načítám data...

Proč mé osobní auto roku nemůže být Dacia Jogger

Co musí mít auto, aby bylo „nejlepší“? Kdo si skutečně zaslouží zlato? A zajímá nás to vůbec?

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

Předevčírem jsem vrátila druhého Joggera, kterého jsme měli na redakční test (tentokrát se můžete těšit na trochu neortodoxní srovnávák), a na férovku musím přiznat, že o tomhle autu jsem letos přemítala zatím nejvíc ze všech. Když v něm sedíte, připadáte si jako na nějaké podivné cestě časoprostorem. Přesto všichni víme, že to bude hit a že se bude skvěle prodávat v jakékoliv výbavě. Fakt už chyběl jen titul Auto roku, který nakonec Dacia nedostala. Na mou duši – nepřekvapilo by mě to.

Což mě přivádí k zamyšlení (ano, jedná se o zamyšlení každoroční a určitě se mu nevěnuju sama) nad tím, jaký má celý ten podnik vlastně smysl. Sejde se třicet motoristických novinářů – to znamená třicet lidí, kteří sedlali stovky, možná tisíce strojů, náplní jejich práce je o nich diskutovat a psát, hodnotit je a zkoušet, co dovedou. A těchhle třicet lidí zvolí do finále šest nejobyčejnějších aut, která jim za poslední rok prošla rukama.  Trochu přeháním a nechci se nikoho dotknout, o všech šesti se dá říct hodně pozitivního a některá jsou fakt dobrá. Ale proč nejlepší?

Foto: autickar.cz

Začněme vítězem – BMW i4, které skutečně patří k těm zajímavějším finalistům. Současné bavoráky miluju, jejich jízdní projev je prvotřídní, motory skoro nemají konkurenci, vyhovuje mi i jejich ergonomie a ovládání. Ale když se to vezme kolem a kolem, jde o čtyřku přestavěnou na elektromobil. Pak tu máme Opel Astra a Peugeot 308, jedno auto ve dvou různých převlecích. Velmi povedený mainstream, ale mainstream jak víno. Škoda Fabia – úlitba slovanským bůžkům. Dobře vymyšlené malé auto, jaké má ale v nabídce úplně každý. Subaru Outback. Neskrývám osobní náklonnost, Subaru má v mém srdíčku speciální flek a hlavně si pořád dělá věci po svém, i když zlí jazykové často podotýkají, že jinak neznamená lépe. Jenže možná znamená. A nakonec již vzpomínaný Jogger, auto pro sedm pod čtyři sta tisíc, řešení pro masu obyčejných lidí. Doporučila bych ho někomu? Zcela jistě. Doporučila bych ho někomu, koho zajímají auta a řízení? To ani ve snu. Po téměř třech týdnech strávených za jeho volantem je jednou z nejvýraznějších vzpomínek totální absence emocí. 

Foto: autickar.cz

Zkrátka se nemůžu zbavit dojmu, že nejlepší, to opravdu nejlepší auto je takové, které člověku přináší radost. Ta přichází ve sto a jedné podobě. Může to být radost z klidné plavby krajinou, ještě vylepšná dobrým rozhledem. Radost z pokořování nástrah přírody v terénu, natřásání na výmolech a odvážných náklonů. Nebo z nadšeného vmotávání se do zatáček, točení volantem jak o život a prchání před vlastním zadkem. Radost, že nemusím jet metrem a neprší mi na hlavu, podle mě nestačí. Takový je prostě účel auta. A radost, že jsem za 700 korun českých natankovala plnou nádrž LPG, je sice opravdová, ale s autem samotným, nota bene řízením vlastně nesouvisí. 

Výběr finalistů Auta roku tudíž nechápu. Zvláště když kritéria jsou sice sepsaná do několika věcných kategorií, reálně však zůstávají subjektivní. Nikde není definováno, jaké auto se tady snažíme najít. Jestli nositele pokroku, nejlepší poměr ceny a výkonu, nejvyšší bezpečnost… roli hraje všechno a nic. Nejsmysluplnější názor, jaký jsem na toto téma slyšela, pronesl jeden z porotců. „Dívám se, jestli auto dělá dobře to, k čemu bylo navržené.” 

Foto: autickar.cz

Já samozřejmě chápu, že jde hlavně o politiku. Automobilka si chce dát na poličku svého Oscara, Svaz dovozců chce prodat co nejvíc aut, novináři jsou rádi, že je jejich hlas slyšet, a opodál přešlapuje lid očekávající spotřebitelskou radu, kterou bude moci odprezentovat u dealera. Přidejte do receptu fakt, že se všichni zúčastnění z tábora novinářů i automobilek znají osobně už nějaký ten pátek a dalších mnoho pátků spolu budou muset koexistovat. Coby porotce můžete těžko přitancovat a prohlásit, že jsou to všechno nudné keply a jediná správná odpověď je Miata. Ale stačila by aspoň jedna speciální kategorie, v níž by si mohl každý zvolit auto srdcem, duší, zvířecím pudem, prostě měřítkem své vlastní ryzí radosti. Ať už je jejím původcem adrenalinový boost, dosažení nirvany, nebo boj s nezkrotnými živly. Vážně přemýšlím o tom, že na Autíčkáři založíme vlastní anketu s blackjackem a šlapkama. Pozvu do ní všechny slovutné novináře, ale jen pod přísahou, že zvolí auto, které je fakt bavilo.  

Foto: autickar.cz

Jaké je tedy moje auto roku 2021? Vybrat jenom jedno není sranda. Ale zas to není volba na celý život. Příští rok si můžu vybrat jinou radost, tak jaképak copak? Do užšího výběru se samozřejmě dostaly jen vozy, v nichž jsem měla možnost se projet. Rozhodování mi to sice značně zužuje, i tak ale není jednoduché. Musí jít o auto představené v loňském roce, což bohužel diskvalifikuje Ranger Raptor, který mě rozradostnil víc než dost. Pořád ale zůstává podobně horký kandidát Jeep Gladiator. Máme tu působivý Mach-e, dvojici Ioniq 5 a EV6, která mě fakt bavila, rozverné Bronco, nekompromisně dokonalá M4 Competition Cabrio… Nemám to snadné, vážení. 

Můj osobní Oscar ale putuje k autu, které je suverénním vítězem kategorie „Největší hovadina roku“. Škoda, že taková nebyla vypsána. Hyundai Kona N. Jeho indiánské jméno by nejspíš znělo Auto, které se směje. Sobě, vám, celému světu a zdravému rozumu ze všeho nejvíc. Ten úsměv na přední masce prostě vidím. A stačí pár minut za jeho volantem, aby se váš škleb s tím jeho dokonale synchronizuje. František napsal, že tohle auto nedává smysl vůbec nikomu. Skutečně to tak na první pohled vypadá – vysoká karoserie, podvozek nacházející se zhruba na stupni č. 7 - křemen, automat, samosvor a 280 koní, celé to zní jako hromádka ztrát a nálezů po hodně bujarém večírku. Jenže ta radost – ta z té potrhlé bubliny přímo tryská.

Foto: autickar.cz

Tážete se, proč ne stejně zábavná i20N? Na rozdíl od ní Kona neuznává žádné konvence. Vyskočila ze škatulky, radostně ji sežvýkala a odprskala se zvednutým kolečkem. Dvacítka se jakožto malý ostrý hatch může brát vážně, má svůj kmen, někam patří. Kona mi připomíná Mercedes GL, kdysi dávno zabloudivší na trackday v Písku. Prostě bizár, který se mozek marně snaží zařadit. Klobouk dolů, fakt.

A teď by mě zajímalo, co si o tom všem myslíte vy? Co by se v anketě Auto roku mělo hodnotit? A jaký je váš vítěz za minulý rok?   

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

esmo
27. dubna 2022, 10:54
1

YES! :-) ... je mi to sympatický, tím jak je to úplně zbytečný :D

reagovat
fortress
27. dubna 2022, 11:14
1

Tak novináři by neměli vybírat jen podle "zábavnosti" ale zohledňovat i další věci. Docela fajn by byla i revize starších ročníků jak se ta auta roku nakonec prodávala.

reagovat
Irwinek
27. dubna 2022, 11:36
1

Jo, tak s tím bych souhlasil, aby se vidělo, které auto roku se nakonec stalo prodejním propadákem, aneb zda jsou porotci za jedno s lidem, či odtrženi od reality :-D

Pólin
27. dubna 2022, 11:47
2

kdysi jsem se na to zpětně díval a byla tam auta, která byla z dnešního pohledu totálně nezajímavá a kolikrát téměř zapomenutá... je potřeba si uvědomovat, že je to hodnoceno aktuální optikou onoho konkrétního roku a tato může dávat takové okolnosti, na něž si dneska vůbec nikdo nemusí vzpomenout...

Vavris Vavrisovic
27. dubna 2022, 13:01
14

Prodejní úspěch mi přijde jako velmi nevhodná metrika posuzování kvality vozu. Aneb otřepané: "žerte hovna, miliardy much se nemohou mýlit"

Irwinek
27. dubna 2022, 15:22
0

Tak proti tomu žádná, ale jen tak ze zajímavosti bych to zkoukl

fortress
27. dubna 2022, 16:08
1

Vůbec mě tohle odtržení od prodejní reality nepřekvapuje.

Sedrik
28. dubna 2022, 12:22
3

Irwinek: mě by zajímalo to, jestli se cena z ankety do prodejů promítla. Tj, prodeje před a prodeje po.

Jinak soutěž auto roku je zcela k hovnu. Auta jsou stavěná pro různé účely. Některá aby dělala všechno průměrně, některá aby dělala jednu věc skvěle. Pokud bych akceptoval citát "aby dělalo dobře to, pro co bylo navržený", tak by vítěz musel být vždy nějakej sporťák, nebo HC offroad - jiný slovy auta, která byla navržena na to, aby dělala jen jednu věc dobře.

Soutěž bych zrušil a ušetřené peníze bych věnoval do vývoje levného syntetického benzínu.

Jimi
27. dubna 2022, 11:55
1

Zaujala mě ta hromadná elektrofílie novinářů v evropském měřítku, tady ještě celkem dobrý. Čas ukáže, co byla jenom politika a co reálně funguje.

reagovat
HeavySmoker
27. dubna 2022, 13:02
0

Otázne je koho reálne z verejnosti ešte táto anketa zaujíma do takej miery, aby to ovplyvnilo ich nákupné rozhodnutie. Preto by som si nelámal hlavu a byť v porote, vyberiem si to čo sa mi zdá za celý rok ako najzaujímavejšie auto buď zážitkom z jazdy, technikou, designom alebo iným X-faktorom. Čiže prístup Violy je jediný správny :)

reagovat
Zajda
27. dubna 2022, 13:44
2

U veřejnosti je to na okraji zájmu. Porotci se asi spíš snaží o politické rozhodnutí než najít nejlepší auto. Kouzlo nepsaných pravidel která nikdo otevřeně nevynucuje ale všichni cítí že budou mít míň starostí když je budou respektovat. Prostě by dnes bylo nepatřičné kdyby nevyhrál elektromobil, soudruzi.

Trinom
27. dubna 2022, 13:42
8

"Vážně přemýšlím o tom, že na Autíčkáři založíme vlastní anketu s blackjackem a šlapkama."

Směle do toho a nezprzněte to jedinou kategorií pro vše, jako to mají ostatní.

reagovat
Viola Procházková
27. dubna 2022, 13:57
0

https://cs.wikipedia.org/wiki/Evropské_auto_roku

Jak tak koukám do historie (tohle je teda evropská verze), je to pořád stejné :)

reagovat
ro
rock
27. dubna 2022, 14:03
1

No jo, rok 1978 a vítězství Porsche 928 se asi už nezopakuje... i když teda 2019 nechybělo moc, Alpine A110 byla druhá při rovnosti bodů s vítězem. A s tou Alpinkou pak máme 10 statečných, které se dostaly na bednu, ale zůstali kousek pod vrcholem: Ford Mustang (1965), Oldsmobile Toronado (1966), Jensen FF (1967), Citroën SM (1971), Fiat X1/9 (1974), Honda Prelude (1988), Opel Calibra (1991), Toyobaru (2013), MX-5 (2016).

Asi bych si mezi nimi dokázal vybrat...

reagovat
Irwinek
27. dubna 2022, 15:21
0

Řídil jsem z toho jen Jensen a klidné bych do něj šel i dnes :-) má první V8.

ro
rock
27. dubna 2022, 16:30
0

Zrovna u toho Jensenu mne hodně překvapilo, že ho do ankety / soutěže vůbec zapsali. Mám zato, že to byla manufaktura, kusová zakázková výroba, okolo 1 ks / týden :-). To by dneska asi neprošlo :-).

krab
27. dubna 2022, 20:16
0

To jo teda, jako ta pestrost výběru a hlavně fakt volba zajímavejch aut je v tý anketě až na poslední desetiletí docela dobrá, tak to mohlo bejt od roku 1964 až do současnosti každej rok jen Porsche 911 a taky by se to celkem trefilo :-D Ne, dělám si srandu... to by to taky mohl od roku 74 jenom Golf. Co souhlasím je, že letos toho výherce nechápu, když jsem to viděl na garáži ty výsledky tak jsem si hned řekl, že to vlastně mohl vyhrát Jogger a bylo to víc fér. Protože i když jsem v tom nejel, tak to bude prostě obyčejný auto - hodně muziky teda jako prostoru za relativně málo peněz. Konkurence toho auta už jsou jedině ojetiny.

Jinak co bych volil za auto roku 2021 je můj zelenej miník :-D Ale ten už je starej, takže to je jaksi mimo hru...

beastar
27. dubna 2022, 19:34
2

Stejná záležitost jako miss, hudební ceny, Oscaři. Ty mají smysl jedině v porno verzi. Možná bych mohl udělat anketu Porn car of the year. Porota budou pornohvězdy a vítězné auto bude účinkovat na nějaké swingersparty. To bude asi stejně objektivní. Důležité info.. eko auto roku je EV6 Kia ... Ať žije zelená síla.

reagovat
Opelfahrt
27. dubna 2022, 23:00
-2

Kiu EV6 jsem náhodně potkal v Olomouci, když mi překážela v levém pruhu. Při následné souběžné jízdě se mně z těch jejích tvarů udělalo tak špatně, že jsem musel překročit sedmdesátku v obci a rychle zmizet vpřed.
A přitom udělat na pohled hezké elektroauto není problém – Taycan nebo to dvojče od Audi. To jsem viděl dneska a až na ty překombinované tvary kol je to pěkné auto.
Auto roku by rozhodně mělo být nějak technicky zajímavé, vycizelované, něčím jedinečné a taky hezké, aspoň plus mínus. Chápu, že redaktor mainstreamu technik (něco jako Vaculík) by hlasoval pro Jogger nebo Fabiu IV, že politicky uvědomělý redaktor mainstreamu bude hlasovat pro elektro bez ohledu na množství vzácných kovů a energie, co se spotřebuje při jeho výrobě, ale u Autíčkáře je jedině správné hlasování srdcem.

Ev
Evlo
28. dubna 2022, 00:25
0

Nemá kia takový to auto jak má DRL jakože obdelníčky složený z jakoby obřích pixelů? To mě příjde docela pěkný (ale ne auto co bych si koupil).

Pochtli
30. dubna 2022, 23:16
0

Opelfahrt: Souhlas, ta kia je i naživo hnus. Poslední dobou se Korejci (hyundai, kia) s tím designem zbláznili..

Ev
Evlo
28. dubna 2022, 00:23
-3

Spíš je otázka jestli tak moc lidí potřebuje vozit dalších 6 lidí a za mě teda auto co nemá ani možnost automatu, natož automat jako standard by fakt vyhrát obyčejné auto roku 2022 vyhrát nemělo.

reagovat
Ev
Evlo
28. dubna 2022, 00:53
-8

říkal jsem si: kia ev6 gt - má to všechno co evropské auto potřebuje - jezdí to na baterie, je to prolezlý spywarem, je to od korejskýho výrobce, vyrobený v koreji, je to široký 2 metry, má to obří kola a malý pneumatiky a tuhej podvozek a sedí se v tom nízko, většina věcí co mohli být tlačitko jsou dotyková ploška, místo budíků to má černý zrcadlo a palubní desce dominuje druhý černý zrcadlo. Pak jsem si řekl, těžko najít něco co by lepé splňovalo zadáni pro evropské auto roku, ale pak jsem si vzpomněl, že se v článku píše, že vyhrálo bmw i4, takže jo, zcela souhlasím, je to něco jako když by někomu vadilo, že prezident ČR je zeman, bmw i4 skutečně plní zadání nejlépe.

reagovat
Zd
Zdeny60
08. května 2022, 09:05
-2

To je teda blábol...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem