reklama
načítám data...

Renault Clio RS Jean Ragnotti: 'eNko' pro všední den | Za volantem

Silnice se kroutí, krajnice zdvihají a klesají, ale tohle modré Clio polyká všechny nástrahy okresky, jako by si snad odskočilo na veřejné silnice rovnou z 'eRZety'. Je to kouzlo nebo v tom snad má prsty nějaký Jean?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Renault Clio RS Jean Ragnotti: 'eNko' pro všední den | Za volantem

Renault Clio? Pro běžné smrtelníky to je oblíbené městské auto, které už nějakou dobu patří k nejprodávanějším v Evropě. Benzínoví nadšenci zase dobře ví, že sportovní verze Clia patří k tomu nejlepšímu, co se dalo kdy ve třídě hot hatchů (nejen) segmentu B pořídit. Tím nejslavnějším Renaultem Clio vůbec pak bezesporu je verze Williams. Malý sportovní poklad první poloviny 90. let, který měl být původně vyroben v jedné omezené sérii, leč zákazníci po něm natolik prahli, že jim Renault neplánovaně dopřál ještě další dvě várky. Pokud dnes uvidíte tmavě modré Clio první generace doplněné zlatými koly speedline, můžete vzít jed na to, že jeho cena bude překvapivě vysoká. Holt sláva… Dneska ale bude řeč o jiném Cliu ze speciální edice. Svým způsobem je na tom podobně jako Williams. Na jeho karosérii totiž také mohla být pouze modrá barva a stejně jako jeho slavnější předchůdce sloužil co by homologační silniční varianta pro rallyovou závodničku. Renault Clio RS Jean Ragnotti Edition však narozdíl od ikonického Willíka na své objevení teprve čeká…  alespoň v tuzemských končinách…

Čím je Ragnotti tak speciální? Úpravy jsou spíše decentní, všechny ale mají společného jmenovatele – snížení hmotnosti a zvýšení jízdních schopností i zážitku z řízení. Málo kdo může standardní Clio RS 172 (jak je první auto s přídomkem RenaultSport pro názornost označováno) považovat za málo sportovní, vždyť se jedná o jeden z nejschopnějších ostrých hatchbacků své doby, v Dieppe se však u speciální edice rozhodli jít ještě dál. Auto nesoucí jméno závodní legendy, která celou svou kariéru prožila v továrním týmu Renault, zkrátka muselo být lepší. Clio RS Ragnotti se proto trochu podobá jiným RS. Těm od Porsche. Co to melu? No vážně, u obou automobilek vede snaha o redukci hmotnosti k podobným výsledkům. Standardní Clio RS 172 po faceliftu disponovalo automaticky klimatizací, bočními airbagy a xenonovými světlomety. Potřebuje někdo tyhle věci pro boj s krajnicemi na své oblíbené okresce? V Dieppe měli jednoznačný názor, nepotřebuje. A tak se pakovaly pryč. Stejně jako koberečky, rezervní kolo, zadní stěrač nebo bezpečnostní pás pátého pasažéra. Všechno zbytečné.

Clio RS Jean Ragnotti je tedy narozdíl od svých ostatních brášků pouze čtyřmístným autem. Celá dietní kůra umazala 80 kilogramů, takže pohotovostní hmotnost modrého auta je jen 1021 kg. A stejně jako u Porsche jste za více peněz dostali méně výbavy. Změny samozřejmě nezůstaly jen u vyhazování věcí. V podbězích se objevily tlumiče s tužší charakteristikou, rozchod vpředu se zvýšil o 20 mm a vzadu o 10 mm. Jean Ragnotti Edition se prodával výhradně na 16” discích Speedline Turini nazutých do pneumatik Continental ContiSportContact 195/45 R16. ABS a ESP? To jsou věci pro žabaře, řidičští labužníci je v lehkém sportovním hatchbaku nepotřebují. No a nakonec tady máme pozměněnou geometrii s výrazně agresivním nastavením. Negativní odklony 1,5° vepředu a dokonce 3,5° vzadu rozhodně nejsou u silničního auta běžné.

Clio RS předchází výborná pověst. Pokud jste alespoň trochu automobilový fanda, museli jste už minimálně jednou zaslechnout či jinak zaregistrovat zkazky o neskutečných výkonech tohoto nenápadného autíčka. A Clio RS vážně dokáže zasazovat těžké rány prakticky jakémukoli soupeři. Jenže mi stejně při každém setkání s Cliem zasadí těžkou ránu něco úplně jiného, než tvrdí legendy. Totiž jakási ‘francouzskost’ celého auta…  patrná zejména vevnitř… nutící vyslovit to slovo začínající na m, které vždycky eufemicky nahrazuji výrazem krám… Přestože měly produkty továrny v Dieppe vždy pověst kvalitněji vyrobených aut, než zbytek Renaultů, po tolika letech už to není příliš znát. A to už interiér pofaceliftové verze vypadá o kus lépe, než plejáda různě vybledlých plastů v původní variantě.

reklama

Ale stejně, potahy sedadel jsou tenké a přes nízký nájezd nesou znaky používání, pogumované plasty mají bohužel nehezký povrch plný jizev života v drtivé většině Renaultů té doby, spousta věcí působí chatrně. Ostatně i majitel, uvyklý spíše na japonské vozy, přiznává, že ho Ragnotti dokázalo potrápit několika otravnými závadai. Celé to při statické obhlídce nevzbuzuje příliš důvěry. Subtilní auto, chatrná konstrukce, silný motor, beskydské okresky. Až má člověk skoro strach v té krabičce od sirek jet rychle. K tomu se přidává docela mizerná pozice za volantem, který nelze nastavit. Opěradlo sedadla pro změnu, taktéž typicky francouzsky, nelze vztyčit dostatečně kolmo. A pedály, vive la France, stejně jako u dobových konkurentů ze stejné země, nelze při meziplynech obsluhovat stylem pata – špička. Pouze boky chodidla – a to neumím…

Ideální čas zlomit o modrého skrčka hůl a zeptat se Jeana Ragnottiho, proč se uvolil té věci podepsat před sedadlo spolujezdce. Je třeba aplikovat protilék – projet se. Clia RS jsou auta, která vždy byla chválena za svůj podvozek a není se čemu divit. Na poli hot hatchů patří k té rallyově zaměřené části a opravdu je to znát. U Clia nenaleznete prvoplánovou tvrdost, ale kopy poddajnosti. Jakmile se rozhodnete ztrestat nějakou okresku nižší třídy, podvozek se může přetrhnout, aby poskytoval neochvějnou porci jistoty a důvěry. Nalézají se snad na silnici hrboly? Ragnotti je spolyká jako makrofág bacily a k řidiči doputují pouze tlumené rázy z podběhů a taky jeden informační veletok z volantu. U některých aut vás ohromí motor, u jiných ostrost podvozku. Clio RS vás jednoznačně zbourá tou obrovskou porcí důvěry, která srší ze všech částí, které nějakým způsobem zprostředkovávají dění pod koly. O jeho řízení a podvozek se můžete doslova opřít. “Tady ještě můžeš…   ne, teď už si říkáš o průšvih..”, auto si s vámi povídá nahlas a jasně.

Podobná slova se objevují prakticky v každé recenzi splašeného Clia, ale nelze je vynechat, protože řízení je natolik delikátní a šasi tak líbezné, že budete mít tendenci dělat psí kusy jen proto, abyste si užili zpětnou vazbu. Po pravdě jsem tentokrát za volantem Ragnottiho nestrávil mnoho času, takže se žádné velké psí kusy nekonaly a ani vám nedokážu popsat, zda se nějak zásadně liší od standardního RS (beztak už dnes těžko naleznete auta se striktně továrním setupem). Přesto jsem se jednou přistihl, jak velmi úzký a zvlněný úsek silnice prolétávám na vytočenou čtyřku, aniž bych si uvědomil, že jedeme tak rychle. A přesně tento moment nejlépe vystihuje magii Clia RS Ragnotti a vysvětluje, proč tyhle malé Renaulty patří k tomu nejrychlejšímu na členité okresce. Auto vám poskytuje velehory důvěry za každých okolností a podvozek svou schopností eliminovat hrboly otevře pusu. I při rychlém tempu si jen tak mlaská a slibuje velkou rezervu, kdyby snad váš mozek měl vypínací pud sebezáchovy. Zároveň působí jako negace známého moudra, že jednoduchý podvozek se sprostou torzní příčkou mezi zadními koly nelze naladit komfortně a sportovně zároveň. Tady funguje obojí.

Zatáčky tak polykáte jako na běžícím páse, Clio ochotně odsadí záď, když jej o to požádáte odstavením plynu a rozhodně vás nebude obtěžovat nedotáčivostí, jak se na tunové chrastítko sluší. V souvislosti s francouzskými auty jsou evergreenem stížnosti na převodovku. Pětikvalt v Cliu RS ale nepřesností netrpí. To spíše mrtvými synchrony na třetím a pátém stupni, bolístce mnoha kusů. Dvoulitr F4R má u Renaultu bohatou historii a v Cliu RS se ukazuje v nejlepším světle. Není to žádný drtič, ze kterého byste nemohli usnout, ale poctivá sportovní atmosféra s lineárním přísunem výkonu a silným vrškem.

S tunovým autem má jeho 170 koní pramálo práce, a protože se pocitově nesplaší tak, jak to umí třeba klasické Hondy VTEC a ani nedisponuje silou, kterou by vás zatlačil do sedaček jako nové trubomotory, čas od času se možná leknete čísla tachometru. Ručička stoupá skrze stupnici opravdu rychle. Navíc se jedná o jednotku spolehlivou (snad jen přesuvník variabilního časování ventilů občas zlobí) a velmi úspornou. Testovanému Ragnotti svítila na palubním počítači dlouhodobá spotřeba 7,3l, přičemž si nedělám žádné iluze, že by snad jeho majitel jezdil jako slimák.

Clio RS dokáže přesvědčivě fungovat i po 15 letech. Má úžasný podvozek, umí být i v dnešní době působivě rychlé a na okresce si rádo smlsne na čemkoli, co by podcenilo jeho lačný podvozek a ostré brzdy. Přitom dokáže plnit roli prcka do města úplně stejně dobře, jako všichni jeho civilní sourozenci. Snad jen tužší spojka by někomu mohla při poskakování mezi semafory překážet. Zkrátka hot hatch, dle mého gusta – provozně relativně nenáročný, přesto velmi universální. Co říct více? Clio RS je prostě sázka na jistotu, ať už se jedná o edici Jean Ragnotti nebo ‘obyčejné’ RS. Pokud překousnete laciný interiér, který přece jen už nevyhovuje dnešním měřítkům, jsou další problémy v zásadě dva. Hezká auta se shánějí už opravdu těžko. A ani ona pravděpodobně nebudou zárukou spolehlivosti a bezproblémového vlastnictví. Co se však týče poměru rychlosti a ceny, Clio RS Mk.II vždy patřilo k výborným volbám a přestože si za hezký kousek budete muset trochu připlatit, platí to pořád.

PS: Na konci tohoto textu měl být link na inzerát. Modré Ragnotti se však již prodalo. Předevčírem stylově odjelo zpátky do rodné Francie a nový majitel ze Štrasburku své cesty do střední Evropy prý rozhodně nelituje.

Za zapůjčení děkujeme Jagymu a www.jedetoshop.cz – kde vám dodají (nejen) sportovní díly na vaše (nejen) sportovní auto a také poradí s úpravami nebo je rovnou provedou.

reklama

Za část fotogalerie patří dík Ondrovi Zemanovi viz. www.rallyphotos.cz

Technické údaje

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec 1 998 cm3
Maximální výkon: 170 k/ 124 kw při 6 250 otáčkách/min
Točivý moment: 200 N.m při 5 400 otáčkách/min
Převodovka: manuální pětistupňová
Pohon předních kol
Pohotovostní hmotnost: 1 021 kg 
Maximální rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:  6,9 s 
Spotřeba 7 – 8l/100 km ( reálný dlouhodobý průměr)


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Regular John
12. listopadu 2017, 08:54
0

Krásný článek! Sportovní Renaulty jsou pro mě srdcovka a recenze takového auta mě moc potěšila. Sám jsem dlouho uvažoval o koupi Clia RS 197, ale nevím, jestli bych dokázal zkousnout jejich (ne)kvalitu a otřesný design interiérů....

Jinak kdyby někdo nevěděl, kdo je to Jean Ragnotti, tak ať mrkne na tohle video :D Ono se často říká, že Colin McRae byl největší showman, ale proti Ragnottimu to byl břídil :D

reagovat
Bigg.I
12. listopadu 2017, 09:39
0

:) možná jeho jízdní styl souvisí i s jeho další profesí a to, že byl kaskadér....

Petr 'Krab' Jeřábek
12. listopadu 2017, 09:53
0

Vůbec Francouzi, ať si z nich děláme srandu sebevíc, jsou v rally ti největší blázni. Jean Ragnotti je taky můj oblíbenec, zrovna jako Francois Delecour. Když si udělám čas, rád zase o nějaké hvězdě rally napíšu. Ragnotti je dobrý tip :)

Jinak Clio 197 jsem řídil v životě dvakrát. Poprvé jsem si ho nekoupil, protože jsem musel dojíždět do práce 60km jedna cesta a zajímavých okreskových úseků na ní bylo málo. A tenkrát jsem koupil Focus ST. Podruhý jsem ho nekoupil kvůli kombinaci stav/cena, zkrátka byl trošku dobitý a černý. Takže jsem odolal. Ale jen lehounce. A potřetí jsem uvažoval o koupi letos, ale po víkendu v GT86 jsem se plácl přes kapsu a koupil dražší GT86....

Ale den kdy přivezu domů Clio 172/182/197 , něco z toho přijde. Otázka kdy :-D

PS: interiér je hnusný, takže je to fakt o tom, jestli to překousneš

GanGreen
12. listopadu 2017, 10:02
0

Vodí si to fakt pěkně, strašně mě baví jak tyhle malý pixličky zvedaj zadní kolo :) ale nazvat Colina břídilem, to je rouhání ;)

Regular John
12. listopadu 2017, 18:45
0

Krab: Toyota byla dobrá volba :-) S tou zadokolkou se dá aspoň užít relativně bezpečná zábava v nižších rychlostech, tedy za předpokladu, že šofér umí bez problému zvládat smyky... To clio má hranici zábavy někde jinde a řekl bych, že v dost nebezpečnějších rychlostech, kde už se za každou chybu draze platí... Každopádně Jean dělal dobré ródeo i se sériovou 200 :-)

Pólin
13. listopadu 2017, 07:08
0

mezi Ragnottiho slavné kousky patří taky to, že když vyšlo některé z těch rychlých Clií, tak si v rámci propagace nastavil na rovince tempomat na nějakou dosti vysokou rychlost, stáhl okna a přelezl přes kapotu od řidiče ke spolujezdci...:D prostě kaskadér...

Beny
12. listopadu 2017, 09:20
0

Jo, Cli(t)o mám pořád na to do listu, stačí klidně i "obyčejná" 172... Jen neznám nikoho kdo by mi jí na chvilku půjčil. :-(

reagovat
FamArt
12. listopadu 2017, 10:21
0

Mal som tú česť sa v Ragnotti verzii previezť na sedadle spolujazdca a porovnávať s mojim upraveným 169 na okruhy. Doplním, že Ragnotti má tenšie sklá, žiadny tempomat ani stabilizáciu či ABS, má iné predné ramená a tušim aj kratšiu prevodovku. Výsledok je taký, že mi spadla sánka ako to funguje na sériové auto na obyčajných pneu s obyčajnými brzdami. Tam kde moje na semi a tvrdom podvozku na okreske poskakovalo a smerovalo do nedotáčavosti, si Ragnotti človek vedie v rovnakom tempe a má to pod kontrolou. Podľa mňa majstrovský počin keď zoberieme v úvahu, že nasledovné atmosferické Clio v najostrejšej a najmenej vybavenej verzii Cup bolo stále o dajakých 200kg ťažšie. Ani rýchlejšie riadenie, ktoré 200 Cup dostalo z neho už nerobí taký hardcore nástroj zo starej školy akým bol tento malý predchodca.
Jedno na predaj je ešte na Slovensku a s danými úpravami je to podľa mňa ukážka toho čo to auto skutočne dokáže

reagovat
FamArt
12. listopadu 2017, 10:26
0

Ešte dodatok, podľa mojich informácii sa rovnaké modely predávali na Anglickom trhu pod názvom 172 Cup a v Nemecku ako PS2. Tam sa mohla líšiť ponuka výbavy a k Mondial Blue sa dalo kúpiť aj v Iceberg silver farbe.

jagy
12. listopadu 2017, 11:55
0

Prave proto jakou je Ragnotti na trhu anomalii jsem to nijak neupravoval, ale naopak daval do puvodniho stavu. Na tu okresku to ty upravy proste nepotrebovalo :) Jinak PS2 (Playstation 2 edice) je to same jako Ragnotti, jen byly vsechny stribrne, 200ks a pro jiny trh. Navic ma xenony a klimu, jinak totozne "holatko" Mimochodem ho mam doma taky :D

Beny
12. listopadu 2017, 12:57
0

Kolik že těch aut vlastně máš? :-D

ToMyx
13. listopadu 2017, 11:35
0

Jagy všechny ty káry schovává v garáži, aby je jednou za čas odhalil a bylo o čem číst:-D

Beny
13. listopadu 2017, 12:03
0

Pravda, baby Godzilla tu ještě nebyla. Ale stejnak je to hrozný jak křečuje, ne že bych mu to nepřál... :-)

Beny
13. listopadu 2017, 12:05
0

*křečkuje
Ty překlepy jsou děs.

jagy
13. listopadu 2017, 15:38
0

Mam toho vcelku dost, ale musim to prubezne redukovat. Ted jsem se nahodou nachomytnul k dalsi ne moc zname edici Clia RS, tak stoji pred barakem taky... :D

gr
greg
12. listopadu 2017, 11:09
0

Blby interiér by som možno zniesol ale ten volant mi vizuálne veľkosťou pripadá ako kormidlo na starej plachetnici :)

reagovat
zimbic
12. listopadu 2017, 14:20
0

Volant je to poslední, vždycky jde vyměnit za něco sportovnějšího s ledajakým průměrem

beastar
12. listopadu 2017, 14:54
0

Vy mě snad i přesvědčíte, že se na jaře potom krámu porozhlídnu a koupím to. Teda asi rozhodně obyčejný RS neediční vzhledem k lidovým cenám. Všude jenom chvála. Jinak teda interiér je typicky hnusný, ale tak to v tomhle autě není důležité. V Porsche 996 je vnitřek taky pěkná blitka i na tu dobu a lidi to koušou.

reagovat
KD
KDB
12. listopadu 2017, 19:33
0

...na interiér to nejezdí, ne ? :-)

beastar
13. listopadu 2017, 13:04
0

Právě.

liška
12. listopadu 2017, 20:18
0

Jak je to s tím Ragnottim? V článku píšete "zeptat se ho do nebe" ale wiki tvrdí, že je stále mezi námi a ani další gůglení neukazuje zprávy o úmrtí...

reagovat
Regular John
12. listopadu 2017, 21:18
0

Žije, je mu 72 a je to pořád stejný magor, pár týdnů zpátky kolovalo na FB video, kde prohání Alpinu A110 někde na klikatých silnicích za deště a vůbec ji nešetří.

Beny
12. listopadu 2017, 21:39
0

Tohle:

? Stejnak nevím proč, ač mám rád japonský auta, renaultí sportovní verze se mi líbí moc.

Regular John
12. listopadu 2017, 22:04
0

Myslel jsem nějaké amatérské video z pozice spolujezdce a jezdili tam ve staré A110, ale to promo nového auta je taky krásný filmeček :-) Celkově se mi strašně líbí, že Renault pořád dává takový prostor Jeanovi a jsou na něj pyšní

Tomáš "Vavris" Vavrečka
12. listopadu 2017, 22:41
0

Ježišmarjá, to je hodně debilní chyba! Snad to Jean ani nikdo z jeho blízkých nečetl a bude žít dál v plné kondici. Jdu za trest vykloktat spojkovou kapalinu... :-X

Safa
12. listopadu 2017, 23:07
0

Regular John: Ragnotti je žijící legenda Renaultu a tu pozornost si podle mě bezezbytku zaslouží...

Pólin
13. listopadu 2017, 07:12
0

Ragnotti bude žít do 100let, když už jsi ho pohřbil...to je mu k dobru:D

jagy
13. listopadu 2017, 15:40
0

Vavris: ty vole, ja myslel ze je to nejake prirovnani a ne ze si myslis, ze je kaput... :D Z tebe by mel radost teda... :D

ku
kuc_t
13. listopadu 2017, 09:14
0

A jak je na tom nástupce ? Mk3 197? Taky je stále tak zábavné a servisně nenáročné?

reagovat
Petr 'Krab' Jeřábek
13. listopadu 2017, 09:21
0

Já doufám, že se povede článek i o MK3 Cliu RS. Já jsem s ním jel dvakrát a fakt vážně uvažoval o koupi. Nějak to tenkrát nedopadlo. Myslím, že je to pořád to nejlepší, co můžeš na trhu s potrhlými hothatchi koupit. Váží sice o 200kg více než MK2 Clio, ale to je snad jediná negativní věc. Je bezpečnější, můžeš tam mít skvělá Recara a interiér už není takový děs běs.
Často si přečtu různě, že MK2 je jízdně lepší, ostřejší atd.. ale i jízda v MK3 prozradí, že to auto má lehce maniakální náturu. Mě snad líbilo ve verzi Cup víc než jeho dražší bráška Mégane RS 265, se kterým jsem se taky mohl povozit.

St
Stanley
13. listopadu 2017, 10:23
0

Na test mk3 se enormně těším - je to jedno z aut vhodných k pořízení. Tak šup šup :-)

jagy
13. listopadu 2017, 15:51
0

Clio 3 RS jsem ridil taky, at uz 197 standartni, tak i 197 R27 (u faceliftu oznaceno jako 200 Cup) a ma to sve vyhody i nevyhody. Lepsi je posez za volantem, interier, rychlejsi rizeni, bezpecnost, atd. Ale naopak motor je naprosto mrtvy a nic se nedeje. Nevim, zda je to euro normama/limitama nebo naladenim jednotky, ale spodek a stred je naprosto mrtvy. A jako bonus zere asi o 3 litry vic... takze za me dost smisene pocity.

Máří
13. listopadu 2017, 10:11
0

Pětikvalt sice nepřesností netrpí, ale vzpomínám u něj na doby, kdy sem si doma na kachličkách z hajzlzvonu udělal provizorní šaltru :) Jinak běžné RS nemá tak agresivní geo a kvůli tomu ani zadní náprava nemá takovou tendenci vybočit z kružnice při ubrání plynu (naštěstí se to dá doladit pomocí pár prkotin).

reagovat
Beny
13. listopadu 2017, 10:21
0

Jak jsou tam vlastně udělaný odlkony na zadku? Úkosový podložky pod nábojema?

Máří
13. listopadu 2017, 10:30
0

Jo, odklon i sbíhavost zadku řešíme úkosovejma podložkama.



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Bonneville  1963
Pontiac Bonneville

1963 rok výroby
303 koní výkon
6 400 ccm objem

BMW Řada 7 740i 1995
BMW Řada 7 740i

1995 rok výroby
286 koní výkon
4 000 ccm objem

Fiat 126 Maluch 1987
Fiat 126 Maluch

1987 rok výroby
4500 koní výkon
652 ccm objem

Dodge Ram 4.7 v8 2008
Dodge Ram 4.7 v8

2008 rok výroby
300 koní výkon
5 ccm objem

Mazda MX-5 Wankel (180 kW) - RARITA 2015
Mazda MX-5 Wankel (180 kW) - RARITA

2015 rok výroby
245 koní výkon
1 300 ccm objem