Je mi známo, že výraz crossover působí na velkou část našeho čtenářstva podobně jako červené trenky na býka. Původní myšlenka vozů kombinujících různé koncepce je přitom zajímavá a velmi slibná. Kdo by nechtěl auto, které je zábavné, stylové a schopné v terénu i na silnici? Ještě než Centrální mozek lidstva rozhodl, že crossover bude jednoduše hatch na chůdách, často bez další přidané hodnoty, a spíš než proti nudě bude bojovat proti bolestem pohybového aparátu, vypadala budoucnost ‚kříženců‘ dosti nadějně. Skoro si říkám, že pokud by nám automobilky namísto nudných škatulí servírovaly auta podobná těm z následujících řádků, patřilo by dnes slovo crossover do svatého písma petrolheadů, hned vedle pojmů jako roadster, Wankelův rotační motor či Scandinavian flick.
Tyto koncepty naznačily tu správnou cestu.
Výrobci se po ní bezpochyby nikdy nevydají.
Co se dá dělat.
Ford Splash 1988
Začněme zvolna. Vozidlo připomínající vizi kosmonauta pod vlivem psychotropních látek bylo spíše designovým cvičením než vážně míněným předstupněm produkčního modelu. Zadání sice pocházelo od viceprezidenta pro design Jacka Telnacka z Fordu, realizace se však ujala čtveřice studentů průmyslového designu z detroitského Center od Creative Studies. A všichni víme, že mládí se umí odvázat. Chlapci dostali volnou ruku a úkol vytvořit auto, které by si představovali jako ideální dopravní prostředek pro víkendovou zábavu, doslova „variabilní, mladistvé, bezprostřední a jednoduše zábavné”. Model, který pak v roce 1988 objížděl autosalony, nebyl ani osazen motorem. Nešlo o nic neobvyklého – účelem demonstrace bylo hlavně pozorování reakcí publika.
Lunochod v barvách moře byl na výstavách prezentován jako „ultimátní hračka pro milovníky vodních sportů”. A téma vody je patrné na první pohled - azurové zbarvení, čalounění podobné neoprenu, sundavací střešní i dveřní panely pro co nejštědřejší přísun slaného povětří. K tomu přídavné offroadové osvětlení, výška podvozku upravitelná podle toho, jestli cesta za dobrodružstvím vede po silnici, po louce či písečnými dunami.
Specifikace uvádí, že jde o vůz pro čtyři osoby, ovšem jediný pohled prozradí, že pasažéři na zadních sedadlech by si mohli dovolit mít hlavu ještě o něco míň než v mém milovaném a proklínaném Fordu Puma. Jenže kdo by chtěl jezdit s nasazenou hlavou střechou? A koho to vůbec zajímá?
Pontiac Stinger 1989
O něco více se realitě a mejdanůchtivé mládeži přiblížil koncept značky, která koncem 80. let bojovala s pověstí výrobce nudných aut pro stárnoucí úředníky unavené životem. Jak je vidno z propagačního videa, tahle věc někdy skutečně brázdila slané písky západního pobřeží USA. A pokud máte pocit, že se dnešní výrobci předhánějí v nápadech na tu nejzbytečnější výbavu, můžu říct jen: „You know nothing, Jon Snow.”
Tahle moderní interpretace plážové buggy měla všechno, co potřebujete k nejdivočejšímu večírku na pobřeží. Obří zásobník na led, kempovací stolek, dva telefony s dlouhatánskou šňůrou, neoprenové sedačky použitelné uvnitř i vně auta, vařič, sušák na mokré svršky, přenosný kazeťák, prodlužovačku, dva vysavače a dokonce zahradní hadici. Neptejte se mě, k čemu je dobrá poslední zmíněná položka, ale v trumfovací soutěži o nejlepší výbavu to bude argument, který zaručeně nikdo nepřebije.
Protože tu správnou bizár párty je radno pořádat na místě hůře přístupném pro pořádkové složky, mělo auto stálý pohon 4x4, zavěšení umožňující regulaci světlé výšky o 10 cm a třílitrový motor o výkonu 170 koňských sil. Jen si představte, že něco takového obdržíte jako dar k osmnáctým narozeninám…
Dovolím si podotknout, že v záplavě úchylností se najde jedna vychytávka, která by si další rozpracování rozhodně zasloužila – výškově nastavitelné budíky. Království za výškově nastavitelné budíky!
Mazda TD-R 1989
Terénní podvozek, stálá čtyřkolka, a z Miaty je konečně auto, které je pádnou odpovědí na všechny otázky života. Koncept TD-R se na tokijském autosalonu představil jako sportovní crossover s motorem uprostřed, racčími křídly místo dveří a nastavitelnou výškou podvozku.
Bohužel, bližší podrobnosti o výbavě jsou na internetu nedostatkovým zbožím. Když si ale představím pouhých 800 kilo hmotnosti, stálý pohon 4x4, variabilní světlou výšku od 130 do 230 mm a přeplňovaný benzinový čtyřválec o síle 140 koní, zní mi to jako recept na nevšední zážitky – ať už je chcete sbírat na okruhu, nebo v lese za chalupou. Nezbývá než si poplakat, že to nápad nikdy nedotáhl k produkční verzi.
Peugeot Touareg 1996
A teď něco pro milovníky zelené planety. Až pojedete na pobřeží pozorovat líhnoucí se mláďata karety velké, rozhodně nechcete vzácnou faunu otravovat hlukem a smradlavými plyny. Potřebujete terénní hybrid.
Písečný crossover od Peugeotu, nápadně připomínající model Nikko VaporizR, dokázal po pláži upalovat rychlostí 114 km v hodině a při nízké hmotnosti dané rámem a karoserií z karbonu sliboval dojezd až 300 km na jedno nabití a natankování patnáctilitrové nádrže. Pohon spojenými silami zajišťovaly dva motory – jeden elektromotor o výkonu 48 koní a pomocný spalovací o výkonu 15 koní, fungující jako generátor. Možné omezení se skrývalo snad jen v inovativních pneumatikách, jejichž přilnavost na silnici nejspíš nebude vykazovat ideální hodnoty. Nad takové přízemní starosti jsou však ochránci karet povzneseni.
Jeep Jeepster 1998
„Co kdybyste mohli mít výkon a zábavnost sportovního auta v kombinaci se schopnostmi a odolností Jeepu Wrangler?” Touto otázkou uvedlo vedení designového oddělení Jeepu na konci 90. let odvážný koncept odkazující na dědictví legendy jménem Willys. Takže kdyby byly v zadku ryby (což nejsou), mohli byste si pořídit Jeepster (což nemůžete). Je to velká škoda, už jen proto, jak tohle autíčko vypadá. Velmi roztomilé! Neméně roztomilá je pohonná jednotka – vidlicový osmiválec o objemu 4,7 l a výkonu 275 koní.
Jako správný crossover je Jeepster připraven na silnici i do terénu – světlou výšku je možné nastavit v rozmezí od 15 do 25 centimetrů. Ve výbavě nechybí čtyřbodové pásy, GPS, výškoměr, náklonoměr a pneumatiky, které při poškození ujedou ještě 80 kilometrů.
A teď se podívejme na aktuální nabídku crossoverů na evropském trhu. Anebo radši ne. Proč si kazit tak slibně nastartovaný den…
31. července 2019, 08:12
0
Moc hezky napsáno, Zlo Kočko. Hlavně s tím začátkem a hatchbacky na chůdách bohužel nelze nesouhlasit.
Nejvíc se mi líbí Mazda a Jeep, a ten Peugeot vypadá tak roztomile, že by mohl z fleku a v nezměněné podobě hrát v "Autech".
31. července 2019, 08:18
0
Dále vše od Mr. Rinderknechta, zejména Bedouin.
31. července 2019, 11:23
2
A kde je Isuzu Vehicross? :)) To auto bych fakt bral :)
31. července 2019, 11:26
1
jinka ta Mazda vypada taky super :)
31. července 2019, 19:20
1
Vehicross je produkční model, takže se mi úplně nehodil do krámu. Ale je velmi cool, to souhlas :)
31. července 2019, 19:23
0
A hele:
https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Isuzu-VehiCROSS/vhc:car,srt:mileage,sro:asc,ms1:11900_1_/pg:vipcar/276628104.html
31. července 2019, 19:29
0
tak ono jich vyprodukovali tolik, ze se to skoro nepocita, ne? :-D Apson ja ho videl zatim snad jednou :) Ta cena taky mluvi za vse :) Ale fakt bych to bral...nebo se aspon chvili projel :)
31. července 2019, 11:53
0
Ten džíp džípsta je super věc. Ten nadpis toho článku je jak z Autofóra naštěstí obsah lepší;)
31. července 2019, 12:22
0
No, vyrábí se správný crossover. Si jen pár ks ročně s cenovou, že by asi ani prodej obou ledvin nestacil(v Thajsku prý platí 1.2 mio za jednu :-) Ale... motor z Corvety a podvozek od pana boha... Kores P4
To bych chtěl moc. Svetla výška s rozsahem cca 250mm :-O
31. července 2019, 16:03
0
Ten Pontiac je nejvíc! Dobrá psychárna! :)))
31. července 2019, 17:40
4
Na světe je jeden jediný kříženec který bych opravdu chtěl:
31. července 2019, 17:53
0
A za velkou louží se křížilo už na začátku 80. tých let, v době kdy (mnou neoblíbený) termín crossover ještě ani neexistoval... :-)
31. července 2019, 21:26
1
Ta světlá výška u mazdy je asi kvůli servisovatelnosti.. Většina hráčů z NBA by mohla servisovat podvozek bez nutnosti sklánět hlavu :-)
(..variabilní světlou výšku od 130 do 230 cm..)
01. srpna 2019, 14:17
0
Šmarja, tohle se mi stává pořád... Díky, opraveno :D
01. srpna 2019, 10:24
0
To je všetko úplne tragické,až na Jeepstera,mám jeho malý model z doby keď vyšiel a bolo to dobré funky.S V8mou,prdeel
01. srpna 2019, 14:16
0
Něco jako Jeepster existuje. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rally_Fighter
01. srpna 2019, 19:29
0
A co tato hracka? :D
01. srpna 2019, 19:35
1
Hádám tak tok 96 až 99. To je tak odporny, az by se mi to snad i libilo :-D Svetla z pajera 1, maska inspirovana 2, blatniky jak 2 poface... no hroznej kočkopes.
01. srpna 2019, 19:52
0
'93 a malo to byt auto pre zachranne sluzby :)
02. srpna 2019, 12:08
0
Díky. 93... to čumím, ale tak to meli ještě tyhle kulatý světla pod prekrytem na první verzi 2.g a bylo to in.
11. srpna 2019, 22:49
1
Este na jednu uchylacinu som si spomenul :D