Občas uvažuju, jestli se móda řídí tím, co si žádá lid, nebo si žije svým vlastním životem. Nejspíš to bude kousek obojího.Trend začne jako nevinný experiment nebo marketingový tahák, jindy se vyvine nepozorovaně a nenápadně přirozenou selekcí. A najednou se totálně zvlčí, ujme se nadvlády a my si jen přejeme, aby nikdy nespatřil světlo světa. Podívejme se na pár příkladů.
Nekonečné nafukování
O tom, že se auta neustále zvětšují, se znepokojeně psalo už před mnoha lety. Na webu Teoalida.com, který obsahuje jednu z nejobsáhlejších databází automotive informací z celého světa, se dočtete, že průměrná délka vozu naroste v každé třídě o dva centimetry ročně. Například Ford Mondeo sedan v roce 1998 měřil 4556 mm, v roce 2007 už 4844 mm, tedy skoro o třicet čísel víc. První generace VW Golf z roku 1974 měla délku 3705 mm a šířku 1610 mm, aktuální osmá generace měří na délku 4284 mm a na šířku 1789 mm. Výrobce se zkrátka vždycky snažil představit auto o něco větší, než byli jeho aktuální nejbližší konkurenti. A zákazníky většinou není třeba pobízet, aby na hru přistoupili – koneckonců, málokdo si při balení rodiny na dovolenou řekne “teď by se mi hodilo o něco míň místa”.
Jenže pro samé nadšení z obřích kufrů se trochu zapomíná na to, že by se měly adekvátně nafukovat taky silnice, garáže a parkoviště (potažmo celá Zeměkoule, aby se ty silnice a garáže měly kam vměstnat).
Osobně nemám nic proti velkým autům, naopak. Vadí mi to obrovské množství. Proudící masa obrů, omezující výhled na dva metry před vlastní auto. K tomu všudypřítomná masírka, že potřebuju náklaďák, i když žiju sám a nehnu se z města. A v neposlední řadě smutná skutečnost, že opravdu malých aut v nabídce zbývá jako šafránu…
Kola jako z žebřiňáku
Taky si myslíte, že kola dělají auto? Myšlenka je to pěkná a zcela jistě má něco do sebe, jenže platí nutně, že čím větší, tím lepší? Je jasné, že na dnešním SUV běžné velikosti nebudou vypadat třináctky ze stodvacítky právě sexy, opačný extrém je ale směšný vlastně podobně. Zabrousíte-li do galerie společnosti Forgiato, okamžitě pochopíte, co tím myslím. Chápu argument automobilek a jejich marketérů, že auta prezentovaná na větších kolech vypadají na reklamních materiálech lépe. Jenže z velikosti ráfků se pomalu, ale jistě stává statusová záležitost – já mám obří, kdo je víc.
Odložme teď stranou Forgiato a podívejme se na sériová auta se sériově dodávanými koly. Před nějakými třemi čtyřmi lety způsobila velký povyk značka Audi, když opatřila své RS Q8 obřími třiadvacítkami. Dnes jsou třiadvacítky u modelu Q8 běžnou součástí konfigurátoru s cenovkou necelých 150 tisíc. BMW XM můžete mít rovněž na třiadvacítkách (zde za pouhých 80 tisíc) a letošní novinka Cadillac IQ přijíždí dokonce na 24palcových kolech.
Můžete namítnout, že s trendem nafukujících se aut je zvětšování kol zcela logické, Jenže ono se zvětšuje i u autíček z opačného konce nabídky a maličké crossovery na devatenáctkách připomínají spíš cosi z dílny HotWheels než ze skutečného autosalonu…
Displeje a dotykové plochy úplně všude
Je mi jasné, že úplný návrat k hardwarovým tlačítkům je představa z říše snů. Ale k některým funkcím zkrátka patří. Běžnou regulaci klimatizace, vnitřní cirkulaci vzduchu nebo odmlžování prostě nechcete dolovat z menu displeje, ne a ne a ne! Nejsem z těch, kteří automaticky vykřikují, že displeje jsou fuj nebo si stěžovali na jejich velikost. Nakonec mapa je o dost přehlednější na desetipalcové barevné obrazovce než na Tomtomu z roku raz dva. A pokud se na displej vedle mapy vejde i ovládání médií, jenom dobře. Ohledně klimatizace ale uznávám jedině tlačítka, případně točítka.
Vzhledem k tomu, že neznám asi nikoho, komu by “netlačítkové” ovládání klimy vyhovovalo víc než tlačítkové, čekám, že si toho musí všimnout i designéři a inženýři samotných automobilek. Nejspíš budu čekat ještě dlouho, ale první vlaštovky nad obzorem občas přelétnou. Zatímco před takovými dvěma lety to vypadalo, že i samotný volant se brzy promění v diplej, na kterém budeme šmaťhat sem a tam, letos škodovky Kamiq a Scala vrátily na středový panel fyzická tlačítka pro intenzitu foukání (taková drobnost, a jak dokázala pít krev!). Ano, je to malé vítězství, ale lepší než nic. Šéf Volkswagenu Thomas Schäfer se v reakci na dlouhotrvající zákaznické stížnosti nechal slyšet, že dotykové plochy na volantu opět nahradí skutečná tlačítka. Fyzické ovladače se začínají znovu objevovat i ve futuristických konceptech… Nechme se překvapit.
Klavírní lak
Upřímně, nemám tušení, co automobilky vede k závěru, že velké černé plochy s vysokým leskem jsou pro interiér vozu to pravé. Plasty s povrchem napodobujícím klavírní lak vypadají dobře možná tak na fotkách a prvních pět minut po odjezdu od zkušeného detailera. Kdykoliv jindy je to, dámy prominou, osina v zadku. I v případě, že jste germofob, který do auta usedá zásadně v rukavicích, napadá na ty lesklé plochy prach, který po vysvitnutí slunce přitahuje oči jako magnet.
Zkuste si rukavice sundat, a hned máte z auta daktyloskopický ráj. Když se ta hrůza nedej bože poškrábe (a to si pište, že poškrábe), původní lesk už jí nevrátí ani svěcená voda.
Přes to všechno automobilky tvrdošíjně rvou černý lesk do všech svých modelů, jako by šlo o etalon dobrého vkusu a prestiže.
Zde svou osobní hitparádu ukončím, přestože zdaleka není kompletní. Chybí v ní zkosené střechy, světla se stále oslnivějším výkonem, veganská kůže a spousta dalších bolístek, více či méně rozšířených. Nechám ale trochu prostoru i pro vaše nápady.
Jaký aktuální trend by podle vás měl skončit v pekle? A který nemá budoucnost, protože absolutně nedává smysl?
A zkuste, prosím, nechat pro tentokrát stranou elektromobilitu :).
28. srpna 2023, 06:11
5
Nevím, asi chci spíš vidět v plamenech dnešního průměrného zákazníka moderního automobilu, protože to jsou lidi, kterým se velký kola, spousta displejů a obrovské rozměry, prostě líbí :D
28. srpna 2023, 08:32
1
Zmíněný dotykový plochy všude jsou debilní a pak taky to, že výrazně ubývá řidičských aut. Nejen, že je všechno obří, těžký a přeplácaný, ale čím dál víc to odstiňuje řidiče od samotného řízení. To nemusí být špatně u nějaké daily, ale ono se to týká všeho. Maximální smutek z poslední doby je pro mě 2.1 tuny vážící čtyřválcový hybridní C63 AMG. Ale třeba ani M2 mi nepřipadá jako posun k lepšímu, tam mi zase uniká (celého nového line-upu) ten design - pro mě vážně humus. No a pak mě serou různá EU nařízení, kvůli kterým se sem nedostanou zajímavá auta, když už nějaká vzniknou. Zpatra mě napadá třeba nový Nissan Z.
28. srpna 2023, 08:48
0
Zrovna to Z se sem oficiálně nedostane proto, že se to Nissanu nevyplatí homologovat pro “těch pár prodaných kusů”, ne?
28. srpna 2023, 10:26
0
Jako důvod uváděli obojí,
https://www.carscoops.com/2020/09/its-official-nissan-wont-bring-the-new-z-sports-car-to-europe/
28. srpna 2023, 08:46
5
Souhlasím se všemi body od Violy a přidal bych ještě dva: všechno musí být svalnaté, sportovní a agresivní … falešné 4 výfuky, difuzory na okrasu, samolepkový karbon, zaslepené nasávací otvory a kupa dalšího.
2. co nejhlasitější = fakt sporťák a bez toho to nejde. To je pro celé okolí tak otravné … a přitom to většině populace říká akorát o nějakém problému majitele.
28. srpna 2023, 13:35
-1
Čím hlasitější, tím lepší, kruci !
28. srpna 2023, 08:58
3
- Ad velikost kol - rozesmálo mě zjištění, že Rencek Scenic dostal standardně 195/55 R20_! hadice a ještě to stádu prezentovali jako výhru https://www.actualidadmotor.com/en/nuevo-renault-scenic-llantas-de-20-pulgadas/
Já si dal na A8 R19 namísto R20 a na e92 jsou R18 taky out :-)
Co většina těch majitelů závaží neví, že by zmenšením průměru (a leckdy i změnou šířky) disků dosáhli na lepší komfort i dynamické parametry (aneb ty R21+ váží klidně přes 20 kg, zatímco lehké R19 jsou i pod 10 kg).
Ne, ani jeden disk se mi ještě nezkroutil, ale možná jsem těch odhadem 30tis km na nich odjel krokem :-)
- nastavení/kalibrace "komfortních a asistenčních" systémů, které jsou mnohdy na úrovni "ano, přítomno", dáme body do EURO NCAP hodnocení, on už si to uživatel beztak nechá odkódovat nebo ten hloupější pokaždé vypne, aby s tím vůbec mohl jezdit...
- šetření na odhlučnění: ok, tohle je možná moje soukromá obsese, ale s rozšířením alu na karosériích je dunění a pazvuky skutečně nutné řešit lépe než "ušetřením" na koberci a tlumících hmotách obecně... (C-klasse z roku 2017 má odhadem tak 30% tlumení co 3er 2007... je sice mezigeneračně o 100 kg lehčí, ale těch stížností na hluk je hodně, třeba už jen ta tenká skla... v Mercedesu? haló?)
28. srpna 2023, 09:19
0
Naprostý souhlas. Tady sháním origo 225/60R18 a už se nemůžu dočkat, jak je vyměním za 245/45R20. Sice auto nebude tak cool, ale na to kašlu.
Je zajímavé, že tento marketing funguje především v EU. V Latince a na Blizkém východě se setkávám častěji s měnším R a vyšší pneu..
28. srpna 2023, 09:10
3
Za mňa hlavne všade SUV, každý chce mať "bezpečné" a pohodlné auto. Miesto toho aby sa ľudia učili šoférovať , tak spoliehajú na pasívnu bezpečnosť.
nové BMW sú všetky hnusné.
28. srpna 2023, 12:11
-2
Ne vždy je za tu nehodu může ten řidič v SUV. Takže část lidí, když už mají být nabouráni, tak preferují, aby byli nabourání ve velkém bezpečném autě.
A pak je tu i druhý faktor. Spousta lidí si je vědoma svých schopností a omezení. Takže jsou ochotni si připustit (na rozdíl od ostatních) i to, že jednou mohou způsobit nehodu. A v tom případě chtějí sedět ve velkém autě, protože mají pocit, že jim to pomůže. (To nedokážu posoudit, jestli je nebo není pravda.)
29. srpna 2023, 01:45
2
Jak já to dělám, že jezdím 26 let a ještě jsem neboural a ani nikdo do mě. Rozhodně nejezdím pomalu, ale razím tezi, že na kolizi musí být dva. Nespočítám, kolikrát jsem brzdil za někoho kdo neměl přednost, nebo uhnul někomu kdo se nevešel. Prasárny z nepozornosti mě většinou nechávají klidným, protože sám taky nejsem bez chyby a sem tam někdo taky pomohl mě. Zvlášť kdysi, v telecích letech.
29. srpna 2023, 09:35
-1
Schopnosti, štěstí, počet najetých km a typ provozu, ve kterém se pohybujete. To všechno má určitě vliv. Kdo je schopný, nemusí mít tolik štěstí. Při sto tisíc km najetých po Praze určitě zažijete víc (nezaviněných) krizovek než mezi Kotěhůlkami a Dolní Zápecí.
Ale můžete být sebeschopnější a když za vámi někdo nedobrzdí v koloně nebo při stání na červené, tak vás prostě nabourá.
29. srpna 2023, 10:05
1
Musil jsem se přihlásit, abych pana yellec podpořil palcem nahoru, může si to přidat do CV. Myslím, že jeho příspěvek je jeden z mála těch, na kterém bych nic nepřidával, neubíral ani neměnil.
Co se týká nedobrždění; i tam se dá udělat hodně pro to, aby nepozora včas brzdil. Všechno samozřejmě člověk neodchytí, ale rozhodně na většinu kolizí "musí být dva".
29. srpna 2023, 12:46
-1
Shodou okolností o tom, jak na kolizi musí být dva nedávno vyšel článek v mém oblíbeném motoristickém magazínu.
https://www.autickar.cz/clanek/konec-jedne-legendy/
31. srpna 2023, 15:35
2
Nekdy clovek nenadela nic, hlavne u zaparkovaneho auta. Ale povetsinouje dobre myslet i za ostatni a mit pripraven "plan B".
28. srpna 2023, 09:53
8
Do plamenu patri cela toxicka kultura kolem aut.
-Regulace dosahla absurdnich a kontraproduktivnich rozmeru
-Automobilky ztraci focus na produkt, ale snazi se byt inovativni a zaroven s tim srazit cenu at je jejich auto konkurenceschopne
-Kvalita novych aut je tristni a ujet s novym autem 100tis pouze s planovanou udrzbou je utopie
-Nova auta kritizuji prevazne kupci ojetin
-Obchod s ojetinami se blizi obrazu z jednoho ceskeho serialu
-Kvalita prace autoservisu je kolisava az mizerna, bez ohledu na logo, ceduli nebo jmeno na vratech
Samozrejmne cest svetlym vyjimkam z vyse uvedenych negativnich bodu. Ale jako celek to tvori mozaiku, ve ktere je vlastnictvi auta spise opruz nez zabava.
28. srpna 2023, 10:01
2
Aby to nevyznelo jinak nez jsem myslel. Ocenuju smerovami a cileni tohoto webu na kvalitni, obkektivni a zajimavou autozurnalistiku.
28. srpna 2023, 11:40
-2
Za posledních par let žádná tendence srazit cenu znát není, naopak ziskové marže vyrostly v posledním roce do rekordní výše.
28. srpna 2023, 16:46
0
Jo....spíš by tam patřilo cenu nechat (nebo zvýšit) a výrobní náklady sesekat ideálně pod minimum :-)
28. srpna 2023, 11:38
0
Jednoznačně povinný omezovač rychlosti podle místního limitu.
28. srpna 2023, 13:57
5
Zmenšování nádrží.
29. srpna 2023, 15:05
0
Tohle je názorné ukázání ohnutí reality předpisem - kvůli měření emisí/spotřeby s plnou nádrží se udělá model s menší nádrží (auto je lehčí, má o 3g menší emise, tuleň je zachráněn)... že se pak majitel rozhodne nechat vyměnit malou nádrž za tu "normální" a starou vyhodí (protože kdo by jsi asi tak potřeboval)... nebo zoufalý majitel MB C205 (čti já), který si musí vyměnit boční skla za lepená dvojitá (2x 3tis Kč), aby si připadal i na dálnici jako v Mercedesu a ne v popelnici... kde asi skončí ta stará obyčejná skla?
Za chvíli bude "base aka shit (v DE kake) homologační verze" (úplně vidím v ceníku tu položku "base-homo" s free políčkem za 0 kačáků) a za příplatek si budete moct dokoupit "standard aka normální" (tučně za xy tis Káčé "Premium")
31. srpna 2023, 15:47
0
Takhle to funguje uz od nepameti.
Pro prepinace blinkru Favoritu byl ve fabrice jeden clovek, ktery otviral spinac a rucne vyndaval aretacni dilek (= prodrazoval vyrobne horsi verzi). A to vse jen pro to, aby mohly byt v ceniku verze "lux" za vetsi peniz.
Jinak dve verze zaskleni bude mit treba i A6 a na vymenu budes mit 7 skel. Tam by Ti 2x 3000Kc nestacilo.
28. srpna 2023, 14:18
4
ad nafukování:
lehký nesouhlas. Pokud se zákazníkovi nelíbí, že Mondeo narostlo ze 4,55 mna 4,85 m, a chtěl by auto třídy okolo 4,50 m, proč propána pláče nad autem 4,85 m a nekoupí si nějaké jiné, třídy 4,50 m? Např. Focuse, který zhruba do té velikosti mezitím dorostl (protože se nafukuje taky)?
a teď k věci:
- chci vidět v plamenech marketéry automobilového průmyslu, který tyhle sra*ky, od ekokůže a ekovšeho přes patlací displeje až po SUV trend dokázali lidem vnutit, a to -ve všech případech- dokonce za příplatek.
- chci vidět v plamenech vystrčený displeje (nejdřív centrální a teď čím dál častěji a ty za volantem), bez sebemenší snahy nějak je zabudovat do palubní desky
- chci vidět v plamenech nedostatečně konfigurovatelný digitální přístrojový štít. Když už to jednou mají být omalovánky, tak proč proboha nevyužít toho, že to může vypadat různě a může tam být doslova cokoliv?
- chci vidět v plamenech dodatečné paušální platby za příplatkovou výbavu. Za tu myšlenku, kterou tehdy vymyslelo snad Adobe (produkt se nedá koupit nafurt, ale je k dispozici za roční / měsíční platby) bych s radostí někomu zakroutil krkem.
- chci vidět v plamenech asistenční / komfortní systémy v nastálo nevypnutelném módu "on".
- chci vidět v plamenech plug-in hybridy.
- chci vidět v plamenech fake kůži, fake hliník, fake karbon, fake dřevo, fake chrom. Největší mor aut posledních 20 let napříč snad všemi běžnými značkami, plastový fake tahokov (a nebo dokonce zaslepený fake plastového fake tahokovu) nechť hoří plamenem nejžhavějším.
- vím, že elektromobilitu máme vynechat, ale chci vidět v plamenech nařízení, které vynutilo likvidaci jednoduchých a levných aut. A především chci spolu s tím nařízením vidět v plamenech toho, kdo to prosadil.
28. srpna 2023, 18:10
1
K tomu marketingu. Oni jsou snad zákazníci nesvéprávný. Určitě nikdo nic nikomu nenutil. Jen se z některých dobrých věcí a části technického pokroku stala rychle móda. A lidé to šli honem kupovat. Ta vlna se nerozjede sama většina společností naskočí na to, co cítí že bude bestseller. A je to tak v jiných oborech. Podívej se čím si přichází mobilní telefony, nebo třeba ntb. Případně i ty tak oblíbený lednice. Nebo snad znáš někoho kdo nutně potřebuje výrobník ledu, černou lednici, dezinfekci vnitřku, lednici velkou jak dodávka. Ne. No jo no lidi to kupují tak se to vyrábí. Je lepší se s tím smířit. Svět jde dál. K tomu EV šílenství. Těch lidí by hořelo hodně ale teoreticky jich ubývá minimálně v tom politickém světě. Takže uvidíme.
28. srpna 2023, 19:12
0
Nevím, jestli jsou zákazníci nesvéprávní, ale chovají se tak. "Vnutit" možná není to správný slovo. "Dokázat prodat" je polopatičtější. A já mluvím právě o tom období, kdy ty dneska možná chytrý a šikovný věci ještě nebyly až tak šikovný, akorát stály ranec a přinášely spíš krok zpět. První digitální, ještě nekonfigurovatelný budíky? Nepřineslo to nic proti fyzickým rafičkám, akorát to vypadalo jak z autíčka z autodromu na pouti. A automobilky to dokázaly prodat jako top výbavu, za kterou lidi připlatili. Patlací displeje? OK, pro sdružení funkcí, kterých v autě přibývá (jestli jsou reálně k něčemu, to nechám stranou), je to snad fajn, ono těch čudlíků na středovým panelu začalo být docela moc. Ale nastlat tam i hlasitost audia, přičemž na volantu to (třeba u Golfu) dubluje zase jenom nepřesná dotyková plocha? To přece není ani náhodou krok vpřed a mimo pár technohujerů by to reálně nikdo nechtěl, kdyby lidi měli možnost si vyzkoušet obě varianty mezi sebe. Ale ne, někdo (a je to prostě šikovný marketing) rozjel lavinu, která způsobí, že za 3-4 roky už budou lidi fyzický točítko považovat za zastaralý a dobrovolně sáhnou po virtuálním. O SUV by se takhle dalo rozepsat taky. Kupující se chovají jak nesvéprávní...
Ad lednice: jsem v jiné bublině. Já jsem buran z lontu, mně čouhá sláma z podběhů. Já nejenomže neznám nikoho, kdo by takovou lednici potřeboval. Já ani neznám nikoho, kdo by ji měl.
29. srpna 2023, 13:50
0
rock: Buran úplně nebudeš jestli si pamatuji tak si architekt ne? Možná třeba jenom nemiluješ americký lednice kombinovaný s výrobníkem zmrzliny a bidetem:)) Jako já nemám problém uznat že některá současná řešení jsou hloupá. O spoustě displejů a plastů nemluvě. Trend SUV už je tady hezky dlouho a nevěřím že dneska je na vině marketing. Lidi to třebaže z nějakých obskurních pohnutek pořád kupují. A mě už to ani nevadí. To víc nechápu jedince zjevně s nějakým problémem který si musí koupit třeba f150 a jezdí s ním srát ostatní do centra historických stadtu. A ano první digitální štíty stáli za nic. Dnes je to trochu jinak a opravdu začínají mít výhody právě kvůli funkcím co se tam umí nastavit. A jak to bývá jedním to vyhovuje druzí nadávaji.
28. srpna 2023, 14:30
0
Uple nesnasim dokytovy tlacitka a leskle cerny plochy. Neco tak uzasne nepraktickyho je hruza. Jsem ochoten to snest doma na varne desce nebo na troube, ale v aute fakt ne.
No a pak na modernich autech displej, kterej se chlubi miliardou barv, miliardou pixelu rozliseni, ale umi ukazat par radku textu, nejaky cislicko a pak dva budiky a vic to neumi...
28. srpna 2023, 19:07
2
tuhle jsem parkoval vedle nějakého starého Peugeota. Moje Panda fakt není velký auto, dřív jsem měl starou Pandu a Trabanta, takže jsem celkem zvyklej ale ten Peugeot byl tak maličkej, že ve srovnání s tím co stálo okolo to vypadalo že vypad z kolotoče. A vevnitř bylo celkem normální místo. U staré Pandybyl motor 1000ccm. Do motorového prostoru se vedle něj vešlo rezervní kolo, zvedák, klíč na kola a šroubovák. Vyměnit rozvoďák byla práce na půl hodiny, úplně na pohodu. U druhé generace, motor 1.2, konstrukčně téměř totožný, auto je větší ale místo žádné. Když vám tam upadne šroubovák, tak už ho možná nikdy nevyndáte.A to je už taky starý. Když se podíváte dnes pod kapotu, máte tam nějaký třílampový oturbenec 1.3 nebo tak něco a ono je to jak z bombardéru. Když vedle toho otevřete nějaký V8 tak se za toho drobečka chudáčka americkýho pětkrát objemnějšího budete stydět.
Jinak ty displeje, ony by se nejspíš daly snést, jen by je nesměli dělat šílení ajťáci ale někdo kdo občas vyleze z kukaně a jede autem a ne na koloběžce, kdo ví že za jízdy fakt nejde luštit blešky a trefovat prstem "tlačítka" velký 3x4mm
29. srpna 2023, 13:06
3
Legislativní trend s názvem flotilove emise a z nich vyplavjici pokuty s následným omezením nabídky.
29. srpna 2023, 15:12
2
Tohle podepisuju. Ta legislativa je natolik absurdní, že úplně nejlepší je prodat co nejtěžší elektromobil. Emise má za 0 a zvýší průměrnou hmotnost flotily. Čím vyšší hmotnost, tím vyšší emisní limit. Naopak je sebevražda prodávat malé lehké auto typu Citigo, Up nebo Swift. No, ono to jde, akorát takové auto stojí o čtvrtinu víc než by jinak stálo když se do ceny promítne CO2 pokuta.