načítám data...

BMW 735i E32: Jako pan ředitel

Jak po třiceti letech jezdí vůz, který vozil i našeho prvního prezidenta? Snese srovnání se soudobou produkcí značky, nebo už definitivně zastaral?

zobrazit celou galeriiFoto:   Honza Hamster Křeček

Stará BMW mají mezi motoristickými nadšenci auru výjimečnosti a určité nedotknutelnosti. Teď nemyslím orezlé kompakty, jež rádobydrifteři posílají se železnou pravidelností do svodidel po každé menší přeháňce, ale spíše starší osmdesátkové modely. Za minulého režimu a krátce po revoluci u nás měly vozy z Bavorska punc výjimečnosti a kvality – mít “bavorák”, to zkrátka bylo něco. To platilo i pro tu nejobyčejnější trojku v “základě”. Pětka? To už byl koráb. A pak tu byla sedmička. Auto, ve kterém jezdili diktátoři, sloužilo v prezidentských flotilách (i v té naší české) a za jeho volant usedali jen výjimeční. 

Jeden z mých kamarádů se o 735i vyjádřil ve smyslu, že to je pořádný manažerský sedan. S tím ale nesouhlasím. Tohle auto pochází z dob, kdy u nás slovo manažer ještě nezažilo svůj raketový nástup. Místo toho jsme tu měli náměstky, ředitele, vedoucí, nebo mistry. Dnes už je to trochu jinak – dříve pestrá směsice funkcí se zredukovala na různé úrovně manažerů, manažerským vozem se tak nakonec stala i vybavenější Octavia. BMW 735i ale do téhle kategorie rozhodně nepatří. Sedma byla totiž určena výhradně pro pana ředitele. Tomu odpovídala i cena – v roce 1990 vyšla na zhruba dva a půl milionu korun, což je vlastně dost podobné dnešním cenám u BMW. Jenže průměrná mzda tehdy dělala jen nějakých 3286,- Kč, tedy zhruba desetinu dnešní hodnoty… 

Vůz na první pohled působí sice majestátně, ale zároveň neskutečně subtilně. Dlouhá kapota se dme nevysoko nad vozovkou, nízký ponton karoserie je prostý samoúčelných prolisů a oblin a celý vůz si drží jednotnou linii zakončenou nikterak nezvýšeným víkem zavazadelníku. Vpředu i vzadu silueta končí jednoduchou svislou stěnou s utilitárními, ale přesto elegantními světlomety a celek vhodně doplňují tak akorát velká kola, patnáctky, doplněné pneumatikami s vysokou bočnicí. 

Neubráním se přímému srovnání se současnými auty. Třicetileté BMW si vystačí s mnohem méně designovými prvky, jeho vzhled je jednodušší, leč působí snad i elegantněji. Dokonce nepotřebuje ani monstrózní megaledviny – tímto zdravíme novou sedmu. A naplno se ukazuje, jak auta za posledních třicet let vyrostla. Svého času jeden z největších sedanů se teď na parkovišti ztrácí mezi vozy střední třídy. Vedle současného Volva XC90 pak působí sedmička skoro jako nějaké odrážedlo pro děti.

V interiéru hraje prim pohodlí a luxus. Pohodlná křesla jsou čalouněná kvalitní hovězí kůží, která i v horkých dnech dýchá a cestující se na ní nijak zvlášť nepotí – nevím, čím je to způsobeno, ale oproti moderním vozům působí materiál sedadel chladněji a robustněji. Nechybí nastavitelné područky pro obě přední sedadla i zadní pasažéry, interiér je vyveden v decentní kombinaci černé kůže a dřevěného dekoru. Nejsou tu žádné zvlášní výstřelky, interiér koresponduje s designovým jazykem exteriéru – prim hrají čisté linie a účelnost. Každá funkce má své dedikované tlačítko s dlouhým uspokojivým chodem, všechny páčky a ovladače jsou materiálově předimenzované a dodnes fungují bez chyb. 

Obzvlášť jsem si oblíbil odkladací prostor u voliče řadící páky. Tento na první pohled zbytečný kus dřeva je větší, než jídelní stůl v průměrné žižkovské garsonce a krásně ilustruje prostorovou velkorysost vozu. Není tu žádná dedikovaná schránka, chlíveček na mince, ani stojan na kelímek, je tu prostě jen velký kus místa. Jeho využití je tak ryze v režii majitele vozu. 

Vyloženě milý detail je dnes již archaicky působící palubní počítač. Panel se segmentovým displejem a patnácti tlačítky připomíná starou kalkulačku Casio, kromě klasických funkcí, jakými je zobrazení spotřeby, počítadla kilometrů, průměrné rychlosti, nebo dojezdu nabízí i přesné stopky – to pro případ, že byste vyrazili se svým BMW na rychlostní zkoušku. A jak už to tak v osmdesátkových a devadesátkových limuzínách bývá, nechybí ani palubní telefon Siemens. Po zapnutí stále hlásí obligátní “Karte bitte”, SIM kartu ve velkém formátu se mi bohužel na test nepodařilo sehnat. Moc bych se ale nedivil tomu, kdyby stále fungoval.

Dost už ale polemik nad interiérem. Jde se jezdit. Po nastartování se řadový šestiválec ustálí na tichém volnoběhu. Volič přesouvám do polohy D, po puštění brzdy se vůz plynule rozjíždí. Na přidání plynu reaguje bezprostředně, ale jemně a do otáček se šplhá s příjemnou nenuceností za doprovodu syrově znějícího barytonu. Řízení je kolem středové polohy trochu tupé a necitlivé, na ovládání volantu stačí minimum síly. 735i umí jezdit rychle, její doménou je ale hlavně plynulá jízda po dálnici. 

Podvozek je přirozeně houpavý, vysoké pneumatiky dokonale tlumí všechny nástrahy města i záplatované okresky. Nečekejte sportovní projev menších modelů, tady se žádného neposedného poskakování po nerovnostech nedočkáte. I tak je ale vůz v zatáčkách poměrně jistý a s bočním náklonem to nijak nepřehání. Jízda v něm je pohodlná a nezáludná. Změna převodových stupňů probíhá neznatelně, prozradí ji jen nuance ve zvukovém doprovodu zpod přední kapoty.

Vlastně jen stěží hledám kategorii, ve které tenhle starý bavorák nějak výrazněji ztrácí na soudobou automobilovou produkci. Jistě – spotřeba není úplně nejnižší a navigaci byste tu samozřejmě hledali marně, jinak se ale vůbec nedivím tomu, že si Rien, majitel tohoto kousku, zvolil sedmu jako svůj vůz pro každý den. Sedan, který by leckdo měl tendenci zavřít do klimatizované garáže a opatřit veteránskými značkami tak vozí nákupy, psa a slouží prostě jako osobní auto. A to se mi moc líbí.

Ačkoli má sedma generace E32 už nárok na veteránskou testaci, pořád se řídí a funguje jako soudobé a navíc velmi solidní auto. Přitom v době jejího uvedení na trh se u nás dala pořídit tak maximálně Škoda 120, i když teda v modernizované širší verzi. Dobře tak ilustruje fakt, že vývoj aut nejde dopředu tak rychle, jak bychom si mohli myslet a spíše, než v překotném objevování nových technologií spočívá v jejich zlevňování. Prvky výbavy z téhle sedmičky si tak můžeme klidně objednat i do městského kompaktu, který už nestojí jako slušné venkovské sídlo s vlastní konírnou.

Verdikt

Třicetiletá limuzína od BMW si svůj kultovní status rozhodně zaslouží. V nadčasově elegantním balení se nachází festovní mechanika, vůz i po letech nabízí kromobyčejně pohodlné svezení. Pocit z řízení je vlastně velmi blízký současným velkým sedanům. Chybí tu snad jen nějaké ty barevné obrazovky a různé asistenční systémy. Za volantem elegantního bavoráku se ale člověk neubrání myšlenkám, zda takové věci vůbec dneska potřebujeme a jestli náhodou nebylo přeci jen dříve trochu líp. Z této nostalgie ale spolehlivě probouzí přímé cenové srovnání s dnešní konkurencí – v přepočtu na dnešní mzdy by nová sedmička vyšla na bezmála pětadvacet milionů!

Technické údaje

Motor: zážehový atmosferický šestiválec, podélně uložený, 3420 ccm
Výkon: 162 kW, 217 koní
Točivý moment: 315 Nm v 4000 ot./min
Převodovka: čtyřstupňová automatická
Maximální rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,5 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 11,8 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 12,1 l/100 km
Orientační cena zachovalého vozu (BMW 735i e32): 200.000,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Tomino
05. září 2019, 09:25
5

No, to je nádhera. Tyhle BMW rozhodně můžu, gratulace panu majiteli. Přijde mi, že ty starší BMW, mají po vizuální stránce, schopnost hezky stárnout časem. Myslím, že je to dané minimálními designovými výstřelky, jsou to jen čisté a jednoduché linie, které mají schopnost zůstat nadčasovými. A teď bych ještě mohl zavzpomínat, na krásný zvuk tehdejších řadových šestiválců, ale to už bych byl asi až moc nostalgický :-)

reagovat
bitner
05. září 2019, 10:20
0

https://www.sauto.cz/osobni/detail/bmw/rada-7/13679894?goFrom=list
Netusim, co tomuto konkretni kusu je nebo neni, ale jaj! Mit na to koule... Taky je pro me tezke odhadnout, kolik by stalo jezdit timhle autem 10000 km za rok. Nicmene je to krasa takhle na podivani.

reagovat
Inženýr
05. září 2019, 11:43
0

E38 je krásná - za mne asi nejpravější BMW.

Ale ty kola a křídlo? Na tomto autě to vypadá docela hulvátsky.

cP
cPetan
05. září 2019, 13:19
0

Hlavně je problém u BMW s korozí. Jezdil jsem 3 roky daily s E36, která byla na začátku prakticky netknutá a i přes to že jsem dělal dutiny, myl, ošetřoval... tak je to prostě znát. Letos už mám služební, tak jí na zimu zavřu do garáže a musím se jí pořádně pověnovat

Pólin
05. září 2019, 13:54
0

Mám stejnou zkušenost se stejným autem...choval jsem se k ní stejně, na začátku byla jen trochu zrezlá na typických místech a po třech zimách jsem ji prodával totálně zrezlou chlapovi, který ji kompletně předělal na nějaký driftovací speciál... staré bmw prostě fakt reznou... ale na druhou stranu co z té doby ne...

krab
05. září 2019, 15:04
0

Zajímavý, že třeba takový Porsche 944 z těch let nebo 928 nerezlo a bylo kvalitně pozinkovaný.

Skipper
05. září 2019, 17:02
0

Myslím, že u BMW se to lámalo až někdy kolem roku 2002.

Pólin
05. září 2019, 18:13
3

Presne...jeste prvni e46 reznou docela hodne. S tou 924: vzdycky me strasne pobavi jeden nas dodavatel, ktery k nam na Moravu jezdi az z Lince ve sve stare otlucene 924 a jeste ke vsemu je to takovy ten typicky rakusak: lehce pri tele, knir, pejzy a jeste nosi takove ty skoro myslivecke zelene kabaty:D rikal, ze si to Porsche koupil na zacatku osmdesatych let za prvni vetsi kseft, ktery se mu povedl a od te doby zadne jine auto nemel...a pritom firma s pul miliardovym obratem...

krab
05. září 2019, 19:15
1

Ty 924 to jsou neskutečný nezmary. Ale jsou mezi nima taky ročníky, kdy se v Porsche experimentovalo s jinými laky a antikoro ochranku a nepovedlo se...

Nakonec i ty bavoráky na tom nejsou zle, jen většina prostě měla těžkej život. Já měl kdysi extra zachovalou e39 z roku 97 a ani pak u kamaráda, který jí provozoval až do nedávna nerezla. Ale to je spíš vyjímka...

Fa
Fandatik
05. září 2019, 19:34
1

Souhlas, že E38 patří mezi nejkrásnější BMW. Navíc ve vínové s bílou kůži uvnitř. Na druhou stranu za ty peníze a levněji jsme tu nedávno řešili výrazně levnější Phaeton. Zajímalo by mě přímé srovnání servisní náročnosti.

Zajda
06. září 2019, 00:37
3

Srovnání servisní náročnosti E38 vs Phaeton? Myslím že to bude někde jinde. E38 je ještě celkem jednoduché, mechanické auto, navržené začátkem 90.let. Phaeton je proti tomu kosmická loď.

Vojta
06. září 2019, 10:25
1

S korozí v té době bojovala spousta výrobců. Třeba 164 kvůli tomu byly celopozink a ještě navrch rovnou ošetření dutin rovnou z výroby. Pokud ty auta nikdo nenaboural, vydržely nehnilý dodnes.

wdave_t
06. září 2019, 10:42
0

Ten inzerát je už hodně starej. Pamatuju si, že to původně někdo prodával nějak za 140k a pak to koupil bazar.

bitner
06. září 2019, 10:49
0

Nojo... investice :-D

sheogh
06. září 2019, 13:00
0

No nevim no, za 180k jo, ale automat a V12 :-)

Adam
06. září 2019, 22:06
0

V hezkym stavu 750i za 180k? I ty vtipe

sheogh
07. září 2019, 10:03
2

tak na real stav by se chtelo podivat, ale treba tento nevypada zle https://www.sauto.cz/osobni/detail/bmw/rada-7/18257877

krab
05. září 2019, 10:21
0

Je to moc pěkný. Tyhle auta znám a vlastně každej podobnej článek mě pak "nutí" kontrolovat inzerci...
Ve skutečnosti jsem vždycky toužil po E34 a to se mi nikdy nepovedlo koupit. A vsadim se, že možná, jednou to stejně přijde :)

Hezký text Kubajzi a jsem rád, že se ti starý bavorák líbil. To cenový srovnání je pro rok 90 a Československo trochu extrém. Ale i v porovnání reálných německých platů tehdy a dnes vs. cena nové 7er tehdy a teď to asi vyjde, že je ta dnešní jakoby na poměry kupní síly o dost levnější. Zkráta a dobře, Rian má bezva vkus, gratulace!

reagovat
Rien
05. září 2019, 10:58
3

Ten telefon jsem zkousel zprovoznit, ale prej vysila na jinejch frekvencich, nez se dneska vysila. Jinak moje daily to uplne neni, ale nemam problem s tim jezdit casteji nebo i do zahranici, jezdi se s tim porad skvele

reagovat
Rien
05. září 2019, 10:58
5

Jo a peknej clanek o peknym aute samozrejme:))

Ronoath
05. září 2019, 19:02
0

Vskutku zvláštní, s tím telefonem. Když je na SIM, už by měl být GSM - a na frekvence 900/1800 se pořád vysílám, sám občas používám obskurní stroje jako Ericsson R520m, Philips Fizz a podobně...

Tipl bych vysokofrekvenční jednotku v kelu... tedy, pokud hlásí, že nemá signál

Fa
Fandatik
06. září 2019, 05:33
0

Tak vzhledem k datu vývoje E32 a vzniku GSM bych tipnul NMT telefon. Pak taky nechápou v článku zmíněnou reakci na požadavek vložení SIM.

No
Novis
06. září 2019, 12:56
1

Je to Siemens C2, určený k provozu v síti "C-netz", předchůdce GSM, která běžela pouze v Německu.

Ronoath
07. září 2019, 10:40
0

Díky, to je velmi zajímavá informace. Právě díky požadavku na SIM jsem tipoval GSM...

sheogh
05. září 2019, 11:51
0

Moc pekne. Taky mam rad design aut, ktery se jeste vyrabely na jezdeni, a ne na bourani, a nejsou cely otekly a baculaty, jako prave E32, XJ40 apod :-)

reagovat
beastar
05. září 2019, 13:46
1

Jako jo. Mám tyhle auta rád a těší mě že si to lidi ještě drží i na běžný ježdění. Je to pořád kočár. Taková štíhlá střela. Kontrast oproti dnešní odulé mnohdy nechutné obludnosti. Bohužel ani BMW už takovou limuzínu neumí a ani vlastně nemůže umět. Děkujeme euronormy. Nedávno sem viděl naftovou audinu tuším v Německu. U výfuku nápis fuck off Greta.... V tom je celá pravda...

reagovat
Jimi
05. září 2019, 15:25
1

7 E32 byla pro mě designem tak napůl, dotáhla to k dokonalosti až 7 E38. Soudobá 5 E34 mi přišla víc povedená. Hezký kousek. Jednoduchá technika, dá se s tím pořád často jezdit.

reagovat
gramo
05. září 2019, 16:39
1

E32 a E34 si jsou hodně podobné, i v interiéru. Ale za mě má E32 mnohem hezčí záď, jednak se mi více líbí tvar zadních světel a zejména ten elegantní klesající kufr s decentně zvýšenou odtrhovu hranou. E38/E39 mě s tou zakulaceností a plastovými kryty světlometů už tak neoslovují.

Zajda
06. září 2019, 00:43
2

Podle mě je nejkrásnější BMW všech dob E38 před faceliftem. To auto je ztělesněná elegance, bez náznaku vulgarity. Na délku má bezmála 5 metrů v krátké verzi, přitom je nižší než většina dnešních kompaktů.

Fa
Fandatik
06. září 2019, 15:23
0

Pokud vynechám předválečné stroje. Tak E24 je dle mě TOP. Prostě ty GTčka mají větší šmrnc než sedany.

Ho
HonzaE32
06. září 2019, 15:01
4

Taky mám toto BMW a jsem moc spokojený:) Je to 4.0 V8 a jak se píše v článku, to auto i na dnešní poměry jezdí velmi solidně. Ale když s ním někde parkuju, tak mi nepřijde, že by to bylo malé auto:D

reagovat
Rien
06. září 2019, 16:34
0

Nadherna sedma. 4.0 by se mi libila taky:) akorat mam trochu radsi ty uzsi ledvinky

Rien
06. září 2019, 20:15
1

Jinak se jeste musim omluvit za to radio, na fotkach to vypada fakt strasne:D Ale original jsem k tomu nedostal a tohle ma navic bluetooth, tak jsem to zatim neresil

reagovat
ed
edík
08. září 2019, 22:09
-2

No nechtěl bych ho ani za pár pětek -moc žere a benzin je drahý.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem