načítám data...

BMW 530e xDrive: Synergie stroje a mysli

Plug-in hybrid. Pro mnohé nejzbytečnější forma automobilu, pro jiné jediná možnost, jak si užít nízkoemisní provoz ve městě, ale nevzdat se spalovacího motoru. Co na to praxe?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: BMW 530e xDrive: Synergie stroje a mysli

BMW je pro mou hlavu velice složitou, skoro až kontroverzní záležitostí. Nemyslím teď obecné představy veřejnosti o tom, jestli jsou BMW vybavena blinkry, nebo jestli jejich řidiči dostávají speciální školení, jak  „správně“ jezdit s BMW. Myslím moje osobní sympatie či antipatie.

Kdysi dávno, když jsem po prodeji Lincolnu koukal po novém starém autě, tak jsem okolo BMW čas od času zakroužil. Ale E36 ani E46, které by padaly v úvahu, mne nezaujaly. Ne, že by to byla špatná auta. Koneckonců třeba jízdní vlastnosti E46 Compact mi přišly skvělé ale… Na to, abych v tom dokázal jezdit, by bylo potřeba hodně „Panzerschokolade“. No a pak už vidím ty novinové titulky. „Luxusní mladík v neukázněném BMW terorizuje Brno!“ Ne, děkuji. Počkat, ta přídavná jména měla být naopak. Co už.

Foto: Jan Machač

Dlouhou dobu mě BMW prostě míjela. V redakci se vždycky našel někdo, kdo se testu ujmul a já se tím nemusel trápit. Co bych s tím dělal. Snad za to může Jeník, který mě s nadšením vždycky usadil za volant a řekl: „hrej si.“ A tak jsem si hrál. Na výčet věcí, co mě zabavilo, tu prostor není, ale postupem času jsem BMW přišel na chuť. Když se pak objevila možnost vzít si 530e, neváhal jsem. Proč? Protože Honza Křeček řekl, že  330e je nejlepší motorizace, co si kdo může vybrat. No to se musí zkusit.

Na první dojem jsem si nebyl jistý. Šedá barva v podzemních garážích nenechá vyniknout všem tvarům, ani velikosti auta. Ale ty základní věci jsou tu správně. I za umělého osvětlení zářivek vidíte, že co se proporcí a tvarů týká, je tady svět ještě v pořádku. Po chycení za kliku se na vás rozsvítí interiér a společně s rozsvícením světel pohasla moje nejistota.

Foto: Jan Machač

Interiér je tady skvělé místo k životu. Barevná kombinace karamelové a černé se stříbrnými doplňky nemůže urazit snad nikoho. A vzhledem k tomu, že Pětka je auto určené k přepravě na větší vzdálenosti, ergonomie je tady téměř dokonalá. Spíše než jako v autě si člověk připadá jako usazen v křesle. Adaptivní tempomat dělá svou práci, lane assist také, skoro jako by vás ten děj, který vidíte skrze přední sklo, ani nemusel zajímat. Sedačky hřejí a celé to společně s kvalitním odhlučněním působí konejšivě. Vážně toho vážně moc dělat nemusíte, pokud chcete v rychlosti nad 90 kilometrů za hodinu změnit jízdní pruh, stačí to směrovkami oznámit autu. To už udělá vše za vás. Člověk tak získá čas prohlédnout si a osahat všechna tlačítka a točítka, pomatlat displeje a pohladit kolečko iDrivu. Až na podivná tlačítka s nastavitelnými předvolbami a čísílky, kterým jsem za celou dobu nepřišel na kloub, je tady vše, jak má být. Všechna BMW používají podobnou architekturu palubní desky a pokud člověk jednou v nějakém seděl, neztratí se. Baví mě i digitální přístrojová deska. Ta dokáže zobrazit auta kolem sebe a na displeji umí zobrazit i více motorových vozidel. Kamiony a autobusy jsou zobrazeny jako velký hranatý náklaďák, osobní auta jako malé BMW a i motorkáře auto rozezná a na displeji vykreslí siluetu motorkáře. Milý detail.

První stovky kilometrů na dálnici sice řeknou, že velký sedan je tu jako doma, a dokonce ke svému provozu v rychlostech mírně nepředpisových nepotřebuje mnoho benzínu, ale až ranní slunce a jízda do práce ukáže, k čemu je tady to označení e. Ani jsem si nevšiml, že jsem celou cestu projel bez spálení jediné kapky benzínu. To uvědomění přichází až s ranní kávou, a tak mi 530e nenuceně ukazuje svoji druhou stranu. Vlastně to dává smysl.

Foto: Jan Machač

Ano, můžete namítat, že nevýhoda plug-in hybridu spočívá v tom, že si s sebou vždycky vozíte zátěž navíc v podobě baterií a smířit se musíte i s menším kufrem. A nedejbože, když se vám to vybije, to pak musíte spálit víc benzínu. Ale to nemůžu souhlasit. Zaprvé, hybridní ústrojí má stále nějakou ‚štávu‘ v zásobě i když ukazatel baterie hlásí, že došly. Takže je stále funkční. A zadruhé, i když jedete po dálnici, kde se elektromotor uplatní méně, můžete si to připodobnit k něčemu, co možná znáte. Já třeba po kapsách tahám vždy švýcarský kapesní nůž, zapalovač, papírové kapesníky a propisku. Nepoužiju je zrovna každý den, ale jsou chvíle, kdy to přijde vhod. A podobně to můžete mít i s onou elektrovýbavou ve voze. No, tohle přirovnání možná trochu kulhá, ale snad chápete, co chci říct.

Takže tu máme dvě tuny, necelých 300 koní a 420 Nm kroutícího momentu. Stovka za 5,9 sekundy zní jako adekvátní údaj a dynamika v provozu je příjemná. Synergie mezi spalovacím a elektrickým motorem je příkladná, spotřeba paliva i v případě provozu jen na benzín u mě nepřekročila sedm litrů na sto. Asi jsem málo divočil, ale proč taky… Není to stroj na zábavu jako M340i. Pětka je naladěná spíše cestovně a komfortu přidávají i o něco menší kola, než bych čekal. Osmnáctipalcové ráfky černé barvy na šedivém autě moc nevyniknou, ale jsem za ně rád. A když se dostanu na zábavnou okresku, tak mě pobaví. Vyšší bočnice nejenom přidává na komfortu, ale v zatáčkách a rytmu mírně nelegální rychlosti je více cítit, jak má sklony se více hrnout, trochu sklony k nedotáčivosti, které jsou tvrdě potlačeny aktivním řízením zadní nápravy a pohonem všech čtyř kol. Skoro mě až překvapuje, jak to celé působí hravě. Překvapivá je i decelerace. Při plných brzdách z vyšších rychlostí je cítit, že dvě tuny dělají své a záď působí trochu nejistě, ale příplatkové ‚M‘ brzdy si společně s rekuperací poradí.

Když jsem si zašel nakoupit, tak jsem na chvíli auto připojil na nabíječku. Těch třicet minut, během kterých nakoupím potraviny a kávu, stačí na dobití pár kilometrů. Maximální dojezd na elektřinu, který je 530e schopna nabídnout je 60 kilometrů. V realitě jsem se dostal k padesáti, což je stále hezké. Stačí to na to, abyste k přesunu mezi městy použili spalovací motor a v něm se pohybovali bezemisně. Dobít můžete i jízdou. Ale to jsem odběhl. Když jsem se vracel k autu, postaveného u nabíjecí stanice, docenil jsem jistou absurditu toho pohledu. Jako by tam ani nemělo patřit. Působí jako typické auto se spalovacím motorem. Je elegantní a nemůžu se vynadívat na to, jak velkou plochu má kapota. Ano, líbí se mi. Snad i více, než řada 3. A už z dálky se na mě směje ‚eMkový‘ znáček umístěný na předním blatníku. Vážně tohle auto patří k nabíječce? No ano.

František nebyl dostatečně vystaven síle a váhavosti tohoto malého turbomotoru bez hybridu, takže si dovolím přijít s informací, že ten hybrid konečně dělá z přefouknutých čtyřválců, které jsou efektivní a silné, i čtyřválce “jdoucí krásně za plynem”, ať už to v tomto hybridu znamená cokoli. Až ono “e” na konci udělá z BMW x30 něco, co se chová skutečně jako řadová nefoukaná šestka. Jen je to tedy o dost silnější… – pozn. Jeniik

Foto: Jan Machač

Verdikt

Honza měl pravdu. Líbilo se mi. Přesně se trefilo do mých představ o velkém a pohodlném sedanu, a ještě k tomu přepsalo moje představy o tom, jak by měl plug-in hybrid fungovat. Hladkost, s jakou celé ústrojí dokáže pracovat, je nevídaná. Jestli má někdo pocit, že hybridní auto ho připraví o požitek z jízdy, mýlí se.

A víte co? Dokonce mi i dává smysl. Kombinovaná spotřeba po týdnu a bezmála devíti stovkách kilometrů se ustálila na 7,2 litru na sto kilometrů. V dálničním režimu za přiměřených rychlostí jsem se pohyboval pod šest. A když koukám do ceníku a porovnávám to s cenami spalovacích verzí…Výkonově obdobné verze, tedy 530d xDrive (již od 1 678 300 Kč) a 530i xDrive (již od 1 543 100 Kč) vyjdou na podobné peníze. A pokud bych netoužil speciálně po spalovacím motoru, co bude hrabat zadními kolečky, nejspíš bych o nich ani nepřemýšlel. Pro dostavník každodenní potřeby bude tato verze ta nejlepší.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný čtyřválec 1 998 ccm + elektromotor
Výkon celkově: 215 kW (292 koní) při 5000 – 6500 ot./min
Točivý moment celkově: 420 Nm při 1350 – 4000 ot./min
Výkon spalovacího motoru: 135 kW (184 koní) při 5000 – 6500 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru: 300 Nm při 1350 – 4000 ot./min
Výkon elektromotoru: 80 kW (109 koní)
Točivý moment elektromotoru: 265 Nm
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 230 km/h
0-100 km/h: 5,9 s 
Hmotnost: 1970 kg 
Průměrná spotřeba dle WLTP: 2,2 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 7,2 l/100 km
Cena již od (BMW 530e xDrive): 1 610 700 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Re
Redwood
27. dubna 2021, 13:03
2

Není to žádné specifikum tohohle auta, ale když už to v recenzi zaznělo... Tlačítka s předvolbama jsou jedna z nejlepších věcí, které BMW kdy vymyslelo!

Kdykoliv se potřebuju vymotat z neznámého místa, nebo si chci jen ověřit provoz, jedním tlačítkem zapnu navigaci domů (do práce, do posledního cíle, jak je libo). Druhým tlačítkem ji pak zase vypnu, bez ohledu na to, co jiného mám zrovna na displeji. Člověk si postupně vyzkouší, které funkce používá nejčastěji nebo které jsou schované někde v menu, a má je pak po ruce na jedno zmáčknutí.

reagovat
František Čáslavský
27. dubna 2021, 13:27
0

možná po nějakém delším používání by mi to začalo dávat smysl, díky za doplnění!

bkralik
27. dubna 2021, 13:44
0

Rozepsal byste to někdo? To jsou fyzická tlačítka s předvolbama? Někde na středové konzole? To zní jako opravdu zajímavý nápad!

HeavySmoker
27. dubna 2021, 14:32
4

Sú to fyzické (dotykové od rady G30 ďalej) tlačítka od 1 do 6 pod vstupom CD mechaniky (vidno na fotke v galérií článku), prapôvodný účel bol výber rádio stanice alebo obsluha CD meniča. Človek môže byť kdekoľvek v iDrive systéme, po dlhom podržaní sa na to tlačitko namapuje daná lokácia / funkcia v iDrive a následne je ju možné krátkym podržaním vyvolať. Jazdením prstom ale nestlačením vidíš náhľad čo tam je namapované. Je to praktické, ale napr. ja to vôbec nepoužívam, radšej používam hlasové ovládanie.

reno01
30. dubna 2021, 13:40
0

G30 nejsou "jen" dotyková jako na touch devicech, musí se jemně zmáčknout - alespoň u pre LCI verze, model 2019. Jinak je to pecka, potvrzuji a přidávám další způsoby použití kromě těch co už tu byly zmíněny. Já mám první 3 volby nejvolanější čísla. Z toho na 3. pozici mám číslo na garáž. Blížím se k vratům, zmáčknu 3ku a přijedu k otevřeným vratům (mám i dálkové ovládání vrat na dálku, ale v práci nejdou nakódovat, tak jsme vyřešili přes gsm). Na 4. pozici změna barev podsvícení - co jízda, děcka chtějí jinou barvu :) na 5. pozici sportovní budíky s výkonem a krouťákem. Co je u toho super, tak když nevíte co kde je, tak se kteréhokoliv dotknete a ono vám to ukáže na displeji co kde máte nastaveno.

Re
Redwood
06. května 2021, 12:05
0

Sportovní budíky mám na jednom tlačítku taky :-) Dál ještě přepínání režimů displeje (rozdělený/jen mapa)

Csaba
27. dubna 2021, 17:43
1

Měl jsem toho hodně na jazyku když jsem četl že "tady je svět ještě v pořádku" a tím pořádkem bylo myšlena dvoutunová a dvoumilionová "trojka" :) ale nechtěl jsem "plivat jedovaté sliny" :) Každopádně, pokud tedy dvoutunové BMW, tak rozhodně a stokrát raději tuhle "pětku" :)

reagovat
František Čáslavský
27. dubna 2021, 19:47
0

Nadsázka, příteli! ;)

Csaba
27. dubna 2021, 20:21
2

Ovšemže, beze všeho. Nicméně, jak jsem uviděl to "příteli", okamžitě mi na mysl přišla tahle scénka:

Csaba
27. dubna 2021, 20:24
2

Pustil jsem si to víckrát a řekl bych že ten výraz v obličeji a pohled dlouho studoval J. Statham a "vzal si z něj ponaučení" :-)

lu
lumix
27. dubna 2021, 20:38
0

Asi jsem tam Stathama nějak přehlédl a to jsem si to pustil vícekrát, ale ne a ne ho najít.

Csaba
27. dubna 2021, 20:44
0

Nepřehlédl, on v tom nehraje. Ale koukám na Willise jak se za Travoltou (nechápavě) otáčí a jako bych viděl Stathama s jeho typickým ocelovým pohledem :)

liška
29. dubna 2021, 09:33
0

A to je teda schopný si vyrobit šťávu do baterek samo, nebo to dřív či později musí na nabíječku? Teď myslím kompletní nabití do plna.

reagovat
HeavySmoker
29. dubna 2021, 10:16
2

Áno vie, má to režim Battery Control, kde si nastavíš pod akú úroveň nechceš s baterkou ísť a bude sa udržiavať pálením benzinu. Môžeš navoliť aj plné dobitie. Vraj to má zmysel dobiť si cestou po diaľnici na následnú elektrickú jazdu po meste, ale zákon zachovania energie mi hovorí že je to dobré len ak sa úplne zakáže vjazd s ICE do centier miest.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem