načítám data...

Legendy minulosti: Citroën SM

23. prosince 2016, 07:22 13 komentářů Daniel Borský Historie

Pro velká GT máme v redakci slabost. Tahle neodolatelná kráska z Francie je toho důkazem. Však se můžete o její smyslnosti přesvědčit sami...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Píše se rok 1970, na naší straně železné opony se zvesela prohánějí Škody 1000MB. Horkou novinkou je Škoda 100. V rádiích hrají hity Olympicu a nálada ve společnosti je na bodu mrazu. Na západ od nás bylo rozhodně veseleji. Rozpadají se Beatles, Freddie Mercury zakládá Queen a válka ve Vietnamu je v plném proudu. Naprosto odlišný je také vozový park našich západních sousedů. Vyjmenovávat všechno co se v danou dobu prodávalo na západě by zabralo půl dne. Ropná krize v USA byla ještě stále v nedohlednu a světové automobilky si mohly dovolit produkovat opulentní vozidla s velkými motory. Jedno z nejzajímavějších aut daného roku bylo představeno na ženevském autosalonu a stála za ním automobilka Citroën. Nutno podoktnout, že s vývojem notně pomáhalo italské Maserati, toho času spadající do područí Citroënu. Ano, jistě už tušíte o čem bude dnes řeč. Citroën ,Sa Majesté', neboli SM. Jeho veličenstvo (překlad francouzského Sa Majesté) bylo úžasným vozem, byť trochu nedoceněným. My si dnes představíme tohle velké kupé trochu blíže. 

Project S měl za cíl vyvinout velké Gran Turismo, jakožto sportovnější a ještě luxusnější verzi legendárního modelu DS. Základní tvary karoserie vznikly relativně brzo a rozhodně bylo na co koukat. Design dostal na starost Robert Opron a jedná se o mistrovské dílo. 489 centimetrů dlouhá, tří dvéřová karoserie je fascinující. Dlouhé přídi dominuje šestice světlometů, ukrytých pod průhledným krytem, táhnoucím se přes celou šířku vozu. Trochu netradiční je umístění registrační značky přímo mezi hlavními světly. Majestátní je také pohled z boku. Splývavý profil karoserie naznačuje, že aerodynamika bude silnou stránkou SM. Skutečně je tomu tak, dobové zdroje hovoří o koeficientu odporu vzduchu Cx=0,26, což byla v roce 1970 vskutku neuvěřitelná hodnota. Poznávacím znamením jsou šípovitá boční okénka a zadní kola částečně ukrytá v karoserii. České chalupáře pak jistě potěší velikost kufru a přístup do něj. Po designové stránce je SM opravdovým klenotem. 

Poněkud složitější se jevila otázka pohonné jednotky. Citroën v té době nedisponoval žádným motorem, který by byl dostatečně důstojný pro velké cestovní GT. Proto přišlo vhod, že v roce 1968 se stal Citroën většinovým majitelem Maserati. Italská automobilka měla ve svých řadách geniálního motoráře Giulia Alfieriho, který dokázal v krátkém čase proměnit italský osmiválec ve vidlicový šestiválec tak, aby se vešel pod kapotu francouzského kupé. Celohliníkový šestiválec o zdvihovém objemu 2,7l s rozvodem DOHC, nabízel rovných 170 koní. Výkon se přenášel pomocí manuální pětistupňové převodovky na přední kola. Později dorazil i automat. Vzhledem k faktu, že SM nepatřilo mezi nejlehčí vozy, dala by se výsledná dynamika označit slovem adekvátní. Z nuly na sto sprintoval velký Citroën za 8,5 sekundy a ručička rychloměru se zastavila na číslovce 220. Někteří majitelé se rozhodli vyměnit originální motor za pohonnou jednotku z Maserati Merak, která se pod kapotu SM také vešla. Jejích 220 koní už dokázalo s mohutným francouzským GT velmi slušně hýbat. Disciplínou, ve které tento Citroën exceluje je brždění. Kotoučové brzdy na všech kolech se mohou pochlubit vynikající účinností. 

Každý velký Citroën bývá výjimečný co se moderních technologií týče. A tohle kupé nebylo jiné. Hydropneumatický podvozek odvozený od staršího DS asi nikoho nepřekvapí. Novinkou byl naopak progresivní posilovač řízení DIRAVI. Přední světlomety byly natáčecí. SM si své majitele hýčkalo také v interiéru. Velká a pohodlná křesla místo obyčejných sedaček, elektricky stahovaná okýnka. Všechno bylo podřízeno maximálnímu komfortu a pohodlí. Přesně tak, jak člověk očekává od velkého Citroënu. 

SM se bohužel nestalo prodejním trhákem. Vaz mu zlomila ropná krize v USA, která příliš nepřála silným vozům s větším motorem. Stejně tak nepomáhala slabší spolehlivost. Hodně majitelů trávilo většinu času na servise, protože SM bylo komplikované auto a preciznost výroby nebyla zrovna silnou stránkou Citroënu v těch letech. V neposlední řadě se o jeho brzký konec zasloužila neutěšená finanční situace mateřské automobilky. V roce 1974 stál Citroën nad propastí a zachránilo jej až spojení s Peugeotem. Ten pak v rámci uzdravení značky seškrtal nepotřebné modely a právě SM šlo na řadu jako první. Jeho výroba skončila neslavně po pěti letech a necelých 13 tisíc prodaných kusů. Z jeho odkazu však čerpá neméně slavný Citroën CX, ale o něm zase až někdy jindy. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jazet
23. prosince 2016, 11:31
1

Moc se mi líbí tvar přístrojovky,ta by obstála i dnes. Ostatně ani zvenku není k zahození :)

reagovat
Ta
Tarrantula
23. prosince 2016, 13:21
0

Interiér vypadá suprově, vyjma teda toho strašného volantu ten mi fakt nesedí.

reagovat
beastar
23. prosince 2016, 16:26
0

Souhlas ten interiér vypadá o 25 let mladší než je a auto je taky pecka na tu dobu. Škoda že hodně zajímavých aut potká tak rychlý konec.

reagovat
zimbic
23. prosince 2016, 19:59
1

To je tak krásný designový skvost, staré citroeny byli vyjímečné škoda, že dnes už tak odlišná auta nedělají...

reagovat
krab
23. prosince 2016, 20:08
1

Impozantní auto. A v úpravě hydrauliky podvozku pak může I závodit....
Jeden Citroen SM si pamatuju se pravidelně účastnil veteránských sosnění v sosnové u Č. Lípy a nejdřív brázdil dráhu jako zaoceánský parník. No , nakonec já s Cortinou na tom v těch dobách nebyl o moc líp :)
Ale pak to upravil, a jezdí rallye veteran dost seriozně. Krásný auto!

reagovat
Sasakr
24. prosince 2016, 15:58
0

Jo jo, letos tam byl taky. Nemohl jsem z něco odtrhnout oči :-)

Michal88
23. prosince 2016, 21:23
0

SMka, stejně jako DS jezdila různé závody ještě před tím, než Citroën Sport udělal svůj první tovární speciál Visa 1000 pistes pro skupinu B. :)

reagovat
martin_100
23. prosince 2016, 22:26
0

Tuto auto žeru od školních (devadesátých) let. V naší ulici byl penzionek kde docela často nocoval nějakej skopčák co si tady někde v čechách nechával DSky a SMka renovovat. A tak se mnohokrát v ulici na den a noc usídlil některý z takových vozů na podválu nebo kolikrát i jen tak na vlastní pěst. A to jak cestou na renovaci tak cestou z ní. DSek bylo samozřejmě víc ale nějaký 3 SM se tam postupně vystřídaly. Tehdá sem na to koukal jako chleba z tašky. Internet nebyl takže sem dlouho nevěděl co to je za podivnýho citróna. Až jednou běžel v bedně nějakej moc pěkně udělanej dokument o citroenu a tam to bylo....

reagovat
kubas
24. prosince 2016, 12:25
0

A zrovna je i jedno na prodej :) http://www.rajveteranu.cz/15877-citroen-sm-praha

reagovat
MG
MGRR
24. prosince 2016, 15:45
0

Je to celé reklamní článek..., nebo se pletu.

PeterLuk
25. prosince 2016, 15:07
0

Čím to je, že je SM-ka teraz plný internet? :D Je to parádne auto, sen! Veľká škoda, kam sa odvtedy Citroen dostal...

reagovat
M P
25. prosince 2016, 15:43
0

Protože o tom napíšeme my, pak se to objeví na Fb na nejrůznějších stránkách :) on i maličký Autíčkář tu a tam vyhrabe něco, co inspiruje ostatní.

PeterLuk
25. prosince 2016, 16:46
0

To je super, keď inšpirujete zahraničných užívateľov DriveTribe-u :D Ale vážne, ono je to skutočne super, pre tento skvost na kolesách som mal vždy slabosť, radšej budem mať plný net tohto, než Kodiaqu ;)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem