Spekulace tohoto směru tu s námi jsou už hodně dlouho. Od okamžiku, kdy BMW a později Porsche představilo své SUV, se tahle otázka vrací v diskusích motoristických nadšenců s železnou pravidelností. Co nás proboha ještě čeká? Staré chrámy se bortí! Přijde SUV od Lamborghini? Ukáže nám svou outdoorovou kreaci i Bentley nebo Rolls Royce? Budeme si muset zvykat na Aston Martin s offroad jízdním režimem? A potom tu byla ta poslední, nejpalčivější otázka, kterou se mnozí dokonce i báli vyslovit: Kdy tohle šílenství proroste až do nabídky Ferrari?
Obavy tu asi nikoho nepřekvapí, petrolheadská komunita je už tak nesmírně konzervativní prostředí a jakmile se přiblížíme ke značkám, které by bylo lze označit za legendy motorismu, onen konzervatismus roste exponenciálně. A značkou, která stojí na vrcholu pyramidy a ční nad všemi legendami, je právě Ferrari. Tady si i jinou než tradičně červenou barvu mohou zvolit jen volnomyšlenkáři.
Ale teď je to tady. Kostky jsou vrženy, Rubikon byl překročen. Po všech výše zmíněných přichází se svým crossoverem i značka z Maranella. Záměrně jsem s tímto článkem trochu otálel, chtěl jsem počkat, až se usadí prach, otupí hrany a opadnou vášně. Až poté se totiž můžeme věnovat pro mě poměrně zásadní otázce: Je Purosangue dobré Ferrari?
Ferrari Purosangue je v mnoha ohledech průkopníkem. Jeho příchod je ale logický. Donedávna, pokud jste chtěli Ferrari, ale potřebovali jste trochu praktičtější provedení, byla tu jasná volba – Maserati. Technika do značné míry sdílená s maranellskými plnokrevníky, ovšem zabalená do karoserie velkého čtyřmístného kupé, sedanu nebo dokonce i toho SUV. Problém vyřešen. Ale časy se mění. Obě značky se vydávají vlastní cestou. Maserati představilo vlastní motor, vlastní techniku i vlastní supersport a myslím, že nejen já mám radost, že značka, jejíž závodní historie sahá daleko zpět (sám Enzo Ferrari si v době, kdy bratři Maseratii stavěli první auta, teprve odbýval pubertu) konečně vystoupila ze stínu slavnějšího souseda.
Řekli jsme tedy A a je třeba k němu dodat i B. A tím je příchod praktičtějšího Ferrari, které mohou prodejci nabídnout zákazníkům namísto Maserati – ta už totiž v showroomech Ferrari narozdíl od ještě nedávné minulosti nenajdete. A tím B je tedy Purosangue.
Asi jste si všimli, že ve spojení s Purosangue nepoužívám zkratku SUV. Samo Ferrari ji také nepoužívá, namísto toho přišlo s vlastní FUV (Ferrari Utility Vehicle) – což vypadá na první pohled jako prvotřídní marketingový blábol. Ostatně mnohým z vás se stejně jako mně ihned vybaví SAV (Sport Activity Vehicle), což bylo označení, kterým se pro změnu BMW snažilo odlišit své sportovněji střižené pseudooffroady od běžných SUV. Zkratku FUV mě tedy asi nikdo nedonutí používat, ale v případě Purosangue bych nepoužil ani SUV. Protože tohle auto SUV není.
Když jsem poprvé viděl obrázky nového Ferrari, maličko jsem se zhrozil. Vybavil se mi dle mého soudu obludně zavalitý Aston Martin (teď si říkáte, že tomu autu křivdím, ale zrovna od Aston Martinu člověk očekává jemné křivky a dokonalé proporce perfektně padnoucí k obleku Jamese Bonda a já se omlouvám, ale to DBX prostě není) a obával jsem se stejného osudu i u Purosangue. A vysvětlím proč.
Purosangue, ač je to první čtyřdveřové Ferrari (technicky vzato spíš pětidveřové), není bleskem z čistého nebe. V modelové nabídce Ferrari navazuje na tradici velkého GT. A tady jsem měl vždycky trochu rozporuplné pocity. Ferrari 456 GT bylo krásné auto, o tom není pochyb, ale jeho nástupci? Tam už to u mě tak jasné není. 612 Scaglietti bylo jistě pěkné auto, ale nemohl jsem se ubránit dojmu, že je prostě příliš velké. A s jeho nástupcem, inovativním Ferrari FF (a následně i GTC4Lusso), to bylo stejné. Krásná myšlenka karoserie shooting brake spojená s inovativním provedením pohonu všech kol, všechno skvělé, jistě dokonale odladěné, ale když jste to auto potkali v provozu, působilo prostě o číslo větší, než by mělo být.
Zdá se ale, že tohle nebude případ Purosangue. Jasně, je to velké auto, vlastně je svými rozměry (je 4 973 mm dlouhé, 2 028 mm široké a 1 589 mm vysoké) větší než FF v každém směru, ale protože se jedná o crossover, opticky pro něj platí trochu jiná měřítka. A při srovnání se sobě rovnými působí celkem atleticky. Vždyť je o téměř deset centimetrů nižší, než zmíněný Aston Martin DBX, o Porsche Cayenne ani nemluvě. Ač se zdráhám používat onu zkratku FUV, zdá se, že tu Ferrari skutečně postavilo auto své vlastní kategorie. Těžko se definuje, je to sportovní rodinné auto, pětidveřové GT.
Purosangue samozřejmě stejně jako jeho předchůdce FF resp. GTC4Lusso (kdo vymyslel, že se to bude psát dohromady?) dostává do vínku pohon všech kol stejně jako plnotučný atmosferický vidlicový dvanáctiválec. Maximální výkon 725 koní dostanete těsně pod hranicí osmi tisíc otáček za minutu, tady je tedy svět rozhodně v pořádku. Čísla? Z nuly na sto vystřelí Purosangue za 3,3 vteřiny, dvoustovku zvládne lehce přes deset vteřin a maximálku výrobce udává 310 km/h. Tady si asi těžko někdo může stěžovat. Ta pravá kouzla se ale odehrávají na podvozku.
Konstruktéři si dali hodně záležet, aby Purosangue, ač je vyšší, jezdilo jako opravdové Ferrari. Vzhledem ke zveřejněným informacím o technice novinky nemám důvod jim nevěřit. Převodovka je umístěná vzadu a pro dokonalé rozložení hmotnosti je i motor posunutý za přední nápravu. Vypadá to až trochu nesmyslně, protože ač je přední kapota obrovská, motoru pod ní uvidíte jen kousek, protože mizí pod čelním sklem, ale funguje to - poměr zatížení náprav je 49 : 51 ve prospěch zadní nápravy – přesně, jak to má být).
Obrovským tahákem Purosangue bude zdá se jeho podvozek. Aktivní tlumiče tu spolupracují i s řízením všech čtyř kol. Podobně jako u mnoha dnešních aut to pochopitelně znamená lepší manévrovací schopnosti, ale Ferrari slibuje i mnohem agilnější jízdní projev. Zadní jsou totiž řízena nezávisle, auto tedy může ovládat každé kolo zvlášť. Purosangue má po okreskách doslova tančit. Zadní náprava umí i takové triky, jako natočit obě kola dovnitř a při brždění vlastně tak trochu ‘plužit’.
Nemám tedy důvod nevěřit, že Purosangue bude jezdit tak, jak se na Ferrari sluší a patří. Ještě bychom se měli alespoň lehce zmínit o oné praktické stránce věci, ačkoli předpokládám, že už jste o kabině Purosangue slyšeli mnohé, takže to vezmu jen velmi stručně. Auto je čtyřmístné a pětidveřové. Zavazadelník není nějak ohromující, ale na poměry značky se pochopitelně jedná i s jeko 475 litry objemu doslova o revoluci. Dvojici zadních sportovních sedadel (zadní lavice tu není a nikdy nebude) lze dokonce sklopit pro převážení větších předmětů. Purosangue tedy skutečně lze používat jako primární rodinné auto.
Ferrari se jeho nelehká mise zdá se podařila. Tohle byl možná vůbec nejtěžší úkol, jaký před konstruktéry z Maranella stál. Potřeba postavit praktičtější model se ve světle poptávky stala nevyhnutelnou, ve Ferrari se však rozhodli udělat celou věc správně a nezprotivit se filozofii značky. Výsledkem je - a sám jsem překvapený, že to říkám – nádherné auto. Purosangue má perfektní proporce, není zavalité, bezrámové dveře s ukrytými klikami a protisměrným otevíráním působí jako z jiného světa. Celý design auta je fantastický – futuristický, správně provokativní a překvapivý, přitom ale kompaktní a čistý.
Je tedy Purosangue svatokrádež nebo dobrý nápad? Za mě jednoznačně dobrý nápad a ještě lépe provedený. Vůbec se nedivím, že první roky produkce jsou beznadějně vyprodané a to i přes základní cenu atakující deset milionů korun, tohle auto si jméno Purosangue (tedy česky ‘plnokrevník’) určitě zaslouží. Co si o novém Ferrari myslíte vy?
11. ledna 2023, 06:36
-3
Je to nesmysl, co se bude dobře prodávat. Podle fotek to vypadá, že poměr hmotnosti, rozměrů a vnitřního prostoru bude na jakoby praktické auto nic moc. A takové rozměry a hmotnost bude proti zážitku z jízdy a tím pádem na jakoby sportovní auto nic moc. Takže mi z toho vychází, že člověk co potřebuje praktické auto si to nekoupí. Stejně tak ten, co hledá sportovní auto.
11. ledna 2023, 08:52
14
Pro člověka co hledá praktické auto to opravdu není. Je to ale dar z nebes pro všechny fotbalisty, Leoše Mareše a další, kteří si kupují Ferrari trochu jako statusovou věc a konečně se jim do toho bude líp nastupovat a něco tím i odvezou.
11. ledna 2023, 10:34
-3
Jakub: Pointa Coupé a podobných podivností bola v tom že si môžeš dovoliť hračku ktorá je de facto k ničomu ale zato za viac peňazí vydaných čisto kvôli estetickému dojmu. Toto mi príde ako Ferrari pre proleteriát ktorí ani nemá na druhé auto. Proste tie najnižšie vrstvy spoločnosti ktoré nechceš stretnúť v parku po zotmení.
11. ledna 2023, 11:01
6
Nejde o to, že by člověk neměl na druhé (třetí, patnácté...) auto. Naopak, tahle řada čtyřmístných Ferrari (ať už se bavíme o Scaglietti, FF či GTC4Lusso) byla vždycky spíš na tom dražším konci nabídky. Jde o to, že klasické Ferrari není auto pro každý den. A proč by člověk nemohl i na běžné cesty mít něco, co je zábava řídit? Proč by zábavná auta měla být předurčená 330 dní v roce stát v garáži?
Technologie už dneska umožní postavit auto tak, aby to bylo Ferrari se vším všudy a přitom mělo pět dveří. Tak proč to neudělat?
Jasně, na výlet či projížďku budou mít majitelé v garáži nějaké kupé či roadster, ale na běžný den může právě Purosangue fungovat výborně. A určitě to bude mnohem větší zábava, než eskový Mercedes nebo tak něco...
11. ledna 2023, 11:24
0
Logicky krok, jako u Porsche s Cayennem. Na tomto aute bude firma vydelavat a sportaky budou jako imagemaker v parsetkusovych seriich.
Osobne bych pro zivot preferoval zvednout trochu svetlost (treba u GTC) nez zvysit ponton, ale ja urcite nejsem cilova skupina,
11. ledna 2023, 11:08
18
Jů, návrat Dotz Hanzo!
11. ledna 2023, 12:14
-1
Co si budeme povídat, začalo to 250 GT/E a tohle je logický (zatím) poslední článek v řetězci.
Mohlo to dopadnout hůř, že, Cayenne...
11. ledna 2023, 14:06
6
Cayenovi ale můžeme poděkovat za to, že Porsche stále může dělat ty super auta co nás zajímají.
11. ledna 2023, 17:29
1
Obě současná SUV byla pro Porsche asi tak důležitá jako pro Škodu první Octavia. Jakože hodně. A díky Cayenne se podařilo vyvinout úspěšně tehdejší GT3. Má minimálně stejnou pozici jako třeba 944, další kdysi proklínáný zachránce značky.
A dnešní Cayenne je výborný auto. Vůbec se to nedá srovnávat s první generací primárně vyvinutou na Touareg. I tak zachovalá první Turbo generace je zajímavý auto.
11. ledna 2023, 21:01
0
944 miluji.
Cayenne nesnáším. Ne proto, že je to SUV od Porsche. Proto, že je to OOO (ošklivá obézní obluda).
Purosangue má švih a snad i jakési kouzlo.
11. ledna 2023, 12:57
0
Osobně mi chybí současný výraznější design Ferrari (jako ve 20.století), sklouzává to trochu k prvkům, které se opakují i u jiných značek. Nikdy jsem nebyl fanda značky, ale je to pořád ikona. Tohle auto asi reprezentuje nynější praktičtější poptávku trhu, které asi neuškodí a přinese taky dost peněz. Pár českých zákazníků se na něj určitě těší.
11. ledna 2023, 16:21
4
Mam pocit, ze soucasny design (Roma a tohle) se elegantnim zaoblenym stylem jakoby vymezuje vuci mode soucasneho mainstreamu mit vsude hrany a prolisy a "sportovnost". Je jako dobre staveny pan v kosili a kalhotech mezi bandou vyzabliku v trickach bulldog apod.
A to hranatejsi bylo prece vzdycky Lambo :-D
11. ledna 2023, 18:29
0
Bingo! :)
11. ledna 2023, 14:00
0
Doufám, že to má tak bídně vyřešenej dotykovej interiér jako Roma :-)
11. ledna 2023, 14:17
-12
Autíčkarska komunita si bude môcť to auto kúpiť jedine tak v mierke 1:43 a NIKDY sa ani len nepriblíži svojimi príjmy k tomu, aby si to auto mohli čo i len prenajať na 3 dni.
Fakt, vyplakávať nad niečím, na čo NIKDY nebudem mať peniaze - z toho je normálnym ľuďom na grcanie (na blití)
11. ledna 2023, 14:44
6
Ale prdlajs. Že si něco nemůžu koupit ještě neznamená, že to nemůžu hodnotit. Dávat tyhle dvě věci do souvislosti, z toho je normálním lidem na blití (na grcanie)
11. ledna 2023, 15:10
5
U značky ktorá je založená prevažne na statuse a vnímanom image naopak ide sakra dosť o to čo si bežní ľudia myslia. Musia vyrobiť auto ktoré každý chce, aby ten jeden čo na to naozaj má mal pocit že on "to dokázal". Ten pocit robí polovicu cenovky toho auta. Vo mne to auto nič také nevyvoláva, je mi ukradnuté a na rozdiel od FF-ka by som sa pri ňom na minútu nepozastavil spraviť si fotku.
11. ledna 2023, 17:26
3
Tohle je blíž umění než autům jako takovým. Obrazy také hodnotí většina lidí nějak a většina na ně nemá. Teď myslím takové, co jsou ekvivalent Ferrari. Mě se tohle stejně jako třeba Panamera, Grecale, nebo Macan líbí. Cílovou skupinu to osloví určitě. A předpokládám, že hlavně v US a na ropném poloostrově o to bude rvačka. A zase si nemyslím, že čistě z pohledu petrolheada je to nějak extra zajímavý. Urus bych si nejspíš taky nepronajal. Protože proč...
11. ledna 2023, 20:55
1
Tak já si to dovolit můžu, jen by to byl nerozum. Nicméně s tím přichází další věc která provází spoustu dalších i méně exkluzivních aut. Nejdou pořídit ani když na ně máte peníze.
11. ledna 2023, 19:41
0
Tohle že není zavalité? Dyť je to děsná bečka, fascinující design si teda představuji jinak, klidně by to mohlo být Maserati nebo Alfa.
Perfektní proporce, to nevidíte ty obrovský kola a malý okýnka, dyť to z boku působí jak když to někdo rozšlápl.
Kompaktní, agilní jízdní projev, tančit po okreskach, to jsem se fakt zasmál. Má to skoro 5m na dýkou, široký jak Amerika a bude tančit po okreskach?? Bude to těžký jak dvě krávy a bude to mít agilní jízdní projev. Jedině že v tom je antigravitační generátor :-D
Nikdo v tom nejel, ale je to úžasný auto, no jasně.
Za mě, blbost, ani fotbalisti si to nekoupí.
11. ledna 2023, 22:59
1
Jenom k těm jízdním vlastnostem. Ono opravdu tyhle auta umí z té fyziky popřít vážně dost. A nemusí to být nutně exklusivní Ferrari.
Moje zkušenost z posledních let. Glc 63Amg, Range Svr, Macan Turbo S, Grecale Trofeo. Všechny docela těžký a více méně velký auta a vysoký. Grecale má dvě tuny... Prostě jezdí to líp a jinak než by si myslel a tušil:) To neber jako osobní útok jen prostě tohle Ferrari bude minimálně jízdně skvělý... Že se ti nelíbí vzhled no to se dá pochopit. A právě fotbalisti a úspěšní v ČR takzvaní kontroverzní podnikatelé a ehm dynamičtější advokáti budou první klientela.
12. ledna 2023, 10:04
0
Ano, Purosangue váží dvě tuny, to není úplně málo. Ale třeba BMW M8 ale váží úplně stejně, taky dvě tuny. A že by to auto někomu připadalo těžkopádné jsem zatím nezaznamenal. Podvozek Purosangue s aktivním nezávislým řízením zadní nápravy a dalšíma hračkama jistě dokáže kompenzovat o něco vyšší těžiště. Dělaj to lidi od Ferrari, ne nějaký garážisti....
12. ledna 2023, 10:49
0
V M8 jsem jel, a je to taky těžký auto. Mám něco najeto v Q7 8V a je to cihla hozená do vody, na okreskách to prostě není ono, dá se s tím jet , ale využíváš celou vozovku a to nejde všude, je to prostě velký. No a tys to napsal jak kdyby to bylo A110, to ale nikdy nebude, je to velký těžký auto a že ti to pocitově možná nepřijde, OK, ale furt to tam je. Navíc v tom nikdo zatím nejel, takže na takové superlativy je dost času a že je to Ferrari, na tom nic nemění.
A OK, fotbalisti si to koupěj
12. ledna 2023, 13:37
1
Z technických řešení, která zatím známe, a z prohlášení Ferrari, je poměrně jisté, že Purosangue bude s velkým náskokem nejlépe jezdící SUV, resp.dost možná jízdním projevem nebude SUV připomínat. Má to nízké těžiště, je to rozkročené, motor posunutý doprostřed... Srovnávat to s Q7 je totální nesmysl.
Jinak souhlasím, že 2 tuny jsou obecným pohledem hodně... Nicméně, v kontextu doby vlastně tolik ne... BMW M2 nebo Porsche 911 Turbo jsou auta s váhou mezi 1700-1800 kg. M3 běžně překračuje 1800. A všechna přesto jezdí podle všeho výborně - byť moje krevní skupina to taky není a od kamarádů novinářů slýchám, že jedna z věcí, které jim chybí v dnešní produkci nejvíc, je "způsob/pocit, kterým projížděla zatáčky lehká auta...".
12. ledna 2023, 13:51
1
Povozil som sa v pár autách ktoré majú cez 2 tony (aktuálne BMW 850i napr.), súhlasím s Mechanikom že to nie je ten istý typ zážitku ako v starom Porsche alebo niečom ľahkom. Naháňať to po okreske bola nuda a patrne bude nuda trápiť tam aj to Ferrari (z pohľadu petrolheada, ľudia čo majú radi čistú rýchlosť budú mať blaho). Ale to nevadí, pretože z toho auta striekal nejaký ten "feel good" faktor a myslím že to bude hlavný predajný artikel (mimo statusu a značky). Bude to mať pekný zvuk, interiér bude voňať kožou a majiteľovi tam bude príjemne. To stačí.
12. ledna 2023, 17:55
0
Právě jsem vstřebával fotku č. 2 v galerii a venku zaržál kůň - tomu se říká dokonalý timing:) Ač jsem staromilec a ze současné produkce mě osloví designem jen máloco, zde nesdílím názor Mechanikův - jasně, velká kola, malá okna, vzadu to bude pocitově trochu bunkr.. ale jako celek ten design podle mě funguje na výbornou a je to jedna z nejpovedenějších kreací za poslední dobu a to i v kategorii "umění". Je to svébytné, naštěstí to opravdu není rozměrově typické SUV a tu hmotnost skrývá docela dobře. Moje srdcovka tahle kategorie není (nejen kvůli cenovce), ale o prodeje se myslím není třeba bát, bude to časem možná nejprodávanější Ferrari.
11. ledna 2023, 22:23
1
Za mě to vypadá na praktické auto snů. Ten kdo si jej pořídí a bude denně používat, bude mít radost.
12. ledna 2023, 01:11
1
K té praktičnosti ale myslím, že tomu každodennímu uživateli možná bude vadit, že se při vystupování kope nohama s cestujícím vzadu. Zdá se mi, že i při délce skoro 5m bude společný nástupní prostor mezi otevřenými předními a zadními dveřmi docela úzký.
12. ledna 2023, 21:48
1
Hele dobrý. A co se kategorie týče, za mě je to prostě velkej hatchback.
17. ledna 2023, 12:31
0
Designově se mi líbí, je tam spousta křivek, které spojují funkci, klasické svalnaté tvary a eleganci. Tenhle designový jazyk co začla Roma se mi moc líbí.
Zvýšená platforma je prostě nejvhodnější pro EV architekturu, baterek je plná podlaha... Krom marketingu je tu konečně i technicky relevantní důvod, proč postavit takovou věc.
Co to ale přinese značce? Finanční injekci v krátké době určitě - bude fungovat jako Tuareg (pardon Cayenne :)) pro Porsche.
A co za 5-10 let? Kam se posune "duch" značky? Tahle značka je definovaná motorsportem víc než kterákoliv jiná. Tak snad si markeťáci odpověděli i na tenhle dlouhodobý výhled.
koncept Dolce Vita se mi líbí.