načítám data...

Nissan Qashqai 1.6 dci 4x4: Kombíky, do střehu!

19. ledna 2017, 07:22 20 komentářů M P Recenze & testy

Odpůrci crossoverů říkají, že uděláte lépe, když místo zvednutého hatchbacku koupíte klasický kombík. Mají však skutečně pravdu?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Nissan Qashqai 1.6 dci 4x4: Kombíky, do střehu!

Taky máte ten pocit, že nejrůznějších crossoverů a SUV je kolem nás stále víc? Pak máte pravdu, tento typ automobilu je stále populárnější a lidem se líbí. Dokonce do té míry, že z trhu pomalu vytlačují klasická MPV, přičemž většinou slouží k městkému ježdění s dětmi a rodinou. Automobilky samozřejmě volání zákazníků rády vyslyší, konec konců vzít základ hatchbacku nižší střední třídy, postavit jej na vyšší podvozek, občas přidat čtyřkolku a to celé prodávat za vyšší cenu, je pro ně výborným řešením. Některé automobilky dokonce prakticky přestaly prodávat kombíky úplně. Tak například Alfa se nechala před časem slyšet, že s Giulií Sportwagon pravděpodobně nemůžeme počítat, protože její místo zaujme model Stelvio. Nebo Nissan. Jistě, nabízí Micru a Pulsar, ale nejprodávanějším Nissanem je u nás model Qashqai, průkopník třídy crossoverů. Nejprodávanějším crossoverem obecně je taky Qashqai. Schválně se někdy podívejte, kolik se jich nachází u dealerů Nissanu, a kolik jich jezdí na silnici. Vypadá to, že lidem se Qashqai líbí, a my jsme chtěli vědět proč.

Crossover se sice dobře prodává, ale u zastánců tradičních hodnot to má velmi těžké. Podle nich je řešením rodinného auta kombík. Máte-li dětí více, a nenacpete-li vedle sebe tři sedačky do kombi, volíte větší MPV. Až děti odrostou sedačkám, zase můžete jezdit kombíkem. Velký kufr, úsporný provoz a fakt, že to tak dělají všichni, je pro zastánce tradičních hodnot potvrzením, že se rozhodli správně. Není divu, že na poli kombíků svádí Škoda s Hyundaiem nelítostnou bitvu o titul nejlepšího českého kombi, a ať už si o původu i30 myslíte cokoli, s prodejními úspěchy korejského českého vozu nenaděláte nic.

Nezapomínejme však na to, že crossovery jsou tak oblíbené zejména proto, že se lidem líbí mít velké auto. Auto, které vypadá draze. Auto, které podtrhne váš dobrodružný a aktivní životní styl. Občas někdo zkusí argument, že z crossoveru je lépe vidět na silnici, ale kdo tomu věří. Skutečnost je prostá, crossovery se líbí, a důvody proč se líbí, jsou u každého kupce jiné. Mým úkolem při testování druhé generace Qashqaie bylo zejména zjistit, zda dokáže nabídnout to, co klasický rodinný kombík, a jestli si za to žádá nějaké ústupky. Lidé rádi říkají, že crossover platí za vyšší stavbu karoserie daň v podobě špatných jízdních vlastností, stísněného interiéru, malého zavazadelníku a vysoké spotřeby. Pojďme si to rozebrat popořadě.

Nissan často Qashqai inzeruje jako městský crossover. I v reklamách jej vidíte drandit hlavně po bulvárech a bočních uličkách anonymního moderního velkoměsta, samozřejmě za fascinovaného dohledu pána, který si ho chce zrovna koupit. Vidí Qashqai všude. Dá se s takovým autem fungovat ve městě, nebo musíte dělat kompromisy a parkovat daleko od domu, protože parkovací místa jsou malá? Pokud umíte žít s průměrným kombi, nemusíte se vůbec bát. Qashqai je kratší než i30 nebo Octavie, šířkou pak zapadá mezi ně. Octavia je o 8 milimetrů širší. Takže tady problém nebude.

Zvenčí velké SUV nebo crossover je uvnitř ve skutečnosti menší, než odpovídající vůz nižší střední třídy. Tedy aspoň to říkají zastánci tradičních hodnot. Zapomeňme na čísla, cílem Autíčkáře nikdy nebylo obcházet auta s pravítkem. Ani tady Qashqai neztrácí, interiér je dostatečně prostorný a s příplatkovou skleněnou střechou působí vzdušně. Kvalita zpracování je japonsky příkladná a i přes velký podíl tvrdých plastů z kabiny dýchá solidnost. I tlačítka na volantu vypadají, že vydrží věky. Ne nadarmo je stejný volant použit i v pracovním pickupu Navara, testované nedávno. Ani ergonomické prohřešky se nekonají, jedinou výtku bych měl k nízkému rozlišení obrazovky infotainmentu. To se projeví zejména při práci s kamerovým systémem vozidla, který je jinak velmi šikovný a pomůže vám vyhnout se drahým škodám na náraznících a kolech. Zejména oceňuji pohled na pravé přední kolo, výbornou to věc pro parkování k obrubníku. Kamery jsou ze všech čtyř stran a umožňují i volbu ‚ptačího‘ pohledu. A jak si stojí Nissan při porovnání objemu kufru? 400 litrů Nissanu překonávají průměrné kombíky minimálně o 150 litrů. Tak přece, odpůrci crossoveru mají první pořádnou munici, velký kufr je velký kufr, a zvláště v Čechách. Ostatní snad bude zajímat, že se zavazadelník Qashqaie dá prakticky rozdělit pomocí vyjímatelých dílů podlážky tak, aby vám nákup všemožně necestoval.

Motory crossoverů se obvykle neliší od těch, používaných ve vozech nižší střední třídy. Nissan nabízí Qashqai s benzínovou 1.2 a 1.6, naftové motorizace zastupují motory 1.5 a 1.6 dci.  Testovaná 1.6 dci s 320 Nm točivého momentu bohatě stačí na všechno obvyklé ježdění, leč kultivovanost motoru by mohla být lepší. V tomto je 1.5 dci údajně o mnoho lepší, jedná se totiž o modernější motor, který navíc slibuje úspornější provoz. Qashqai ovšem umí být úsporný i s jedna-šestkou. Ve městě lze s klidem jezdit za 6 litrů, mimo město klidně počítejte o litr méně. Protože má crossover nevýhodu větší čelní plochy, při dálničních rychlostech jeho spotřeba stoupá rychleji, než u nižšího auta. Dálniční přesuny s tempomatem na 140 km/h (skutečných 130 km/h) pak probíhají se spotřebou mezi 7 a 7,5 l/100km. Fyziku zkrátka neošálíte.

Asi největším argumentem odpůrců crossoverů a SUV jsou jízdní vlastnosti. Těžiště je přece vysoko, a tak se auto v zatáčkách buď nezvladatelně kymácí, nebo sice jezdí zatáčky uspokojivě, ale kvůli tuhému pérování z vás vytřese duši. Přiznám se, že jsem měl obavy, jak bude Qashqai jezdit, a i když jsem se pokoušel uklidnit vzpomínkami na slušně jezdící Tucson, čekal jsem topornou a lomoznou jízdu připomínající tramvaje. Nedočkal jsem se a Nissan mě naopak velice překvapil. Když testujete crossover, obvykle se nepouštíte na limity a spokojíte se s tím, že se auto udrží na silnici i ve svižnějším tempu. Tak přece jezdí většina lidí, navíc inženýři v Nissanu dělají taky GT-R, nemáte tedy důvod jim nevěřit. Stalo se však, že při jedné z cest jsem se trochu zapomněl a dobře známou sérii zatáček jsem projel rychleji, než jsme původně plánoval. Vlastně bych si ani nevšimnul, že jedu rychleji, nebýt mírných náklonů, ale to bych mylně připsal konstrukci auta. Pravda je úplně někde jinde. Qashqai má totiž podvozek naprosto výborný. Zvolené stopy se drží jako klíště a trvá velmi dlouho, než přední náprava začne projevovat nespokojenost. Čím déle jsem zatáčkové schopnosti Nissanu zkoumal, tím méně jsem věřil tomu, že jedu dost rychle. Ale většina testů Qashaqie přináší stejné poznatky, takže jsem nakonec mohl mít svědomí klidné. Nissan je schopnější, než je potřeba. To je dobré vědět, na podvozek se totiž můžete v případě nenadálé nouzové situace spolehnout. A duši z vás taky nevytřese, kvalitou jízdy se prakticky vyrovná nižší střední třídě. Ano, jsou i vozy pohodlnější, a při přesednutí z testované Merivy jsem chtěl honem zpátky, ale to je dáno hlavně tím, že Meriva je superpohodlná. Nissan v rámci obvykle konkurence jezdí opravdu dobře. Máte-li ambice pokořit lehčí terén, ani tady se Qashqai nebude bránit. Pomůže vám jak chytrý kamerový systém, tak inteligentní pohon všech kol ve spojení s vyšší světlou výškou. Při cestách na chalupu jej nemáte šanci nachytat na švestkách a víc většina řidičů nikdy potřebovat nebude.

Jak to tedy nakonec pro Qashqai vypadá? Výborně jezdí, interiér vás stísněností nedusí, a vnější rozměry nezpůsobí, že byste se nevešli na parkovací místo. Snad jen ten menší kufr a vyšší dálniční spotřeba dávají argumenty spíše kombíkům. Jinak jsem nenašel nic, co by naznačovalo, že crossover od Nissanu je nepraktický módní výstřelek, který se v konkurenci seriózních rodinných aut musí stydět. Pokud se vám crossover líbí, nebudete za jeho volbu platit v podstatě žádné citelné daně. Ledaže… ledaže bychom na něco zapomněli.

Ach ano, cena! My jsme se zatím vůbec nebavili o penězích. A tady to začne být opravdu zajímavé. Základní cena činí 478 100 Kč. Na tu ale můžete ihned zapomenout, pokud nechcete základní jedna-dvojku. Ta navíc, spolu se slabším dieselem, disponuje jednoduchou zadní nápravou, všechny ostatní verze jezdí na multilinku. Testovaný diesel 1.6 dci koupíte nejlevněji za 598 100 Kč, ale to je základní výbava, navíc bez čtyřkolky. Zkoušená výbava N-Connecta s 1.6 dci a all-mode čtyřkolkou vás však přijde nejméně na 757 600 Kč. Připočtěte příplatky 15 000 Kč za černou metalízu, 23 000 Kč za velké střešní okno, a 4 500 Kč za prodlouženou záruku a hned jste na 800 000 Kč. A to prosím testovaný vůz neměl vyhřívané sedačky ani vyhřívané čelní sklo. Dobrou zprávou je, že si je můžete v rámci výbavy zvolit bez příplatku. Jenomže existuje ještě vyšší výbava Tekna, kde se s příplatky klidně dostanete přes 900 000 Kč. Nevím, jaká jsou vaše měřítka, ale podle mě je vůz v testované konfiguraci dost drahý. Na druhou stranu, crossover si většinou kupují lidé, protože jej chtějí, ne proto, aby ušetřili. Další možností něco udělat s cenou jsou akční nabídky Nissanu, které ceny všech modelů sníží třeba o 90 000 Kč, ať už se jedná o skladovky, nebo speciální výbavu N-Vision.

Verdikt

Ať už je váš pohled na crossovery jakýkoli, jejich stále častější přítomnost na silnicích dokazuje, že jde o segment oblíbený, a lidé jsou ochotni si za něj připlatit. Qashqai, coby průkopník dokazuje, že s moderním crossoverem nebudete dělat velké kompromisy výměnou za styl. Navíc boduje jízdními vlastnostmi, za které by se nemuseli stydět nejlepší zástupci nižší střední třídy. Když se trochu zamyslíte nad tím, kterou výbavu, motor a pohon opravdu potřebujete, dostanete za své peníze opravdu dobrý vůz. Sám jsem byl překvapen, jak dobrým vozem Qashqai je, ostatně obliba u zákazníků jeho kvality jenom potvrzuje. Jenom se připravte na to, že před zarytými odpůrci segmentu crossoverů můžete přednosti zvoleného vozu vyzdvihovat jakkoli, stejně vám neuvěří. Zde více, než kde jinde, platí rada: „vyzkoušej, uvidíš.“

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 598 cm3
Výkon: 130 koní v 4 00 ot./min
Točivý moment: 320 Nm od 1 750 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Pohotovostní hmotnost: 1 518 – 1 602 kg 
Maximální rychlost: 190 km/h
0-100 km/h: 10,5 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 4,9  l/100 km
Průměrná spotřeba (Matěj): 6 l/100 km 
Cena základní (Visia, 1.2 DIG-T 115k ): 478 100 Kč
Cena s testovaným motorem (Visia, 1.6 dci, 130k, 320Nm, all-mode 4x4): 645 600 Kč
Cena testovaného vozu (N-Connecta, 1.6 dci, 130k, 320Nm, all-mode 4x4): 800 125 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Matt
19. ledna 2017, 07:39
0

Mám otázku do pranice: Platí i dnes, že jsou Nippon auta nadprůměrně spolehlivá a díly že jsou taky nadprůměrně drahé?

reagovat
ja
jazet
19. ledna 2017, 07:55
0

Já nějak nevím,asi jsem divnej,ale pořád bych radši kombíka (teda úplně nejradši mám sedany :) ) . Vůbec mě tyhle vysoký auta neoslovují. Nemluvě o tom,že jsou o sto a více tisíc dražší,než srovnatelný model na nízkém podvozku.

reagovat
Snowman000
19. ledna 2017, 08:49
0

No ja z QQ nejak moc nadseny nebol ked som ho skusal a jeho dvojicka Kadjar mi prisla uplne zbytocna kedze mi prisla este horsia. Tym nehovorim ze QQ je zle auto, len nic nebolo na nom take extra zapametania hodne. Interier je v pohode, ale nejak som sa v tom nedokazal rozumne posadit a podvozok sice drzi a naklony velke nie su, ale v kombinacii s vacsimi kolesami to zacinalo na rozbitych cestach poskakovat a komfortne to fakt moc nebolo. Tucson bol zaujimavejsi teda vacsim priestorom a komfortom, posobil tak o pol triedy vacsie a ked by mi slo zase o zaujimavejsiu jazdu tak Ateca obzvlast s 1.4 TSI alebo XV(sam ho mam) prekonavaju QQ.

reagovat
M P
19. ledna 2017, 10:07
0

Jak říkáš. Já jsem taky rozhodně dalek tvrzení, že QQ by byl nějak nezapomenutelný svým jízdním projevem, nebo svou existencí obecně. Taky takový aut je dnes velmi málo, většina působí poměrně nudně, přístupně a prakticky při výběru nového vozu nelze udělat moc chybu. Ale schopnosti podvozku QQ mě překvapily. Ateca na tom bude jistě taky velice dobře, obzvlášť proto, že je to o kus novější model, a XV musí už z podstaty věci jezdit dobře. Tak či tak je dobře, že pokud někdo zvolí auto této kategorie, dneska už to neznamená jízdu jako s V3S nebo gazíkem :)

Snowman000
19. ledna 2017, 13:30
0

Jo s tym suhlas, viacmenej uz vsetko jazdi slusne, bude to aj tym ze uz sa cim dalej vychadza z osobaku a na nejake pouzitie v terene s*re biely tesak (iked s tym XV lietat po poli ide slusne), no stale tak jak pri obyc HB aj tu je este citit kto si na tom dal zalezat a kto sa len uspokojil, ze to nejde pri kazdej vyhybacke na budku ;)

Ten posun je aj vidiet pri posede napr. stary vs. novy Tiguan, kde v starom volant niekde medzi kolenami a na pedali sa slapalo z vrchu a v novom uz sa sedi skoro jak v normalnom aute ;)

JayK91
19. ledna 2017, 17:15
1

Proč jsou tenhle rok (vlastně už od prosince 2016) všechny recenze na nové vozy snad jen s jedinou vyjímkou na ty rakovinotvorné sazometače :(

ještě pár měsíců a nebudu se divit přejmenování autičkáře na Naftičkář :( :( :(

reagovat
M P
19. ledna 2017, 17:27
0

Zatím nám vychází naftové testovačky. Nic víc za tím není :)

JayK91
19. ledna 2017, 17:30
0

Aha tak to jo, ale je to škoda :(

jinak článek pěknej - (asi snad dokonce jedinej z těch naftovejch co jsem dočetl)

Snowman000
19. ledna 2017, 18:11
1

Bohuzial vacsina testovacich flotil su naftaky, bo nahodou by sa kupil benzin (sem sa da dosadit cokolvek trosku exotickejsie ako manual, RWD, vacsi vykon) a nik ho nasledne neodkupil...

BobAsh
19. ledna 2017, 18:46
1

Víceméně kdykoliv dostaneme vybrat, testujeme daný model jako první v benzínové variantě (kupříkladu Octavii jsme ještě v TDI neměli, snad jako jediní). Ale jak říká snowman, testovací flotily jsou plné nafťáků, protože ty se kupují nejvíc.

Ale momentálně tam máme ještě nenapsanou Toyotu Aygo na benzín, Ford Tourneo Connect na benzín, příští týden si vyzvedáváme Opel Corsa (opět) na benzín a na konci měsíce tam máme lahůdku, Ladu Niva, která bude nejspíš taky na benzín.

JayK91
19. ledna 2017, 18:49
0

Jsem potěšen :)) na corsu a Nivu se těším :)

PeterLuk
19. ledna 2017, 20:52
1

No Aygo na naftu, to by bolo :D Ale na Nivu sa teším, dúfam že ju zablatíte. ;)

Franz Kafka
19. ledna 2017, 18:25
0

Tak jsem to přečetl a výsledek mě právě vůbec nepřekvapil a co se ceny týká, je vysoká na to, co auto za ty peníze všechno neumí, ale ručičku na srdéčko, kolik musíte investovat do Kodiaqa, nebo Yetiho a dalších podobných aby to trochu vypadalo, když pominu prémii jako je Q a X:)

Chtěl bych test základu s tou 1.2 bez multilinku, tam by se ukázalo. Trochu mi tady chybí takové ty staromilské srovnávačky jako třeba je lepší japonec v základu, nebo předražená věc z Čech v tomtéž.

reagovat
sk
skodafil
19. ledna 2017, 19:53
0

Jeden dost velký rozdíl kombi/ SUV je ve výšce nakládací hrany kufru. Nakládejte pytel cementu, sekačku na trávu, velkého psa do kombi s hranou nízko a s rovnou ložnou plochou a do SUV s vysokou hranou a s dírou za ní. A hlavně, pak to vykládejte :-(. Přijdete o záda, pokud to vůbec dokážete naložit a potom vyložit.

reagovat
Romus
19. ledna 2017, 23:01
0

Výška nakládací hrany není takovej problém, jako ta díra za ní... Naopak v 95% případů je lepší mít kufr výš, protože se člověk nemusí ohýbat pro věci.

PeterLuk
19. ledna 2017, 20:41
0

Sedel som v ňom po predstavení a pôsobil na mňa o svetelné roky vo všetkých ohľadoch lepšie než predcházajúca, nechápem ináč prečo taká úspešná (resp. chápem, je to predsa crossover s cool menom a reklamou, ale mne to auto prišlo hrozne nezaujímavé) generácia - pravda, nejazdil som s ňou, iba som sa v nej pár razy viezol. Je určite krajší, pohodlnejší, aj interiér na mňa pôsobil oveľa lepšie... Ale tiež ma zas nejak nenadchol. Ale podľa mňa je to teda určite lepšie auto.

reagovat
Romus
19. ledna 2017, 22:57
0

Takhle nudný, zbytečný a drahý auto aby člověk pohledal... A to proti crossoverům vůbec nic nemám

reagovat
Ev
Evlo
20. ledna 2017, 01:10
0

Hmm, napsat, ze se s autem da parkovat ve meste vpohode, protoze je siroky jako aktualni oktavka je asi cajk, pokud je to mesto v usa. Dve oktavky na mista vedle sebeu u projektu jejichz stavba byla zahajena jeste do roku 2015, teda temer vsechny, rozhodne neni labuzo zaparkovat.

reagovat
M P
20. ledna 2017, 07:08
0

A přesto to lidé dělají. Smyslem tohoto sdělení bylo ukázat, že ačkoli může Nissan působit mohutně, rozměrově zapadá do nižší střední, a většina lidí s parkováním vozů nižší střední problém nemá.

Ev
Evlo
20. ledna 2017, 08:45
0

Nemá no, už dva lidi v baráků pořídili tuscon a druhé auto parkuji venku, driv se jim do dvou míst vylezli dvě auta :D. Samozřejmě se to vždy nějak vyřeší a je na každým jak moc ho to prudi. Rozhodne to problém je, ale často lidi jedou další kolo kolem parkoviště a nadavaj na šířku parkovacích míst místo toho abysi připustili, ze man problém a auto koupili špatně.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem