načítám data...

Mini Cooper S: Příběh o rybičce a okreskách

Mini Cooper S přidává k pořádné náloži stylu i porci skvělých jízdních vlastností. A díky malé zelené rybce umí být i úsporný.

zobrazit celou galeriiFoto:   Radek Chlud

Celé to začalo docela nevinně. Vlastně jsem si chtěl jen vyzkoušet jakékoli dostupné Mini, protože se mi moc líbí hravý vzhled a zdravá dávka roztomilosti, se kterou současná generace vyráží na trh. Jenže slovo dalo slovo a místo základního ONE se v Autíčkářově kalendáři skví moje jméno u ostrého Cooperu S. Nepovažuji se za nikterak skvělého řidiče, konec konců moje plechcupové výsledky mluví za vše. Bude týden se sportovním Mini propadák, nebo zábava? Podaří se mi vůbec dostat dvousetkoňový hatchback k hranici jeho schopností? A nedopadne to celé nějakým velkým průšvihem? Přeci jen – nerad bych se stal dalším členem redakce, který z rychlé předokolky demontuje motor v rekorním čase…

První seznámení

Je krátce po osmé hodině ranní a já vcházím do obchodního centra Nové Butovice. Právě tady v suterénu se přebírají novinářská BMW. A protože značka Mini patří od roku 2001 německému výrobci, převezmu si zde i “svůj” Cooper. Po podpisu nezbytných dokumentů přebírám klíče a mačkáním centrálu se snažím zjistit, které ze zaparkovaných aut mě odsud odveze. Po chvíli bezcílného mačkání ovladače se rozsvítí světla třídveřového Mini Cooperu S schovaného mezi dvěma tmavými BMW. Neubráním se úsměvu – modrý metalický lak, bílá střecha, zrcátka a závodní pruhy – tohle je Mini jak má být. Chybí snad jen britská vlajka na střeše.

Auto je plné různých hravých detailů, které bych v jiných vozech asi nazval kýčem. Mini si ale takovéhle výstřelky zkrátka může dovolit a je to zcela v pořádku. Ať už jde o britské vlajky v zadních světlech, projekci loga značky před dveře řidiče, nebo třeba mrkající autíčko, které vás přivítá na displeji po nastoupení do auta. Právě nezaměnitelný desgin a styl je, věřím, pro spoustu lidí hlavním důvodem, proč po roztomilém hatchbacku, třeba jen v základní motorizaci, sáhnou. A to nemyslím nijak špatně – aut s takovou “osobností” je jako šafránu.  

Testovaný vůz ale rozhodně základní není. Pod kapotou se skrývá dvoulitrový čtyřválec, který na přední kola posílá 192 koní přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Někteří z vás možná teď významně zvedli obočí. Hothatch s automatem? To se přeci nesluší. No, uvidíme. Není času nazbyt, za chvíli mám být v práci a přede mnou je několik náročných kilometrů přes centrum Prahy. 

Na hravý interiér plný kružnic si zvykám rychle, ideální pozici za volantem taky nacházím na první dobrou. Tvarovaná sedadla nabízejí ideální poměr mezi pohodlím a oporou při rychlejší jízdě  a infortainment se systémem iDrive je intuitivní a rychlý, spárování telefonu je otázkou chvilky. Stačí už jen probudit motor “leteckým” přepínačem na středové konzoli a vyrazit na cestu.

 

Městské trampoty

Ač je mini podle všech znalců ideálním okreskovým náčiním, první kilometry jsem nevyhnutelně strávil v ranním pražském provozu. Zde jsem při poznávání auta rychle zjistil, že jízdní režim “sport” se na proplétání zácpou příliš nehodí – plynový pedál je v něm dost citlivý a řízení ztěžkne. Za to ekologický režim udělá i z rutinní cesty po magistrále poměrně zajímavou aktivitu. Může za to vtipně zpracovaný analyzér šetrnosti jízdy. Místo obligátního zeleného listu, nebo suchých čísel, které z ekonomicko-ekologických módů známe od konkurence, vám dělá v mini společnost rozpustilá zelená rybka v akváriu. 

Podle stylu jízdy její plynulosti se rybička více či méně usmívá a každou získanou hvězdičku odmění veselým skokem z vody. Kromě toho ale občas vytáhne periskop a zasvěceně informuje, jaké nástrahy na vás v provozu čekají. Díky online mapovým podkladům docela přesně odtuší, z jakého místa je vhodné sudat nohu z plynu, aby vůz “doplachtil” k zácpě, nebo rychlostnímu omezení a nebylo nutné brzdit. A hlavně to celé má velmi blahodárný vliv na spotřebu. Znáte snad jiný dvousetkoňový benzíňák s automatem, který by si po městě vzal něco málo pod šest litrů? 

Potěší i milý detail ve formě světelného kroužku kolem displeje. Ten totiž zastane spoustu funkcí. Při jízdě slouží jako otáčkoměr, odečítá se na něm vzdálenost do odbočky v případě zapnuté navigace, při nastavení ventilace ukáže modročervené schéma, na kterém se pohybuje světlý bod dle teploty a sekunduje i parkovacím senzorům.

 

Okresková zábava

Ve městě je Mini dobré, ale na zakroucené silnici mezi poli funguje s přehledem nejlépe. Sedadlo řidiče je umístěné zhruba v polovině rozvoru, auto se tak nejen obrazně, ale i doslova točí kolem řidiče. Právě tady zazáří i sportovní jízdní mód. Ostrý plynový pedál a tužší řízení dostávají smysl a všechno dohromady tvoří, nebál bych se říct, skoro dokonalý celek. Pojďme si to ale trochu rozebrat.

Předně je tu skvělý podvozek. Ten možná někomu může přijít trochu uskákaný, na popraskané silničce ale drží výborně a dá se na něj spolehnout i na nerovnostech. Podvozku sekundují přesné brzdy, které se díky dlouhému chodu brzdového pedálu dají parádně dávkovat. Řízení je citlivé a přesné, malý volant padne do ruky jako ulitý a s trochou nadsázky se dá říct, že jsem si užíval každé jeho otočení. A čtyřválcový dvoulitr sice nemá “petrolheadskou” charakteristiku, kdy nejvyššího výkonu dosahuje těsně před omezovačem, to ale vůbec nevadí. Právě naopak – nejlépe mu je ve středních otáčkách a v případě, že zvolíte manuální řazení pádly pod volantem odpustí i příliš brzké podřazení a ochotně se “sebere”. Třešničkou na skvělém dortu je prskající a brumlající výfuk. 

Mini není typické petrolheadské auto. Vždyť je to koneckonců předokolka s automatem. Jenže to mě na něm právě bavilo nejvíc. Nevyžaduje žádná spojení jezdců a koní, přesné meziplyny a apexy. Prostě do něj stačí skočit, cvaknout několika leteckými přepínači a s nohou na podlaze si užívat práskání do výfuku a rychle projeté zatáčky. Příliš ambiciozní pokusy krotí šikovné, ale ne přehnaně opatrné ESP, na výjezdu ze zatáček má dokonce záď tendenci malinko vybočit. Celé je to výborně čitelné, milé a překvapivě hodně rychlé. 

Starosti všedního dne

Jenže život nejsou jen prázdné okresky a podvečerní slunce klesající zvolna za obzor. A tak se jednoho odpoledne stalo, že se mi na zadním sedadle náhle objevila dětská sedačka (ne, nebyla moje. Nebojte se, zůstávám bezdětný) a Mini vyrazilo do provozu plně obsazené čtyřmi lidmi. A musím říci, že mě opravdu mile překvapilo. Na zadních sedadlech samozřejmě není mnoho místa, přístup na ně je ale poměrně dobře vyřešen a dokonce jsem se byl schopen i posadit (pravda, nikterak pohodlně) i sám za sebe. Zadní sedačky disponují Isofixem a nepůsobí ani zdaleka tak nouzově, jako v první generaci nového Mini.

Podobně je na tom i zavazadlový prostor. Na první pohled vypadá malý, ale díky pravidelnému tvaru a velkorysému prostoru pod podlahou se do něj dá naskládat poměrně dost. 

Verdikt

V testech a recenzích se snažím přistupovat k autům objektivně. Posuzovat je okem potenciálního zákazníka a soustředit se na spotřebitelské rady a zajímavosti. S auty se snažím jezdit v různých podmínkách a podrobuji je nejrůznějším situacím. S Mini to bylo trochu jiné – skoro každý den po práci jsem prostě popadl klíčky a šel se projet. Bez cíle, jen tak. A v neděli večer jsem cestou z Liberce ani nenajel na dálnici a do Prahy se vydal “na blind” po okreskách.

Za volantem Mini Cooperu S jsem strávil v testovacím týdnu bezmála tisíc kilometrů a vracel jsem ho s těžkým srdcem. Modrý hatchback mi totiž ukázal, že i mezi současnou produkcí je relativně konvenční auto, které lze bez problému využívat jako vůz pro každý den, ale zároveň poskytne majiteli spoustu zábavy. Auto, se kterým i cesta pro rohlíky bude řidičským zážitkem, a zároveň nebude vyžadovat teplý letní den a půl hodiny zahřívání motoru. Pro některé řidiče je tímhle autem Miata, pro jiné třeba Toyobaru. Já jsem ale dokonalé auto objevil právě v tomhle rozzlobeném Mini.

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1998 ccm
Výkon: 141 kW (192 koní)
Převodovka: automatická sportovní sedmistupňová dvouspojková
Maximální rychlost: 235 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,8 s 
Celková hmotnost vozu: 1309 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce (v testu): 5,7l/100 km (7,0 l/100km)
Cena testovaného modelu bez příplatků: 685.100,- Kč
Cena testovaného vozu: 965.962,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
31. ledna 2019, 11:51
0

Foto c.9 - Ty jsi tak vysoky nebo to Mini tak male? Z te fotky to pusobi, ze se tam snad ani nemuzes vejit.

reagovat
Jakub Pospíšil
31. ledna 2019, 12:06
0

Do mini se vejdu docela pohodlně, ale třeba u Miaty nadávám jak křeček (nezaměňovat s Křečkem). Na té fotce je ale na vině i perspektiva a jednolité pozadí...

ma
martinw
31. ledna 2019, 12:36
0

Až na tu od pohledu otravnou rybičku pěkný auto, stylový - já to vnímám i jako originální auto pro holky.

reagovat
Jakub Pospíšil
31. ledna 2019, 12:39
0

Ano, holkám se líbí. O tom žádná... Leč já byl spokojen i v růžovém Aygu, takže jsem nikterak přehnaný deficit maskulinity nepociťoval.
-
Komentář upraven 31. 1. 2019, 12:40:18

BigBen
31. ledna 2019, 13:31
4

Já žádnou zelenou rybičku v autě naštěstí nemám. Asi je to dobře, protože by nahodila fialovou barvu a pak se z tý jízdy poblila... na spotřebu rozhodně nejezdím :-) A místo turba mám kompresor, který syčí jako když se otvírají vrata od pekla, to by ta rybka nemohla přežít :-D

reagovat
beastar
31. ledna 2019, 14:29
1

Ta ryba je vtipná akorát teda zelenou no nevim to na talíř nepatří. Jinak typické mini. Pekelná krabice. Tahle generace vypadá fajn. Na předešlích mi vadil vždycky podvozek. Tuhý a ve městě otravný. Na hrbolaté okrasce uskákaný s tvrdými nepříjemnými odskoky a razy do volantu. To tady vypadá už nehrozí. Mini už není mini a nikdy nebude to ale už neni nic nového.

Jinak kombinace automat, turbo4hrnek a ujetá image mi přijde v pohodě. Taky mám rád instantní zábavu kdy na to šlapeš a ono to jede. Jezdec na koni a souznění v jedno srdce nikomu neberu. Ale souhlasím a chápu Kubu Kubikulu že je s tímhle ok. Btw evidentně se vešla i Barbucha do sedačky... Tzn novej hh pro sportovně založené maminky a lgbt kamarády je tady.
-
Komentář upraven 31. 1. 2019, 14:30:31

reagovat
Kuře
31. ledna 2019, 15:42
1

Máš pravdu, zelená nepatří na talíř. Ta patří do skleničky:)

M P
31. ledna 2019, 19:33
2

Kuře: vidím, že jsi také muž vybraného vkusu :D

beastar
31. ledna 2019, 21:06
0

Ano pravý gentleman co si rád přihne kvalitní lihoviny.

ro
rock
31. ledna 2019, 14:51
0

Jenom tak cvičně jsem kouknul do konfigurátoru Mini: pro Cooper S je tam na výběr 22 různých kol - ale stejně jsem mezi nimi nenašel ty, co má testovaný kus...
btw rybička je infantilní příšernost, co patří tak možná do šlapacího auta. Myslel bych si, že pro kohokoliv nad 8 let by něco takovýho v autě bylo k zblití, ale z recenzentova popisu usuzuji, že se to někomu asi i líbí. Lidi jsou holt různí...
btw2 cena vozu bez příplatků -takového vozu, který jehož specifikace je udána v těch sedmi řádcích tabulky nad cenou- je od 745 186,- Kč.

reagovat
Kuře
31. ledna 2019, 15:43
0

Docela by mě zajímalo co všechno tam bylo připlaceno, tři kila příplatků mi přijdou dost...

reagovat
beastar
31. ledna 2019, 16:07
0

Hezká barva, hezký světla, hezký kola, hezký sedadla, hezký infotájmnt, hezký motor, hezký hezký .... Prostě všecko hezký. Vítej u BMW to by pan Ánry Fort čuměl za co se dneska připlácí... ,)

ro
rock
31. ledna 2019, 17:19
0

Všechno. Jsem se koukal a dost jsem se zhrozil. Cooper S má v základu vybavení asi jak očesaná Fabia.

Ha
Habakukk
31. ledna 2019, 19:37
0

Jo těch 300 litrů za příplatky mě docela dostalo.

BigBen
31. ledna 2019, 20:36
0

Ve verzi WORKS klidně přes milión :-)

beastar
31. ledna 2019, 21:08
2

Jak píšu. Mini voe to neni pro každého. Všechny zaklady dnes stojí za hovno. Napříč značkami.

ro
rock
01. února 2019, 11:35
0

Tak ona je vždycky možnost vzít třeba Polo GTi, která má těch 200 k ve dvou litrech taky a nejednu položku, za kterou se u Mini doplácí, má v základu. Akorát ten základ stojí 535 t (575 s automatem).

Jenom se k tomu teda nedodávají tu rybičku, pro akvárko si zákazník musí do zverimexu - a taky to nemá ty rychlý pruhy...

Jakub Pospíšil
01. února 2019, 11:47
0

Tak tak. Mini má zásadní výhodu v tom, že je prostě pěkný. Je to jeho hlavní výhoda a účel a nikdo se to nesnaží skrývat. Jako bonus i dobře jezdí.

Ha
Habakukk
01. února 2019, 13:26
0

No zadní lampy union jack + křídlo na střeše trošku kolotoč, ale zbytek včetně barvy a kol je fajn. Mě se mnohem víc líbily přídavná světla na přední masce, ale nevím zda je to nyní v příslušenství. To je postavené na šasi BMW 1 ?

beastar
01. února 2019, 14:36
0

Polo je pravý opak. Je konzervativní. Jen teda ten bonus je stejnej jezdí fakt dobře.

Habakuk: Nová 1er využívá platformu UKL2 kdežto tohle UKL1. Rozdíly ti nepovim ale jistě budou minimální. Bude to dost podobný.
-
Komentář upraven 1. 2. 2019, 14:37:03

Sedrik
01. února 2019, 16:18
0

Moc hezky napsáno!

Měl jsem nové Mini ONE cabrio půjčené na dovolené, takže jsem s ním žil 10 dní (800 km) a je to moc milé auto. I s tím 3 válcem to byla celkem zábava. Podvozek je opravdu povedený a ten pocit, že se auto otáčí kolem řidiče je skutečně silný (a velice zajímavý).

U tohoto auta mi vadí jen ta cena - Mini je podle mě definicí předraženého auta.

reagovat
Ha
Habakukk
01. února 2019, 16:57
1

Jo a zdatně mu cenotvorbou sekunduje Land Rover

Makran
27. února 2019, 13:00
0

To máš trochu jak s Apple produktama no....I když k nim by se asi daly přirovnat ještě luxusnější značky...

Mi
Mini Savage
09. února 2019, 18:51
0

Hezký článek. Protože nejsem přívrženec OT (SUV) a jsme už bez dětí, tak jsme si pořídili mini 2. gen. A dávám Vám zapravdu, hravé auto a hlavně: ještě auto! Poznáte ho, stejně jako dřív škodovky, fiaty, renaulty, MB, atd. Má chuť jet, brzdit a v běžném provozu jezdím pod 5 na 100. Na dálnici 6-ka a není co řešit. Podotýkám, že nemáme tak silný motor, ale bohatě stačí. Jeden se musí prostě hlídat, aby jel jakž takž dle předpisů.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem