snížený na 204 koní a točivý moment na 350 Nm. Ano, zní to složitě a setkávat se s tím budeme asi stále častěji.

foto: Škoda Auto

Zrušení polohy „B“ na řadicí páce, která značí automatické brzdění elektromotorem přednastavenou intenzitou bez použití kotoučových brzd, jsem si nechal důkladně vysvětlit. Jde o připodobnění běžným verzím, které nabízejí obvyklé „D“ a „S“ (v RS to má o to větší smysl), a sázku na řidiče. Počátek dráhy brzdového pedálu beztak vyvolá jen rekuperační brzdění. A to může mít v rámci možností elektromotoru libovolnou intenzitu, není tedy důvod mít jednu konkrétní přednastavenou, když každá situace vyžaduje něco jiného.

No a ten zvuk, to už není žádný Performance Sound Generator, který zesiluje zvuk spalovacího motoru. Octavia RS iV vydává zvuk umělý, který se mění s tím, jak rostou otáčky a převodovka odřazuje. Zní trochu jako dvouválcová motorka, ozývá se jen ve sportovním režimu a vůbec nevadí, když se spalovací motor vypne a jedete jen na elektřinu. Důvod je jasný: alespoň u některých řidičů se tím zvýší motivace jezdit elektricky. Inu zajímavé, dá se to vypnout, tak proč ne…

foto: Škoda Auto

Co mě opravdu nadchlo, je schopnost plug-in hybridního RS brzdit. Není to žádné šokující odhalení, ale kombinace elektromotoru se sedmnáctipalcovými brzdami z RS (vpředu 340 mm a vzadu 310 mm) umí opravdu divy. Méně už mě nadchl opačný proces. Teoreticky má benzin-elektrické duo dobré předpoklady, prakticky lze ale cítit, že s pedálem na podlaze se hodně zapotí. Přece jen při plném zrychlení má hlavní slovo čtrnáctistovka, elektromotor ve vysokých otáčkách dle křivky výkonu pomáhá vydatně, při síle už ale není. Ostatně ten hybridní pohon zde zápasí s nějakými 17 metráky provozní hmotnosti, a to je přece jen dost.

Nakonec udávané zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy je sice velmi pěkné, ale je to jen odlesk toho, co uměla předchozí generace. V pružném zrychlování je to zrovna tak, i když svoji roli zde hraje i lepší odhlučnění nové generace a takový ten objektivně těžko změřitelný jalový pocit z charakteru motoru s menším objemem. Ale krátkodobý odpich s využitím funkce „boost“ při okamžitém nástupu plné síly je naprosto v pořádku.

foto: Škoda Auto

Naprosto geniální je pak podvozek. Sice není snížený, ale má sportovní naladění. Ani na devatenáctkách nezakopává o nerovnosti a nemlátí, jak tomu prý je u silnějších verzí s konvenčním pohonem. Zároveň je hodně tvrdý, takže věrně kopíruje povrch pod koly, ale nenechá se jím rozházet a ani v něm nic ostudně nebouchá.

Řízení je také sportovní, s progresivním účinkem, jako už v minulé Octavii RS. Odezva od předních kol je ale taková gumovější, asi jako na simulátoru. Na jasné zhodnocení by to chtělo provětrat RS iV na nějaké důvěrně známé okresce.

No a pak je tu trakce předních kol, vlastně jediná opravdová slabina toho celého. Když Superb iV umí nepěkně prohrábnout při rozjezdu, proč by na tom měla být Octavia jinak, že? Taky se na výjezdu ze zatáčky umí začít klouzat směrem ven. Ona fyzika je jen jedna, a když se rozhodnete těch 400 Nm dostupných už od 900 otáček spalovacího motoru důrazně poslat přes některý z nízkých převodů na přední kola, ani kontrola trakce nebo XDS s tím moc nenadělají.

foto: Škoda Auto

Mimochodem, hybrid nemá geniální aktivní diferenciál VAQ, a to proto, že má převodovku s elektromotorem, kde na tuto chytrou věcičku už není místo. Jak jsem se dozvěděl, VAQ může být jen v autech, která mají převodovku uzpůsobenou pro pohon 4x4. Lamela přibrzďující pravou poloosu totiž montážně nahrazuje odbočku ke kardanu. A tak ji bude mít jen benzinová Octavia RS, ta naftová totiž bude 4x4, a na VAQ proto není místo ani v ní.

Jestli bych měl na Octavii RS iV něco vypíchnout, pak je to totální absurdita, kterou prosím klaďme za vinu regulím EU a ne inženýrům ve Škodě. Ti naopak dokázali vytvořit hned několik důvodů, proč investovat 114 tisíc korun, které dělí RS iV od obyčejné Octavie iV. Není to jen design a o něco rozšířená výbava, ale také skvělý podvozek a brzdy, působivá okamžitá odezva na plyn a nakonec i ten brumlavý zvuk, pokud vás dokáže nadchnout. Navíc když jsem si půl hodiny tak poloelektricky blbnul na dálnici i okreskách, palubní počítač vykázal průměry 6 l a 9 kWh na 100 km. Tomu se až nechce věřit.

Tento výtvor stojí od 939 900 Kč, což je na korunu přesně, co bude Škoda chtít za RS s benzinovým dvoulitrem. Je to dost, ale z alternativy pro zámožné nadšence se tím z plug-in hybridu stává právoplatná volba, která by leckomu mohla dát tolik radosti, kolik potřebuje, a přitom se mu i finančně vyplatit. To má samozřejmě největší význam v zemích s šikanózním zdaněním aut podle udávaných hodnot CO .

infografika: Škoda Auto

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1395 cm3 + elektromotor vložený do převodovky
Výkon: 235 k (180 kW) / od cca 4500 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm v 900 – 4000 ot./min 
Převodovka: šestiistupňová DSG
Maximální rychlost: 225 km/h
0-100 km/h: 7,3 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): od 1,5 l/100 km
Cena s danou motorizací od: 939 900 Kč jako liftback a 979 900 Kč jako Combi

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
25. září 2020, 14:24
0

Doba je absurdní a smekám jaké všechny změny dokázali pod kapotu nacpat.

reagovat
beastar
25. září 2020, 15:19
2

Asi takhle na pracovni a rodinny jezdeni se mi to libi. A varianta RS vypada i hezky. Ano je to milion, ale za usporny a docela rychly auto s levnou pojistkou. Kdyz vychytaji ty problemy, ktere to vse srazi/zeli. Tak potom mi nic nebrani si to za rok se slevou koupit, nebo spis holce az se doplati toho casu zbytecna S6...

reagovat
Sa
Sato
25. září 2020, 15:58
0

Ciste akademicka otazka, strata hodnoty na S6 je cca rovnaka ako na Ghibli alebo to je este horsie?

Sedrik
25. září 2020, 16:01
0

Vnímám to stejně: v RS se mi nová Octa fakt líbí a na daily je ten hybryd OK (dokonce jsem zjistil, že máme kousek za prací nabíječku, takže bych neměl problém tohle provozovat v režimu "pořád nabito").

krab
25. září 2020, 17:20
1

Já si to schválně přečetl ... asi až jednou nebude koronavir ustředním tématem všeho, tak budu pravděpodobně jezdit někdy sem tam zase na služebky a pravděpodobně bude tohle auto v nějakém tom půjčovacím fleetu. Ale to je jedno, ta recenze mi připadá taková hezky napsaná, ale vlastně mi toho není vůbec jasný jestli je to dobrý nebo je to spíš špatný ... Chválil se podvozek, ale má to typické gumové řízení, chválí se výkon a spotřeba, ale mezi řádky čtu, že je to spíš vlastně konfigurace hlavně aby prošla tam, kde se daní podle CO2 a jinde moc smysl asi nemá. Tak až to někdy příští rok náhodou dostanu do ruky, tak si udělám obrázek. Každopádně Octavia RS III. (245k) verze mě veskrze zklamala, jezdil jsem s ní týden loni a musím říct, že vyloženě nelíbilo.

beastar
25. září 2020, 21:02
4

Sato: V podminkach CZ/D sveta je S6 v porovnani s Ghibli super obchod. Propad hodnoty je u obou velky problem. Ovsem Audi jde lepe a rychleji prodat. S tim ze jde i o trochu levneji provozovat. Audi je na tom celkove lip.

Sedrik: Presne tak taky mam nabijecku 300m od domu. A nove i u prace pres ulici. Pokud by s tim jezdila ta moje tak to taky dokaze vyuzit. A ta hodnoti hlavne design a vykon a rychlost v primce.

Krab: Ja sem s trojkou tsi rs problem nemel. Naopak mi to prisel dokonalej spotrebak. Nesmis to vnimat jako sportovni auto. Ja to beru jako sportovni look. Je jasny, ze jakykoliv pravy hh je lepsi auto. Jako Sup iV se mi taky libil. Kamarad z ecka ted presedlal... musel. A picoval a nakonec je z toho nadsenej. A je to typek co se o auta vcelku zajima. Myslim ze az to vychytaji, tak tahle oktavka vrrchol modelu Octavia pod VW. Uz bude jen hur. Jo a podle me design toho je fakt trendy a smele konkuruje autum o 500, 600k drazsim. Nerikam ze je to bezchybny jde o to, ze je to ucelny, jede to a ma to technologie a nizke emise.

sheogh
26. září 2020, 12:00
0

Jako rad bych zkusil, moje posledni zkusenost se skodou jako ridic byla O2 s 1.6tdi, a to jsem uprimne nechapal, jak si toto muze nekdo dobrovolne koupit.

Jinak casto na miste spolujezdce, protoze taxi, a celkem bezna O3 me prijde Ok. Ale zase, prijede pro tebe treba Passat B7 a ten feel je proste o kus jinde...

Design je celkem ok, i kdyz na me mozna moc “agresivni” na to, co je to za auto. Za to sedacky ale vypadaji fakt super. Mozna zkusim nejakou zkusebni jizdu u prodejce :-)

beastar
27. září 2020, 10:52
0

sheogh: To si podle me zkusil tu nejhorsi variantu 1.6tdi ma nizkou spotrebu to je jeho jediny plus. Jinak projev i na diesel desny, nejede to. Plus jestli to byla nejaka utrapena Ambition nemohlo to v tobe zanechat nic, nez zmar a znechuceni. Mimochodem 1.6 tdi v treti generaci okyny me taky znechutilo.

Dvojku sme meli na prodej dovoz CH. Dvoulitr tdi 103, výbava Luboš&Karel, kuze, amundsen, sedmnactky a to auto pusobilo uplne jinak. Trojku sem mel tyden tsi rs o tom sem tady nekde psal. A taky vlastne asi docela dobry jako auto na bezny presuny. U ctyrky hadam, ze to bude dost podobne. Jak rika kamos. Kdyz voktavku jedine fplny ftop konfigu.... ve sleve:)) Ono na tom neco je.

je
jerry
27. září 2020, 12:42
0

NJ, ale ta trojka rs tsi stála úplně jiný peníze. Za ně dobrý auto. Ale skoro meloun? Navíc vzhledem k všeobecné "spolehlivosti" čím dál složitější elektroniky?

sheogh
27. září 2020, 19:32
0

Jo, byla fbile, fkombiku a fzakladu. Co bylo v pohode, tak ta spotreba, presny razeni a absurdni mnozstvi mista vsude. Motor a celkove pohon jak pises, utrpeni. V kuse se musi radit a podvozek uskakanej. Sedacky radsi nezminovat. Ale to je dost o te vybave - jel jsem prakrat s s oct. s nejakyma priplatkovyma s alcantarou, a to bylo uplne nekde jinde. Mozna s tim DCC bude fajn i podvozek. Ale takovych moc v ojetinach nebude, zas tolik lidi si nekupovalo octaviu za mega.

wdave_t
25. září 2020, 17:28
0

Ne že bych po něčem takovém někdy toužil, ale jsem rád, že se na novou Octavii alespoň dá koukat, když už ji budem všichni vídat všude :)

reagovat
St
Staromil
20. října 2020, 18:44
0

No, mně bude asi ještě nějakou dobu trvat, než si zvyknu a plně přijmu tu "standardní" přední masku nové OCT, resp. ten tvar a určitou mohutnost chromovaného rámečku opticky navíc zaoblující "čumák" dolů. Působí na mne těžko specifikovatelně "divně". Stojí mi tady před oknem na parkovišti a pořád si to mohu prohlížet. To ani, možná spíše spolu s menšinou, "čtyřočko" O III mne moc neprudila, i když krok dopředu to asi spíše nebyl. Ale vida, stačí ho hodit v eReSu do černé a mám po problému...:-))). Hned to vypadá a působí jinak. Fakt je to takto velmi koukatelné. Mimochodem, než ta maska dostala konečnou podobu, tak bych řekl, že skoro všechny avizované před tím, byly lepší. Ale asi promluvil nějaký předpis ( bezpečnost chodců...?). Nevíte třeba někdo souvislosti ?

PeterLuk
08. března 2021, 15:41
0

To nebolo avizované, to proste niekto kto vie základy počítačových programov nakreslil, ako asi odhaduje že to bude vyzerať. Niektoré len proste hádajú, niektorí kreslia vyslovene svoje predstavy, a iní to kreslia podľa ľudí čo to auto videli už niekde vo fabrike. Preto niekedy tie vizualizácie vyzerajú veľmi presne, a inokedy s finálnym autom nemajú nič spoločné.

Ale súhlasím, tá sumčia tvár vyzerá proste divne a je podľa mňa škoda, že nerozvinuli skôr dizajn predku z konceptu Vision C.

Jo
Josephus
25. září 2020, 18:48
0

Nevíte někdo, proč je v těchto hybridních konfiguracích použít jako spalovací agregát ten starší o zdvihovém objemu válců 1,4l místo novějšího 1,5l?

reagovat
beastar
25. září 2020, 21:02
0

Emise

MB
MBMB
26. září 2020, 02:12
0

1.5 TSI má, pokud je brána hodnota ze stejného cyklu, nižší emise. Což je celkem přirozené, když je to nástupce prodávaný na evropském trhu.
Důvod nevím stoprocentně, nemám žádné info z relevantního zdroje, ale viděl bych ho vcelku jednoznačně v tom, že tohle PHEV pohonné ústrojí s 1.4 TSI je tu už od prvního Golfu a Passatu GTE a zřejmě se prostě přebírá kvůli nákladům.

kotzitzaq
26. září 2020, 10:55
0

Co jsem viděl ve worku projekty, tak 1,5 TSI PHEV je ve vývoji. Ale holt to není tak jednoduchý jen prohodit 1,4 za 1,5. Navíc koncern má evidentně dost starostí i s vývojem jiných záležitostí (EV, ne právě odladěný software atd...).

Wa
Wakantanka
26. září 2020, 21:48
0

Neprepina tá 1,4 do Millera keď sa po nej veľa nechce? Mne sa tak čosi marí, že pri spojení s hybridom buď to, alebo vypína dva valce.

Lukáš Vaverka
28. září 2020, 17:16
0

Řekl bych, že je to hlavně tím, že je to vyvinuté a osvědčené řešení, které splňuje všechny požadavky, které splňovat má. Motor je značně specifický, převodovka je překopaná, není důvod přicházet s novou generací, když požadavky na výkon, složení emisí a hodnoty CO2 to splňuje. Millerův cyklus a turbo s variabilní geometrií jsou speciality 1,5 TSI, vypínání válců zrovna tak (a 1,4 TSI ACT). I když se to na první pohled nezdá, do motorů se pokrokové technologie necpou za každou cenu, když nemají pořádný přínos. Příklad odjinud: třeba Sky-X od Mazdy nemá vypínání válců, protože je momentálně dostatečně dobrý i bez něj.

Jo
Josephus
28. září 2020, 21:24
0

Díky za reakce.
Právě kvůli eko-vychytávkám nechápu tu 1,4 pod kapotou. Ale je pravdou, že jediný smysl to opravdu dává z ekonomického hlediska. I když přizpůsobení starých komponentů nové platformě také něco stojí. A určitě mnohem méně. Také mě napadlo, že by to mohlo být i díky nechvalné pověsti EA211. Samozřejmě mi okamžitě došlo, že v nejen v koncernu není dobrým zvykem se nejen ke konstrukčním problémům stavět čelem, přiznat je a nebo snad dokonce je aktivně řešit. Tady si ale myslím, že by bylo férové jedním dechem dodat, že
u EA211 koncern nějaké problémy přiznal a dokonce někde a za určitých podmínek i řešil. To bych si asi trochu alibisticky ospravedlnil jako výjimku, co potvrzuje pravidlo. ;-) Na ortely nad EA211 Evo je relativně ještě brzy.
Nechci být špatně pochopen, ale mám pozitivní vztah k dobrým, kvalitním a funkčním technikáliím (někdy ani nemusí být splněny všechny podmínky ;-) ). A i v koncernovém repertoáru jsou věci, které uznávám a mám rád.

Lukáš Vaverka
28. září 2020, 23:53
0

Obecně se teď za lepší řesení pro full nebo plug-in hybrid považuje velká atmosféra s Atkinsonovým cyklem a co nejjednodušší převodovkou (viz Toyota, Honda, Ford). Koncern VW na to jde úplně jinak, mimo jiné proto, že žádný takový motor nemá a ve velkých počtech nemá kde prodávat. Čas ukáže, co byl lepší postup, každopádně VW se Škodou pracují s tím, co mají k dispozici, a ono to dává tabulkové výsledky, jaké jsou potřeba, a prakticky k tomu taky není co zásadního vytknout.

Va
Vasek7
29. září 2020, 12:03
0

Díky, to vysvetluje spoustu věcí.

BigBen
26. září 2020, 16:54
-1

Já jsem si myslel, že točivý moment je výmysl motoristických novinářů, kteří nedávali během hodin fyziky pozor. Podle letáku ŠKODA Auto to ovšem vypadá, že tato neexistující veličina nakazila i lidi ve fabrice....

reagovat
beastar
27. září 2020, 10:53
0

A tak tomu budeme rikat krouťák?:D

BigBen
27. září 2020, 22:32
1

Ano. Přesně! Je to kroutící moment. Tak nás to učili na průmyslovce už v.minulém století. Točivý moment začali používat redaktoři Autosalonu na Primě, a když je to v televizi tak je to prostě pravda...

MB
MBMB
28. září 2020, 03:31
0

Zajímavé téma. Je za tím i něco víc než jen fakt, že se na nějaké škole v minulém století používal výhradně termín "kroutící moment"?
Kdybych chtěl tu veličinu nazvat nějak korektně, tak bych řekl "moment síly", jak se to zpravidla objevuje v učebnicích fyziky, protože existují i momenty jiných veličin s jinými jednotkami. Samotné slovo "moment" v běžné mluvě pak může vyjadřovat i krátký časový okamžik. Proto se podle mě mimo jiné objevují i přívlastky jako točivý či kroutící.

Například v pružnosti a pevnosti se používají pojmy kroutící a ohybový moment. Oba jsou to pochopitelně momenty síly, ale pouze tím jazykově vyjadřujeme, jestli moment například ten daný nosník ohýbá, nebo kroutí. V mechanice, pokud nějaký moment něčím otáčí, se zas může říkat točivý moment. Klidně bych se vsadil, že bych to našel v nějaké učebnici vydané před rokem 2002, kdy začal vysílat Autosalon. :D

Lukáš Vaverka
28. září 2020, 17:18
0

Je mi bližší točivý než kroutící moment, a Autíčkář naštěstí není ten typ media, kde by se články přepisovaly do jednotného stylu podle seznamu přikázaných a zakázaných pojmů. A jazykově tedy točivý také dává o kousek větší smysl, protože otáčí hřídelemi, nic nekroutí (nebo jo, ale to pak není dobře).

BigBen
28. září 2020, 21:44
0

@MBMB je zatím fakt, že kroutící moment byla a stále je fyzikální veličina a nové století na tom nic nezměnilo. Jednalo se o strojní průmyslovku kde se krouticí moment objevoval ve fyzice a v mechanice. Věřím, že studenti průmyslovek nebo strojní fakulty ČVUT se o něm učí stále. Bez rozdílu v jakém roce maturovali nebo promovali.
@Lukáš Vaverka psát si na Autíčkáři můžete samozřejmě co chcete. Mě jen zaujalo, že v článku je graf s uvedeným zdrojem SKODA AUTO a na něm točivý moment.
Pravda bude, že Autosalon asi nemůže za rozšíření pojmu točivý moment :-) Našel jsem spoustu článku kde se hovoří chvíli o krouticím momentu a chvíli o točivém a je zřejmé, že se hovoří stále o tom samém.
Každopádně jsem tímto tématem "hodil hovno do větráku" neboť za svůj příspěvek výše už sbírám mínusy.
Kdo to byl? Přiznejte se vy zločinci! :-)

Jo
Josephus
28. září 2020, 23:38
0

Osobně nerozlišuji točivý a kroutivý moment. Při studiích jsme používaly výrazy oba dva jeden a tentýž fyzikální jev.
A říkáte ta nebo ten hřídel? A motor v Testarosse je plochý dvanácti hrnek nebo vidlicový s rozevřením válců do 180°? ;-)
@BigBen: Myslím, že jsi nedostal - za narážku na Škodu, ale za to tvrzení jako takové.
Nesleduji pořady o zahradničení bez vody, historii krasobruslení v Maroku ani teleshoping Sajomíra Mňaukupa. ;-) A tak za narážku na tu televizní frašku máš ode mě jedno +, aby se Ti ta karma srovnala (i přes svůj postoj k první části tvrzení ve tvém příspěvku, kdy považuji točák i krouťák za synonyma). ;-)

MB
MBMB
29. září 2020, 02:18
0

@BigBen Jak jsem psal, korektní název fyzikální veličiny je pojem "moment síly". Moment je obecně součin nějaké fyzikální veličiny a vzdálenosti od nějakého referenčního bodu. Konkrétně moment síly je součin síly a vzdálenosti od osy otáčení.
Pojmy jako kroutící, ohybový, utahovací či točivý moment bych osobně považoval spíš jen jazykové prostředky, jak vyjádřit, co ten moment síly v nějaké konkrétní situaci dělá. A je to jen o tom, kdo je zvyklý na jakou terminologii. Točivý moment je dnes u motorů naprosto široce zaběhlý pojem, čili i pokud to tak dříve nebylo, což nevím, tak asi nezbývá, než se smířit s tím, že teď to tak prostě je. :D

BigBen
29. září 2020, 10:52
0

Myslím, že s tímto faktem dokážu žít, ale pěkně mě točí :-D

St
Staromil
20. října 2020, 18:10
1

.... a k tomu se dá i kroutit očima...:-))... Hele, čeština je fajn ne, že se dá ne třeba fyzikálně exaktně rozlišit, co zrovna síla nebo nějakej silák s nějakou hřídelí zrovna dělá, což ? Když je hřídel volná, nebo na něco napojená, co je pohyblivé, tak s tím pak ta hřídel prostě "točí" (přenáčí tu sílu, výsledkem je otáčení čehosi, i ona sama se otáčí kolem své osy). Když tu hřídel něco zafixuje a přesto se s ní někdo snaží točit = otáčet kolem své podélné osy), tak jí nebo s ní prostě kroutí, no..:-)).. až jí třeba překroutí, když je silnej... Ale jinak už tu vše bylo řečeno, je to prostě obecně moment síly, my si pak "nepřesně upřesňujeme" na co a jak zrovna působí.

St
Stal123
28. září 2020, 13:31
0

Já mel sluzebni O3 rs v dieselu a byl jsem spokojen. Ted mam o3 rs (tu ctyrokou) benzin 245 s diferencialem a sedmistupnovou dsg a jsem nadsenej. Dostal jsem ji loni v dubnu takze s tim jezdim rok a stala 810 000 a za ty penize parada. Na Normal rezim relativne tichy a pohodlny auto, ktery kdyz clovek potrebuje na dost a dost vykonu. A na rezim Sport to vsechno ztuhne a " znervozni " a je s tim na sluzebak spousta zabavy. Clovek to nesmi porovnavat se sportovnima autama. Tohle je takova sportovnější varianta praktickeho obyc auta a tak se to musi brat. Odveze to ctyrclenou rodinu prakticky s jakymkolo nakladem a kamkoli. A zaroven kdyz si chce tatka trochu zablbnout tak to celkem jde. Rekl bych ze pomer cena/vykon,vybava hodne slusne. U o4 benzinu jsem trochu v soku z te ceny. 940 uz je podle me raketa pokud to nebude mit v zakladu automat a milion veci v zakladu navic oproti tomu co mam ja. Prijde mi to jako brutal zdrazeni a uz ted budu muset tlacit na firmu aby zvedla budget ????

reagovat
Lukáš Vaverka
28. září 2020, 17:23
0

V tom byla síla O3 RS a důvod jejího vysokého podílu na prodejním mixu - u nás snad 10 %, v něterých zemích (CH, UK) prý až 20 %. V jádru normální auto se super podvozkem a nadstandardně silným motorem. Ta nová se drží stejné myšlenky, ale ceny šly nahoru, jako ostatně skoro všude. Uvidíme, co to udělá s prodeji. Ale za mě, ať jsou ty vrcholné specifikace klidně o dost dražší, to je důstojnější postup než kontaminace 308 GT obyčejnými motory - pravou GT zrušili, z GT Line vyhodili slovo Line a tváří se jako nic.

Jo
Josephus
28. září 2020, 23:04
2

Je super mít v autě diferenciál, s tím se hned lépe jezdí. ;-)
Vím že je to trochu OT, ale kdyby to zde četl František Čáslavský, tak se také přimlouvám za historku od prodejce škochtlího dealu z podšpilasí...viz článek o difech.

Lukáš Vaverka
28. září 2020, 23:55
0

A ještě lepší je mít diferenciál s tím kouzelným aparátusem VAQ. Do minulého týdne jsem netušil, jak moc jsou omezené možnosti jeho nasazení.

František Čáslavský
29. září 2020, 11:05
1

Již přidáno do komentářů ;)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem