načítám data...

Ptejte se Vojty: Začínat s předkem nebo čtyřkolkou?

Z nějakého důvodu si první auto vybíráte mezi Peugeotem a Subaru. Měli byste se raději učit jezdit s předokolkou nebo čtyřkolkou? A je to ta hlavní otázka?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V rubrice Ptejte se šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky.

Zdravím, vás i celou redakci
Mám takový malý možná bizarní dotaz, jelikož si konečně plním svůj dlouhodobý sen, "řidičák" tak jsem se dostal do bodu kdy bych si chtěl pořídit vlastní "vehikl", vybráno už mám a to něco od Peugeotu (mám k této značce určitý citový vztah, vyrůstal jsem na těchto vozech) nebo od Subaru (do této značky jsem se zamiloval. Neuvěřitelné co tyto auta dokáží na zvlněné silnici) a právě zde nastává problém. Je pro naučení základů pořádného řízení lepší pohon pouze přední nápravy nebo obou (Symmetrical AWD)?! Já vím, že je to možná nadlidský úkol, ale budu rád za každou malinkou radu. 
Předem chci poděkovat za odpověď a taky za to co děláte je to Super ;) .
Vojta

Nutno uznat, že výběr mezi blíže nespecifikovaným Peugeotem a blíže nespecifikovaným Subaru skutečně patří k tomu bizarnějšímu, co jsem v téhle rubrice zažil. Pořád se mi do hlavy tak nějak vkrádá obrázek Imprezy STI vedle Peugeotu 206. A následuje snaha potlačit záchvat smíchu. Nicméně na chvíli teď odhlédněme od prazvláštní volby značek a podívejme se na problematiku poháněných náprav v kontextu řidiče – začátečníka.

Mezi nadšenými řidiči existuje určitá skupina lidí, kteří budou téměř o kterékoliv moderní automobilové bezpečnosti tvrdit, že by se bez ní začínající řidič měl obejít, aby si “zvykl”. Automatická převodovka? Nikdy se nenaučíte řadit! Stabilizace, ABS a jiní asistenti? Nikdy se nenaučíte ovládat auto na limitu bez nich! Auto se vstřikováním? Nezískáte cit pro motor! Parkovací senzory? Nikdy se nenaučíte parkovat! Elektrická okna? Nikdy se nenaučíte správnému citu pro točení kličkou… No dobře, to poslední jsem možná trošku přehnal, ale asi chápeš, jak to myslím.

A já na všechny tyto teorie souhrnně odpovídám, že je to nesmysl. Ano, samozřejmě se ti později v životě může hodit, pokud umíte řídit auto se sytičem, manuální převodovkou bez synchronů, bez elektroniky, s primitivním podvozkem a na mizerných gumách, bez posilovače řízení a bez parkovacích senzorů kolem dokola. Ale budeš lepším řidičem, pokud s tímhle vším začneš hned od začátku? Osobně jsem přesvědčen – i jako člověk, který si před 15 lety jako první vlastní auto pořídil starou Škodu Octavia z roku 1959 – že ne.

Typický řidič, a dokonce i většina řidičských nadšenců, kteří pilně trénovali v počítačových simulátorech, si potřebuje především zvyknout na samu skutečnost ovládání auta, naučit se fungovat v souladu s ostatními uživateli silnic, mít přehled o okolní situaci, dostat do krve pravidla silničního provozu a tak nějak si celkově zvyknout na fakt, že najednou ovládáte věc o hmotnosti často hodně přes tunu, v člověku ne zcela přirozených rychlostech.

Zároveň jsou první měsíce a roky, první tisíce či desítky tisíc kilometrů, tím nejrizikovějším obdobím v řidičské kariéře. Je opravdu dobrý nápad si tyto začátky dělat záměrně těžšími? Má nějaký význam “sžívat se s mechanikou”, když pro tebe ještě není přirozené se vůbec rozjet a vědět, kde mám okraje auta? Podle mě ne.

Což, poměrně značnou oklikou, vede k odpovědi. Leckdo by na otázku odpověděl, že lepší do začátku je předokolka, protože má čitelnější chování a nižší limity, takže je snazší se s ní naučit jezdit na hraně. Ale to není otázka pro člověka, který si právě udělal řidičák. Takový člověk by se měl především vyhnout situaci, kdy se s chováním auta na hraně vůbec setká. Měl by mít možnost se soustředit na to, kam vlastně jede, co dělají ti kolem něj a co by měl dělat. A to i v situaci, kdy zrovna prší nebo sněží.

Takže odpověď je jednoduchá. Kup si Subaru. Sice vůbec netuším, jak vypadá tvůj rozpočet nebo představy o věku tvého prvního auta, ale nějaké co nejméně sportovní Subaru, ideálně s automatickou převodovkou a přiměřeně silným motorem.

A až se budeš cítit za volantem dostatečně jistě a přestaneš přemýšlet nad tím, kdo má kde přednost a kudy bys vlastně měl jet? Potom je čas na auto, které tě naučít základy “skutečného řízení”? Potom je ideální chvíle dát průchod své zálibě v Peugeotech, jakkoliv těžko pochopitelná pro leckoho může být. A tentokrát se nebudu ptát, jak to máš s rozpočtem nebo představou o věku auta. Kup si Peugeot 106 Sport. Malá, lehká a obratná předokolka téměř bez elektronických pomocníků tě naučí spoustu věcí o chování auta na limitu, o přenášení váhy a řízení plynem, budeš s ním moci posouvat hranice svých schopností – a to všechno v rychlostech, které jsou ještě poměrně bezpečné a zvladatelné.

Ale to až později. Teď je čas na Subaru.

 

Vavrisův druhý pohled:

V otázce řidičských začátků jsme co by redakce značně rozpolceni. Zatímco Bobash se stále více dostává do pozice moudrého učebnicového mentora, někteří jiní se stále drží benevolentnějšího přístupu a odvozují ze svých zkušeností. Za prvé bych napsal, že pokud je otázka postavena jako Peugeot vs Subaru resp. předokolka vs. čtyřkolka, vem si to, co je ti sympatičtější, protože zadání je zcela nicneříkající. Myslím si, že je úplně jedno, zda je první auto předokolka, zadokolka nebo čtyřkolka. Daleko důležitější než první auto jsou totiž stejně osobnostní předpoklady toho kterého řidiče. Někteří se naučí plynule rozjíždět již v autoškole a ve vlastním autě již všechny pedály a kroutítka ovládají zcela podvědomě – když ne hned, tak po pár stovkách kilometrů a nebudou mít problém s autem “těžším na ovládání”… Jiní na to takříkajíc nemají geny a vždy budou trochu prkna. Někteří jedinci mají vrozenou schopnost odhadovat rozměry vozu a vyhýbat se okolnímu provozu, jiní se to pořádně nenaučí nikdy. V prvé řadě však tady máme předpoklad k riskování a nezodpovědnosti, který kdysi někdo kouzelně označil jako brainless index, a ten je také zcela individuální a výběrem auta neovlivnitelný. Lidově řečeno, magor se zabije i s Aixamem, pokorný řidič zvládne klidně Porsche 911. Ostatně i ve svém okolí vidím, jak je možno v prvním půlroce vlastnictví řidičského oprávnění zdemolovat jak čitelný předokolkový a mechanicky čirý Favorit, tak tupou, přeandělíčkovanou a teoreticky bezpečnou Audi Q7. Takže už se konečně dostáváme k jádru pudla…

Nesouhlasím s Bobashem, že čtyřkolka je lepší volbou, než předokolka. Mnohem důležitější, než samotná koncepce, je míra zákeřnosti toho kterého auta. Navzdory výše vyřčenému bych pro začátek rozhodně volil auto s přátelským chováním a vyvaroval se nákupu řidičsky náročných věcí. Zmiňovaný Peugeot 106, Impreza STI nebo Toyota MR2 jsou auta, která umí kousnout a bez ohledu na koncepci to nejsou zrovna ideální a blbuvzdorné nástroje pro zelenáče. Naproti tomu třeba Mazda 3, Swift 4x4 nebo téměř libovolné BMW řady 3 (mimo nejsilnějších variant) jsou auta rozdílných koncepcí, avšak není důvod se ani jednoho obávat.

Zbývá nám rozpárat Bobashovo tvrzení, že je vlastně zbytečné komplikovat si život autem “těžkým na ovládání”, protože vše se lze naučit později. S tímto přímo z hloubi nesouhlasím. Předpokládám, že tazatel čte Autíčkáře a poslal svůj dotaz proto, že jej auta zajímají a také se chce stát dobrým řidičem. A někoho se zájmem o auta zkrátka nelze odbýt tvrzením, že si má koupit hlavně něco bezpečného, protože prvních několik (desítek) tisíc kilometrů se bude učit jen základním návykům a nějaké pokročilé dovednosti přijdou na řadu později. Jednak (jak už z pitvání výše vyplývá) si myslím, že paušalizace absolventů autoškoly na homogenní masu jedinců neschopných ovládat pedály, je hloupost, druhak si myslím, že pro další rozvoj je řízení nějakého tupého auta přimo kontraproduktivní. Pokud člověk začne jezdit v autě, které nekomunikuje, je odtažité, netečné a elektroničtí asistenti žehlí spoustu nedokonalostí, snadno může získat přimo zástup špatných zlozvyků. Učit se něčemu novému později jistě lze. Přeučovat nevhodné návyky a způsoby řízení je však mnohem těžší, protože jsou zkrátka zažité a podvědomé. Ven koncem jsme ale s Bobashem v odpovědi na dotaz vlastně ve shodě, ale nemá to žádnou souvislost s koncepcí pohonu. Subaru, co by výrobce velmi staromilských a velmi mechanických aut, má předpoklady naučit řidiče dobrým návykům. Přestože některé modely nejsou pro greenhorna úplně ideální… V případě Peugeotu je to otázka. Peugeot totiž vyráběl živé, komunikativní a trochu úskočné krabičky jako jsou 106 nebo 306, které řidiče za každou nedokonalost důrazně klepnou přes prsty, ale dnes je jeho portfolio složeno (až na výjimky) z řidičsky zcela netečných aut, která na přenos hmoty a práci s plynem nereagují vůbec nijak a jejich řízení připomíná playstation. Bez podrobnějšího zadání tedy nelze konkrétní odpověď poskytnout, avšak dělit auta na vhodná nebo nevhodná pouze dle toho, zda mají poháněna kola přední nebo všechna, je nesmysl. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ro
Romney
05. dubna 2017, 08:29
1

Jako vážně? Že najdu předsudky vůči konkrétním značkám i tady na autickari, to jsem nečekal. Prý těžko pochopitelná záliba v Peugeotech. V garáži mi stojí 205 GTi, 505 GTi a 604 V6, opravdu je to těžko pochopitelný proč? Možná to pro někoho bude překvapení ale i Peugeot uměl, a stále umí postavit vážně dobré auto

reagovat
Schreieris99
05. dubna 2017, 08:53
0

Je pravda, že hodně lidí Peugeotem opovrhuje což je škoda ? při tom dělaly slušná rychlá auta ? akorát s řadou 7 (307, 407 atd.) moc díru do světa sportovnějších aut neudělaly ? a na druhou stranu závoďáku pro Rally dělají spoustu ? je jenom škoda, že pod kapotu rádoby nových sportovních Peugeotu cpou 1.6 THP ?

Mo
Mopař
05. dubna 2017, 09:07
0

Romney: Kde máš tu garáž? :-D A co tě vede k tvrzení, že Peugeot dneska umí udělat dobrý auta?

krab
05. dubna 2017, 09:14
4

Romney : Za mě, tvoje vyjmenované Peugeoty , dávám palec nahoru! Úžasná auta!

Já nemyslim, že Vojta myslel jakkoli jinak, než jako vtípek a pošťouchnutí. Z Francouzů a jejich aut si přece legraci často děláme všichni... nebo skoro všichni teda :)

Na tenhle dotaz asi neexistuje univerzální rada, ale vidím to podobně jako Vojta. Akorát si říkám, jestli po prvních letech strávených v Subaru ( např. 1. generaci Impreza) bude mít tazatel chuť si koupit Pug 106 GTI :) Mám pocit, že hodně lidí co začnou s vozy Subaru se jich pak dál drží a jsou dál velkými fanoušky značky.

Ještě by si mohl pořídit E36 316 Compacta. Nějakýho, pěknýho nezrezlýho. Teď nemyslím na zkoušení přetáčivých smyků v zadokolce, ale kvůli faktu, že auto co má přední kola jenom k zatáčení je pro pochopení jak auto funguje skoro lepší. Ale začni v létě, ne hned do zimy.. to by asi ideální nebylo.

Schreieris99
05. dubna 2017, 09:25
0

To o tom Subaru je pravda pravdoucí ? ten Bavorák nevypadá špatně, ale osobně to není můj šálek kávy. Nevím proč, ale s Německa sna jenom Mercedes Sprinter. Prostě bych si Němce nekoupil a zase jsme u názoru prostě Subaru to jistí ?

ToMyx
05. dubna 2017, 09:29
2

Doporučuju udělat krok vzad a nahoru a vzít to více s nadhledem, stejně jak to bylo uvedeno s článku :-)
K Vojtově radě bych dodal, že 100% souhlasím. Nejde o to přizpůsobit podmínky šikovnějším, nebo je stížit nemehlům, aby se vyjezdili, jde o to, aby základní dovednosti dostali pod kůži všichni v co nejkratším čase.

Řízení jsem piloval před rokem 2000 a měl jsem nepravidelnou možnost sedlat Žigula 1500. Tehle vehikl měl cca 5cm dlouhý plyn = poloha ON/OFF, volant bez posilovače = jako z autobusu, téměř nefunkční ručku = při zastavení v kopci nutnost stát na brzdě a cit pro rozjezd, ale pak to mělo i nějaké ty plusy, na 4ku to vyjelo všechno a vždy, brzdy s posilovačem jo a sytič to samozřejmě mělo... Poté, co jsem tohle zvládl ovládat plynule i za studena, cítil jsem se jako vítěz sám nad sebou...

Jenyk
05. dubna 2017, 11:52
0

Hele na tom jsem se ucil driftovat a jak to slo! To ale jeste byly vsude dlazky a po desti bylo na srandu zadelano.

Woyta
05. dubna 2017, 17:40
0

E36 316i compact mám už rok a za auto pro začátečníky ho rozhodně nepovažuji. Lehkej zadek a pohon na prdelko z nej Sice dělají zábavné auto ale kousat umí taky pěkně. Dvoulitrova atmosféru impreza mi přišla jako celkem hodné auto. Narozdil od bawa je více nedotaciva díky pohonu na předek a tím více přátelská k začátečníkům.

Adam
06. dubna 2017, 10:45
0

Taky si nemyslim, že by E36 byla hodný, kamatádský auto.

Irwinek
07. dubna 2017, 08:52
0

Rodney : Ty máš fakt 505 GTi ? jakej ročník? motor ZJDL ?

Irwinek
07. dubna 2017, 09:14
0

promiň, samozřejmně pro Romney, někdy rychlejc píšu, než myslím :_D
505 GTi byl miláček, mrzí mne, že musel jít z domu

Schreieris99
05. dubna 2017, 08:45
0

Dobrý den, jsem rád za to že jste si v redakci na můj dotaz udělaly čas. Je pravda, že jsem nespecifikoval nějaký model tedy tak, že u Subaru jsem myslel něco jako Imprezu v kombíku s EJ20. A pak ten nešťastný Peugeot, u něj jsem právě myslel jak jste zmiňoval 106 Sport (popř. GTI) nebo 206ku nejspíše s přídomkem XS nebo GTI ? je pravda že jsem nenapsal rozpočet, ale všechny jmenované auta se tam v pohodě vlezou a mělo by zbít i na benzín ?, ale už mám jasno že moje obrovská záliba v Subaru se do 2 měsíců prohloubí ještě více ? P.S. ten konec článku se mi hodně líbil tedy koupit si za nějaký​ čas 106ku, ale nevím jestli to půjde splnit ? Subaru je prý diagnóza ? ještě jednou moc děkuji za váš čas ?

reagovat
Vavris Vavrisovic
05. dubna 2017, 08:48
4

Vzhledem k ožehavosti tématu jsem si dovolil dopsat i druhý pohled . Snad mě šéfredaktor nevyhodí :-)

reagovat
Schreieris99
05. dubna 2017, 09:07
0

Díky za doplnění, je pravda, že otázka byla položena trochu zvláštně bez detailů. Možná bylo lepší napsat jestli je lepší Predokolka nebo 4x4 a nezmiňoval se o značkách vozů. Ale je pravda, že Subaru je pro mě něco víc než Peugeot, prostě jsem do něj "zabouchnul" takže je vlastně vybráno, ale spíše mě zajímalo jestli je auto se 4x4 dobré na naučení a světe div se je ? což mě těší ?

Raspby
05. dubna 2017, 08:51
0

Teď zcela přeskočím to, co Vojta zmiňoval na začátku, a to jestli má zkušenosti s reálným provozem atd...Tak, jak je to formulované v tom dotazu, tak si myslím že je to špatně položená otázka...respektive pokud není někdo vyloženě zaujatý na jednu koncepci, tak se na ní nedá objektivně odpovědět. Bude to auto mít na denní použití nebo pro zábavu? Bude to auto na celý rok nebo jen třeba na léto? Bude s tím jezdit jen po silnici nebo chce zkusit i okruh? V rámci fungování po celý rok se samozřejmě nabízí 4x4, ale zase to tak jednoznačné není. Z citlivou nohou by se jeden možná divil, co všechno vyjede předokolka...se 4x4 je to jen snazší - samozřejmě pokud se člověk nesnaží vyjet krpál z čistého ledu. Takže já bych na tuto otázku nedokázal fundovaně odpovědět, dokud bych nevěděl věci, co jsem zmínil výše. Takto je to podle mě jen otázka preference koncepce/značky...

reagovat
Schreieris99
05. dubna 2017, 09:09
0

Jelikož je to první auto, tak to bude mít hodně těžké protože se sním budu snažit vyskoušet snad všechno co jste zmiňoval a bude používáno za všech podmínek ? takže na 99,9 % celoročně ?

Raspby
05. dubna 2017, 11:09
0

No...pro začátek...asi bych vzal v tvém případě předokolku...zimy tak kruté už nejsou, je to technicky jednodušší, asi i méně náročné na údržbu a i na okruhu se s tím dá celkem vyřádit. Ale to je čistě můj subjektivní pohled. 106 je jedna ze zajímavých možností. Nevím jaký je rozpočet, ale podíval bych se po starším Cliu Sport, Mazdě 323F nebo třeba starší Celica se dá taky sehnat za solidní peníze :)

Franz Kafka
05. dubna 2017, 12:11
1

Čtyřkolka je celkově snazší na řízení. Začátečník pojede s obojím stejně.Záleží také na autě jiná je předolka Mazda Xedos9 a jiná Felicie:) Teď mě určitě pár z vás bude podezírat z propagace vagismu, ale není to tak. V poměru cena a výkon versus servis a případné opravy po lehčích nehodách Audi A4 Quattro s nějakým 1.8 klidně bez turba. Na začátek snadné a po všech stránkách blbuvzdorné vozidlo. Na sněhu pro choboty na suchu dovolí moc. Prostě 4x4 je pomocník a na okruhu si s tím zajedeš také. Další varianta pro tazatele asi top je Impreza, Lancer. Přední náhon bude malinko levnější u všech vozů, ale to by neměla být hlavní motivace. Na závěr naučit se dá na všem a žádné auto ještě profi řidiče nevychovalo. S rozpočtem nad dva miliony bych šel do 911 Carrera 4s ta tě naučí a výkon dostačující;)

Ro
Ronoath
05. dubna 2017, 09:25
1

Doporučoval bych počítat s možností první auto=první odřeniny. Zdá se mi, že je prostým faktem, že většina populace nově pořízené vozidlo odře, nebo se do 3 měsíců o to postará někdo jiný.

A první auto se nezapomíná, tak to chce vzít něco, na co budeš rád vzpomínat, ale případné silniční vyrážky nepovedou ke kolapsu psychiky. Takže bych vynechal super drahé limitované edice.

reagovat
Schreieris99
05. dubna 2017, 09:29
0

Nejspíš Impreza 1-2. Generace nebo Legacy 3 generace s 2.0 EJ20 92 kW nic silného nechci, láká mě to, ale jak se praví auto je zbraň a já chci radši ten nejmenší kalibr.

sp
spooon
05. dubna 2017, 10:12
0

auto je zbraň...promiň, ale tohle je fakt přirovnání hodný možná Novy nebo Primy. Trochu mi to připomíná další jejich oblíbenou hlášku, že zbraně zabíjejí. Kdyby si to někdo myslel, tak tady můžete pomoct hlídat jednu zbraň, aby nezabíjela http://zbrane-zabijeji.mujglock.com/

Já bych naopak volil něco silnějšího, i když 92kw na Rezu či Lego je přijatelný. Bude to na hraně, ale ještě použitelný. Rada že na začátek je nejlepší nějaká slabá m*dka mě přijde dost špatná. Předjíždění chce plánovat v kalendáři, na dálnici to je jak nasranej býk (protože většina slabých aut není na větší rychlosti koncipovaná), na pedály při rozjezdu z křižovatky se člověk musí soustředit jak neurochirurg...no prostě nic doporučeníhodného začátečníkoj. A ve výsledku 180 jede i kdejaká 80koňová nákupní taška...

JLK
05. dubna 2017, 10:29
0

Tak planovat predjizdeni a premyslet pri rozjezdech snad neni na skodu s jakymkoliv vykonem, ne?

sheogh
05. dubna 2017, 11:58
1

Ja si myslim, ze je jedno, jestli je to auto prvni nebo posledni, vykon motoru by mel odpovidat pouziti. Pokud si koupis nakupni tasku s 50kW, zadny predjizdeni mimo mesto v tom bezpecny nebude.
Kdyz to bude mit o par kobyl navic, tak to nezkusenymu muze zachranit pozadi, kdyz to spatne odhadne, a odnesou to jen trenky.

Takze pokud to nema byt jen mestsky priblizovadlo, tak poridit odpovidajici vykon.
Ja mel jako prvni auto slaboucky mondeo 1.8TD (dlouhodobe zapujceno), a fakt me to nic nedalo, krome odporu k naftakum a motorum bez vykonu.
Takze jak doslo na nakup vlastniho, koupil jsem Jaguar X-type 2.5i a spokojenost. Jo a odrenina se nekonala - moje jedina kolize byla s drevenym sloupkem, kterej ani neodrel lak :-D

Co se puvodniho dotazu tyce (tj. 4x4 vs. predek), tezko rict, podle me je to fuk. S autem s prednim pohonem se naucis ridit auta s prednim pohonem, se 4x4 se naucis ovladat 4x4 atd..

Mozna by melo smysl neco hodne staryho jakozto ucebni pomucka "Jak funguje automobil", treba obligatni Facko :-)

JLK
05. dubna 2017, 16:25
0

"a odrenina se nekonala" - ja jsem kolizi nemel vubec zadnou ale mam poskrabane oba narazniky a obouchane dvere... Nekteri lide proste nechapou ze neparkuji na vlastni zahrade a vedle sebe maji dalsi auta.

XT
XTad
05. dubna 2017, 16:28
0

Ja myslim, ze je to presne naopak. Cim silnejsi auto, tim vic to cloveka svadi jet rychleji, bud aby si uzil ten vykon, nebo proc by se mel tahnout za nekym pomalejsim, kdyz nemusi, nebo proste proto, aby nebyl ten vyjukany zacatecnik co se boji predjet. A spis nez aby mu to zachranilo krk, tak ho to akorat dostane do maleru.

sheogh
05. dubna 2017, 16:35
0

Jo tak to je bez komentare. Bohuzel, s tim se tezko bojuje. Problem je pristup lidi k vlastnictvi a majetku ostatnich... proste nezajem. Nevim jak v jinych zemich, ale ve svajcu se to nedeje, lidi proste parkujou vetsinou fakt opatrne.

V brne jsem mel co chvilku novej skrabanec, vetsinou narazniky, nebo promacklina v SPZ od kule.
Hodne trapnej byl soused, kteryho jsem se na chodbe ptal, proc pri parkovani fordu fusion do mista pro tatru 815 ma potrebu me odrit zadni naraznik, a zapiral jak maly decko.
Pritom vidim na tmave fialovym laku 3 cerveny rovnobezky, a za mnou stoji cervenej fusion s ocividne cerstve odloupnutym kusem laku z narazniku :-)

JLK
05. dubna 2017, 16:36
2

XTad: nekdo kdo takto premysli se rozseka i ve Fabii 1.2, to je spise o vykonu mozku nez auta. Je jedno co je to za auto a kolik ma koni, pokud si ridic uvedomuje, co ma pod zadkem.

Maverick
05. dubna 2017, 10:06
1

Předem říkám, že se Subaru nemám zkušenost, vždycky jsem měl jen Peugeoty a pár Citroenů. Předpokládám, že budeš student a rozpočet bude omezený. Navíc, většina z nás své první auto dřív nebo později nějak pokřtí odřeninou, ať už svou vinou, nebo vinou někoho jiného. Takže by to chtělo něco, co nebude drahý na opravy, nebude to mít velký náklady na provoz, pojistku, pojede to a hlavně, jelikož jsi začátečník, to nebude kousat, což některý Peugeoty umějí dokonale. Z toho důvodu bych vynechal takový stroje, jako je 106 GTi, 206GTi atd. Volil bych 306 s motorem 1.6 (65kW - 72kW dle ročníku). Je to celekm zajímavá motokára. Srandu si s tim užiješ, není to žádnej lenochod a je to celkem čitelný a blbuvzdorný auto. Navíc se na to všude válí hromada dílů za pár drobných a co se komfortu jízdy a výbavy týče, bývají na celkem slušné úrovni.

reagovat
JayK91
05. dubna 2017, 10:06
0

Vavris má pravdu!!! když se člověk něco naučí blbě tak je pak jeho podvědomí pravdděvzdorné a jisté věci se těžce přeučují, proto by se měl brát ohled i na toto

A vojto doporučovat automat zelenáčovi? ... jako vážně? (u žen to pochopím, znám jich plno, co nejsou schopny zároveň řadit a sledovat vozovku), ? to by byla spíš degradace právě nabitých znalostí a zpohodlnění, které by pak mohlo představovat problém, teda alespoň tak to vidím já...

reagovat
VK
VK
05. dubna 2017, 16:16
-2

A komu už jinému automat, než právě zelenáčovi? Alespoň se ten kvedlací nesmysl už konečně odebere na smetiště dějin, asi jako valcha po vynálezu a masovém zpřístupnění automatické pračky; Ameriku na vás!

JayK91
05. dubna 2017, 18:18
0

Těm co nemají řízení jako zábavu, těm co používají pidi auta vyhradně ve městě, ale určitě ne začátečníkům, vždyť to je jako by ses učil jíst přiborem a sotva umíš napichovat vidličkou tak ti vezmou nůž ...

Vždyť z toho dotazu vyplývá že se zelenáč chce učit a ovladání klacku, pedálu a meziplynu k tomu patří a když to vypustíš po autoškole pak se to trošku huř dohání ...

automat je prostě pro lidi kteří neřídí pro radost a nebo je pro ně řízení nutné zlo... nebo pro taxikáře (kteří ho ve většině případů nepoužívají)

Ano automat ve supersportech například je pochopitelný, ale to už je i o vykonu samotneho auta ... ale určitě ne v peugeotech, subaru a podobně

če
černá vovce
05. dubna 2017, 19:13
0

No já nevím. Taky sem před lety odsuzoval automat a teď na něj nedám dopustit. Ono jako jezdit do práce 40km tam a 40 km zpět a když člověk jede unaven, tak jsem za něj docela vděčný....

VK
VK
05. dubna 2017, 21:52
-1

Kdepak, kdepak, automatika je tu právě pro začátečníka a je přesně to zařízení, které mu ukáže, že z jízdy může být radost a řízení zábava. A ne otravná činnost s neustálým kvedláním nesmyslem a pedálovou gymnastikou.

Jo, když člověk rovnou od začátku začne používat sirky, bude se mu podstatně hůř cvičit ovládání křesadla a už to asi nedožene - ale k čemu by mu tahle dovednost proboha byla?

Flanker
06. dubna 2017, 01:11
0

Manualni razeni patri do historie stejne tak jako to automaticke. To, ze jsme tady jezdili po mnoho desetileti prakticky jen s manualem nic nemeni na tom, ze jinde se s automatem jezdi standardne jiz davno (treba tva spominana Amerika).

JayK91
06. dubna 2017, 15:02
0

ja s vámi prostě nesouhlasím, z vlastní zkušenosti ... sednout, zařadit tam pismenko a mit nohu na pedalua nic nedělat ... to je prostě nuda

jako chapu že opo šichtě to muže byt opruz, ake koho nebavi řidit ať jezdi autobusem ...

Flanker
06. dubna 2017, 15:31
1

Pokud reaguješ i na mně, tak já s tebou souhlasím.

Já reagoval na příspěvek od VK a myslel jsem to tak, že manuál patří na smetiště dějin stejně tak jako automat.

Někteří lidé si myslí, že manuál je přežitek doby a mám za to, že je to kvůli nedostupnosti vozů s automatem u nás až do začátku devadesátých let. Ve spomínané Americe je však automat standardem už hodně dlouho. Rovněž manuál tady byl, je a bude i nadále. Z toho vyplývá, že tvrzení manuál = staromódní vs automat = moderní je nesmysl. Reagoval jsem vlastně kvůli té jedné nesmyslné větě.

Já osobně řídím s manuálem i přesto že denně musím jezdit v obrovském městě a ty zácpy prostě dávají zabrat jak autu, tak levé noze. Proto připouštím, že by nebylo od věci si to auto s automatem pořídit někdy v budoucnu.

Pokud bych nemusel jezdit zácpama, tak na automat bych ani nepomyslel. Jedině plná kontrola s manuálem.

Ch
Chief88
07. dubna 2017, 00:19
0

JayK91: Nemám většího koníčku než auta, miluju řízení a spravování a představ si že řízení s automatem mě baví a to velmi, vždycky se těším na tu samotnou jízdu, jezdím jen abych jel, a manuál...no možná v něčem sportovním ale jinak mi to přijde na běžný ježdění jako naprostá blbost, co si teď mám podle tebe o sobě myslet, nezapadám ti nějak do tabulky a ani většina lidí co se okolo amerik a ne jen jich pohybují)
Nuda to není, kup si ameriku a pochopíš jaká to muže být zábava. A pokud potřebuješ jezdit rychle a hrát si na rallye na okrsce tak si představ že pokud s automatem umíš tak aniž by jsi sáhl na volič tak řadíš plynem - KickDown, nebo naopak zařazení tím že ubereš....
Než začneš škatulkovat nějaký blbosti, trochu se rozmysli. Prosím.

Ch
Chief88
07. dubna 2017, 00:27
0

Samozřejmě tím nemyslím, že by se klasickým hydroměničem dal suplovat manuál, ale máš vždycky kvalt, který potřebuješ, snad se mi nestalo, že by mi to tam "samo" vrazilo nějakej jinej kvalt než bych chtěl.

JayK91
07. dubna 2017, 10:15
0

Ale já nikoho neškatulkuju, já jen napsal jak to vidím ;-) psal jsem že pro mě je prostě nuda jen sedět, jet rychle a přitom čumět a nic nedělat a max točit volantem ...

a ameriky ... no libi se mi, to jo ... ale ve světě mých představ muže automat tak trochu za obezitu stejně jako fast food (v připadě amíků) takže asi tak... tim ho nikomu neberu, ale stale jsem toho názoru že pro nováčka, je lepší manuál


Flanker: aha tak to jo, já tě napoprvé nepochopil ;-)

St
StandaH
05. dubna 2017, 10:35
0

mám doma auta všech možných uspořádání pohonu a celkem bych pro normální ježdění neviděl velký rozdíl v poháněných kolech. Mám i Legacy II a svým způsobem je nejzákeřnější tím, že na všech površích velmi dobře drží a až když je potřeba brzdit, tak člověk zjistí, že to hodně klouže. Prostě není dobře čitelná míra adheze na silnici. A navíc někdy stačí i ubrání plynu k výraznýmu utržení zadku. Ale pokud bys přeci jen toužil si to zkusit, tak se toho svého budu brzo zbavovat za pár drobných (problém s korozí, ale ještě skoro rok technická).

reagovat
briza
05. dubna 2017, 11:33
1

Řídil bych se tím, že myslet znamená ho*no vědět :) Prostě a jednoduše, máš nějaký rozpočet a máš pár oblíbených aut, takže na ty se zaměř a primárně se soustřeď na co nejlepší stav. Rozhodně si ale uprav názor na to, že auto je zbraň nebo že na začátek to chce něco slabšího. Obojí jsou bláboly hodné idiotů typu Huml apod. Záleží totiž jen na tobě, jak to budeš mít nastavené a srovnané v hlavě. Ostatně už bylo řečeno, že blázen se zabije i v Aixamu. Naopak, čím víc budeš jezdit, tím víc budeš zjišťovat, že rčení "plyn je lepší než brzda" není jen prázdná fráze. Samozřejmě ale jen v případě, že máš dostatek výkonu v rezervě.

reagovat
sheogh
05. dubna 2017, 12:06
0

Tesat do kamene! Prave v tech krizovkach je ten vykon potreba, a kdyz neni, je problem. Jak dost lidi tvrdi "nejsem zavodnik, vykon nepotrebuju", podle me je to blbost.
Ale zase ten adrenalin se s HTPckem treba pripojit na dalanici :-D

Podle me clovek pouzivajici rozum a mozek se nezrakvi i kdyby si koupil jako prvni auto treba gallardo :-)

Franz Kafka
05. dubna 2017, 12:22
0

To Gallardo není jako první auto moc dobrý nápad sice s mozkem nezrakví sebe, ale auto na 100% jo:) Jinak bych to viděl podobně. Já bych si koupil hlavně první vůz přijatelný pro mě jak vzhledově tak logem výrobce. Typ pohonu a náhonu a jeho výběr bych nechal zkušenějším, co už poznají rozdíl. Hlavně se to naučit opravdu řídit a najezdit si kilometry jinak se naučíš stejně kulový.

Navíc teda mě ani jedna z prezentovaných značek nic neříká auta co mi vytanula na mysl... 206, 406, Impreza, Justy. Takže bych šel do miaty abych zapadl tady na Autíčkáři a popřel veškeré své představy. Stejně to tak skončí první auto kupují hlavou jenom rodiče jinak je to nářez.

BobAsh
05. dubna 2017, 12:35
0

První auto má bejt velký, tlustý a charakterem líný, ale mít dost koní, aby se s ním dalo jezdit bezpečně. Takový Legacy 3.0 v automatu je ideální. A ano, pro začátečníka je automat úplně fajn.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
05. dubna 2017, 13:12
0

S tím třílitrovým Legacy, co je na obrázku jsem se něco najezdil. A dokonce to mělo i stejný kola a barvu. Mně to naopak připadalo jako lehkonohá motokára a ne velký tlustý auto. Ale na ježdění to bylo opravdu velmi příjemný. To se mi hodně líbilo. :-)
Jinak až na ten automat souhlasím s Vojtou. Tady je to sice samej mistr světa, kterej rally tisíce jezer považuje za svůj denní chleba, ale je potřeba se vrátit zpátky na zem. Člověk po autoškole nemá naprosto žádný automatický návyky a jeho jedinou starostí na dost dlouhou dobu bude zvládat normální provoz kolem sebe a o nějakým využívání výkonu a přemýšlení nad charakteristikou jednotlivých pohonů nemůže být vůbec řeč. Tady to chce něco jednoduchýho, levnýho na provoz i na servis a s rozumným výkonem. A je úplně jedno, co to bude za značku.

krab
05. dubna 2017, 13:24
0

Úplně přesně jak píše Briza :-D Výborný komentář. Já se naučil na Mitsubishi Lancer 1.5 GLXi , v roce 1999 jsem v létě začínal a tehdy to bylo fáro. Doma pak byla ještě služební Octavia TDI , tu jsem řídil jen pod dohledem. Pak jsem si koupil funkčí Simcu, pak o něco vice rezavou Cortinu, jak jsem vám o ní už psal a jako na ty starý auta si pamatuju víc než na Lancera. To že jsme měli naftovou Octávku, na to už si pamatuju úplně minimálně. Myslím na jakýkoli zážitky z jízdy.

Takže, ať je to co je to, kup si takové na které budeš mít a které se ti bude líbit. Je škoda trávit život v autě jaké tě nebaví. Limituj se prostě jako nakonec to děláme všichni penězma, jak na provoz toho , tak na to koupení, zbytečně si na to nepůjčuj, myslim, že to je stres co za to nestojí,

Ale přístupů je hodně. A záleží jaký typ kluka jsi. Pokud se v autech rád I vrtáš, těšíš se že si doma sám nebo s tátou nebo s kámošem v tom vyměníš olej, jdi do nějaké té "vysněné" ojetiny typu 2.0 rézy , jestli chceš jen jezdit a mazat se od šmíru ti nevoní, skoro bych ti ještě radil, dohodni se s rodiči, vezměte na rok nějaký malý auto na výhodný operák třeba a na tom se naučíš. Škody na tom holt znamenají jen platbu nějaké spolúčasti a na další rok už budete mít všichni víc jasno co dál.

Franz Kafka
05. dubna 2017, 13:24
0

Hlavně to ber v klidu tady v téhle rubrice je to vždycky zábava. Jako reálné je to co popisuješ cokoliv co má platnou stk a nebhde stát údržba moc peněz. Mě přijde třeba ta 206 ok pokud by to měl být preferovaný Peugeot. Jinak jako rallye tisíce jezer je pro děti já dělám každý rok stezku a Dakar. Moje první auto bylo malé a z papíru vyrobené kvalitně ve Středních Čechách;) Samozřejmě manuální ruleta a taky mě to naučilo jezdit. Mimochodem kdo je dřevo nezajede se rychle v ničem a tak to je.

Schreieris99
05. dubna 2017, 15:30
1

Pánové máte pravdu a díky za reakce, prostě si koupím tu mojí vysněnou s 2.0 boxerem, orezlíma lemama nad kterou budu trávit víkendy a bude se v ní hrabat aby byla použitelná (jsem ten typ co se furt v něčem rýpe). Jo a k tomu výkonu, myslel jsem to tak, že výkon by měl být poměr váhy a koní. Nemůžu si přece sehnat jako první přibližovadlo 200 koníkové GTčko nebo WRXko i když by se mi líbilo. A na druhou stranu zase nechci auto například Superba s 1.6 TDI to podle zase těžký nepoměr. Jinak ještě jednou díky za postřehy a doufám, že se jednou sejdeme na nějakém tom PlechCupu ?

sheogh
05. dubna 2017, 15:56
0

Proc ne? Vykonnej motor prece neznamena ze to nejede pomalu, a ze jen dotknuti se plynu znamena teleport 100m dopredu :-)
Naopak vyhoda do zacatku bude (pokud vezmes manual), ze vetsi motor je tezsi chcipnout, a celkove nebudes muset radit tak casto.

Ackoliv mam automat rad, zvlast do mesta, taky bych se drzel do zacatku manualu, ciste jen pro nauceni. Me dokonce fofrklacek prvnich par let i bavil :-)

Jinak za me by byl dobrej tip na zacatek toto, pokud se vejde do rozpoctu (ja vim, je to pro baby). Ma to slusnej podvozek, a da se s tim uzit i sranda :-)

Franz Kafka
05. dubna 2017, 16:03
0

Prvních pět let jsem si myslel že nad manuál není potom uděláš svých prvních 1000 kilometrů za den a najednou se ten automat nezdá tak hrozný. Já si dokonce myslím že pokud je začátečník řidič psychicky v pořádku tak klidně ať má 200 koní pod kapotou, ale ne v autě co váží 1000 Kg:)

sheogh
05. dubna 2017, 16:14
0

Ja uz jsem taky chuj, divam se ze jsem tam nedal ten link :-D https://www.sauto.cz/osobni/detail/ford/fiesta/17237313?goFrom=list

Jinak Franzi jsem to mel uplne stejny. Protoze jsem nikdy s automatem nejel, jen jsem ho nemel rad, prisel me manual nejlepsi, a automat jen pro barbiny :-D A pak jsem kupoval dalsi auto, a z tech, co jsem chtel, se zadny s manualem nedelalo. No a po tydnu bylo po predsudku, a manual bych do daily uz asi nechtel :-D

Jo, je par aut, co bych taky do zacatku nedoporucil - Mas. 3200GT, stary 911 Turbo, Felicia 1.3LX, Octavia II 1.6TDi ...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
05. dubna 2017, 16:31
0

My mame dve ze tri aut v automatu, takze s tim nemam absolutne zadnej problem, ale stejne davam v 99% pripadu prednost manualu. Mam to proste rad. Ale tohle ma kazdej jinak.

sheogh
05. dubna 2017, 16:37
0

Ja ho mam taky rad, ale v nedeli rano na zakroucene okresce :-) Kazdej den s tim poskakovat po meste me nebavi. Do vikendovky pro radost urcite manual :-)

Franz Kafka
05. dubna 2017, 16:57
0

Přesně tak. Není nad to si pořádně zařadit a zařádit někde na okresce třeba teď jak byl ten sníh po kopcích tak jsem lítal s Audi v manuálu jedna báseň a nadšení jen stříkalo:)) Když ale jedu 300km x3 rovně po dálnici a nebo se ploužím ráno po spojce mám rád, že to auto jede samo. Ideál radarový tempomat, automat a nohy v lavoru. To je to co tady hodně lidí nechce skoro nikdy pochopit daily vs. zábava to že to jde skloubit to je jasný, ale taky ne vždy. Navíc vážně nebudu ničit Porsche v těch dírách v Praze v centru jen proto abych se cítil jako petrolhead co jezdí s kupé v manuálu full time... ye nigga protože tohle není Kalifornie ,)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
05. dubna 2017, 21:40
0

Mne je to jedno. Mne manual nijak neomezuje ani po Praze. A tech 300km po dalnici? Zaradim petku (nebo sestku) a dal prece taky neresim.

Franz Kafka
05. dubna 2017, 22:12
0

Nevím no. Ve městě je to na obtíž. Na dálnici to nebude tak jednoduché alespoň ne v Čr s předjížděním kamionů a tak. Já jezdím taky obojím a nemám problém, ale v daily dám raději vždy přednost matu je to pohodlnější.

Polar Bear
06. dubna 2017, 13:12
0

Knightrider: no jasně, zařadím 5 nebo 6 a jedu.. Tohle ale umí jen V8 :D
S 1.2 tříhrnkem ty rychlosti prostě musíš řešit :P

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
06. dubna 2017, 13:35
0

To je fakt. Tenhle režim neznám. :-D

sheogh
06. dubna 2017, 14:46
0

Hlavne s tim trihrnkem moc po dalnici litat nechces :-D

sheogh
06. dubna 2017, 14:51
0

Schreieris99: Ja bych se klidne drzel te fiesty, fakt je to zabavny, a ne moc pomstychtivy :-) Akorat je trosku tvrdsi, ale tak jsi mladej, to ustojis. Mozna nekdo starsi, uz s inkontinenci by mohl mit issue :-D Naopak aspon na me tvrdsi podvozek vzdycky delal dojem, ze jedu rychleji a "intenzivneji" :-)

Franz Kafka
06. dubna 2017, 15:16
0

Nechtěl jsem to rozvádět. To mě přesně ale napadlo taky dám 5, 6 a jedu teoreticky ano. Nedám asi ale tempomat a v čemkoliv normální dám často i 4 a možná i 3 a kouzlo je pryč. V8 400 koní asi bude jiná než cokoliv menšího nedej bože jmenovaný lux z Bolky. Automat prostě dnes na cestování na dálkách chceš.

Schreieris99
06. dubna 2017, 16:15
0

sheogh: Ta Fiesta nevypadá zle, ale myslím si, že by dlouho nevydržela ve stavu pojízdném :( jinak taky bych rád volil něco "tvrdšího", ale Impreza mi snad splní i to, že když budu potřebovat něco odvést nebo někoho (4 lidí třeba) tak to holka dá s grácií. To u toho Fordíka trochu pochybuju (alespoň velikostně) :) a ty koníky jsou taky asi trochu moc k té muší váze :D můj názor, ale jinak to musí být zajímavé svezení.

če
černá vovce
05. dubna 2017, 19:08
0

Cha, se v tom sám vidím. Začínal jsem na Pug 106, pak nějakou dobu 206 SW a pak zase 106 a pak to šlo se mnou z Kopce - E30,E30, E34, E30 - Impreza první generace a teď jezdím Outbackem H6 v automatu.

CO se týká mě, tak předokolku už nikdy, za ty roky vlastnictví baf a subin jsem si k předokolkám vypěstoval docela odpor a pořád říkám že je předokolka proti evoluci :)

Za těch X let co jezdím a co vidím, jak se změnil provoz, tak začínat řídit dneska je něco jinho než před 15ti lety... už jenom tím co dělají PaChové a jaký je provoz. Do dnešní doby na normální ježdění skutečně automat a nenervovat se no a na víkendy nějakou hračku do garáže (ale až potom co se člověk naučí jezdit)

reagovat
Schreieris99
05. dubna 2017, 19:51
0

Auuu, že bych taky tak zkusil ? pár Peugeotu a potom Subarko ?

piwel
05. dubna 2017, 19:26
0

určitě bych na začátek bral co nejnáročnější auto. První auto co jsem měl byla Fiesta 1.4 mkIII ta se po pár měsících prodala - zadřená - odešlo olejové čerpadlo. Další Fiesta, tentokrát 1.6 měla ohromný fun factor, jenomže doplatila na mou blbost a já kokos jí nedopřával olej...od té doby jsem až přehnaný pedant na kontrolování hladiny oleje a jeho výměnu. Třetí auto (asi rok po získání ŘP) byl Fiat Uno 1.1 - tady ta moje zelená žabka mě naučila asi nejvíc. Semtam se stalo, že mi za jízdy vypadlo táhlo řazení, takže jsem se musel naučit opravovat auto v "nouzovém režimu" - tedy bez pořádného nářadí a většinou v košili a kravatě (takhle jsme museli chodit do školy). Potom začal milý Fiátek chcípat na volnoběh, takže jsem se musel naučit pořádně brzdit motorem a brzdový pedál ovládat levou nohou abych mohl pravou udržovat otáčky. Další na řadě byla Lantra, tam když se zašlápl plyn až na podlahu, tak začalo auto kuckat, dusit se, poskakovat, prostě nejelo, takže jsem se musel naučit pečlivé dávkování plynu. Možná jsem jen looser co měl smůlu na auta (světe div se když dohromady ty 4 kousky stály ani ne 40.000,-Kč ), ale tady ty levné povozy mě naučili víc než kdybych hned od začátku jezdil v zánovní Fabii.

reagovat
H_F
06. dubna 2017, 02:15
0

jasne, protoze nejlip ridit se naucis s keplem, co porad truni vysypanej v garazi)

piwel
06. dubna 2017, 09:02
0

nic v garáži nestálo, všechno jezdilo, ale s mouchama...jsem za ta auta rád, naučila mě daleko víc než třeba aktuální MX5

Polar Bear
06. dubna 2017, 13:04
0

Taky jsem měl na vysoké jako svoje první supersport Fávo. Kadivo, drát, 10 a 13 klíč a až na jeden přpad, kdy mi explodoval chladič jsm za 5 let nezůstal nikde stát. A to měla holka namotáno na upraveném a puntíčkářsky udržovaném hrbu 280tkm. Ale uklepaných drátků, držáků výfuku, upadlých fofrklacků, ulámaných plastových spojek táhel dveří.. neurékom. Bavilo mě to :P

H_F
06. dubna 2017, 13:16
0

ja sem se taky hodne naucil diky keplum
ale muzu rict, ze pro uplnyho zacatecnika, ktery se hlavne potrebuje rozkoukat v provozu, je vhodny bezproblemovy auto co nejjednodussi na obsluhu (automat, dobrej vyhled, kratke, velky rejd..)

Polar Bear
06. dubna 2017, 15:46
0

Tak to bez debat. Fávo bylo moje první vlastní auto. Ale zdaleka ne první co jsem řídil. Jak už jsem psal, jako děcko to byly všelijaké traktory (většinou mimo silnici), pak Lada 1600 z jedné díry po granátu do druhé s obchodem (4km), a pak sem ta 120ka či Fiat, pak po řidičáku všechno moné i ve větším provozu a ve městě... Dneska jde sehnat za levnější peníz spolehlivý spotřebák, pokud člověk si dá práci s výběrem.

St
Stefan
05. dubna 2017, 20:39
0

Auto pro začátečníka : Na to je těžko odpovídat. Hlavně takové, na kterém se pořádně zajezdí. U mě byly hlavní kritéria spíše mechaničnost a benzín. Najel jsem na Nissanu Almera už asi 25 tisíc Km. Na začátku jsem vyřadil naftu ( protože hned na začátku jsem věděl že nebudu dělat kilometry denně jak blázen..) Světě se div, první kilometry za volantem jsem dělal na Škodě 105/120.. takže zadní náhon a žádní elektronický pomocníci. Zpět k tématu.. asi je jedno jaké auto na začátek ( jestli FWD, RWD nebo AWD, člověk musí začít. ) , hlavní je, aby se naučil jezdit. Já jsem taky třetí den od koupě auta při couvání nevyměřil vzdálenost sloupku a katastrofa na světě. =D Ať si vezme k srdci tyhle všechny rady od nás a promyslí si to.

reagovat
Flanker
06. dubna 2017, 11:40
1

Chybí dost podstatná informace o rozpočtu tazatele na daný vůz.

Možností je hodně, ale moje univerzální rada zní - vyzkoušej si to, a když budeš mít pocit, že to už odněkud znáš, jdi do toho. Tím myslím hlavně uživatelský komfort - dobře padnoucí volant, sedačky, ergonomie, reakce na plyn a tak dále. Základem je podle mého názoru auto s vyhlášenou spolehlivostí - prostě leješ benzín (co jiného) a jezdíš.

Řečeno s nadsázkou, do situací kde bys poznal rozdíl mezi FWD/RWD/AWD bych se úmyslně jako začínajíci řidič snažil dostávat co nejméně.

Mám pocit, že někteří tady dělají z tazatele kripla (s prominutím) jež není schopen sledovat vozovku a řadit zároveň. Tak špatné to hádám nebude, a jelikož se ptá právě u Autíčkáře, asi pro něj řízení znamená něco víc než jen dopravu, a ví/chce vědět i něco víc, což je dobře.

Tady mezi námi snad není nikdo, kdo by neprojel celou republiku na jeden zátah v čemkoliv od spomínaného Aixamu třeba po Enzo bez toho, aby si to odnesla něčí makovice :)

Až si tazatel to Enzo koupí, tak na něm bude jezdit jako na čemkoliv jiném. Když bude muset brzdit, přibrzdí. Když pojede do zatáčky, pojede přiměřenou rychlostí a přiměřeně to bude regulovat tím kormidlem. Z běžného řízení není třeba dělat vědu a základní vlastnosti kteréhokoliv auta si člověk zjistí po pár metrech. Znalosti fyziky a pud sebezáchovy snad tazatel má.

Osobně bych se přiklonil k tomu Legacy. Každá možnost má své výhody a trochu silnější auto naučí začínajího řidiče mít před autem a jeho výkonem respekt, což je pozitivní a důležitá vlastnost.

I s mokrým řidičákem bych se zodpovědnému člověku nebál svěřit třeba Koenigsegg. V opačném případě auto žádné, jenom kačer a k němu provázek.

reagovat
Schreieris99
06. dubna 2017, 12:13
0

Je pravda, že jsem možná měl napsat model a rok o který mám zájem, ale to nebyl ten hlavní důvod otázky. Zajímalo mě jak je to mezi předním pohonem a 4x4, jestli se hodí pro začátečníka. Rozhodně můj rozpočet nebude nad 100 tis. ale Impreza 1-2 generace a Legacy 3 generace s 2.0 boxerem by se do rozpočtu mělo vlézt. A právě víc se přikláním k Impreze, je to podle mě "lepší" auto na takové to začínající závodění někde na slalomech. Víc se tam hodí než Legacy. ? A určitě jsem ten člověk co se chce v řidičských schopnostech zlepšovat a právě k tomu bych rád chtěl vlastní vehikl, protože otcův Peugeot se mi ničit nechce prostě víc problémů když to někde pošlu. Jinak díky za odpověď je fajn si s takovou "blbostí" pokecat s lidma co se zajímají o to stejné co ja. Vojta

Flanker
06. dubna 2017, 14:18
0

Pokud ti jde o takové závodění, je to jako by sis odpověděl sám. Čtyřkolkou určitě nic nezkazíš. :)

Impreza by měla být dobrou volbou. Mě jsou auta od Subaru sympatická a ať už vybereš Imprezu nebo Legacy, máš jistotu, že jezdíš netuctovým autem, pokud je tohle taky faktor při výběru.

Schreieris99
06. dubna 2017, 14:51
0

To je taky pravda, že na každém rohu se Subaru moc nevyskytuje, ale tímto se moc neřídím. Teď už jenom najít takovou tu nezhnitou (je škoda, že ty auta tak rychle podléhají kovomorce), ale jinak to bude TOP.

Schreieris99
06. dubna 2017, 15:17
0

Je pravda, že Subaru na každém rohu nestojí, ale to není ten hlavní důvod proč ho chci. Teď už jenom sehnat nějakou pěknou ne moc zrezlou Rézu (škoda, že ty auta tak rychle reznou) a bude to TOP.

Polar Bear
06. dubna 2017, 12:55
0

Nen malá poznámka k tomu, zda je nutné napřed se naučit ovládat "mechanické" auto nebo elektronický "všechno udělám za tebe, ty drž jen volant, plyn a brzdu". Kolegyně sedlá zásadně automaty a má obrovský problém s manuálem. Fofrklacek drží jak vegetarián husí stehno a skoro se nedokáže soustředit na provoz. Na druhou stranu, pokud nikdy neplánovala sedlat manuál, nevidím důvod proč se trápit (jednou za rok ji to donutí pracovně, a jen kousek po městě). Rozhodně lidi, co nikdy neřídili "stodvácu" neodsuzuji jako méněcenné řidiče. A to jsem začínal na Ladě 1600 (bylo mi 14, když jsem ji začal řídit sám) a všemožných traktorech (home made až po největší Zetory). Pokud si ale člověk chce zablbnout s autem, méně elektronických vychytávek pošle auto na limit mnohem dříve, kde je ještě spousta možností korigovat. Jak jednou utrhneš hi-end jízdního asistenta, pak už je třeba se začít modlit :D

reagovat
Franz Kafka
06. dubna 2017, 15:31
0

:)) Tak to vypadá, že to bude Impreza. Teda nakonec. Ono záleží jak rídíš není začátečník každý stejný. Já jezdím automatem i manuálem a v automatu se jako nějak špatně necítím. Stejně je to dnes v běžném provozu nesmysl řešit věci jako meziplyn. Jinak třeba 911 v automatu a v manuálu se ovládá úplně stejně. Dobře to napsal Flanker. Myslím že má pravdu v typu převodovky to u greenhornů nebude. Samozřejmě manuálem se nic nezkazí a jestli chce jezdit víc než jen běžně stejně do něj půjde. Rozdíl mezi awd a zadokolkou stejně v začátcích pozná jedině až už bude na poznávání pozdě. A predokoly auta jsou fajn blbuvzdorný, ale jak co. Třeba první Audi TT v fwd to je strašný. Stejně tak některé Peugeoty gumové, necitlivé. Samozřejmě 405 v nějaké lepší verzi nebo 205 gti prosím tj něco jiného.

Začínal jsem na Favoritech byly to do jednoho šmejdy, ale řazení a vůbec něco o chování auta naučili. Dnes ať koupí cololiv ze vzpominanych aut bude to lepší jak pro něj tak pro okolí:)

sheogh
06. dubna 2017, 16:40
0

To neni jen elektronikou, me prisla i stara A8 quattro dost necitelna, a to moc asistentu jete nema. Proste vsechno je v pohode, a najednou se urvou vsechny 4 a jedete rovno misto do zatacky, a auto nijak moc neda vedet, kdy to prijde..

Zajimavej je i bod, ze pro zacatecnika je lepsi automat, protoze se muze vic venovat provozu. Takhle jsem se na to nikdy nedival :-)

Schreieris99
06. dubna 2017, 16:47
0

Imprezka (asi kombík) to bude na 99% teda pokud se neobjeví něco zajímavého :D jinak určitě to bude manuál s redukcí (sice mi bude k ničemu, ale na vyhrabaní se ze sněhové závěje dobrá záloha) jinak taky začínám na takovém stařičkém vozítku, semo tamo mi otec půjčí 106ku s 1.5 dieselem. Nevím proč, ale to auto je super na naučení (servo, ABS to nezná) takže fakt super, právě se mi líbí jak je mechanické a nic nedá rádoby zadarmo.

Franz Kafka
06. dubna 2017, 17:27
1

Ta 106 je podle mě přesně na ty úplné rozjezdy měsíc po řidičáku skvělá. Je jasné že hned jak člověk odjede první tisíc kilometrů tak mu takové malé vozítko pro babičky přestane stačit a začne hledat. Impreza je vlastně nakonec docela volba rozumu i srdce tak potom bych považoval tohle téma za uzavřené. Lepší mít na autě věc kterou využiješ možná někdy než ji nemít. Taky asi nevyužiji zcela běžně v provozu 350 koní, ale hodí se to.

sheogh: To s tím automatem a manuálem pro začátečníka je fakt legrační. Jasně, že s jakoukoliv převodovkou se musíš umět koncentrovat i na řízení vozu, kdo to nedokáže nemá za volantem co dělat. Takže je to jedno, ale řadit pokud nechceš je v dnešní době zbytečné. Takže pro některé lidi automat jasná volba. Ono vůbec dnes většina "normálních" lidí si podle mě pokud může pořizuje automaty. Samozřejmě jsme v post-sovětském bloku takže pověra, že je to drahé na servis a hodně poruchové stále žije, ale méně. Taky ale chápu že ve 20 třeba prostě automat nechceš.... Většinou máš jedno auto na všechno a tak se chceš vyblbnout třeba v zimě u těch marktu nooo a tam potom ten automat je na obtíž. Jenom mě zůstali markty i po třicítce :D

sheogh
06. dubna 2017, 18:21
2

:-D :-D Jojo, je to tak, ve 20 bych se stydel s automatem vubec jet, protoze to je prece pro baby vole neee.

Tuhle zimu ne market, ale parkoviste pred hotelem. Kdybys videl ty pohorseny vyrazy tech senioru kolem :-) :-) Ale nejak se ten torsen otestovat musi ze jo...

Schreieris99
06. dubna 2017, 18:23
0

Ty bláho 350 poníků, slušná nálož. :D S tím tématem máte pravdu, na svou hlavní otázku jsem odpověď dostal, za což jsem velmi rád. Takže všem děkuji, že si našli ten čas se věnovat tomuto tématu a těším se na příště. ;) :D Děkuji moc Pánové.

Franz Kafka
06. dubna 2017, 21:16
0

sheogh: Já jsem byl největší pirát a dokonce jsem si dovolil ujet před městskou policií a posléze i před státní. A to měli puštěné majáky takové malé F&F na pražské periférii. A to soudě podle aut a obličejů za volanty jsem tam byl na tom plácku zaručeně nejstarší pirát co se klouzal. Automat tam asi neměl nikdo co jsem tak koukal, ale předokolku skoro všichni :D Jenom já 4x4 ona se to quattro jinak strašně blbě trhá to musíš jet jak pro smrt aby to mělo grády.

Schreieris: No ona to zase není taková sláva v poměru výkon/hmotnost je to zrovna u tohohle auta tristní, ale byl to jenom příklad. Možná nevhodný. Každopádně z toho celého tady bych na tvém místě viděl jako východisko tu Imprezu a potom další a pak další a tak dále. Potom jednu na amatérské rallye a potom další na "enko" a potom další a .... Prostě si začni hledat kvalitní zaměstnání, nebo vymysli nějakou banalitu jako Google aby to bylo :)))

Oh!Gust
06. dubna 2017, 18:15
0

https://auto.bazos.cz/inzerat/72328282/Subaru-Impreza-20i-4WD-NOVA-STK-SERVISOVANE-BEZ-KOROZE.php
Čo hovoríš na toto, Schreieris? Vyzerá celkom k svetu, pre mladého Európana a nadšeného vodiča in the making :)

reagovat
Schreieris99
06. dubna 2017, 18:28
0

Říkám, že toto je přesně podle mého gusta :o Parádní, neskutečné, že je v takovém stavu, prodáš ?? :D

Franz Kafka
06. dubna 2017, 21:10
0

Velmi pěkně vypadající auto. To by byla pro tebe možná trefa :)

Schreieris99
06. dubna 2017, 21:35
0

Noo to jo :) Neskutečné, že je v takovém stavu. Ještě pořešíme trochu finance a zajedem se mrknout :D

Irwinek
07. dubna 2017, 08:48
0

Hele, pánové, tak takhle by to nešlo :-D
mladej teď začal dělat autoškolu ( pominu to, že první den na teorii nepřišel vyučující a druhý den šel rovnou na jízdy - dvě kolečka po parkovišti a když učitel zjistil, že kluk už evidentně něco uřídil, tak ho vyhnal do pražského provozu ), samozřejmě přemýšlí nad nějakým studentským přibližovadlem ( dojíždí denně 40 km vlakem a i když nebude mít hrču peněz na benzín, ta myšlenka, že se ráno odveze autem a večer může jít s holkou na rande do kina a nemusí furt koukat na hodinky, aby se dostal domu tam prostě je ) a vy mu tady servírujete zmatek do hlavy :-D A to ještě nemluvím o těch dvou koncepcích předek x čtyřkolka, když on toho " nejvíc " najezdil s RWD :-D Je z té generace, kde už se auta berou jen jako přibližovadla a on mi teď listuje v knížkách a samozřejmě brouzdá po netu ( i tady :-D ) a konečně dává smysluplnější dotazy než jen " kolik to jede ? "
a tady začíná ten problém :-( Měl jsem pro něj vyhlídnutou slušnou 106, maličko oťukanou, s domlácenýma tlumičema a nějakejma blbostma, ale jinak ok za necelejch 10 litrů, s tím, že bych měl po roce závoďák plečkacaru a on teď kouká úplně jinam :-( A samozřejmě se hned ztotožňuje s tím , kdo zrovna napsal poslední příspěvek :-D

reagovat
Pe
Petr F
08. listopadu 2017, 09:48
0

Ahoj, jak se posílá nějaký dotaz?

reagovat
krab
08. listopadu 2017, 09:59
0

Ahoj, normálně se zeptáš :) .. ne, většinou nám přijdou přes facebook do inboxu na stránku Autíčkáře anebo můžeš napsat zprávu tady na webu, máš tam takový messenger.

Pe
Petr F
08. listopadu 2017, 10:04
0

díky



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem