načítám data...

BMW M440i xDrive Gran Coupé: Perfektní společník

Šestiválce jsou ohroženým druhem, berte než je smažou. Jenže který bude nejvhodnější?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Patrně se mnou budete souhlasit, když řeknu, ze mnichovská automobilka BMW prochází poslední dobou poměrně viditelným vývojem. Ono abychom byli fér, netýká se to jen BMW, ale v podstatě celého odvětví. Jen u Mnichovanů je to tak nějak hmatatelnější, protože ještě začátkem milénia byl jejich hlavním nosným prvkem dobře jezdící sedan s charakterním motorem, kdežto dneska jsme se posunuli někam trochu jinam. Na druhou stranu musí však také zaznít, že pokud chcete jízdně nadané auto, u BMW máte stále na výběr a dost možná je ten výběr širší, než býval dřív. Namátkou nová dvojka kupé, povedená trojka, sportovnější čtyřka, univerzální pětka, hbitá Z4 i vrcholná osmička. To všechno jsou vozy, které udělají radost i těm nejnáročnějším zákazníkům.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Bavorské DNA je v jejich genech jasně zaznamenatelné. A co si budeme povídat, i jejich SUV jezdí na poměry svých tříd trochu jinak, než ostatní konkurence. Ale abych to zkrátil, to není to, oč tu dneska běží. V průběhu posledních několika měsíců se ke mne dostaly snad všechny vrcholné specifikace řady 3 a 4. Od zběsilého kombíku M340d přes sportovní liftback M440i Gran Coupé až po pár desítek kilometrú v nekompromisní M4 bez střechy. Spousta lidí řeší, jaké jsou mezi jednotlivými motorizacemi i karosářskými variantami rozdíly, a který konkrétní model by nejlépe vyhovoval jejich potřebám. Rozhodl jsem se tedy, že vás nebudu zdržovat klasickým testem M440i GC, ale zkusím to spojit v jedno s nejbližším sourozencem a na konci se zkusit dobrat k tomu, které auto je vhodné k jakým účelům.

Šaty dělají člověka

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pokud právě čtete tyto řádky, patrně lze důvodně očekávat, že máte oči a zrak vám funguje. Proto nemá smysl nějak hlouběji zabrušovat do této problematiky, abych z toho pak zase nemusel složitě vybrušovat. Na design jednotlivých variant si jistě uděláte názor sami. Já bych jen podotknul, čistě za sebe, že se mi ve výsledku nejvíc zamlouvalo to nejkontroverznější auto, jehož přijetí veřejnosti neproběhlo zrovna hladce. Ano, mluvím o čtyřkové řadě, konkrétně o Gran Coupé. Když se čtyřka prvně představila, opravdu jsem nevěděl, co si o ní myslet. Novinek tam bylo mnoho a nešlo zdaleka jen o diskutabilní tvar ledvinek, které si uzurpovaly všechnu pozornost pro sebe. To je možná výsledku to nejmenší. Nová čtyřka totiž změnila mnoho detailů, což ve vedlo k poměrně radikální proměně, které jsem si naplno všimnul ve chvíli, kdy jsem poprvé zaparkoval vedle přímého předchůdce. Mohlo by se zdát, že se jedná pouze o jakousi evoluci, ale není tomu tak. Design novinky je při bližším zkoumání překvapivě odlišný a musím přiznat, že velmi rafinovaný. Čtyřka se totiž zbavila typické Hofmeisterovy křivky, což designérům lehce rozvázalo ruce. Abych to vysvětlil nějak polopaticky. Minulá čtyřka GC vypadala jak karosářská verze tudor, které někdo narouboval pár dveří a výklopnou zadní stěnu. Ta nová vypadá jako kupé, s zadními dveřmi navíc. Asi netřeba hádat, které řešení je elegantnější. Musím také říct, že nové čtyřce škodí fotky. V reálu se mi opravdu líbí, ale z fotek to prostě nemá šanci vyniknout. Pokud bych dnes stal před rozhodnutím, které středně velké BMW koupit, šel bych si právě pro Gran Coupé. Ne kvůli tomu, že spojuje praktičnost kombíku a eleganci sedanu. Bylo by to především kvůli tomu, že se mi opravdu líbí.

Dáme do toho srdíčko a pak přijde i štěstíčko…

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Třílitrový řadový šestiválec. Jestli je nějaká ikonická motorizace pro BMW, je to právě tahle. A je docela jedno, jestli spaluje naftu nebo benzín. Obě dvě varianty jsou skvostné. Ani jedním řešením nelze udělat chybu. Minulý rok jsem napsal, v testu trojkového kombíku, že naftový vrchol v podobě 40d, bych upřednostnil před zážehovým agregátem 40i. Mnoho lidí se tomu divilo a nechtělo to pochopit. Otázkou tedy je, zda-li po čerstvé zkušenosti s motorem 40i nezměním náhodou názor. Odpověď je ano i ne. A teď to zkusím nějak vysvětlit, abych se do toho nezamotal.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Oba motory jsou bezesporu konstruktérské skvosty, o to není třeba polemizovat. Vzájemně se liší hned v několika oblastech. A teď budu mluvit především o pocitech. Diesel je takový klidnější. Většinu času se povaluje okolo volnoběhu a čeká na svůj part. Ve chvíli, kdy je potřeba za to vzít, využije tu enormní porci točivého momentu (700 Nm) a prostě vás drtivě katapultuje někam do dáli. Je to skvělý způsob ukázky síly a poměrně snadno se na to zvyká. Díky tomu je příjemnější cestování po dálnici. Vznětový motor ve většině případu nemusí nikam podřazovat a prostě sveze na vlně. Jen pobídnete vůz pravým pedálem, vepředu něco zahučí a v mžiku jedete o 40 km/h rychleji. To zážehová jednotka funguje jinak. Ta celou dobu hraje na vaše primitivní smysly. Škádlí vás, pobízí ať zaboříte ten plyn do podlahy. Jen aby vám mohla znovu a znovu zahrát tu famózní árii vytočeného šestiválce, který uhání radostně vstříc červenému poli otáčkoměru. Je to kouzelné, velmi návykové. Několikrát jsem se přistihl při tom, že jsem úplně zbytečně pálil tu drahocennou tekutinu z nádrže jen kvůli tomu, abych si dopřál ten příval endorfinů, který logicky nastal při každé takové radostné nepleše. Zatímco diesel se opírá o svůj točivý moment, benzinový agregát vám raději ukáže každého ze 374 koníků, kteří zdárně útočí na duševní zdraví jedince za volantem. Ve 40i si budete užívat každý předjížděcí manévr, každý sprint ze semaforu či puberťácký výjezd z tunelu. Až jsem se skoro za sebe občas i styděl, že bych měl mít důstojnější chování ve svém věku. Ale dítěti uvnitř každého může nelze poroučet. A ještě poznámku pod čarou. Mild hybridní technologie pomáhá oběma agregátům a je skvělá. Dokonale vyhladí hlušší místa a dává vzpomenout na staré časy, kdy reakce motoru byla důležitou veličinou. Diesel díky tomu nemá prázdné místo a táhne jak ďas od volnoběhu, benzín dává vzpomenout na staré dobré atmosféry, které reagovaly na sebemenší polechtání plynového pedálu. Takhle má vypadat efektivní využití elektrifikace.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Jaký tedy motor vybrat? To záleží na vašich preferencích. Oceníte klidnou sílu? Berte diesel. Rádi si za volantem užíváte? Pak je pro vás benzín jako dělaný. Nafta je velmi vhodná k dálničními cestování a ani ne tolik kvůli spotřebě (rozdíl zhruba dvou litrů není příliš podstatný), ale kvůli způsobu fungování, kdy nebudete muset čekat na správné otáčky nebo kvalt a prostě pojedete bez rušení. Zážehový motor je radost sama a bude vás bavit při každém nastartování, při každém přidání plynu, podřazení. Má širší repertoár schopností. Umí být kliďas (i když se mu nechce), ale též ďábel. A poznámka mimo záznam. Verze 40d je rozmařilost a v podstatě jen technologická ukázka a toho, kam se nafta posunula. V reálném světě vám bude stačit 30d, která bude velmi podobně rychlá. Ptáte se, co bych si vybral já. V trojkovém kombíku 40d. V Gran Coupé 40i. A teď mě nechte nebo si to ještě rozmyslím.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Aktuální generace trojkových a čtyřkových BMW je skvělá. Ta auta mě baví. Jsou skvělými společníky pro každý den a umí chytit za srdíčko, když je potřeba. Přesně tohle je ta bavorácká DNA o které jsem mluvil na začátku. Nejsou to prvoplánově sportovní auta, či snad dokonce driftovací speciály, jak si mnoho lidi mylně myslí. Jsou to především naprosto ideální vozy na každodenní používání. Ráno vám zpříjemní poskakování v koloně při cestě do práce, odpoledne vám zvednou náladu na oblíbené silnici cestou domů. A tak to má být. BMW M440i Gran Coupé je pak pro mě esencí výše zmíněného. Líbí se mi, jak vypadá. Líbí se mi, jak je prostorné a praktické. Líbí se mi, jak skvěle jezdí a líbí se mi jeho charakterní motor. Kdybych si dneska měl jít pro nějaké BMW, bylo by to právě tohle auto.

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný řadový šestiválec 2 998 ccm
Výkon: 275 kW (374 koní) při 5500 – 6500 ot./min + 8 kW MHEV systém
Točivý moment: 500 Nm při 1900 – 5000 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 4,7 s 
Průměrná spotřeba dle WLTP: 8,5l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 9,9 l/100 km
Cena již od (M440i xDrive): 1 820 000 Kč
Cena testované verze: 2 265 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
21. dubna 2022, 07:58
3

To je zajimave, jak na ruzne lidi pusobi rozdilne typy motoru.
Me naopak i velky zazehovy motor nechava po ceste v klidu a rad tise surfuji na nizkych otackach. Jen pokud je nejaky hezky usek nebo je potreba vyresit nejakou situaci, podradim dolu a vyuziji potencial motoru.

reagovat
Avex
21. dubna 2022, 08:25
-3

Taky me ten vykon nechava chladnym. Nejspis bych to vetsinou dusil na sedmicku a 1300 otacek:D

Daniel Borský
21. dubna 2022, 09:12
2

Mě to obvykle také nechává v klidu. Zrovna teď mi stojí před domem poměrně silný (460 koní) třílitr, u kterého se většinu času motor jen tak klidně převáluje a neláká k žádným divočinam. BMW bylo pravý opak. Těžko říct čím to. Možná kvůli svému projevu, ten motor má rád otáčky, hezky zní, má velmi rychlé reakce a chuť do života. Tak proč mu nedopřát, že? :)

riderhenry
21. dubna 2022, 17:31
1

Když člověk ví, jak motor/výfuk zní, jak dobře je sladěný z převodovkou a jak příjemné emoce mu to navodí, tak si to prostě občas dopřeje zcela zbytečně. Není to jen o tom motoru samotném. Sám to mám úplně stejně a musím říct, že občas je to právě úplně zbytečně o papíry, ale je tam to věčné dítě a ono má hlad po zážitcích. V nějaké utlumenější 540i to tak třeba nebylo vůbec. Tam jsem měl spíš problém zase takový, že to auto funguje tak nenuceně, že člověk vlastně jezdí poměrně rychle aniž by chtěl. Ale to už je takové specifikum moderních (prémiových?) aut.

beastar
21. dubna 2022, 08:47
4

Ty dnešní rádoby hightech interiéry to mě fakt nebaví. Přitom plasty, co před pár lety měla nižší střední. Je to stejný u každýho Deutsche výrobce. Zepředu hnusný auto, barva skvělá. Co dodat. Všechno to dělá dobře.. aby ne za ty prachy. Kdybych si měl koupit nějaké BMW bylo by to to E klasse od Mercedesu.

reagovat
riderhenry
21. dubna 2022, 17:34
0

To mě překvapuješ, protože zrovna interiéry jsou pro mě u Audi a M-B ještě víc dotykový overkill a hlavní důvod, proč mě víc přitahují interiéry BMW a jiných (v tomto konzervativnějších) značek. V BMW máš pořád zásadní funkce na tlačítka a osobně jsem v rámci běžného ježdění většinou na display ani iDrive nemusel šahat. Kvalitu hodnotit ale nemůžu.

sheogh
25. dubna 2022, 12:55
0

@beastar souhlas, je to podivne patvarovanej slepenec plastu. Za me ale BMW melo vzdycky hnusny interiery, takovy neadekvatni cene.

beastar
25. dubna 2022, 16:59
0

Je fakt že už modely na začátku devadesátých let nebyli uvnitř moc pěkné. Zase ale bývali velmi kvalitní a odolné. A to jak u BMW i Mercedesu, Audi vlastně taky vcelku umělo udělat pěkný místo k životu. Ono je to trochu jinak. Mercedes to umí udělat celý jako celek, tak aby ti bylo jedno, že tam jsou displaye. A hlavně materiál je pořád parádní. Teď samozřejmě nemyslím Á klasse. Od éčka nahoru. BMW bylo dlouho potom stejný. Dnes mi to prostě přijde dosti neodpovídající ceně, pozici značky atd. Provedení a materiály to samozřejmě není problém jen BMW. V takové Tesle... Škoda mluvit.

riderhenry
25. dubna 2022, 18:25
0

Tak já na to asi nemám buňky, protože jak v "holátku" 520d tak i v lépe vybavené 540i jsem vůbec s materiály problém neměl. Design je subjektivní samozřejmě (mně sedí dost, právě díky absenci těch monitorů). 8er ani nezmiňuju. Chápu, že v tomhle nebylo BMW nikdy TOP, ale jako průser to nevnímám. U předchozích řad mi to přišlo naopak podstatně horší (Ečka sem tam, Fka víceméně hodně špatné).

beastar
25. dubna 2022, 21:57
0

Je to i hodně subjektivní. To uznávám. V BMW vždy byla vidět ta snaha o sportovní look. Do jisté doby. Nejvíce je to vidět do jisté doby ve srovnání S vs 7. A8 zůstává někde uprostřed ale reálně kolem let 2004 až 10. To bylo Audi jehož ojetiny dobře ukazují, že ty interiéry bývali top a designově geniálně nadčasové. Mercedes tohle potom zvládal ve vyšších výbavách. Poznat dobrý odolný plast a podobně není těžké. Hlavní je ale mít srovnání. Taky je hrozné že třeba Mondeo IV má dobře řešené interiéry a dodnes dokáže nabídnout slušné kvality. Ve srovnání s tím co dnes předvádí prémiový výrobci u nižších modelů.

Co se mi příliš nelíbí u BMW dnes mimo jiné. Tak je to jakoby pozdní konzervativní pojetí ve smyslu jak to píše Sheogh. Bez nápadu a snahy alespoň zakrýt některé viditelně špatně řešené části. Vrzání věřím ve starších autech. Bohužel to po pár desítkách tisíc km mnohdy vrže/vrzalo. Reálně bývali dost hnusné i základy řad E3x. Jen se teda pyšnili super odolností. To ale i dobový Nissan že...

sheogh
26. dubna 2022, 12:14
0

Jj, o kvalite a odolnosti u starsich BMW nepochybuju, myslel jsem vylozene design. Audi me vzdycky prislo vevnitr libivejsi, zvlast po roce cca 2003
Mercedes (ted myslim E a S) maji ty displeje alespon pekne citelny, umi cernou a jsou docela pekne zakomponovany do palubky

riderhenry
26. dubna 2022, 13:57
0

Já strašně moc cením ergonomii, proto mi asi zbytek dojmu z interiéru trochu uniká. A jakmile nejde vypnout start-stop, výhře sedaček, nastavit teplota atd. mechanickým tlačítkem, je to pro mě docela velký problém. Proto jsou pro mě interiéry moderních BMW jednoznačně nejlepší - prostě se mi v nich nejlíp řídí.

HeavySmoker
26. dubna 2022, 15:58
0

riderhenry: Pod to sa podpisujem, ale nová generácia áut s iDrive 8 už tieto funkcie na fyzických tlačítkach nemá. Niektoré autá (BMW 2 Tourer) nemajú ani otočný ovládač iDrive. Zvlášť ovládanie HVAC je brutálne, jedna obrazovka plná podivných ikoniek pre obe zóny ktoré sa ťahajú z ľava do prava. Peklo a s prehľadom horšie než zvyšok nemeckej prémie. Audi má aspoň statický displej, u BMW je to na zastavenie na benzínke aby si človek vypol fúkanie na čelné sklo.

riderhenry
26. dubna 2022, 18:04
0

Ano, už i u BMW to jde tam, kam si nepřeju. Nová 7er vypadá jako auto, kde se přes dotykový display otevírají i dveře nebo mění režim převodovky. Ale jak jsem psal, v každém BMW Gčkové řady, ve kterém jsem jel, jsem v podstatě nemusel šáhnout na display, když jsem si vyloženě nechtěl s něčím hrát. A to je mi hodně blízké.

sheogh
26. dubna 2022, 18:28
0

To je fakt hnus ale, toto ma byt fakt na fyzickych tlacitkach.... chucpe

esmo
21. dubna 2022, 09:39
-2

Tata má teď doma půjčenou předchozí generaci 440i GC, na zkoušku. Nenapadá mě jedinej důvod, proč dávat přednost této nové generaci před tou F. Všechno špatně.




reagovat
HeavySmoker
21. dubna 2022, 13:20
1

Mne ich napadá celkom dosť. V tom novom som prešiel len pár Km, ale všimol si minimálne to že odhlučnenie je oveľa lepšie, podvozok bol príjemnejší, interiér nevydával hromadu pazvukov a nemal som pocit že stĺpik riadenia je z lisovaného mokrého kartónu. Sedačky mi vyhovovali viac v F-ku, inak je to lepšie v každom smere. Tiež mám rád analógové budíky a fyzické tlačítka, ale zase buďme k sebe trochu úprimný :)

esmo
21. dubna 2022, 14:12
0

Jako já osobně nemám zkušenost s hodně jetýma Fkama, proto jsem asi skřípání nezažil.
S materiálem nemám nejmenší problém, asi nejsem v tomhle ohledu tolik náročný. A teda, u té nové čtyřky to taky není nějaká sláva.
Příjemnost podvozku a odezva z řízení je diskutabilní, to jo. Ale ne na tolik, abych musel přetrpět ten strašnej design, kterej se nese celou generací G.

riderhenry
21. dubna 2022, 17:28
0

Fková BMW obecně nejsou úplně nejpopulárnějšími vozy mezi lidmi řekněme více zaměřenými na techniku vozu. Mně osobně se třeba ani nelíbí tolik, jako většina Ečkové produkce (ale sám mám E90 LCI, tak nemůžu být asi objektivní) a vyjma "bobřích" verzí považuji právě Gčková auta za velice pěkná. Ale o designu to není... Fka mají příliš velké/měkké silentbloky podvozku, z čehož vyplývá vícero neduhů, které úplně fanda BMW nechce tolerovat (na rozdíl třeba od Mercedesu nebo Volva). Samozřejmě taková M340/440i toto může mít vyřešené jinak, ale obecně to tak platí.

esmo
21. dubna 2022, 19:53
-1

Jo o silentblocích Fkové generace jsem slyšel, ale asi jsme doma tak na hovno řidiči, že to nepoznáme :-) ... zkušenosti jen s 340i/440i, slabší verze jsem nikdy neřídil.
E generace je bezevšeho super a stále se mi líbí víc, ale to jsou už starý auta. Ta F generace se dá sehnat ještě z roku 2020 s minimálním nájezdem, tak je to řekněme, aktuální auto.

riderhenry
21. dubna 2022, 20:48
0

Ono dost 40i bude mít asi M podvozek, což by mělo pomoct. Já jel jenom v F11 a ta mě úplně neoslovila, ale zase nemám srovnání s E61 pětkou, tak nemůžu to "mezigenerační zhoršení" potvrdit na vlastní kůži. Mně nevadí ani nenáviděný el. posilovač v E90 LCI, naopak je řízení až brutálně těžké (třeba ve srovnání s Mazdami). Tak třeba by mě F30 seděla podobně, jako E90, ale to už se asi nedozvím :)

esmo
22. dubna 2022, 09:15
0

Jo, auta bez m paketu jsem taky neřídil...
Zaskočil jsi mě tím el. posilovačem u E90 LCI? To skutečně má? Myslel jsem, že právě ta nenáviděná elektrika přišla až s generací F. Jeden čas jsem střídal svoji starou E81 a otcovu 340i a ten rozdíl v tom posilovači byl vesmírnej, taky jsem tomu nemohl přijít na chuť :D ... to se v G generaci zlepšilo.

riderhenry
22. dubna 2022, 10:15
0

Facelift E90 (řečí BMW "LCI") přinesl už BMW Efficiency Dynamics, nebo jak tomu říkali. Byl tam myslím "chytrý" alternátor (ale ještě ne tak sebevražedný, jak je dnes běžné - mám tuším stále původní baterku z roku 2009...), el. posilovač a asi další drobnosti k tomu. A teď mi asi nikdo neuvěří, ale zrovna dnes jsem do práce vzal docela dost upravenou MX-5 z roku 1999 s hydraulikou a neřekl bych, že to BMW má nějak výrazně horší řízení :) Zase když srovnám jakékoliv Gčkové BMW s tou E90, tak je to už o tolik pohodlnější po všech stránkách, že je člověk strašně odtažený od řízení. A především mají ta auta až moc lehké řízení (v porovnání s E90, kde to může být naopak třeba pro ženy až nepříjemné). E90 je pořád auto, kde se člověk necítí úplně komfortně nad 180 km/h, protože to auto docela cítí a tu rychlost vnímá.

Csaba
21. dubna 2022, 09:56
4

Souhlasím s Beastarovou třídou E, ač jsem spíš příznivec BMW než MB. Teda, příznivec starších BMW :)
Ještě bych přidal "chrom" kolem oken, ten mi u nových luxusních aut docela chybí.
Amatérsky jsem taky dobarvil kousek plastu co v Mnichově opomenuli nalakovat :) a výsledkem by bylo auto které bych klidně provozoval, mít ty peníze :)

reagovat
PB
21. dubna 2022, 11:25
-6

Joj bavorak... lederhosen, nas*ano v hlave, cumak jak teplej bobr a tri body dolu na socialni skale - jen o jeden stupinek nad majitele ohnilych Audi. Ja vam nevim, proc mame vlastne jediny clanek za poslednich X dni o aute ktere nikdo nechce?

reagovat
Ka
Kachna
21. dubna 2022, 12:48
2

Já ho chci. Neuráží mě, nestyděl bych se za něj. Ani ty plíce na čumáku bych nebastlil zpátky na ledvinky. Mně se to líbí. Asi podléhám asijskému vkusu. Ale dokážu s tím žít. V podstatě je asi jedinej důvod, proč ho nemám. Klasickej bykupec, no :-(

af
afro-r1
21. dubna 2022, 18:43
0

PB: Asi socialni bublina. Zkus podobnou vetu pronest v Mnichove a lidi se potrhaji smichy.

PB
22. dubna 2022, 10:59
-1

Tak muze byt:)) ale tak nemci maj divnej vkus:)

esmo
22. dubna 2022, 13:41
1

Jo, třeba mají rádi ruský zadky, kam se můžou vecpat :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem