načítám data...

Jak jsme elektromobilem dojeli do Mnichova a nikdo nezmrzl

Nevěříte, že se dá s elektrickým autem absolvovat čtyřsetkilometrová cesta bez újmy na zdraví a životech? Vyzkoušeli jsme to za vás!

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač   Daniel Borský

Myslíte si, že nám přeskočilo? Proč by to proboha nešlo? Ani nás nenapadlo, že by to mohl být problém, dokud jsme si nepřečetli článek kolegů na nejmenovaném uznávaném automobilovém webu. No dobře, budeme ho jmenovat, jinak by celý tenhle projekt pozbýval smyslu. Bylo to Auto iDnes a článek si můžete přečíst zde (pokud máte kámoše s Premium účtem). Strastiplný popis života elektromobilisty nás okamžitě zaujal, dokonce nás napadlo, zda jsme dosud nebyli v pohledu na elektromobilitu poněkud naivní. Tohle si přímo říkalo o ověření. 

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Protože cestování jsme si v posledních pár letech užívali méně, než bylo zvykem, zvolili jsme si za cíl necelých čtyřista kilometrů vzdálený Mnichov. Spojíme užitečné s příjemným – získáme tvrdá data a ještě na dobrodružné cestě plné nástrah a protivenství utužíme kolektiv. Na cestu jsme vyrazili hned dvěma auty. První je Hyundai Kona electric. O elektrické Koně už víme, že i když nemá futuristický vzhled, patří k nejlepším elektromobilům, které jsou u nás v nabídce. Zvýšíme tak své šance na zdárné zdolání cíle. Dobrovodným vozidlem je pro změnu Hyundai Kona, tentokrát v benzinovém provedení. Zas nejsme šílenci, abychom se vydali na expedici bez pojistky v podobě starého dobrého spalováku!

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Abychom byli fér, zmiňme ještě povětrnostní podmínky, které testování provázely. Oproti kolegům z iDnesu jsme totiž byli ve výhodě. Počasí nám ukázalo milou tvář a na teploměru se pohybovaly hodnoty kolem 7 stupňů nad nulou. Ale! Zase jsme vyrazili v době nejsilnějšího větru, jaký tu za dlouhou dobu pamatujeme. Možná budete překvapení, ale  jízda proti větru směrem tam a po větru směrem zpátky ukázala dost odlišné hodnoty spotřeby. 

Expedici jsme zahájili u nabíječky PRE Point u pražského Výstaviště, plně nabití, doslova i metaforicky… Posádka doprovodného vozidla se místy až obávala, abychom ze samého nadšení nepřepálili start, naši soudruzi v elektromobilu totiž na dálnici vyrazili tempem těsně na hranici legálního limitu a chvíli jej dokonce i překračovali. Když začali předjíždět první kamiony, trochu jsme zneklidněli, a když se k nám donesla zpráva, že si řidič dokonce nabíjí telefon, už jsme si opravdu dělali starosti. Přesto jsme k první nabíječce dorazili bez jakékoli újmy na lidech či autech. -V- 

Hamsterových 50 centů 

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Nominaci do týmu pro tuto výpravu jsem přijal s rozpaky. Abyste mi rozuměli – já jsem pro každou špatnost, ale zároveň jsem městský člověk zvyklý na civilizaci a komfort, který nabízí. Nepatřím mezi ty, pro které je mrznutí uprostřed pustiny vítaným zpestřením volného víkendu, nikdy jsem netoužil sahat si na své limity. 

Původní zadání znělo jednoduše. Vlastně až nudně. Úkol je prostý – dojet autem do Mnichova a potom zpět. Počasí je dobré, auto je zcela nový moderní vůz, trasa standardní, tedy pěkná dálnice. A to je celé. Jenže potom přišla znepokojivá zpráva. Objevil jsem text na jednom z českých velkých informačních serverů s reportáží od někoho, kdo se o tuto výpravu již pokusil. A pohořel. S vypětím všech sil a za značného utrpení se mu podařilo dosáhnout cíle, cestou zpět však došly síly i tomuto borci a expedice skončila fiaskem. 

Tohle bych nechtěl. Autíčkář je ale tým profesionálů, my rozhodně nic nepodceníme. Tak jsem tedy svolil, že se operace Mnichov zúčastním. Příprava byla důkladná. Elektromobil k sobě dostal i doprovodné vozidlo, s sebou jsme si vzali balíček sušenek a nějakou vodu, abychom prodloužili čas, po který jsme schopni přežívat i mimo civilizaci. A vyrazili jsme.

foto: Jan Machač, autickar.cz

No a potom jsme dojeli do Mnichova, naoběvali se a jeli zpátky. A to je celé. Po dobu mé služby se nic mimořádného nestalo. Oba vozy navzdory útrapám popsaným v reportáži z onoho nezdařilého pokusu fungovaly naprosto normálně. Topení topí, nabíječky nabíjí mobily, rychlost nijak neomezujeme. 

Všechny dlouhé úseky jsem nakonec absolvoval na palubě elektromobilu. Bylo tam ticho a klid, auto mělo i v dálničních rychlostech vůči svému okolí dynamicky navrch a nebylo třeba se nijak omezovat - zkrátka pohoda. Epická expedice z naší výpravy tedy nakonec nebyla. Tak třeba příště…

Dan a jeho čísla

Moje úloha celém výletu byla poměrně jednoduchá, avšak zcela zásadní. Dostal jsem za úkol celou akci zorganizovat. Pokud jste už někdy s námi byli na nějaké akci, jistě dobře víte, že organizace nebývá naší nejsilnější stránkou, a protože toto byla poměrně důležitá akce, dostal jsem to na starosti jako nejzodpovědnější člen redakce já (a taky proto, že mám s logistikou asi největší zkušenosti). Vyzvedl jsem tedy auta, rozdal instrukce kdo, kde a kdy má být přítomen. Pak jsem chtěl být opravdu zodpovědný a měl jsem v plánu připravit si celou cestu dopředu i se zastávkami na nabíjení podle oblíbených plánovačů cest (na elektromobily bývá nejpřesnější asi A better Routeplanner). Jenže na to nakonec nedošlo, neb jsem usoudil, že mám raději chuť na pivo a pak jsem okamžitě usnul, jak se sluší a patří na páteční večer.

foto: Jan Machač, autickar.cz

V sobotu ráno jsem dopravil obě auta do Holešovic a jal se čekat na kolegy. Když se ozval Jeník, že procitnul, dodalo mi to dávku pozitivní energie, protože bylo v tu chvíli jasné, že se celý výlet uskuteční. Zábavné bylo pozorovat Hamstera a jeho snahu o zaparkování svého vozu někde, kde mu nehrozí odtah. Na adresu starosty Prahy 7 padlo několik nevybíravých poznámek, ale nakonec zadařilo všem zaparkovat a nic nebránilo odjezdu. Červený vůz obsadila posádka ve složení Viola a Jeník. My s Hamsterem jsme se ujali modrého bateriového vozu, čímž jsme ho hned na startu dostali do lehké nevýhody, protože musel vézt minimálně o 60 kg těžší posádku. Druhou nevýhodou byl fakt, že modrá Kona byla vedoucím vozem, takže se nemohla schovat do vláčku a musela prorážet vzduch jako první. A že bylo co prorážet, vichr ten den dosahoval opravdu nepříjemných rychlostí, což se samozřejmě negativně odráželo na zvýšené spotřebě. Ta se cestou k našim západním sousedům pohybovala konstantně mezi 24-26 kWh/100 km. Od začátku tak bylo jasné, že na jeden zátah bez nabíjení nedojedeme, což ale vlastně ani nebylo v plánu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pohoda na palubě elektromobilu byla úplně normální, topení jsme měli nastavené na 22 stupňů, nabíjeli jsme dva telefony, na začátku jsme měli zapnuté vyhřívání sedaček i volantu. Prostě zcela standardní cestování. Rychlost jsme udržovali na běžných 130 – 135 km/h podle rychloměru. Nic, co by nějak vybočovalo. Ve chvíli, kdy dojezdoměr ukázal 100 km, začali jsme se shánět po dobíjecí stanici. Hyundai je na tuto situaci velmi dobře vybavený. Nabízí totiž službu Charge MyHyundai. Ta se skládá ze dvou složek. Tou první je mobilní aplikace, která vám ukáže všechny dostupné dobíjecí místa a dokonce vidíte jejich obsazenost a také cenu, kterou budete platit. Druhou výhodou je přístupová karta, díky které nemusíte řešit, jak zaplatíte. Funguje na čtvrt milionu dobíjecích míst po celé Evropě. V praxi to vypadá tak, že prostě přijedete k nabíječce, přiložíte kartu a o nic se nestaráte. Po ukončení nabíjení zase odjedete. Na konci měsíce vám přijde faktura, kterou zaplatíte. Jednoduché, efektivní. Je to poměrně šikovné řešení, díky kterému vám dopadnout starosti s tím, jakým způsobem budete kde platit. Našli jsme si tedy v aplikaci nejvhodnější dobíjecí místo, abychom nemuseli prakticky sjíždět z dálnice a vyrazili k němu. Asi 20 km před ním jsem poprvé a naposledy snížil z preventivních důvodů rychlost na 120 km/h, ale bylo to zbytečné. Na určené místo jsme dojeli s rezervou 45 kilometrů na ukazateli dojezdu. Ve výsledku se ukázalo, že elektromobil zvládne delší cestu lépe než můj močový měchýř, protože já měl posledních 15 kn co dělat, abych se nepoch… no vy víte co.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Připojení ke stanici bylo bezproblémové a nabíjení jsme věnovali asi 40 minut, protože jsme se při občerstvení zakecali a trochu zapomněli na čas. Jak se později ukázalo, bylo to zbytečně dlouho a klidně by stačilo o 10 možná 15 minut méně. Do Mnichova jsme totiž dojeli se zbývající energií ještě na dalších 116 km. A to druhou část cesty řídil Hamster, který pravidla ekonomické jízdy viděl tak maximálně z rychlíku. Dokonce si vyzkoušel i maximální rychlost elektrické Kony, která činí 177 km/h dle tachometru. Nepřítelem rychlého času byla klasická mnichovská kolona, kdy v sobotu dopoledne mířila v tomto směru polovina Německa do Alp. Po rychlém focení před mnichovským stadionem proběhl oběd (+nabíjení) a cesta zpátky. Nabíjeli jsme opět na stejném místě a navzdory vyšší průměrné rychlosti (tentokrát jsme prohodili posádky, šéfová si vzala modráska, já přesedl do červené Kony) jsme dosáhli na zpáteční cestě kupodivu nižší spotřeby (vítr do zad byl znát). Do Holešovic jsme přijeli s dojezdem 33 km.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Celkově vzato, nekonalo se žádné velké drama (když nebudeme počítat ten polský Ford S-Max, který to opřel do středových svodidel zrovna ve chvíli, kdy nás předjížděl). Nezmrzli jsme, dojeli jsme, nemuseli jsme sedět uvnitř v péřovkách a mohli jsme předjíždět okolní provoz dle libosti. Ani jsme nepociťovali nějaké snížení cestovního komfortu. Jasně 400 kilometrů po dálnici na jeden zátah neujedete (nebo ujedete, ale pak už musíte snížit cestovní rychlost natolik, že se to časově nevyplatí), ale i s tím nabíjením cesta netrvala o mnoho déle, než normálně. Není třeba žádná speciální příprava, prostě úplně normálně jedete s tím, že věnujete 25 minut po cestě nabíjení. A už je jen na vás, nakolik je váš čas drahý, aby se vám to vyplatilo. Mě osobně nejvíc překvapila jiná věc. Celý týden jsem měl k dispozici obě auta k užívání, ale pokaždé když jsem někam jel, sáhnul jsem po tom modrém. Jezdilo se mi s tím tak nějak příjemněji. Ve městě a blízkém okolí totiž tohle auto funguje naprosto skvěle a i v zimních měsících se jeho reálný dojezd pohybuje někde mezi 420 a 500 km.

A na konec trocha tvrdých dat:

Celkem ujeto 780 km
Celkem Spotřebováno elektrické energie 176,5 kWh
Průměrná spotřeba 22,6 kWh/100 km
Cena za dobíjení 1606 Kč tzn. 2,05 Kč/km
Benzínová Kona 1.6 T-GDI jela se spotřebou 8,4l/100 km
Celkem natankováno 65,5 l, což stálo 2500 Kč tzn. 3,2 Kč/km (cesta proběhla před nynějším zdražováním)
Cesta tam 4 hodiny 51 minut. Z toho 41 minut dobíjení a 22 minut zpoždění v koloně. Zbývající dojezd v Mnichově 116 km. Průměrná rychlost včetně kolony 94 km/h.
Cesta zpět celkem 4 hodiny 10 minut. Dobíjení 36 minut. 12 minut objížďka mimo dálnici kvůli nehodě. Zbývající dojezd v Praze 33 km. Průměrná rychlost 109 km/h
Cesta benzínovou Konou by trvala 7 hodin a 44 minut (vs. 9 hodin 1 minuta u elektromobilu), to jest o 16% rychleji a o 56% dráž (a to nepočítám zástavku na tankování zhruba 10 minut)

Závěr

foto: Jan Machač, autickar.cz

Mám-li cestu do Mnichova shrnout, byla to vlastně celkem nuda. Žádné rozdělávání ohně za účelem nahřátí baterky, žádné plížení mezi kamiony, dokonce ani na tažné lano nedošlo… Prostě jsme dojeli tam a pak zase zpátky. Připouštím, že v partě se nám čekání u nabíječek asi snášelo líp, než by se snášelo třeba s nervózními batolaty na palubě, ale zvládli jsme to. V Mnichově u mekáče jsme navíc měli štěstí a přijeli těsně před Teslou, která by nám výhodně umístěnou nabíječku zabrala. Ano, mírné přizpůsobení se a změna návyků jsou nutné, zdaleka však nejde o kompletní podřízení plánů možnostem nabíjení. 
Aby bylo jasno, netvrdíme, že elektromobilita je samospásná a kolegové z iDnesu jsou kreténi. Vůbec. Jen zvolili poněkud nešťastný tón, v němž nakonec pod hejtem zapadla spousta trefných a pravdivých informací. Třeba že infrastruktura – jakkoli se rychle zvedá – pořád stojí za starou bačkoru, nabíječky jsou poruchové, často rozbité a ještě častěji obsazené, protože je jich zoufale málo. Nebo že pro člověka, který takovouhle trasu otočí každý den, je fakt o sto procent lepší to naftové kombi a jen tak se to nezmění. Do filozofování, jestli jsou elektroauta skutečně budoucnost pro všechny a zachrání lidstvo před vyhynutím, se už vůbec nebudeme pouštět. Kdo ví, jestli nám do té záchrany nehodí vidle třeba současný stav energetiky, ale to už je úplně jiná písnička… -V-

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MB
MBMB
05. března 2022, 08:51
0

To jsem nečekal, že nakonec i na Autíčkáři někdo zkusí (pochopitelně neúspěšně) replikovat ten slavný článek z iDnesu, jako už to udělali mnozí jiní.

Já bych na jeho stranu byl rozhodně kritičtější. To, že se tam pár poznámek nějakým způsobem odráží realitu, nemění nic na tom, že ten článek je evidentně záměrně lživý a manipulativní. A to není jen tento článek, takhle zkrátka na idnesu píší pořád.

Jinak Kona je určitě fajn především z hlediska spotřeby. Na opravdu velké dálky, kdy se musí několikrát nabíjet, už jsou lepší auta s rychlejším nabíjením, kde ty zastávky jsou jen 15-20 minut. Kona už je trochu starší auto a má maximum jen na 75 kW.

reagovat
beastar
05. března 2022, 11:42
-1

Je potřeba si uvědomit jakým ev to jeli ti z idnesu. Možná tam byla trochu manipulace aby to bylo čtivý. Jinak to je přesně ev... Na hovno. V současným světě to stejně už nikoho moc zajímat nebude.

reagovat
Avex
05. března 2022, 12:13
1

Nikdo si podle mě nekupuje EV, aby s ním jezdil na Eurotrip. Tyhle testy potom docela ztrácej smysl, protože normální využití EV auta je max 150 km od domova. Na dálku buď hybrid nebo normální ICE.

Ma
Martanone
05. března 2022, 12:24
4

Jakože v současným světě bude pro lidi zajímavější ICE auto, s cenou PHM 50-60,-/litr? No já nevím, aby to spíš nebylo obráceně

Avex
05. března 2022, 13:23
-1

Na krátký vzdálenosti je ICE v týhle době za trest, ale na cestu přes celou Evropu smysl pořád dává. Ale each to their own, znám lidi, který tohle plánování zastávek a dojíždění přesně na kilometr vyloženě rajcuje

VK
VK
05. března 2022, 17:15
2

V současném světě nikdo zajímat nebude? V současném světě, Beaste, zrovna v téhle republice dochází paliva, bez toho času zastavené Družby trubkami ze západu fyzicky nedokáže protéct dost ropy, aby to pokrylo spotřebu, tak nejlíp z půlky. Takže pokud to tak půjde dál, za tři měsíce jsme s benzínem a naftou na suchu. Zato elektřina bude, tu pořád máme z půlky z uhlí, z druhé půlky z jádra. V současném světě - lepší mít elektromobil ;)

beastar
05. března 2022, 18:43
5

Nevím jak si přišel na to že elektřiny je dost.. Ev je pořád okrajové a už teď jsou problémy. Co až jich u vás na sídliště večer přijede 300 a všichni budou chtít nabíjet. Nebuďte zaslepený. Cena phm teď jsou extrém z trochu jiného důvodu. Stejně jako za covidu byl výkyv opačným směrem k 25 Kč za litr. To tak nebude věčně.

Ono teoreticky nikdo neví co bude. Každopádně teď kupovat ev pořád pro velkou část populace nedává smysl. I přes dotace. Další věci nemá smysl řešit. Jupi dojede to do Mnichova jak radostné..

PIPBoy
06. března 2022, 14:40
0

V rámci elektrické energie jsme zatím soběstační, té máme narozdíl od ropy dost. Samozřejmě otázka jejího obchodování je jiná věc. Nicméně si neumím představit, co by člověk celoživotně pohybující se v energetice, proč by měl být problém nabít 300 aut na sídlišti. Kdyz někdo vymyslí, jak to tam nacpat co do prostoru, tak síť rozhodně 300x 11 kW zvládne.

St
Staromil
06. března 2022, 17:47
1

No těch 300 elektroaut na sídlišti (jde samozřejmě i o velikost sídliště...), to by ale asi nebyl ten vlhký sen elektromobility.
Tak zkusme pár čísel pro třeba Prahu? Praha má asi 1,3 mil. obyvatel, na to asi 1,2 mil aut, z toho necelý 1 mil osobních. Pravda, je to extrém, a ne všechna pořád jezdí. Ale kdyby...
No tak si vezmeme to největší sídliště JM, co má asi 80 tis. obyvatel, což by tedy mohlo být 60 tis. aut? Pak třeba jen desetina elektro? To bychom měli 66MWe příkonu (při nabíjení pouhými á11kW) a zcela pominu možnou existenci 6000 nabíjecích míst a nabíjení vyšším proudem... Ona rozsáhlá "všezeleněobjímající" elektromobilita není složitá násobilka...Na Prahu si to každý může už přenásobit a nemusí se při pohledu na výsledek trápit tím, že mu to číslo bude divné, i když se nepohybuje v energetice ( komu se násobit nechce, nebo se to zdá divné až moc, tak ano, je to výkon jednoho bloku Temelína).

PepaSFI
06. března 2022, 18:20
2

je fakt že část těch aut se nebude nabíjet denně, tím se to trochu sníží ale zas o to déle se budou nabíjet když přijde jejich čas a taky jich bude přibývat. Avzhledem k tomu že dnes je trošku problém vůbec někde zaparkovat, tak bych to s tím pokrytím nabíjedlama neviděl moc růžově. A jestli to síť utáhne, to už je vyřešený, o tom už se mluví. Prostě se bude přidělovat, prodávat priorita. Dokonce by to mohlo fungovat i obousměrně, když síť nebude stíhat, cucne se šťávička z auta co nemá zaplacenou nedotknutelnost.

mariov8
07. března 2022, 09:02
0

A vo tom to je. To je ten problém, elektromobilita plošně znamená, že většina bude chodit pěšky. Buď proto, že na to mít nebude, cena elektromobilu je problém (doteď jsou dotované z prodeje konvenčních automobilů a to ještě je baterií relativně dostatek) a/nebo nebude mít na nabíjení v nové době kdy elektřiny ani v ČR zas tak moc nazbyt nebude. Nebo to nebude mít kde nabíjet, kapacita elektráren je jedna věc a kapacita elektrické přenosové sítě plošně je věc druhá. Politické dopady na mobilitu výhledově dobré nejsou, ale pořád bude snazší (a levnější) sem dostat tanker s ropou než loď s bateriemi z Číny. Ani ropná paliva a ani cena elektrické energie v Evropě klesat na původní úrovně před pár lety klesat již nebude. Nejsem odpůrcem alternativ ale vnímám, že Green deal, tak jak byl zatím prováděn, byl pro Evropu cesta do pekla (a to nemluvím o Ukrajině).

Trinom
08. března 2022, 14:22
0

A to ještě opět nikde nepadlo, že dobíjení 11 kW je zbytečně rychlé pro většinu lidí, kterým bude bohatě stači dobíjení 2,3 kW z obyčejné zásuvky. Jen to bude trvat opravdu celou noc, ale to není na škodu (ba naopak).

Ju
Junior
08. března 2022, 18:39
1

Hele a v jaký kategorii je ten elektromobil tak dobrej, že bych se z toho měl jakoby posrat? Může mi to někdo vysvětlit? Já to totiž fakt nechápu. Tesla S za 3 mega, proti ní postavím M5. Tak super. A proč mám objektivně chtít tu Teslu. V čem je ten elektromobil tak dobrej, že se mám jebat se všemi jeho nedostatky. Tady kolega píše, že na krátký trasy je ICE za trest. A v čem? Přijdu, otočím klíčkem a jedu. 700 metrů pro rohlíky. 700 metrů zpátky. Kde je problém? Kde se mám cítit ztrestán? Že se to tímhle stylem používání za 5 let začne srát? No tak to prodám a koupím si nový. TCO pořád níž než kdybych rajtoval nějakýho Leafa.

Mi přijde, že ještě nikdo nevymyslel režim, v který EV překonává ICE. Maximálně se mu v určitých režimech dokáže vyrovnat. Ale nepřinese nic navíc. Ani tu cenu provozu. Čuprovi je asi jedno, v čem ze svý vily dojíždí na centrálu, dál už má stejně private jet. Tak dojíždí Teslou S. Nově teda už v S560. Ale pořád je to maximálně dohnání, nikoliv předehnání.

Proč se takovouhle sračkou vůbec zabejvat? To je asi jako kdybych byl voják a někdo mi místo kanad (ICE) nabízel žabky (EV). Že na chození z cimry na hajzl je to uplně to samý. Sice už při vyjití na dvůr to stojí zapiču, ale novinka a fresh vzdoušek.

St
Staromil
08. března 2022, 18:45
-2

"opět nikde nepadlo"...aha, vlastně, to mne fakt nenapadlo, ono 2,3 kW ze zásuvky ( to je pro představu cca příkon boileru na teplou vodu...) bude stačit, nicméně reagoval jsem na nabíjení třeba 11kW výše. ... Tak s tím si tedy, pravda, výkonově energetika celé ČR asi u toho JM města poradí, už to je toho bloku Temelína jen méně, než čtvrtina. Těch 6000 zásuvek nebude na sídlišti problém. Pak už tedy ještě jen Severní Město, Jihozápadní Město...:-)))...., to máme už skoro čtvrtinu Prahy !...sláva... A to jsem pořád v Praze. Ta je v autech na počet lidí sice fakt extrém, ale i tak přes cca 50% bytů je v ČR v bytových domech. Pořád ta násobilka...

mariov8
24. března 2022, 10:59
1

No, 2,3kWh to je spíše bojleřík (to je příkon běžné rychlovarné konvice), ten můj 160L bojler má příkon 7,6kWh. Podle mne má elektromobil smysl tak na úrovni malé dodávky která nikdy neopustí město, nebo pro běžného člověka v rozměru nějaké krabičky alá ten malý Renault ZOE nebo Dacia Spring aby se někdo z předměstí kam nejezdí vlak dostal do práce. A to právě pro tu šanci, že ten malý kyblík to díky nízké hmotnosti = malému akumulátoru, dokáže nabít i na tak slabém příkonu alespoň za tu noc. A tady reálný dojezd kolem 150 - 200 km stačí.

sheogh
05. března 2022, 12:00
0

Dobry experiment, ale zkusil bych to same (a myslim si, ze v CR pro hodne lidi by to bylo zajimavejsi) s 4-5let starym EV.
Docela me prekvapilo, ze jsou nabijecky nefunkcni - jakoze "mimo provoz"? Nebo spis kvuli nesetrnemu pouziti napr. ulamane konektory apod?

reagovat
MB
MBMB
05. března 2022, 12:43
1

Kona Electric je v zásadě téměř 4 roky staré auto. Prodává se od 2018 se stále stejnými parametry, čili rozhodně ne dnešní benchmark. Něčím moderním jako Kia EV6 by člověk na takové cestě strávil nabíjením jen cca 15 minut místo těch 35-40 minut.
S pětiletým autem (tj. 2016 až 2017), pokud by se nejednalo o Teslu S či X, by to na takové cesty moc nebylo, protože tehdy byla jen auta jako Leaf, i3, Zoe, e-Golf či Ioniq.

sheogh
05. března 2022, 16:49
-1

Myslel jsem samozrejme test s baterii starou 5 let, ne stari modelu

MB
MBMB
05. března 2022, 17:14
0

Holt se to bude chovat jako auto s o něco menší baterií, to není tak těžké si představit.
Kdo by si teď kupoval 5 let starou ojetinu, tak bude vystavěn obojímu. Z logiky věci to bude nějaký starší model s ne tak dobrými parametry jako nejnovější auta, což udělá ten největší rozdíl a navrh k tomu bude už ta typicky celkem malá baterie nějak degradovaná.

Trinom
08. března 2022, 14:24
0

Baterka u 5 let starého auta problém nebude. Ony zas tak rychle, jak nám cpou na jiném autowebu (nebo spíš fóru?), neztrácejí kapacitu.

sheogh
09. března 2022, 11:30
-1

Docela zalezi na zatezi/pouziti, je to pekne videt u spotrebky. Kdyz jsem prodaval ted po 2 letech telefon, psal zbyvajici kapacitu 84%, v EV je pouzita stejna technologie

MB
MBMB
09. března 2022, 14:59
2

Základní chemie baterií sice ano, zbytek už moc ne. Na životnost baterie má největší vliv způsob cyklování (jestli využívám 0-100% SOC, nebo třeba jen 40-60% SOC) a teplota. Ani jedno z toho se ve spotřební elektronice moc neřeší.
V autech bývají zamknutá nějaká spodní procenta SOC, někdy i horní a ještě nad rámec toho jsou uživatelé motivování to dlouho nenechávat hodně nabité, či vybité. Což se u auta poměrně snadno realizuje, protože plný dojezd mnohdy vysoce převyšuje běžný denní nájezd. Zatímco u mobilu udělám skoro jeden plný cyklus každý den, u auta těch cyklů udělám za rok jen pár desítek.
Čili než naběhám těch třeba 2000 cyklů, tak to celkem trvá.

af
afro-r1
05. března 2022, 13:07
6

Necekal bych, ze v roce 2022 budu cist clanky na tema "Dojedu novym autem 400km?"

Je ovsem mozne, ze podobny clanek vyjde i v roce 2042 a v nem budou vety typu "Lze jeste benzinovym autem dojet z Prahy do Mnichova?" nebo "Objeli jsme v Mnichove par lekaren a az v te ctvrte meli poslednich 40l benzinu."

reagovat
ratan groch
05. března 2022, 13:15
4

Je fajn, ze sa elektroauta zlepsuju, lebo rozhodnutie bolo prijate a bude to buducnost ci sa nam to paci alebo nepaci.
Zatial sa stale ani len nepriblizuju k svojmu potencialu a preto je dolezite, aby sa rychlo zlepsovali.

Takze ti, co si teraz kupuju elektroauto tak platia vyvoj pre elektroauto, ktore si raz kupime my. Preto ich k tomu povzbudzujme. Cim viac ich bude, tym lepsie bude nase prve elektroauto.

Nema zmysel bojovat proti elektroautam, radsej by sme sa uz pomaly mali zjedocovat na boj za zachovanie spalovacich aut pre beznych obcanov, aby ste o 10 rokov nemuseli predkladat ziadost o vynimku na pouzivanie spalovacieho auta, lebo vlastnite viac ako 20 arov ornej pody (nad zoznamom vynimiek som este nerozmyslal, ale nieco polnohospodarske tam iste bude :)

reagovat
beastar
05. března 2022, 18:48
8

Hloupost. A pro některé zbožné přání. Poslední vyjádření ACEA tomu co tady píšeš zcela odporuje. Že bylo rozhodnuto v tomto světle vážně nic neznamená. A nechápu proč bych měl držet palce takové kravině jako je masová elektromobilita. Zejména ve světle zlepšování a pokroku ve využití syntetických paliv, log a vodíku.

mariov8
07. března 2022, 09:04
0

Plný souhlas, navíc když některá syntetická paliva podle všeho budeme schopni vyrábět z odpadu = Vin Vin.

briza
05. března 2022, 19:51
1

A já už si skoro začínal myslet, že elektrošrot je zde na ústupu.

reagovat
Sa
Sato
05. března 2022, 22:29
0

tenhle nedojel..

reagovat
Sa
Sato
05. března 2022, 23:14
10

Aby ma niekto nechapal zle, kludne budem jazdit na baterky, doma paleny ethanol, drevoplyn whatever... hlavne nech ta benzinka na vychode zerie travu...

BigBen
06. března 2022, 17:22
9

Pokud něco jako "Charge MyHyundai" bude mít každá automobilka, tak lze očekávat větší podíl elektromobilů na silnicích. Myslím, že většinu lidí dneska odrazuje mít několik čipů nebo aplikací na placení za nabíjení. Už vůbec nechápu, proč dobíjecí stanice neberou platební karty, když to umí i automat na CocaColu.

reagovat
mariov8
07. března 2022, 09:06
-1

Tohle je největší problém uživatele dnes, když si to chceš bez omezení užívat, zjistíš, že to tak levné není a hlavně máš X karet a čipů od X provozovatelů...

fortress
07. března 2022, 10:17
6

Pokud je něco poučením ze současné krize tak je to jak důležitá je diverzifikace. A to jak dodavatelů tak pohonů.

reagovat
BigBen
07. března 2022, 18:35
0

Tesat do kamene. A v investicích to platí ještě víc.

ge
geralt
08. března 2022, 14:19
-2

vazne je nutne na autickari publikovat clanek "jak jsem dojel do Mnichova"? :/
Asi jo... takze matne vzpominam, kdyz jsem tam jezdil na kontrolni dny, nikoli na vylet s doprovodnym vozem: to takhle v 6 vstanete a jede se, cesta trva 3-3,5h s max. jednou prestavkou na curani, tankovat netreba. Jednani zacina v 10. Na stavbe/stavenisti zadna nabijecka neni. Nasledne je velmi zadouci stihnout odjezd pred 14. hodninou, jinak hrozi slusna zacpa, takze widersehen, Abfahrt a i s pricpanim kolem Regensburgu jsme nejpozdeji v 6 doma... jestli nekdo touzi vstavat drive a vracet se pozdeji, aby mohl koukat na netflix na nabijecce, je to jeho volba. Bylo by fer si priznat, ze baterkac je fajn na rozvod pizzy a nedelat z nej universalni reseni s nutnosti oslovat, ze lze vubec nekam dojet ;)

reagovat
Trinom
08. března 2022, 14:28
1

Nezapomínej, že BEV je teprve v plenkách a testované auto je už skoro výběhový model. Přesto už teď pro většinu běžné populace dokáže zastat roli prvního auta. Že zatím nedokáže plně nahradit dálniční stíhačku obchodního cestujícího nikdo nerozporuje :)

beastar
08. března 2022, 17:39
1

.... Dálniční stíhačka netřeba. Třeba být realista a ne do nekonečna opakovat, že je to v plenkách.. Tak je to teda výborná nová technologie? Jak někteří občas plácáte, nebo něco jako startup. Pokus co možná nevyjde. Jakýkoliv žvásty typu teď už to dokáže zastat XY pro všechny a podobně. To zavádí generalizací a velmi subjektivní domněnkou. Co bohužel neodráží realitu. Možná, teoreticky osobní zkušeností na bázi dojíždění do práce a zpět.

Proč je to tak málo úspěšné i v zemích kde je vše. Politická vůle, bohatá populace, mladší vozový park. Trinom u tebe mi přijde, že si se jen nudil. Tak si šel trochu zatrolíkovat. Neočekávám velké zkušenosti s elektromobilem. Možná se mýlím.

Co mě baví jak 99% lidí co sem hájí sami takový auto nemají. Nebo s ním nejezdí denně. Nebo případně nemají řidičák. To je na úrovni tdí je nejlepčí a táhne vodspoda. Akorát ty tdíčkaři ta auta aspoň fakt mívali. Kdykoliv se i tady objeví uživatelsky zaměřený test ev nedopadne to moc dobře. Nebo to skončí tak, že vlastně běžná verze je lepší a levnější. Mimochodem když vidím poslední trendy. Pokud už musíte být cool, tak s ev to jde docela z kopce... Budoucnost je jinde. I když uznávám že klasická paliva mají před sebou tak poslední dekádu.

St
Staromil
08. března 2022, 19:01
0

Tak když to "zatím" nedokáže, tak si počkejme, až to, pokud vůbec, dokáže (reálně i smysluplně) a pak si teprve dávejme termíny, kdy co zakážeme a kdy ty stíhačky zrušíme a z pozice univerzálního moudra každému do té doby neorganizujme čas a budoucí život. Nebo, že bychom zrušili třeba ty obchodní cestující ( mimochodem, což tedy fakt člověk, mající na starosti stavbu v zahraničí není a těch staveb může mít i víc...)? A co, nebo koho zrušíme pak?

Trinom
08. března 2022, 19:36
0

Za mě je kravina tlačit to na sílu, to se shodneme snad všichni. Jen mi přijde že většina lidí na to prská, aniž by si dala jakoukoliv snahu si o tom něco zjistit, nedej bože si to osobně vyzkoušet.

ge
geralt
08. března 2022, 22:25
-3

Stíhačka typu Passat v dyzlu, tos mě pobavil Trinome :-) Z pozice obyčejneho pobíječe much (cti projektanta) se naštěstí jednalo o kontrolu stavby cca 2-4x měsíčně, takže se to dalo vydržet. Horší sedacky jsem nezažil :-D
A teď vážně, Trinome, jaký povoz provozuješ?

Trinom
11. března 2022, 12:35
2

Sedačky řešit nebudu, ale mou flotilu pekáčů jo. Mám-li to shrnout, tak ativně provozuju poměrně širokou paletu aut od malého městského Daihtsu Sirion po Toyotu Century s V12. Baterkáč tam zatím žádný není, ale to se v dohledné době změní. Už poměrně dlouho sleduju vývoj cen, ale i problémů se staršími PHEV a jednoho si nejspíš brzo pořídím. Vzhledem k tomu, že jsem elektroinženýr a věnuji se práci v oboru, tak to bude i celkem zajímavé, pokud bude potřeba něco řešit na trakčním pohonu. Ostatně, nejspíš si to nenechám jen tak pro sebe, ale asi zase něco málo utrousím do blogu, který v současné době poměrně značně zanedbávám...

At
Atomas
10. března 2022, 15:29
2

Pominu elektromobilitu. Ale opravdu Autíčkář naplánuje nudný výlet do Mnichova a ani se nezastaví v muzeu BMW? To je přímo hřích... :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
150 koní výkon
0 ccm objem

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem