logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
TopX

Nemoci nových aut: Kdo tohle vymyslel?

Nová auta si své majitele hýčkají komfortem, propracovanými palubními systémy i nápaditým designem. Objevují se ale i prvky, nad kterými zůstává rozum stát.

Možná si to ani neuvědomujeme, ale moderní auta se s každou novou generací posouvají o pořádný kus kupředu. Zdaleka přitom nejde jen o nějaké emisní limity a přechod k elektromobilitě. Nové technologie, nové trendy a také nové možnosti, to jsou hlavní faktory, které mění auta, ve kterých jezdíme. Už na deset let starém autě je dnes cítit vliv plynutí času - dokonce bych řekl, že dnes více než kdy předtím. 

Mění se exteriéry i interiéry. Obrovský kus práce tu odvedl příchod LED osvětlení. Přechod od žárovek k LED přinesl úplně nové možnosti. Se světlem najednou lze pracovat, snadno si hrát s jeho tvarem i barvou. Vnější osvětlení tak dnes dostává podobu světelných podpisů, uvnitř se potom rozehrává doslova symfonie barev.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Jenže s mocí roste i zodpovědnost. Kdo dostane do ruky nový mocný nástroj, ten toho může udělat mnoho nového a dobrého, stejnětak toho ale může i spoustu pokazit. Pojďme si trošičku zanadávat. Jakožto stárnoucí muž už na to mám nárok, dnes budeme hrozit na mraky a říkat, co je na tom novém světě všechno špatně. 

 

Displeje

Interiéru moderního vozu vládnou displeje. Tahle revoluce přišla hodně rychle, klasické “budíky” před volantem jsou dnes už naprostou raritou a retro-prvkem, přitom první obrazovka nahrazující přístrojovou kapličku v podobě, jak ji dnes známe, se s Jaguarem XJ objevila až v roce 2010. Jasně, je to už patnáct let, dvě generace automobilových modelů, ale věřte mi, to není vůbec mnoho na to, aby se z ojedinělého prvku v autě nejvyšší luxusní třídy stal standard i pro ta nejzákladnější pidivozítka.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Displeje navíc s vlastním bouřlivým rozvojem začaly být dostupnější a tvárnější a tak už je není problém cpát vlastně úplně všude. Každý významnější čudlík v autě může mít svůj displej, pěkně barevný a s vysokým rozlišením. Jenže co na takový displej vlastně promítat? A tady je přesně ten okamžik, kdy se dá udělat něco moc dobře, ale taky spousta věcí špatně.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Výhodou displejů je, že narozdíl od fyzických ukazatelů a kontrolek může ukazovat jen to, co chceme. A toho, co vidět chceme, je často překvapivě málo. Moderní auto je plné moderních asistenčních systémů a techniky, ale to vše má řidiči pomáhat, ne jej zahlcovat informacemi. Řidiči by tak měl stačit ukazatel aktuální rychlosti, stav paliva v nádrži (či nabití akumulátoru) a to je vlastně tak nějak všechno. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Potíž je, že když už tu všechny ty technologie jsou, chtějí je výrobci i náležitě prodat. Displeje tak zaplevelují spoustou kontrolek a nevyžádaných informací o systémech, které mají fungovat zcela automaticky a tedy nevyžadují naši pozornost. Výsledkem tak je mnohdy zcela nepřehledná změť ukazatelů a údajů. 

Ještě větší zvěrstvo potom umí být startovní procedury. Tady si dokážu představit, že řidiči ze staré školy musí prožívat doslova muka. Zatímco v běžném autě z devadesátek stačilo otočit klíčkem, zařadit a prostě jet, dnešní auto se vám pokaždé musí představit, ukázat se. Chcete auto jen přeparkovat, zařadit D jako Dopředu a popojet o pět metrů, ale ne, nejdřív je tu animované logo, potom se umělecké světelné vlny přelévají z displeje na displej, často za zvuků uvítací melodie. Koukáte na show, kterou jste viděli už stokrát, a čekáte, až si auto doblbne a nechá vás konečně jet. S novými chytrými LED světlomety se teď u některých aut koná i světelná show před vozem. Je tohle všechno opravdu nutné?

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Odpovím si sám – není. Méně je někdy více, mnohé automobilky se s nástupem displejů dokázaly vypořádat skvěle a nabízí konfigurovatelnost přesně dle přání pilota. Chcete jen základní přehled? Máte ho mít. Chcete vidět statistiku provozu auta za poslední týden rozepsanou do animované tabulky? Prosím, tady ji máte! Ta možnost volby je ale důležitá – však to je přece ten benefit, kvůli kterému se displeje do aut zavedly.

 

Dekorativní obložení

Dávno pryč jsou doby, kdy obyčejný vůz měl i obyčejný interiér. Spousta šedého plastu a to stačí. Dnešní zákazník už chce víc, žádá design a styl i od dostupnějších modelů. A výrobci mu jdou pochopitelně naproti. V autech se tak objevuje celá řada ozdobných dekorů, různých lišt a výplní rozličných barev, materiálů i struktur. V poslední době přibývá zajímavých textilií a výrobci se již nevyhýbají ani divočejším barvám.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

 

To všechno je moc fajn a baví mě ta rozmanitost. Ale i tady si musím maličko zanadávat. Jsou totiž dva dekorativní materiály, které mi pijí krev. Dámy a pánové, klavírní černý lak a karbon, seznamte se.

 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Začneme tím černým vysoce lesklým (chcete-li klavírním) lakem. Ten dnes používá alespoň v některém svém modelu snad úplně každý výrobce. Lesklé černé plochy zdobí středové konzole i dveřní výplně, černá lesklá jsou i tlačítka, která mají působit hodnotně a důležitě. A ono to vypadá hezky, tak proč to nepoužít? 

Protože to vydrží hezké asi tak týden. Na testovacích vozech s nájezdem doslova pár stovek kilometrů se už objevují škrábance a i když si uživatelé dávají extrémně pozor, aby lesklý povrch nepoškodili, prach a ostisky prstů se na něm drží perfektně. Zkrátka tenhle materiál nebude v praxi vypadat nikdy dobře.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

To karbon, ten takový problém nemá. Navíc je to vyloženě prémiový materiál, však z něj jsou vyráběny supersporty nejvěhlasnějších značek. Tak proč s ním teda mám problém? Protože je to ukázkový nonsens. Karbon coby kompozitní materiál se používá ne pro svou krásu (ostatně po estetické stránce je to kus hadru zalitý v pryskyřici), ale pro kombinaci nízké hmotnosti a pevnosti. A vy z něj vyrobíte dekorativní lištu. Proč?

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Dekorativní lišta je v autě tak nějak navíc, nic nenese, není součástí konstrukce. Je tu tedy funkčně úplně zbytečná, karbonem tak odlehčuje něco, co tu vůbec nemusí být. Pokud to tedy vůbec odlehčíte, ona plastová lišta či nějaká dekorativní dýha taky dohromady nic neváží. A ta pevnost je vám tu taky úplně k ničemu. Když se proto takový karbonový dekorativní proužek objeví v třítunovém SUV, nemůžu to považovat za nic víc, než úplnou hovadinu.

 

Ambientní osvětlení

A LED světýlka podruhé. Ambientní osvětlení, ta věc, o které si mnozí řidiči v letech minulých ani neuvědomili, že ji v autě mají, se stává velkým tématem. Musíte ho mít. Různé proužky světla rozehrávají v interiéru až nečekané barevné symfonie. A potud určitě nejsem proti, hezké decentní noční osvětlení kabiny je nejen příjemné na pohled, ale má i své funkční opodstatnění – šátrat v absolutní tmě po kelímku s kafem či balíčku kapesníků za jízdy jistě bezpečnosti dvakrát nepřidá.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Jenže i tady se dá leccos pokazit. Podstatou ambientního osvětlení má být ono jemné rozptýlené světlo, má být decentní a neobtěžující. Přesto se najdou výrobci, kteří se vám rozhodnout tento stylový prvek prodat a to ve velkém stylu. Zářící pruhy ostrých barev v těch nejšílenějších odstínech tak plní kabiny nových aut. Jejich autoři – a to jim mám skutečně za zlé – se často ani neobtěžují tahle víceméně pouze designová světla umístit tak, aby se neodrážela v bočních či dokonce čelním skle.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Ambientní osvětlení je určitě dobrá věc a při chytré integraci do designu kabiny může skutečně značně pozvednout dojem z auta a cestování v něm. Potud určitě nemám nic proti němu. Jen by to chtělo v některých případech věci trochu lépe promýšlet.

 

Udržitelné materiály

Udržitelnost, to je dnes velké téma. Může se nám to nelíbit, může nám to připadat zbytečné, ale zkrátka to tak je. Výrobci napříč obory se snaží chovat ohleduplně k životnímu prostředí a hledat zdroje materiálů a energií tam, kde nebudou znamenat žádnou nebo jen minimální zátěž pro budoucí generace. Potud nejsem proti, ostatně kdo by chtěl planetu, na které všichni žijeme, schválně rabovat…

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Díky zkušenosti se spoustou nových automobilů navíc vím, že ony udržitelné materiály neznamenají vůbec žádné ústupky stran komfortu či pocitu z auta samotného. Syntetické kůže jsou na hony vzdálené taxikářské kožence z let minulých, některé tkaniny vyráběné z recyklátů jsou dokonce tak příjemné na omak, že jako například v nových modelech Range Rover představují nikoli základ či “zelenou” alternativu, ale dokonce tu nejdražší příplatkovou variantu. A zcela oprávněně bez ohledu na původ.

Je ale jedna věc, která mě na udržitelných materiálech štve a to nejen v prostředí automobilového průmyslu - totiž potřeba dát všem na odiv, že materiály v novém modelu skutečně jsou udržitelné. V novém modelu značky Kia jsem dokonce na jedné ozdobné liště našel QR kód směřující na stránku informující o udržitelnosti použitého materiálu. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Udržitelné materiály tedy vítám a jsem za ně rád, jen prosím, nedělejte je schválně škaredé a flekaté, abychom všichni věděli, že jsou to recykláty. My už dnes moc dobře víme, že ani ty nemusí být škaredé a flekaté.

 

Nálady

A tohle je poslední věc, kterou tu dnes musím zmínit. Že se v moderních autech setkáváme s různými jízdními režimy, na to už jsme si asi všichni tak nějak zvykli. Jak moc takové jízdní režimy skutečně dokáží ovlivnit zážitek z řízení záleží na schopnostech daného auta měnit své parametry. Někdy si musíme vystačit jen s jiným mapováním plynového pedálu, jindy se mění i chování převodovky, tlumičů či třeba brzd. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Je tu ale nová doba a nové trendy. Automobily přichází kromě jízdních režimů i s náladami. Slyšíte správně – s náladami. Koho tahle novinka ještě minula, dovolte mi ji krátce představit. Podobně, jako si můžete v autě zvolit režim sport, comfort či třeba eco, můžete si v některých nových vozech zvolit náladu či atmosféru. Auto tak může být více energické, rozjařené, či naopak uklidňující a konejšivé. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Oněch nálad se dosahuje propojením komfortních prvků výbavy. Zapojena bývá audioaparatura, již zmiňované ambientní osvětlení, klimatizace, masážní funkce sedadel a další hračky. Teoreticky to možná nezní až tak nesmyslně, po náročném dni může být fajn sednout do auta, pustit si uklidňující tóny lesa a nechat se masírovat lávovými kameny při poklidné cestě domů. Zároveň je to ale asi jediný případ, kdy si využití takových nálad dokážu představit, všechny ty ostatní dynamické, energické, kreativní, růžové a cojávímjaké atmosféry jsou dle mého skromného názoru úplně k ničemu. V praxi si nemyslím, že by ony nálady někdo skutečně používal. Stávají se tak jen dalším zbytečným balastem v už tak přeplněných radiomapách nových aut.


 

A jak to máte vy? Jste nadšeni vším, co nová auta přináší, nebo se slzou oku listujete katalogy z roku 1995? Napište nám své postřehy do komentářů!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

-10 reagovat
ratan groch
25. 5. 2025, 12:40

Ufnukany clanok. Zivot je ovela jednoduchsi.

1. Ad displeje: Napriek nekonecnym moznostiam displejov je mozne si nastavit si aj iba "ukazatel aktuální rychlosti, stav paliva v nádrži".
Problem solved. No further discussion required.
2. Ad Dekorativne oblozenie
Aj tu su moznosti vyberu pri nakupe. Nez fnukat by stacilo dat odporucanie - nekupuj si klavirovu ciernu. Karbon- pravy ci falosny je vec vkusu, udrzba je jednoducha, niekomu sa moze pacit, naco polemizovat?
3. Ad ambientne osvetlenie
Da sa vypnut. Problem solved. A to, ze ty nevies najst v tme flasu je preto, ze jazdis rocne 50 aut. Kazdy z nas si vo svojom aute najde poslepiacky este aj mince zapadnute za sedackou.
No further discussion required.
4. Udrzatelne materialy.
Tu sa trosicku zastavim. Paradoxne je koza ovela lepsi vyber, ak chces zachranit planetu. 90 percent hovadzej koze totiz konci v kafilerii, kde sa musi spalit. Len 10 percent sa pouziva na spracovanie.
Inak povedane, keby sa koza namiesto spalenia pouzila, nemusela by vyjst cez komin ako dym a nemuseli by sa vyrabat udrzatelne materialy z plastovych sackov. Aj ta vyroba udrzatelnej tkaniny je celkom narocny proces.
Tu mas podla mna pravdu.
5. Nalady.
Tu uz varis z vody, to si mohol naozaj zaradit aj k ambientnym svetlam s velmi podobnym riesenim. Nepouzivaj to ak to nechces.

Volaco na zaver?
Dakuj Viole, ze toto staci na sefredaktora.
P.S.
Vzdy som obdivoval cestinu pre jej hravost a vystiznost. Vyraz "slovni prujem" nema adekvatny ekvivalent v slovencine. Vlastne ani neviem preco mi to napadlo teraz po precitani tohto clanku.

11
Jaromír Soukup
25. 5. 2025, 17:01

Přidám pár poznámek:
1) Ano, máš pravdu, u některých aut jde toto všechno vypnout a skutečně mít zobrazený jen rychloměr a palivoměr. U některých aut. U spousty jiných ale tuto možnost, bohužel, nemáš. Umí zobrazovat jen tisíc informací nebo tisíc informací v jiné barvě nebo tisíc informací v jiném tvaru.
2) Podobný problém. Ano, jistě, když Ti to automobilka umožní, tak si můžeš vybrat lepší dekor. Jenže takovou variabilitu umí zpravidla jen Němci, Volvo a částečně Škoda. U jiných automobilek tuto možnost nemáš. Často se navíc stává, že jsou i navázané na výbavu. Takže pak stojíš před volbou, jestli chceš třeba adaptivní tempomat nebo matrix světla, ale povinně s klavírem/karbonem nebo ani jedno. To docela svazuje.
3) Myslím, že všichni, včetně Honzy, tu víme, že se ambientní osvětlení dá vypnout. Tady je ale úskalí v tom, že spousta automobilek, nyní s Němci v čele, neumí nabídnout decentní variantu. Můžeš mít buď jen vypnuto nebo kolotoče v různých barvách. Jenže co když chceš, aby auto vevnitř svítilo, ale jen nepřímo, vkusně? A co se týče toho lovení věcí, jistěže, ale i Tobě se bude ta láhev nebo klíčky líp hledat, když na ně bude něco jemně svítit, než když budeš muset poslepu.
4) Svatá pravda, ale v případě kůže jste se shodli.
5) Máš pravdu. Jenže má ji i Honza. Nemusíš ty nálady používat, ale proč tam jsou? Já už je měl v hodně testovačkách a nikdy jsem, na rozdíl od režimů měnících chování podvozku, motoru a převodovky, nepochopil, proč tam jsou.
P.S.: Honza není šéfredaktor, Viola je šéfredaktorka. To jen pro upřesnění
-
Komentář upraven 25. 5. 2025, 17:04:38

3
Honza Hamster Křeček
25. 5. 2025, 18:48

K tomu ambientnimu osvetleni - pokud tam je, tak ma byt udelane tak, aby se neodrazelo v oknech, jinak je to proste chybny design. Tecka. Ze se da vypnout - no to ano, ale jestli nejlepsi na nejake funkci je to, ze ji lze i vypnout, tak asi nemam, co vic dodat…. :-)

A co se klavirniho laku tyce, tak ten bohuzel byva casto tam, kde nelze v konfiguratoru volit jinak. V galerii jsou treba fotky z Volkswagenu (jsou to stredove konzole Tayrona a Touarega, pokud se nepletu) a tam je tenhle material proste vzdycky. A podobnych aut je spousta. Da se volit jine oblozeni na jinych mistech, ale toto zustava vzdycky takto.

Ze me clanky patri mezi kolegy hluboko pod prumer jsem si vedom, nedelam to schvalne, holt kazdemu jde neco jineho. Proto taky ani nahodou nejsem sefredaktor tohoto webu.
-
Komentář upraven 25. 5. 2025, 18:53:47
-
Komentář upraven 25. 5. 2025, 18:54:55

0
ratan groch
7. 6. 2025, 12:06

Kuci,
pozeram, ze som dostal 9 minusovych hodnoteni za moj prispevok. To sa mi myslim este nikdy nestalo. Tak trochu mam pocit, ze to by sa este pred par rokmi na tomto webe za tento prispevok nestalo.
1. Samozrejme v prvom rade som sa mohol zmenit ja a je zo mna zly troll, ktory hlada akukolvek zadrapku, aby mohol plut (plivnout) jedovate sliny.
2. Zmenili sa citatelia a ti sucasni vidia veci dramaticky inak ako ja.
3. Nastala chyba v systeme, umyselna ci neumyselna, a tie negativne hlasy som ziskal nejakym zasahom.

Kedze bod 3. by znamenal, ze som paranoidny a v bod 1. chcem verit, ze to nie som ja, tak mi vychadza, ze spravny bude bod 2.

A kedze sa zmenili citatelia a tym sa nepacia moje prispevky tak im vyjdem v ustrety a nebudem ich zbytocne rozculovat. Nick-y citatelov sa zmenili, kdeze casy kraba su, tak tu nastastie nebudem ani nikomu chybat.

Dufam, ze sa vam s novym nasmerovanim a novymi citatelmi bude darit a ziskate v internetovom priestore tolko miesta, kolko si len prajete. Vela zdaru.


Nez sa citit ako troll

0
Bono_
13. 6. 2025, 09:02

Co k tomu dodat... "Ufnukany clanok. Zivot je ovela jednoduchsi."

Nemůže to bejt prostě jen tim, že ukázka z toho "jednoduššího" života asi úplně nekoresponduje s realitou ostatních, kteří dali - zcela demokraticky☝️🥸😁 - najevo mínusovým hlasem svůj nesouhlas???🤔
Přiznávám se, s mojí realitou se původní příspěvek taky neslučuje minimálně z 80%, taky mi to přišlo zjednodušený až moc - nechci si představit výsledek takovýho zjednodušování v jiných aspektech života, a protože jsem s tím vyloženě nesouhlasil, dal jsem mínusovej hlas.☝️ A vůbec jsem nevěděl o soutěži "Nejmínusovanější, máš padáka!!"

Takže dle původního příspěvku bych ten druhý okomentoval jako "Ufňukanou reakci sněhové vločky".😁
Prostě každej má na něco názory nebo reakce, se kterýma ostatní nesouhlasí... Tohle je jednoduchej přístup - za všechno lajky nebudou.😉

2 reagovat
sheogh
25. 5. 2025, 15:12

Pod ten klavirni lak se podepisuju - souhlasim sice s nazorem vyse, ze si to staci v konfiguratoru nevybrat, ale kdyz neni clovek dost bonitni k nakupu noveho a vetsina ojetin modelu, o ktery ma zajem je timto vybavena, je to k placi... "karbon" me prijde hnusnej taky (vypada to proste jak zrecyklovanej laminat), ale ocividne se to nekomu libi, kdyz si to zaskrtnul.

Ale jasne, to je proste nevyhoda nakupu ojetyho auta - musis se spokojit s konfiguracema ostatnich...

1
Marek Brunner
25. 5. 2025, 18:22

Automobilky ti ale ne vždy dají tu možnost volby, nebo ho použijí na místě, kde dekor nečekáš. Třeba Stellantis, který má zrovna piano dost v oblibě a je zeškrábané i v autě s pár sty kilometry na hrbu…

0
martin_100
8. 6. 2025, 18:12

Pak navstivíš wrapovou firmu a to co he v nějakym kokotskym designu si nechás potahnout fólií dle svyho vkusu.

2 reagovat
XTad
25. 5. 2025, 17:01

Chapu, ze by to bylo noseni drivi do lesa, ale chybel mi tam aspon symbolickej hejticek na asistenty.

6 reagovat
PepaSFI
25. 5. 2025, 17:24

já bych přidal ještě zvuky. Všeliké to pípání, cinkání které upozorňuje na úplně všecko, někdy taky na něco....furt tady něco pípá ale nevím proč... A hlavně, věc snad nejzbytečnější a někdy veleotravná, falešný pseudozvuk "motoru" z repráků, nebo u některých aut, odporné dunění z jakéhosi vibrátoru. Obvykle to nějak vypnout jde ale jen někdy a obvykle nikdo neví jak.

3 reagovat
afro-r1
25. 5. 2025, 17:24

To neprime nocni osvetleni formou maleho svetylka u vnitrniho zrcatka nabizelo BMW uz pred triceti lety. 99% uzivatelu vubec nevedelo, ze tam neco takoveho maji, jenom se jim prijemne v noci lovily veci a tlacitka v aute.

1
bkralik
26. 5. 2025, 07:19

Nejen BMW, i Alfa 159 (a věřím že spousta dalších aut) to tak měla. Jenže to ambientní osvětlení o kterém mluví Hamster je spíš opak tohohle - leckdy to svítí jak zapnutá stropní lampička a ještě se to debilní odráží v zasklení.

0
Bono_
26. 5. 2025, 10:00

Superb 1 to měl taky...malinká červená dioda u zrcátka, která decentně osvítila všechno kam jsem dosáhnul...všimnul jsem si jí po 2 měsících když mi bylo divný že tam vidim a ve fobii ne. Stejně tak podsvícení diodou na zadní straně vnitřních klik a včechny čudlíky...v noci nejmenší jas, všechno jsem našel ale žádný světlo mi nevadilo... I na přístrojích se zelená ztrácela a byly výraznější jen červený rafičky...😍
Ve dvojkovým supu s bílým podsvitem už to takový neni...🤷‍♂️ a displaye v čemkoliv novým mě 💩💩💩 fest teda...😁

0 reagovat
rock
25. 5. 2025, 17:34

Trochu mne zarazila ta první obrazovka v r. 2010. Ale pak jsem došel na to, že je tam klíčová ta douška "jak ji známe", tedy TFT LCD (dneska už tedy jsou i OLED apod, ale to je vedlejší), pokud možno konfigurovatelný a celoplošný.
Protože první obrazovky (doslova), o kterých v autě vím a které nahrazovaly ručičkové přístroje, byly v hranatém Aston Martin Lagonda (series 2), t.j. představení 1976 a do výroby někdy od '78-'79.
Mimochodem, pokud by byla řeč o "patlacím" dotykovém středovém infotainmentu, zkuste si vygooglit Buicka Rivieru '86 ;-)

0
yellec
26. 5. 2025, 17:33

Tu Lagondu jsem si musel vygooglit. Přišlo mi těžko uvěřitelné, že by někdo místo budíků instaloval CRT obrazovky. A ono fakt. Neznal jsem a čučím jak puk. Ta grafika je totální ztělesnění éry 8bitů https://i.redd.it/063l79ng150c1.jpg

0
Hansoff
27. 5. 2025, 08:18

Taky mě ta informace o "první" obrazovce zarazila. Třeba Sceníc III od r. 2009 má místo přístorjů barevnou TFT obrazovku, kde je taky několik možností zobrazení informací.

https://www.hodgesgarage.co.uk/assets/672540/large/2175976978fa7f201c87bfe2b5025e15_672540.jpg

1
Honza Hamster Křeček
28. 5. 2025, 11:55

Proto píšu "jak ji známe dnes". Jasně, že existovaly i předtím různé formy digitálních přístrojovek, hodně cool byly třeba digitální budíky, co se nebízely jako volitelná výbava pro Lancii Dedru - o nich se málo ví.

Ale prostě první obrazovku v podobě, jakou mají skoro všechna dnešní auta, měl Jaguar XJ, to tak prostě je...

0 reagovat
rock
25. 5. 2025, 17:48

Ještě jednou ad displeje:
Už v době analogových přístrojů byl pro některé výrobce nezvládnutelný problém nakonfigurovat intenzitu kontrolky dálkových světel tak, aby v noci neoslňovala.
Pak přišly různé částečné segmenty přístrojovek z TFT LCD a problém byl najednou řádově větší a horší (tímto zdravím do Fordu a NEděkuji za Convers+; nikdy by mne nenapadlo, že něco tak špatného může proniknout do sériové výroby).
Teď máme přístrojovky kompletně virtuální. Někteří výrobci se už naučili, jak s tím pracovat, ale občas je to pořád neuvěřitelně kolotočářský přístup.

3 reagovat
bitner
25. 5. 2025, 20:15

Nove Sandero a nic z clanku neresite.

0
ransom
26. 5. 2025, 17:35

Nová Frontera a nastejno.

2 reagovat
Mechanik
26. 5. 2025, 08:43

Ve svém autě naštěstí nic takového neřeším. Když chci něco v noci hledat, v první řadě sáhnu po paměti a je to tam, ale když třeba žena hledá ty kapesníčky pro děti, tak si zmáčkne tlačítko, zapne si bludičku, mě to nijak neomezuje a nejde si co potřebuje. To jsou věci co :-D
Veškerá výbava která přibyla v autech za posledních 25 let je pro mě úplně k prdu a odmítám to sebou vozit.
Jediné co přiznám že je dobrý vývoj jsou světla, svítí to opravdu úžasně, ale zase odmítám jezdit s autem kde přední světlo stojí víc jak 100t. pak stačí sejmout zvěř a je to totálka, tak to ani náhodou.
No, tak ještě že nemusím řešit vaše problémy, řeším spoustu skutečných a zatěžovat se ještě tímto, ani nahodou.

0
Bono_
26. 5. 2025, 10:02

Amen...👍😁

4 reagovat
Jenda_K
26. 5. 2025, 23:17

Nelistuji starými katalogy se slzou v oku. Vyřešil jsem to tak, že Grand Cherokéého se dvěma placatýma televizema a spoustou otravných funkcí, co mi kecal do řízení, panicky brzil i když to auto předemnou právě odbočovalo stranou a ani mi nedovolil couvat s otevřenými dveřmi, když přívěs v zrcátkách není vidět, vyměnil za auto stejné značky i model, ale z r 1998, kde mi k životu bohatě stačí tempomat, vyhřívané sedačky, motor o dvojnásobném objemu s užasným zvukem co neprodukují reproduktory. a s výkonem na tunu hmotnosti dokoce vyšším, než měla ta mladší varianta.

0
tomaass2
27. 5. 2025, 17:24

To je ale hodně pěkná varianta, jak to obejít. I v krásný barvě to máš :)

1 reagovat
Ronoath
27. 5. 2025, 09:41

Já ty displeje místo budíků nemám rád. Jsem po operaci očí a dost mi to vadí při delších cestách. Jsem rád, že mám klasické budíky.

Takže bych do seznamu ještě přidal komfigurovatelnost. Můj Kodiaq je ve verzi style, má krásný béžový interiér s koženými odvetrávanými sedadly, což na něm považuji za to nejlepší, ale s manuální převodovkou a čtyřkolkou, bez prosklené střechy, a bez jakéhokoli náznaku sportovnosti, ať připitomělými znáčky, nebo podivnými efekty ať v infotaimentu, tak falešným zvukem z repráků. Dnes by to tak nakonfigurovat nešlo. Velmi často jsou nejvyšší výbavy spojeny s různými pseudo sportovními verzemi.

2
tomaass2
27. 5. 2025, 17:24

To mi taky vadí dost tyhle komba - chceš trochu silnější benzín, tak to máš s panoramou, haldou falešnýho karbonu a na nízkoprofilových kolech. Nic z toho sice nechceš, ale je to za výhodnou cenu :D

0 reagovat
Caddy
27. 5. 2025, 10:19

Ad displaye – tam me hlavne sere, ze sice mam pekny velky display, ale drtiva vetsina schemat obsahuje furt ty hnusne imitace kulatych a neprehlednych analogu, maloco ma fakt pekny skin, co se dobre cte a nejsou tam tyhle hovadiny...

A pak, ze zatim ani u drahych aut neni moc videt OLED, kdyz pak sviti sedivy obdelnik "cerne", je to hnus a neprijemne... zlate digitaly z 80's...

Jinak "chci videt akorat rychlost a stav paliva" je presne pristup US cars, u kterych se tomu furt nekdo vysmival...a ejhle :)

Ruzna svetylka miluji, takze pokud nejsou rusiva, proc ne :)

A dekory presne souhlas... klavirni lak je peklo, co vypada hnusne a neda se v podstate udrzovat (tam to leda nove polepit foliemi...) a casto s emu enda vyhnout, neb neni soucasti volitelneho dekoru, ale jako doplnek navic, co je tam proste vzdycky... a carbon je nejhnusnejsi vec, co kdy v aute mohla byt, nechapu, jak to nekdo dobrovolne muze chtit, rajcenkrecht jako "ozdobu"...bleh...

0
ransom
12. 6. 2025, 20:59

Jednou už jsem to tu vysvětloval. ILED displej je nevhodný pro statický obraz, který se do něj trvale vypaluje. Proto třeba kde jsou použité televizní obrazovky jako informační panely, vždy jsou LCD, nikdy OLED.

0
ransom
12. 6. 2025, 21:00

OLED, ne ILED. Blbej překlep.

0 reagovat
martin_100
8. 6. 2025, 18:09

Přoctení mě napadly jen 2 věci - 1.Saab black panel a 2.Xm a jeho rádio schovaný pod dvířkama. Az budpu jednou soucasný auta 20 let starý tudíž v moji 9blasti zájmu tak budu velmi nešťastnej. Dne jsou ty auta nedostupný finančně a za těch 20 let je nebudu chtít kupovat kvůli tutěm kundovinám. Inu kubánskej přistup k osobni mobilitě u mě bude nezbytnej.

1
Honza Hamster Křeček
13. 6. 2025, 12:59

Jen pro zajímavost - black panel má i Alfa 147, jen o tom skoro žádný její majitel neví.... :-)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte