načítám data...

Doba motorismu zaslíbená

Každá doba má své světlé i stinné stránky. Dnes se ale podíváme na uplynulá desetiletí pohledem nadšeného motoristy. Kdy se autíčkáři měli nejlépe?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V rozpravě s kamarádem o všech podstatných a ještě podstatnějších otázkách života, vesmíru a vůbec, jsme se kromě jiných ožehavých témat dotkli také současné situace na poli automobilového průmyslu. Zažíváme technologický boom nevídaných rozměrů a zároveň jsme ale tvrdě sráženi zpět přísnou legislativou a mnohdy i méně příznivou situací na silnicích. 

Ač nerad, musel jsem tedy připustit i tu možnost, že dřív bylo líp. Jenže tak jednoduché to zase není. Co znamená dřív? A kdy si to vlastně motoristé na světě nejvíce užívali? Existuje vůbec v historii lidstva období, které bychom mohli označit za ráj motorismu, za éru automobilu, za dobu benzínovou? 

Jako první přišla pochopitelně řeč na šedesátá léta. Všechny ikony automobilismu přeci pochází z šedesátých let, kdo by nechtěl žít v šedesátkách? Všechna ta překrásná auta, Jaguar E-Type, Aston Martin DB5, Ferrari 250 GTO či California Spyder, ikonické kousky pravidelně na aukcích dosahují rekordních částek. Máme tedy vyřešeno a toto bude nejkratší zamyšlení na stránkách Autíčkáře v historii. Hotovo..

Ne tak docela. Ano, všechna tahle auta skutečně vznikla v šedesátých letech a výčet fantastických strojů tím není ani zdaleka vyčerpán, potíž je tu však s dostupností. Pořídit si takový bourák rozhodně nebylo pro každého. Ba co hůř, pořízení jakéhokoli automobilu nebylo pro každého. Vyjmenovaná auta byla sice nádherná, ale zároveň tak vzácná, že většina petrolheadů té doby je za celý ani nepotkala. Nebo se nikdy neocitla ani ve stejném okrese. Obyčejný motorista se tak v případě, že měl štěstí, dostal k vozu jako třeba domácí Škoda 1000MB – to na svou dobu nebylo mimochodem vůbec špatné auto a bylo plně srovnatelné s konkurencí na ‘Západě’. Ale že by to byla kdovíjaký vzrůšo, to zas ne.

A potom tu byly cesty jako takové. Sice vznikaly i dálnice, obecně však nebyl stav silniční sítě až tak úžasný. Mnozí z vás jistě viděli propagační film kopřivnické Tatry k modelu Tatra 603. Testovací řidič tam zkouší lecos včetně brodu, tedy věcí, které by si většina z nás dnes nedovolila ani s autem z kategorie SUV. Jenže taková byla tehdejší realita, auta se musela vypořádat kromě asfaltu i s horšími povrchy a ani ten brod nebyl ničím úplně neznámým. 

Celý ten film je vlastně z dnešního pohledu naprosto bláznivý a dnes by tedy rozhodně nic podobného tvůrcům neprošlo, ale to trochu odbočujeme. Faktem zůstává, že s tehdejší běžnou technikou a na tehdejších cestách byl motorismus možná větší dobrodružství, ale nadšení často střídaly momenty nepohodlí. Nakonec Lancia ještě na konci padesátých let vyráběla svá auta s volantem vpravo a to ne proto, že by se v Itálii jezdilo vlevo, ale aby řidič i v prachu tehdejších cest viděl krajnici – nějaké předjíždění bylo skutečně až na druhém místě.

Mohli bychom ale namítnout, že tu jsou ještě Spojené státy, kde na vlastní automobil dosáhl kde kdo a silniční síť nebyla vůbec špatná. Naopak, auta se stala kultem, přišla autokina, restaurace s výdejem do auta, všechno se přizpůsobovalo novému životnímu stylu a vlastní auto bylo v jeho středu. To už zní jako motoristický ráj, nemyslíte? A to jsme ještě nezmínili auta samotná. Nikdy předtím ani nikdy potom nebyla auta tak marnivá, opulentní, vyšperkovaná a barevná. Velkou část komfortních prvků, které známe v dnešních vozech, lze vystopovat až sem. 

V amerických korábech šedesátých let byla radost jezdit. Mohli jste tu randit, večeřet, sledovat filmy, poslouchat dobrou muziku, překonávat dlouhé vzdálenosti i v kalifonských vedrech, je tedy vůbec něco, co by bylo lze těmto korábům silnic vytknout? Bohužel, je. Samotné řízení těchto aut bylo všechno, jen ne zábava. Extrémně komfortní odpružení, přeposilované řízení a místo sedačky gauč, to byl váš svět za volantem amerického bouráku. Své kouzlo to mělo, to ano, ale rozhodně to není ideál pro každého. 

Jenže pokud tedy šedesátá léta nejsou tou ideální dobou na petrolheadské radovánky, která éra to potom je? Brzy se objevily razantní změny spojené s ropnou krizí, auta přestala být opulentní a výkony šly prudce dolů. A to i v Evropě. První Maserati Quattroporte z šedesátých let s 300 koňskými silami překonali jeho nástupci až v polovině devadesátých let, to už ale byla čtvrtá generace tohoto slavného modelu. 

Příchod osmdesátých let byl ve znamení plastů, poctivá řemeslná práce se často odbývala odléváním toho či onoho z plastu nevalné kvality. Přichází vstřikování, jednoduché motory nahrazují moderní strojovny a domácí dílny nadšených motoristů střídají profesionální autoservisy. Tvrdá konkurence a nelehké časy se podepisují i na automobilkách jako takových mizí první značky. I motorsport se mění. Přeplňování a vývoj aerodynamiky posunul hranice, avšak s tím stoupá i riziko. Musí tak nevyhnutelně přijít nová pravidla, nová omezení, motorsport začíná být sešněrovaný, jako ostatně celý motorismus.

Devadesátá léta se snaží trochu oklepat z této mizérie, až spartánské tvary aut začínají opět dostávat křivky, přeživší automobilky rostou. Ani tady ale není všechno růžové. Katalyzátory, povinné bezpečnostní prvky, ABS, autosedačky – nároky na legální motorismus stoupají. To vyústí v další sešup na počátku nového tisíciletí. Automobilky jako Rover, Lancia, Saab, Oldsmobile a mnohé další prostě končí. I v další dekádě se budou nároky přiostřovat, hlavní je důraz na bezpečnost a čistotu provozu. 

Přesto se zdá, že se automobilový průmysl opět oklepal a rozhodl se boj o vlastní existenci nevzdat. Nabídky jednotlivých značek překypují beztvarými SUV a zeleně se tvářícími věcmi pod kapotou, ale když se zadíváte pozorněji, spatříte mezi tím vším i docela jiné věci. Omračující výkony, rozmanitost, snahu stavět opět řidičská auta. Ne, nebudou to lehkonohé jednoduché stroje, nebudou to ani opulentní barevné houpavé koráby, každá doba má svá specifika a ta už se nikdy nevrátí. 

Nová doba přinese dost pravděpodobně rozvoj sdílených služeb, elektormobility a mnoha dalších věcí, které spíše konzervativní petrolheadi neradi vidí. Zároveň ale technologický pokrok nezapomíná na zábavu za volantem, snad i to nejobyčejnější auto na dnešním trhu má někde ukryté nějaké to tlačítko sport. A to mi dává naději, že motorismus jako vášeň nezmizí a že i do budoucna můžeme počítat se zajímavými věcmi.

Zkrátka a dobře, každá doba má své plusy i mínusy. A tak se vás ptám: Jaká éra je pro vás dobou motorismu zaslíbenou?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mechanik
23. října 2020, 23:37
-1

První myšlenka bývá správná že, takže určitě šedesátá léta.

reagovat
Adam Forman
24. října 2020, 00:14
0

Já se moc těším, až se naučíme recyklovat spaliny v atmosféře na náhradu fosilních paliv. To by se regule mohly opět povolit a přestalo by se blbnout s emisemia elektromobily. Jako zarytý optimista říkám: Zlatá doba automobilů ještě může přijít! Vždyť auta jako Lotus Exige, Alfa Romeo 4C nebo BMW M2 nejsoužádní veteráni...

reagovat
Jenda_K
24. října 2020, 00:56
0

Vždyť spaliny se recykluji , podle jistých teorií na dně moří pod vysokým tlakem dochází k syntéze toho zlého co2 s vodou na uhlovodíky, které potom v pobřežním šelfu nebo na pobřeží těžíme a říkáme tomu zemní plyn a ropa. Takže podle této teorie se jedná o obnovitelný zdroj na rozdíl od slunečního záření které jednou dojde.

MB
MBMB
24. října 2020, 06:29
3

Moc si nedokážu představit, jak se čistě působením tlaku vytváří z vody a CO2 cokoliv. Takový proces musí spotřebovávat nějakou energii, a hydrostatický tlak sám o sobě není zdroj energie.
Nicméně methan (hlavní složka zemního plynu) pochopitelně v přírodě vzniká, například u kompostu, kdy ho produkují bakterie, které se na tom kompostu živí. Tomu se říká bioplyn a ten se pak i počítá mezi obnovitelné zdroje, protože jeho spálení do atmosféry vrací pouze to, co spotřebovala ta rostlina na svůj časově relativně krátký růst. Tohle CO2 lze tedy donekonečna točit a pohonem pro to není nic jiného než zase Slunce.
Jinak za obnovitelný zdroj energie se nepřekvapivě považuje takový zdroj, který se obnovuje z hlediska lidského života v krátkých obdobích. Zdroj, který se třeba za pár set let spotřebuje a pak se musí miliony let čekat, než se obnoví, je dost k ničemu, protože mezitím člověk musí většinu času fungovat na něco jiného.
Zároveň je dobré si uvědomit, že vše na Zemi běží jen na dva primární zdroje energie - na sluneční záření a na teplo z radioaktivního rozpadu látek, které tu máme z již mrtvých sluncí. Bez toho by byla Země jen mrtvý kus kamene, na kterém si se nedělo vůbec nic, natož aby tu vznikal zemní plyn.

Fa
Fandatik
24. října 2020, 15:57
0

MBMB: Pravděpodobně myslel tento pokus. I když to popsal možná chybně. https://www.sciencemag.org/news/2016/06/underground-injections-turn-carbon-dioxide-stone

Samozřejmě, že se jedná pouze o desítky až stovky tun CO2, ale kdyby do vývoje investovali stejné množství prostředků jako do splnění nesmyslných regulací????

Ev
Evlo
24. října 2020, 00:43
0

Tak me z popisu prijdou ty 60 leta idealni, pokud teda fakt ta auta nedrncala a jen se s tim jezdilo, tak asi budu jen z tech par co clanek zminuje, kterym by to vyhovovalo. I kdyz teda v roce 2020 uz ta nova auta zas malo kdy vylozene drncaji, focus RS snad posledni vylozene drncajici, dostupne auto, ne? A to uz je taky roky starý. Ale ono, že něco vyloženě nedrncá a nedrncá je asi ten rozdíl mezi dnešním aute a autem z 60 tek.

Aktuálně ty elektro mobily super, zatím teda jediný kde to podle mě vyřešili maj v asii, už pár let a nějak se nemaj je sdílet se světem, takže lokálně si sice užívam akceleraci - a tady fakt podezřívám výrobce, že ty ICE auta dělají schválně nereagující na vstupy od TPS - ale furt nepovažuji ty lokálně dostupné elektromobily za moc efektivní díky řešení baterii.

Takže doba motorismu zaslíbená, když se to vezme technicky bude ta nynější, drncá to moc a elektro pohon je prostě super pokrok. Ale jak už článek psal, je to potřeba brát krom času i místně- je sice super mít elektro pohon a docela vyřešené drncání, ale když je přístup společnosti k autu a motorismu jaký je, alespoň lokálně, tak asi ty 60ky v usa, který jsem nezažil a tak je vidím přes růžové brýle.
Zajímavý pohled je v to v kontextu aktuálního BLM terorizmu.

reagovat
Sa
Sato
24. října 2020, 08:24
0

Ten obrazok Buick Lasabre 59 by som si dal doma na stenu, absolutna nadhera. Ale vlastnit to ma nejako nelaka, nemame na to dimenzovane ulice. Inak v kazdej dobe sa najde nieco pozitivne, len z toho posledneho obrazku mi prislo trochu nevolno. O 20r budem mat snad iny pohlad.

reagovat
beastar
24. října 2020, 10:45
4

Takovych clanku tu bylo dost. A vsechny zacinaji a konci stejne. Doba motorismu zaslibena je takova v ktere zijes a mas dost penez na to aby si mohl vlastnit ta nejlepsi auta te doby. Ono totiz i slusny bazarovy prodej ojetin se poradne rozjel v Evrope az zacatkem 70 let. A i tak aut v nabidce bylo pomerne malo. Protoze mit auto 5 let to se rozhodne nenosilo. A na ta super auta, co tak dnes obdivuji nekteri.. Tak na ta melo 5% ridicu. Ferrari, Jaguary, Aston, ale i Alfa. Bezny motorista byl rad za Fiaty, Fordy, Renaulty...atd. V Ceskoslovensku se mnohdy stavalo, ze auto v bazaru bylo drazsi nez nove vozy z mototechny. Opet aut bylo malo a jeste se na ne roky cekalo. To na zapade neplatilo, ale luxusni krasna auta jako Bmw... ne nemyslim Isettu. Tak ta stala obrovske penize. Proto mit v 80 Bmw znamenalo opravdu hodne spolecensky. Ty znacky tomu podrizovali svou existenci a marketing. A auto nemel zdaleka kazdy. Dnes je situace diametralne odlisna. A proto vznika taky xy modelu kolikrat podobnych. Uniformita se bude prohlubovat. Krasna a specialni auta jsou i dnes. Tak jako tenkrat na ne ma asi jen 5% lidi. Dalsich 5% si je koupi lehce ojeta. 1% vice ojeta... A pak uz je z nich vyhledavana klasika opet za milion(y) Silnice jsou dnes lepsi je vic dalnic a cestovani rychlejsi... Diky tomu pribylo regulaci... On si clovek nevybere. Vsak to je v kazdem typu dopravy Jak se v 60 roce letalo? A dnes? :)

reagovat
lu
lumix
24. října 2020, 11:16
1

To je naprosto přesně a výstižně popsáno. Když si vezmu ze svoji 328i jsem koupil za 7% původní ceny, kdy v roce 1998 stala nová nejméně 1,5 mil. tak si domyslim kolik lidi si ji tehdy mohlo dovolit koupit. Dnes bych si ji sice mohl dovolit koupit jako novou ale asi by padly veškeré úspory a na BMW se nešetří na to se vydělává.

krab
24. října 2020, 12:47
0

Přesně, je to hodně individuální, ale tady se sešlo dost zajímavejch poznatků. Třeba Jenda K to popsal taky dobře z toho pohledu údržby. Auto z dob cca před 80. lety zkrátka na každou větší jízdu připravuješ. Je to hezký, ale ne pro každýho a pochopitelně nastal obrovský uživatelský pokrok. Až vlastně do extrému, do dnešní doby, kdy auta umí jezdit skoro sama a vytrácí se z nich schopnost nadchnout řidiče pro ten samotný proces řízení, který se už od dob prvních automobilů nezměnil.. Volant, pedály, sedačka, kola ...

Mám možnost řídit automobil z 30. let, 60. let, 80. let, 90. let a pak z toho prvního desetiletí nového století. Pro mě jsou nejkrásnější auta zhruba z období 1925-1975. Schválně nechávám hrozně širokou škálu.... To bylo období ohromnýho pokroku v dopravě. A pak mi přijdou skvělý auta i z období 80-00. let. Jsou rychlá, spolehlivá, daleko míň náročná na údržbu, přitom v centru dění je řidič a musí se pořád řídit. Z toho posledního desetiletí mě bohužel už zajímá čím dál tím míň aut, což mě mrzí, ale je to tak.

PS: mluvím spíš o sportovních a luxusních vozech, u těch obyčejných, kterými jezdí většina populace a jsou na každým rohu spíš platí, že čím novější to auto je, tím je prostě lepší. Ale taky to neplatí o všem a univerzálně. Asi bych bych nevzýval Opel Kadett Caravan nad ségřinou novou Astrou kombi, protože Kadettem bych se asi rád svezl jednou ze zvědavosti a nostalgie a pak by se zase zaparkoval někde v garáži. Na druhou stranu tátovou Sierrou bych asi jezdil poměrně často a moc rád a rozhodně bych se do ní těšil nastupovat radši než do novýho Mondea. Ale tady už hraje roli osobní náklonnost k značce, typu auta a nostalgie. A upřímně řečeno, jet Sirkou třeba přes celý Německo , tak vyměknu a asi pojedu stejně něčím novým... A to svezení si nechám třeba na Sunday drive. Na druhou stranu si dovedu představit, že se mi budou jezdit dálky příjemněji s takovým BMW 750i E38 než se zbrusu novým modelem. Obě auta znám a mám vyzkoušené a starou E38čkou s dvanáctiválcem ( za předpokladu perfektního stavu) bych cestoval radši. I s tím vědomím, že se může stát, že se porouchá a nedojedu... Zase z opačnýho ranku bych rozhodně už nikdy nechtěl cestovat někam dál libovolnou škodovkou z dob před první novodobou Octavií a tady by platilo zcela jednoduchý : čím novější, tím lepší. Feldou do Bibione bych už asi nejel :-D

beastar
24. října 2020, 13:58
0

Krab: Napsal si to docela dobre. A o tom ze vzyvas stary pomaly auta z dob kdy do toho foukalo, topilo to na hovno asi stejne jako to jelo to vim:) Jen je treba si uvedomit ze treba v tech 60 kdyz teda budeme mluvit jen o luxusnich a sport autech. Tak ta auta byla ukrutne draha a mela na ne smetanka, celebrity a tovarnici... Predstava ze treba uspesny truhlar mohl jezdit v Mercedesu jako muze dnes je blbost. Navic byla dostupna pak uz a to velmi malo stara auta predvalecna a auta z padesatek... Takze vlastne cim pokrocilejsi doba tim lepsi. Souhlasim ze v te dobe kterou si vyznacil byl obrovsky pokrok. Auta byla mozna krasna ale jen nektera tak asi jako dnes. Skutecny rozmach a doba motorismu pro vsechny prisel az zacatkem devadesatych let. A chut cestovat v12 e38 po Evrope moc nechapu, novy model je uplne ve vsem lepsi...

Mechanik
24. října 2020, 16:53
-3

Já znám soustružníka co si za komoušů postavil barák ve městě, v období 20 let měl tři 603 a dvě 613. Dneska, asi těžko, že.
Šedesátá léta se mi líbí že i s blbou Octávkou mohl jet člověk závodit, v podstatě i Monte Carlo že. Známej měl Škodu 110, v týdnu s ní jezdil do práce a o víkendu závidím, a vyhrával. Úžasná doba. Auto mělo pár lidí, oproti dnešku, no a tak nebyl takový provoz, dalo se užít si cestu i odpoledne z práce. Večer neomezená rychlost....

beastar
24. října 2020, 17:24
3

Mechanik: No jo za bolševika bylo hej:D To si vyprávěj na srazu mladých komunistů, nebo dětem. Jak poctivý soustružník k baráku a 603 přišel a 613. Vzhledem k tomu že měl 613 tak to muselo být někdy v období takzvané "Normalizace". Takže to co píšeš je kapitální blábol. Už jenom proto jak těžko se sháněla 613 v soukromém sektoru... Plat soustružníka (který nešmelil) v té době asi 3,153 Kčs s přesčasy. I přes známosti cena 613 tak 65,000 Kčs spíš ale o dost víc. Ach jo levičácký pohádkáře miluju.

Monte Carlo s oktávkou bych chtěl taky vidět. Š110 no dobrý teoreticky. Auto měla pár lidí to je jistě obrovská výhoda. A ano děda taky vyprávěl jak k požáru jezdil bez majáku (nejen že jej neměli) ale nebyl provoz stačili dálková světla.
---
Takže z celého cancu>>> Neomezená rychlost, right. Menší provoz, right. Zbytek total creepy false:D
--- Dík za diskusi kamaráde

Jenda_K
24. října 2020, 17:35
-1

Od 70 let měl auto v podstatě každý kdo ho chtěl benzín byl za 2,10 Kčs a o sitaci v dopravě si nedělej iluze v té době se dopravní ifrastruktura teprve budovala takže kolony v Praze byly a ne že ne. Kdy se otevřel Nuselák, Barandovské mosty magistrála ? Takový páteční odpolední odjezd z Prahy a návrat v v neděli podvečer byl pověstný, dobře si pamatuji dopravní vysílaní Zelené vlny rádia Hvězda i s tím vrtulníkem ve vzduchu. K neomezené rychlosti autobahn všude jsme tu měli do r. 79 a důvodem k zavedení omezené rychlosti nebyla nehodovost ale úspora paliva, Do r. 75 byla v obci 50km/h potom už 60 km/h od 23:00 do 5:00 omezení v obci neplatilo.

Mechanik
24. října 2020, 19:08
-1

Bastar: S tim soustružníkem je to pravda, nemám důvod si vymejšlet. Komouš fakt nejsem. Tvoje blbost že nevěříš.
603 se běžně vyřazovaly po 5-7 letech, měl holt asi dobrý kontakt, koupil jí, vyvařil, opravil, pár let pojezdil aby to nebyla šmelina, prodal, koupil jinou atd. Co je na tom divného? Označit někoho jen tak za lháře, to je slušná arogance. A k platu, můj táta měl základní plat dělníka 3t, za měsíc dokázal udělat 5000,- a komouš fakt nebyl. Škodovka stála 50t, takže proč nedostižný??
Octavia na Monte Carlo normálně startovala, stejně tak 603 nebo Volha 21, tady máš velké mezery.

krab
24. října 2020, 19:10
0

Beastare, Mechanika jsem jednou viděl, to je fajn chlápek, asi i v našem věku, nerad bych si kazil iluzi, ale byl bych silně opatrnej s tím levičáctvím, bolševismem atd... ono to spíš blbě vyznělo jak to napsal. My tu máme v obci taky člověka se kterým se znám a sedím s ním u jednoho stolu u piva a dobře si popovídáme... ten Tu T613 má a míval je i za socíka, v těch normalizačních 80. letech. Ale ten profil prostě byl takovej jakej se dal očekávat. Rodiče silně konformní a ve straně, on zaměstnaný jako mechanik v dílnách, kde se Tatrovky v Praze opravovali, dělalo se jim GO apod... k těm autům se tam ty lidi dostat nakonec mohli. Asi víme oba jak to cca bylo ... no během let se dílek po dílku ta Tatra pak doma objevila :-D (ale abych nekecal jak to bylo, ale asi tušíme...) Tohle byla příšerná doba a automobil byl skutečně jen pro vyvolené. To, že ho v 80. letech už mělo docela dost lidí bylo tím, že se naučili fungovat s tím režimem, že se obecně přikrádalo, protože platy byly mizerný, že po dobu co se šetřilo na automobil tě živili rodiče atd.. Zkrátka doba tehdy v ČR a doba dnes se nedá srovnávat a materiální životní úroveň je nesrovnatelně lepší. I taková ta duchovní/kulturní životní úroveň je dneska o dost lepší, i když po 5 minutách shlédnutí libovolnýho seriálu typu růžová zahrada nebo jak se to jmenuje, případně z výsledků voleb o tom člověk může celkem seriozně zapochybovat... Ale furt jsme se jako společnost výrazně posunuly co do celkový životní úrovně.

V západní Evropě to bylo trochu jiný. Tady bych si troufnul tvrdit, že mezi 50. lety až 60. byl velký vzestup, v 70. tých letech spíš prohlubování krize a nástup socializmu i zde, v 80. letech díky prosperujícímu Německu zase velmi slušný vzestup. A možná od těch 90. let spíš trochu stagnace a možná i určitej pokles hodnot jako takovejch. A opětovnej nástup popularity socializmu. Takže mi to vychází, že skutečně hezká doba tam byla v 90. letech , kdy to i koreluje s parádními a kvalitními auty co se tehdy vyráběly. Ale je to výrazně subjektivně zabarvený tvrzení tím, že jsem byl během 90. let teenager a byla to doba, kdy jsem poprvé objevoval s rodiči západ a všechno bylo hrozně pěkný...

Z toho možná i vzniká takovej ten můj názor, že bych si vysnil raději starou dvanáctiválcovou sedmičku nebo mrkací osmičku E31 než nějaký ten jejich nový ekvivalent.

Mechanik
24. října 2020, 19:42
-1

Krab: Jo, děkuji.
Psaním se neživím, moc mi to nejde, uznávám a svůj názor vyjadřuji často strohým a tvrdým způsobem. Možná to vypadá že jsem se zasekl v 60. letech, ale to né, novější auta jsou fajn, mám asi stejný názor jako ty, ale na nová auta je tu příspěvků dost a ty dědky nikdo nebrání, víš jak, je potřeba se zastat menšiny.

Jenda_K
24. října 2020, 19:46
0

U nás v ulici jsme majitele Tatry 603 měli také, obdivovali jsme jí ale moc jsme ji nezáviděli, díly špatně dostupný, spotřeba vysoká. Získání Tatry 603 opravdu nekorelovalo s příslušností k vládnoucí garnituře, na to byly třeba úplně jiné známosti.
Dělník dokázal vydělat víc než řídící managment. Prachy mezi lidma byly a vydělat je dokázal každý kdo chtěl. Možností byly hromady, strýc choval nutrie a stříbrné lišky, Teta dokázala nasbírat borůvky v hodnotě půlročního platu, soused dodával králičí maso do nemocnice, znal jsem lidi co sbírali léčivé byliny, soused nedaleko měl doma tři revolverové soustruhy a vyráběl šroubky pro Okulu Nýrsko, já chodil od 14 let s tátou na melouchy dělat elektroinstalace, spíš peníze nebylo za co utratit.
Byly to úsměvné situace, šli jsme do Mototechny pro akumulátor 12 V 120 Ah do Žuka a přestože ho měli, neprodali nám ho neboť jsme neměli potvrzení z národního výboru že jsme soukromý zemědělci. ..
JZD nesmělo odprodat vyřazený traktor do soukroma, tak ho strýc musel koupit přes místní organizaci Svazu včelařů...

Ju
Junior
24. října 2020, 20:50
0

No, takže vlastně kdo v tom uměl chodit, měl se dobře. Kdo neuměl a čekal ve fabrice u lisu na blahobyt, měl se špatně.
Takže vlastně furt to samý, režim ne-režim. S jediným rozdílem, že tenkrát u toho lisu bylo daleko hůř než teď...

krab
24. října 2020, 21:10
0

Junior : to já zas zkusím udělat "osvětu" úplně mladejm - bylo to fakt horší! To, že to máme u nás jak to máme, to je protože ty z mýho pohledu už "dědci" Prymulové, "Efko" , Bába atd... jsou tihle normalizační borci co se tyhle věci naučili v těch osmdesátkách. Z toho se prostě celou jednu generaci dostáváme a trvá to..

Hele, já ty osmdesátky znám taky vyloženě z vyprávění od rodičů, já jsem v podstatě vyrostl v devadesátkách, to jsou takový "moje" léta. Rodiče tehdy v těch osmdesátkách (táta zootechnik v JZD a máma učitelka) museli ještě po večerech navlíkat korálky ( bydleli jsme na Liberecku tehdy) a tím melouchařením si vydělali postupně nějak na to, že si s velkou slávou mohli pořídit červenou Š105L v roce 1985. A babičky, dědečkové tehdy se spoustou věcí pomáhali včetně financí. Středoškolák si vydělal víc než vysokoškolák v těch dobách, všechno se to dohánělo tím jak tu pánové zmiňovali, takovým tím melouchařením, přištípkařením okolo atd...

Tím nechci říct, že dneska hromada lidí nedělá víc prací najednou (nakonec hele i já po večerech píšu články pro garáž, aby mi to hodilo na to ojetý AMGčko) :-D Ale věř tomu, že dneska je to všechno fakt daleko lepší.

Csaba
24. října 2020, 21:13
0

Částečně ano. Ale ti opravdu schopní (a i všehoschopní), ambiciózní, šikovní, průbojní, ctižádostiví a cílevědomí se měli lépe tehdy i dnes. V mnoha aspektech pomohlo být ve straně, v mnoha pozicích to bylo podmínkou a když už v ní člověk byl, otevřely se mu jinak nedostupné možnosti, ale zadarmo to nebylo. Já byl v ČSLA praporčíkem (technik mechanizované roty) a členství v KSČ tam naštěstí nebylo podmínkou, dodnes jsem tomu rád. Taky lidé manuálně zruční, schopni číst technické výkresy a zároveň je v praxi využít mohli mít měsíčně díky vedlejšákům klidně i třikrát víc než profesor na VŠ. Ale to by byla (asi i zbytečná) debata na dlouho :) Za mě osobně bylo zlatou dobou období cca 1965-1985 i když v tehdejší ČSSR to člověk moc nepoznal/neprocítil.

Xp
Xpepe
24. října 2020, 21:40
0

.... automechanici a lidi kolem aut obecne byli ve vyse zminovane době tezka aristokracie, takze pokud pan soustruznik pracoval v "oboru" tak neni duvod tomu neverit. Ostatne kazda doma ma sve aristokraty, ze..;-),

Jenda_K
24. října 2020, 22:21
0

Junior: nemyslím, že ten u toho lisu se měl podstatně hůře než dnes spíš naopak. Když mu stačil standard měl ho i u toho lisu. Základní životní potřeby byly dotovaný a dostupný, k bydlení se taky dočekal. Třeba i to vlastnictví auta nebylo nezbytný pro život, obchod byl ve městě v každé druhé ulici i na úplně malé vesnice zajížděli pojízdné prodejny a do práce se člověk dostal hromadnou dopravou. Já bydlel na vesnici do práce jsem to měl 16 km. týdenní jízdenka na autobus stála 12 Kčs. Při ceně benzínu 8 Kčs za litr bych jen za palivo v autě projezdil pomalu stovku. A v tom autobuse si člověk odpočinul, prospal, domluvil kšefty, přečetl noviny, nebyl to ztracený čas.

Ju
Junior
24. října 2020, 23:02
2

Tak ono pro mě se těžko v tomhle dohadovat, protože vždycky skončím "utřen" tím, že jsem to nezažil.
Ale už jenom když se podívám na dnešní a tehdejší televizi, na auta, na telefony, na možnosti zábavy (...) který si může dělník ze šroubárny dopřát...No, pořád volím dnešek.

Jenda_K
25. října 2020, 00:12
0

Ale to já taky dnešek, člověk se může dneska lépe a legálně realizovat ale život tenktrát byl tak nějak jednodušší. jinak musíš porovnávat ne dnešek se včerejškem ale včerejšek v Československu se včerejškem jinde. A potom to srovnání nevychází tak špatně. Sestra v Německu jezdila v Escortu, za 6 let nádherně shnil. Byla to třídveřová 1,3 abych se přiznal kromě pětistupňové převodovky žádný podstatný rozdíl proti Dácii, kterou měl táta, jsem nepociťoval. Běžný dělník v Německu život prožil v nájmu a Mercedes si taky nekoupil. V devadesátkách jsem byl chvíli v USA a životní úroveň dělnické třídy mě taky nenadchla a rád jsem se vrátil zpět.
Soused s těma soustruhama si koupil v 80 letech VW Golf a abych se přiznal auto na mě neudělalo nějaký velký dojem, hnilo taky pěkně, následně si koupil AUDI 80 B2 to už bylo jiné kafe, ale dlouho mu nevydrželo zabil se v něm.

beastar
25. října 2020, 11:40
0

Dobře já jsem akorát na tyhle věci, co vypadají jen třeba v náznaku jako adorace nějakého minulého režimu dost háklivý. Sice je pravdou že zdejší skazky o tom jak 603/13 bylo dostupné auto pro běžné lidi beru dost s rezervou. Přece jen jak všichni víme nebyl problém mít auto ze Západu. Triko Adidas a kouřil Camelky. Pokud člověk znal ty správné lidi a nebál se kriminálu nebylo problém asi nic. Když to vztáhnu na auta. Tak ano auto měl od jistých let každý, kdo ho chtěl. Výběr byl však omezený a věděl že má to auto více méně do konce svých dnů. Pokud nebyl z té skupiny lidí o kterých píšu na začátku. Já zrovna patřím k těm lidem kteří byli z rodiny která se rozhodně neměla špatně. Už jen kvůli části rodiny na Západě (i když jestli se té mafiánské poloopičí džungli dalo říkat západ:D ) a v druhé půlce rodiny kde z části byla ta správná knížka která údajně otevírala ty správné dveře. Víc to nemá cenu rozepisovat. Přesto jsem k minulému režimu a rozdělení světa značně kritický a vidím, že to prostě fungovalo na hovno. A to nemyslím jen auta. Část těch nedostatků hezky popisuje Jenda.

Čili jako dobu zaslíbenou motorismu to nevidím v ČSSR (60,70) určitě ne a potom ani dále ne. V zahraničí no o tom sem už psal takže na tom se taky neshodneme. Jinak mezery v tom co a kdy jelo Monte Carlo v dřevních dobách opravdu mám protože mě to po pravdě nezajímá a není to důležité ani pro mojí práci. Orientuju se cca od 80. let nahoru. 60,70 nedělám a jsou to pro mě ve většině dnes muzeální věci který sice můžeme obdivovat optikou doby, ale jinak po ničem takovém netoužím. Uznávám že 603 na svou dobu bylo zajímavé auto. Mimochodem děda se v tom něco najezdil, budiž mu země lehká. Předpokládám že dneska by ale v trojkovém Superbu jezdil mnohem raději, rychleji a pohodlněji a to i na té zadní sedačce. Docela často jezdívali na Slovensko v rámci industrializace východu toho zapadákova od Košic dál... Na sklonku svých aktivních let už to jezdil GAZem 24. Asi by si tady s váma staromilcema, co vzpomínáte na papírový bundy, flanelový košile a ROH popovídal fundovaněji. Jinak si myslím že původní Octavia je krásný auto, ale jezdit v tom denně bych nechtěl ani za zlatý prase. Já nevím, že kdykoliv něco napíšu máte všichni pocit, že je nutný mě poučovat o tom jak to bylo a nebylo. Mě fakt není 18:))

Takže se zase uklidníme a koukejme na to optikou čistě aut. A ne tou že stejně nebyl hajzlpapír... A mimochodem nedávno sem koukal na nějaký dokument tuším o olympiádě v Lake Placid a proti tomu, co se tehdy dělo je dneska nějakej Covid trapárna pro děti. Jako geopoliticky. Fakt bych v té době žít nechtěl. V CCCP určitě ne a v USA vlastně asi taky neee.
--
Jenda_K: Koupit si v 80s Audi 80 byla teda dost velká frajeřina. A měl dobrý vkus ten soused. Škoda ho.

lu
lumix
24. října 2020, 11:24
0

Pro mě jsou to léta 80 až 90 kdy auta dosáhla vrcholu kvality, spolehlivosti atd. (ne všechny samozřejmě) Dnešní auta jezdi, ale určitě uživatelsky lépe, rychleji a navíc jsou nesmírně dostupná.

reagovat
Jenda_K
24. října 2020, 12:09
1

Doba zaslíbená? Z mého pohledu 90 léta začal jse jezdit v autech na kterých se nemuselo celkem nic dělat.
Když si vzpomenu na doby dřívější, znamenalo to na autě pořád dělat nějakou údržbu:
oleje a filtry po 5 000 km a ještě výměna letního za zimní
seřizování ventilů, následně zabrušování ventilů
u karburátoru nastavení volnoběhu, čištění trysek, nastavení hladiny benzínu
zapalování kontrola předstihu a kontaktů přerušovače, výměna svíček a opálených víček rozdělovače
seřízení dobíjení a kontrola či výměna uhlíků dynama
mazání podvozku, to byl rozdíl když se namazaly svisláky,
nastavování palců bubnových brzd, čištění a mazání mechanizmů brzd, seřizování ruční brzdy,
výměna osleplých parabol světel,
po nějakých 150 000 km výměna poloos, generálka motoru, po 5 - 7 letech vyvaření či výměna karoserie
...prostě pořád nějaká práce.
Takže 60 - 80 leta, možná krásný auta ale uživatelsky nic moc, a bylo celkem jedno jestli člověk jezdil v VW Brouku, Renaultu 12 nebo žigulíku, Škodě 1000 MB či Spartaku.
Kdo si na tohle dneska vzpomene. Takže na doby minulé sice s krásnou nostalgií můžeme vzpomínat, ale vrátit bych se do těch dob nechtěl, kdy cesta 200 km byla událost a auto se na ní připravovalo.
Od těch devadesátých se na auto kromě oleje filtrů cca 120 000 km a nebo 10 let nesahne.
Od 80 let je situace tak nějak kontroverzní z jedné strany pokrok, z druhé čím dál větší omezení u kterých si nejsem jistý kdo je vlastně prosazují. Velké automobilky které tím potírají konkurenci a zvyšují zisky díky řešením a dopňkům, které spousta lidí nechce? Dobroserové kteří chtějí zachránit planetu?

reagovat
Mechanik
24. října 2020, 17:03
-1

Máš samozřejmě pravdu, ale zase když se člověk staral, vydrží to auto na věky. Já mám třeba Tatru 603 a Volhu 21 s původními nevyvařovanými korosériemi s původním lakem. To moc dnešních aut asi nedá. A ta údržba, mě to baví, navíc vím že to kdekoliv opravím a dojedu.

PepaSFI
25. října 2020, 14:41
0

no ale to asi nebyly auta v každodenním používání. Když si dnes koupím dejme tomu Superb a budu s tím jezdit jen v neděli a jinak to jen pucovat a ošetřovat, nejspíš taky za šedesát let bude mít původní lak. Myslím že se nebudu moc mýlit když odhadnu že ta Tatra má najeto asi tolik co dnešní služebák najede asi za tři roky.

Mechanik
25. října 2020, 21:20
-1

Ta Tatra, no spočítané to nemám, ale bývalý majitel s ní jezdil celkem dost, už jen to že každý rok jezdil k moři, nejvíc jižní Španělsko. Jsem třetí majitel a tak ta historie je docela dohledaná. Ale jelikož je v ní třetí motor, úplně málo to nebude.
Volha je po prvním majiteli a ta má tak 150t.

beastar
25. října 2020, 21:37
1

Třetí motor, no jo to jsou ty starý spolehlivý auta,D

Mechanik
25. října 2020, 21:57
-1

500t km na dva motory, si myslím že je ok

beastar
25. října 2020, 22:20
0

Možná že na rok vzniku těch aut je to super. Nicméně i pitomý 3.0tdi CR z roku 1998 běžně najíždí bez problému 800,000 km. A to je jenom ten všemi proklínaný koncern VW:)

Jenda_K
25. října 2020, 22:33
0

Na stovce škodovce byl běžný nájezd do GO motoru 100 000 km , v Dacii jsme motor měnili v cca 180 000 km. Na vývozní 120 byl dosažený a obdivovaný nájezd 240 000 km. Takže motor 603 s náhledem 250 000 není na tu dobu špatný. Dříve to prostě takhle bylo.

beastar
25. října 2020, 22:57
0

Jendo ale já to nerozporuju. Jen to je ta skvělá zaslíbená doba motorismu? Kdy si měl auto okolo kterýho, než se vyjelo se museli pořádat téměř rituální tance. Musel si být v podstatě sám sobě mechanikem ruce věčně od šmíru. Potom ten krám najel dvě kila? To se posledních dvacet let bere jako slušně zajeté auto. A většinou to s tím bere třeba maximálně třetí majitel ( a to jenom proto, že auta už nejsou doživotní záležitost ) Ani raději nechci vědět jak by dopadli tehdejší perli typu 356 GTS kdyby ta dejchavičná V12 v tom jezdila jako normální auto... dneska by se to prodávalo bez motoru. Jenom proto, že si to za ty prachy mohlo dovolit pár lidí zaručila, že se to vůbec dochovalo. 260kW z V12 ... FUNNY. A to píšu o autě který stálo jako celá továrna v BAZu:D Dino 308, 400... a to mluvíme jakože o TOP motorech té doby. Dneska si takhle výkoný motor koupíš v autě který si může dovolit i většina z nás. A když na to nebudeš srát najedeš s klidem 500,000

Jenda_K
25. října 2020, 23:12
0

Vždyť jsem také psal že pro mě léta zaslíbená začínají v 90tkách v době kdy jsem pod autem nemusel ležet každý týden. Už na služebním Formanu z 93 se kterým jsem následně postavil barák jsem namotal 270 000 km s původním podvozkem a agregátem včetně spojky.

ransom
24. října 2020, 12:10
0

Možná by bylo potřeba nejprve definovat samo slovo Motorismus. Co je Motorismus? Když si může pořídit auto výstřední milionář? Když si člověk nejen může, ale dokonce musí všechno opravovat sám včetně generálky motoru a přezouvání gum, protože téměř neexistují servisy? Když si mohou nějaké normální auto na dojíždění za prací pořídit řadoví dělníci? Je to běžný život s autem jako kusem domácnosti? Náročný koníček? Prostředek nebo cíl?
Tak přemejšlím, jestli jsem vůbec henten oný motorista. V jiných oblastech se dovedu definovat mnohem snáz. Existuje na to třeba nějaký dotazník?

reagovat
ratan groch
24. října 2020, 12:11
1

Teraz je ta najlepsia benzinova doba a pride este lepsia.
V 60. rokoch boli auta sakra drahe a keby sme citatelov autickara preniesli do tej doby, tak by mal auto len kazdy 6. A na vyber boli len auta zo 60. a skorsich rokov.

Kazde desatrocie prinieslo kopce nudnych aut na ktore sme zabudli a nikomu nechybaju, tak ako nebudu chybat bezne SUV o 20 rokov.

Vyhoda dneska je v tom, ze to co bolo zaujimave za posledne polstorocie sa stale da kupit, A zdaju sa Vam niektore drahe ci predrazene? Tak tie priblizne tak zatazia penazenku ako lepsie nove auto v 60-ych. Takze nie su drahe, len nemame na ne dost penazi.

Zlata era vsak este len pride, ked zacnu realne spalovacie auta vytlacat elektricke a hybridne auta. V jednom obdobi sa budu soferi realne vzdavat spalovacich aut rychlejsie ako bude po nich dopyt a ceny budu (price/value) nizke. Vtedy si vsetci nakupime 3.,4. a 5. auto za facku a budeme v diskusii zhanat elektrikara na opravu head up displey-a a udrziavaca pruhov.

P.S.
V mladosti ma najviac fascinoval kamarat-sused z vedlajsieho dvora, ktory kupil od opilca Moskvic za 80 korun. V prepocte na potravinovy kos to bol liter rumu. V tom case sme nemali ani benzin, ale tento kamarat sa profesionalne zivil kradezami lubovolnych hnutelnych (movitych) veci co mu umoznilo uvadzat Moskvic do pohybu. Dodnes si myslim, ze ukradol bicykel Eska aj mne, ale pravdu sa uz nedozviem. Ked nam hovorieval o vypraskoch s telefonnym zoznamom (kontakty vsetkych majitelov telefonov v hrubej knihe), obuskami po chodidlach (bez modrin) ci cez mokry uterak od policajtov, tak si to urcite uz aj odpykal.

reagovat
beastar
24. října 2020, 13:50
1

Presne tak. Zase tu mame nazory vychazejici z ekonomiky a vyvoje trhu a spolecnosti. Versus nazory kdy cast lidi ma pocit ze 60 leta byla skvela era:) Jo jasne pokud clovek mel penize, why not. Dostupna auta se zacala delat nekdy na prelomu sedmdesatek. Povalecna spolecnost se masove motorizivala o neco drive. A u nas? Staci se podivat na Barrandove do sidliste. Mimochodem luxusni lokalita porevolucnich let. Ta parkoviste jsou dimenzovana tak na to aby byla 4 auta ve vchode a ne v rodine jak kolikrat dnes:) A nejaky Bmw M3 e30 treba ktery je dnes klasika to bylo tehdy nedostupny stejne jako dnes pro tu vetsinu.

Proto ja akceptuju jako rozumnou urcite ne zlatou dobu automobilismu konec osmdesatek. Devadesatky az dodnes. S tim ze budoucnost zatim nesoudim. Jeden covid umi zmenit hodne.. temer jako velke valky. A jak to nahore popisuje Krab z pohledu sportovnich aut... No jestli je neco z 60 skutecne ridicky lepsi auto jak srovnatelny ekvivalent z 90s:)) Tak to bych teda chtel moc videt takovy vuz.

sheogh
24. října 2020, 12:19
1

Ja bych rekl, ze proste v kazde dobe se delaly auta dobry a spatny, dneska se da vybrat, stejne jako se dalo v 80’ apod... A dneska si muzes koupit jak to novy tak to z tech sedesatek a mit obe :-)

Dneska jedina “sdilena ekonomika” u nas je mozna hoppygo a pak ty spolujizdy, zbytek jsou obycejny pujcovny pouzivajici popularni buzzword :-)

reagovat
Inženýr
24. října 2020, 13:43
2

Doba motorismu zaslíbená?

Pro mě jednoznačně začátek nového milénia a následná (skoro)dekáda, teda spíše "půldekáda". Prostě roky 2000-2005.

To je doba, kdy alespoň podle mého názoru dosáhl automobilismus svého vrcholu.

Auta jsou bezpečná, mají velké a neosekané motory, jsou různorodá a mají všechny potřebné prvky výbavy nad kterými ještě nebyl důvod ohrnovat nos. V porovnání s devadesátkami byl vidět pozitivní pokrok a jednoduše lepší, bezpečnější, vybavenější vůz který odsunul svého předchůdce do minulosti. Nikto netvrdil, že ABS, ASR, ESP případně komfortní prvky jako navigace nebo vyhřívaná sedadla jsou kurvítka, a to je fakt. Stejně tak bychom mohli porovnávat auta z devadesátek s těma z osmdesátek a tak dále, ale to už se opakuji.

Auta ze začátku milénia jezdí a fungují jako normální spolehlivé povozy i dnes, a myslím že budou fungovat úplně stejně i za deset let, leč v mírně menších počtech. Kdo by si dnes jako daily koupil auto z 80. let nebo ze začátku let devadesátých? Většina lidí asi ne, a přitom rozdíl mezi "historií" a moderním autem (rok 2000+) je v tomto případě menší než 10 let.

reagovat
PeterLuk
24. října 2020, 15:51
0

V mojich očiach je tou dobou zasľúbenou doba zhruba od konca 50. rokov do polovice 70. rokov. Ale v západnej Európe a v Amerike, pokiaľ vašim idolom nie je Embéčka, tak obdobie 1948 až 1989 v Československu a východnom bloku možno len ťažko nazvať zlatým vekom (individuálneho) motorizmu. Ale späť k téme. V tomto období sa pomaly zvyšovala rýchlosť, a celkovo technická vyspelosť áut, ale zároveň ešte neboli až tak "pretechnizované" a "preelektrizované", ako niektoré autá z 80. rokov a novšie, stále to boli viac či menej jednoduché mechanické stroje. Dizajn bol na vrchole, vznikali vyslovene krásne autá, ktoré dodnes nikto neprekonal, a zjavne ani neprekoná. A neboli boli pritom pekné len drahé, exotické športové autá, ale z veľkej miery aj obyčajné sedany a hatchbacky, a dokonca aj mnohé dodávky. Okolo áut vznikali rôzne subkultúry, upravujúce si svoje autá, v USA vznikol trend muscle cars. Na auto možno nemal každý, ale predsalen sa postupne autá stávali dostupnejšími. Rozvíjala sa tiež infraštruktúra, motoršport, a predpokladám, že okolo toho bolo aj akési nadšenie. Auto bolo ikonou, túžbou, symbolom, nie ako dnes, keď na jednej strane sa autá obmedzujú, a ukazuje sa na ne, kvôli klimatickej zmene, a na druhej strane, na vývoj v automobilizme, ale do menšej miery aj v motoršporte nadávajú čoraz častejšie aj petrolheadi, ľudia z motoristickej komunity. Začalo sa to pomaličky meniť (zjednodušene povedané, lebo ten vývoj predsalen nie je lineárny) od 70. rokov, najprv v USA, s autami takzvanej "Malaise Era", ale neskôr aj v Európe. Pomaly začali nastupovať rôzne regulácie, namiesto veľkých motorov sa začala riešiť spotreba a ekonomika áut, a v 80. rokoch (ktoré mám inak rád, najmä kvôli superšportom) sa začal dizajn áut výrazne unifikovať. Aj naďalej vznikalo veľa dobrých a pekných áut, či už legendárne klinovité superšporty, autá skupiny B, alebo mainstreamové legendy typu Mercedesu W123 a 124, Chevrolet Caprice, či hranaté sedany a kombíky od Volva, ale už to nebolo také ružové. A mnohé autá vznikali samozrejme neskôr. Výrazne pokročili technológie, dnešné autá sú s tými starými neporovnateľné, čo do bezpečnosti, výkonov či dostupnosti pre bežného človeka. Povedal by som tiež, že po "nudných" hranatých 80-kach zažil dokonca dizajn áut menšiu renesanciu, keď dizajnéri v 90. rokoch začali opäť viac experimentovať, a parkoviská pred obchodnými centrami sa stali opäť rozmanitejšími. Nie je to čiernobiele, nie je tu jedna zasľúbená, a doba temna, pretože v každej mal motorizmus problémy ako aj hviezdne momenty. Ale za mňa, mať stroj času, nastavím si éru hippies a Boba Dylana. ;)

reagovat
PB
24. října 2020, 16:53
2

Ja bych rekl, ze ted je super doba. Muzes mit v podstate cokoli za par korun, od luxusni limuziny po kdejakej sportak, menit ty auta kazdej rok za prumernej plat, nebo si cokoli vytunit dily z celeho sveta (pravda, mozna to bylo s trochou vice svobody tak deset let zpet)... ale proc bych mel proboha chtit zit v sedesatych letech kvuli tomu, abych mohl ridit auto z te doby? Dneska je to lepsi - a svet neni o nic min dobrodruzny, jen je to proste asi jine. Ja tedy zadnym sentimentem netrpim:)))

reagovat
Mechanik
24. října 2020, 17:20
-1

Jo, to je fakt, zajímavý úhel pohledu.

Jenda_K
24. října 2020, 17:21
-1

Já bych v tom tunění nebyl aktuálně moc optimista, v dobách předrevolučních s tuněním nebyl problém, stačilo použít homologované díly z jakehokoliv auta a předělávka byla možná, takže zadní světla z řady 105/120 na Škodě 100, U mé 100ky proběhla překopávka motoru Škody 100 na 120 a jeho doplnění o tyristorové zapalování s prodlouženou jiskrou, výmena topení za topení z Escorta. Na Dácii jsme měli světla ze Š120 a větší 1450cm3 motor z malého Ara, následně jsme sedan předělali na Combi, Kamarád do staré Octavie nacpal pružiny z Combi a přetipovali mu to na 5 místné vozidlo, motor překopal na variantu TS se dvěma Weberama a jinou vačkou a doplnil do kufru druhou nádrž. Na Žuka táta nabaslil místo polského karburátoru český a spotřeba spadla ze 17 litrů na 13/100 km Běžně se dala vyměnit karoserie u Škody 100 za karoserii z řady 105/120. Francouzské naftové motory Indenor se cpaly do Volh.
Výroba obytňáků na koleně z Avii, 1203,Barkasů a pod.byla proslulá a všechno se dalo dostat na značky.
Věci v dnešní české variantě Eurosojuza nemyslitelné.

PB
25. října 2020, 11:34
4

No jo, jasne ze sel do Zuka namontovat normalni karbec, a s motory si hral kde kdo, dokonce i lidi, u kterych bych to nikdy nerekl (jako treba muj tata)... ale problem je, ze to byly hlavne snahy dodelat to, co se v tovarne nepovedlo, aby ty auta aspon trosku civilizovane fungovaly. Pamatuji si rozborku novy skodny pro doplneni protikorozni ochrany a par dodelavek hned po koupi. Myslel jsem neco jineho (a ne nezbytne pro ceske podminky) - a to, ze si muzes objednat treba offroad dily z Australie, nebo si nechat dovezt auto z US, pokud po nem z nejakeho duvodu touzis. I neprilis majetny clovek si muze za par korun pujcit a vyzkouset supersport. Na operak si treba rok vozit prdel v Maserati (if it makes you for some reason happy) a kazde auto, ktere si za rocni prijem privezes domu, bude fungovat mnohem lepe a spolehliveji nez cokoli, na co sis pred 40ti lety vycekal petilety poradnik, kdyz uz si mel po dvacitce let v druzstvu nebo v dole nastradano. Pro dedu s babickou byl polsky fiat zivotnim uspechem... Jako jasne, EUSSR je sesnerovana, ale popravde, mohlo by to byt mnohem horsi a nejake benefity to ma..

Xp
Xpepe
24. října 2020, 22:02
0

"Doba motorismu zaslíbená".... takova, která je svobodna, takova kdy ti nikdo nebude narizovat co si mas myslet nebo co si mas koupit nebo provozovat, abych byl konkretnejsi tak doba od pocatku automobilismu do prelomu milenia, tj. doba, kdy motorsport byl ještě regulerni zábavou pro masy a mistri volantu/riditek byli temi spravnymi hrdiny/vzory "každého" kluka.....

reagovat
PepaSFI
25. října 2020, 08:54
1

ono záleží na tom jaký má kdo limity. Pro někoho jsou to ty supersporty, luxusní káry, který ale vlastně nic neznamenají protože jich bylo pár kusů a nikdo je nemohl mít.
Já si spíš myslím že to je o těch masovkách, lidovkách. V období mezi válkama, kdy vznikla naše republika a další státy se měnily, nastal rozmach průmyslu a hromadné výroby. Motorová vozidla se začala dělat hromadně a relativně levně. Spousta lidí si mohla dovolit motocykl, spousta živnostníků a obchodníků měla místo káry s oslíkem automobil, náklaďáček. V Německu přišli s lidovým autem KdF známějším jako VW brouk, kam to potom vedlo je trošku jiný příběh. Po válce s obnovou hospodářství začal ožívat i motorismus, Citroen 2CV, Fiat 500 a jiná lidová vozítka. U nás to šlo divnýma cestama, co si budem povídat. Každá změna šla těžce, náš průmysl furt překračoval plány ale nic nebylo k mání ani materiály ani technologie ani výrobky.
Ale lidi byli rádi že si po mnoha peripetiích mohli koupit novou Škodu 1000MB, novou š100, novou š120 ikdyž to vlastně bylo pořád to samý auto. Měli auto a mohli jet na výlet jako Homolkovi.
Pak Favorit a první ojetiny z dovozu. Zas o kousek dál.

Každá ta doba byla tak trochu zaslíbená motorismu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem