reklama
načítám data...

Automobilová autonomie 1: Co nás čeká a nemine a proč se není čeho bát

Je nevyhnutelné, že se auta budou čím v čím dál větší míře řídit sama. Co to ale znamená pro nás, automobilové nadšence? A máme se autonomie bát?

zobrazit celou galerii#autickarfuturista: Automobilová autonomie 1: Co nás čeká a nemine a proč se není čeho bát

Každý správný Autíčkář se děsí jednoho konkrétního dne. Dne, kdy bude nucen usednout do auta, které za něj bude samo rozhodovat, jakou pojede rychlostí nebo komu dá přednost. Veškerá řidičské zábava je definitivně pryč! jsou první slova, která se derou na jazyk. Neplašíme ale zbytečně?

Již přibližně 130 let lidé řídí nejrůznější motorová vozidla. Velká nebo malá, lehká nebo těžká, rychlá nebo pomalá, všechna mají dosud jedno společné – živého člověka za volantem, který svobodně rozhoduje, jak bude jízda vypadat.

U slova svobodně se zastavíme. Když Bertha Benzová, manželka Karla Benze, výrobce prvního spalovacího motoru na světě, vyrazila v roce 1888 se svými syny na legendární cestu z Mannheimu do Pforzheimu, jistě si mohla na silnicích svobodně dělat v zásadě, co chtěla, protože pravidla provozu byla v plenkách. Její motorový vůz nesoucí jméno Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 s jednoválcem o výkonu 0,67 koně byl mezi koňskými povozy jistě zjevením a všichni se jejímu ze všech stran kouřícímu stroji zřejmě raději vyhýbali. A navíc šance, že by na cestě potkala jiný motorizovaný prostředek, na který by musela brát ohled, se limitně blížila k nule.

reklama

Skokem vpřed o 130 let jsme v dnešní silniční realitě, kde si o takové svobodě můžeme reálně nechat jenom zdát. Omezení rychlosti, zákazy, příkazy, nařízení, povinné ručení… to všechno naši svobodu omezuje. Je ale sousloví omezuje svobodu to pravé? Nejsou tato omezení naopak pro dobro věci? Ostatně jak by se nám asi plnily řidičské sny, kdyby na silnicích včetně těch nejslavnějších vládla anarchie?

Ponechme nyní stranou diskusi, že silniční pravidla bobtnají a bobtnají a ano – často více, než by měla. Pravidla však mají svůj účel, na který se ve jménu nadšeného řidičství tak trochu zapomíná: kdyby totiž nebylo pravidel (včetně rychlostních omezení), většina z nás by se na silnici příliš pohodlně nesvezla. A to ani na zapadlých okreskách, kde se takové úřední pojmenování jedné silnice jako hlavní a druhé jako vedlejší může docela hodit.

130 let cesty k autonomnímu řízení

Oněch 130 let uplynuvších od první dálkové jízdy paní Benzové motorovým vozidlem lidstvo využilo k tomu, aby silniční stroje neskutečným způsobem zdokonalilo.

O komfortu, rychlosti přepravy a její bezpečnosti, jaký dnes každodenně zažívá každý majitel obyčejné Škody Citigo, ještě před 30 lety snil svůj nerealizovatelný sen každý Čechoslovák, který neměl dost bonů na nový Renault nebo Opel. Jde tedy o pokrok v mobilitě přímo senzační.

Silniční svět takový, jaký jej známe dnes, je ale dílem techniky pouze z části. Ruku v ruce s technikou šel i rozvoj pravidel, kterými se provoz řídí.

Pravidla silničního provozu prošla obrovským vývojem a přiznejme si, že jsou to právě pravidla, která umožňují poklidné soužití více než dvou aut v okruhu kilometru čtverečního. (A přiznejme si také, že do očí bijící porušování pravidel je příčinou naprosté většiny problémů, které se silničním provozem souvisejí.)

Z tohoto úhlu pohledu je proto trochu paradoxní, že z autonomního řízení máme takový strach. Autopiloti si totiž nekladou za cíl nic jiného než stanovená pravidla co možná nejdůsledněji dodržovat a svěřené cestující dopravit co nejdříve a co nejpohodlněji do cíle.

Zní něco z toho špatně? Nesvobodně?

reklama

Intuitivní strach z neznámého

Každý se něčeho bojíme a ze všeho nejvíc se bojíme neznámého.

V kontextu autonomie dopravních prostředků je to zejména pocit, že je náš holý život svěřen do změti algoritmů neživého robota, u kterého nevíme, co udělá – jestli zastaví na červenou nebo jestli dá přednost zprava se blížící desetitunové tatře.

Je však velikou otázkou, zda to víme u řidiče, jemuž se svěříme do rukou v taxíku nebo autobusu, nebo který sedí v kamionu za námi, když se modlíme, aby zastavil včas za naším kufrem… (nebo motorem, podle vašeho vkusu).

Jde tedy o věc z velké části pocitovou. Byť nynější stav vývoje autonomního řízení samozřejmě není na takové výzvy připraven, je velice pravděpodobné, že jednou to bude ten robot, ve kterého budeme mít důvěru větší.

Robot vs. řidič

Robot totiž mnohé úkony už nyní zvládá lépe průměrný řidič. Na vnější podněty reaguje konzistentně, nenechá se naštvat nebo vyhecovat a pořád kouká před sebe a ne do displeje mobilu. Zodpovědný řidič-nadšenec samozřejmě dokáže podobné, každý určitě najde vlastní příklad, kdy by nejraději přenechal řízení někomu jinému, ale nikdo jiný nebyl k dispozici.

Autonomní řízení je tedy z tohoto pohledu celkem jasně krokem vpřed v posunu osobní silniční dopravy k větší bezpečnosti, rychlosti a efektivitě.

K tomuto závěru se přiklonila i většina lidské společnosti, a to včetně výrobců automobilů: autopilot je (resp. dříve či později bude) velmi pravděpodobně tou spolehlivější variantou. Ostatně stejná úvaha se neosvědčila poprvé; letecká doprava, kde nad každý dopravním letadlem vládne pevnou rukou autopilot a živý pilot na jeho činnost jen dohlíží, je společně s vlaky a loděmi nejbezpečnějším způsobem dopravy, jaké lidstvo zná.

Ono to totiž dává smysl

Ať jsme nadšení řidiči nebo řidiči řadoví, autonomie dává smysl. Nejde přitom jen o rovinu bezpečnostní, ale i o rovinu využitelnosti v každodenním životě.

Představte si, že ráno sednete v Brně přímo před svým domem do auta, které vás za dvě hodiny čistého času vyklopí v Praze před vaší kanceláří, přičemž za dvě hodiny v autě v klidu vyřídíte všechnu poštu z předchozího dne a ještě stihnete tři telefonáty.

To přece nezní špatně, nebo ne? A není v tom právě naopak obrovský kus oné svobody?

Autonomní auta nebudou řidičsky zábavná. Vadí to ale něčemu?

Namítáte správně – od začátku se zabýváme nudnou přepravou z jednoho bodu do druhého, ale kde je řidičská vášeň, zábava za volantem? Tohle všechno je přece cesta, jak o ni přijít!

Odpověď?

Není.

Je pravděpodobné, že motorismus a veškeré dění kolem něj se v příštích desetiletích rozštěpí do dvou zcela oddělných větví.

První bude určena pro většinovou společnost a bude to cesta autonomní (a elektrifikovaná – o tom zase jindy). Druhá větev bude větev nadšenecká – ta „naše“.

A zde pesimismus stranou: s rozvojem autonomie a elektromobility o zábavu nepřijdeme, bude tomu spíše naopak – po nudných silnicích nás sveze autopilot, a po zatočených okreskách převezmeme řízení a dáme se do toho sami.

Taková je ostatně i filosofie většiny současných automobilek. Nikdo neplánuje řidiče zcela vyřadit. Všechny skorosériové autonomní vozy současnosti stále respektují řidiče jako středobod svého vesmíru, byť už na jízdu může, pokud chce, jen dohlížet.

Samozřejmě, v cestě ještě stojí hodně překážek. Pro inženýry by bylo daleko jednodušší připravit autonomního pilota ve chvíli, kdy by se samořiditelné vozy v provozu nemusely potýkat s lidsky řízenými a tudíž méně předvídatelnými plechovými kolegy. Jelikož oddělený provoz autonomních a člověkem řízených vozů je vzhledem ke stavu infrastruktury po celém světě a reálným možnostem jejího budování velikou utopií, cesta vede jednoznačně právě přes „obojetné“ vozy, kterých bude do takových deseti let na silnicích mnoho.

Už nyní tak máme Teslu a jejího Autopilota (se všemi porodními bolestmi), Audi nedávno představilo podobný systém pro nejnovější A8, a tak by se dalo pokračovat… O tom ale až v příštím článku, který ponese titulek Automobilová autonomie 2: není autonomní jako autonomní. A proč se toho naplno autonomního auta ještě chvíli nedočkáme.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ba
Bavoraczech
08. března 2018, 13:17
0

Mě by zajímalo, jak bude realizované předjíždění. Jestli budou všechna auta do budoucna "inteligentní", budou spolu tedy komunikovat a řeknou si, jestli jsou vzájemně v protisměru tak daleko, že bude předjetí bezpečné... A co když tudy pojede neinteligentní traktor a nebo důchodce v malotraktoru?

reagovat
sheogh
08. března 2018, 15:06
0

Predpokladam, ze kdyz budou vsechny auta kolem inteligentni a autonomni, pojedou stejnou rychlosti se stejnym rozestupem, a tudiz predjizdeni se konat nebude...

JLK
08. března 2018, 15:16
0

A v mezidobe budeme predjizdet "rucne", protoze pochybuju ze vyrobci si na sebe vezmou takove riziko posilat vlastni auta do protismeru, zejmena kdyz vepredu pojede hloupe auto, se kterym se nepujde domluvit na sdileni dat z radaru apod.

sheogh
08. března 2018, 15:28
0

Takze nam stejne nic nezabrani prqasecinam, jako predjizdeni proti horizontu apod, ktery ty nehody hlavne zpusobuje.

Nehlede na to, ze rychlostni limity jsou primarne zdroj prijmu mestskych uradu a fizlu.... Driv byly mnohem volnejsi, az zadny a bylo to v pohode. Sice je ted provoz hustejsi, ale fakt si nepamatuju, ze by me nekdo ohrozil tim, ze jede nad limit... Spis je mnohem horsi, kdyz nekdo jede po okresce 60, protoze spotreba, nebo se boji... Takovy by si naopak toho robota zaslouzili...

Mame cim dal bezpecnejsi a rychlejsi auta, ale porad snizujeme rychlostni limity...

Pro me je plne dostacujici (spis i vrcholna) forma automatizace adaptivni tempomat. Je to pohodlny pri dlouhejch presunech a kdykoliv to muzu vypnout...

JLK
08. března 2018, 15:44
2

Zabranit prasecinam muze pouze mozek. Bohuzel zadna technicka vychytavka nezabrani debilovi byti debilem.

sk
skretik
08. března 2018, 13:46
4

"... o zábavu nepřijdeme, bude tomu spíše naopak – po nudných silnicích nás sveze autopilot, a po zatočených okreskách převezmeme řízení a dáme se do toho sami."

Tohle, přesně tohle ... zní to strašně růžově a nekonfliktně, ale nebyla to náhodou stejná písnička se stabilizací (nebo protiprokluzem) před pár lety ? Výbornej nápad, ale ve kterým dnešním autě jde prostě vypnout - myslím skutečně vypnout tak jak si řidič přeje (ne sepnutí při rychlosti nad X km/h nebo "sport mode") ... myslím že jich už moc není a vsadil bych si, že s autopilotem to časem dopadne stejně.

Navíc, jak může počítat vědět, že zrovna nechci nabourat když chci nabourat ?
Modelová situace (automatický brždění)i když tohle by autopilot eliminoval - Vjel jsem na přejezd na červenou (protože jsem idiot, ale poslední dobou to dost frčí) a padnou mi před auto závory ?

Technologie mi nevadí, ale chci mít poslední slovo.

reagovat
beastar
08. března 2018, 13:59
0

Sakra my se nějak shodnem poslední dobou. Tak ta registrace by asi i šla;D
-
Komentář upraven 8. 3. 2018, 14:18:45

beastar
08. března 2018, 13:58
12

Mě se líbí jak každej politruk v tyhle mothafackingsillybastard (nic osobního) rubrice nezapomene sdělit že... V budoucnu budou dvě cesty... Jedna běžná a druhá pro řidiče z přesvědčení:) Aha a tomu nasvědčuje prosím pěkně co? Zbožná přání jako představa že se za 40 let projedu svým benzínovým kábriem. Kde? Možná v uzavřeném areálu. Proč pitcho? Páč zatím tomu vše nasvědčuje.

Vše v duchu naší bezpečnosti přece. Stroj nemá ego. Zatím nemá. Vývoj nasvědčuje tomu že řídit nepůjde, nebude co. A nebo to bude zakázaný. Ó jak svobodné. Hotový Athény. Ty tupce co tohle vymejšlí nechápu. A lidi prostě svou svobodu nemají rádi evidentně. Taky bych dal do obchodu jen zdravý potraviny. Zakázal alkohol a cigára páč potom se děcka umírá. Stejně jako při autonehodě.

A co jako? Lidí je na světě jako sraček. Ve většině světa mají jiný problémy než autonomní řízení a emise. To nová komunistická klika s rysy fašismu nevidí a pod rouškou technologie tlačí další nesvobodu za potlesku rádoby geeků s ajfónem v ruce.

Jen tak dál. V budoucnu za vás auto tímhle stylem vykoná i potřebu a ošuká starou. Nebo vás aspoň upozorní že už je na to čas. Takže bitch plís a víc takovejch článků. Jediný kde má celá tahle šaškárna smysl je nákladní a osobní dálková doprava.

A abych nezapomněl měli by na to bejt samozřejmě dotace! A lidi by se měli zakázat a na interner jenom nezávadné stránky. Takovou svobodu už mají v Číně a moc se jim to líbí.
-
Komentář upraven 8. 3. 2018, 14:03:09

reagovat
JLK
08. března 2018, 14:16
2

V delsim horizontu normalni auto se spalovakem a normalnim volantem skonci asi jako dneska kone - cili takove sportovne-rekreacni nacini, se kterym v podstate moc nemas kam vyjet mimo specialni arealy abys nekomu neprekazel. Takze az za 40 let se budes chtit projet benzinovym kabriem tak si sednes do svoje sdilene autonomni bublinky na kolech a vyrazis za mesto, kde nekdo bude ve stodole pronajimat staje, teda garaze pro podobne exoty. Cestou se jeste stavis v retro shopu abys nakoupil par plechovek retro benzinu a pak budes moci urazit par kolecek kolem te stodoly a pocuchat ty retro splodiny z vyfuku.
Predstava ze nekdo povoli nadsencum motat se mezi autonomnimi auty a ohrozovat poradek na silnicich nadseneckym strihanim zatacek je hodne naivni teda. Az to bude bezna dospela technologie tak se vsad'me ze prijde nekdo se zakazem rucnich zasahu do rizeni v jmenu zachrany byt' jednoho jedineho zivota.

beastar
08. března 2018, 14:24
0

No však jo. To taky myslím a píšu:) Jen sem rozvinul představy jednoho našeho kolegy z minulé debaty pod článkem o elektrofašistvágnech. Že prej bude mít v garáži kábrio na benzín a vedle toho Teslu model SS- Muskisourleader4all samo na proud. No a ve volnym čase protáhne to kábrio na benzín. No a dal viz. Tvuj příspěvek... Wilkom 2 real life Neo;)

JLK
08. března 2018, 15:11
0

Jo, zpetke koukam ze jsem ten tvuj prispevek ponekud zduplikoval.
Kazdopadne ono to nejakou (mozna i dost dlouhou) dobu pujde takhle provozovat klasicke auto, ale s rostoucim podilem aut schopnych samostatneho rizeni bude stale lakavejsi udelat ciste autonomni silnice. Jednak to bude bezpecnejsi a navic dovoli implementovat zajimavejsi technicka reseni, se kterymi by byl problem dokud musis brat ohled na "hloupa auta". A udelat takovou autonomni dalnici by technicky uz docela slo i dnes (resp. v horizontu let), problem by byl jen v malem podilu aut, ktera by tam smela.

Pochtli
08. března 2018, 20:04
0

Hádám, že jako první neautonomním autům zakážou logicky dálnice - žádní chodci, nic v protisměru, všichni by jeli stejně (osobáky v levém, kamiony v pravém)..

beastar
19. března 2018, 19:59
0
Pochtli
19. března 2018, 22:39
0

Jo, to by mohlo o pár let posunout konec "neautonomní dopravy".

Ho
Honza123
08. března 2018, 14:47
3

Predstava, ze dodrzovani predpisu zabrani nehodam je hloupa, naivni a nebezpecna. Predpisy jsou od toho, aby se mohly vybirat pokuty (Staci se podivat na nejcasteji pokutovane prestupky a nejcastejsi priciny nehod. A ne, "neprizpusobeni rychlosti jizdy bla bla bla" nema s prekrocenim predepsane rychlosti nic spolecneho).

Vzhledem k tomu, ze i kdyby opravdu nekdo vyvinul pouzitelne autonomni auto, pravni odpovednost neponese vyrobce, "ridic", je pro mne predstava, ze budu celou cestu "jen" dohlizet (a nest plnou odpovednost za nejaky program, ktery je odladeny na 99%, takze nikdy nevim, kdy neco spatne vyhodnoti) nocni mura.

Srovnavani s letadly je nesmysl.. I kdyz to muze na prvni pohled pro nekoho vypadat podobne, je to nesrovnatelne. Treba by mne zajimalo, Jak bude autonomni auto vyhodnocovat prilnavost pneumatik, kdyz mezi stavem "sucha silnice" a "hladky led" je zasadni rozdil..

reagovat
PepaSFI
08. března 2018, 17:41
1

trošku v tom rozvášnění zaměňuješ pojmy. To že nějaká sviňucha ouřední nenažraná, nebo lempl co potřebuje zdůvodnit svou židli, vymyslí nějaké buzerační omezení ještě nemusí nutně znamenat že takové jsou všechny předpisy. Právě naopak! Naprostá většina dopravních předpisů má smysl a význam a má smysl je dodržovat. Troufám si dokonce tvrdit že na většině z nich jsme životně závislí. Jen díky nim se můžem pohybovat po poměrně těsném prostoru, v množství dost značném, většinou rychlostí která v běžné přírodě není právě obvyklá, aniž by to skončilo okamžitou katastrofou.
A jak bude auto vyhodnocovat přilnavost pneumatik? Velmi snadno. Už se to děje spoustu let zcela běžně. Tak běžně že si leckdo neuvědomuje že se to děje. A dokonce leckdo nese nelibě že to nemůže vypnout.

Ho
Honza123
08. března 2018, 19:17
1

Naprosta vetsina predpisu? Na osetreni provozu staci bezpecne urcit nekolik zakladnich pravidel - po ktere strane se jezdi, kdo ma kde prednost, a par dalsich detailu.

To, ze dost lidi nechape princip ESP mne uz ani neprekvapuje. Ac je mozna nekdo presvedcen o opaku, neni to vselek na cokoliv, Zjednodusene receno, pokud ridic projizdi zatacku s dostatecnou rezervou pod hranici prilnavosti a udela chybu (spatna stopa, spatna prace s plynem, trhnuti volantem, atd), esp dokaze situaci vyresit. Ale pokud zadne z kol nema dostatek prilnavosti k vyreseni situace, ESP nepomuze. Neni to zadny zazrak popirajici fyzikalni zakony, ani kouzlo, je to jen system, ktery vyhodnocuje nekolik cidel (otacky kol, natoceni volantu, naklon auta, pricne a podelne zrychleni). Ale to neresi situaci o ktere jsem psal vyse - jak autonomni auto zjisti, ze zatacku, kterou na suchu projelo bez problemu v 90km/h muze projet na mokru napr. max 60km/h a na ledu 30km/h? Budou cidla kazdy metr v silnici? Nebo bude kazdych 10m zkusmo pribrzdovat a testovat prilnavost? Doufam, ze mi nikdo nebude presvedcovat, ze diky ESP neni problem projet zatacku stejnou rychlosti na suchu i na naledi..

PepaSFI
08. března 2018, 20:18
0

No vidíš, právě jsi vyjmenoval tu naprostou většinu těch předpisů. Protože když pominem formality jako je určení co je to vozidlo, účastník provozu a podobně, tak ony jsou opravdu hlavně o tom kudy jet a kdo pojede dřív a jak se na tý silnici porovnat abysme si moc nevadili.

Ak dalšímu, já nikde netvrdím že ESP dokáže všechno. ESP není řidič, je to jen systém který se snaží kontrolovat pohyby vozidla v situaci která by neměla nastat. Bohužel, chybu udělá řidič, ne ESP. Technicky není problém aby auto poznalo že to klouže a nedovolilo řidiči tu chybu udělat. Jenže když to bude nastavené moc "opatrně" uživatel bude nespokojený. A když málo opatrně, zas to bude špatně. Člověk zkrátka neví co chce a nedá pokoj dokud to nedostane. Autonomní auto s tím nebude mít problém. Pojede přesně tak aby se vešlo do nastavených hodnot.
Jak ty poznáš že to klouže? Stejně jak to auto. Porovnáním údajů z "čidel" s předpokládaným, obvyklým standardem.

Ho
Honza123
08. března 2018, 20:37
1

Rozdil je v tom, ze clovek ma pud sebezachovy vzhledem k aktualni situaci, takze do zatacky vjede radove treba jednotky procent rychleji, nez by byl ideal a ESP ma sanci to zachranit.

Ale kde vezme dokonale spolehlive udaje auto? Z jakych cidel?

Muze merit teplotu, vlhkost, atd. Ale to nestaci. Jak pozna, ze v peknem slunecnem pocasi nekolik stupnu nad nulou muze byt kvuli studene noci namraza ve stinu, na mostu, ze po 100km posolene silnice je najednou na 100m ledovka? Jak zareaguje, kdyz v suchem dnu s teplotou pod nulou bude najednou po desitkach km jeden ledovy usek? Pokud je rychlost nasobne vyssi, nez jakou je mozne zatacku projet, zadne esp nepomuze..

krab
08. března 2018, 14:51
0

Jsem se zamyslel a říkám si: O čem budou pak ti automobiloví novináři psát? Až přijde tahle růžovoučká budoucnost ...

Já se snažím vymyslet vždycky nějakej dojímací úvodník , pak přijde návaznost na předchozí modely. To už dneska u testu Tesly můžu rovnou škrtnout. Pak nakydám cosi o citu v řízení, brzdách a jak se mi v tom autě dobře nebo špatně dávkuje plyn a balancuje přenos sil mezi nápravami. Hmm , to pořád ještě hodnotit můžu, když se ani ta Tesla neumí odřídit sama, ale až ta autonomie přijde, tak si to taky můžu škrtnout....

Takže asi jako automobilový novinář skončím někde v muzeu a budu psát k vystaveným exponátům poutavé popisky :-D A návštěvník si pak ve speciální místnosti bude moct vyzkoušet na simulátoru jak se kdysi dávno řídil třeba takový Ford Focus RS

Ona ta autonomie je takový snílkovství. Auto bez volantu už tu bylo v 70tých letech někdy a doteď to nefunguje ani na letištích, ve skladech atd... zkrátka v místech, kde by třeba automatizace fungovat mohla. Na druhou stranu robotika v průmyslu ( jiné téma) prodělala velký zajímavý vývoj kupředu. To vidím i ve své hlavní práci, jak to tak sleduju....

reagovat
St
Stanley
08. března 2018, 16:21
0

Já si myslím, že tak nějak to pro automobilové nadšence skončí. Domů nás přiveze nějaký velmi hladký a velmi bílý autonomní klenot, my se půjdeme pozdravit s rodinou a následně zmizíme na hodinu ve sklepě, kde nás bude v místnůstce čekat hydraulické křeslo a "Retro District Route Racer v2040" v kompu. Jen doufám, že nějak budou umět nasimulovat i dynamické změny :-)

beastar
08. března 2018, 17:47
0

Tomu bych docela i věřil. Jak tomu co píše Petr tak Stanley. Muzeum stejně jako se dnes chodíme koukat na parní stroje a všelijaký dvouplošníky a lokomotivy, tak se budeme koukat na to jak se tehdá jezdilo. Nějaká VR vám i ukáže jaký to dělalo zvuky a tak podobně. No a nadšenci budou něco jako jsou dneska lidi kolem koní a starých aut. Pro většinou společnost trochu podivíni, kteří si sem tam někde v kryté hale dají dostaveníčko (na projížďky venku rovnou zapomeňme) Tam si ukážou svoje simulátory a možná bude k vidění nějaké to skutečné auto světe div se na benzín. Myslím že v tomhle těch pár filmů který se prostě tu dobu snaží vykreslit nelže a nebude tak daleko od pravdy. Otázkou jsou vlivy které nikdo nedokáže předpovědět. Války, přírodní katastrofy, limity nových technologii výzkum materiálů a tak dále.

GanGreen
08. března 2018, 17:08
2

Tenhle článek mě odradil už jen tím nadpisem, nebudu ho číst protože si dokážu představit tu snůšku blábolu... případně přečtu příspěvek od Beastar a vím hned o čem to bylo... (Díky že to čteš a dokážeš to zhodnotit v jednom odstavci :) )

Popravdě začínám litovat předplatného protože se mi na tomhle webu začíná líbit čím dál míň :-/

reagovat
pan_Mýval
08. března 2018, 17:14
3

V Nizozemí na přebujelá formální pravidla všichni kašlou a jezdí podle "selského rozumu" (např. přednost má ten na "zjevně hlavní", nikoli "ten co jede zprava z odbočky", rychlostní limity se nedodržují) - a učí se to i v autoškolách. Nějak nevidím ty hromady a hromady mrtvol.

S těmi letadly to také není pravda: filosofii "počítač je chytřejší než člověk a bude mít navrch" vyznává pouze Airbus, kdežto Boeing naopak zastává oficiální firemní politiku "člověk musí mít vždy poslední slovo".

S úžasností pravidel stačí zmínit jedinou věc: podle Zákona nikdo nesmí předjíždět nepředpisovou rychlostí. Co je bezpečnější - dát při předjíždění plyn na podlahu a předjet za pár vteřin, nebo předjíždět půl minuty? Jak to dělají všichni Autíčkáři? Jasně, zákon na to pamatuje: pokud někdo nejde předjet předpisovou rychlostí a dostatečně rychle, nesmí se předjíždět vůbec. Super.

A konečně, tady je článek, který důkladně vyvrací přesně argumenty autora:
https://krabice.wordpress.com/2017/12/04/cokoli-jako-sluzba-prichazi-smrt-automobilismu-a-naprosta-ztrata-kontroly/

reagovat
beastar
08. března 2018, 17:53
0

No tak samozřejmě. Těch článků co je na ně odkaz tak podobných sem četl kvanta. A jsem přesvědčený nepřítel autonomie a elektriky ve věcech pro přepravu lidí. A je jedno jestli to je ponorka, letadlo nebo auto. Jediný kde by bylo fajn aby se to časem uplatnilo jsou vlaky a nákladní auta. Jenže stejně tam prostě ten člověk bude sedět a čumět na to. Jinak by to totiž popíralo všechny doposud platný zákony. Možná někdy za 200 let bude možný nechat AI řídit zcela automaticky třeba letadlo při změně zákonů a infrastruktury. Společnosti jako Google či Uber by jistě chtěli aby takový srandovní věci v ulicích jezdili co nejdřív, ale mám pocit že k tomu stejně jen tak nedojde. A řikám zaplať pán bůh a ochraňuj nás od blbosti.

ma
martinw
08. března 2018, 18:09
0

Taky mam s 'elektrifikaci a autonomii' problem : Kdyz to vsechno hezky funguje, je doba miru a dostatku elektriny tak je to hodne fajn usetrime cas, spolecnost na tom ve vysledku vydela... ALE celkove bude sposlecnost zranitelnejsi pri zavaznejsim problemu (valka, blackout, nebo nas omezi nahle vlastni vlada, nebo nebude dost elektriny pro koncove spotrebitele, dumyslny hackersky utok atp...).

Kdyz pominu ze se sami dnes uz neuzivime jidlem (ani jako stat ani jako jednotlivci) s autonomnim elektroautem ktere bude napojene kdo vi kam do cloudu si nedojede ani pro rohliky kdyz vyda pokyn vyrobce/vlada/hacker atp... ale to je mnohem hlubsi problem a omlouvam se ze to taham na autickare :)

krab
08. března 2018, 18:42
0

Mně osobně to přijde takový blbý obecně ten futurista a tahat to sem. Ale to je můj "zpátečnický" názor, zase třeba to naopak hltá někdo úplně jinej, kdo tyhle články vyhledává. Já o tom taky čtu jen málo, prostě mě to ani nezajímá.

Celá autonomie řízení je pravděpodobně , dle mého názoru jen snem, který nebude fungovat možná nikdy. Nakonec ani ve výrobě a logistice, což je odvětví, kde já se pohybuju není plná automatizace aplikovaná. Robotizace je úchvatná, ale pořád si na ten výrobek, než se sestaví, zabalí fyzicky sáhne mnoho lidí. Někdy je to z ekonomických důvodů ( člověk je levnější) , někdy je to z důvodů, že člověk tomu úkonu dodá to co stroj stále nedokáže. Nakonec i v moderním fungl novém skladovém prostředí, kde by se vyloženě nabízelo, aby "ještěrky" jezdily sami, sundavaly palety, vozily na místa určení atd. to obsluhují lidi. Těch víc automatizovaných je myslím málo.

Osobní doprava , čili auta jsou věcí natolik společensky individualistickou, že veřejnosti se bude přímo hnusit představa, že si nemohou své auto ovládat sami. A to co je v článku - se mi zdá je pěkná pitomost. Ve městě auto pojede samo, za městem se najednou změní v něco jako oldschool třícu bavoráka a já si to užiju :) Tomu teda nevěřím už vůbec.

No nic, radši tu s váma řeším auta a ne scifi...
-
Komentář upraven 8. 3. 2018, 18:43:27
-
Komentář upraven 8. 3. 2018, 18:45:00

Vojta Dobeš
08. března 2018, 19:32
0

A dokázal by sis před deseti lety představit, že v autě se zapnutým ESP bude taková zábava jako v tý M240i, kterou jsme testovali nedávno? Většina lidí ne, a ještě nedávno petrolheadi brečeli, že ESP který nejde vypnout je zabiják zábavy. Je to jen o nedostatku představivosti.

krab
08. března 2018, 19:47
0

To s tím ale Vojto nesouvisí. BMW M240i je nepochybně výborné auto, má svoje nedostatky, ale mělo zřejmý potenciál mě nadchnout. A taky jsem si ho mohl řídit sám. ESP tam vypnout jde :) ESP v polovypnutých ( sport + , Track mode) verzích není špatná věc. Je to způsob jak pomoct nezkušenému řidiči anebo řidiči, který se teprv s autem seznamuje. Má to i svoje nevýhody, ale pro provoz na silnicích spíš výhody.

Tady v tom článku se ale řeší nějaká utopie, že by takové auto jezdilo buď samo nebo jsem si ho mohl přepnout někde magickým tlačítkem na manuál. To už nebude auto s manuální převodovkou a pohonem zadní nápravy jako to BMW. To bude nějaký hnus podobný Tesle. To je auto s nulovým potenciálem zaujmout nás řidiče. Abych viděl víc, na to fakt mám nedostatek představivosti :)

Vojta Dobeš
08. března 2018, 21:07
0

Jenomže ty nejsi typický reprezentant řidiče, natož abys byl reprezentant všech řidičů. Třeba Tesla spoustu řidičů dokáže nadchnout...

beastar
08. března 2018, 23:49
1

Tesla nadchne leda tak tupce a pozéry. Páč je to hustý a moderní a zrychluje to jak sviň. Čest vyjimkam.

MartinCoupe
13. března 2018, 11:55
0

Hlásím se k pozérům. :-) A s tím autonomním řízením iděláme to samé jako s příchodem ESP, ABS, atd. Tzn. vůbec nic...

beastar
13. března 2018, 13:59
0

No tak se na Teslu zkus podívat někdy objektivně. Polož si dotaz. Kdyby v tom bylo 2.0fsi byl bych z toho tak nadenej? Abs je trochu menší zásah do práv a odpovědností řidiče jak robot kterej řídí.

MartinCoupe
13. března 2018, 20:13
0

Tesla s 2.0TFSi by nebyla Tesla, ale VW Arteon.... :-) Proste ty auta budou pomalu ale jiste inteligetnejsi a samostatnejsi az jednoho dne nastoupus do nejake krabicky a ta te sama odveze treba do prace. A bude to uplne normalni a nikoho to nebude udivovat. :-)

beastar
13. března 2018, 20:27
0

Přesně jak píšeš. Vem Tesle elektriku a je to NIC ,) A to je ten problém proč mě to fakt nebere. I když designově to zase tak hrozný neni.

Knightrider
08. března 2018, 18:47
1

Uz aby byla valka. Pak budeme moct blbce s podobnyma napadama legalne postrilet.

reagovat
PepaSFI
08. března 2018, 19:44
4

Silný slova. jenže obvykle to chodí tak že ti co za všechno opravdu můžou pak jsou na té správné straně pušky. Dějiny ukazují jak to chodí. Z kolaborantů a udavačů se stali členové rudých gard a revolučních výborů, pak se věšeli mezi sebou, podobně to vypadalo po 89 roce a platí to dodnes a bude to tak dál. Ale to sem nepatří.
Kdo za to všechno může? My za to můžem. Svět je promořený vylepšovačema a dobroserama. Jenže to jsou stejní lidi jako my všichni. Kdoví kolik lidí z těch co se tady i jinde rozčilujou nad pokřiveností světa, v "práci" sedí u počítače a vyplňuje čísílka do okýnek nějaké veledůležité genderověsociální studie a vymýšlí jak zdůvodnit existenci své židle. Kolik lidí asi půjde a řekne při nákupu auta že chce auto bez čudlíkátorů? Bez asistentů asistentů a kontrolních kontrolek pro kontrolu kontrolky. Jo vy takový neprodáváte?
Že by to nikdo nechtěl? Jak nikdo? Já to chci! Že je to nezodpovědné? Ne! nezodpovědné je přesvědčit lidi při potenciálně nebezpečné činnosti, že nemusejí být zodpovědní.

Knightrider
08. března 2018, 20:15
0

Spirala ve smeru do ritniho otvoru nabira na rychlosti a nikdo nechce zustat pozadu. Svet je krasnej. :-)

Skipper
08. března 2018, 19:33
6

Mně se líbí ten selektivní pohled na věc, který se autor snaží prezentovat. Jak v članku o elektromobilitě, tak i tady. Nevím co hulí, ale asi to bude kvalitní materiál. Co se mi na tom nelíbí? Všechno. Jasně, je úžasná myšlenka, že ráno v koloně a po zacpané D1 mě odveze autopilot a já si pro změnu zařídím na své oblíbené okresce. Jenže jak autor píśe, je tady interakce automatů a lidí. Po cca roce provozu někdo příjde s myšlenkou, že lidi brání v bezpečném provozu automatů. Byrokrat, kterého auta nezajímají rozhodne v zájmu přežití lidstva v socialistickém duchu (o čem jiném je novodobý boj proti spalovacím motorům???), že člověk je na silnici nevyzpytatelný a nebezpečný element a šup, samostatný provoz bude zakázán. A je mi líto, že autor je tak mimo, źe si něco podobného neuvédomuje.

Autonomní provoz by mohl existovat, pokud by byl zcela nezávislý na sílnicích, kde se pohybují auta. V podstatě to existuje i dnes říká se tomu vlak. Jasný, je tam strojvedoucí, ale pro lidi je to svým způsobem autonomní přeprava.

Vše tohle píšu s plným vědomím toho, že lidi na silnicích umírají. Jenže lidi umírají i při lyžování. Lidi umírají i při plavání. Lidi umírají i při čtení knih. Ale z autonehod jsou prostě hezké statistiky, takźe nejjednodušší cestou pro úředníky bude zakázat řízení.

A teď trochu filozofie. Za celou dobu existence lidstva se lidstvo pohybuje mezi extréemy, které jdou proti sobě. Touha po svobodě se bije s touhou po jistotách. V histórii je to tak vždy. Svoboda přináší nejistotu, jistota ubírá svobodu. Stačí se kouknout na minulé století. Komouši dávali hodné jistot a málo svobody. Proto lidi toužili po svobodě. Po 89. pŕišla svoboda, ale skončila jistota. Takže lidi teď chtéjí jistoty, tedy další verzi socializmu. Z mého pohledu je to špatně. Jsem soběstačný, dovedu se rozhodovat a svůj život si chci řídit sám. Stejně tak jako svoje auto. A takových nás je dost. Bohužel se zdá, že nyní ale převažují Ti, kteří raději budou stádo, které řídí někdo jiný.

reagovat
Skipper
08. března 2018, 20:35
1

A ještě jedna myšlenka. Když jsem byl dítě, tak jsem o autech snil. Snil jsem o tom, že aź mi bude 18, tak budu moct legálné na silnice (S naší rodinnou Kií, ale co už) a že už budu dospélej a svobodnej. To auto bylo svým způsobem stělesněním snu o svobodě a tak to mélo hodně kluků mé generace. Jenže současní 18tnici to mají jinak. Pro né je svobodou Internet a sociální sítě a na auta zvysoka prdí. A bohužel, bude to přesně ta generace, která za pár let bude rozhodovat o budoucnosti dopravy. A jim bude nějaká svoboda stělesnéná autem u prdele. Tady máš svůj autonomní modul a běž makat. Různé typy autopilotů jsou jen cesta, která k tomu povede. Tohle je to, čeho se automobiloví nadšenci bojí. A autor tyhle obavy jaksi v članku nijak nevyvrátil. Naopak, jako bĺazen tleská tomu, kam současné trendy v dopravě spějí.

Jimi
08. března 2018, 20:47
0

To ale není a ani tak skoro nebude realita, stačí se podívat jak dlouho se staví km dálnice. Zapomíná se na nutnou infrastrukturu, aby to vůbec mohlo samo jezdit...

Skipper
08. března 2018, 20:49
0

Celá myšlenka autonomních vozidel je založená na jejich provozu na stávající infrastruktuře. Bohužel.

Jimi
08. března 2018, 20:59
1

A už si jel v stávající infrastruktuře v autonomním voze- Level 5? Vždyť tady pořádně nefunguje ani obyčejné rozpoznávání značek. V Německu trochu funguje stěží Level 3...

Skipper
08. března 2018, 21:05
0

Nejel a ani o to momentálně nestojím. Nicméně jde o myšlenku jako takovou a celkové směřování.

Vojta Dobeš
08. března 2018, 21:06
0

Nefunguje ani Level 3. Technicky vzato ho má Audi A8, ale kvůli legislativě není aktivovaný. Třeba Tesla Autopilot je Level 2. A aby to fungovalo mimo dálnice a největší silnice, bude potřeba Level 5 a to bude tak za 10 let nejdřív.

Skipper
08. března 2018, 21:23
1

Super. A až bude za 10 let fungovat level 5, co přijde dál? Nebo si tady někdo délá iluze, že se najednou řekne super, máme to hotovo? Naopak. Pak se přijde na to, že ty neautonomní vozy s autonomníma lidma jsou překážkou koelktivního provozu...

Jimi
08. března 2018, 21:35
0

Já bych optimisticky přidal ještě dalších přinejmenším 10. Když se podívám jenom na Ženevu, ta ubohost, co představili koncerňáci v ID, mě nechává zcela klidným.

Skipper
08. března 2018, 19:38
10

Kdyź jste tuhle rubriku plánovali, mělo to být néco jako okénko o pokročilých technologiích. Tak se sakra vénujte technické stránce věci. Třeba tomu jak který systém funguje.
Ale nezajímají mě bláboly, které se mi snaží sdělit, co je pro mně dobré. S tím táhněte však víte kam.

reagovat
Jimi
08. března 2018, 19:40
0

Téhle tématice se věnuje hodně filmů, dělá se tím průzkum, jak by to asi vypadalo a jak by lidi reagovali, např. Já robot. Pro zasvěcené je tam dost symbolů, které naznačují, jak si to vlivní představují. Ten směr je zatím hodně nejistý. Vůbec není vyřešen adekvátní zdroj energie, právní otázky vůbec. Pokud se osobně nesvezu v běžném autonomním prostředku hromadní veřejné dopravy, tak jsou to všechno jenom chabé pokusy nebo jen zbožné přání syndikátu. Myslím, že si ještě dlouho budem užívat klasického řízení...

reagovat
MartinCoupe
13. března 2018, 20:14
0

Tak asi 10-15 let, pak to začne...

beastar
13. března 2018, 20:26
0

To je hodně střízlivý odhad a řekl bych i pitomost :D Kde to začne? V Angole? V Afgoši? V Číně? Sic máš pravdu tak takhle easy to rozhodně neproběhne a už vůbec ne nijak plošně.

MartinCoupe
13. března 2018, 20:39
0

Uz to zaclo, automobilky uz na tom makaji na plne obratky. Koukni schvalne na job portaly Porsche, Audi a ostatnich a uvidis jake borce schaneji.... A v Angole urcite taky, maji tam inzenyru 13 do tuctu... :-)

beastar
13. března 2018, 23:22
0

:)) 13 a z toho 12 už je v europé. Job portály neřeš spíš to chce selskej rozum.

ro
rock
08. března 2018, 21:55
0

Zpátky na zem.
Autonomní vozidla mohou výrazně (podle mne i řádově) zvýšit propustnost stávajících komunikací. Jenom si to představce: křižovatka bez semaforů a v obou na sebe kolmých směrech fičí osobní auta s rozestupy 8 m rychlostí třeba 60, ale klidně i 90 km/h (vzájemná komunikace a koordinace mezi jednotlivými vozidly dokáže zázraky). Má to ale jednu podmínku: nebudou se jim tam motat manuálně řízená vozidla. Stačí, aby tam mezi ně vjelo jedno jediný a kapacita těch komunikací klesne zpátky na současnou úroveň. Co to znamená? Dneska se zakazuje vjezd dieselů, v autonomní době se bude zakazovat vjezd manuálně řízených aut. Třeba ne všude, jenom na dálnice a do měst a na silnice 1. třídy...

reagovat
ro
rock
08. března 2018, 21:57
-1

Uklidňuje mne jenom jedno: vzhledem k mému věku a zdravotnímu stavu se toho nedožiju. A dnešní mlaďoši se s tím smíří, ti mají jiné priority a jiný pohled na svět.

Jimi
08. března 2018, 22:16
0

...a za použití manuálního řízení dostanete pokutu... v nějakém sci-fi jsem to už viděl. To dřív budeme létat (5.element), než se dožijeme úplného autonomního řízení.

Ba
Bavoraczech
09. března 2018, 07:25
0

A co když se vozidlu během jízdy poškodí některý senzor nebo přímo komunikační počítač? A nebo nedejbože pár aut přes WiFi nasaje nějakýho toho vira, co bude auta posílat do lidí a podobně?

ro
rock
09. března 2018, 07:32
0

Asi není až tak úplně velký problém mít nějaký kontrolní obvod(y), který při náznaku poruchy vozidlo okamžitě vyřadí z dopravy.
A zneužitelnost? Určitě se to čas od času bude dít, stejně jako dneska čas od času nějakej rapl vjede dodávkou do lidí.

Paul
09. března 2018, 12:14
0

Jenže dneska je to jeden rapl s jednou dodávkou ve které navíc musí sám sedět. Myšlenku dovedu ad absurdum - stovka čtyřicetitunových kolosů v jednu chvíli a z jedné židle stisknutím enter.

ro
rock
09. března 2018, 12:28
0

Já tomu rozumím, poslední Rychle a zběsile to předvedlo celkem názorně.
Ale už dneska může stejný ukazováček na stejném enteru rozjet barevnou hudbu na všech semaforech ve městě, rozhodit řízení letového provozu nad Ruzyní nebo zrušit výrobu ve kterékoliv automatizované továrně. Neděje se to nijak často, není to tedy asi tak úplně jednoduchý. S autonomním provozem to bude totéž.

Paul
09. března 2018, 17:39
0

Neříkám že je to jednoduché ale jde to. U příkladů které jsi uvedl je to zatím tak že poslední slovo (byť třeba chybné) má vždycky člověk a nikoliv automat. Ale nedovedu si představit že mi z auta zmizí mechanické ovládací prvky a zbyde tam jen nějaký display jako na mobilu. Sice mám rád nové technologie ale vždycky chci mít možnost si vybrat.

Paul
08. března 2018, 22:18
0

Docela by mne zajímalo, proč se nikdo z těch co tyhle autonomní krabice vymýšlí nepozastavil nad tím že se celá ta věc dá i zneužít. Většina těch nesmyslů bude online a až se jim do toho někdo nabourá může si s tím dělat v podstatě co chce. Rozhodně nestojím o to aby někdo z druhé strany světa poslal tuhle hračku i s pasažéry ve dvoustovce třeba do zdi. Takže za mne autonomní kapsle ani náhodou.

reagovat
Rob
09. března 2018, 01:37
3

Článek je dobrá agitka. Duha,sluníčko... Jednorožci... Ale děkuji nechci. Nasr*at! Pokud někdo chce číst noviny, telefonovat nebo já nevím co, už dnes má možnost... Vlak,autobus... Taxi...
Nechci aby někdo rozhodoval v duchu všeobecného blaha za mě. Nechci aby to dopadlo tak že svoje auto budu moct řídit na vyhraněném plácku. Protože k tomu to spěje, a už teď je vidět snaha(Diesely ve městě atd...) prostě v rámci blaha je ten automat bezpečnější. Máš smůlu. Jdu si užívat ty svoje povozy. Dokud můžu.

reagovat
Beny
09. března 2018, 07:31
0

Duha, sluníčko... Jak už tu bylo několikrát nadneseno, pokud by mělo autonomní řízení nastat tak je to jednak omezení svobody a hlavně neustálej monitoring. Což se bohužel děje už teď. Ale zkusím najít něco pozitivního, až mě to bude moct hodit domů z hospody, tak mě to bude zajímat. Dřív ne. Ještě mě napadá - co motorky? Radši nám je v růžové budoucnosti zakážou?
-
Komentář upraven 9. 3. 2018, 07:33:14

reagovat
Caddy
09. března 2018, 08:02
0

To je hodne optimisticky clanek, az moc.

Proti autonomii jako moznosti nic nemam. Muze byt fajn v pripade potreby nemuset ridit. Ale je skoro jasne, ze to povede k omezovani az zakzau rucniho rizeni a to za to nestoji. Ja nejsem uplne typicky autickar, ale nejake jezdeni jako zabava na okruhu ci v uzavrenem prostoru proste pro me neni satisfakce. Me na tom nejvice bavi prave to, ze kdyz nekam jedu, muzu si uzit i tu cestu. I kdyz jedu treba pracovne, je den daleko hezci, kdyz muzu jet svym poradnym autem , uplne me to nabije. Ale bezcilne jezdeni jen pro jezdeni by me fakt nebavilo vubec...a pokud bych nemohl jezdit svymi auty, defacto pro me konci podstatna stranka zivota, vytratila by se z nej radost...

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Torino Ford Torino 500 6.6L  1971
Ford Torino Ford Torino 500 6.6L

1971 rok výroby
300 koní výkon
6 600 ccm objem

Ford Mustang Manual / TOP STAV / 1966
Ford Mustang Manual / TOP STAV /

1966 rok výroby
200 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Corvette cabrio 1987
Chevrolet Corvette cabrio

1987 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Hummer H1 HMMWV Humvee 1987
Hummer H1 HMMWV Humvee

1987 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Dodge Coronet Red ram 1953
Dodge Coronet Red ram

1953 rok výroby
103 koní výkon
3 900 ccm objem