Auto se ke mě dostalo jako vždy naprostou náhodou. Kamarád si koupil Mondeo, Focus ztratil právo parkovat na modrých zónách a dostal se mi tedy do pracek s tím, že ho mám zaparkovat u Džbánu a případně ho můžu semtam použít.
Takže samozřejmě, že s ním jezdím denně. Suxo je v kopřivách v Gastownu, kde se z něj prý věčný optimista Supa pokusí udělat ještě víc závodní auto, Camaro furt bojuje o přízeň mého mechanika s jeho nedostavěným domem a Cadillac má nefunkční alternátor. Už asi půl roku. Je totiž přišroubovaný torxem a pod motorem za krytem a to já teda na ulici dělat nebudu.
Takže kovářovy kobyly nefungují a velkokapitalista Machač strávil několik týdnů za volantem téhle Fordky o které majitel tvrdí, že "se toho potřebuju zbavit, to střelím za dvacku někomu snad".
Je to tedy přesně ten kousek, který sloužil až do momentu, kdy se objevily závady, na které už movitý majitel neměl náladu a vyřešil to koupí nového starého auta. Na budíku svítí něco kolem 170 tisíc kilometrů, škrtící klapka motoru je trošku moc vyplašená a přední tlumiče nejsou jen opotřebované, ale přímo spotřebované.
Ale za dvacku?
Přímo se nabízí otázka, proč se tedy prodávají “horší” vozy za víc. No to je jednoduché. Tenhle dvoulitr má síly sice na rozdávání, krásně s autem upaluje až ke dvousetkilometrové rychlosti, ale taky je to "dvoulitr mámo, to bude žrát". No žere to mé olověné noze devět, tak nevím. Přijde mi to málo na to, co motor předvádí.
Jo, je to čtyřválec bez zajímavého zvuku, ale jde mile za plynem, má dost síly k tomu, aby se při pohodovém předjíždění nemuselo řadit a ve výsledku je to motor tak akorát, pokud vám nejde vyloženě jen o spotřebu. Protože samozřejmě, že je to benzín. Doktor Dušan není debil ;-)
Jen ta klapka. Už tam není lanko, není tam už ani onen slavný fordí obtokový ventil, který šetřílkové čistí co dva měsíce a frajeři co rok mění za nový. Klapka už má ale nějaký kontakty odkuku polohy asi ošoupané a tak se semtam rozhodně, že 3000 otáček je na volnoběh tak akorát. Nejraději to dělá při dojíždění do zastavení před křižovatkou na neutrál. Dělá ze mne sveřepě debila, protože někde kolem 5 km/h se rozhodne, že dosud udržovaných 1000 otáček volnoběhu není dost a přesně v momentě, kdy auto zastavuje motor vytočí do tří tisíc.
Inu, klapka stojí asi pět tisíc a drží snad na šesti šroubech? To nebude ten největší problém. Hůř na tom jsou třeba přední blatníky – ono to na té fialové barvě není moc vidět, ale ony už ani nekvetou, ony už dozrály, oloupaly se a vyloženě hnijí. Blatníky, neni to nosná část, ale bojím se, že ty nosné části pod nimi asi nebudou úplně bez lišky. Takže flexa, rozebrat, drátěný kotouč, suřík a nástřiky dutin. Opět nic složitého, ale víkend nad tím strávíte určitě.
A pak jsou tu ty tlumiče: Už jsem to jednou řešil na Escortu. Vyměnit tlumiče na těch McPhersonech není sranda, debilně se k tomu může, měníte nosnou část, rozhodíte si geometrii a potřebujete stahováky na pružiny. Jako jde to, zase je to spíš víkend, než pár hodin a sprostá slova se budou počítat na stovky. Na druhou stranu sada tlumičů nevalné kvality stojí asi čtyřku, takže zase žádné finanční drama.
Co je ale překvapivé je fakt, že auto i s naprosto nefunkčním odpružením není nepoužitelné. Samozřejmě mám sevřený půlky z obavy nad nedotáčivým smykem, ale několikrát se mi poštěstilo, že mi fordík hezky poslušně pohodil prdelkou, která dokonce obsahuje tlumiče funkční. Hravost podvozku prostě Focus nezapře ani v případě totální devastace předního tlumení. Sice tu hravost musíte hledat stejně pečlivě, jako čtyřlístky, ale je tam.
Paradoxně věcí, kterou bych musel jako nový majitel řešit ihned je loupající se hliník na volantu. Ne vždy mám totiž ruce na volantu v závodní pozici a auto mě kouslo do prstu právě odchlípnutým hliníkem. Takže oloupat a dobrý. Jen to jde ztuha. A nedoporučuju se nad tím zamýšlet při cestě na dálnici, odvádí to pozornost.
Ale pojďme od těch nedostatků k něčemu pozitivnímu: Auto má interier, který nevrže, funguje, okýnka okýnkují a překvapivě i převodovka chodí bez zadrhávání a její krátké dráhy řazení je radost protahovat. Rádio má dokonce AUX vstup, takže telefon si připojíte káblíkem a k dokonalému infotainmentu tedy chybí jen tu vaši internetovou placičku nějak připevnit k palubce. A bez uzardění říkám, že to bude ergonomičtější, než současné řešení některých i hvězdných značek.
Verdikt
Je až překvapivé, jak moc použitelné, rychlé a pohodlné auto s klimatizací se dá pořídit za jednu jedinou průměrnou výplatu. Vždy mně přepadne smutek nad tím, že zrovna tenhle kousek určitě brzo skončí někde v roští, protože už ani nové gumy nebude mít smysl kupovat. Uvědomme si ale, že auto sice dostanete za dvacku, jenže strávite minimálně dva víkendy horečnatým řešením jak akutních problémů, tak snahou zastavit kovomorku. Navíc ty drobnosti, co zmiňuji jistě nejsou tím posledním, co se pokazí.
Ano, auto je levné, ale dobře si spočítejte, jestli vám ta práce stojí zato a jestli jste ochotni žít s pocitem, že "na tom starém krámu se může vysypat cokoli".
Já bych si to klidně koupil, kdybych potřeboval auto. Za nějakých 40 klacků s rezervou bych měl skoro estéčko jakokdyby, třídvéřový, na prďáckých kolech. A to se pak na tu odtahovku čeká tak nějak hezky…
Technické údaje
- Motor: Dvoulitrový čtyřválec, 107 kw, 185 Nm
- Zrychlení 0-100 km/h: cca 9 s
- Eko norma: Euro 5
- Váha: 1 307 kg
- Délka: 4 337 mm
- Cena testovaného kusu: 20 000 Kč.
06. prosince 2020, 17:11
1
Inu, 20 tisíc je takový starter pack :) Mám v kombíku Focus r.v 08, 1.6 benzin a stále to auto potřebuju, je to bratru tři týdny , kdy jsem to dal kamarádovi do servisu, že potřebuju rozvody, svíčky, přední pneu, STK a tak vůbec mrknout jeslti tam není nějaký mrzení. Mrzení začalo, když mi po pár dnech volal, kolik peněz do toho chci vrazit, že je uděláno tolik, abych prošel STK, ale jsou tam ještě věci, který by to chtělo pořešit, tak jsem řekl, vyřešte, já to auto ještě nějaký rok potřebuju, je to takový pracant co mě nikdy nikde nenechal a i kdyby mělo do budoucna (a bude) plnit funkci druhého auta v rodině na městský pocukávání, tak pořád tu hodnotu má. No nic, volal mi zase za pár dní, že auto je hotový, ať si vytáhnu 50 tisíc z peněženky, trochu se mi podlomily kolena, ale ještě stále to byla částka, která nepřesahovala aktuální hodnotu auta na trhu, nicméně letošní Vánoce jsem odpískal, dostalo je auto :)) tak jsem vytáhl 50 tisíc, soupis prací je na 2xA4, vyměnilo se tam toho fakt dost, zub času prostě neokecáme, a zrovna tlumiče vepředu byly včetně pružin a ramen a silenbloků jedna ze součástí servisu a jízdní vlastnosti jsou zase v pořádku :) Takže pak už je to jen o přístupu, dojezdit s tím do smrti za co nejmenší a nejnutnější náklady nebo si ho dát dokupy a vědět, že na dalších pár let mám klid (já teda doufám, že mít klid budu). Ale pro jednoduchost toho auta a jeho užitnou hodnotu jsem se rozhodl ho nechat při životě.
07. prosince 2020, 09:48
0
Jen pro zajímavost, co vše musíš vyměnit, že je to za 50 000 Kč? Díky.
Málem jsem také kupoval Focuse, i nějaký servis měl hotový. A nějaký ho čekal. Proto jsem jej nevzal. Ale byla to nafta a asi měl načatou spojku. Tak proto.
07. prosince 2020, 11:26
0
Pro zajímavost spoustu věcí :)) 10 000 Kč z toho tedy bylo za práci. Když to vezmu tak nějak zhruba, tak přední náprava: ramena, tlumiče, brzdy, pružiny, dvě nové přední pneu Dunlop Winter, dále: rozvody včetně vodní pumpy, výměna všech dalších řemenů - klimatizace, alternátor, těsnění víka ventilů, těsnění vodní čerpadlo, sada svíček, zapalovací kabely, plus nějaký svařování a další drobnosti, kdybys chtěl vidět fakturu, klidně pošli email a já ti jí pošlu :)
08. prosince 2020, 11:17
0
S tímhle seznamem bych v tom byl za kilo a ještě bych byl rád..
06. prosince 2020, 19:16
3
Rez je nejdrazsi, nejkomplikovanejsi a nejhorsi problem na starych autech.. Vyvarovat se vyplati veterana/youngtimera, ale ne auto na denni jezdeni.. Vse ostatni jde (u bezne se vyskytujicich aut - tzn. sehnatelne dily z druhovyroby, pripadne z vraků) vetsinou rozumne resit..
06. prosince 2020, 21:52
0
To mi pripomina ako som raz dostal zadarmo pojazdne Polo po kolegini a po zhodnoteni stavu mechanikom slo na srotak :) Focus s dvojlitrom by predsa len mohol stat za to zachranit :) Zaujimave ze ten hlinik ide dole z volantu ale obsitie vyzera v pohode. Btw nemaju tie dvojlitre nejaky celkom zavazny problem pri vyzsich najazdoch?
07. prosince 2020, 11:08
1
Žerou olej protože se zapékají kroužky, ale je to způsobené špatným olejem a obecným přístupem k provozu auta. Což ale trápí většinu produkce. Stačí jen měnit olej po roce nebo 10k km
06. prosince 2020, 22:48
0
To je v prdeli, jak takhle nový auto může bejt v prdeli. Všechny mý starý sráče stalý taky blízko k nule a Toyota po 26ti letech potřebuje vyměnit spojku a Mazda má zvlněný kotouče a prasklou žárovku. Jestli to fakt nebude tím, že je to Ford...
07. prosince 2020, 08:39
10
Ne, to bude spíš tím, že tvoje auta jsou daleko víc KO než si myslíš a jen to nevnímáš. Ten Ford není nijak "v prdeli", prostě potřebuje servis, co na tom je divnýho nebo špatnýho? Je to kus techniky, kterej je dvacet let starej a technika se musí servisovat a udržovat...
07. prosince 2020, 09:28
0
To ho, ale částka 50.000? To je i s generalizo motoru a celolakem. Vždyť udělat podvozek i s tlumicem je v materiálu max 10-12tkc +/ práce a za co ten zbytek?
07. prosince 2020, 11:21
2
Podvozek za 10-12?? Záleží co se představuje pod pojmem podvozek. Tlumiče, uložení, kotouče, desky, kapalina, brzdové hadice případně nějaké trubky, silentbloky, ramena, ložiska, ruční brzda, geometrie. Záleží na zvoleném materiálu. Jen tlumiče s uložením třeba KYB cca 6000 bez pružiny a práce.
07. prosince 2020, 11:26
10
sumy: Úplně nevím kde žiješ - tlumiče pětka (monroe) až desítka (bilstein), gumy desítka, škrtící klapka litr (jetá) až sedmička (nová), oprava koroze dvojka (montážní pěna) až desítka (rozumně udělané), volant dvojka (přešití / neloupající-se) a buch, jseš najednou v rozpětí 20 až 40 tisíc za opravy. Takže zmíněných 40 kkč včetně nákupky (50 kkč v článku nevidím, ale třeba jsem jen slepej) je vlastně dost konzervativní odhad.
Prostě každé auto potřebuje servis, buď platíš penězma rovnou a nebo technickým dluhem kterej někdo musí pak doplatit (a nebo to auto půjde do šrotu). Nechápu kde všichni furt berou myšlenku toho, že nějaké auto se dá provozovat zadarmo - nedá.
07. prosince 2020, 11:44
1
bkralik: viz můj příspěvek výše o tom, co jsem servisoval teď na Fokusu já, 50k do toho auta jde vylít jak kýbl vody, na druhou stranu, uděláš za to fakt dost věcí, jsou to položky po 1000 - 3000 kč, ale je jich dost, takže se to pěkně nasčítá.
07. prosince 2020, 13:39
1
Zalezi z jakych cen dilu se vychazi.. Predni tlumice od bilsteinu stoji 1,5k za kus.. Pokud si servis kompenzuje nizkou hodinovku prestrelenymi cenami dilu, tak to samozrejme vypada jinak.. U toho vypisu dilu z opravy za 50k vyse vychazi cena dilu cca 20-25k (kvalitni druhovyroba, predpokladam, ze do 15 let stareho auta nikdo spotrebni dily v autorizaku nekupuje), takze potom cena za praci neni 10k, ale 25+..
07. prosince 2020, 14:08
0
Já bych taky asi hlasoval o záchraně Fordíka ... z fotek teda vypadá krásně. A nebo mu koupit ty přední tlumiče aby ses nezabil, juknout na brzdy a využít ho na plechcup... :-D
Ta záchrana by asi dávala smysl podle nálezu tý celkový koroze. Nechat si spočítat co vyjde klempíř, dobrý použitý díly, co se bude muset koupit nový a kolik si pak řekne lakýrník za nějakou slušně pěknou práci. Aby to auto nějak vypadalo...
A pak teprv ta mechanika. Dost věcí si uděláš sám pokud máš aspoň trochu kde a rozumně vybavenou dílnu a zbytek holt nějaký servis. Nějaký prachy to ale stát bude. Zas na druhou stranu, i když by to bylo přes 50 + 20 pořizovací, furt je to 70 a máš pěkný auto najednou v dobrým stavu ve kterým je radost jezdit. A co koupíš v bazaru za 70-80 tisíc? Prakticky nic moc...
07. prosince 2020, 14:17
1
Honza123: Nj, koukám že cenu tlumičů jsem přestřelil - nemám oko na tuhle nejlevnější třídu aut a vůbec netuším co stojí práce :-). Každopádně těch 20k za "oživení z mrtvých" uvedených ve článku si myslím že je furt spíš ta nižší hranice...
A s těma aftermarket dílama - nebral bych to paušálně. Třeba zapalovací kabely a zapalovací cívky jsou obvykle aftermarket dost nepoužitelná hrůza (sám mám zkušenost s kabelama na MX-5 NB a cívkama na RX-8 S1, vím že to platí i o cívce na Mini R53) a nedávno jsem v autorizáku kupoval celkou řádku těsnění, gumiček a okroužků na 18 let staré auto.
07. prosince 2020, 14:22
0
Ono samo hraje dost velkou roli i hodinovka servisu, která je třeba v mém případě paušální, někdo si dost věcí může udělat sám nebo má kamaráda co má servis a tam si to po odpolednech může poskládat. Já bohužel ty možnosti nemám, na autě si měním akorát olej. Takže člověk, kterýho to baví a má přístup k patřičnýmu nářadí může ještě dost ušetřit na práci. A u mě díly byly něco aftermarket, něco originál, protože např. rozvody je lepší vzít originál, zapalovací kabely jsou taky originál atd. Např ramena, tlumiče, brzdy tam ja aftermarket jasný. A je to tak, jak píše krab, 50 + 20 a máš slušný auto.
07. prosince 2020, 15:54
0
@lumix: od low cost sragor za pár stovek přes Sachs a i ty Bilsteiny Základny B2 za litr...http://dufy.cz/autodily/ford/focus-ii/2.0-107kw/odpruzeni-tlumeni/tlumic-perovani?page=2
07. prosince 2020, 17:55
0
Já mám Focuse 1 04 1,8i a ty ceny servisu se mi nezdají nijak přemrštěný...jako jasně, na netu si člověk najde díly za pakatel a vyvolá to v něm pocit, jak to všechno pořeší za pár korun. Já si sám měním leda tak olej, ostatní věci mám sice nastudovaný i obsledovaný např z youtube nebo vyčtený z fór, ale nemám zázemí na to si někde na sídlištním parkovišti řešit stahovák pružin apod. Málokdy vám dovolí si do servisu dovézt vlastní díly, protože pak zase třeba natáhnou částku za práci a obráceně. Řešil jsem poslední dobou přední tlumiče KYB + horní uložení, silentblok převodovky, řešení volnoběžnýho ventilu a čidla rychlosti, palivovej filtr (3,8 tlumiče, 1,6 uložení, 900 silentblok a 1,5 práce cca), rozvody + vodní pumpa + termostat + těsnění víka 9,5k ... vše u pana Starého (fordauto.cz), pro fordaře známá firma. Takže ten má sice celkem nízkou hodinovku, ale účtuje si víc za díly. Pro zajímavost bych poprosil Screepyho, jestli by mi do zprávy neposlal ceny dílů, které mu naúčtoval jeho servis, ať vím, co mě čeká :) - a např. ty přední ramena vím, že mě čekají už příští rok.
08. prosince 2020, 08:47
0
Určitě pošlu, jak se k tomu dostanu, počítám zítra nebo pozítří.
07. prosince 2020, 07:14
0
¨Ja jako proti tem fordum nic nemam, ale....
07. prosince 2020, 08:23
0
Dvojkovýho Focuse mám doma taky, dokonce z úplnýho počátku výroby a se vší tehdy dostupnou výbavou včetně natáčení světel do zatáček. Jediný problémy jsem měl s přední nápravou a uložením motoru. Koroze se naštěstí víceméně omezuje na spodky předních blatníků a výfuk Ale je pravda, že po každé zimě přetírám od štěrku odrbané prahy a spodky dveří. Ale to je daný tím, kde jezdím (při nákupu to bylo nepoškozené po 10 letech provozu). Myslím, že i ten kus z článku ještě dává smysl zachránit.
07. prosince 2020, 09:51
0
Tenhle CD changer jsem měl v Mondeu. 2x. Jeden se mi ještě válí doma v krabici. V obou případech po necelých 4 letech přestal načítat CD a nakonec byl vyměnen za aftermarket (který teda nabídl o třídu lepší zvuk, a to bez výměny repro).
Sony v tomhle případě bolestně zklamalo.
07. prosince 2020, 11:58
0
Tenhle maká krásně ;-)
07. prosince 2020, 09:54
2
Jinak teda ten přístrojovej štít - takhle si představuji etalon přehlednosti a funkčnosti. Snad jenom na displeji palubního počítače je zub času vidět. Tomuhle se žádný LCD omalovánky nedokážou ani jen přiblížit, a forďácký příplatkový SYNC teda už vůbec ne...
07. prosince 2020, 11:06
1
Jo, asi jo :)
Jenom je důležitý to umět koupit a nespadnout do kolotoče "ještě 20 prihodim a bude na něco lepšího "
07. prosince 2020, 11:10
0
Tak tenhle motor a tuto barvu jen v 5d jsem měl a taky z roku 2005 dokonce s keyless :) A na to auto pořád dobře vzpomínám, perfektní jízda, komfort i vzhled a nebýt mojí blbosti tak i servisně a rzí OK. Rozhodně v té cenové relaci perfektní volba.
07. prosince 2020, 18:01
0
Joooo ty Fordy...
mk2 Focus mi prijde jako posledni hezkej Focus a za zachranu by asi aj stal. Moment z hlinikem na volantu me fakt pobavil a dovedu si predstavit i sebe, jak to progresivne loupu pri jizde :D
08. prosince 2020, 11:49
2
Takový peklo doma nechceš. Na "projekt" je to moc obyčejný. Na denní ježdění sice dobré, ale prostě aby to jezdilo jak zamlada padne do toho pade jak nic. Takže je to auto střízlivě za 80,000. A za to už koupíš určitě auto s méně vadama a asi i daleko novější. Což jasně ještě není záruka, že bude lepší. Nicméně tenhle Focus je v tomhle stavu "prodejcem, bazarem" fakticky neprodejný. Takže takové auto by si dal na plac (kór v dnešní době) jen totální idiot. Čili vše v nabídce bude asi "lepší".
https://www.sauto.cz/osobni/detail/ford/focus/17887935?goFrom=list
Pruhy a nálepky sundáš, tyhle kola necháš na zimu...
08. prosince 2020, 21:53
1
Když on nutně nemusí být lepší, navíc je to slabší motorizace... většinou dát si do pucu káru sám je lepší metoda. U tohohle Focusu bych se rozhodoval podle stavu koroze. Jestli to má chycený blatníky a zbytek je zdravej, pak není co řešit a to auto za záchranu stojí. Pokud je to chycený už nějak víc, pak bych se na to vykašlal...
08. prosince 2020, 22:12
0
Da se tady u tech aut dotazenych z nemecka verit te hromade papiru co k tomu inzeruji nebo jedine rozumne kriterium pri vyberu je celkovy technicky stav?
08. prosince 2020, 22:39
0
Nedá, pokud k tomu fakt není serviska a faktury a nějaká uvěřitelná historie, tak nedá. Ale u takhle levnýho pekáče řešíš technickej stav a když kupuješ něco dražšího, tak kromě technickýho stavu ještě necháš všemožně proklepnout VINko. Dřív dokonce šlo, že ti v servisech byli schopní naprášit, kdo si to koupil nový a pak jsi mu mohl napsat maila :D Já to dělal, když jsem kupoval tehdy zánovní 159, že jsem se na ni nejdřív informoval u původního majitele.
08. prosince 2020, 14:34
0
Psal se léta páně rok 1999, Focus zrovna vstupoval na český trh. Vyhrál jsem ho. Sice jen na prodloužený výkend, ale stálo to za to. Přesně tento dvlulitr, červená barva, vrcholná výbava Ghia. Než jsem ho v pondělí museli vrátit, projeli jsme kus republiky. Na novém dálničním úseku jsem se vsadil, že opřu rafičku tachometru o zarážku. Prohrál jsem jen těsně. :-)
01. března 2021, 16:59
0
Minulý týden se mi do rukou dostal přesně tenhle kousek, chyba nebyla ve škrtící klapce, ale v kousku esovité hadice od separátoru oleje do sání, kde se přidával falešný vzduch, originální díl stojí cca 1300,-. Po výměně hadice, vyčištění sání a výměně termostatu šlape jak hodinky
01. března 2021, 20:52
0
Příští týden by měla být technická a následně budou na řadě nejspíš komplet tlumiče atd. Jsem mladý člověk co by ho dal rád nějak do kupy, má na něj čas, počítá s tím že do něj něco vrazí a hromadu práce si udělá sám
22. dubna 2021, 17:27
0
To je prostě článek jak má být. A moudro na konci: nádhera. Autor by byl, možná i je, skvělým otcem, co své děti před každým doučováním se svých dětí u kamarádky na chatě nebo jen pohodovém přespání syna u kámoše skvěle poučí:-) Jen tak dál