Poslední dvě BMW, které jsem na Autíčkáři testoval, mě nadchla. Jak by taky ne, M340i byla milým zimním dárkem, který naváděl k lecjakým skopičinám, na silnici snad i nelegálním. A 530e mě zase potěšila svým hydridním systémem a tím, že sedany nejsou ještě mrtvé. Proč mě najednou lákalo usednout za volant pětidveřového liftbacku s naftovým dvoulitrem?
Ano, byla to zvědavost. V poslední době se na můj vkus často dostávám za volant BMW 320d F30, které mě po nějaké porci najetých kilometrů překvapilo tím, jak dokáže na řidiče působit nenuceně, samozřejmě, skoro by se chtělo říct až nudně. Ale nudné není. Podvozek je spíše tužší, řízení až zbytečně dobré. Motor je tady jen do počtu a nepředvádí žádné strhující výkony. Kdo by přece spěchal…
Když se pak v nabídce redakčního chatu objevila M440i a 420d, s radostí jsem skočil po té druhé. Potřeboval jsem si něco trochu ujasnit. Je to jen mou blazeovaností při pracovních pojížďkách, nebo lze auto, které je svým určením spotřebič, udělat tak, aby uživatele uspokojilo a nadšence nadchlo?
Možná jen po vzhledové stránce se to úplně nepovedlo. Tedy než se do toho zamotám: Byly doby, kdy mi karosářské varianty s názvy Gran Touring či Gran Coupé připadaly jako příplatek za něco, co bude vypadat divněji, ale zato bude méně praktické. Možná ze mne mluvila neznalost mládí nebo neutuchající zápal pro to, že tím správným vozem je spíše sedan než liftback. Teď, při pohledu do kufru čtyřky, musím uznat, že to byla nepěkná a na pravdě se nezakládající tvrzení.
Jasně, když se na GranCoupé podívám z profilu, tak mi v jeho tvaru něco chybí a něco přebývá. Ale splývanou záď beru vcelku rychle na milost. Zadní dveře nevypadají, že jsou tu navíc, křivky zádi vypadají vlastně elegantně i přes přítomnost šedě lakovaných prvků M-paketu. Na celém autě mě zcela neoriginálně pohoršuje jen jedna věc. A není to sama o sobě existence ledvinek, které vyvolávají vzpoury mezi nadšenci, ale fakt, že mají chromované lišty. Být černé, nejspíš by mi vůbec nevadily. Ale jak se říká, auto nejčastěji vidíme zpoza volantu…
Za volant se ale nejdříve musíme nějak dostat, že. Automobil je vybaven novými klikami, na které dští novináři síru, neboť jsou zapuštěné (a tedy aerodynamické) a musí se za ně chytat podhmatem. Nejspíš jsem málo zastáncem starých časů, ale nemůžu říct, že by mi toto řešení nevyhovovalo. Ano, dokážu si představit, že snažit se do auta dostat v zimě se zkřehlými prsty by nemuselo být zrovna nejpříjemnější. Nevím, jak vy, ale já nosím rukavice…
…celý odstavec o klikách, kam jsme se to jen dostali…
Interiér je vším jen ne překvapením. Rozvržení všech ovládacích prvků je stále stejné, jak si pamatuju z 530e, a zásadní změny a inovace směrem k horšímu jsou v nedohlednu. Inženýři v BMW si nejspíše pevně stojí za tím, že mechanické ovládací prvky nelze nahradit, a tak je zde nedostatek dotykových plošek, ale za to tu nechybí točítko k nastavení hlasitosti. Pohodlné sedačky jako by byly stvořeny k delším cestám. A i přes svažující se střechu mám se svými 180 centimetry dost místa i vzadu. Kéž by všechny interiéry vypadaly takto…
Po stlačení startovacího tlačítka se k životu probudí dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 190 koní a maximálním kroutícím momentu 400 Nm. Není v motorovém prostoru sám, společnost mu dělá 48 V mild-hybridní systém, jehož startér-generátor poskytne v případě potřeby až 8 kW. Já jeho hlavní přínos spatřoval v tom, jak rychle a hladce byl schopný motor nahodit. Kde jsou ty doby, kdy se nafťák se startstopem dvakrát líně převalil, než naskočil? Kromě toho vám ale umožňuje i plachtit, tedy převodovka vesele vyřadí a nechá vás jet tak daleko, jak vám nabitá kinetická energie dovolí. Dělá to překvapivě často nejenom ve městě, ale i mimo něj. Výsledkem je, že to celé umí být vážně hodně úsporné. V případě velice úsporné jízdy se ukazatel spotřeby pohyboval mírně nad pěti litry, kombinovaná spotřeba za týden provozu pak byla 6,4 litru na sto.
Testovací čtyřka byla vybavena nejenom vizuálními M-prvky, modrými brzdiči a znáčky M na blatnících, ale také sportovním podvozkem a variabilním řízením (také sportovním). Oproti tomu ale byla obuta do vcelku nesportovních 18“ kol se zimními pneumatikami 245/45. Tato kombinace je ale oproti očekávání naprosto boží. Podvozek je sám tužší, ale komfortní. V tom mu zdatně pomáhá i o něco vyšší profil pneumatiky. Díky vyvážené hmotnosti vpředu i vzadu vás velice potěší na okresce, kde si můžete krásně pohrávat s přenosem váhy a pohazovat si s autem dle své vlastní libosti. Za snížených adhezních podmínek můžete pomýšlet i na mírné pohození zádí, ale na můj vkus čtyřce v této motorizaci sedí spíše čistá stopa a na drift je potřeba použít důraznějšího přemlouvání.
I přesto, že vás umí čtyřka krásně zatáhnout do děje, tak při běžné jízdě je krásně tichá. Odhlučnění motoru je nadprůměrně dobré, že jsem místy i zapomněl, že mám pod kapotou naftový motor, a i přes přítomnost bezrámových oken se i při ‚německých‘ dálničních rychlostech nedostavuje otravné pískání.
Verdikt
Mám dobré zprávy. Ještě jsem neotupil. A víte co? Udivuje mě, že čtverek GranCoupé nevídám v provozu víc. Dokážu si naprosto přesně představit, že někdo dá přednost liftbacku před sedanem a kvůli jeho liniím i před kombíkem. Proč by ne. Je skvělým společníkem pro každý den. Dokáže vás ukolébat nudou, kde je to potřeba, a zabavit tam, kde je možnost. Nebál bych se ji doporučit, ať už si potřebujete jen jezdit do práce (v kterémžto případě by bylo vhodnější zvolit benzínovou motorizaci), nebo i na delší vzdálenosti. Ano, nafta je nejspíš odsouzena k dožití u obchodních cestujících anebo do flotil korporátních vozů, kde půjde o předepsanou motorizaci dvou litrů a 140 kW.
Pro někoho, kdo takové auto vybírá, by určitě mohla být zajímavější volbou než naftová X3. A rozhodně přitažlivější (mrk mrk).
Technické údaje:
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1995 cm³
Výkon motoru: 190 koní (140 kW) v 4000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 1750 – 2500 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 233 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,6 s
Pohotovostní hmotnost: 1835 kg
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,1 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 6,4 l/100 km
Cena již od (BMW 420d GranCoupé): 1 314 300 Kč
Cena testovaného vozu: 1 921 686 Kč
16. května 2022, 07:37
2
Mě se to vyloženě líbí...ta barva je fantastická, profil taky ujde, ledviny mě s postupem času dráždí čím dál tím méně.
A nevím, co komu vadí na klikách zespoda...vždyť to je docela klasika...měla to e30, e36...ovládá se to docela normálně.
Za takový služebák bych skákal metr dvacet do vzduchu...
16. května 2022, 21:56
0
jsou fakt příliš plytké, takže se chytají jen posledním článkem prstů.
16. května 2022, 07:41
0
Slava, po dlouhe dobe zapustene kliky!
Naopak tu bocni kapsa se sitkou v kufru nechapu. Jako nejaka rozpoctovka. Stacilo udelat rovnou stenu a dvirka a mate v kufru krasne uklizeno.
16. května 2022, 07:56
1
Meh :-)
16. května 2022, 08:52
0
Zajimave, ze je 420d stejne draha jako i4. Tady bych mel asi velke nutkani pro elektriku.
16. května 2022, 17:51
0
i4 je docela haluz, co se cen týče. Chtěl bych vidět účetní oddělení, jak moc mají z toho auta radost :D
16. května 2022, 09:28
0
I když jsem benzínová hlava, tak trojku/čtyřku bych bral radši s dieselovou 6-tkou vzhledem k novodobým problémům s benzínovými motory. Ale do GC se nedělá a ta celková cena je moc novinářská...
16. května 2022, 10:05
0
Tak zrovna novodobé bmw beznínové R6 (N55, B58) sa považujú celkom za spolahlivé oproti predchodcom (N53, N54)
16. května 2022, 17:54
0
To je otázka do pranice. Ono bylo vcelku jedno, jestli to byl R4 nebo R6 motor. Akorát do toho R6 motoru člověk raději nasype peníze, než do toho R4. Ale obecně jsou problémy N53 a N54 motorů spíše zveličované. V rámci servisních nákladů za jakékoliv (nedej bože novější) BMW jsou ty motory naprosto v mezích ostatních provozních a servisních nákladů :D
16. května 2022, 10:04
1
Na design som si zvykol, ak človek jazdí vo dvoch je to praktickejšie než sedan. Ale vzadu je to tmavé a ponuré miesto k životu. Chcelo by to aspoň nejakú panoramatickú strechu aby sa deti nebáli. A výhľad dozadu je tiež.. kompromisný.
16. května 2022, 10:11
3
Pekný pomarančový efekt... To je tými eko lakmi alebo je to proste teraz v móde? Tiež to mám na škodovke..
16. května 2022, 10:42
-1
To je dlouhodobý problém (ne)kvality, jo konzern má s tím taky problémy...
16. května 2022, 11:56
8
Zmeny v technológií a lepšie možnosti plánovania. Niektoré eko nariadenia (napr. zákaz šesťmocného chrómu) znížili ochranu pred koróziou a lesk. Pomaranč je ale výsledkom prechodu na laky na vodnej báze (kde je eko len časť dôvodov) a paradoxne aj schopnosti nanášať lak presnejšie (kvapky sú rovnaké a veľmi malé, vďaka čomu nie je treba toľko farby ktorá by zakryla nerovnosti v plechu). Kvôli úspore času pri výrobe sa lak opakovane nezapeká a často sa aplikujú vrstvy ešte za mokra. Počas zrenia sa vytvárajú malé bubliny ako sa to odparuje a výsledkom sú ďalšie nerovnosti v laku. Príprava a pieskovanie to limitujú, čím drahšie auto, tým viac prípravy dostane. Fabriky majú škálu od 1 do 10 (10 je ultra hi-end s perfektným povrchom, napr. Rolls). Rozhodnutie ako pomarančový povrch bude je teda plne kontrolované a vedomé. Nie je to problém kvality, ale zámer a cenová rozdelenie modelov (lacné auto = rýchlejšie nastriekanie a celková výroba = nižšia cena, viac pomaranč). Ako útecha, autá kde je pomaranč výrazný budú mať pravdepodobne hrubšiu číru vrstvu a to sa na cestách hodí. S aktuálnym cenovým tlakom v odvetví načakám nejaké zásadné zmeny.
16. května 2022, 14:40
0
Super podrobne vysvetlené. Mám tú jedinú nepríplatkovú škoda modrú, K4K4, z blízka pri slnku je to fakt des :), ale len kým je auto čisté, takže riešenie je to neumývať tak často. Toto bmwčko je na tom s tých fotiek zhruba podobne, možno ešte aj horšie.
16. května 2022, 15:33
2
Předpokládám teda, že u BMW s lakem z nabídky Individual, kde příplatek za lak je třeba 6.000 eur, dostane zákazník lak bez pomeranče :-)
16. května 2022, 20:10
0
Záleží na tom jaká je pozice modelu. A politika značky. Jinak Smoker to vysvětlil přesně tak jak to je. Reálně dostaneš lak bez pomeranče na autech jako S klasse, 7er a podobně. Hodně záleží taky na odstínu. VW obecně má problém s tmavými odstíny. Metalická černá je katastrofální. Trpí doslova na pohlazení. BMW nevím. Vcelku vysokou kvalitu lakování drží Porsche. Značky jako Rolls asi nemá smysl zmiňovat že:))
V zásadě největší problém je ta eko linka celé věci. I když nejen protože nanášet efektivněji ale menší vrstvu laku nese ovoce. Třeba i ta krásná modrá na Ghibli velmi rychle degradovala v případě strojového mytí. Ta krycí vrstva laku je v podstatě nulová. Tady celý problém zvýraznilo i to že nebylo prostě hezky.
16. května 2022, 21:59
0
Obecně laky jsou na jakkoli drahých autech věc, která šla s kvalitou v posledních letech dolů asi nejmarkantněji. Pomeranč bych BMW tady nezazlíval taky proto, že je to focené s polarizákem a prohnané postprocesem, který jej zvýrazní. Ten lak je krásný a ač ne dokonalý, tak víc, než akceptovatelný. A ne, Davidovi nelezu nikam, jen jsem to fotil.
17. května 2022, 20:13
0
Individual BMW, Exclusive Audi, limitované edice Lamborghini a další jsou lakovány člověkem nikoli robotem velmi často. Rolls Royce, Bentley a další mají navíc klavírní lak, proti běžné produkci. MB pro změnu u PKW používá lak s příměsí keramiky, díky které má čirý lak vyšší odolnost vůči kartáčové myčce atd.
Pomeranč je způsoben kombinací vícero prvků: druhem materiálu/systému stavby materiálů - plnič, barva, čirý lak, aplikačním robotem/tryskou, druhem sušení v průběhu nebo na konci celého procesu atd. Vše je to o čase a nákladech.
17. května 2022, 18:03
0
no, nejak sem tomu neprisel na chut a vlastne ty bnove auta se mi libi mene a mene