načítám data...

Jak vypnout start-stop aneb proč nedoporučovat věci, o kterých nic nevím

O vyřazování systému start-stop se nyní dočtete i na zavedených internetových magazínech. Ovšem jejich třicetisekundovými radami bych se raději neřídil.

zobrazit celou galeriiAutíčkářův hejt, Napsali jinde: Jak vypnout start-stop aneb proč nedoporučovat věci, o kterých nic nevím

Foto: Rich Anderson, flickr.com

Tento článek je s láskou věnován Martinu Žemličkovi a jeho Octavii III.

Kolem start-stopu existuje mnoho mýtů. Jisté je jen to, že v testovacích cyklech při měření emisí se osvědčil a v provozu tedy nějaký ten gram CO ušetří. A také to, že časté zhasínání a startování je pro motor mnohem větší zátěž než když si může spokojeně klapat na volnoběhu. Dobro motoru ale musí v době boje s emisemi stranou a tak jsou nová auta vybavena silnějšími startéry a bateriemi, které jsou k tomuto typu provozu uzpůsobeny. To jsou buď baterie typu AGM či EFB a pro provoz takového auta jsou docela podstatné.

Čím se vlastně tyto baterie liší od starých známých olověných akumulátorů? Obecně řečeno jsou odolné cyklickému zatížení, které představuje časté startování, nutnost pohánět elektrické vybavení auta při stání vozidla a také dobíjení při jízdě. Baterie typu EFB (Enhanced Flooded Battery) vznikla vylepšením klasické autobaterie použitím silnějších elektrod a separátorem z polyesterových vláken. Baterie AGM by se dala připodobnit gelové baterii, ovšem elektrolyt tu není vázán ve formě gelu, ale je nasáklý v netkané tkanině ze skelných vláken (odtud označení Absorbed Glass Mat). Obě technologie jsou bezúdržbové, odolnější vůči vytečení elektrolytu a mají vyšší startovací proudy.


Foto: BatteryKing, wikipedia.org

Říká se ale, že mají podstatně nižší životnost, než staré dobré akumulátory a také jsou podstatně dražší. Co se životnosti týká, u většiny obyčejných baterií udávají výrobci očekávanou životnosti od čtyř do šesti let. U baterií typu AGM je obyčejně udávaná životnost tři až pět let, někteří výrobci tvrdí i osm, jiní zase vysvětlují, že u baterií AGM závisí na režimu jejího provozu. Dá se tedy říct, že ty nové baterie už za nic nestojí? No, ne tak docela. Moderní baterie totiž snáší zacházení, které by klasické viděly velice nerady. Co se životnosti týká, vždy závisí na tom, jak se o svou baterii staráte. A cena? Tady opět hraje roli výrobce a typ, ale ano, obecně jsou AGM baterie dražší.

Trochu jsem se nechal unést, zpět k tomu jak se start-stop projevuje. Takto je popisován na internetu: „Stop-start je funkce, která zhruba sekundu po zastavení automobilu vypne motor. Ne vždy – záleží na několika faktorech, jako je okolní teplota nebo požadavky klimatizace – ale většinou ano. Takže klidně krátce po vyjetí (když je motor zcela studený) nebo po rychlé jízdě na dálnici (když naopak přeplňované motory potřebují alespoň na pár desítek sekund dochladit).” Ehm, no, jak bych to… Tak to funguje možná u Octavie. Chování start-stopu je u každé automobilky tak trochu jiné, nicméně žádné z aut, které jsem měl to štěstí zkusit, si nedovolilo zhashnout studený motor a fungovalo až po dosažení minimální provozní teploty motoru. Zato zhasínání tepléno motoru po dálniční jízdě je relativně obvyklé i u přeplňovaných motorů, stejně jako je čím dál obvyklejší existence systému, který po vypnutí motoru ještě dochladí turbodmychadlo pomocí elektrického čepadla. Pokud se správně pamatuji, něco takového měly už Renaulty 21 či Volvo 440.

Posuňme se ale k deaktivaci tohoto proklatého systému. U většiny automobilů stačí stisknout tlačítko, v případě novějších si musíme proklikat několik obrazovek a to pokaždé, když onen vehement nastartujeme. Což je opruz. Co s tím? U většiny automobilů existuje možnost start-stop deaktivovat pomocí diagnostiky, ovšem to vyžaduje člověka, který se v programování přes diagnostiku u konkrétního automobilu vyzná a obvykle to také stojí peníze. Což je v naší kotlince nepříjemná záležitost, takže se tu objevují všelijaké vychytávky s klopnými obvody, které stisknou tlačítka za nás, či jiné oblbováky, které řídící jednotku nějak přesvědčí o tom, že start-stop se zrovna nehodí použít. Vyšší dívčí je pak jen přenastavit přes diagnostiku úroveň napětí na baterii pod kterou se start-stop deaktivuje. To udělá téměř každý s čínskou OBDII krabičkou a návodem na youtube.

Naštěstí tu ale máme experty, kteří se chiptuningem zabývají už od osmdesátých let a ti pro nás mají řešení, které zabere jen pár sekund! Můžeme totiž odpojit kouzelný malý drátek z plusového pólu baterie a ejhle, start-stop si rozsvítí žlutou kontrolku a je fuč. Výhodou této metody je, že onen drátek najdete i u spousty starších aut, která start-stop sice nemají, ale můžete to tam odpojit prostě jen tak pro jistotu, aby se tam onen zlý systém náhodou neobjevil. A ano, dá se odpojit i u elektromobilu. Jenže víme, co odpojujeme? A je vůbec rozumné odpojovat nějaký drátek, protože to řekl pán, který se zabývá chiptuningem od osmdesátých let? A proč vlastně doporučuje odpojovat drátek, když dělá chiptuning? Spousta otázek, na které by bylo dobré mít odpovědi, že? 


Foto: garaz.cz

Začněme od konce. Za starých dob, kdy byly programovatelné řídící jednotky v plenkách, se často řešilo, jak řídící jednotku oblbnout, aby přestala být opatrná a dovolila motoru věci, které by slušný motor dělat neměl. Takže se různé věci odpojovaly a připojovaly se rozličné krabičky, vychytávky a oblbováky. No a starého psa novým kouskům nenaučíš. Víme tedy, co odpojujeme? No, nevíme. Nejčastěji bude tímto malým drátkem k baterii připojen systém BMS, tedy Battery Management System, který sleduje napětí a stav baterie, takže po jeho odpojení přestane start-stop fungovat, protože auto neví, jak na tom baterie je. Někoho z vás určitě napadne, že by se tím ale taky mohlo vyřadit dobíjení. To je ale obvykle řešeno jinak a BMS je pro něj redundantní systém. Ale může to vyřadit všelijaké jiné věci, od vyhřívaných sedaček, až po jízdní asistenty. Všechny tyto systémy ‚navíc‘ totiž potřebují vědět, jak na tom baterie je. Při poruše dobíjení a detekci poklesu nabíjení se pak různé komfortní vychytávky v rámci zachování co největšího dojezdu deaktivují. Použití této převratné metody může narazit také v případě mild-hybridů. U těch často probíhá dobíjení baterie z akumulátorů pro hybrid. Tuto metodu jsme vyzkoušeli i v praxi. Kuba, poté co slyšel, že je to zdarma, zkusil deaktivovat start-stop na svém Volvu z roku 2002, které ho sice nemá, ale jeden nikdy neví. Teď nemůže stáhnout elektricky ovládanou střechu. Ale za jistotu, že se mu v autě neobjeví start-stop to určitě stojí.

Takže jak se start-stopu zbavit? Pokud máme auto, které je jím vybaveno, pak nám nezbývá než trpělivě mačkat tlačítka nebo najít někoho, kdo nám start-stop vypne pomocí korektního programování skrz diagnostiku. Chcete si koupit nový automobil? Pak vám nezbývá než mačkat tlačítka, nechat si trvalé vypnutí start-stopu naprogramovat, nebo si koupit nějaké auto třeba z produkce UAZu či Lady. Buchanka či Niva totiž start-stop nemají…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
20. dubna 2020, 12:46
0

Tohle nechtěně navazuje na předchozí článek o tom, co na současném automobilismu lidé nechápou. Proč by někdo kupoval auto s tzv. kurvítky které jdou ať už přímo nebo nepřímo proti zákazníkovi - masochista ?

reagovat
Ho
Honza123
20. dubna 2020, 14:13
-1

Nejvetsi problem start stopu neni drazsi baterie, ani namahanejsi starter. Problem je ten, ze se opotrebovava samotny motor. V motoru jsou kluzna loziska, mezi kterymi je tenka vrstva oleje, ktery oddeluje jednotlive dily. Pri spravnem mnozstvi, typu a kvalite je pri behu motoru opotrebeni minimalni. Nejvetsi opotrebeni nastava pri startovani, kdy chvili trva, nez olejove cerpadlo olej natlakuje a vytvori se kluzna vrstva.

Tahle situace u aut se start stop nastava logicky nasobne casteji.

reagovat
Adam Forman
21. dubna 2020, 09:06
4

Jakoze za ty dve minuty cekani na semaforech vsechen olej stece zkrz motor, kluzne plochy vyschnou a chudak olejove cerpadlo musi cely okruh znova tlakovat/prohnat?

Ho
Honza123
22. dubna 2020, 08:14
1

Vsechen samozrejme nestece, ale vrstva oleje se trha uz pri snizeni tlaku oleje. Jsou to minimalne desetitisice zbytecnych startu za zivotnost auta. Je potreba rozlisovat mezi misty, ktere jsou mazane ostrikem oleje (napr. palec vacky proti zdvihatku ventilu) a misty, kde je nutny tlak oleje pro vytvoreni kluzne vrstvy (loziska kliky, ojnic, ulozeni vacky).

krab
20. dubna 2020, 14:16
8

Já se jen směju ... Tahle situace mi připomíná klasickej jídelníček našich tří obecních hospod, které si i v těžkých časech rády konkurují. Všechny vaří v zásadě dobře a všechny mají typicky v jeden den alespoň jedno stejný jídlo. Asi abychom my, obyvatelé a konzumenti věděli, že svíčkovou umí v pondělí vždycky líp tam a ne támhle...

Ráno jsem si četl taky ten "Žemlův" článek a už mě to lákalo jít na MiTo se štípačkama a černou izolačkou. Jak to sakra bylo? Zelený drát na bílý knoflík nebo žlutý drát na červený? ( Sedmá rota... kdyby někdo neznal) :-D

reagovat
lu
lumix
20. dubna 2020, 15:29
-1

Jelikož mi u služební Octavie odešla po necelých třech letech baterie, tak jsem se rozhodl to zkusit vypnout. Zatím jsem ujel 60 km město/mimo město a nic negativního jsem neshledal. Funguje i vyhřívání sedadel, čidlo stěračů. Uvidím jak se to projeví dále, ještě zkusím změřit kolik dává alternátor v tomto režimu.

reagovat
J.K.
21. dubna 2020, 13:02
2

Výborně. Zkuste prosím také smyk na nerovnoměrně namrzlém povrchu, automatické brzdění z vysoké rychlosti a boční náraz. Nakonec bych doporučil už jen návštěvu pana Žemličky v psychiatrické léčebně.

milic
20. dubna 2020, 15:56
1

Autor zapomněl na další způsob oblbování - ŘJ si musí myslet, že je připojen přívěsný vozík, pak start stop není aktivní. Aspoň u některých značek. Samozřejmě je to relevantní pro samohyby s tažným zařízením nebo přípravou na něj.

reagovat
XT
XTad
20. dubna 2020, 17:25
2

Myslím, že se ze start-stopu dělá zbytečný strašák. Hybridním autům motor zhasíná/startuje neustále a přitom najíždějí miliony kilometrů. Ten motor je na to stavěný, takže není důvod, aby ho to nějak poškozovalo. Spíš naopak. Přímovstřikové motory se na volnoběh akorát karbonují a nevidím žádný přínos v tom nechat studený (nebo i teplý) motor klepat se na volnoběh, kdy stejně nemá skoro žádnou samozahřívací schopnost a může teoreticky hrozit nízký tlak oleje stejně jako při startování. Pokud člověk hodinu popojíždí v koloně, tak vypnout, ale při běžném provozu bych se nebál.

reagovat
lu
lumix
20. dubna 2020, 17:47
3

V běžném provozu je to obcas, tedy při mě nepříjemné, mám kombinaci 1,6 TDI + dsg a občas, když to zapomenu vypnout, tak se stane, že chci odbočit z vedlejší na hlavní, takže přibrzdit a když to přibrzdění trvá déle, tak zhasne motor v okamžiku kdy se chci rozjet, následná prodleva je někdy o ústa. Než se motor rozhodne nastartovat a dsg zařadit 1 tak je docela slušná prodleva a to se pak řidiči na hlavní diví co tam ten blbec dělá ...

sumy
20. dubna 2020, 18:36
2

Mě tedy uplně k na...zlobení stačilo to hrozny dieselový startování. Jakoby samotný fakt popojíždění v koloně nebyl nepříjemný dost sám o sobě. A ano, i tu prodlevu jsem si užil ve špatnou chvíli. Octa 3, 2,0TDI, DSG. Oproti tomu v hondě CR-Z to člověk skoro ani neregistroval (ale i tak mi to vadilo) Ono sice nikdy to nezhaslo studený motor, ale dle počítače se motor měl ohřat asi po 2 minutách-to zhasínal modrý symbol studeného motoru :-/
Celý start stop je pro mne uplně vrcholným vyjádřením drbání se pravou rukou za levým uchem. Ušetříme 0,0nic, ale musíme dát lepší baterku, silnější startér, jinak konstrouvat mazací systém, použít jiné materiály...
No, ještě že mí "koně" jsou uplně hloupý a motor zastavý jen když jim dojde štáva :-)

XT
XTad
20. dubna 2020, 18:46
0

Je pravda, ze u automatu je to mnohem otravnejsi. S manualem si to clovek pohlida spojkou.

fr
frite
20. dubna 2020, 19:37
1

diesel se SS nemusí být z principu otravný, záleží jak to výrobce provede. Osobně provozuju 180 HDi s 8st.automatem a startování je bleskové a hladké bez nějakých vibrací. Tuším že je to startování realizováno přes reverzní alternátor či jak se ten bazmek jmenuje.. Ale taky si pamatuju krátkou zkušenost se superbem II s DSG a bylo to takové - ehm - rustikální..

Adam Forman
21. dubna 2020, 09:10
0

Tak ono obecně záleží na uživatelské přívětivosti. VAG si s tím bohužel moc hlavu neláme, ale třeba Mazda vypne motor až když auto stojí a brzda je za půlkou dráhy stlačení, což je neuvěřitelně intuitivní a v podstatě skvělé řešení...

Goldies
20. dubna 2020, 21:00
17

Já sem zase slyšel, že když se ten drátek odpojí, tak z Manuálu to udělá Automat! A FUNGUJE TO I OBRÁCENĚ!

SDÍLEJTE NEŽ TO SMAŽOU!!!

reagovat
Kuře
20. dubna 2020, 21:51
9

A já si beztak myslím že Franta napsal celý tento elaborát jen proto, aby mohl naprášit Kubajze že mu nejde střecha:)))

reagovat
Jakub Pospíšil
20. dubna 2020, 22:46
4

Jsem zapojil drátek zpátky a střecha zas jezdí. Akorát je tu teď to riziko, že auto chytne StartStop.

beastar
20. dubna 2020, 23:54
0

Důležitý je umět zapojit drátek pro většinu činností...

beastar
20. dubna 2020, 22:04
7

Jako zkuseny prodejce, zavodnik, mechanik a profi tuner s praxi sahajici az do let kdy jste vsichni byli na houbach. Jsem vyzkoumal, ze odpojeni dratku prida jednorazove 30 koní ... s nasobicim se opetovnym pripojenim a odpojenim lze dosahnout i trojnasobneho efektu. Snizite si tak rapidne spotrebu, zvysite vykon... A vypnete start/stop i kdyz ho vuz nema. Genialni. A jako darek navic.... no to uz sem nepatri. Automobilky ti lzou 1.0 tsi umi i 300 koni to vse diky dratku!

#protuning #racechip #iluminati #spiknutuli #dratekrulez
-
Komentář upraven 20. 4. 2020, 22:04:58

reagovat
Jenda_K
20. dubna 2020, 22:24
-1

Mám pocit že pán v původním článku splácavá dvě věci dohromady, "inteligentní" dobíjení a SS system.
Mě teda osobně v městském přibližovadle z líhně VW Stopstart nepřekáží, než přešlápnu u automatu z brzdy na plyn motor běží a jedu. Použitý managment řízení systému považuji celkem za vyladěný, nevypne motor pokud akumulátor není dobitý, není ohřátý motor, není puštěné topení naplno či klimatizace, není přílišný odběr proudu (zapnuté vyhřívané sedačky nebo okno). Nevýhoda je že tlačítko SS systému zároveň přepíná i režim převodovky, kdy při vypnutém systému řadí převodovka při plném plynu až na omezovači otáček.
Že by měl systém nějaký výrazný negativní vliv na životnost jsem si nějak nevšiml, auto je teprve 18 let staré a má najeto 320 000 km, první akumulátor tam vydržel 9 let, naftový motor olej nežere, má stále původní turbo, vstřiky i startér, ten je dle výrobce dimenzován na 200 000 startů.
Za mnohem větší zlo považuji inteligentní nabíjení, kdy se do baterky cpou proudy které nemí schopna z dlouhodobého hlediska pobrat. a zbytek doby je v polovybitém stavu.

reagovat
beastar
20. dubna 2020, 22:32
0

Hmm dobry nazor ze zkusenosti. Taky nemam takovy mineni, ze by to ty komponenty auta a motoru nejak vyrazne nicilo. A 320 000 @ 18 let... jenom? Tj mladik.

Goldies
20. dubna 2020, 22:50
0

Vidíš Beaste! Existují i Junikorni! A prej že to nejde, ještě aby to tak byl doktor!

beastar
20. dubna 2020, 23:52
0

Tak jako junikórn se najde i mezi start/stopařema. Doktor, hasič....A nebo saniťák. Nebo hasič... AŤ je to tak nebo tak ... :D

Jenda_K
21. dubna 2020, 00:24
0

Vždyť je to městský pidiauto jezdící už jen po Českých Budějovicích a blízkém okolí, dál než v Rostocku u Baltu jsem s ním nebyl. A doktor? jedině gynekolog amater.

beastar
21. dubna 2020, 13:53
0

No prosím pěkně!

MB
MBMB
21. dubna 2020, 00:49
0

Garáži už se podle všeho ozvala i škodovka, do článku přidali jejich vyjádření v podobném smyslu.

reagovat
beastar
21. dubna 2020, 02:55
3

Simply clever


-
Komentář upraven 21. 4. 2020, 02:55:48

František Čáslavský
21. dubna 2020, 07:15
0

LOL, no fakt. Díky, beru to jako morální vítězství :D

sheogh
09. června 2020, 14:35
0

To je masakr! :-D :-D

Vapno92
22. dubna 2020, 07:42
1

Ono to začalo už vtedy, keď prišiel na trh v roku 1993 prvý Favorit so vstekovaním Mono-Motronic. Už vtedy to "šikovným" kutilom nedalo spávať, keďže ten Injektor nemá žiadne šroubiky, ktorými by sa dal rozladiť a už nikdy nenastaviť a otáčaním rozdeľovača sa nejak nedarí ten zasraný predzápal naladiť.
Avšak oni si našli cestu, voľnobežné oáčky si prizdvihli napríklad tak, že "došpanovali" plynové lanko (čím vyradili z funkcie voľnobežný spínač ale to nevadí), iní navŕtali dieru do klapky, viem že sa dával prepínač a odpor k čidlu teploty a fungovalo to ako "manuálny sýtič" a nakoniec prišli aj na to, ako ladiť predzápal. Viete, nad zotrvačníkom je nejaké divné čidlo, stačí tú dieru vyfrézovať do oválu a posúvaním čidla si to viete pekne nastaviť...

reagovat
ransom
27. dubna 2020, 11:43
1

Trochu s křížkem po funuse... ale ještě jsem si vzpomněl na léta těsně porevoluční. Říkalo se, že když se u Favorita/Formana odšroubuje takový ten doraz na spodní straně plynového pedálu, využije celá dráha na klapce karburátoru a to auto pak teprve dá plný výkon a maximálku přes 200. Že prej to tak je připravený z výroby a že tuhle úpravu používají policajti a securiťáci; ale že se o tom ví, protože tu informaci někdo tajně vynesl z fabriky a tak si to teď může udělat každej.

reagovat
Oh!Gust
27. dubna 2020, 11:51
0

Presne o tomto som uvažoval na domácej Felicii. Ale to som bol ešte mladý a blbý. Našťastie od úmyslu nedošlo k pokusu.

sheogh
09. června 2020, 14:40
0

Jasny, jako uz jen z toho zemlova textu - "Staci vyndat maly kabel, ktery hlida napeti autobaterie" ... tam uz je to "nedelej to" receno :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Alfa Romeo 166 2.5 V6 2003
Alfa Romeo 166 2.5 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
2 499 ccm objem

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem

Dodge Challenger SRT8, 250hp 2008
Dodge Challenger SRT8, 250hp

2008 rok výroby
250 koní výkon
3 518 ccm objem