načítám data...

BMW M340i xDrive: Švýcarský kapesní nůž

Šedá barva, černá kola, limitovaná edice, 275 kilowattů a pohon všech kol. Zní to jako recept na to správné rodinné štěstí, že?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: BMW M340i xDrive: Švýcarský kapesní nůž

V redakci máme takové uspořádání, co se testovacích vozů týká, které je vždy spravedlivé. Každý dostane auto podle svých zásluh. Tedy, hlavně pokud bývá vzhůru a online. Nabídky vozů a termínů totiž zaznívají v redakčním chatu. A pokud je někdo pohotový, může sobě uzmout zajímavé vozidlo. A nejinak to bylo i s BMW. Dan byl zrovna zaměstnán, Jeník ještě spal. A já měl zrovna vypitou dopolední kávičku. M340i! Bude moje! Jeník byl pak toho dne kyselý. Víte, on by totiž jinak byl ideálním kandidátem. Svou krizi pozdního středního věku sice vyřešil nákupem placatého Camara, ale to je zatím jaksi… nepojízdné. Dostal jinačí šedivé auto a byl spokojen až do jeho zkrácení. Vlastně nakonec můžeme být rádi, že nedostal do rukou a nezkrátil BMW. Je taky šedivé, že. Ale dost bylo vynášení interních procesů a údajů o vozovém parku pana Machače.

Máme tady BMW, které má snad to nejvíc nej, co je možné. Řada tři je nejlépe prodávanou napříč nabídkou BMW, takže je logicky i nejoblíbenější. A to i u našeho redakčního Alfisty! Kdysi to bylo nejmenší BMW, dnes už jde velikostně spíš o M-ko. Což nás přináší k dalšímu… M340i je tou variantou, kterou zvolí člověk, pro nějž by byla M3 až příliš extrémní. Kompromisem mezi rodinným sedanem a sportovním autem. Může to ale vůbec fungovat? Nejsou ty ústupky od M3 až příliš velké? Posuďte sami. M340i je dostupné pouze s automatickou převodovkou. A pohonem všech čtyř kol. Katalog dílů M-performance prořídl. A je to mild-hybrid!

Ano, tam vzadu už slyším ‚Hereze!‘ a vidím plápolání pochodní, ale ještě chvilku počkejte. Ono to možná dává smysl.

Foto: Jan Machač

M340i je totiž potenciálně doopravdicky univerzálním autem. Takovým, kterým odvezete babičku k neteři, aniž by po cestě došlo ke křižování se a nadávkám, a které hned potom ztrestáte na přilehlé okresce. Takové, které vezmete na trackday a nebudete moc přemýšlet, jestli to vydrží. Ani nebudete muset… Takové, kdy jen pomyslíte na neplechu a o několik vteřin později doufáte, že v okolí nebyla žádná hlídka dopravní policie. A které vás nepřestane bavit.

K té zábavě se ale dostaneme až po seriózní práci! Nejdřív je čas na trochu hodnocení. K testu mi byla zapůjčena verze, kterou každý druhý mít nebude. Pokud se jich prodá více než 680. Jde o First Edition, kterých je vyrobeno pouze 340 kusů. Tato verze se vynačuje barvou Frozen Dark Grey, která perfektně zapadá do městské šedi ranní jihomoravské metropole. Křivky trojky nijak nezakrývá, stále tady máme etalon evropského sedanu, vyvážené proporce, skoro až umírněný design, který místy akcentují ‚emkové‘ doplňky. Nejde ani o zbrusu nový model, takže se klesání do kolen nekoná. Já mám jen jeden problém… fakt nejsem fanoušek téhle barevné kombinace. Šedá barva, černé lišty, ledvinky, kola… Svět je už takhle dost temný. ‚Moje‘ M340i by prostě vypadala jinak. Pak si ale sednu dovnitř a říkám si, jestli to nebyl záměr.

Foto: Jan Machač

Venku temno, vevnitř párty! Druhou specialitou první edice M340i je interiér, který je modro-bílý a dle příručky zde najdeme kůži Merino. Sedačky s kombinací modré, bílé a modrého a žlutého prošívání mě fakt bavily. Nějakou dobu jsem se vážně nemohl rozhodnout, jestli už je to kýč, nebo je to naopak geniální kombinace. Pak ale vyhrálo to druhé.  Jen se na to podívejte! A k tomu ty pásy!

Foto: Jan Machač

Že je trojka etalonem sedanu, se nezapře ani uvnitř. Jako v téměř každém BMW vás interiér tak trochu obklopí a bude vás trochu hýčkat. Nepůsobí přehnaně futuristicky, snad vyjma digitálních budíků, které jsou jako obvykle velikou kontroverzí. Někdo by preferoval budíky analogové, ale já myslím, že je to jedno. Zobrazení tu nemám moc co vytknout. Vlastně celému interiéru. Všechno je tu vyladěno a zpracováno na té úrovni, kterou v BMW zamýšleli. Co bych jen zlepšil… Snad leda někdo by ty barvy vyměnil…

Tím bychom to měli z krku. Teď k tomu důležitému. Pod kapotou M340i se nachází třílitrový šestiválec B58 s twin-scroll turbodmychadlem. Proměnné časování ventilů, proměnné časování vaček, to všechno tu je. A co ten mild-hybrid? Tím ještě tento automobil poznamenán není, až od roku 2021 jsou motory B58 vybaveny mild-hybridním ústrojím o výkonu 8 kW. Tak trochu jsem vás zatahal za fusekli. Výkon tohoto ‚puristického‘ motoru je 275 kW a 500 Nm. K motoru je připojena osmistupňová převodovka ZF, která pohání všechna čtyři kola. Preferenci mají ta zadní.

Jak to jen všechno dohromady může fungovat? Vlastně dost dobře. Ačkoli máte pod pravou nohou vždy koní více než dost, je strašně snadné jen tak se proplétat městem či okreskou, držet se rychlostních limitů, aniž byste propadali depresi, že to působí strašně pomale. A u toho pálit něco kolem osmi litrů benzínu na sto kilometrů. V tomto režimu vám bude M340i věrným společníkem. Ale až tomu dáte pořádně napít, ukáže se, že to může být ještě lepší.

Foto: Jan Machač

Je těžké popisovat jízdní vlastnosti něčeho, co se chová přesně tak, jak chcete. M340i prostě padne do ruky, je strašně jednoduché to prostě zadupnout a jet. Řadový šestiválec začne pět starobylé písně svého lidu a tlačit řidiče do sedačky, převodovka hladce řadí v otáčkách, kde uzná za vhodné, případně se nechá poopravit pádly. Zadní kola se občas mírně protočí a záď auta mírně vybočí. A uprostřed téhle symfonie sedí člověk, který se směje jak psychopat. Za deset na sto.

Jízdní vlastnosti mě nezklamaly, celkové naladění podvozku je spíše tužší, ale všichni víme, že pro něj tady jsme. Bez něj by písmenko M nemělo takovou váhu. Dostanete přesně to, o co jste žádali, a je tak snadné to ovládat na všech površích. Na sněhu mě xDrive skoro až štval svojí efektivitou, kdy mi z pomalého bezpečného driftu udělal drift rychlý. Ale že bych si na to chtěl stěžovat, to zase nemohu říct… Já si vlastně vůbec na to, jak to jezdí, stěžovat nemohu. Sakra.

Foto: Jan Machač

Verdikt

Kdybych měl jednoduše popsat M340i, řekl bych, že je to švýcarský kapesní nůž mezi sportovními sedany. Jen s tím rozdílem, že švýcarských kapesních nožů jsem měl za život více než BMW M340i. Je to přesně to auto, které nebudete mít problém používat každý den. A které vás jen tak nezačne nudit. Budete sice ochuzeni o zážitky, které by přinesla zadokolka, ale věřte mi, bude to stát za to.

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný řadový šestiválec 2 998 ccm
Výkon: 275 kW (374 koní) při 5800 – 6500 ot./min
Točivý moment: 500 Nm při 1850 – 5000 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 250 km/h (ano)
0-100 km/h: 4,4 s 
Průměrná spotřeba dle WLTP: 9,2l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 9,7 l/100 km
Cena již od (BMW M340i xDrive): 1 639 300 Kč
Cena (BMW M340i xDrive First Edition): 2 500 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ickxs
12. ledna 2021, 03:02
0

Pro minulou 340i jsem mel slabost, tahle by se mi urcite taky zamlouvala...ale 2,5 mice? Uff... Chapu, ze to je jakasi limitka...ale za tyhle prachy mam krasnou M3, se kterou se da taky jezdit daily bez nejakych omezeni

reagovat
esmo
12. ledna 2021, 06:36
0

Ale to bude M30 F80, starej model. Málo kdo takto uvažuje jako ty...skuteční zákazníci co to koupí nový, chtějí aby to byla funglovka aktuální generace :D
Ale upřímně, daily bych M3 jezdit nechtěl...

Sedrik
12. ledna 2021, 11:55
2

K tý ceně - naklikal jsem si to v rychlosti v konfigurátoru (kombi, modré), naházel tam must have výbavu + nějaké blbosti navíc (Head up) a cena 2.082.000 Kč. Což s nějakou slevou a bez DPH bude 1,5m.

To není tak strašné za auto, co má skoro 400 benzínovejch koní, dá se s ním jezdit každej den sníh nesníh a je v záruce...

Za mě super

A ke zvuku - když jsem jel o vánocích na moravu, potkal jsem se s tímhle vozítkem u Brna na dálnici (řidič na mě něco gestikuloval, ale protože měl zatmavená okna, vůbec nevím co). Každopádně jsem na něj "zaprděl" z výfuků a on pak na mě a znělo to hezky. Není to zvuk, jako měla atmosferická N52, ale že bych s tím měl problém - to ne.

Sedrik
12. ledna 2021, 11:56
4

Hezčí, než ta nudná šedá

Ju
Junior
12. ledna 2021, 05:45
8

Hale dobrý. Ale prostě ani nehoup. Nemá to srdíčko, duši. Neotočím se za tím. Za 3 roky facelift, za 5 let si to bude moc v bazaru koupit kdejakej trotl... Nelíbí.

Kurva, už zním skoro jak krab :D

reagovat
Mechanik
12. ledna 2021, 08:51
2

Trotl jo, za pět let, ani náhodou, kde by na to vzal. Chápu že když jsi zvyklej na prvotřídní kurvy že pak z holky na baru ti nehoupne, ale tohle fakt není auto co si za pět let může dovolit každej, reálný svět takhle nevypadá.

František Čáslavský
12. ledna 2021, 09:05
8

Juniore, stárneš! :D

krab
12. ledna 2021, 10:28
1

Aspoň tu mám nějakýho následovníka ... :-D Ne, náhodou, možná vás to překvapí, ale nová trojka se mi ve skutečnosti líbí. Co se týká ceny, nemusí mít každý tuhle "sonder" edici, dá se to moc hezky nakonfigurovat tak, aby to nevyšlo přes 2 miliony , navíc BMW dealeři umí udělat nějakou tu slevičku. V touringu, jako služební? Tímhle autem podle mě nepohrdl vůbec nikdo z nás... Ovšem hozená rukavice by bylo C43 AMG 4 Matic. To by se složitě vybíralo, které z nich. Ale bavorák je teď novinka...

Ju
Junior
12. ledna 2021, 11:32
0

Mechanik: ok, tuhle plaketkovou edici ne. Ale jinak? Půl milana co to bude za 5 let stát, je na petiletej leasing desítka měsíčně? To dneska dá každej, kdo to fakt chce. A je to vidět na silnich. V regionu teď potkávám víc F10 než nových superbu. Pro mladyho kluka do kolbenky a zpět ideální. Novej model, ceny padly... A říkám, za mě super. Čtyřkolka, automat, koně, hybrid, sicko ty vole. Kdybych měl potřebu, tak spotřebič dobrý. Ale prostě z toho nějak ne vlhnu, vidím to asi jako tu A4 35tdi co se tady testovala nedávno.
A přitom to není o penězích, že by to bylo moc levný, moc pomalý... To vůbec ne. Jen mi to nějak nic neříká.

esmo
12. ledna 2021, 12:01
3

5 let starý 340i teď stojí půl míče? Kde? Teda ty kusy co mají nalítaný 220tis nepočítám :D

Ju
Junior
12. ledna 2021, 12:17
1

A jaký kusy si myslíš, že kupujou trotlové? Ty po prvním majiteli co to měl jako pátý auto a najel 10kkm rok?

esmo
12. ledna 2021, 12:19
0

No, to je pravda, že nevím. Tyhle lidi osobně neznám...ale jestli jsou schopni kupovat vylítaný kusy s minimální výbavou, tak máš asi pravdu. Já sám bych ale nad 100tis km nešel :D

Kuře
12. ledna 2021, 15:07
7

Juniore, desítku dneska dá každej? Fakt? Ty vole to jako musím přiznat že asi trošku závidím sociální bublinu ve který žiješ, já mám sice, troufnu si tvrdit, poctivou pražskou výplatu, ale desítku měsícne jen za blbý auto, ještě vylítaný, bych fakt dát nemohl... Leda bych snad šel bydlet někam na periferii a možná ještě dál...

beastar
12. ledna 2021, 15:35
1

Kure: Ja ted platil mesicne za blby auto 25,000 vc.dph.Pravda defakto novy:D Jako jo desitku dat kazdej nemuze, ale lidi, co muzou je hodne. S Juniorem trochu souhlasim. I v tom, ze auto je to krasny, ale taky me to na cuore moc nepusobi.

Kuře
12. ledna 2021, 15:49
0

Jasné Bíste, ty ty prachy máš, to víme, já narážel jen na tu větu že může každý kdo chce. Ono totiž desítku měsícne jen tak nemůže vyhodit většina populace...

Jinak samo že souhlas, taky se mi líbí... Z Německý trojky 340i Céčko a A4ka asi nejvíc...
-
Komentář upraven 12. 1. 2021, 15:51:17
-
Komentář upraven 12. 1. 2021, 15:52:20

beastar
12. ledna 2021, 16:03
0

Kure: A tak taky uz to neni zdaleka co byvalo. Point byl spis to, ze kdyz neco chces klidne na tom pritlacis. Pro priklad za R.S. T platim skoro tu bajnou desitku a umim si to predstavit i z lepsi vyplaty kdyz to mas jako jediny auto.

Chapu ze kdyz nekdo bere cisty tri petky a ma hypo na 15, ze desina za karu nepripada v uvahu za ojety bawo. On Junior podle vseho je spis taky v te spolecnosti podnikatelu a sefu, nez mezi stredni tridou zamestnancu.

Ju
Junior
12. ledna 2021, 16:59
1

Byste se divili kolik znam lidi co bydlí u mámy, dělají buď na part time při vs nebo operátora výroby na tři směny a splacej si 3-5 lety bawo. Spolužák ze střední dělal 3 roky každý léto ve skladu v AT dvanáctky, aby to na 4letou na mrdky dojetou pětku dotlacil...:)

Kuře
12. ledna 2021, 19:18
5

Njn, to pak jo, kdybych bydlel v mamahotelu tak to na to pětiletý báwo taky dám. Ale přesně jak píše Bíst, když k tomu máš splácet hypotéku, nebo v mém případě nájem, tak už pro tebe je volba jasná, našetříš dvě kila na šestiletou oktávku v naftě, narveš jí paštikama a hurá směr Chorvatsko;))

gr
greg
12. ledna 2021, 23:23
0

"našetříš dvě kila na šestiletou oktávku v naftě, narveš jí paštikama a hurá směr Chorvatsko;))"
To je tak smutná predstava, že sa mi až slza tlačí do oka :(

Sa
Sato
12. ledna 2021, 23:35
2

To sa takto neda brat. Ten osobny priestor vlastneho byvania ma svoju cenu. Byvat u rodicov, tak kazdy druhy borec po tridisatke naskrabe aj na ojete galardo :) Do nemovitosti toho padne strasne strasne moc. A pri baraku to nikdy to nekonci.

BubaaCZek
13. ledna 2021, 00:05
0

Tady na mne vypadlo jedno laskominove bawo od prvniho majitele:
https://www.otomoto.pl/oferta/bmw-m5-e60-507km-automat-bezwypadkowy-salon-pl-od-nowosci-w-1-rekach-ID6DwScH.html#0f9aa25d67
To uz skoro za hrich stoji...

esmo
13. ledna 2021, 06:22
0

Jako bonus potřeba nového motoru v ceně vozu :D

Ju
Junior
18. ledna 2021, 13:45
2

Kuře: hale mě to teď taky nový auto "stálo". Přitekly nějaký kapříci, tak už jsem měl to "AMG skladové vozy" otevřený, ale pak mě tak napadlo, jestli nejsem náhodou debil, že budu parkovat AMGčko na sídláku kde platím nájem nebo u mamahotelu (ačkoliv provozní nic nenamítala). Takže šupky dupky na sreality a zpátky do naftovýho koncernu. Realita bolí. Snad to ještě stihnu koupit, než bude stát benzín 50 Kč / litr.

BubaaCZek
18. ledna 2021, 14:47
2

Páni Juniore, nejenom že stárneš, ty i moudříš :)

Ju
Junior
18. ledna 2021, 15:49
0

já tomu říkám spíš úpadek.

VK
VK
18. ledna 2021, 18:14
0

Tady v tom našem maloměstečku jeden na sídláku s takovým C43 parkuje....aneb ty skrupule co tomu řeknou sousedi tak úplně nechápu, ale třeba to jde na vrub scházející sociální inteligence, kdo ví.

Ju
Junior
18. ledna 2021, 20:39
1

Já myslel spíš že je blbost kupovat AMG keš a bydlet v nájmu než parkovat na sidlaku...:)

Sa
Sato
18. ledna 2021, 22:26
0

Junior: za normálnych okolností by si mal pravdu ale pri cenách 100tis/m2 za pekný byt, nájom može byť stále tá ekonomicky prijatelnejšia varianta, možno aj s tým AMGčkom :) Hlavne ak ho máš už dlhšiu dobu bez zmeny výšky a majitelovy je to tak nejako jedno. Jedného času som býval v byte v centre Brna za nájom ktorý bol skoro na úrovni úrokov hypo (2%) z trhovej ceny daného bytu. Doteraz si hovorím, že som vlastne býval zadarmo. Cena bola rovnaká cca 8 rokov, ako som sa dozvedel od predošlých nájomcov. Majitelovy to bolo proste jedno. A nebol to úplne ojedinelý prípad.

Ju
Junior
19. ledna 2021, 09:47
-2

Z Prahy jsem utekl před modrýma zónama, kolonama a Pirátama. 100tis/m2 za pěkný byt se mě tak netýká :) Přechod na online výuku VŠ mi s tím jenom pomohl. Teď je to teda takový rozházený, tak si pražskej byt ještě držím, co kdyby nás náhodou do tý školy chtěli z ničeho nic nahnat zpátky, ale už se těším jak ho pronajmu a odstěhuje se natrvalo k nám na dědinku, kde si za cenu 4+1 v širším centru Praha postavím něco, čemu se za 100 let bude říkat "rodinné sídlo Juniorova klanu" a všem sociálně spravedlivým z t tý "nadmetráže" praskne hlava.
Nízkej člověk, to já jsem.
:))

Ju
Junior
19. ledna 2021, 09:51
1

A btw. hale já věřim tomu, že někdy ten nájem může asi tak nějak z učebnice dávat smysl. A kdybych potřeboval, tak ten graf taky nakreslím. Odhadneš náklady na opravy, zahlásíš něco o nákladech ušlé příležitosti z akontace (...) a občas ti ten nájem vyjde.
Ale pro mě to není. Já jsem oldschoolovej a vědět, že ikdyby se posralo (s vyjímkou války a komunismu) úplně všechno, tak mám kde bydlet a nemusím za to nikomu platit ani korunu, je pro mě hrozně důležitý. Ikdyž to třeba nedává smysl z čistě racionálního pohledu.

Sa
Sato
19. ledna 2021, 11:20
0

To chápem a plne súhlasím. Spávať vo "vlastnom" je fajn pocit. Války by som sa úplne neobával, ale tá druhá spomenutá záležitosť by nás v nejakej forme mohla za život dostihnúť. Ono stačí šikovne progresívne nastaviť daňe z nemovitosti a zrazu by kopec ludí malo fakt smolu. Ani by nebolo potreba nič vyvlastnovať ako v komunisktickej zlatej ére '50.
Ty robíš v stavebnícte, tak mi to možno potvrdíš alebo vyvrátiš ale príde mi že za posledných pár rokov sa aj cena výstavby značne zdvyhla. Jednak sú ludia zhýčkaní a vyžaduju kvalité pohladové materály, ale aj cena práce išla strmo hore. Jeden kamrát sa snažil poptávať trochu komplikovanjší dom na klúč a padli cifry cez 10M. Bungalov 260m2 v pasivu v do Lka, V projekte samozrejme veci ako TČ, rekuperace, portálové okná.

Ju
Junior
19. ledna 2021, 12:20
1

Cena šla nahoru a hlavně šla dolů kvalita, ať už samotného provedení nebo co se týče komunikace / dodržování termínů.
Poptávka dramaticky převýšila nabídku a hlavně lidi mají peníze (=jsou ochotný zaplatit, protože narozdíl od našich otců už sami nepostaví ani hrubou zeď z Ytongu), takže každej trouba zakládá stavební firmu, případně se majitelé menších stavebních firem (do 50 lidí řádově) pouští do expanze, která většinou vypadá tak, že se nabere nesmyslnej objem kšeftů, na "černé" práce se navezou ukrajinci (v tom lepším případě) a po tom mezi stavbama lítá původní firemní tým, kterej opravuje ty nejviditelnější sprasky, případně dodělává v obrovským časovým tlaku speciality, okna / elektriku (...). A pozor, nic proti UKčkům. Spousta z nich jsou super šikovný kluci. Jenže oni se taky nebojí si za práci říct o řádný prachy, takže stavebníci většinou nabírají druhou ligu.
Výsledkem je, že v oboru kterej na fušeřinu, neplatiče, prvoplánové podvodníky typu dostat zálohu a utéct (...) trpěl už předtím se začíná objevovat ještě víc lemplů.
Další specialitou je to, že opravdový odborníci (elektrikáři, klempíři...) nedělají pod firmama, ale pracují sami na sebe pro přímého zákazníka. Reálně si přijdou možná na 2x-3x tolik než pod firmou, o práci se vopravdu bát nemusí, účetní je stojí pár tisíc a na nemocenskou / dovolenou si s přehled vydělají. Takže od firmy, která ti staví barák na klíč, s největší pravděpodobností nedostaneš práci "těch nejlepších" protože ten si za měsíc na stavbě řekne tolik, že čtvrtina zisku co měla bejt z celýho baráku je pryč.
A konečně, nejvíc stavebnictví trpí na to, že snad v žádným oboru kromě fin. poradenství není takovej podíl "přeprodáváčů". Spousta kšeftů je řešená developerem, kterej potom soutěží stavební firmu, která to často ani sama nestaví, jenom to rozdělí mezi menší party / řemeslníky. Kterým ideálně ani nezaplatí. Což zase, ty nejlepší "dělníci" vědí. Takže se do těch velkých projektů ani nepouští. Zdravíme na Pankrác ;)

Obecně, stavebnictví v tomhle stavu, v jakým se nachází teď, bude muset skončit. Lidí, co umí, je čimdál tim míň a můžou si říkat o neskutečné peníze. Které bohatej člověk (ne, to opravdu není "jenom" milionář) bude umět zaplatit. Ale standardní střední třída na 25 yo hypo to prostě nedá. Z principu je stavba hrozně drahá. Máš prostoje, každej kšeft je prakticky zakázka ve smyslu speciální výroby (schválně zavolej do nějaký firmy co má katalog RD, jestli už každej z nich aspoň jednou stavěli a jestli ti řeknou že jo, tak buď lžou nebo ho stavěli před 10 lety a ta parta už tam ani nedělá), krade se (...). Budoucnost bude v sekání typizovaných baráku v halách, ať už konťáky, dřevo (...), kdy se to na stavbu jenom doveze na kamionu a šikovná parta zámečníků to dá za 14 dní dohromady a napojí na sítě. Pak se teprve můžou začít projevovat úspory z rozsahu a další výhody sériový výroby, který vrátí možnost stavět vlastní baráky i operátorům výroby z jiných fabrik než jen Škoda MB. Takový efektivně nebude moc standardní způsob výstavby (s vyjímkou staveb celých "vesnic", kdy se staví třeba 6 bytovek a 60 malých rodinných domků naráz) konkurovat. Koupit pozemek za městem a tam si nechat postavit barák přesně podle svých představ, ne nějakej typizovanej, bude záležitost horního 1% nebo šikovných samostavitelů. Nejsou lidi. A víc jich nebude. Musel by se dramaticky zmenšit stát, aby lempolové museli na stavbu a ne na úřady.

*pro představu, jak vypadá ekonomika stavby v zakázce. Jenom pergola, plácnu 4x4x2, černý jekly, komaxit a nahoře plexisklo tě vyjde kolem 150k, spíš trošku víc když přičteš DPH. Protože se to musí nakreslit, pak kolem toho 2 chlapi 2-3 dny běhaj a řežou, vrtají, brousí vaří, zkusí si to cvičně smontovat že to sedí (a když je zaměstnáváš a platíš odvody, tak nemůžeš počítat, že tě stojí dvě stovky na hodinu), plexisklo je drahý jako prase, potom lakování, sušení (kdy ti to překáží na dvoře), naložit to na auto, poslat 2 lidi, který když bůh dá tak za den, ale spíš dva, dokážou nabetonovat patky, postavit, smontovat / dovařit co je potřeba a pak se už zbytek dne zašívat, však co, řeknem že byla kolona a dostaneme diety. Auta, odpisy, silniční daně... Možná 5-6 měsíců bys v hypotéce splácet jenom tu zasranou pergolu, protožes musel mít extrabuřt.
Potom se nedá divit, že jde cena staveb nahoru. Dřív aspoň část nákladů "srazily" fachmani v důchodu, co si na stavbu došli na pár hodin denně odpočinout od manželky, brali prachy naruku a byli tak tou nejlevnější pracovní silou. To už taky pomalu končí.

Uff, jsem se rozepsal.

Ju
Junior
19. ledna 2021, 12:37
0

MImochodem, ještě 2 věci.
1. Průmyslové stavebnictví je úplně jiná kategorie. Sklady, haly (...), takže sloupy, pláštění, velkoplošné zateplování pěnou, lití podlah, velký vzduchoinstalace (...) jsou naopak relativně čistý prostředí. Oni totiž většinou podnikatelé nejsou úplně blbý, takže nejrůznější podvodníčci a fušeři se dlouho neuživí a naopak solidní podnikatelé dlouhodobě prosperují a rostou na základě referencí. Navíc je většinou zadavatel shodný s budoucím majitelem / provozovatelem, takže si to pohlídá.
Bohužel v oblasti rezidenční výstavby ve smyslu rodinných domků se scéna nemá jak vyčistit. Vždycky se nějakej blbec, co má radost jak mu někdo slíbil odvést práci za polovic než všichni ostatní, stačí jenom zaplatit půlku předem najde...A vždycky se najde nějakej "taky developer", co potřebuje aby barák vydržel jenom do převodu na katastru a uvolnění peněz. Praxe různých SPVček tomu jenom nahrává.

2. Stavaři se s "prosím cenovou nabídku na XY, díky" a pak už nikdy nic setkávájí snad častěji než prodejci nových aut. A ono nacenit stavbu je něco jinýho než se zeptat manažera jestli na tu 550d na skladu můžem cuknout ještě 100k. Často se tak při prvním kontaktu nic nepočítá, jenom se na to mrkne, na základě zkušeností se plácne "hale do 10 se vejdem, řekni mu 10" a čeká se. Když se dotyčný začne projevovat jako ne-úplnej prvok, začne se počítat a cena pak ještě klesne.
Nicméně za to co píšeš, ikdyž nevím co všechno přesně je included, nezní 10M (i bez pozemku) jako vyloženej přestřel. Jestli to byla čistá zakázka podle vlastního / externího návrhu, tak mi to nepřijde tolik. Ono záleží jak moc to chceš fancy. Ono i klika na dveřích může stát 500 nebo 4000. A ty samotný dveře 1 000 nebo 30 000,

Sa
Sato
19. ledna 2021, 13:29
0

uff, paradny rozbor :) diky. Priemyselné, v halách montovane domy mi tiež prídu ako logická cesta, ale zatial to nikde nevidieť, jedine tak tie mobilheimy či ako sa to volá v tom bývaju socky v US vo veľkom. Ale to je skorej karavan ako dom.
K tomu konkrétnemu projektu, išlo o návrh jedného fancy pána architekta, ktorý podľa mňa vie spraviť fakt pekné obrázky a tam to končí... takže za 150tis bol nejaký návrch, pár pekných obrázkov a mesiace fakt zlej komunikácie. Potom sa s nimi ukončila spolupráca a externý projektant na žiadosti stavebníka to trochu okresal, škrtli sa nezmysli a spravil z toho provádecí projekt. Na základe toho potom šli poptávky. Podla mna to nie je žiadna mega stavba, len mozno trochu netypická, veľký prizemný barák do Lka, na mieste už zbúranej klasickej radovky. Obyč deska s perimetrom po okraji, obvod 20cm vpc cihly + 30cm eps, vaznikový krov. Jedine tie okná dajme tomu su tam extra drahé, ale mysim, že bolo poptávané iba drevo, žiadny drevo/hliník, hliník. A potom TČ a rekuperace, ale to je snáď už dneska štandard. Nakoniec to bude riešiť subdodávatelsky a dúfa, že bude cenovo nižšie. Sám som zvedavý.

Sa
Sato
19. ledna 2021, 13:31
0

Niekedy keď si hovorím, že keď ma už bude IT fakt srať tak vždy si možem založit stavebnú firmu, však developer ako developer ::)

Ju
Junior
19. ledna 2021, 13:59
1

1. Z kontejnerů staví kde kdo, jde to vygooglit. Nemám zkušenost. Nicméně je to věc o který do budoucna přemýšlím. Mám rád takovej ten "industriální" look, kdybych si mohl postavit barák uprostřed Dolní Oblasti Vítkovice, byl bych hrozně spokojenej :-)
2. Mobilheimy jsou super. V poměru náklady x obytná plocha až abnormálně. Až se vlastně divím, že ještě nikdo nedostal nápad někde u Prahy koupit pole, natřískat tam sto mobilních domečků a pronajímat to. V Praze je tak draho, že by se ti do podobnýho bydlení mohli stěhovat i relativně solidní lidi. To někde u Ostravy nefunguje, tam každej kdo není úplná socka co dluží čtvrt milionu za popelnice, je schopnej koupit barák / byt v rozumný dojezdový vzdálenosti.
3. Výrobou baráků v halách se kdysi chlubilo NWT. Jak jim to jde / nejde netuším. https://alph.cz/panely-bloky/
4. Takový ty velkopanští architekti jsou noční můra každého projektanta a potom i stavitele. Návrhy typu "15 metrů převis bez další podpůrný konstrukce, 15cm tlustej max" jsou sice hustý na papíře a do soutěží. Ale stavět se to nedá :) Rozhodně je lepší / praktičtější / pragmatičtější se na stavbu ptát někoho kdo si říká projektant, ne architekt. Ten první kreslí a už dopředu přemejšlí kam dá trubky od hajzlu, jak velký budou okna, aby to šlo zaleplit (...). Ten druhej kreslí, jak říkáš, hezký obrázky. Samozřejmě, pokud seš ropnej Arab, kterej přijde na pole, ukáže co chce a ať se všichni třeba poserou, hlavně ať je to hotový a pošlou fakturu, pak jo, pak to jde. Kdysi jsme dělali na baráku jednoho pána z první desítky českýho Forbesu. A ty vole, to byla mrdačka. Návrhy od slovutnýho architekta, všechno na míru, stavební dozor naprostý peklo... Ale pánovi samozřejmě bylo skoro jedno, jestli tam 10 chlapů dělá jenom zámečničinu měsíc nebo dva. Tak pak jo, pak to jde :) Ale není to nic pro normální lidi, kteří se musí ptát na cenu.
5. No, to má kámoš blbý. Pokud je to jak píšeš, tak se do toho nikomu nebude moc chtít, protože je to, jak říkám zakázka. Blbě se odhadujou náklady, blbě se to lidem normuje (...). Když to sečteš se vším co píšu nahoře*, 10mio ti z toho vypadne jak nic. Protože šli nahoru i materiály, jako jsou třeba ta okna. TČ a rekuperace není vyloženě standard. V moderních domečkách v satelitech relativně jo, 75 kiláků od prahy už ne. U rekonstrukcí prakticky vůbec. Nezbejvá než popřát pevný nervy a hodně štěstí s výběrem subdodavatelů.
* btw pár stavařů co znám taky postupně opustilo stavění na zakázku a přešlo na "vlastní development". Nakupujou pozemky / starý baráky ve svým okolí, postupně řeší papírování a staví/rekonstruují baráky / bytový domy "pro sebe". Pak to pronajímají nebo prodávají, podle toho na co se najde lepší zákazník nebo parta sociálně slabých co si na to vyřídí dávky ze sociálky.
Zůstane jim tak celá "stavařská" marže a ještě si sáhnou na "developerskou / obchodní" marži. Navíc je nikdo nehoní, že zrovna elektrikář marodí a rozvody budou o týden dýl tě sere daleko míň než když ti za prdelí stojí nasranej klient co vříská něco o smluvních sankcích... Je to prostě daleko pohodlnější práce. Každej, kdo si někdy zkusil dělat pro sebe, ve vlastním tempu, "v sérii", už nikdy nechce jinak :) Do nějaký zakázky se ti pak ani moc nechce a logicky si pak za takovou práci říkáš daleko víc peněz.

Ju
Junior
19. ledna 2021, 14:05
0

Hale bejt malej developer, tak jako na vedlejší úvazek, když máš chuť a aspoň trošku peníze, není vyloženě průser. Svoje okolí znáš, tak se podívat kde je jaký pěkný pole a postupně ho vyjmout z půdního fondu, vyběhat územní plán / rozhodnutí, rozparcelovat... Návratnost kapitálu pomalá, ale víceméně jistá a relativně vysoká. Ale BTC numbers to nejsou, to je jasný.

beastar
19. ledna 2021, 15:18
1

To je pěkný když někdo mluví o svém oboru jak to hned vypadá jinak. Spoustu z těch věcí vím protože mám kámoše, ale jako je to evidentně taky mazec. A i se objevuje problém stejný u aut dejte mi to skvělý ať soused čumí. Hlavně taky slevu a nejlíp hned.

Mechanik
19. ledna 2021, 15:50
-2

K vaší plodné debatě, vono řemeslníci nevědí co by si za práci řekli a když to pak zhodnotím, tak si to udělám já líp, takže nechápu za co jim ty peníze dávat, a to nemluvím o nespolehlivosti, podvodech a okrádání. Přesto ty živnostníci nevědí co dřív dělat, ten stav společnosti je fakt smutnej.

Sa
Sato
19. ledna 2021, 17:15
1

Ono sám toho človek až tak veľa nespraví. Sem tam nejaký kúsok nie je problém ale na kompexnejšie veci je potreba viac ludí. Ja som si na rekonštrukcii baráku porobil vela vecí sám sem tam rodinou a kamarátmi, ale aj tak sa tam chtiac nechtiac vystriedalo zopár firiem a remeselníkov. Až na dva-tri prípady všetko fušery. Kopal by som ich do zadku.

1. Zateplenie fasády - finálka sa reálne nedá svojpomocne urobiť, a celé to je proste velký objem práce pre partiu na pár týždňov, svojpomocne po večeroch to je na celé leto. Pomocná ruská, lahko pochybné chovanie majitela firmy.
2. Strecha - nemožem o tom písať stále sa mi dvýha tlak keď si spomeniem čo ako dosrali...
3. Sadrokartóny - rýchlosť odborníka je niekde úplne inde ako trápenie sa sám, dobre investované peniaze, ale zateplenie a parotesnú vrstvu by som ich robiť fakt nenechal.
4. Anhydrové podlahy - to bola tá najelpšia skúsenosť, prišla dodávka plná ľudí, vyrojili sa ako mravce, začali chystať, potom prišiel domiešavač a za dva a pol hodiny boli preč. Len ma sere, že prvé patro sme čiastočne robili svojpomocne klasika poter + nivelačka.
5. Nerezové zábradlie na balkóne - bez nejakých skúseností to fakt nejde aby to vyzeralo pekne. Je to hlavný estetický prvok.
6. Zapravenie okien, sterkování - po prvom patre som sa s nimi rozlúčil a druhé si už radšej spravil sám, ale trvalo mi to fakt dlho.
7. Obklady v jednej kúpeni - pán obkladač by si zaslúžil páčidlom po chrbe, a dobre to vie pretože mi už nikdy telefón viac nezdvyhol. Druhú kúpeňu som si spravil sám, nikoho som nezohnal (ani za 1000kč / m2)
8. Parketáry - chcel som aby to bolo pekné, spravili - bolo to nahvno - reklamovali sme, prišli opraviť, znova to bolo nahovno.. čo viac dodať
9. Montáž plynového kotla a bojleru - treba razítko, asi narýchlejšie zarobené peniaze aké som kedy videl. To by aj beastar asi závidel.
10. Rekuperace, BD test - bez vybavenia to moc nejde

Mechanik
19. ledna 2021, 18:07
0

Máš pravdu že některé věci člověk sám neudělá, ale tak to jde udělat jinak. Kamarád postavil celý barák sám, cihlu po cihle, všechno sám, jen tesařinu potřeboval pomoc, měl složitou střechu, potřeboval podržet trám.
Já když jsem rekonstruoval byt, tak jsem si nechal od borce specialisty na rekonstrukce vyzdít příčku, chtěl za to 4t, za kousek zdi a letěl, protože to bych vyzdil líp já a po slepu. Celej byt jsem si udělal sám, včetně rozvodů, renovace parket atd
A tak je to se vším, chceš to mít pořádně a poctivě, urob si sám.

Ju
Junior
19. ledna 2021, 18:46
0

Doplním -> řemeslník je malá stavení firma se vším co píšu v úvodním postu. Fachmani udávají cenovou hladinu a spousta typku co se před 15 lety vyucila si najednou vzpomene, že by to šlo taky dělat místo montovani součástek v kolbence co dělali do teď. když vidí ty ceny. Mámo, bude bawo. Řemeslník, co má čas dřív než za rok je skoro automaticky lempl. Klempir mi teď vykládal že už má ksefty na 2023... Lidi co vopravdu umí nemají webovky, pomalu ani neberou telefony. Zní to hrozně tajemně a sektarsky, ale když ti do kanclu přijde týpek, ptá se po tátovi "no já bych potřeboval elektriku a on tvůj táta chodil na zakladku s XY, tak jestli by se neprimluvil, aby si na mě udělal čas..." tak to všechno zapadne.
Ale dostat takovýho na barák znamená si umět vybrat, což bez referencí nejde, pak si počkat a nakonec zaplatit co si řekne.

BubaaCZek
19. ledna 2021, 22:59
0

To jsou presne duvody proc jsem stavet nechtel. Ztratit timto 2-3 roky a zesedivet me vubec nelaka. Vyresili jsme to koupi cerstve dokonceneho domu a meli jsme stesti. Par stredniho veku zije presne jak pises tim, koupi hrubou stavbu v drazbe, vlastnima rukama pomalu dokonci, prodaji a koupi dalsi hrubou stavbu. Materialy zadny zazrak, rozumna stredni cesta, ale na kazdem detailu je videt, ze si s tim pohrali. Downside je, ze nemas barvy podle vlastniho vyberu apod. To jsme ale radi obetovali za moznost jen doresit par kusu nabytku a hotovka.

esmo
12. ledna 2021, 06:37
0

Pane Čáslavský, díky za test. Ale jedna velice důležitá otázka nebyla zodpovězena. Co zvuk výfukové soustavy?!

reagovat
František Čáslavský
12. ledna 2021, 09:05
0

No, abych pravdu řekl, ono to moc neřve. Vlastně je to spíš potichu na můj vkus.

esmo
12. ledna 2021, 09:57
0

Takže je to zralý na M Performance exhaust kterej už není v nabídce? :D Je to škoda, líbivej zvuk je jedna z věcí co mi na moderních BMW chybí...

František Čáslavský
12. ledna 2021, 10:06
0

Vidím v dáli plající pochodně? :)
Ten zvuk motoru tam furt je, jen je to trochu utlumené. Ale sic to na mě bylo spíš tiché, přijde mi to ok. Nemusí vědět všichni v okruhu několika kilometrů, že jsem se zrovna rozhodl, že už nechci bejt na týhle křižovatce a hezky s plným to odpálil pryč. :D

esmo
12. ledna 2021, 10:12
0

To rozhodně nemusí, ať je auto v comfortu klidné a tiché, to souhlasím. Ale ve sportu ať o sobě ten výkon dá vědět ! :D asi jsem ještě mladej a chci trochu toho divadýlka...

riderhenry
12. ledna 2021, 20:41
0

Tak ony zrovna Performance výfuky jsou tak fajn, že do nějakých 3 000 ot. jsou neslyšitelné a pak naopak perfektně zní a hlučné jsou tak akorát. I když je pravda, že mi teď začal při studených startech občas střílet, ale tak to se nedá nic dělat :D Rád v Brně a okolí předvedu :D Tady bych počkal na mistra Akrapovice, tam to bude asi dost podobné. I když už to není BMW díl, tak zrovna u této značky asi nikdo ohrnovat nos nebude...

esmo
13. ledna 2021, 06:20
0

Máš Performance exhaust na M340i ? Myslel jsem, že se právě už na nové modely kvůli regulím nedělají...

riderhenry
13. ledna 2021, 10:20
0

Nene, na stařičké 330i E90. Ale ten princip je u všech modelů stejný. Akrapovic dělá i M240i a Fkové řady dělal taky i 440/340i.

esmo
13. ledna 2021, 11:20
0

Akrap je fajn, ale mně se třeba víc líbí klasicky Performance zvuk..nevím proč :D
Jinak stará atmosférická 330i právě s Performance zvukem má nádhernej zvuk, známej to měl na 130i a byla to lahoda.

Sa
Sato
12. ledna 2021, 08:46
0

Z fotiek mi ta farba pripada ako folia, snad to je na zivo lepsie. Inak auto fajn, aj ta maska je na dnesne pomery bmw ok :) je to skoro cele zaslepene alebo sa to nejako aktivne otvara? Za tu zakladnu cenu 1.6M to znie ako dobra kupa

reagovat
Mechanik
12. ledna 2021, 09:12
2

Asi mi nedošlo proč má člověk za tohle dát o milion na víc, 1,6m ok, ale 2,5m za tohle, proč? Za 2,5m se dá koupit zajímavější auto

beastar
12. ledna 2021, 15:36
2

Mechanik: Zcela vyjimecne souhlasim:D

Mechanik
12. ledna 2021, 17:46
1

Pche a pak že se neshodneme :-D

wdave_t
12. ledna 2021, 11:30
4

Hezkej článek a věřím, že to je parádní svezení, ale já popravdě nechápu na jaký planetě je design G20 hezčí než F30. Přijde mi, že to takhle v BMW ale funguje už dlouho. E30 gut, E36 nic moc, E46 supr, E90 nic moc, atd. až doteď.

A taky žasnu nad tím rozdílem ceny "již" vs. "final edition" - ten rozdíl by člověku koupil MX-5 30th Annie :))) Úlet!

reagovat
Ju
Junior
12. ledna 2021, 11:36
1

Já hlavně nechápu tyhle speciální edice u nevrcholnych modelu. Jakože sorry, můžeš mít plaketky jak chceš, ale stejně jednou zaparkujes vedle M3 a budeš nasranej...

esmo
12. ledna 2021, 11:49
1

Proč by ty edice nedělali, když to lidi koupí? :D to bys byl špatnej obchodník džunijore...

Sedrik
12. ledna 2021, 13:59
1

Přesně - kdyby neměli zkušenosti s tím, že to hejlům udají, tak by to nedělali.

Ale souhlas - taky to moc nechápu (resp pochopim třeba Aniversary edition - i u nevrcholného modelu, pokud je to model, který je pro značku důležitý, což třeba trojka pro BMW je), ale tyhle first day edition, final edition....nerozumím... :)))

esmo
12. ledna 2021, 14:04
0

Ale zrovna tyhle sedačky v té First edici, strašně se mi líbí. Asi by to nebyl dostatečnej argument si tolik za trojku připlatit, nicméně, aspoň bych o tom přemýšlel :D

Ju
Junior
12. ledna 2021, 15:02
1

stejně jako ve vedlejším vlánku ohledně AAA auto.
Já se nesměju prodejcům, že nabízejí blbosti.
Já se směju blbcům, co je kupujou :)

PeterLuk
13. ledna 2021, 17:04
0

Súhlasím, mne sa viac pozdávala ako F30, tak F10 viac než ich nástupci :D Asi som konzervatívny no, ale nejak tam nevidím pokrok v dizajne...

beastar
12. ledna 2021, 15:31
2

Velmi dobry. Me se libi i ta barevna kombinace. Ten interier je super. Teda hlavne ty sedadla. Vykon dostacujici. Znacku dostatek..ctyrkolka, limitka. Cena se muze zdat vyssi, ale jak uz tu zaznelo slo by s tim neco delat. Navic teda v ranku premium sport sedan jsou dve mega tak nejak stabilka. Me se to libi ty prachy bych za to nedal je tam Bmw logo mam jinaci kandidaty. I tak good job.

reagovat
riderhenry
12. ledna 2021, 21:03
1

Nebýt toho závěru, normálně bych uronil slzu :)

beastar
13. ledna 2021, 11:09
0

Hmm zase takovy emoce netreba... Jak pisu nahore za srdicko me to nechytlo...

sheogh
13. ledna 2021, 22:23
0

Me by se to asi libilo. 4x4 beru spis jako bonus, pokud to funguje jak ma. A xdrive by mel preferovat zadni napravu... Navic ta prdel (na 2. fotce) se fakt povedla :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark  1968
Buick Skylark

1968 rok výroby
180 koní výkon
6 ccm objem

Cadillac Fleetwood Brougham 1984
Cadillac Fleetwood Brougham

1984 rok výroby
140 koní výkon
4 100 ccm objem

Alfa Romeo 166 2,4JTDm Facelift Bez koroze ES 2005
Alfa Romeo 166 2,4JTDm Facelift Bez koroze ES

2005 rok výroby
175 koní výkon
2 387 ccm objem

Chrysler Imperial Le Baron 1975
Chrysler Imperial Le Baron

1975 rok výroby
218 koní výkon
7 206 ccm objem

Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V 1995
Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V

1995 rok výroby
121 koní výkon
3 299 ccm objem