Nejprve by se asi slušelo něco jako veřejná omluva. Před měsícem jsem se zde podivovala nad výsledky ankety Auto roku a mimo jiné napsala, že BMW i4 je ‚jenom‘ čtyřka přestavěná na elektromobil. Ne že by to nebyla pravda, samozřejmě. Čtyřka přestavěná na elektromobil to v zásadě je. Jenže teď musím uznat, že právě tohle je zřejmě ten pravý recept (či přinejmenším jeden z možných receptů) na perfektní auto. Gró mého sdělení z dubnového článku tedy sice zůstává platné, ale poznámka na adresu vítěze si zaslouží poupravit své vyznění. Snad bude tento článek dostatečnou korekcí.
Jestli si někdo ještě neudělal jasno, tohle bude článek o elektromobilu. Právě teď je vhodná chvíle odejít, jestli vás tyto věci nezajímají, či dokonce iritují.
Osobně mám elektromobily – neboli elektrosráče, jak je někteří kolegové z branže láskyplně nazývají – ráda. Prozatím se na ně totiž odmítám dívat jako na jediné řešení mobility. Coby alternativa rozšiřující škálu možností dopravy mi připadají naprosto skvělé. Jsou tiché, rychlé, nesmrdí, člověk se s nimi nemusí na benzínce ráchat ve vazkých kapalinách, což zejména my holky oceníme, zkrátka proč ne, když se to někomu zalíbí. Jistá změna myšlení je samozřejmě nutná. Těžko to můžete drtit až do rozsvícení hladového oka, jak jste zvyklí, a pak prostě zajet natankovat, jak jste zvyklí, protože čerpacích stanic je na našich silnicích málem víc než dopravních značek. Na druhou stranu, vyzkoušela jsem si, že ani dojížděni Praha-Brno by mi nezpůsobilo žádnou velkou újmu. Když teda nepočítám Brno…
Ale pojďme se podívat na auto, které je na první pohled ztělesněním soupeřících protikladů. Všude, kam přijede, poutá hodně pozornosti a vy za jeho volantem můžete ve tvářích okolních lidí – ať už chodců, či řidičů – krásně sledovat ty zmatené myšlenkové pochody. Nejprve je to zaujetí, ano, nezvyklá barva, polomat, poloplacatá karoserie, hmmm, pěkné. Pak trocha spravedlivého hněvu: pirát v BMW! Následuje kognitivní disonance při pohledu na elektrickou espézetku: takže nějaký šáhlý ekopacifista. Někde v procesu do toho zapadla ještě baba za volantem. Výsledkem je totální chaos, jehož výsledkem může být jak úsměv a ochotné poskytnutí přednosti, tak pasivně agresivní ignorance. Ostražitost je na místě!
Zvenčí je to skutečně čtyřka, jakou jsme si nedávno vyzkoušeli v benzínu nebo v dieselu. Liší se plnou maskou, absencí výfuku a několika fešnými karbonovými doplňky. Ta barva – Frozen Portimao Blue z programu BMW Individual za 90 tisíc – je úplně boží a má tajnou superschopnost. Když se auto zapráší, nevypadá jako čuně, ale ještě víc cool. Asi bych se měla vyjádřit k novým klikám, které pomluvil už každý, kdo šel kolem, ale vlastně nevím, co říct. Neurazí, nenadchnou. Dámy s dlouhými drápy z nich asi budou mít mrzení, ale já dlouhé drápy nenosím, protože se s nimi blbě pleje salát.
Uvnitř se toho oproti ‚obyčejné‘ čtyřce změnilo víc a nedá se nic dělat, budu si muset trochu zaláteřit na novou dobu. Ale až za chvíli. Sedačky a jejich drtivé objetí jsou naštěstí stále stejné. Bočnice si nafouknu na maximum a hned sedím jako ve svěrací kazajce. Kokpit je zvláštním propojením prostornosti a řidičské stísněnosti, jaké umí snad jenom BMW. Všude je dost odkládacích prostor a nikdy bych neřekla, že trpím nedostatkem místa, zároveň mám všechno po ruce.
Z novátorských věcí se mi fakt líbí propojený displej, který má super rozlišení i odezvu, zároveň si systém uchoval i ovládání kolečkem iDrive. Za jízdy je to pro mě stále preferovaný způsob. Pokud jste si zvykli na používání Apple Carplay nebo Android Auto, možná oceníte, že aplikace z vašeho telefonu už jsou běžnou součástí nabídky infotainmentu. Můžete si zobrazit jak klasické zrcadlení, tak menu BMW a nově i komplet přehled všech položek dohromady. Tohle je parádní. Žádný jiný výrobce v současnosti neumožňuje tak elegantní přecházení mezi systémem telefonu a auta. Příjemným bonusem je rychlost, s jakou párování po zapnutí auta naskakuje. Malé věci, ale jak obrovský efekt udělají!
Co mě naopak nenadchlo, je stěhování klimatizace do útrob infotainmentu. Ano, dostanu se k ní jedním kliknutím. Jenže už to jedno kliknutí se za jízdy ne vždycky povede. Ani po vniknutí do menu mi není vždycky jasné, jak mám postupovat. A vůbec, měla jsem ta pěkná hliníková tlačítka ráda a chci je zpátky. Konec důchodcovského okénka.
Když se vrátím k ambivalentním pocitům, které auto vzbuzuje u kolemjdoucích, musím přiznat, že je tak trochu vzbuzuje i ve mně. Nemyslím to zle, ale je prostě zvláštní, když zmáčknete startovací tlačítko a ozve se pouze ticho a jemný zabzučení, které jste si zatím spojovali se sci-fi filmy a virtuální realitou. Ostatně hodně věcí, co se děje potom, virtuální realitu připomíná taky. Hleďte se co nejdříve dostat ven z města, holenkové. Ne že by teleportace na semaforech nebo na křižovatkách nebyla zábava, ale až širá pláň a volný výběh ukáže, co má tohle stvoření v krvi. Napadlo by vás, že má skoro dvě a půl tuny? Nevím, nevím. Ano, je to spíš kladrubák než appaloosa, zatáčky spíš drtí než vykresluje, ale s přesností a jistotou, která při hrobovém tichu v kabině působí až hrozivě. Elektromotory pohánějí obě nápravy, těžiště leží proklatě nízko a rozložení váhy je tak dokonale symetrické, že nemám nejmenší potřebu vypínat trpaslíčky a zkoušet, jestli půjde zadek do smyku. Protože královská disciplína tohohle auta je jednoduše jet perverzně rychle. 544 koní je dost, ale na dvoutunové auto dneska žádný extrém. Jenže v elektrice je dostanete všechny najednou mocným kopancem do zad. Dobře si rozmyslete, než ve sportovním módu dupnete na plyn – když napíšu, že vám zrychlení vyrazí dech, není to nadsázka. Určitě je fajn mít aspoň opřenou hlavu. A taky varovat spolujezdce, který zrovna nese kafe k ústům…
Na okamžik bych se vrátila k virtuální realitě, kterou jsem zmiňovala před chvílí. Rychlá jízda v ‚elektrice‘ se s rychlou jízdou v tradičním spalovacím autě strašně těžko srovnává. Vnímání rychlosti jako by se posunulo do jiných oblastí mozku. I moderní spalovací auta ji dokáží dost úspěšně maskovat, přesto nám dávají jeden zásadní průvodní vjem – zvuk. V elektromobilu jen vidíte rozmazaný svět za oknem, cítíte, že orgány zůstaly někde za vámi a na rychloměru se skví číslice, které se zdráháte uvěřit, a připadáte si trochu jako v počítačové hře. Je to zvláštní. Ne lepší, ne horší, zkrátka jiné. No, berte mě s rezervou, počítačové hry nehraju.
Kdo by čekal, že vzhledem k nekompromisně naladěnému podvozku bude tento tuhý jako ledovec, je na omylu. Na zadní nápravě se nachází vzduchové odpružení a na všech kolech pak tajná bavorácká magie, která vás sice neodstřihne od dění pod pryžemi, přitom ale učiní cestování příjemným, ba komfortním. Ani sportovní režim z vás nevytřese duši a v tom komfortním můžete bez obav vyvézt bábinku na kochačku krajinou. Ve všedním týdnu bude tahle čtyřka fungovat jako krotké pohodlné daily, poslušně pendlující mezi kanceláří, školkou a Kauflandem.
Hospodaření s elektřinou pochopitelně závisí na vaší zálibě v teleportaci. Po Praze si auto většinou vystačilo s nějakými 21 až 23 kWh, na dálnici spíš s 25 kWh, ale říkám rovnou, že devadesát za kamionem jsem se fakt neplížila. Na tempomatu jsem cestou z Prahy do Brna měla 160, což provoz samozřejmě taky vždycky nedovolil, takže si to musíme nějak zprůměrovat. Trochu mě překvapilo, že auto nemá klasické nastavování míry rekuperace pádly pod volantem. Ta tu vůbec nejsou. Míra rekuperace se nastavuje buď béčkem na řadičce nebo potom v infotainmentu. Tady jsem našla funkci adaptivní rekuperace, která mi přišla docela šikovná. Když ji zapnete, auto po sundání nohy z plynu dobržďuje za auty v provozu. Tohle řešení mi osobně vyhovuje víc než klasický one pedal drive, u nějž mě brzdění někdy ruší. Dobíjet se pak dokáže výkonem až 205 kW, na rychlých nabíječkách (kterých u nás pohříchu stále moc není) tedy budete docela rychle hotovi.
Verdikt
Elektromobily tohoto typu si dle mého názoru najdou své fanoušky bez ohledu na politiku, ekologii a společenskou tlačenku. Ano, chci tím říct, že Tesla má konečně důstojného konkurenta. Překvapivě má BMW i celkem rozumně nastavenou cenovku. Startuje na částce 1 844 700 Kč, což je zhruba stejně jako nabušenější spalovací čtyřky, cenu testovaného modelu pak nejvíc vyšponovalo lakování a exteriérové doplňky. Osobně bych si šla pro BMW i přes to, že neprdí. Tu klimatizaci už bych mu nějak odpustila a jinak je dokonalé. Až je mi líto, že nejsem bohatý pirát v BMW a šáhlý ekopacifista.
Technické údaje
Motor: 2 elektromotory
Výkon: 400 kW (544 koní)
Točivý moment: 795 Nm
Kapacita baterie: 83,9 kWh (využitelná 80,7 kWh)
Maximální rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 3,9 s
Provozní hmotnost: 2 290 kg
Dojezd: 416-521 km dle WLTP
Cena testovaného vozu: 2 390 154 Kč
08. června 2022, 15:21
1
Tvarem pěkné auto, ale když jsem dočetl ke třetímu obrázku s palubním displeyem přes půl auta, přestalo mě to zajímat. Jak dlouho fotograf hledal úhel ve kterém se na displeyi nebude v odleskách odrážet celé okolí ? :-)
08. června 2022, 17:16
2
Můžu jen říct, jak dlouho fotograf čekal, až přestane šajnit slunce, aby z toho interiéru bylo vůbec něco vidět. Bylo to přesně od úterka ráno do neděle odpoledne. Pak se naskytlo asi desetiminutové okno – příležitost!
Škoda, no, o tu lepší část článku jsi asi přišel :).
08. června 2022, 19:46
0
Mi přišli obě celkem fajn;))
...ikdyž teda, blé, fuj, elektro...;)
08. června 2022, 22:35
1
Krasny kontrast s tym useless berlingom. 100kw vs 400kw a cena je len dvojnasobna :)
Toto akoze fakt dava zmysel, dynamika niekde na urovni M5ky za (pod) 2M. Nap u nas v korporate (po nejakej slusnej bmw zlave) by to managerom snad aj vyslo. Ano, mame extra bonusovy budget na EV, a EV ako jedine firemna politika neobmedzuje na vykone.
Ok tak mozno nie, pozeram ze default zlava na ix3 (blee) je len 7%, ehm :) to snad ani nechcu predavat.
09. června 2022, 08:36
1
Mně přijde zajímavá především obyčejná i4 (ne M50). Výkon má pořád dostatečný, dojezd je vyšší díky nižší spotřebě a stojí o pěkných pár set tisíc Kč méně.
09. června 2022, 08:58
0
Tak kym to nema ten roller coaster effcet tak postrada zmysel (pre mna).
Inak este by som chcel vypichnut ako autorka pise o pocitu ako v pocitacovej hre. Ano, celkom rovnaky som mal v tesle (Sko), bol to rozhodne zazitok ale ta absencia zvuku a vybracii tomu rozhodne ubera na divadle. A take to jezenie chlpov sa nedeje rovanko pri vytocenom benzine na 7 tis. Na rozdiel od pocitacovej hry si ale clovek velmi rychlo uvedomi ze je stale v realnom svete a treba hladat brzdnu zonu lebo druhy pokus uz nebude. Je to tak tazko definovane kde sa konci zabava z soferovania a nastupuje "zabava" z vlastneho strachu o holy zivot.
10. června 2022, 16:07
0
Například RS E-tron GT vs RS 7 budou za víceméně stejné peníze. Základní verze E-tron GT je sice o 400 tisíc dražší než S7 ale zase S7 už je teď s trapným V6 dieselem a 350 koňmi (- 100 proti minulé generaci s V8!) vs. 530 koní u E-tronu GT, takže to nejsou úplně srovnatelná auta, kdyby S7 měla +-500 koní budou zřejmě srovnané taky
08. června 2022, 22:42
0
Moc nechápu, jak je možné, že vznikají pitomosti typu e-Rifter a zároveň i tohle. Ale trochu podezřívám BMW, že na tom úplně nechce vydělat. Nevím o jiném elektroautě, které by stálo stejně, jako srovnatelný spalovací konkurent stejného modelu. Mít ten rozpočet a jít si pro 3er/4er BMW, je dnes v podstatě nutnost zkusit i tohle. To nebývá úplně zvykem. Bohužel zmizel obrovský benefit, který pro mě BMW doteď přinášelo, a sice normální tlačítka a příjemná přístrojovka. Ale to se asi dalo čekat.
Jen ať zůstane i4 pěkně vedle "normálních" 3er/4er a každý si vybere. To by bylo krásné. No tak uvidíme v roce 2035...
09. června 2022, 09:04
1
U drahých aut se to už nějak rozprostře. On ani ten špičkový spalovák není zadarmo.
09. června 2022, 09:43
1
Auto mmj. vznikne tak ze prodej/marketing rekne "Budeme nabizet tohle. S takovyma parametrama a vlastnostma to koupi x lidi rocne za y penez."
Nakup, vyroba a vyvoj reknou "Za tolik to vyvinem, za tolik vyrobime".
A vedeni firmy vsechna ta cisla vezme. Zkoriguje dle prognoz pro legislativni pozadavky, prognozy trhu a dalsi vesteni z kristalove koule. Zhodnoti zda bussines case vychazi. A rozhodne zda to vyrabet nebo ne.
Proto delaji automobilky veci, ktere se normalnim smrtelnikum nebo autickarum zdaji nelogicke.
10. června 2022, 16:08
0
Například RS E-tron GT vs RS 7 budou za víceméně stejné peníze. Základní verze E-tron GT je sice o 400 tisíc dražší než S7 ale zase S7 už je teď s trapným V6 dieselem a 350 koňmi (- 100 proti minulé generaci s V8!) vs. 530 koní u E-tronu GT, takže to nejsou úplně srovnatelná auta, kdyby S7 měla +-500 koní budou zřejmě srovnané taky
13. června 2022, 08:57
0
Je to jednoduché, za tohle jsou možná i tzv, ekokredity, takže se prodělek na tomhle autě zadotuje ze zvýšené ceny u spalovacích alternativ, aby si to někdo koupil a jako celek to automobilce pak začne dávat smysl. Nám nemusí...
08. června 2022, 22:50
4
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/evropsky-parlament/hlasuje-se-o-budoucnosti-spalovacich-aut-mezi-europoslanci-n/r~575522c6e73a11ec8980ac1f6b220ee8/?utm_source=centrumHP&utm_medium=dynamicleadbox&utm_term=position-3&utm_campaign=Aktualne
Ale jo, pokud mi soudruzi daji na jezdeni do kolbenky tohle, tak proc ne. Ani to nebudu predelavat na LPG.
09. června 2022, 06:43
1
Reálný dojezd cca 320km. V autě za skoro 2mil. To jen tak, aby to nezapadlo, než začnete objednávat místo klasické 4er :D
09. června 2022, 09:00
-5
Takže zhruba tak stejný dojezd jako M4 za tři miliony. Pointa?
09. června 2022, 09:22
1
To jako že při 59 litrové nádrži budeš normální jízdou jezdit za 18,5? Ale no tak, nedělej ze sebe blbce ;)
09. června 2022, 10:10
2
Je pravda, že s M4 přímou zkušenost nemám, ale moje čtyřlístková Giulia (výkonově odpovídající) si vcelku běžně cucne 16-19 litrů. Tím spíš treba ve městě. Ale možná je BMW výrazně úspornější.
09. června 2022, 11:30
5
Som rád keď s Porsche 911 prejdem v kombinovanej prevádzke 350km a koní mám o dvesto menej. U áut tejto kategórie dojazd za veľa nestojí už dlhší čas, 100L nádrž je dokonalá minulosť aj v triede GT. To že nabíjacia infraštruktúra nestojí v našom regióne za nič je pravda, ale nie je to chyba BMW a nemá to cenu tomu autu vyčítať.
09. června 2022, 13:06
4
Tady musím říct že moje Quattroporte, osmiválec taktéž jede nejmíň za 16 a to je lehká noha a dálky. Po městě průměrná rychlost 35 a jako průměr denní běžně 20. Takže ano, v téhle kategorii už elektro dává prostě daleko větší smysl. S tím že i ty ceny už se dají pochopit. Moje auto stálo kdysi nové 3 mio. Necelé.
10. června 2022, 07:16
2
V mojí R8 mám ještě normální nádrž a dojezd je 500km při spotřebě 18,6 a to umí jezdit i za 15. Velké nádrže také padly za oběť emisnímu šílenství. M3/M4 zase umí jezdit v klidu pod 10. Nicméně jsem z i4 M50 byl mile překvapen a taky trošku podezírám BMW že to trošku dotuje ;)
10. června 2022, 10:06
1
Koukam, ze moje Camaro je jeste usporny, jezdi za 11-12 dalky. Rekord je cela nadrz se spotrebou pod 10. Bezne jezdeni pro radost je 13-16.
Nicmene i tak je jediny rozdil od elektroauta ten, ze se to tankuje kratsi dobu, ale zato nemuzu doma. V podstate i frekvence benzinek s 98 se zacina blizit frekvenci nabijecich mist...
10. června 2022, 14:22
0
Do smallblocku ma vyznam davat 98micku? Ci to mas nejako upravene?
13. června 2022, 08:40
0
Velmi pravdepodobne to potreba neni. V US manualu chteji jejich 91, coz je po prepoctu 95.3. Dokonce to ma i druhou palivovou mapu, kdyby tam nekdo nalil US 87 (nase 91). Auto s tim pojede, jen ztrati par poniku. Trochu nanic je, ze se zpet na puvodni mapu samo neprepne po natankovani. V EU manualu je zase napsano, ze se tam ma tankovat 98. A ja tam radsi davam 98/100, i kdyz vim, ze to hned vyjedu.
13. června 2022, 09:07
0
Pozor, v americe se používá jiná metodika stanovování oktanového čísla! Do té OHV V8 bude stačit u nás cca 93 okt, těch 98 US se to vyrovná. Oni používají průměr z výzkumné a motorové metody, u nás v Evropě (a ve zbytku světa) se používá jenom výzkumnou metodou stanovené oktanové číslo. Rozdíl je zhruba 5 čísel.
09. června 2022, 09:33
4
Společně s Kiou EV6 je to elektromobil, který bych si klidně dokázal představit na denní používání. Stačila by i klasická i4, která má lepší dojezd.
A je taky fakt, že u prémiovějších značek to dává i cenově trochu větší smysl, kde el. může být opravdu ekvivalent a ne jako u el. do 1M, kde benzínové varianty jsou o polovinu levnější a koupí si to snad jen fanda do této technologie.
09. června 2022, 11:37
0
Osobne ma tá cenová odchýlka u dostupných áut udivuje. Veľkoobchod nakupuje baterky za 2500kč na 1KWh. 70KWh na slušné auto nižšej strednej hodí 175 000. Kastla aj s elektronikou v low cost prevední hodí aj s montážou tak 200 tisíc. Chápem že vývoj a battery managementu nie je zadarmo, ale dopočítať sa na ten milión neviem.
09. června 2022, 21:55
2
Baterie v autě musí ještě mechanicky docela dost vydržet. A to nejen nárazy a deformace pro případ nehody, neustálé vibrace, rázy a podobně v běžném provozu. Plus i teplotní výkyvy, plus i články samotné musí být konstruovány pro standardní funkci v daleko širším rozsahu podmínek a nakonec i doby, ve srovnání s běžnými bateriemi spotřebičů. V důsledku bude cena akumulátoru výrazně přesahovat součet pořizovacích nákladů sumy ekvivalentních článků. Jestli to dokáže úplně vysvětlit, proč to stojí takovou paletu, nevím, spíš bych tipnul, že pořád ne.
10. června 2022, 11:17
1
Ano, jedna věc je to, že celý battery pack včetně chlazení a všeho možného je produkt nemalé konstruktérské práce, nejde to počítat jen jako cenu bateriových článků. A pak do toho vstupuje economy of scale, která ještě u většiny elektromobilů moc nefunguje a do ceny se hodně promítají právě ty fixní náklady.
09. června 2022, 18:08
2
Tohle, tedy v základní, ne vrcholové M50 verzi, je vedle EV6 zvažovaná alternativa nového povozu.