načítám data...

Lancia Ypsilon: Když se řekne Lancia

Dnes je nejúspěšnějším modelem kdysi slavné značky. Vlastně je jediným modelem, jaký Lancia v současné době nabízí. Přestože se nabízí už jen v domácí Itálii, počtem prodejů předběhla značku Alfa Romeo - a to nejen v Itálii, ale v rámci celého kontinentu.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když se řekne Lancia všichni ti, kdo si říkají petrolheadi, hned vidí zvučná jména. Jména jako Stratos či Delta Integrale. Je to naše přirozenost, rádi si svět zjednodušujeme, vidíme jen to, co nejvíce září. A pokud jde o Lancii, ta si dala velmi záležet na tom, aby zářila jako hvězda rally. A protože je dodnes Delta nejúspěšnějším automobilem světových soutěží, asi se toto snažení dá považovat za úspěch. Ostatně i to, že povědomí o značce s více než stoletou historií se smrsklo právě jen na ony sportovní úspěchy, je důkazem, nakolik se Lancia snažila vytěžit maximum ze své účasti v motorsportu.

Pravdou ale je, že Lancia, to zdaleka nebyly jen závody. Vlastně právě naopak, tolik opěvovaný motorsport byl jen špičkou ledovce, ve skutečnosti spartánské interiéry a hlučné motory závodních speciálů přiliš neladily s tím, co Lancia nabízela ve svých showroomech. Vozy Lancia byly vždy v čele inovací a netýkalo se to jen rychlosti a sportu. Logo Lancia znamenalo eleganci a luxus. Nepředstavujme si však nějaké okázalé limuzíny, tohle je Itálie, tady se velká auta nenosí. Jednak tu o ně není takový zájem, velkým autem zde zkrátka nikoho neohromíte, především by se sem ale ani nevešla. 

Itálie je zemí s bohatou historií, starobylými městy a v nich starobylou infrastrukturou. Tady je ráj malých aut. Kombinace lásky k hezkým věcem (Italové jsou posedlí módou, kulturou a vůbec hezkými věcmi, ne náhodou tu našla domov ta nejslavnější designérská studia), lásky k motorismu a potřeby adaptovat se na podmínky stísněných měst vyústila ve zcela nový druh automobilu. Prémiový kompaktní vůz. 

Dnes již nám svá drahá miniautíčka nabízí většina prémiových automobilek. BMW kromě vlastní řady 1 či ryze městského elektromobilu i3 odkoupilo britskou ikonu Mini, Mercedesu již docházejí písmenka, naštěstí je tu značka Smart, Audi úspěšně boduje s modelem A1. A jsou tu i další malé vozy, které se snaží nabídnout něco víc než jen nízkou cenu a kompaktní rozměry, třeba Opel Adam, ikonický Fiat 500 či Alfa Romeo MiTo.

Pokud se však chceme seriózně zabývat fenoménem prémiovým minivozů (a to my chceme, protože Autíčkář je nesmírně seriózní magazín), musíme začít trochu někde jinde, u jiné značky. A jak už asi tušíte, bude to právě Lancia. A tušítě špatně. Ve skutečnosti to všechno začalo v továrně firmy Autobianchi. Ta měla poměrně dlouhou a pohnutou historii, nás však bude zajímat především doba, kdy se po nejrůznějších peripetiích dostala pod správu italského automobilového gigantu Fiat. Už první model, Autobianchi Bianchina z roku 1957, ukázal, kam bude značka v budoucnu směřovat. Základem byl Fiat 500, tvůrci ale chtěli svým zákazníkům nabídnout víc. Vzniklo tak autíčko na svou dobu velmi moderních tvarů, zákazníci si mohli vybrat hned z několika provedení včetně skutečného kabrioletu.

Později přišel model Primula, první italský automobil s praktickou karoserií hatchback. To nejdůležitější ale přišlo v roce 1969 – Autobianchi A112, malý hatchback, který se rozhodl vyrazit do boje s britským Mini. Povedlo se to? Minimálně v Itálii ano, o čemž svědčí přes 1,2 milionu vyrobených kusů. Především se tu však zrodila nová spolupráce, na výrobě A112 se podílela značka Lancia. Skupina Fiat nabídla i pomoc své sportovní dílny se štírem ve znaku, společnosti Abarth, díky které se A112 s černou kapotou, pokrokovou pětistupňovou převodovkou a výkonem celých 70 koní (já vím, ale tenkrát to bylo vážně žihadlo) zapsala i do paměti petrolheadů. 

A112 vydržela ve výrobě až do poloviny osmdesátých let, kdy ji vystřídal nástupce v podobě Autobianchi Y10. Známější je však tentokrát už pod svým druhým jménem – Lancia Y10. Stejně jako A112, i Y10 byl výhradně třídveřový malý hatchback postavený na základě Fiatu (tentorkát to byla Panda), zákazník tu však dostal něco navíc. Elegantní karoserie už sama o sobě odlišovala Y10 a Pandu. Byla tu skla zalícovaná s karoserií (žádný gumový rám, jak bylo do té doby běžné), kolmá zadní stěna, zapuštěné kliky, aerodynamické tvarování přídě a trocha extravagance v podobě matně černého víka zavazadlového prostoru.

Uvnitř se potom objevují věci mezi miniauty do té doby neslýchané. Y10 může být vybavena alcantarou potaženými sedačkami, klimatizací, elektrickým ovládáním oken (všech, i těch zadních výklopných), střešním oknem, centrálním zamykáním a spoustou dalších příjemností. Z malé nákupní tašky pro ty, kdo si větší vůz nemohou dovolit, se stala exkluzivní kabelka.

Byla tu i verze Turbo s výkonem 85 koní (ale notak, to už je vážně dobré, vždyť se bavíme o osmdesátých letech a autíčku o hmotnosti asi 750 kg, které se dokázalo rozjet až na 180 km/h) a stejně jako u Pandy, i u Lancie si zákazníci mohli pořídit verzi s pohonem všech kol (jmenovala se AWD, ne Integrale, škoda…). Samotná čtyřkolka, dodávaná rakouským Steyrem, nebyla také bez zajímavosti, jednalo se o poměrně sofistikovaný systém s připojitelným pohonem zadních kol stiskem tlačítka.

A tak vlastně vznikla Lancia Ypsilon. Následovala druhá a třetí generace, obě těžily z toho, co Fiat umí nejlépe – stavět maličká autíčka. Lancia k tomu přidávala notnou dávku stylu a nějakou tu výbavu navíc. Kaplička přístrojů se na čalouněné přístrojové desce posunula na střed, před řidičem (či řidičkou) se tak vytvořila příjemná polička na ty opravdu důležité věci. K dispozici bylo nepřeberné množství barev a stylů, vaše ‘ypsilonka’ mohla mít rudý interiér a sportovní stříbřitou středovou konzoli stejně jako čalounění jemnou bílou kůží s hezkým dřevěným dekorem (a ano, byl to plast, ale co už, vypadalo to zkrátka dobře).

Třetí generace přidala efektní dvoubarevné provedení a začaly vznikat speciální edice, na kterých automobilka pracovala se zvučnými jmény. Byly tu tak verze Momo Design, Sport (spolupráce se Zagato), Versus (Versace), Elle (podle stejnojmenného magazínu, dámské módní bible) a mnoho dalších.

V roce 2011 přichází další generační střídání. Zatím poslední a dost možná úplně poslední. Lancia Ypsilon se musí poprat s novou výzvou a výraznou konkurencí, která přichází z vlastních řad. Fiat 500, veleúspěšný retromodel, totiž Lancii bere vítr z plachet. Nový Ypsilon se tak snaží najít novou díru na trhu. Proto poprvé přichází s pětidveřovou karoserií. Design je velice osobitý, vychází z většího modelu Delta a je řekněme hodně jiný, než všechno okolo. V rodné Itálii slaví tato strategie úspěch, což dokazují tisíce objednávek. Maličké Lancie zaplavují ulice měst v počtech srovnatelných s plebejskou Pandou i stylovou retro-pětistovkou. 

Všude jinde je však nová Lancia propadák. V našem světě zkrátka není značka Lancia dostatečně prémiová, vzhled Ypsilonu je příliš jiný a cena na malé auto příliš vysoká. A tak koncern FCA nakonec boj o zákazníky vzdal. Lancia Ypsilon zůstává pouze na Italském trhu, pro zbytek světa je Ypsilon stejně jako celá automobilka Lancia mrtvý. Je to škoda, některým z nás se možná bude po Lancii stýskat. A dokonce se mezi námi najdou i tací, kdo měli Lancii rádi takovou, jaká skutečně byla, ne jen takovou, jakou ji viděli za svých mladých let na plakátech nad postelí.

A pozitivní věta na závěr? Prodeje Ypsilonu stále neklesají. V rodné Itálii se jich nyní prodává více, než kolik prodá automobilka Alfa Romeo svých aut v celé Evropě dohromady. Třeba i tohle by mohl být důvod ještě nad Lancií nelámat hůl. Možná má tahle značka přes to všechno ještě budoucnost…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

wdave_t
28. září 2019, 00:36
1

Když napíšeš rok 1969 a že 70 koní tenkrát bylo dost, tak si vzpomenu na všechny ty muscle cars co podobný prdítka žraly k snídani :D

reagovat
ratan groch
29. září 2019, 15:35
0

Presne ako pises, muscle car si ich davali na ranajky. A ze ich tu bolo...Napriklad v Europe. Ak odratam plagaty v detskej izbe, tak takmer nula.
Zil som na konci socializmu a 613-ka bolo najsilnejsie auto co som tu mohol vidiet. A tie patrili iba podnikom a nie obcanom.
Tak ako muscle cars nemierili do Europy, tak europske auta nemierili do Statov.

Vapno92
29. září 2019, 20:20
-2

Muscle cars, to myslíte tie 7 litrové, 190 koňové autá na rámoch a s listovými perami? Častokrát doplnené 3 stupňovými automatmi?

wdave_t
29. září 2019, 20:30
2

To si zřejmě pleteš roky 1969 a 1973+ kdy se ladění motorů hodně podřídilo spotřebě kvůli ropnýmu embargu. Ty motory předtím měly často výkon 300-400 koní.

Fa
Fandatik
29. září 2019, 23:02
0

No, když vezmu ještě pár let zpět. Tak "muscle cars" s výkony 300+ koní (Falcon, 300 SE) by snídani v podobě sotva 90ti koňového Mini nechytlo. Na to jsou důkazy :-)).

beastar
30. září 2019, 00:45
1

Pravda je někde uprostřed. Rozhodně si nemyslim, že by takový nemotorný pontonový čluny se silným motorem jako Plymouth Barracuda žrali k snídani něco jinýho, než hektolitry nekvalitního US benzínu. Stejně tak 69 Camaro, nebo Hurst přes 300 koní, ale prostě podvozky emerický. Bylo to relativně těžký. Ale jako ok asi by to nějakou malou městskou Lancii se 70hp dalo na rovince určitě.

Nicméně to je jako dneska napsat že Fiat500 s 1.2 má jenom 70 koní... Je to málo přitom voe 350 koňový Ghibli by si ho dalo k snídani .... absurdní srovnání přináší absurdní a nudné debaty.

Zajda
08. října 2019, 23:40
0

ratan groch: zapomněl jsi, že Evropa byla i na druhé straně Berlínské zdi. Nejrychlejší produkční auta snad s výjimkou SSC Aero byla vždy z Evropy.

liška
28. září 2019, 10:27
1

Diky za clanek!

reagovat
beastar
28. září 2019, 16:41
0

Jo pěkný. Ypsilon mám rád. Hlavně ty top vybavovy stupně jsou parádní. A je trochu škoda, ze v rámci pravidel fca zůstala ypsilonka jen v Itálii.

Jestli se nějaká značka dala využít líp, než to fca dělalo. Je to právě Lancia. Trochu mě rozesmala věta tady je Italie tady není pro velký sedany místo. Lybra, 166 dnes 100 000 Ghibliů, QP:)) Ale jasný Čechy a okyna kombi na každým rohu to nejsou.

reagovat
PepaSFI
28. září 2019, 18:25
0

jeden můj známý měl Y10, už jako hodně ojetou a i tehdy to byl luxus maximální. Jen klimu to nemělo. Celý vnitřek v hnědém, čemsi jako semiši, jak bylo zmíněno okna elektrický, i ty zadní výklopky, topení se ovládalo tlačítkama a úrovně otevření signalizovaly ledkový bargrafy. Rádio schovaný pod odklopnou částí palubky. Jen měl takový trabl s motorem. Na STK mu zjistili, že mu nesedí typ motoru. Zkrátka, nějaká baba pitomá na ouřadě, která tomu vypisovala techničák, si spletla 6 a 8 nebo tak něco. Neřešitelný problém. Co je na papíře je svatý, špatně je motor. Že takový typ neexistuje? Nezajímá. Opravit záznam? Neexistuje! Ouředník je neomylný, špatně je motor. Jediná možnost, zfalšovat číslo na motoru.

reagovat
Adam Forman
01. října 2019, 06:20
1

Jojo, teď řeším, že se ouřada v roce 1999 rozhodl, že můj dvoulitrový Stratus má pod kapotou pětilitr! V době zpřísňování STK je to skutečně otrava...

ganmiki
03. listopadu 2019, 19:16
0

Sice zde přicházím s nějakým spožděním, ale co už, aktuálně začínám vybírat nějaký levný menší auto na naučení pro dceru, vzhledem k tomu, že mám velmi dobrou zkušenost s P11 a WP11 myslel jsem na Micru, nicméně jsem na Y četl v poslední době porůznu po netu nějaký články a začínám si myslet, že by se mi doma tohle autíčko v 1.2 docela líbilo, navíc se dá nějaká ta ojetina za pár tisíc koupit i u nás, no uvidíme, ale má to styl.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volvo S60 T6 AWD Summum 2011
Volvo S60 T6 AWD Summum

2011 rok výroby
304 koní výkon
2 953 ccm objem

Ford F150 RANGER 1980
Ford F150 RANGER

1980 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem